eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
مغرب موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن می فرماید:ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ: مرا (با خلوص دل) بخوانید تا دعای شما را مستجاب کنم(آیه 60 غافر) در روایات عواملی برای استجابت دعا ذکر شده است که برخی را ذکر می کنیم: 1. ایمان به خدا: اینکه باور داشته باشیم که همه امور به دست اوست و تا او نخواهد هیچ خیر و شری از ما دور یا به ما نمی رسد؛ از این روی خداوند در آیه تلاوت شده، می فرماید: [«مرا» بخوانید [و امید به دیگران نداشته باشید] تا دعایتان مستجاب شود. در روایت آمده: که هرگاه یکی از شما اراده کرد که از خداوند چیزی بخواهد و دوست داشت تا دعایش مستجاب شود، باید از همه مردم «ناامید» شود و فقط به او «امیدوار» باشد پس هرگاه این حالت را خداوند در قلب او دید هرچه او بخواهد خداوند به او عطا می کند. (وسائل ج 7، ص 143) 2. حضور قلب: موقع دعا حضور قلب داشته باشیم و با تمام وجود از او درخواست کنیم چرا که حکایت شده: دعایی که با بی توجهی و بدون حضور قلب باشد خداوند مستجاب نمی کند. (کافی، ج 2، ص 473) 3. حضور در جمع مؤمنین: از امام صادق(ع) نقل شده: هیچ جماعت چهل نفری نیستند که دعا کنند مگر اینکه خداوند دعایشان را مستجاب می کند و ... (کافی، ج 2، ص 487) و خود ایشان هم به هنگام مشکلات زن و فرزندان را جمع می کرد و دعا می کرد و آنها آمین می گفتند. (کافی، ج 2، ص 487) 4. به صورت جمع دعا کردن و نه فقط برای خود دعا کردن :پیامبر اکرم(ص) : هرگاه شخصی از شما دعا کرد پس به صورت جمع دعا کند، چرا که برای همه خواستن، دعا را به استجابت نزدیک تر می کند. (کافی، ج 2، ص 487) 5. دعا برای دیگران: در این زمینه روایات و تأکیدات فراوانی رسیده است چنانکه حضرت زهرا(س) نیز شب تا به صبح را به عبادت و در حال دعای به دیگران می گذراند و می فرمود: «الجار ثم الدار» «اول همسایه بعد خودمان». (وسائل الشیعه، ج 7، ص 113) و در روایات فراوانی نقل شده که دعای به دیگران از جمله دعاهایی است که خداوند وعده استجابت آن را داده (کافی، ج 2، ص 509) و چندین برابر آن دعا را در حق خود دعا کننده مستجاب می کند. (کافی، ج 2، ص 508) خداوند دعاهای ما را با خیر و مصلحت، استجابت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
پنجشنبه: 4/2/99 ظهر موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّكيهم بِها...»(توبه/ 103) «از اموال آنها صدقه‌اي بگیر تا به وسيله آن، آنها را پاك سازي و پرورش دهي. از آيات قرآن استفاده مي‌شود صدقه داراي شرایطی مي‌باشد که خدمت شما عرض میکنیم: 1- صدقه بايد از اموال حلال و خوب و سالم باشد: أنْفِقُوا مِنْ طَيّباتِ ما كَسَبْتُمْ وَ: از قسمت‌هاي پاكيزه اموالي كه (از طريق تجارت حلال) به دست آورديد، انفاق كنيد!» (آیه267 بقره) 2- بهتر است كه صدقه و انفاق مخفي باشد. «وَاِنْ تُخْفُوها وَ تُؤتُوها الفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَكُمْ » «هر گاه آنها را مخفي ساخته و به نيازمندان بدهيد براي شما بهتر است.» (آیه271 بقره) 3- صدقه و انفاق همراه با آزار و منّت نباشد: لاتُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالمَنِّ :بخشش‌هاي خود را با منّت و آزار باطل نسازيد (آیه264 بقره) 4- انفاق و صدقه بايد با اخلاص باشد. «يُنْفِقُونَ أموالَهُمْ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ» «كساني كه اموالشان را براي جلب خوشنودي خدا انفاق مي‌كنند» (آیه265 بقره) 5- انفاق و صدقه از اموالي باشد كه آنها را دوست داریم و مورد علاقه ماست. «لَنْ تَنالُوا البِرَّ حَتّي تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ...» «هرگز به (حقيقت) نيكوكاري نمي‌رسيد مگر اين كه از آن چه دوست مي‌داريد (در راه خدا) انفاق كنيد(آیه92 آل عمران) خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم-- خداوند در قرآن می فرماید: « صُنْعَ اللَّهِ الَّذی أَتْقَنَ كُلَّ شَیْ‏ءٍ»: ( این کار ) صنع و آفرینش خداوندی است که هر چیزی را محکم و استوار آفریده است(آیه 88 نمل) از بررسي آيات و روايات به دست مي‌آيد،‌ كه اكثر قوانين اسلام بر اساس محكم‌كاري و استاندارد، پايه‌ريزي شده‌اند كه به برخي از آنها اشاره مي‌شود: 1- محکم کاری در اعتقادات: اگر اعتقادات بر مبناي باطل و مسايل خرافي پايه ريزي شود، باعث رشد و ترقي نمي شود؛ از این جهت در رساله های علمیه آمده است که اصول دین واعتقادات اصلی با عقل و دلیل مشخص میشود و باید فرد به یقین برسد. 2- مسائل علمی: پیامبر(ص) مي‌فرمايد: «قَيدُوا العِلمَ بِالكِتَابه ؛ دانش را با نوشتن در بند كشيد.» (أعلام‏الدین، ص‏82) بشر امروز هر چه دارد از كتاب و نوشتن است و همه ذخاير علمي گذشتگان در نوشته‌هاي او جمع است؛ وگرنه هيچ‌گاه ممكن نبود علوم گذشتگان به آيندگان منتقل شود. 3-امور اجتماعی: درقرض و بقیه معاملات دستور اسلام بر نوشتن و محکم کاری است تا بعدا به مشکل نخورد. خداوند در بزرگ‌ترين آيه قرآن مي‌فرمايد: إِذَا تَدَاینْتُمْ بِدَینٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ (هنگامي كه بدهي مدّت‌داري ‌به يكديگر پيدا كنيد، آن را بنويسيد و بايد نويسنده‌اي از روي عدالت، (سند را) در ميان شما بنويسد.» (آیه 282 بقره) 4- ساختمان سازی: امام صادق دربارة استحكام بنا مي فرمايد: « هر كه ساختماني بسازد و از آن كم بگذارد، ا جري ندارد (المحاسن، ج‏2، ص‏608) تأكيد اين روايت بر اين است كه نبايد به خاطر ارزان‌سازي، از نكات ايمني و استحكام بنا كاست. خداوند استحکام در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد
جمعه 5/2/99 مغرب موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ): پس هنگامی که فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام) خداوند در موردبرخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند، یکی از سنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452) پیامبر(ص) فرمودند: «زمانی که بنده‌ای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛‌ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷) فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدياد در گناه و عذاب الهي است. خداوند مي فرمايد: «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ؛ و البته نبايد کساني که کافر شده اند تصور کنند اين که به ايشان مهلت مي دهيم براي آنان نيکوست، ما فقط به ايشان مهلت مي دهيم تا بر گناه خود بيفزايند و آنگاه عذابي خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آيه 178 ) يعني خداوند به کفار مهلت مي دهد و اين مهلت در حقيقت يک بستر آزمايشي است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختيار خود راه گمراهي را بر مي گزينند و فريب امهال الهي را مي خورند و غرق در گناه مي شوند. به بيان ديگر اين ازدياد گناه، نتيجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهاي خداوند است. خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
شنبه 6/2/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که می‌فرمایند‌: إِنَّمَا أُمِرُوا بِالصَّوْمِ لِکَیْ یَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَیَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَة... . مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند. (وسایل الشیعه ج 10 ، ص: 9) چند نکته درباره نیت روزه: 1. روزه از عبادات است و لازم است که با نیت بجا آورده شود و در موقع نیت لازم نیست که به زبان بگوید یا از قلب خود بگذراند بلکه همین اندازه که اگر از فرد روزه دار پرسیده شود به چه علت مبطلات روزه را مرتکب نمی شود بگوید برای اطاعت از فرمان خدا (سیستانی: از روی تذل و بندگی در پیشگاه خداوند) از مبطلات روزه از اذان صبح تا مغرب خود داری می کنم، برای نیت کافی است. و نشانه داشتن نیت می تواند بلند شدن و سحری خوردن در نیمه شب به منظور روزه گرفتن باشد. هر چند برای روزه گرفتن سحری خوردن واجب نیست. (رساله مراجع م1550) 2. انسان از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح هر وقت نیت روزه فردا را داشته باشد، اشکالی ندارد‌. لذا اگر شب با نیت روزه ماه رمضان بخوابد و برای سحر هم بیدار نشود روزه اش صحیح است. (رساله مراجع م152) 3. انسان می تواند در شب اول ماه رمضان قصد گرفتن روزه همه ماه را بکند و لازم نیست این نیت هر روز ایجاد شود. (رساله مراجع م 1551) خداوند متعال همه ما را جزء روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر(ص) می فرمایند: انّ الجنّه باباً يدعي الدّيان لا يدخل منه الّا صائمون:براي بهشت دري است به نام ريّان كه فقط روزه‌داران از آن در داخل مي‌شوند.( بحار الانوار، ج 96، ص 252) برخی از اثرات روزه عبارتند از: 1-ورود به بهشت: روزه یکی از راه‌ها و اسبابی است که خداوند برای در امان ماندن از آتش دوزخ قرار داده است. پیامبر(ص) درباره این حکمت و فلسفه روزه می‌فرماید: الصوم جنهْ من النار؛ روزه سپر آتش (جهنم) است؛ یعنى به واسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»(الکافى، ج 4، ص 162) 2-تعادل اقتصادي: امام صادق (ع) مي‌فرمايد: به راستي خداوند روزه را واجب كرده تا به وسيله او بين اغنيا و فقرا مساوات و برابري وجود آيد و اين براي آن است كه ثروتمنداني كه هرگز درد گرسنگي را احساس نكرده‌اند، به فقرا ترحم كنند. زيرا اغنيا هرگاه (خوردن و آشاميدني) اراده كردند (و هوس هر نوع مأكولات و مشروبات كردند) برايشان ميسر است. پس خداوند تبارك و تعالي (روزه را واجب كرد) كه بين بندگانش از فقير و غني، برابري به وجود آورد و اينكه سرمايه‌داران مسلمان درد گرسنگي را لمس كنند تا بر ضعفاء رقّت آورند و بر گرسنگان عالم ترحم كنند.( وسايل الشيعه، ج 7، ص 3) 3- آمادگی برای سایر عبادت ها موفقیت در گرفتن روزه، با قبول تمام سختی های آن، مقدمه حضور دائمی برای دیگر برنامه های آسان و انسان ساز را در او به وجود می آورد. از سویی دیگر تمرین یک ماهه، خود فرصتی برای انس هرچه بیشتر با برنامه های دینی خواهد بود. از این جهت پیامبر(ص) روزه را به منزله دروازه ورود به شهر بندگی دانسته و می فرماید: برای هر چیزی دری است و در عبادت روزه است.» (محجة البیضاء، ج2، ص122) خداوند ما را جزء روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: مَنْ أَکَلَ الرِّبَا... لَمْ یَزَلْ فِی لَعْنَةِ اللَّهِ وَ الْمَلَائِکَةِ مَا کَانَ عِنْدَهُ قِیرَاطٌ. هر کس ربا بخورد تا زمانی که قیراطی (مقدار کمی) از مال ربا نزدش باشد، پیوسته در لعنت و نفرین خداوند متعال و فرشتگان خواهد بود. (وسائل الشیعة؛ ج‌18، ص: 122) چند نکته کوتاه در مورد ربا: 1. یکی از گناهان بزرگ که به عنوان جنگ با خدا معرفی شده ربا دادن و ربا گرفتن است؛ باید توجه شود همانطوری که ربا حرام است ولی هر سود و درصدی حرام نیست بلکه اگر سود و منفعتی که از طریق معاملات شرعی همچون وکالت در تجارت یا مضاربه یا مشارکت یا معامله نسیه نصیب انسان شود، مانعی ندارد. (اجوبه الاستفتائات س1913 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س 355) 2. سود ربوی در سه مورد ممکن است بدست آید، یکی از آن موارد قرض است یعنی اگر به کسی قرض داده شود و در ضمن قرض به صورت صریح یا ضمنی شرط سود و منفعت شود حرام است و معنای شرط سود این است که قرض گیرنده ملزم به پرداخت سود باشد که اگر سود را پرداخت نکند مورد اعتراض قرض دهنده قرار می گیرد. (رساله مراجع، مساله 2283 ؛ تحریر، کتاب قرض م9 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 1011) 3. سوالی که برخی از مؤمنین می کنند این است وام یک میلیونی را که دولت می خواهد پرداخت کند 4 درصد سود دارد، آیا در این مورد ربا پیش نمی آید؟ در جواب عرض می شود از آنجایی که این وام قرض الحسنه است، سودی که دریافت می شود اگر بابت کارمزد واقعی و هزینه های قرض دادن باشد به نظر تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای، اشکالی ندارد. (صرفا جهت اطلاع: هر چند به نظر برخی از مراجع از جمله آیت الله سیستانی، در قرض شرط سود و هم شرط کارمزد، هر دو حرام است. البته به نظر آیت الله سیستانی راه حل برای حلال بودن در این مورد وجود دارد که همان حکم مجهول المالک را دارد.) (اجوبه الاستفتائات س 1786 ؛ استفتائات آقای سیستانی سؤال 356 ؛ سایت مکارم استفتائات، امور بانکی، کارمزد) تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
یکشنبه 7/2/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان در خطبه ای فرمودند: أَيُّهَا النَّاسُ‏ إِنَّهُ‏ قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَيْكُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَاب... . اى مردم، همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى که نزد خدا برترینِ ماه‌ها و روزهایش برترینِ روزها، شب‌هایش برترینِ شب‌ها و ساعاتش برترینِ ساعات است. ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده‌اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده‌اید. نَفَس‌هایتان در آن، تسبیح است، خوابتان در آن، عبادت، عملتان در آن، پذیرفته و دعایتان در آن، مورد اجابت است. (وسائل الشيعة، ج‏10، ص: 313) یکی از سؤالاتی که بسیار زیاد سوال می شود این است که در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟ در جواب باید به چند نکته توجه کرد: 1. روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است. از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است. 2. روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب ایجاد بیماری و یا تشدید بیماری و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می شود، که در این موارد روزه ساقط است ولی قضای آن لازم است. بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می کند. 3. بنابر این اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.(رهبری، سایت لیدر، حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع ویروس کرونا ؛ سیستانی، سایت، استفتائات، روزه ماه رمضان در روزهای انتشار ویروس کرونا ؛ مکارم، سایت، حکم روزه در شرایط شیوع بیماری کرونا ؛ شبیری، سایت، روزه ماه رمضان در دوران شیوع کرونا ؛ رساله مراجع م 1744 ؛ عروه، کتاب الصوم، فصل فی شرائط صحه الصوم، الامر السادس) 4. کسی که به جهت عذری روزه نمی گیرد مانند مسافر بودن یا مریض بودن یا عذرهای دیگر نباید در برابر عموم تظاهر به روزه خواری کند حتی برای چنین افرادی مکروه است که در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن خود را کاملا سیر کنند. (رساله مراجع، م 1749 ؛ رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 779214 تاریخ 27/3/1396 ؛ مکارم، استفتائات سایت، مبطلات روزه، خوردن وآشامیدن، حکم افطار در ملأ عام برای فرد معذور) خداوند متعال توفیق عمل به وظایف دینی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره روزه می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ: : ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.(183بقره) نکاتی از این آیه برداشت میشود که عرض میشود: 1-فرموده «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» نه : «یا أَیُّهَا النَّاس» یعنی ای مردم؛ یعنی برای روزه دار ارزش قائل شده است. لحن عاطفه انگیز است. مثل اینكه آدم بگوید كه استاد عزیز! پسر عزیز! مردم محترم! لقب خوب طرف را وادار می كند كه گوش بدهد. اینكه شما برای نماز خواندن بچه ی خود را با احترام صدا كنی یا بی احترام صدا كنی، تاثیر دارد. 2-بعد می فرماید: «كَما كُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِكُمْ» ادیان دیگر هم روزه دارند. روزه مخصوص اسلام نیست.وقتی سختی و مشکلی همگانی شد،تحمل مشکل کم میشود 3-فلسفه روزه چیست؟ «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»یعنی روزه باعث تقوامیشود. 4-در ادامه آیه آمده است: «أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ»یعنی همیشگی نیست و فقط 30 روز است و از لحاظ روانشناسی کم نشان دادن باعث راحتی مشکل و سختی میشود. خداوند ما را جزء روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ‏ تَصَدَّقَ‏ فِي‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ بِصَدَقَةٍ صَرَفَ اللَّهُ عَنْهُ سَبْعِينَ نَوْعاً مِنَ‏ الْبَلَاءِ. هر كس در ماه رمضان صدقه اى بدهد خداوند متعال هفتاد نوع بلا را از او دور می كند. (وسائل الشيعة، ج‏9، ص: 404) رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای در قسمتی از سخنرانی نیمه شعبان نسبت به قشر مستضعف جامعه که در وضعیت کنونی که جهان با ویروس منحوس کرونا درگیر است فرمودند: عده ای زندگی شان به سختی می گذرد، کسانی که دستشان باز است و توانایی دارند در این زمینه فعالیت وسیعی را شروع کنند. ماه رمضان ماه انفاق، ایثار و کمک به مستمندان است، چه خوب است رزمایشی در کشور برای کمک همدلانه به نیازمندان و فقرا بوجود بیاید. (21/1/1399) لذا از آنجایی که ماه مبارک رمضان، ماه همدلی است و صدقه دادن در این ماه بسیار سفارش شده است چند نکته کوتاه درباره صدقه و انفاق: 1. در روایات نسبت به صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران سفارش زیادی ‌شده، به خصوص در مورد پدر و مادر و سایر نزدیکان و همسایه ها. 2. در مصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود. (اجوبه س1822 ؛ منهاج ج 2 م 1607) 3. صدقه‌ای که از مال خود انسان بوده و کنار گذاشته یا در قلک یا صندوق شخصی جمع آوری ‌نموده ‌تا وقتی به فقیر تحویل نداده در اختیار خودش است و می‌تواند عوض کرده و به هر مصرفی می‌خواهد برساند اما بعد از انداختن پول به صندوقهای مربوط به موسسات خیریه یا کمیته امداد امام‌ خمینی ره، احتیاط آن است که به آنها دست نزند و باید آن را به همان مؤسسه و خیریه تحویل‌‌دهد. (به نظر اکثر مراجع معظم تقلید؛ وحید: احتیاط این است که بر ندارد. رهبری: اگر صندوق در اختیار شما باشد مانع ندارد. مکارم: اشکال ندارد.) (تحریر الوسیله، القول فی الصدقه م 1و 2 ؛ منهاج سیستانی ج 2 م1605 ؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات ج3 سوال343 ؛ استفتاء خصوصی. جزوه کاوشی در احکام ص94) 4. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم پاداش صدقه دهنده، عطا می شود. (حضرت امام، تحریر الوسیله کتاب الصدقه ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین) خداوند متعال توفیق انفاق در راه خودش را به همه عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
دوشنبه 8/2/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرمایند: مَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْر. هر آن کس که مریض است و یا به مسافرت رفته است قضای روزه اش را بعدا بجا آورد، چرا که خداوند برای شما آسانی را اراده کرده است و نخواسته شما را به سختی بیاندازد. (سورة بقره، آیه 185) چند نکته درباره احکام روزه بیمار: 1. کسی که می داند روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید روزه ضرر ندارد باید روزه نگیرد و اگر روزه بگیرد صحیح نیست و کسی که می داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد باید روزه بگیرد. 2. اگر انسان احتمال قابل توجهی بدهد که روزه برایش ضرر دارد بطوری که این احتمال ضرر، سبب ترس ضرر برای روزه دار شود نباید روزه بگیرد. مثلا اگر از گفته پزشک متخصص یا بر اساس تجربه ای که داشته، بترسد که روزه گرفتن برایش ضرر دارد، نباید روزه بگیرد هر چند اطمینان به ضرر نداشته باشد. 3. شیوع بیماری کرونا به خودی خود مجوزی برای ترک روزه در ماه رمضان نمی شود و افرادی که سالم هستند، نمی توانند به صرف شیوع این بیماری، این واجب الهی را ترک کنند و واجب است در ماه رمضان روزه بگیرند. (رساله مراجع م 1728 و 1743 و 1744) خداوند متعال توفیق بندگی در ماه رمضان را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.