مغرب و عشاء
موضوع: احکام #نماز #قضا
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در روایتی میفرمایند: أَحَبُ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِیَ آخِرُ وَصَایَا الْأَنْبِیَاءِ. نماز محبوب ترین اعمال نزد خداوند متعال و آخرین وصیت پیامبران است. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج3، ص: 264)
بهترین حالتی که شخص میتواند در آن حال به خدا توجه کند و تقرب بجوید، حال نماز است. از این باب چند نکته درباره نماز قضا عرض می کنم:
1. اگر کسی عمدا نماز نخواند یا کوتاهی کند تا قضا شود، گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کند و قضا نماید و انجام نماز قضا گرچه فوری نیست اما نباید در انجامش سهل انگاری شود. (1)
2. نماز قضا را در هر ساعتی از شبانهروز میشود بخوانیم و همچنین میتوانیم نماز قضایی را که در وطن قضا شده، در مسافرت به طور کامل قضا کنیم. (2)
3. رعایتِ ترتیب بین نمازهای قضا شرط نیست، مگر نمازهای ظهر و عصر یا مغرب و عشاییکه از یک روز قضا شده است (فاضل، بهجت: اگر علم به ترتیب دارد رعایت ترتیب لازم است.) (3)
در پایان عرض کنم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در بعضی مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم میتوانند سوالات دینی خود را بپرسند.
خدا توفیق خواندن نماز اول وقت و به جماعت را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (رساله مراجع م 1370 و1372)
(2) (عروة الوثقی، صلاة القضاء مساله10)
(3) (رساله مراجع مساله1375)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #الگوگیری_بسیجیان_از_امام_علی(ع)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام خامنه ای فرمودند: بهترین و بزرگترین الگو برای بسیجیان مسلمان در همه عالم، علی ابن ابیطالب علیه السلام است»( 3/9/73)
یک بسیجی باید پیرو و شیعه واقعی مولایش باشد والگوپذیری از مولایش داشته باشد که به برخی از تبعیت پذیریهای بسیجی از امام علی (ع) اشاره میشود:
1-اخلاص داشتن: امیرالمومنین(ع) فرمود: خدایا، من تو را از بیم عذاب و طمع ثوابت نپرستیدم، بلکه تو را شایسته بندگی دیدم و پرستیدم(بحار،ج14،ص41) و امام بسیجیان ، امام خمینی(ره) فرموده اند:" بسیج لشکر مخلص خدا است که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند.(2/9/67) صحنه های زیادی از اخلاص بسیجیان در زندگی آنها و در دوران دفاع مقدس رقم خورده است.
2-شهادت طلبی: حب به شهادت را بسیج از مولای خود علی علیه السلام آموخته است که فرموده است : " انی للشهاده لمحب. من دوستدار شهادت هستم."( الغارات، ج 1، ص 211.) زیرا ارزشهایی که فرهنگ اسلام و مبنای دینی برای شهادت قائل است بسیجی را شیفته شهادت کرده است. مهم ترین شاخصه آنان شهادت طلبی است که نمونه بارز آن را در هشت سال دفاع مقدس و اکنون به عنوان مدافع حرم دیده میشود.
اين مهمترين ويژگي بسیجیان است كه جاذبه و دافعه آنها داراي مرزي است كه ايمان و كفر دو سوي آن را تشكيل ميدهد. بسيجي، غرض ورزي شخصي ندارد، هرجا آرمانهاي اسلام ايجاب كند ميغرد و با شدت برخورد ميكند.
3-ولایتمداری ومطیع مولا بودن: حضرت علی علیه السلام مطیع پیامبر بود و در این زمینه فرموده است: من بنده ای از بندگان حضرت محمد (ص) هستم(کافی، ج 1 ، ص89)
بسیجی تابع ولایت و هیچ گاه نه از ولایت عقب می ماند و نه هیچ گاه از ولایت جلو می افتد. « الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ ، کسانی که از ولایت جلو می زنند مارق و رها شده و کسانی که از ولایت عقب می مانند باطل هستند و راه یافتگان کسانی هستند که همراه و تابع ولایت باشند(صلوات شعبانیه،مفاتیح الجنان)
خداوند ما را جزء بسیجیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
پنج شنبه
6/9/1399
ظهر و عصر
موضوع: #پوشش در مقابل #نامحرم
مناسبت: وفات حضرت معصومه سلام الله علیها
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
در روایتی حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَ الرِّجَال. بهترین چیز براى زنان آن است که مردى را نبینند و مردى هم آنان را نبیند. (وسائل الشیعة، ج20، ص: 67)
حفظ پوشش مناسب، یکی از مسلمات و ضروریات دینی است که هدف از پوشش مناسب، گسترش حیا و عفت در جامعه و جلوگیری از فساد، استحکام و گرم شدن کانون خانواده است که چند مسأله شرعی در این مورد بیان میکنم:
1. بر خانم واجب است موی سر، زیر چانه، بدن و پای خود را از مرد نامحرم بپوشاند؛ آنچه که از پوششِ بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است. نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسدهای نداشته باشد. مثلاً خودش یا دیگران به گناه نیفتند. (1)
2. رعایت پوششِ شرعی در برابر هر نامحرمی واجب است. فرقی بین فامیل، همکار، دکتر و دیگران ندارد. و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی، مجالس عزا یا مجالس عروسی نیست.
3. لباس از عوامل فرهنگساز است، لذا نباید کیفیت پوششِ لباس، ترویج فرهنگِ کفار باشد، یا منافات با عفت و اخلاق اسلامی داشته باشد؛ مثلا روی لباس تصاویر یا نوشتههایی باشد که تبلیغ فرقهها و مجموعههای منحرف باشد یا عکسهای مستهجن بر آن باشد. (2)
در آخر خدمت زائرین محترم عرض کنم؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین میتوانند با مراجعه، پاسخ سوالات خود را به صورت دقیق و مطابق نظر مرجع خود دریافت کنند؛ ضمنا خواهران میتوانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خود را از کارشناس خانم بپرسند.
خدای رحمان، به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (توضیح المسائل مراجع، مساله 2435)
(2) (اجوبه الاستفتائات، سوال 1374)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #فضایل_حضرت_معصومه(س)
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- باعرض تسلیت وفات حضرت معصومه(س)
امام رضا(ع) درپاداش زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) فرمودند: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود». (کاملالزیارات، ص 536، ح 826)؛ نکته مهم این است که شبیه این حدیث را امام صادق(ع) وحضرت جواد(ع) نیز گفته اند(بحار، ج 48، ص 307- کاملالزیارات، ص 536)
ایشان تنها خواهر امام رضا است که از یک مادر(نجمه خاتون) هستند و یکی ار قداستهای قم در روایات بخاطر وجود ایشان در قم است.
- بخاطر مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا(ع) در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان»؛ ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی. که همانطور که مقام شفاعت برای حضرت زهرا(س) نقل شده، برای حضرت معصومه نیز نقل شده است.
- از مشابهتهای حضرت معصومه(س) به حضرت زهرا فداکاری ایشان در راه اثبات ولایت بود زیرا حضرت معصومه(س) نیز آن چنان تلاش کرد که جان خود را فدا کرد و به شهادت رسید ودر مسیر قم در ساوه با زهر مسموم شدند
-درجریانی عده ای شیعیان برای سوالاتی به منزل امام کاظم(ع) امدند که ایشان منزل نبودند و حضرت معصومه جواب سوالات ایشان را به درستی به صورت نوشته دادند که وقتی امام کاظم متوجه جوابها شدند، فرمودند:(فداها ابوها )واین همان جمله ای است که پیامبر به حضرت زهرا فرمودند(نقل از کشف اللئالی،سایت آیه الله مکارم)
حضرت معصومه(س) از لحاظ علمی و حدیثی مثل مادرش حضرت زهرا(س) «عالمه» و «محدثه» بود و همان گونه که حضرت زهرا(س) با استدلالهای متین و استوار، حقانیت ولایت حضرت علی(ع) را تبیین می کرد، حضرت معصومه(س) نیز چنین بود. روایاتی که از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت علی(علیه السلام) است که با اثبات ولایت او ولایت سایر امـامـان معصوم نیز ثابت می شود.
-معصومه یعنی اینکه ایشان مراتبی از عصمت(نه عصمت مطلقه) را دارا هستند و لقب معصومه را امام رضا به ایشان دادند.
بخاطر شرایط بد زمان خودشان، و ظلمهای هارون کسی جرات نزدیک شدن به خانواده ایشان و ازدواج با ایشان را نداشت.
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #مراتب_امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی میفرمایند: مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک... . هر کس دیگرى را به کار خوبی امر کند یا او را از کار زشتى باز دارد یا اینکه او را به خیرى راهنمایى کند و یا اشاره به امر خیرى داشته باشد، در آن کار خیر شریک خواهد بود. (وسایل الشیعه ج 16، ص 124)
یکی از واجبات، امر به معروف و نهی از منکر است.
برای امر به معروف و نهی از منکر مراتبی است:
1. اینکه با شخص گنهکار طوری رفتار شود که او بفهمد که به جهت گناهی که کرده چنین رفتاری با او شده.
2. اینکه با زبان، امر و نهی کند و اگر احتمال بدهد که با موعظه و نصحیت و حُسن خلق و کلام نیکو، معصیت را ترک میکند لازم است که اکتفا به آن کند.
3. اینکه اگر برای امر به معروف و نهی از منکر لازم شد متوسل به زور یا اقدام عملی شود. البته این صورت را کسی بدون اجازه حاکم شرع و مسئولین ذی ربط حق اقدام ندارد.
بنابر این اگر با مرتبهی پایینتر حاصل شود نمیتوان به مراتب بالاتر عمل کرد. یعنی با بهترین شیوه و کمترین اذیتی که تاثیرگذار هم باشد، به گناهکار متذکر شویم.
عزیزان توجه داشته باشید به هدفِ امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمتِ پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که میتوانید سوالات دینی خود را بپرسید.
خدا به همه ما توفیق امر به معروف و نهی از منکر به روش صحیح و عمل به این واجب بسیار مهم را عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #فضایل_زیارت_حضرت_معصومه(س)
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- باعرض تسلیت وفات حضرت معصومه(س)
روایات فراوانی درباره ثواب زیارت حضرت معصومه(س) نقل شده است که برخی نقل میشود:
1-بهشتی شدن: امام رضا (علیه السلام) فرمود: کسى که حضرت فاطمه معصومه را زیارت کند پاداش او بهشت است.( عیون اخبار الرضا ج 2 ، ص 267)
امام صادق (ع) کسى که آن حضرت را زیارت کند در حالى که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد بهشت پاداش اوست (بحار؛ ج ٤٨ ص، ٣٠٧)
2- قم حرم امامان است: امام صادق (علیه السلام):، آگاه باشید که حرم من و حرم فرزندان بعد از من قم است(بحار، ج. ۶، ص. ۲۱۶) وفرمود: خداوند حرمى دارد که مکه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (علیه السلام) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از ۸ درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود ، زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (علیه السلام) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.( بحارالانوار،ج 57 ، ص 228)
3-ثواب زیارت امام رضا دارد: امام رضا(ع): هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسى است که مرا زیارت کرده است.»( ناسخ التواریخ، ج. ۳، ص. ۶۸)
4-پناه شیعیان درسختی ها: امام صادق علیه السلام فرمود: زمانى که رنج و زحمت و گرفتارى به شما رو آورد، به قم روى آورید، زیرا قم پناهگاه فاطمیها و محل آسایش مؤمنان است.(بحار؛ج57، ص 214)
خداوند توفیق زیارت بامعرفت به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
جمعه
7/9/1399
ظهر و عصر
موضوع: #غسل #جمعه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
در روایتی امام صادق علیه السلام در فضلیت غسل جمعه میفرمایند: غُسْلُ يَوْمِ الْجُمُعَةِ طَهُورٌ وَ كَفَّارَةٌ لِمَا بَيْنَهُمَا مِنَ الذُّنُوبِ مِنَ الْجُمُعَةِ إِلَى الْجُمُعَة. غسل روز جمعه هم سبب پاکی و هم کفاره گناهانِ طول هفته است. (وسائل الشیعه، ج 3 ص: 315)
يكي از اعمال مهم و سفارش شده در روز جمعه، غسل جمعه است که چند مساله فقهی در این مورد عرض میکنم:
1. زمان غسل جمعه از اذان صبح تا اذان ظهر است و بهتر است نزديك ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام نشد به فتوای بیشتر مراجع از جمله امام خامنهای بهتر است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد (1) و كسي كه در روز جمعه موفق نشد، مستحب است در روز شنبه قضاي آن را انجام دهد. (2)
2. انسان ميتواند چند غسل را نيت كرده و همه را با يكبار شستن انجام دهد. در این مسأله تفاوتی ندارد که همه غسلها مستحب باشد، مثل غسل جمعه و غسل زیارت یا همه غسلها واجب باشد، مثل غسل جنابت و غسل مس میت ؛ یا اینکه بعضی از غسلها واجب باشد و بعضی مستحب، مثل غسل جنابت و غسل جمعه. (3)
3. اگر به عهده شخص چند غسل باشد، در صورتی که در بین آنها غسل جنابت وجود داشته باشد، مثل اینکه بخواهد غسل جنابت و غسل جمعه را انجام دهد، در صورتی که از زمانِ انجام غسل تا زمانی که میخواهد نماز بخواند، کارهایی که وضو را باطل میکند انجام ندهد، نباید برای نماز وضو بگیرد. [و با همان غسل جنابت نمازش را بخواند] (4)
(در صورتی که امام جماعت، قرائت نماز ظهر جمعه را بلند خواند پیشنهاد میشود بیان کننده نسبت به این موضوع نیز تذکر دهد)
زائرین و مجاورین گرامی میتوانید سوالات دینی را با ذکر نام مرجع تقلید خود به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع تقلید دریافت نمایید.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و درک ظهور حکومت عدل الهی انشاءالله، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) آیت الله مکارم: سوال: غسل روز جمعه را در چه ساعاتی میتوان انجام داد؟ پاسخ: وقت غسل جمعه از اذان صبح روز جمعه است تا ظهر، اگر در این زمان انجام نشود میتوان در روز شنبه (به قصد قضا) يا در روز پنجشنبه (عصر پنج شنبه یا بعد از غروب آفتاب در صورتي که احتمال قابل توجهي بدهد روز جمعه موفق به غسل کردن نمي شود) آن را بجا آورد؛ البته شب جمعه يا بعد از اذان ظهر روز جمعه تا روز شنبه نيز مي توان غسل جمعه را به نيت ما في الذمه بجا آورد. (استفتائات سایت، غسل های مستحبی)
(2) نکته: نسبت به انجام غسل جمعه در شب شنبه به نیت قضا، تفاوت فتوا وجود دارد. (رساله مراجع، مساله 644 ؛ عروه الوثقی، فصل فی اغسال المندوبه، مساله 1 ؛ تحریر الوسیله، القول فی اغسال المندوبه ؛ توضیح المسائل جامع م 463)
(3) (توضیح المسائل مراجع م 389 و م 647)
(4) توضیح المسائل مراجع م 391)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #محرمیت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت استکه میفرمایند: مَنْ أَحَبَّ اَلْمَکَارِمَ اِجْتَنَبَ اَلْمَحَارِمَ. هر که بزرگواریها را دوست دارد (و میخواهد به آنها برسد) از محرمات اجتناب کند. (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج74، ص: 419)
در اسلام، سه راه برای ایجاد مَحرمیت بیان شده که عبارت است از «ولادت (نسب)، ازدواج و شیر خوردن با رعایت شرایط» و راه دیگری برای محرمیت وجود ندارد. لذا چند نکته کوتاه در ارتباط با محرمیت عرض میکنم:
1. اینکه بعضی در ارتباط با نامحرم ادعا میکنند ارتباط ما در قالبِ ارتباط خواهر و برادری است، منشأ شرعی نداشته و چیزی به نام صیغه خواهر و برادری که باعث ایجاد محرمیت شود در اسلام وجود ندارد. (1)
2. قبل از خوانده شدن صیغه عقد ازدواج، دختر و پسر با یکدیگر نامحرم هستند حتی اگر نامزد بوده و قصد ازدواج داشته باشند و فرقی با سایر نامحرمها ندارند.
3. خانمی که ازدواج دائم کرده، تا هنگامی که طلاق نگرفته و صیغه طلاق جاری نشده، شوهردار محسوب میشود هر چند ماهها و سالها از هم جُدا زندگی کنند یا در حال پیگیریِ طلاق باشند. (2)
زائرین و مجاورین محترم میتوانید سوالات دینی را با ذکر نام مرجع تقلید خود به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید خود دریافت کنید.
خدا توفیق بندگی و ارتباط سالم اجتماعی به ما و نسل ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (استفتائات بهجت ج4 س4960)
(2) (رساله مراجع قبل از مساله 2363 و 2464)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #کتابت_و_نوشتن_در_اسلام
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم
رسول اکرم (ص) می فرمایند: قیّد والعلمَ، قیل : و ما تقییده؟ قال : کتابته:«علم و دانش را به بند کشید و از آن نگهبانی کنید. عرض کردند: چگونه علم را به بند کشیده شود؟ فرمود: کتابت و نگارش آن».(منیه المرید : ۱۵۱/۲ ، باب ۹۱ ، حدیث ۵۳.)
علاوه بر علم آموزی در اسلام تاکید زیادی بر کتاب و کتابت شده است توصیه شده است که علم را با نوشتن و کتابت در بند کنید و زیباترین تعبیر، اطلاق عنوان کتاب به قرآن است.
تعبیر«والکتاب المبین» نشانگر ارزش و اهمیت کتاب و نوشتار است. ارزش خواندن و مطالعه در صدر اسلام به حدی بود که در پایان جنگ بدر که تعداد زیادی از مشرکین به اسارت مسلمانان در آمدند، اعلام شد که هر یک از مشرکین اگر فدیه بپردازد یا به 10 نفر از مسلمانان سواد خواندن و نوشتن را بیاموزد آزاد خواهد شد.
در اهمیت نقش کتاب در تکامل جوامع انسانی همین بس که تمام ادیان آسمانی و بزرگان تاریخ بشری از طریق کتاب جاودانه ماندهاند
فلسفه دین و نبوت بیرون آوردن بشر از جهل و نادانی است و این مقام جز با کسب علم حاصل نمی شود این منطق دین خداست.
فلسفه قیام و شهادت امام حسین (ع) ، رهایی مردم از جهالت و گمراهی در زیارت اربعین یاد شده است(لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله)
در قیامت خون های شهیدان با مرکب قلم دانشمندان به سنجش آید، مرکب قلم دانشمندان بر خون های شهیدان برتری یابد.»
(من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 398)
خداوند توفیق علم به همراه عمل را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
شنبه
8/9/1399
ظهر و عصر
موضوع: #آداب #زیارت و احکام #حرم
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امام کاظم علیه السلام درباره فضیلت زیارت فرزندشان حضرت رضا علیه السلام نَقل شده که فرمودند: فَمَنْ زَارَهُ مُسَلِّماً لِأَمْرِهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَشُهَدَاءِ بَدْرٍ. کسی که فرزندم را زیارت کند در حالی که تسلیم امر او باشد و به حق او عارف باشد، مقام او نزد خدا، همانند شهیدانِ جنگ بدر خواهد بود. (کامل الزیارات، النص، ص: 305)
یکی از مستحبات بسیار با فضیلت، زیارت حضرت رضا علیه السلام است که حتی در برخی روایات، ثواب زیارت ایشان از ثواب زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام بیشتر است.
چند نکته کوتاه دربارهی آداب و احکام زیارت:
1. در روایات و احادیث اهل بیت علیهم السلام، سفارش شده که «زیارتِ با معرفت» داشته باشیم و معنای «معرفتِ به حق امام»، بنابر فرمایشی که از امام صادق علیه السلام رسیده (1) این است که باور داشته باشیم امام شاهد بر اعمال ماست و اطاعت از ایشان را در دستورات دینی لازم و واجب بدانیم. مثلا در نماز، در رعایت حقوق مردم، در پوشش شرعی، در کسب و کار و تجارت، در زندگی ... طبق دستور امام علیه السلام، عمل کنیم.
2. افرادی که عذرشرعی دارند (جنب و حائض) میتوانند به صحنها و رواقهای حرم مشرف شوند، اما توقف در مساجدِ حرم، مثل مسجد گوهرشاد و صحن آن حرام است. همچنین به فتوای بیشتر مراجع تقلید از جمله امام خامنهای توقف زیر گنبد مطهر هم حرام است. اما حرمامام زاده ها اگر مسجد نداشته باشد، این حکم را ندارد.
3. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مُهر شرعاً حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرد، باید فوراَ برگرداند.
زائرین و مجاورین عزیز میتوانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید.
خدای کریم، زیارت با معرفتِ معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (عیون اخبار الرضا، ج 2 ص: 259)
(2) (مشهور: توقف در حرم (فتوا یا احتیاط) حرام است. زنجانی، بهجت(فتوی)، گلپایگانی، صافی، وحید(بنابر احتیاط): ورود حرام است.) (توضیح المسائل مراجع مساله 355)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
موضوع: #انواع_اجل
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---
خداوند در قرآن می فرماید: هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ)؛ «او كسي است كه شما را از گِل آفريد، پس مدتي مقرّر داشت و اجل حتمي نزد اوست (و او از آن آگاه است) (آیه 2 انعام)
انواع اجل : اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. هر موجود زندهای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى میتواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده میماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان مییابد، اینگونه مرگ را «اجل مسمَّى» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع میپیوندد؛ و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذابهای الهی یکی از آنها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد.
بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا را برای مدتی طولانی دارند؛ ولی در اثنای این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که آنها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعی باز دارد، مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن آن ممکن است بیست ساعت استعداد روشنایی داشته باشد؛ اما وزش یک باد شدید و ریزش باران یا عدم مراقبت از آن سبب شود که خاموش شود.
مثال : اگر چراغ با هیچ مانعی برخورد نکند و تا آخرین قطره نفت آن بسوزد و سپس خاموش شود، به پایان مهلت تعیین شده (اجل حتمی و مسمّی) خود رسیده است؛ ولی اگر موانعی قبل از آن باعث خاموشی چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غیر حتمی، معلّق و مشروط میگوییم.
در مورد انسان نیز چنین است؛ اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع کاملاً برطرف شود، ساختمان بدن و استعداد او ایجاب میکند که مدتی طولانی عمر کند؛ اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، مبتلا شدن به اعتیادهای مختلف یا ارتکاب گناهان و... خیلی زودتر از آن مدت بمیرد. مرگ را در صورت اول «اجل حتمی» و در صورت دوم «اجل غیر حتمی» یا معلق مینامند.
عوامل تاثیر گذار در طول عمر: به طور کلی گناه، مخصوصا ظلم، قطع رحم، نفرین و ناراحتی والدین در کوتاهی عمر موثرند و اطاعت، توبه، حسن خلق، خوشحال کردن پدر و مادر، انجام صله ارحام، عدل ،نیکوکاری ، دعا وصدقه و امثال اینها باعث طولانی شدن عمر میشوند.
خداوند عمر با برکت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء
موضوع: #گمان_در_رکعات_نماز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی از حضرت زهرا سلام الله علیها آمده که فرمودند: ... فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر... . خداوند ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج3 ؛ ص568)
یکی از مسائلی که گاهی برای نمازگزار پیش میآید، گمان در نماز است. گمان یعنی «احتمال بیشتر دادن».
مسالهای درباره گمان در رکعات، خدمت شما تقدیم کنم:
اگر کسی در حال نماز، نسبت به رکعاتِ نماز تردیدی برایش پیش آمد، مثلا نمیداند رکعت سوم است یا چهارم؟ و احتمال بیشتر و گمان داشته باشد که رکعت سوم است، وظیفه اش چیست؟
در جواب عرض کنم: چنانچه نمازگزار نسبت به رکعات نماز گمان داشته باشد، گمان در رکعات نماز، حکم یقین را دارد. مثلا کسی که احتمال بیشتر (اصطلاحاً گمان) به رکعت سوم میدهد لازم است بنا را بر 3 بگذارد. مانند کسی که یقین دارد رکعت سوم است و این گمان، حکمش با حکم شک در رکعات متفاوت است.
بنابراین عزیزان به دو نکته توجه کنند:
1. گمان در رکعات در حکم یقین است، فرقی هم بین نمازهای دو رکعتی، سه رکعتی یا چهار رکعتی ندارد. و همچنین فرقی ندارد در نمازهای واجب یومیه باشد یا در نمازهای واجب دیگر مثل نماز آیات.
2. درباره شک در نماز، اگر کسی در رکعات نماز شک کرد، نباید بلافاصله نمازش را به هم بزند، بلکه باید مقداری فکر کند تا شاید شکش برطرف شود و چنانچه مقداری فکر کرد و به یک طرف، احتمال بیشتر داد، بنا را بر همان طرف بگذارد. (1)
- در حد تذکر عرض کنم: حکم «گمان در افعال نماز» با حکم «گمان در رکعات» متفاوت است. آنچه عرض کردم درباره گمان در رکعات نماز بود.
زائرین و مجاورین گرامی میتوانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید.
خدای رحمان، به همه ما توفیق حضور قلب در نماز را عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (رساله مراجع م 1166 و م 1234)
https://eitaa.com/AhkameHarameRazavi