eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
29 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تسنیم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا از ميان مؤمنان مردانى‏ اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند. سوره احزاب آیه 23 شهادت مظلومانه سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی و جمعی دیگر از همراهان ایشان را محضر ولی فقیه و امت اسلامی تسلیت عرض می کنم. سردار شهید سلیمانی به رفیقانش پیوست و تکلیف بر دوش ما سنگینتر شد در کنار غم از دست دادن این اسوه شجاعت لازم است به تکلیف خویش نسبت به شهدا قدری بیشتر بیندیشیم تا بتوانیم با رهروی مکتب ایشان مرحمی بر دل حضرت صاحب علیه السلام باشیم نسبت به نظام مقدس اسلامی و خون شهیدان تک تک افراد از مسئولین گرفته تا آحاد ملت مکلف هستند و لازم است پایند باشند که در این زمان کوتاه برخی از تکالیف آحاد مردم را نسبت به شهدا مرور می کنیم: 1- دوستی با دوستان شهدا ، و دشمنی با دشمنان شهدا (که در راس این دشمنان آمریکا و اسرائیل جنایتکار است) (اینکه مردم و مسئولین با رهبری ولی فقیه در این مسیر دشمنتر از گذشته به مبارزه با شیطان بزرگ بپردازد) 2- پیروی و اطاعت تام از ولی فقیه که در همین زمینه در بخشی از وصیتنامه ابو مهدی المهندس آمده است: از همه برادران و خواهران عزیز حلالیت میطلبم و از شما می خواهم مطیع ولایت فقیه باشید و به مستضعفان کمک کنید و فارغ از مذهب حامی همه مظلومان در جهان باشید. 3- الگوسازی از شخصیت و سیره زندگی و حماسه ایثارگرانه شهدا که ناظر به تمام عرصه های زندگی است از تکالیف شرعی فردی و اجتماعی مثل نماز و حجاب گرفته تا مواضع سیاسی ایشان. 4- زنده نگهداشتن یاد و نام شهید و بزرگداشت شهدا و رعایت حرمت خانواده شهدا 5- به زیارت شهدا خصوصاً شهداء گمنام رفته ، آنها را یاد کنیم و برایشان فاتحه بخوانیم. خداوند متعال همه شهدا بویژه شهدای انقلاب اسلامی وشهدای مدافع حرم، و شهید والا مقام سردار رشید حاج قاسم سلیمانی را با شهدای کربلا محشور گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. ۱۵:۲۵
شنبه 14/10/1398 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه ‌السلام روایت شده که فرمودند: إذَا قَامَ الْمُصَلِّى إلَی الصَّلَاةِ، نَزَلَتْ عَلَیْهِ الرَّحْمَةُ مِنْ أعْنَانِ السَّمَاءِ. هنگامى که نمازگزار به نماز می‌ایستد، رحمت خداوند از پهنای آسمان بر او نازل مى‌شود. (اصول ‌کافى، ج 3، ص 265) چند نکته کوتاه درباره نماز احتیاط: 1. یکی از نمازهای واجب، نماز احتیاط است که در برخی از شکیات نماز، واجب می شود مثل اینکه انسان در نماز چهار رکعتی بین رکعت سه و چهار در هر قسمتی از نماز باشد، شک کند در این صورت باید بنا را بر چهار بگذارد و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط باید بخواند. (رساله مراجع م 1199) 2. کیفیت نماز احتیاط به این صورت است که اگر نمازگزار بخواهد یک رکعت نماز احتیاط بخواند باید فورا بعد از سلام نماز، نیت نماز احتیاط کند و سپس تکبیر بگوید و حمد را بخواند و به رکوع برود و دو سجده نماید و بعد از دو سجده تشهد و سلام را بخواند و اگر وظیفه اش دو رکعت نماز احتیاط است بعد از دو سجده رکعت اول نماز احتیاط یک رکعت دیگر مانند رکعت اول بجا می آورد و بعد از دو سجده ی رکعت دوم، تشهد و سلام را می خواند. (رساله مراجع 1215) 3. نماز احتیاط، سوره و قنوت ندارد و نباید نیت نماز احتیاط را به زبان بیاورد و باید حمد حتی بسم الله آن را آهسته بخواند. (مشهور: بنابر فتوا یا احتیاط آهسته خواندن حمد و بسم الله. مخالف: سیستانی: بنابر احتیاط حمد آهسته خوانده شود اما بسم الله احتیاط مستحب آهسته خوانده شود.) (رساله مراجع م 1216) خداوند ما را با اقامه کنندگان نماز محشور بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و اله محمد.
موضوع : سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام باقر (علیه السلام) فرمودند:... و إن من علاماتِ خروجِه خروجُ السفیانیِّ من الشام وخروجُ الیمانیِّ [من الیمن] و منادٍ ینادی مِن السماءِ: از نشانه های خروج امام مهدی ( عجّل الله تعالی فرجه الشریف ) خروج سفیانی از شام وخروج یمانی [از یمن] و ندا دهنده ای است که از آسمان ندا می دهد( کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷) برای ظهور امام عصر ( عجّل الله تعالی فرجه الشریف ) 2گونه علامت وجود دارد: علائم غیر متصل و غیر حتمی ظهور(حدود هزار علامت) ؛ و علائم متصل و حتمی ظهور (5 علامت)؛ که یکی از مهمترین علائم ظهور، قیام سیدیمانی از یمن (صنعاء) در همان سال ظهور (9ماه تا 15 ماه قبل ظهور) است که به ظهور پیوسته است نکاتی درباره سید یمانی: 1. سید یمانی از یمن (صنعاء) است نه از عراق، افغانستان و ایران (کمال الدین، ص۳۳۱+ مختصر اثبات الرجعه، ص455+ الفتن، ص۱۷۴) 2. یمانی قیامش متصل به ظهور است و فقط چند ماه با ظهور همگانی امام فاصله دارد نه اینکه مثلا 20 سال فاصله باشد(الغیبه نعمانی، ص۳۱۶) 3. قیام یمانی و سید خراسانی (که هر دو طرفدار امام هستند) و خروج سفیانی از شام (دشمن امام) همزمان و نزدیک به هم و پیوسته است نه اینکه فاصله داشته باشد(الغیبه للنعمانی، ص۲۶۲ باب۱۴، ح۱۳+ الغیبه للطوسی، ص۴۴۶+ کمال الدین، ص۳۲۸، باب۳۲، ح۷.) 4. یمانی سید است (نه کسی که سید نباشد و به دروغ عمامه سیاه ببندد) و از نسل زید بن علی (فرزند امام سجاد) است و از طرفی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) از نسل امام باقر (علیه السلام ) برادر زید هست و مطمئنا فرزند امام (عج)، نمیتواند فرزند زید باشد( فلاح السائل، ص۱۷۱) 5. اسم یمانی در روایات (منصور،حسین) است نه اسم دیگری مثل احمد البته قطعی نیست. (بحار، ج۵۱، ص۱۶۲ و معجم احادیث الامام المهدی (ع)، ج۳، ص۲۷۵) خداوند ما را از فتنه های آخرالزمان نجات دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع : (ع) سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام رضا(علیه السلام ) موقع خداحافظی ،بارهابا قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله ) و آله وداع می‌کرد و با صدای بلند می‌گریست و می‌فرمود: « فَإِنِّی أَخْرُجُ مِنْ جِوَارِ جَدِّی ص فَأَمُوتُ فِی غُرْبَةٍ وَ أُدْفَنُ فِی جَنْبِ هَارُونَ؛ من از کنار جدّم می‌روم و در غربت می‌میرم و در کنار قبر هارون دفن می‌شوم(عیون، ج2، ص217) چرا به امام رضا(علیه السلام) غریب می‌گویند؟ اولا : لقب غریب الغرباء در ادعیه برای امام حسین(علیه السلام) نقل شده است(اقبال الاعمال، ج۳، ص۳۴۷) نه برای امام رضا(علیه السلام)؛ البته لقب غریب برای امام رضا(علیه السلام) توسط امام علی و امام صادق و خود امام رضا(علیه السلام) نقل شده است(کافی، ج4، ص147 و ج4، ص581) علت غربت امام رضا(علیه السلام) چیست؟ 1. جدایی از خانواده و قبر پیامبر وشهادت در غربت:همانطور که در حدیث بالا نقل شد، امام موقع خداحافظی گریه می کرد و خودش را غریب نامید واین غربت به زور توسط مامون انجام شد. 2. دفن کنار هارون: یکی دیگر از دلایل غربت امام رضا(ع) دفن شدن او در کنار هارون الرشید است. مسلماً هیچ مؤمنی دوست ندارد در کنار قاتل پدر خود دفن شود(حدیث بالا) 3. انکار امامت حضرت توسط شیعیان و نمایندگان پدر بزرگوارش:وکلای امام کاظم (علیه السلام) امامت امام رضا (علیه السلام) را انکار کرده ،و به خاطر اینکه اموال را به صاحب اصلی ندهند، ادعا کردند که موسی بن جعفر(ع) زنده است و غایب شده و روزی برای برپا ساختن عدل به روی زمین باز خواهد گشت(کافی، ج۴، ص۱۴۷ و ج۴، ص۵۸۱) 4. انکار امام جواد علیه‌السلام به عنوان فرزند حضرت:برخی از مردم و حتی نزدیکان امام گفتند:تو امام نیستی چون فرزند نداری،با اینکه امام،حضرت جواد را به عنوان جانشین معرفی کرده بود وجواد الائمه را به عنوان فرزند ایشان قبول نکردند و برخلاف میل امام، نسب شناسی آوردند و او تایید کرد و با این قضیه امام را گریاندند.( کافی، ج ۱، ص ۳۲۲) 5. تحمیل ولایت عهدی بر امام رضا علیه‌السلام:بدون شک امام رضا علیه‌السلام، با خواست و اجبار مامون از مدینه خارج و به مرو آمد. (عیون ، ج ۲، ص ۲۱۷) و ولایت عهدی، بر امام تحمیل شد تا امام را دوستدار دنیا معرفی کند 6. مامون ادعای محبت امام را میکرد و حتی ادعای شیعه بودن داشت و خودش امام را شهید کرد،ولی مردم با دیدن تظاهر و ریاکاری های مأمون فریفته رفتار او شده و گمان داشتند که امام در آسودگی بوده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و مامون با ظاهرسازی در شهادت امام گریه میکرد(عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 241) خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام عليکم-- بسم الله الرحمن الرحيم خداوند متعال در قرآن در بیان جایگاه جهادگران مي فرمايد: الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ. آنان که ایمان آوردند و (برای رسیدن به هدف) از وطن هجرت کردند و در راه خدا با مال و جانشان جهاد کردند نزد خداوند بالاترین مقام را دارند و همانان رستگاران (واقعی) هستند. آیه 20 سوره توبه شهادت سردار سلیمانی که نمونه واقعی مجاهد فی سبیل الله بود و در سرتاسر عمر پر برکتشان همواره ضربان قلبش برای ایجاد امنیت نظام اسلامی تپید و مانند سربازی بی ادعا ذره‌ای از هدف متعالی‌اش پا پس نکشید تبریک و تسلیت! اما آنچه هم اکنون سلیمانی و سلیمانی ها از ما می خواهند آن است که راهش را با قدرت و استقامت ادامه دهیم؛ به جهت گستردگی ای که در مفهوم جهاد وجود دارد مجاهد فی سبیل الله شدن برای همه به معنای حقیقی اش میسر است چراکه جهاد و مجاهده اقسام مختلفي دارد که به برخي اشاره مي کنيم: مورد اول: جهاد با نفس: رسول خدا (ص) مي‌فرمايد: مجاهد کسي است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند. (نهج الفصاحه، ص 778) به این معنا که به واجبات الهی عمل نماید و از محرمات دوری گزیند و بنده سر سپرده رب متعال باشد. این یک قسم از جهاد، که از آن در روایات تعبیر به جهاد اکبر شده است و همین مقدمه جهادهای دیگر است. دوم: تلاش براي تأمين معاش خویش و اهل و عیال (از مسیر حلال و کسب شرعی): باید گفت یکی از مهم‌ترين تکاليف و مجاهدات، تلاش براي تامين معاش است، چنان‌که در روايت مي‌خوانيم: «کسي که براي تأمين معاش خانواده خود (از راه حلال و شرعی) تلاش مي‌کند، مانند مجاهد در راه خدا است». (بحار، ج103، ص12) 3-نبرد با کفر و طاغوت: که در آيه 123 سوره توبه مي‌خوانيم: «با کفار قتال کنيد به‌گونه‌اي که نیرومندی و قوت و پایداری را در شما مشاهده کنند». که بحمدالله امروز با شهادت مالک اشتر سید علی موج خشم و نفرت و استکبار ستیزی بیش از پیش در قلب مردم شعله کشیده است و انشالله مقدمه نابودی آمریکای زبون و اسرائیل نامشروع خواهد بود. روح همه شهدا خاصه سردار سرافرازمان با سالار شهیدان محشور باد! به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره اطاعت از پیامبر و معصومین (ع) می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ » ای مومنان، خدا و پیامبر و اولی الأمر (معصومین) را اطاعت کنید(59 نساء) برخی می گویند ما فقط مطلبی را قبول می کنیم که در قرآن باشد نه احادیث؛ باید در جواب چند نکته ذکر شود: 1-خودقرآن گفته از(پیامبر و اولوالامر) اطاعت کنید(آیه بالا) و فرموده: هرچه پیامبر برای شما آورده اجرا کنید واز آنچه نهی کرده است خودداری نمائید(آیه 7 حشر) و فرموده ما قرآن را نازل کردیم تا پیامبر برای مردم تبیین کند(اَنْزَلْنا اِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبيِّنَ لِلنّاسِ)(44نحل) 2- اگر در فهم قرآن اختلاف کردیم [که کرده‌ایم] چه کنیم؟ همین اختلافات دال بر آن است که کتاب به تنهایی کافی نیست. اما سؤال این است که به هنگام بروز اختلاف چه باید کرد؟ حکم را باید به وهابی‌ها ارجاع دهیم یا به رسول خدا(ص)؟خداوند می‌فرماید که حتماً در اختلافات به رسول خدا مراجعه کنید و البته عقل نیز همین تصدیق را دارد:فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ (النساء، ۵۹) 3- اگر کتاب کافی بود، پس چرا این همه مذاهب با اختلافات اصولی و فروعی به وجود آمده است،مگر همه به یک کتاب رجوع واستناد نمی‌کنند؟ 4-خیلی از مسائل اصلی در قرآن نیامده(مثلا تعدادرکعات نماز،بلند و آهسته خواندن و...) خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. قرآن کریم در انتقام مسلمین از دشمنان دین اینگونه فرموده است: فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا. پس چون وقت انتقام فرا رسد نیروهای مومن و نیرومند خویش را بر سر شما فرود می آوریم تا آنجا که حتی در درون خانه‌هایتان شما را جستجو کنند (و نابودتان گردانند) و این وعده (انتقام خدا) حتمی است. آیه 5 سوره اسراء عزیزان! در متن پیام ولی امر مسلمین در شهادت سردارشان اینگونه وعده انتقام شنیدیم که فرمودند: با رفتن او به حول و قوّه‌ی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای این حادثه‌ آلودند. بی پاسخ نگذاشتن این عمل شنیع در تعالیم اسلامی در باب احکام شرعی دفاع از اسلام و نظام اسلامی تاکید شده و بر همه مسلمین تکلیف گردیده است. به عنوان نمونه در کتاب فقهی تحریر الوسیله امام ره آمده است: یکی از واجبات، دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی، از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4) دشمن خار و زبون به پیوست این حادثه قطعا با تدابیر حکیمانه رهبر عزیزمان، در عرصه نظامی نیز ضربه سختی خواهد خورد لکن باید دانست که دشمنی ما با آمریکا با این اتفاق شروع نشده که با این انتقامها تمام شود؛ و از طرفی مغفول نماند که دفاع از اسلام نیز منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست و امروز یکی از مهمترین جنگهای دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است و بهترین خدمت به نظام اسلامی و دفاع از ارزشهای الهی و انقلاب، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان است که همان اقتصاد مقاومتی است و این مهم با پرهیز از اسراف و پرهیز از کم کاری در ادارات و کارخانه جات، تکلیف فرد فرد ملت است، و همچنین بهبود و ارتقای کیفی کالای ایرانی، اقبال مردم به کالای ایرانی، از مولفه های برجسته اقتصاد مقاومتی است. (برگرفته از سایت لیدر استفتائات جدید اسفند1395) و اما نکته پایانی : همانطور که مسائل اقتصادی مهم است، مسائل فرهنگی جامعه و خانواده هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و انسان نمی تواند نسبت به این بخش مهم نیز بی تفاوت باشد و کمترین وظیفه واجبی که مومنین در برابر هنجار شکنی ها و مفاسد در جامعه و خانواده، دارند، امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط و مراتب آن است. (اجوبه س1355 و1377) درود و سلام خویش را نثار روح بلند همه شهدای اسلام خاصه سردار سپهبد خادم الرضا علیه السلام قاسم سلیمانی اعلی الله مقامه می کنیم به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
دوشنبه 16/10/1398 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: ... إِذَا غَضِبَ‏ أَحَدُکُمْ‏ فَلْیَتَوَضَّأ. هر گاه یکی از شما خشمگین شد، وضو بگیرد. (بحار الانوار (ط-بیروت) ج70 ص: 272) یکی از واجبات وضو مسح سر می‌باشد؛ لذا چند نکته باید رعایت شود: 1. بعد از شستن هر دو دست باید جلوی سر را با تری آب وضو که در دست مانده مسح شود؛ یک قسمت از چهار قسمت سر، که مقابل پیشانی است جای مسح می باشد و هر جای این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافی است.(مکارم: جلو سر، که بالاى پیشانى است جاى مسح است هر جاى این قسمت‏ را به هر اندازه مسح کند کافى است.) (رساله مراجع 249) 2. محل مسح باید خشک باشد. (رساله مراجع م 256) 3. به هر اندازه مسح کند کافی است اگر چه بهتر است که از پهنا به اندازه سه انگشت بسته و از جهت طولی به اندازه یک انگشت مسح کند.(رساله مراجع م 253) 4. مسح سر لازم نیست که بر پوست سر انجام گیرد بلکه بر موی جلو سر هم صحیح است اما اگر موهای انسان به قدری بلند باشد که به صورت می ریزد یا موهای قسمتهای دیگر سر، جلو سر جمع شود مسح برآنها صحیح نیست. (رساله مراجع م 251) 5. در مسح‏ سر لازم نیست که از بالا به پایین باشد. (آیات عظام زنجانی، بهجت: بنابر احتیاط از بالا به پایین باشد.) (رساله مراجع م249 ) خداوند متعال همه ما را از پاکان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ایمان):زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پیداست(آیه 31 نور) ام سلمه نقل مى کند که بعد از نزول آیه «یدنین علیهن من جلابیبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشکى خارج مى شدند به گونه اى که به نظر مى رسید بر سر ایشان کلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221) از تاریخ استفاده می‏شود که در صدر اسلام حتی یهودی و نصاری هم نوعی حجاب داشتند. البته حجاب‏های آنان با حجاب‏های مسلمین فرق داشته است. برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که : 1- اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است. 2- امر به معروف ونهی از منکر نیز واجب است 3- نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند) بنابراین چون بدحجابی منکر است واز طرفی حجاب امری اجتماعی(نه فردی) است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است 4- از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی) خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: ‏مَنْ سَرَّهُ أَنْ تُسْتَجَابَ دَعْوَتُهُ فَلْیُطَیِّبْ مَکْسَبَهُ. هر که بخواهد دعایش مورد اجابت قرار گیرد، باید کسب خود را پاک و طاهر گرداند. ( وسائل الشیعة، ج‌7، ص: 84) چند نکته درباره خرید و فروش: 1. فروشنده لازم نیست قیمت و شرایط خریدش را بگوید و اگر خواست بگوید نباید دروغ بگوید بلکه باید حقیقت را گفته و تمام چیزهایی را که در قیمت خرید تاثیر داشته، بیان کند مثلا اگر کالا را شش ماهه به صورت نسیه خریده یا کالا را بصورت کلی خریده باید به مشتری اعلام کند. 2. اگر بعد از معامله معلوم شود که فروشنده قیمت خرید خود را دروغ گفته گرچه مرتکب گناه و حرام شده است ولی معامله باطل نیست و خریدار اختیار دارد که معامله را با همان مبلغ قبول کند و یا اگر خواست با وجود شرایطی معامله را برهم بزند. (رساله آموزشی جلد2 ؛ آیت الله مکارم استفتائات ج2 س 745 ؛ رساله مراجع م2137 ؛ حضرت امام تحریر الوسیله ج‌2 فصل‌فی‌المساومه... ؛ خویی، سیستانی، وحید منهاج الصالحین ج 2 م 200و 213 ؛ آیه الله گلپایگانی مجمع المسائل ج2 سوال99 ) خداوند متعال توفیق رزق حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درباره فلسفه حجاب می فرماید: یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً: ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادرهای خود فروپوشند که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند(آیه 59 احزاب) قرآن در این آیه فلسفه حجاب را شناخته شدن زنهای مومن از بقیه زنها و نیز اذیت نشدن میداند. حجاب فلسفه هایی دارد که به برخی اشاره میشود: 1- آرامش روانی: وقتی بین زن و مرد حریم نباشد; میل و غریزه ای که در طرفین است افزایش می یابد. غریزه جنسی به گونه ای است که هر چه بیشتر از آن استفاده شود; سرکش تر می شود و هر چه بر روی آن مهر زده شود مهار می گردد. 2- پایداری خانواده: اگر حجاب با کیفیت خاص خود در خانواده برقرار باشد و زن به جز مرد خود به کسی نگاه نکند و تمام توجهش به مردش باشد; عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر این طور باشد; زندگیشان بسیار شیرین و با صفا خواهدشد. 3- استواری جامعه: اگر زن و مرد هر یک به آنچه وظیفه اسلامی آنان است عمل کنند. یعنی زنان با حجاب کامل وارد اجتماع شوند; چشم طماع مردان هوسباز را از خود دور نگه داشته و بدون دغدغه کار خود را به نحو احسن انجام می دهند. مردان هم به کارها و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه می دهند 4- حفظ ارزش و مقام زن: چون مردان خود را نسبت به زنان نیازمند می بینند; اگر زن خود را از نظرهای شهوانی آنان دور نگه دارد موجب ارزش او می شود. زیرا مردان با مشاهده مرز میان خواهش و رسیدن به زن، وی را به چشم مروارید گرانبهایی می بینند که به علت قرار گرفتن در صدف حجاب، به آسانی نمی توان به آن دست یافت. از نظر اسلام نیز زن هر اندازه عفیف تر باشد; ارزش و احترامش بهتر محفوظ می ماند. خداوند حجاب فاطمی به زنان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سه شنبه 17/10/1398 ظهر و عصر موضوع: مناسبت: اجرای طرح استعماری حذف حجاب به دست رضا خان (1314ه ش) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: ...خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَال‏... . بهترین چیز براى زنان آن است که مردى را نبینند و مردى هم آنان را نبیند. (وسائل الشیعة، ج‏20، ص: 67) چند نکته کوتاه درباره پوشش شرعی: 1. حفظ پوشش شرعی یکی از مسلمات و ضروریات دینی می باشد؛ که هدف از حجاب و پوشش، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد‌، استحکام و‌گرم شدن کانون خانواده است و فقدان حجاب سبب معاشرت‌های نادرست میان زن و مرد و سست شدن کانون خانواده می‌شود لذا هم بر مردان و هم بر زنان واجب است حجاب شرعی را رعایت کنند ‌و مردان ‌مراقب حجاب دختران ‌و همسرانشان باشند و عموم مردم هم نسبت به ‌نهی از منکر در صورت وجود شرایط نهی از منکر نسبت به افراد متخلف، کوتاهی نکنند. 2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است شرایطی دارد: الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی‌پوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می‌باشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست. ب. تنگ و چسبان نباشد لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست. ج. زینتی نباشد بنابر این زنی که صورت خود را آرایش‌کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده یا اینکه رنگ لباس طوری است که توجه نامحرم را جلب می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان) خداوند متعال به زنان عفت و پاکدامنی و به مردان غیرت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره حجاب می فرماید: يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ : ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [ روسری های بلند ] خود را بر خویش فروافکنند ، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است(آیه 59 احزاب) برخی از ضررهای بدحجابی عبارتنداز: 1-اذیت و آزار اجتماعی : طبق آیه تلاوت شده: بی حجابی نقطه شروع بسیاری از ناهنجاری ها و عامل مهمی در ایجاد مزاحمت های خیابانی به شمار می رود و حجاب بهترین وسیله ای است که زنان و دختران را از اذیت وآزار جنسی محافظت می کند. 2- سقوط ارزش زن: غالباً دخترانی که بدون حجاب و با وضع زننده در جامعه حاضر می شوند، نگاه دیگران به ایشان بر اساس شهوت و هوسرانی بوده و نه از حیث شخصیت والای یک زن ، و او تا زمانی که در جامعه مطرح و مورد توجه است که برآورندة خواهش های پلید دیگران است و این امر مدت زیادی دوام نخواهد داشت و پس از اینکه وی زیبایی و جاذبة ظاهری خود را از دست داد، دیگر فردی غریب و بی هویت است و با احساس پوچی و پشیمانی ازجامعه طرد خواهد 3- نا هنجاریهای خانوادگی و بالا رفتن آمار طلاق: وقتی زن با آرایش و بد حجابی در جامعه حاضر می شود، چشم ها به سوی او نشانه می روند و او هم دلباخته و فریفته چشم چرانان می شود و کم کم از نگاه های شوهرش لذت نبرده و از او سرد میشود و چه بسا سرانجام باعث جدایی گردد. گاهی همین امر از طرف شوهر صورت گرفته و بر اثر چشم چرانی و نگاه های هوس آلود به نامحرم، ناسازگاری با همسرش شروع می شود و تیرگی بر کانون خانواده سایه می افکند. چه بسیار طلاق هایی که شروع آن از همین نگاه های حرام بوده است. 4-بی علاقگی به ازدواج: در جامعه ای که بی بند و باری در پوشش و به تبع آن بی بند و باری جنسی وجود دارد لذت جنسی که یکی از عوامل گرایش به ازدواج است به راحتی در دسترس افراد قرار می گیرد، و این امر از میزان علاقه و گرایش به ازدواج در افراد می کاهد خداوند،حجاب فاطمی به زنان و دختران ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نماز مغرب موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام شهادت سیره عملی حضرت فاطمه(س) نشان می دهد که ایشان اولین حامی و قویترین مدافع ولایت امیرالمومنین علی (ع) بودند. چند نمونه از ولایتمداری ایشان نقل میشود: 1-دفاع از حضرت علی (ع) توسط حضرت زهرا(س) در گفت و گوها و مذاکراتی که ایشان با سایر مسلمانان داشتند اولین نشانه دفاع از ولایت در این شخصیت بود. مثل بیان فضائل حضرت علی(ع) توسط حضرت فاطمه(س) به واسطه شنیدن فرمایشات پیامبر اسلام(ص) در وصف فضل، کمال و ولایت آقا امیرالمومنین علی(ع) که بانوی بزرگوار اسلام از پدر نقل قول می کردند 2-گریه اعتراض برمظللومیت امیرالمومنین که نوعی نبرد حماسی سیاسی بود 3-مخالفت شدید حضرت زهرا (س) برای بردن امام علی(ع) به مسجد برای بیعت با خلیفه اول و دفاع شدید حضرت با وجود جراحت ها و ضربات وارده شده بر بدن. 4-حضرت زهرا(س) در ملاقات با زنان مومنه ای که اهل مدینه بودند و به ملاقاتشان می آمدند با وجود کسالت و جراحت ها در بدن از اوضاع و احوال مسلمانان آگاهی داده و ولایت امیرالمومنین(ع) را یادآوری می کردند. همچنین به همراه حضرت علی به خانه انصار برای بیعت رفت و آمد می کردند، وغدیر خم را یادآور می شدند 5-وصیت آن حضرت بر عدم تشییع پیکرشان یعنی اعتراض به افرادی که منکر ولایت امیرالمومنین (ع) بودند و با حضور خود قصد ظاهرسازی داشتند.همچنین نهان بودن مزار حضرت زهرا(س) نیز نوعی اثبات ولایت است 6-اجازه ندادن به غاصبین حق خلافت برای عیادت زمانی که آن دو برای عیادت ایشان آمدند، اما ایشان آن‌ها را به حضور نپذیرفتند، سپس آن‌ها نزد امیرالمؤمنین‌(ع) رفته و شرح ماجرا را گفتند و پس از اینکه حضرت امیر(ع) درخواست آن‌ها را به فاطمه‌(س) رساندند، ایشان عرض کردند: «خانه، خانه شما و من کنیز شمایم. » و حضرت امیر(ع) فرمودند: «اجازه دهید، بیایند»( بحار، ج 28، ص 303) خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امروز سردار دلها در زادگاه خویش در گلزار شهدا به خاک سپرده شد. درود و سلام خداوند بر این دلاور شهید اما به مناسبت اولین شب دفن سردار قصد داریم نکاتی کوتاه راجع به نماز شب اول دفن عرض کنیم، بلکه در مقابل این همه خدمتی که این مرد بزرگ نسبت به همه ما انجام دادند، ما هم امشب با خواندن این نماز هدیه ای به روح بلندش تقدیم کنیم. در روایتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در فضیلت انجام نماز شب اول دفن میت اینگونه فرموده اند: إِنْ فَعَلْتُمْ ذَلِكَ بَعَثَ اَللَّهُ حِينَهَا إِلَيْهِ بِأَلْفِ مَلَكٍ ... وَ يُوَسِّعُونَ عَلَيْهِ قَبْرَهُ، حَتَّى يُنْفَخَ فِي اَلصُّورِ، وَ يَكْتُبُ اَللَّهُ لِمَنْ أَدَّى تِلْكَ اَلصَّلاَةَ مِنَ اَلْحَسَنَاتِ بِعَدَدِ مَا طَلَعَتْ عَلَيْهِ اَلشَّمْسُ، وَ يُرْفَعُ لَهُ أَرْبَعِينَ دَرَجَةً حَتَّى يَرْضَى. زمانی که این نماز در شب اول قبر میتی خوانده می شود خداوند هزار ملک را به سوى مرقد میت می فرستد و تا روز قیامت قبرش وسیع خواهد بود، و همچنین در نامه عمل کسی که این نماز را بجا می آورد به اندازه هر آنچه خورشید بر آن می تابد حسنه نوشته می شود. (زاد المعاد , جلد 1 , صفحه 581). 1. بنابر این یکی از نمازهایی که مستحب است و نسبت به آن در دین مقدس اسلام سفارش شده نماز شب اول دفن میت است. که طبق روایتی که بیان شد هم برای میت ثواب فروانی دارد و هم برای کسی که این نماز را می خواند. 2. کیفیت نماز شب اول دفن میت به این صورت است که دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی خوانده می شود (به فتوا یا احتیاط هر سه آیه خوانده شود تا هم فیها خالدون) و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر خوانده می شود. و بعد از سلام نماز می گوید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوَابَها إِلَى قَبْرِ فُلَان» که به جای کلمه فلان اسم میت را می گوید. 3. نماز شب اول دفن را در هر موقع از شب می توان خواند ولی بهتر است در اول شب بعد از نماز عشا خوانده شود. (عروه الوثقی، کتاب الصلاه، فصل فی صلاه لیلۀ الدفن) 4. از آنجایی که این نماز مستحبی است نمی توان آن را به جماعت خواند. خدواند متعال ما را مدیون شهدا قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
چهارشنبه 18/10/1398 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند: ...فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر... . خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خود خواهی. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568) چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر: 1. یکی از شرایط شکسته شدن نماز در سفر این است که سفر حرام نباشد و چنانچه سفر انسان سفر حرامی باشد باید در مسافرت نمازش را کامل بخواند و این نکته قابل توجه عزیزانی که فکر می کنند کامل خواندن نماز در سفر بهتر است در حالی که اگر کامل نماز خواندن در سفر بهتر بود خداوند آنرا برای معصیت کار خودش قرار نمی داد. 2. حرام بودن سفر دارای مصادیق مختلفی است مثل اینکه گاهی اوقات خود سفر، سفر گناه است مثل اینکه خانمی برای سفری که شرعا واجب نیست مثل زیارت امام رضا علیه السلام بدون اجازه شوهر سفر کند یا به نظر اکثر مراجع فرزندی که با منع و نهی یکی از والدین سفر کند و سفر کردن سبب اذیت و ناراحتی والدین شود. (آیت الله سیستانی: اگر علت اذیت شدن آنان دلسوزی شان برای فرزند باشد، هر چند نهی نکرده باشند.) یا گاهی اوقات هدف از سفر مسافر، هدف گناه و حرام است مثل اینکه فرد برای معامله حرامی یا به هدف ارتباط نامشروعی به مکانی سفر کند یا به هدف شرکت در یک مجلس حرام، مسافرت کنند. (عروه، فصل فی صلاه المسافر، الشرط الخامس، قبل از مساله27 و توضیح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط پنجم و م 1295) البته اگر سفر حرام نباشد و هدف سفر گناه نباشد ولی در سفر گناهی صورت بگیرد سبب نمی شود که سفر، سفر معصیت محسوب بشود. 3. نسبت به حکم کامل خواندن و شکسته خواندن در بازگشت از سفر معصیت هر کدام عزیزان به نظر مرجع تقلیدشان مراجعه کنند و در این فرصت کوتاه مجالی برای توضیح این مطلب نمی باشد. (حضرت امام: در برگشت از سفر اگر از گناه خود توبه کند و سپس برگردد، باید نماز را شکسته بخواند. سیستانی: باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که آن برگشت، خودش سفر معصیت نباشد. فرقی ندارد که برگشتن به تنهایی هشت فرسخ باشدیا نباشد. مکارم: اگر توبه کرده یا در بازگشت آلوده به معصیت نیست، باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که برگشت هشت فرسخ باشد.) (عروه، فصل فی صلاه المسافر م32 و رساله مراجع م1302) خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین مرقد منور امام رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت گاهی سوال میشود که چرا امیرالمومنین(ع) با آن همه شجاعت در برابر حمله به خانه اش قیام نکرد؟ اولا: امام فردی شجاع، ولی حکیم بود و جوانب وعواقب بعدی را که{ نابودی اسلام و بازگشت کفر وهمچنین تفرقه میان مسلمین (بحار، ج‏32، ص‏61)} بود، در نظر گرفت و حفظ اسلام مهمتر از غصب خلافت ظاهری و حتی شهادت همسرش بود،زیرا تمام معصومین(ع) برای حفظ اسلام شهید شدند. ثانیا: توضیح با مثالی مهم: دو مادر ادعای مادری نوزادی داشتند که امام فرمود:بچه را از وسط نصف کنید و به هرکدام نصفش رابدهید؛عواطف مادری باعث شد مادرحقیقی کوتاه بیاید تا بچه نمیرد؛ برای اسلام نیز دو مادر(امام-خلفا)بود که صاحب حقیقی برای حفظ اسلام از حقش گذشت تا توسط 4شمشیر(منافقین-مرتدین-رومیان-پیامبران دروغین) ازبین نرود. علت در خطر بودن اسلام این بود که: 1-خطر منافقین که ظاهرا اسلام آورده بودند،ولی قلبا ایمان نیاورده بودند (سیره بن هشام، ج1، ص584) 2- خطر مرتدین بود که از اسلام برگردند و اصل اسلام به خطر بیفتد که خود امام یکی از علتهای عدم قیامش را همین نامیده است.( انساب الاشراف، ج1، ص587) 3-خطر حمله رومیان بود که قبل از وفات پیامبر(ص) چند بار جنگیده بودند و آماده حمله به اسلام بودند(سیره ابن هشام، ج2، ص642) 4-پیامبران دروغین(مسیلمه و طلیحه) که نماینده پیامبر در یمن را کشته بودند و به سوی مدینه پیشروی می کردند(تاریخ طبری، ج3، ص229-236) خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها. در روایت است از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که فرمودند: فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی. فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحال کند مرا خوشحال کرده است. (امالی ( صدوق ) ص 104) چند نکته درباره تعظیم شعائر: 1. تعظیم شعائر یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به علامت‌ها و نشانه هایی که انسان از آن علامت‌ها به یاد خدا می‌افتد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود؛ و یکی از مصادیق تعظیم شعائر، عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام می باشد. ( استفتائات مکارم ج1 س1638) 2. بهترین شیوه برای مجالس عزادرای این است که احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد. (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم، استفتائات مکارم ج1 س575) 3. در ایام عزاداری انجام گناه و هر کاری که عرفا بی احترامی به اهل بیت علیهم السلام باشد حرام است مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط، که این ها همیشه حرام اما در ایام عزای اهل البیت علیهم السلام گناهش بیشتر است. (استفتائات بهجت ج4 س6392 ،استفتائات تبریزی ج2 س1918 و مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50) 4. عزاداران محترم باید از هر عملی‏ که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها ‏که سبب مزاحمت برای همسایه‌ها می شود. (اجوبه س1448) خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت امام زمان(عج) درباره مادرشان می فرمایند: فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»«برای من در (زندگی و رفتار) دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله الگو و سرمشقی نیکو است.» (الغیبة، شیخ طوسی، ص 286) برخی از فضایل حضرت فاطمه(س) را عرض می کنیم: 1-محدثه بودن: در زیارتنامه حضرت فاطمه«س» هم می خوانیم: «السلام علیک ایتها المحدثه العلیمه.»( کافی، ج 1، ص 241) محدثه بودن یعنی اینکه فرشتگان با او صحبت میکردند که طی 75 روز بعداز وفات پدرشان جبرئیل حوادث عالم را به ایشان می گفته است. 2-رضایت خدا در رضای حضرت زهرا: رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) به فاطمه (صلوات الله علیها) فرمود: به درستی خداوند به جهت خشم تو خشم می کند و با رضایت تو خشنود می شود (المستدرک حاکم نیشابوری، ج 3، ص 154 ؛کشف الیقین علامه حلی، ص 351 ) 3-مقام شفاعت: پیامبر اسلام خطاب به امام حسن و امام حسین«ع» فرمود: «انتما الامامان ولامکما الشفاعه؛(بحار،ج 43، ص 56.) شما دو نفر (حسنین) امام هستید و برای مادر شما شفاعت است.» 4-عبادت بی نظیر: امام حسن«ع» فرمود:عابدتر از فاطمه در دنیا نبود، [آنقدر عبادت کرد] که پاهای [مبارکش] ورم کرد.» بحار ، ج 43، ص49) 5-حقیقت شب قدر: «امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «لیلة، فاطمه و قدر، اللّه است. هر کس به درستی فاطمه را شناخت، شب قدر را درک کرده است».(بحارالانوار: ج 43، ص 65)
پنج شنبه 19/10/1398 ظهر و عصر موضوع: مناسبت: شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت 75 روز) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در روایتی حضرتش می فرمایند: أزهَدُ النُاسِ مَن تَرَکَ الحَرام. زاهدترین مردم کسی است که حرام را ترک کند. (وسائل الشیعة ؛ ج‏27 ؛ ص166) چند نکته در‌باره‌ی مال حرام: ‌1. مصرف کردن مال در راه حرام گناه و خودش نوعی کفران نعمت الهی است و در برخی موارد، مصرف مال در راه حرام، خود نوعی تشویق و ترویج گناه بوده و حرام است. و کسی که مالش را در راه حرام مصرف کند، پرداخت خمس آن مالی که در راه حرام مصرف شده واجب است. 2. هزینه کردن مال در جهت خرید مواد مخدر یا فیلم و عکسهای مبتذل و مستهجن بلکه هر ابزاری که اعتقاد و اخلاق انسان را فاسد کند یا برگزاری مجالس رقص و موسیقی حرام و مانند اینها حرام است و درآمدی که فردی از این راهها و مشابه این راهها بدست آورد، درآمد حرام محسوب می شود. 3. اگر انسان بخواهد وسیله یا نرم افزاری را تهیه و خریداری کند که دارای استفاده حلال و حرام است اما ترس این باشد که خودش یا خانواده اش به حرام و گناه آلوده می شوند، نباید چنین وسیله را تهیه کند. مثلا استفاده از موبایل های لمسی و دارای نرم افزار اندروید در جهت حلال شرعا اشکالی ندارد ولی در همین مورد اگر کسی می ترسد با خرید چنین موبایلی به گناه آلوده می شود، با توجه به اهمیت گناه نکردن در پیشگاه خداوند، نباید این چنین موبایلی را تهیه کند. (رساله مراجع مساله 2064؛ 2070)(اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛ مسائل جدید ج1 ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647) خداوند توفیق دوری از گناه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت گاهی سوال میشود چرا موقع حمله به بیت وحی،حضرت زهرا(س) درب را بازکرد؟ باید گفت: 1-ایشان درب را باز نکرد بلکه موقع حمله ایشان نزدیک در بود و وقتی دید می خواهند به زور وارد شوند تا از تحصن امام و یاران اندکش جلوگیری کنند، در رابست و پشت در ایستاد (تفسیر العیاشی، ج2، ص67) 2- حضرت گمان نمی کرد مسلمان ظاهری، برخلاف قرآن، بی اجازه وارد خانه وحی شود(تفسیر العیاشی، ج2، ص67) 3- تصور حضرت زهرا این بود که با توجه به موقعیت حضرت زهرا (س) نزد پیامبر ،مردم با دیدن حضرت ؛ خجالت بکشند و متعرض نشوند همچنان که عدّه‏اى با شنیدن صداى حضرت صدیقه برگشتند (الإمامة والسیاسة ابن قتیبه، ج1، ص37) 4- وظیفه حضرت زهرا(س) بود که از امام زمانش دفاع کند 5-امام علی(ع) و یاران اندکش در واقع در منزل حضرت، برعلیه کودتاچیان تحصن کرده بودند و حضرت زهرا(س) وظیفه اش این بود تا برای دفاع از حق خلافت، نگذارد، این تحصن شکسته شود. خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها. در روایتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: ...یَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ یَنْفَعُ فِی مِائَةِ مَوْطِنٍ أَیْسَرُ تِلْکَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ... . ای سلمان! محبت به (دخترم) فاطمه در صد جایگاه (خطیر و بزرگ) نفع می رساند، که آسانترین آن لحظات، لحظه جان دادن است. (بحار الانوار ج 27 ص116 ، ارشاد القلوب(للدیلمی) ج2 ص294) چند نکته کوتاه درباره توبه واقعی: 1. توبه از گناه نسبت به هر گناهی واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و کسی که توبه اش را شکسته باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش گناه است. 2. حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و برای توبه کردن نمازی یا ذکری یا استغفار یا مکان و زمان خاصی لازم نیست بنابر این اگر کسی گناهی، بدحجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، و مانند اینها داشته همین که نسبت به گذشته پشیمان شود و تصمیم بگیرید که گناه را ترک کند کافی است. (عروه، فصل فی احکام الاموات) 3. نکته ای که به ذهن برخی از افراد می رسد این است که آیا برای توبه واقعی برای هر گناهی به همین مقداری که گفته شد کافی است؟ در پاسخ عرض می شود برای توبه کردن کافی است اما برخی از گناهان علاوه بر توبه از جهت شرعی واجب است که جبرانی هم صورت بگیرد مثلا ترک نماز یا روزه، شرعا باید به قضا کردن تدریجی نمازها جبران شود یا اگر بدهی مالی به مردم دارد، بدهی را طبق وظیفه پرداخت کند یا اگر غیبتی کرده طبق نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت امکان حلالیت بطلبد. (رساله مراجع اقتباس از م 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701) خداوند متعال به حق حضرت زهرا سلام الله علیها به همه ما توفیق توبه و انابه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت ام سلمه می‌گوید: خدمت حضرت زهرا(سلام الله علیها ) رسیدم و پرسیدم: ای دختر رسول خدا! شب را چگونه صبح کردی (حالت چگونه است)؟ فرمود: «اَصْبَحْتُ بَیْنَ کَمَدٍ وَ کَرْبٍ فُقِدَ النَّبِیُّ وَ ظُلِمَ الْوَصِیُّ : صبح کردم در میان حزن شدید و اندوه عظیم، در حالی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) از دست رفته، و وصیّ او مظلوم واقع شده است(بحار‌، ج ۴۳، ص ۱۵۶) علت گریه های حضرت زهرا(سلام الله علیها ) عبارتند از : 1. فراق پیامبر(ص): هنگام وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ،پیامبرعلت گریه های حضرت زهرا را پرسیدند و ایشان در جواب فرمودند: أَبکِی لِفِرِاقِکَ یَا رَسُولَ الله(امالی، طوسی، ج ۱، ص ۱۹۱) 2. غربت و مظلومیت اسلام: یکی دیگر از مواردی که حضرت زهرا(سلام الله علیها ) پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر آن گریه و زاری کردند، غربت اسلام و مظلومیت آن بود؛ آن حضرت گاه در گوشه‌ای می‌نشست و خطاب به پدر با گریه می‌گفت: اسلامی که در میان امت تو غریب و تنها مانده است، بر تو می‌گرید(عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۴۸۷) 3. روشنگری مردم در قضیه غصب خلافت : در دوران خفقان پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله ) که حق و حقیقت به فراموشی سپرده شد و غاصبان بر مسند جانشینی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) تکیه زدند، تنها سلاح حضرت زهرا در مسیر بصیرت‌افزایی و روشنگری، گریه و اشک بود (بحار، ج ۴۳، صص ۱۵۶ و ۲۱۴) 4. مظلومیت امام علی( علیه السلام): حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) در لحظه‌های احتضار باز به شدت می گریست. امام علی(علیه السلام) پرسید: چرا گریه می‌کنی؟ پاسخ داد: «أَبکِی بِمَا تَلقَی بَعدِی؛ به خاطر آنچه پس از من به تو خواهد رسید، می‌گریم(امالی صدوق، ص ۱۵۳) خداوند توفیق عزاداری مقبول به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد