eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
29 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- قرآن نيز يكي از علل اصلی بي ايماني را جهل و ضعف معرفتي انسان ها مي داند؛چنانچه حضرت نوح(عليه السلام)به قوم خود مي فرمايد:(وَلَـكِنِّيَ أَرَاكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ)(هود: 29); شما را مردماني ناآگاه مي بينم. امير مؤمنان(عليه السلام) نيز درباره علت كفر مي فرمايد:اگر مردم در موارد ناآگاهي درنگ و تأمّل مي كردند، هرگز به كفر و گم راهي نمي گراييدند.( ميزان الحكمة،ج 2، ص 153) بنابراين، يكي از علل روان شناختي دين گريزي در همه انسان ها، به ويژه جوانان، ضعف معرفتي و عدم تفكر درباره دين است برخی از علل دین گریزی عبارتند از: 1- خانواده: خانواده ها با تربیت نادرست وناقص خود اغلب زمینه های دین گریزی را فراهم می كنند. پیامبر(ص) فرمود: كلُّ مولودٍ یُولَد على الفطرةِ فاَبواهُ یَهوّدانهِ او یُمجّسانه»؛هر انسانى كه به دنیا مى‏آید، در ذاتش به خداپرستى گرایش دارد. اما پدر و مادر او را از خالق هستى دور كرده، باعث انحراف وى از دین‏مى‏شوند(من لایحضره الفقیه،ج 2،ص49) 2- دوستان ورفیقان ناباب:دوستان نقش مهمی در زندگی انسانها دارند. امام صادق(ع)می فرمایند: «المرءُ على دینِ خلیله.» (وسائل الشیعه، ج 4، ص 207). به همین دلیل است كه گاهى یك فرد فاسق در مدتى كوتاه گروه زیادى را از دین بى‏زار مى‏كند. در قیامت نیز شكایت اهل دوزخ از دوستان و اطرافیان می باشد: یَا وَیْلَتَا لَیْتَنى لَمْ أَتَّخِذْ فُلانا خَلیلاً لَقَدْ أَضَلَّنی(آیه 228فرقان) 3- مطبوعات ورسانه های جمعی تحت قدرت مستكبرین: مستكبران در هر زمانى با شیوه‏هاى گوناگون تبلیغاتى، شایعه و تهمت، و زدن برچسب‏هایى مثل مخالف آزادى، مرتجع و عقب مانده و یا با ترویج شك و شبهه، تحقیر و استهزاى باورهاى دینى مردم، موجبات دین‏گریزى را فراهم كرده‏اند. مردم را از دین گریزان مى‏كنند. براى نمونه، هنگامى كه شعیب علیه‏السلام مردم را به ترك بت‏پرستى و پرهیز از كم‏فروشى دعوت مى‏كرد، به او مى‏گفتند: این دعوت تو مخالف با آزادى انسان‏هاست. آزادى انسان حكم مى‏كند هر كه را خواست، بپرستد و هرگونه كه خواست در اموالش تصرف كند 4-نداشتن الگوهای مناسب: گاهی بجای اینکه الگوگیری از شهدا،علما ،متفکرین و دانشمندان داشته باشند؛برخی از بازیگران و هنرمندان فاسق غربی را الگو قرار می دهند که اثر منفی زیادی دارد. خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت صادق علیه السلام در اوصاف مؤمن فرمودند: الْمُؤْمِنُ حَسَنُ الْمَعُونَةِ خَفِیفُ الْمَئُونَةِ جَیِّدُ التَّدْبِیرِ لِمَعِیشَتِهِ لَا یُلْسَعُ مِنْ جُحْرٍ مَرَّتَیْن. مؤمن اهل یاری دیگران به نیکوئی می باشد و کم خرج است و زندگى خود را خوب اداره کند و از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود. ( الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏2، ص: 241) یکی از قراردادهای شرعی قرارداد مشارکت است که چند نكته درباره احکام شركت بیان می شود: 1. شراكت ‎اين ‎است ‎كه ‎چند ‎نفر ‎اموالشان ‎با ‎يكديگر ‎مخلوط ‎باشد‎ و ‎شراكت ‎انواعي ‎دارد‎: الف: اختياري مثل اينكه‎ چند‎ نفر‎ پول‎ مي گذارند ‎و ‎ملكي ‎را‎ مثلا‎ خانه‎اي‎ مشتركا ‎مي خرند. ب: غير اختياري ‎مثل اينكه پدري فوت مي كند و همه ورثه در اين مال باقي‎ مانده ‎تا‎ قبل ‎از‎ تقسيم ‎شريك ‎مي باشند. (1) 2. شراكت داراي احكامي است كه به چند نكته آنها اشاره مي شود: الف: اگر در شركت معيين نكنند چه كسي با سرمايه خريد و فروش كند يا تصرف ديگري داشته باشد، هيچ كدام از شركاء‎ نمي‏توانند ‎بدون اجازه ديگر شركاء در مال تصرف نمايند. (2) ب: شريكي كه اختيار سرمايه شركت با اوست بايد به قرارداد شركت عمل كند، مثلاً اگر با او قرار گذاشته اند كه نسيه بخرد يا نقد بفروشد ‎يا جنس را از محلّ مخصوصي بخرد، بايد به همان قرارداد رفتار نمايد و اگر با او قراري ‎نگذاشته باشند، بايد داد و ستدي نمايد كه براي شركت ضرر نداشته باشد و معاملات را به طوري كه متعارف است انجام دهد، پس اگر مثلاً معمول است كه نقد بفروشد يا مال‎شركت را در مسافرت، همراه خود نبرد بايد ‎به ‎همين‎ طور ‎عمل ‎نمايد ‎و ‎اگر‎ معمول ‎است‎كه نسيه بدهد يا مال را به سفر ببرد، مي تواند همين طور عمل كند. (3) 3. اگر يكي از شريكها بميرد، يا ديوانه يا بيهوش شود، شريكهاي ديگر نمي‎توانند ‎در‎ مال شركت تصرّف كنند. (4) در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند. جهت تعجیل در فرج امام زمان ‎و‎ سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات ختم فرمایید. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع، مساله 2142) (2) (توضیح المسائل مراجع، مساله 2150) (3) (توضیح المسائل مراجع، مساله 2151) (4) (توضیح المسائل مراجع، مساله 2157) @ahkameharamerazavi
موضوع: توضیح (حدیث من مات و لم یعرف امام زمانه) سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- پیامبر (ص) فرمودند: «مَنْ‏ مَاتَ‏ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ‏ زَمَانِهِ‏ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً»؛هر کس امام زمانش را نشناسد و در همان حال بمیرد، به مرگ جاهلى مرده است ‏(کمال الدین ، ج ‏2، ص 409) البته این حدیث با کلماتی شبیه (لَیسَ فى عُنُقِهِ بَیعَةٌ) و(بِغَیرِ إمامٍ) نیز درکتب اهل سنت نقل شده است.(صحیح مسلم ، ج ۶ ،ص 21 + مسند احمد،ج ۴ ،ص ۹۶) مطالبی که از این حدیث برداشت میشود: 1-مرگ بدون شناخت امام و بدون داشتن امام زمان خودش، مرگ جاهلی و کفر است،و این مطلب نشان میدهد اعتقادبه امامت از اصول اعتقادات و همردیف توحید است؛چونکه مرگ جاهلیت را در پی دارد. 2-باید در هرزمانی امام زنده همان زمان باشد(نه امام گذشته و یا آینده-امام زمانه)،بنابراین در هر عصری باید امام زمانی باشد که نشان میدهد اکنون نیز باید امامی زنده باشد 3- امام رضا (ع) در حدیث سلسسله الذهب ،شرط ورود به دژ امن توحید را ولایت امام زنده دانسته اند(بشروطها و انا من شروطها) و نفرمودند:ولایت امام گذشته،بلکه (انا) یعنی امام زنده و امام زمان، که حدیث سلسله الذهب توضیح دهنده همین حدیث (من مات )میباشد. 4-در شناخت، منظور شناخت اینکه(کجا بدنیاآمده، خانواده اش کیست و...)اینگونه امور ظاهری نیست،زیرا این امور را حتی دشمنان امامان نیز میدانستند،بلکه یعنی شناخت مقام امام که از جانب خدا برگزیده شده است و معصوم است و علم مطلق دارد و اعمال ما را میبیند و واجب الاطاعه است. 5-در شناخت نیاز به دیدن نیست،همانطور که خدا و ملائکه را با چشم ظاهری نمیبینیم وبا استدلال عقلی و نقلی می فهمیم. البته غیبت امام معرفتی است،یعنی بین مردم بصورت ناشناس زندگی میکند(مثل حضرت یوسف که برادرانش او را دیدند،ولی نشناختند) نه اینکه نامرئی باشد. خداوند توفیق شناخت و پیروی از دستورات امام را بما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
سه شنبه 25/9/1399 ظهر و عصر موضوع: #زیارت سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می فرمایند: ...مَنْ زَارَنِی فِی تِلْکَ الْبُقْعَةِ (ارض طوس) ...کُنْتُ أَنَا وَ آبَائِی شُفَعَاءَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. هر که مرا در طوس زیارت کند من و پدرانم روز قیامت شفاعت کننده او خواهیم بود. (من لایحضره الفقیه، ج‏2، ص: 585) برای زیارت قبور مطهر اهل بیت علیهم السلام آدابی سفارش شده است که به چند مورد اشاره می شود: 1. حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب می‌شود هر چند زیارت نامه‌ای خوانده نشود؛ اما بهتر است در هنگام زیارت‌، زیارت نامه های معتبر مانند زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره خوانده شود. 2. غسل زیارت که انسان به امید ثواب انجام دهد و به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای غسل زیارت کفایت از وضو نمی کند و نمی شود با آن نماز خواند. (1) 3. هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن و مشغول ذکر بودن در هنگام رفتن به زیارت. 4. تلاوت قرآن که انسان می تواند به نیابت از امام معصوم علیه السلام قرآن را بخواند یا قرآن را بخواند و ثوابش را به امام هدیه کند. 5. بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت. 6. توبه کردن از گناه یعنی از گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه گرفته و استغفار نمودن از گناهان. 7. نماز زیارت که انسان می تواند زیارت و نماز زیارت را از جانب افراد متعدد بجا بیاورد. (اما سه نکته کوتاه راجع به نماز مستحبی زیارت: نمازهای مستحبی اذان و اقامه ندارند – می توانید حتی عمدا و بدون عذر به صورت نشسته بخوانید – به جماعت خواندن نماز زیارت مشروع نیست) (2) نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند متعال به آبروی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را مورد قبول درگاه خود قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (مکارم: غسل زیارت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و یا امامان معصوم علیهم السلام مستحب است.) (رساله مراجع م646 ؛ توضیح المسائل مکارم م609 و استفتائات سایت مکارم، غسل های مستحب) (2) العروة الوثقى مع التعليقات، ج‌1، کتاب الصلاه، فصل في الأذان و الإقامة؛ العروة الوثقى مع التعليقات، کتاب الصلاه، [فصل في بقيّة الصلوات المستحبّة، فصل في أحكام الصلوات المندوبة] م1و2و3؛ العروة الوثقى مع التعليقات، کتاب الصلاه، فصل فی الجماعه، م2؛ @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم رسول اکرم (ص) می فرمایند: قیّد والعلمَ، قیل : و ما تقییده؟ قال : کتابته:«علم و دانش را به بند کشید و از آن نگهبانی کنید. عرض کردند: چگونه علم را به بند کشیده شود؟ فرمود: کتابت و نگارش آن».(منیه المرید : ۱۵۱/۲ ، باب ۹۱ ، حدیث ۵۳.) علاوه بر علم آموزی در اسلام تاکید زیادی بر کتاب و کتابت شده است توصیه شده است که علم را با نوشتن و کتابت در بند کنید و زیباترین تعبیر‌، اطلاق عنوان کتاب به قرآن است. تعبیر«والکتاب المبین» نشانگر ارزش و اهمیت کتاب و نوشتار است. ارزش خواندن و مطالعه در صدر اسلام به حدی بود که در پایان جنگ بدر که تعداد زیادی از مشرکین به اسارت مسلمانان در آمدند، اعلام شد که هر یک از مشرکین اگر فدیه بپردازد یا به 10 نفر از مسلمانان سواد خواندن و نوشتن را بیاموزد آزاد خواهد شد. در اهمیت نقش کتاب در تکامل جوامع انسانی همین بس که تمام ادیان آسمانی و بزرگان تاریخ بشری از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند فلسفه دین و نبوت بیرون آوردن بشر از جهل و نادانی است و این مقام جز با کسب علم حاصل نمی شود این منطق دین خداست. فلسفه قیام و شهادت امام حسین (ع) ، رهایی مردم از جهالت و گمراهی در زیارت اربعین یاد شده است(لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله) در قیامت خون های شهیدان با مرکب قلم دانشمندان به سنجش آید، مرکب قلم دانشمندان بر خون های شهیدان برتری یابد.» (من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 398) خداوند توفیق علم به همراه عمل را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که ‌می‌فرمایند: بَرُّوا آبائَکُمْ یَبُرَّکُمْ أبْناوُکُمْ. به والدینتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی نمایند.‌ (وسایل الشیعه، ج‌۱۴) برای نماز قضا احکامی وجود دارد که یکی از مسائل آن نماز قضای پدر و مادر است که چند نکته کوتاه تقدیم شما می شود: 1. نمازهای قضای پدر با شرایطی بر عهده پسر بزرگتر است و‌ به نظر تعدادی از ‌مراجع از جمله امام خامنه ای (به فتوا یا احتیاط واجب) نماز قضای مادر نیز با شرایطی بر پسر بزرگتر واجب است. البته اگر فرزندان دیگر یا هر فرد دیگری برای میت نماز بخواند یا روزه بگیرد صحیح است و آن نماز قضا از عهده میت برداشته می شود. (1) 2. اگر پسر بزرگتر شک دارد که پدر نماز و روزه قضا داشته یا نه، چیزی بر او واجب نیست. (2) 3. اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز پدر و مادر را بخواند باید در ‌آهسته و بلند خواندن به تکلیف خود عمل کند مثلا حمد و سوره قضای نماز صبح و مغرب و عشای مادرش را بلند ‌بخواند. (3) عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. ‌خداوند والدین همه مومنین را مورد عنایت خاص امام رضا علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) نکته: پدر اتفاقی است ولی مادر: گلپایگانی، اراکی، مکارم، نوری: فتوی. مقام معظم رهبری، فاضل، صافی: احتیاط واجب. (توضیح المسائل مراجع، مساله 1390) (2) (توضیح المسائل مراجع، مساله 1391) (3) (توضیح المسائل مراجع، مساله 1395) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- خداوند درباره فلسفه حجاب می فرماید: یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً: ای پیغمبر با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادرهای خود فروپوشند که این کار برای این که آنها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند(آیه 59 احزاب) قرآن در این آیه فلسفه حجاب را شناخته شدن زنهای مومن از بقیه زنها و نیز اذیت نشدن میداند. حجاب فلسفه هایی دارد که به برخی اشاره میشود: 1-آرامش روانی: وقتی بین زن و مرد حریم نباشد; میل و غریزه ای که در طرفین است افزایش می یابد. غریزه جنسی به گونه ای است که هر چه بیشتر از آن استفاده شود; سرکش تر می شود و هر چه بر روی آن مهر زده شود مهار می گردد. 2- پایداری خانواده: اگر حجاب با کیفیت خاص خود در خانواده برقرار باشد و زن به جز مرد خود به کسی نگاه نکند و تمام توجهش به مردش باشد; عشق و محبت خود را در او خلاصه خواهد کرد و مرد هم اگر این طور باشد; زندگیشان بسیار شیرین و با صفا خواهدشد. 3- استواری جامعه: اگر زن و مرد هر یک به آنچه وظیفه اسلامی آنان است عمل کنند. یعنی زنان با حجاب کامل وارد اجتماع شوند; چشم طماع مردان هوسباز را از خود دور نگه داشته و بدون دغدغه کار خود را به نحو احسن انجام می دهند. مردان هم به کارها و فعالیتهای اجتماعی خود ادامه می دهند 4- حفظ ارزش و مقام زن: چون مردان خود را نسبت به زنان نیازمند می بینند; اگر زن خود را از نظرهای شهوانی آنان دور نگه دارد موجب ارزش او می شود. زیرا مردان با مشاهده مرز میان خواهش و رسیدن به زن، وی را به چشم مروارید گرانبهایی می بینند که به علت قرار گرفتن در صدف حجاب، به آسانی نمی توان به آن دست یافت. از نظر اسلام نیز زن هر اندازه عفیف تر باشد; ارزش و احترامش بهتر محفوظ می ماند. خداوند حجاب فاطمی به زنان عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
چهارشنبه 26/9/1399 ظهر و عصر موضوع: احکام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمودند: ... مَنْ‏ قَضَى‏ لِأَخِیهِ‏ الْمُؤْمِنِ‏ حَاجَةً قَضَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مِائَةَ أَلْفِ حَاجَةٍ مِنْ ذَلِکَ أَوَّلُهَا الْجَنَّة ... . کسى که حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، خداوند متعال در روز قیامت صد هزار حاجت او را برآورده می کند که اولین آنها بهشت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص193) گاهی اوقات پیش می آید که کسی وسیله ای را فقط برای استفاده از ما می خواهد که بعد از استفاده دوباره آن را بازگرداند، که احکامی بر آن مترتب می شود و قصد داریم برخی از آنها را در این فرصت بیان کنیم: 1. اگر کسی وسیله خود را به دیگری بدهد تا از آن رایگان استفاده کند مثلا انسان مدتی ماشین خود را به دوست یا شخص دیگری می دهد تا رایگان استفاد کند این داد و ستد عاریه نام دارد. (1) 2. کسی که وسیله ی دیگری را به عنوان عاریه و استفاده رایگان گرفته، نمی تواند بدون اجازه صاحبش به فرد دیگری بدهد. (2) 3. مالی را که انسان عاریه گرفته اگر از بین برود یا معیوب بشود در صورتی که کوتاهی نکرده است ضامن نیست و لازم نیست خسارت را جبران کند اما در سه صورت ضامن ‏است و باید جبران کند: الف: در نگهداری مال یا وسیله کوتاهی کرده یا در استفاده زیاده روی نماید. ب: اگر شرط بشود که در صورت خسارت جبران کند. ج: چیزی که برای استفاده رایگان و عاریه گرفته طلا یا نقره باشد. (3) عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به بندگانش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م2344) (2) (رساله مراجع م 2358) (3) (رساله مراجع مساله 2349) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- امام صادق (ع) در مورد جوانان فرمودند: لَسْتُ اُحِبُّ اَنْ اَرَى الشّابَّ مِنْـكُمْ اِلاّ غادياً فى حالَيْنِ : اِمّا عالِماً اَوْمُتَعَلِّما ... دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببينم: دانشمند يا دانش اندوز،(و در ادامه فرمودند:) اگر جوانى چنين نكند، كوتاهى و گناه کرده و دوزخ نشين خواهد شد. (امالی طوسی، ص303) خصوصیات جوانان در روایات عبارتند از: 1-تغییرپذیری: جوانی زمان تغییرگرایی است و جوان دوستدار تغییرات است؛ و هنوز چیزی در آن شکل نگرفته تا تثبیت شده باشد. ازین‌رو امام علی(ع) می‌فرماید: دل جوان، مانند زمین کشت ناشده است. آنچه در آن افکنده شود، می‌پذیرد. از این‌رو، پیش از آنکه دلت سخت گردد و عقل و خردت سرگرم شود، به تربیت تو همت گماشتم. (نهج‌البلاغه، نامه31) پیامبر (ص) نیز در تحلیل گرایش جوانان به اسلام نسبت به پیران می‌فرماید: شما را به نیکی با جوانان سفارش می‌کنم، چرا که آنان، دل‌های رقیق‌تری دارند، به راستی که خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من همپیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. (سفینه البحار، ج2، ص176) 2- ماندگاری آموزش و تربیت: آموزش و پرورش در جوانی و بویژه در نوجوانی، بهتر و مفیدتر است؛ زیرا ماندگارتر است. پیامبر(ص) می‌فرماید: هر کس در جوانی‌اش بیاموزد، آموخته‌اش مانند نقش بر سنگ است و هر کس در بزرگسالی بیاموزد، مانند نوشتن بر روی آب است. (نوادر راوندی، ص132، ح169) 3- اسرع در خیر: امام صادق(ع) در این‌باره می‌فرماید: جوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع تر به کارهای خیر روی می‌آورند. (کافی، ج8، ص93، ح66) 4- تیزهوشی و تیزحدسی: امام علی(ع) می‌فرماید: هرگاه به مشورت نیازمند شدی، نخست به جوانان مراجعه کن، زیرا آنان ذهنی تیزتر و حدسی سریع‌تر دارند. سپس (نتیجه) آن را به نظر میانسالان و پیران برسان تا پیگیری نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند، چرا که تجربه آنان بیشتر است. (شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی الحدید، ج20، ص337، ح866) خداوند توفیق عفت و غیرت به جوانان ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: ثَلَاثَةٌ یُدْخِلُهُمُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حِسَابٍ إِمَامٌ عَادِلٌ وَ تَاجِرٌ صَدُوقٌ وَ شَیْخٌ أَفْنَى عُمُرَهُ فِی طَاعَةِ اللَّهِ. خداوند متعال سه گروه را بدون حساب وارد بهشت می کند؛ امام عادل و تاجر راستگو و انسان سالخورده ای که عمرش را در اطاعت خدواند عز و جل گذرانده. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص133) اگر کسی کالایی خریداری کند و بعد بفهمد برای کالا بیش از قیمت واقعی پول پرداخت کرده با چند شرط می تواند معامله را برهم زده و پول خود را پس بگیرد: 1. تفاوت قیمت آن قدر زیاد باشد که عرفا قابل تسامح نباشد و مردم به زیادی آن اهمیت بدهند. مثلا خانه ای را با دو برابر قیمت خریده باشد. 2. خریدار در زمان معامله از قیمت واقعی کالا خبر نداشته باشد یا نسبت به آن غفلت کند؛ فرقی نمی کند که فروشنده نسبت به قیمت واقعی آگاه باشد یا نباشد. 3. تفاوت قیمت باید در زمان عقد معامله باشد؛ پس اگر تفاوت قیمت بعد از زمان معامله اتفاق بیفتد حق برهم زدن معامله را ندارد. مثلا اگر یک کیلو زعفران به قیمت روز بخرد و بعد از زمان معامله قیمت آن کاهش پیدا کند، خریدار حق برهم زدن معامله را ندارد. 4. این حق فسخ با رعایت شرایط برای فروشنده در جایی که مالش را ارزان فروخته نیز ثابت می شود. (1) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م2124 و 2125 ؛ تحریر الوسیله، خیار غبن م4) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- کفار و مخالفین،دستورات دین را افسانه و خرافه میدانند که در این باره خداوند می فرماید: إِذَا قِيلَ لَهُمْ مَاذَا أَنْزَلَ رَبُّكُمْ قَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ : چون به آنان گفته شود پروردگارتان چه چيز نازل كرده است مى گويند افسانه هاى پيشينيان است(آیه 24 نحل) برخی از دلایل دین گریزی عبارتند از : 1- خواسته هاي نفساني: عده اي از آن جهت كه آموزه هاي پيامبران با بي بند وباري و ولنگاري ايشان ناهمخوان است و بر زياده خواهي ها و آزادي هاي جنسي ايشان قيد و بند مي زند مخالف دین هستند. (ارأيت من اتّخذ إلهه هواه: فرقان/43) 2-مشکلات اقتصادی و فقر: فقر و مشکلات اقتصادی عاملی برای مخالفت با دین شده است؛ چون گاهی مشکلات گروهی از مسولین و مردم را به دین نسبت میدهد و ضعف اقتصادی را به دین ربط داده و با مقایسه با کشورهای بی دین،اشکال را از دین دانسته و این فقر بهانه ای برای دین گریزی میشود ودر روایات نیز گفته شده که فقر گاهی باعث بی دینی میشود. البته این نکته نیز لازم است که ثروت زیاد نیز موجب بی دینی و طغیان میشود که مقابل اکثر پیامبران،ثروتمندان قرار گرفته اند 3-سخت گیری زیاد: فشار زیاد و سخت گیری اثر معکوس دارد و خدا از هرکس به اندازه توانش خواستار است(لاَ يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا) 4-دین را مخالف عقل و علم پنداشتن: ناسازگار ديدن دين با علم از عوامل مهم دين گريزي است؛مثلا موضوعاتی مثل فرشته و جن، تفاوت زن و مرد در موضوعاتی مثل ارث،دیه،قضاوت و... باعث این پندار میشود که باید این موضوعات برایشان درست تحلیل شود. 5- عملکرد غلط برخی متولیان دین: با مشاهده كساني كه قول و عملشان يكي نيست و در عين حال، دعوت به دين داري مي كنند، از خود مي پرسند: اگر اسلام خوب و ارزشمند است، چرا مدعيان آن بدان عمل نمي كنند؟ چون نمی توانند لغزش افراد را به حساب خود آنها بگذارد نه دين و مذهبشان، به محض ديدن خلاف و اشتباه در اعمال الگوها و كساني كه به طرف دين دعوت مي كنند، آن را به حساب دين مي گذارند خداوند ما را جزء عالمان و عاملان به دینش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
🔰 گزارش استهلال ماه جمادی الاولی1442 ه‍ . ق ♦ الف ـ مشخصات نجومي هلال در شامگاه سه شنبه 25 آذر 1399 (29 ربیع الثانی 1442) زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت 19 و 47 دقیقه روز دوشنبه 24 آذر 1399 زمان غروب خورشید: ساعت 16:52 زمان غروب ماه: ساعت 17:35 ارتفاع ماه: 6.1 درجه مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: 43 دقیقه سن ماه: 21 ساعت و 6 دقیقه فاصله زاویه ای ماه و خورشید: 11.3 درجه ♦ ب ـ پيش‌بيني تقاويم و نظر كارشناسان رؤيت هلال تقويم رسمي كشور مستخرج مركز تقويم وابسته به مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، وكارشناسان رؤيت هـلال، پيش‌بـيني كرده‌اند هـلال ماه جمادی الاولی در غـروب روز سه شنبه در کشور قابل رؤیت است. بنابراين ماه ربیع الثانی 29روزه بوده و غرّة ماه جمادی الاولی 1442 روز چهارشنبه 26 آذرماه خواهد بود. ♦ ج ـ گزارش‌هاي رسیده در همين راستا ستادهاي استهلال و گروه‌هاي رصدي در سراسر كشور به همراه تجهيزات رصدي در غروب روز سه شنبه اقدام به استهلال نمودند كه نتيجة آن به قرار ذيل است: ۱. مناطقی که هلال با چشم عادی رؤیت شد: استان سیستان و بلوچستان: یک گروه سه نفره در سراوان موفق شدند ابتدا هلال را با دوربین دوچشمی سپس با چشم عادی رویت کنند. ۲. مناطقی كه هلال با چشم مسلح رؤیت شد: استان خراسان رضوی: طلاب رصدگرمشهد، قوچان استان خراسان شمالی: بجنورد استان خراسان جنوبی: سه قلعه استان ایلام: دهلران، آبدانان استان اصفهان: شهرضا استان فارس: بوانات استان یزد: یزد، میبد استان مرکزی: خمین ۳.مناطقی كه هوا ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: سبزوار، نیشابور، درگز، تربت حیدریه، تایباد، خواف، فیروزه، گلبهار، طرقبه استان سمنان: سمنان، گرمسار، سرخه، دامغان، مهدیشهر استان سیستان و بلوچستان: چابهار، زابل استان خراسان جنوبی: طبس، خضری استان ایلام : ایلام، ایوانغرب استان اصفهان: قله کوه صفه استان خوزستان: اهواز، دزفول استان هرمزگان: بندرلنگه استان بوشهر: بوشهر، گناوه استان گلستان: جاده هزارپیج استان مرکزی: اراک، زندیه استان قم: قم ، پردیسان استان فارس: شیراز استان یزد: اردکان استان اردبیل: اردبیل استان تهران: تهران 🆔 @leader_ahkam
پنج شنبه 27/9/1399 ظهر و عصر موضوع: در سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: مَن حَافَظَ عَلَى الجَمَاعَة حِیثُمَا کَانَ، مَرَّ عَلَى الصِّراطِ کَالبَرقِ الخَاطِفِ اللّامِع. کسی که هر‌کجا که باشد محافظت و مداومت بر نماز جماعت داشته باشد، مانند برق، سریع و نورانی از پل صراط‌ می‌گذرد. (ثواب الاعمال ص: 343) یکی از مستحباتی که نسبت به آن سفارش زیادی شده است نماز جماعت است که چند نکته در این مورد عرض می شود: 1. تبعیت کردن از امام جماعت در افعال نماز واجب است یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت به جا آورد لذا باید نماز‌گزاران تا امام به رکوع نرفته زودتر از امام جماعت به رکوع نروند و زودتر بلند نشوند یا تا امام جماعت به سجده نرفته زودتر از امام جماعت به سجده نروند و زودتر سر بر ندارند. و برای اینکه این مساله رعایت شود از آنجایی که مکبرین محترم حرم مطهر رضوی نسبت به این مساله توجه دارند، نمازگزاران عزیز می توانند با صدای مکبر هماهنگ باشند. (1) 3. در صحیح بودن نماز جماعت شرط است که مأموم تکبیره الاحرام نماز را قبل از امام جماعت نگوید؛ بلکه به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای احتیاط واجب این است که تا تکبیر امام جماعت تمام نشده، مأموم نیز تکبیر را نگوید. (2) 2. هر یک از نمازهای واجب یومیه را می توان به نماز واجب یومیه اقتدا کرد و به جماعت خواند و فرق ندارد مثل هم باشند یا نه مثلا نماز قضای صبح را می‌توان به نماز ادای ظهر اقتدا کرد ولی نمازهای مستحبی را نمی توان به جماعت خواند، مگر نماز باران و نماز عید فطر و قربان؛ لذا نماز زیارت را نمی توان به جماعت خواند. (3) نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما بدهد، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع، مساله 1470) (2) (عروه الوثقی، فصل فی احکام الجماعه، م 13 ؛ توضیح المسائل مراجع، م 1467 ؛ توضیح المسائل جامع، م 1721) (3) نکته: نسبت به جماعت خواندن نماز عید فطر و عید قربان مقداری تفاوت فتوا وجود دارد. (عروه الوثقی، فصل فی الجماعه، م 2 و 3 ؛ رساله مراجع مساله 1407 و 1408 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 635) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- خداوند درقرآن مى‏فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ: ما تو را جز رحمت برای جهانیان نفرستادیم.(انبیا ، آیه 107 ) قرآن 1400 سال قبل صلح جهانى را براى عالم بشریت مژده داده و مى‏فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ:اى کسانیکه ایمان آوردید همگى در صلح درآیید و از پیروى راه شیطان بپرهیزید.(آیه 208 بقره) اولین شخصیت در عالم بشریت که اقدام به دیپلماسى واقعى صلح جویانه نموده و سفیران و هیئتهاى سیاسى و دیپلماتیک را به پادشاهان مصر، حبشه، فارس و... گسیل داشت، پیامبر اسلام بود. مسلمانان همه روزه نمازهاى پنجگانه خویش را به عالیترین شعار صلح، دوستى، محبت و رحمت به شعار (السلام علیکم و رحمه الله و برکاته) به پایان مى‏رسانند تمام سوره های قرآن با کلمه(بسم الله الرحمن الرحیم) شروع میشود جز سوره توبه که اظهار برائت و بیزاری از کفار است. زمانیکه پیامبر اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) گروههاى جنگی و نظامى خویش را گسیل مى‏داشت اکیداً به ایشان سفارش مى‏فرمود که مو سفیدان، پیرمردان، اطفال و زنان را بقتل نرسانید، خیانت نکنید، صلح را در پیش گیرید. اصطلاح (سلام)، (صلح) و مشتقات آن در بیش از یکصد آیه از قرآن عظیم تذکر یافته است و بالعکس اصطلاح جنگ یا حرب و مشتقات آن بجز در شش مورد بکار نرفته است. بعد ازاینکه مسلمانان به فتح عظیم، فتح مکه نائل آمدند، پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: الیوم یوم المرحمه :امروز روز مهربانى و عطوفت است.( المغازی؛ ج 2، ص 822.) خداوند نعمت همه ما را جزء مصلحین واقعی قرار دهد به برکت صلوت بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت عسکری علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...أَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ أَقَامَ عَلَى الْفَرَائِض‏ ... . عابدترین مردم کسی است که واجبات را انجام دهد. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص489) یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین دستورات اجتماعی دین مبین اسلام "امر به معروف و نهی از منکر می باشد و هدف عمده و اساسی در امر به معروف و نهی از منکر محقق شدن معروف و ترک منکر است؛ لذا چند نکته در مورد این امر مهم بیان می شود: 1. از آنجایی که هدف از نهی از منکر ریشه کن شدن فساد در جامعه است لذا: الف: حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند و البته خودش هم واجب است از گناهش توبه کند. ب: و حتی اگر کسی بدون قصد قربت امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد باز ‏هم به تکلیف شرعی خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. 2. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه و تکلیف الهی است و انسان نمی‌تواند به بهانه اینکه دیگران به این وظیفه عمل نمی‌کنند، این امر مهم را در جایی که شرایطش هست ترک کند و همین که هر کدام از مؤمنین به وظیفه خود عمل کنند در نتیجه یک امر همگانی شده و تاثیرگذار خواهد بود. در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. تعجیل در فرج امام زمان‌‌علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا يبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ايمان):زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پيداست(آیه 31 نور) ام سلمه نقل مى كند كه بعد از نزول آيه «يدنين عليهن من جلابيبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشكى خارج مى شدند به گونه اى كه به نظر مى رسيد بر سر ايشان كلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221) از تاريخ استفاده مي‏شود كه در صدر اسلام حتي يهودي و نصاري هم نوعي حجاب داشتند. البته حجاب‏هاي آنان با حجاب‏هاي مسلمين فرق داشته است. برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که : 1-اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است. 2-امر به معروف ونهی از منکر نیز واجب است 3-نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند ) بنابراین چون بدحجابی منکر است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است 4-از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی) خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
جمعه 28/9/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ‎در روایتی امام صادق علیه السلام در فضلیت غسل جمعه می‌فرمایند: غُسْلُ‏ يَوْمِ‏ الْجُمُعَةِ طَهُورٌ وَ كَفَّارَةٌ لِمَا بَيْنَهُمَا مِنَ الذُّنُوبِ مِنَ الْجُمُعَةِ إِلَى الْجُمُعَة. غسل روز جمعه هم سبب پاکی و هم کفاره گناهانِ طول هفته است. (وسائل الشیعه، ج 3 ص: 315) يكي ‌از ‌اعمال ‌مهم و ‌سفارش ‌شده ‌در ‌روز جمعه، غسل جمعه ‌است که چند مساله فقهی در این مورد عرض می‌کنم: 1. زمان غسل جمعه ‌از ‌اذان ‎صبح ‌‎تا اذان ‎ظهر ‌است ‌و ‌بهتر ‌است‌ نزديك‌ ظهر‌ انجام ‌شود و اگر تا ظهر انجام ‌نشد به فتوای بیشتر مراجع از جمله امام خامنه‌ای‌ بهتر است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد (1) ‌و ‌كسي ‌كه در ‌روز‌ جمعه ‌موفق ‌نشد، ‌مستحب ‌است‌ در روز شنبه قضاي آن را انجام دهد. (2) 2. انسان ‌مي‌تواند‌ چند غسل را نيت كرده و همه را با يكبار شستن انجام دهد. در این مسأله تفاوتی ندارد که همه غسل‌ها مستحب باشد، مثل غسل جمعه و غسل زیارت یا همه غسل‌ها واجب باشد، مثل غسل جنابت و غسل مس میت ؛ یا اینکه بعضی از غسل‌ها واجب باشد و بعضی مستحب، مثل غسل جنابت و غسل جمعه. (3) 3. اگر به عهده شخص چند غسل باشد، در صورتی که در بین آنها غسل جنابت وجود داشته باشد، مثل اینکه بخواهد غسل جنابت و غسل جمعه را انجام دهد، در صورتی که از زمانِ انجام غسل تا زمانی که می‌خواهد نماز بخواند، کارهایی که وضو را باطل می‌کند انجام ندهد، نباید برای نماز وضو بگیرد. [و با همان غسل جنابت نمازش را بخواند] (4) (در صورتی که امام جماعت، قرائت نماز ظهر جمعه را بلند خواند پیشنهاد می‌شود بیان کننده نسبت به این موضوع نیز تذکر دهد) زائرین و مجاورین گرامی می‌توانید سوالات دینی را با ذکر نام مرجع تقلید خود به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع تقلید دریافت نمایید. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و درک ظهور حکومت عدل الهی ان‌شاءالله، به برکت ‌صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) آیت الله مکارم: سوال: غسل روز جمعه را در چه ساعاتی می‌توان انجام داد؟ پاسخ: وقت غسل جمعه از اذان صبح روز جمعه است تا ظهر، اگر در این زمان انجام نشود می‌توان در روز شنبه (به قصد قضا) يا در روز پنجشنبه (عصر پنج شنبه یا بعد از غروب آفتاب در صورتي که احتمال قابل توجهي بدهد روز جمعه موفق به غسل کردن نمي شود) آن را بجا آورد؛ البته شب جمعه يا بعد از اذان ظهر روز جمعه تا روز شنبه نيز مي توان غسل جمعه را به نيت ما في الذمه بجا آورد. (استفتائات سایت، غسل های مستحبی) (2) نکته: نسبت به انجام غسل جمعه در شب شنبه به نیت قضا، تفاوت فتوا وجود دارد. (رساله مراجع، مساله 644 ؛ عروه الوثقی، فصل فی اغسال المندوبه، مساله 1 ؛ تحریر الوسیله، القول فی اغسال المندوبه ؛ توضیح المسائل جامع م 463) (3) (توضیح المسائل مراجع م 389 و م 647) (4) توضیح المسائل مراجع م 391) @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله و سلم روایت شده که می‌فرمایند: مَنْ آذَى جَارَهُ‏ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیْهِ رِیحَ الْجَنَّةِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِیر. هر کس همسایه خود را آزار دهد، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى‌فرماید و جایگاه او دوزخ است، که چه بد جایگاهى است. (الأمالی( صدوق) ؛ النص ؛ ص428) یکی از مسائل مهم اجتماعی، کیفیت ‌معاشرت با همسایگان می باشد و در اسلام نسبت به حقوق همسایه سفارش شده است، که ‏به برخی از حقوق واجب اشاره می شود: 1. دوری از آزار و اذیت همسایگان، که به عنوان یکی از محرمات الهی بشمار می‌رود و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق ازار و اذیت اشاره می شود: مورد اول: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منزل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور آنان شود حرام ‌است. (1) مورد دوم: برگزاری مجالس اعم از‌مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان، سبب اذیت و آزار همسایگان نشود. 2. احترام به مالکیت یکدیگر، که باز هم به دو نمونه اشاره می شود: مورد اول: استفاده از میوه های درخت همسایه جایز نیست مگر اینکه با اجازه یا رضایت همسایه باشد. مورد دوم: در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هرگونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد. در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (استفتائات آیت الله سیستانی ص: 399) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--- خداوند در قرآن می فرماید: الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلَقَه: خدا کسی است که هر چه را آفرید،نیکو آفرید(آیه 7 سجده) درباره فلسفه خلقت شیطان چند نکته ذکر میشود: 1-اولا خدا شیطان را شیطان نیافرید بلکه جن خوبی بود که 6 هزار سال خدا را عبادت کرد و در مقام فرشتگان واقع شد و آنجا با اختیار خود کبر ورزید و به دستور خدا درباره سجده به حضرت آدم گوش نکرد و رانده شد. 2- وجود شیطان نه تنها زیانبخش نیست، بلکه وسیله‌ای برای پیشرفت و تکامل اوست. چون پیشرفت و شکوفایی استعدادها همواره در میان تضادها صورت می‌گیرد. و شیطان از بیرون و نفس اماره از درون باعث آبدیده شدن انسان و قدرت روحی او می‌گردند. 3- اگر راه بدی در وجود انسان بسته باشد و به تعبیر قرآن فقط میل به تقوا در انسان باشد ، ولی میل به بدی در او نباشد ، آن تقوا، تقوا نیست زیرا تقوا وقتی تقواست که فرد در حالی که میل به زشتی و دعوت به زشتی در او هست، تقوا را انتخاب کند.؛بر این اساس اگر شیطان و دعوت به بدی نباشد، عمل صالح نیز ارزش ندارد. 4- وجود ابلیس برای امتحان بندگان ضرورت دارد تا افراد خود را بشناسد که اگر بین دو راه خیر و شر قرار گیرند، کدام راه را انتخاب می‌کنند؛ راه مستقیم و خیر یا راه شیطانی؟ 5- شیطان تسلطی بر انسان ندارد و فقط دعوت و وسوسه به کار بد می کند. خداوند ما را از شر وسوسه های شیطانی نجات دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
شنبه 29/9/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: أَلشِّتـاءُ رَبیـعُ الْمُـؤمِنِ یَطُولُ فیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى قِیامِهِ وَ یَقْصُرُ فیهِ نَهارُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى صِیامِهِ؛ زمستان بهار مؤمن است، از شبهاى طولانى‏ اش براى شب زنده دارى، و از روزهاى کوتاهش براى روزه‏ دارى بهره مى‏ گیرد. وسائل الشیعه: ج۷، ص۳۰۲، ح۳ در این شبها که یک قدری بلندتر است از قدیم مرسوم بوده که یک مقداری از شب را خانواده ها دور هم جمع می شدند و به نوعی صله رحم انجام می دادند، سوالی که مطرح است: اینکه الآن با وضعیت به وجود آمده در شیوع بیماری، تکلیف چیست؟ نسبت به صله رحم باید به چه نحوی عمل شود؟ در پاسخ به چند نکته کوتاه اشاره می شود: 1. قطع ارتباط با ارحام شرعا حرام است و البته یکی از مصادیق مهم صله رحم دید و بازدید و خبرگیری از احوال هم و رسیدگی به مشکلات همدیگر است لکن در این وضعیت لازم است که به هدف حفظ جان خود و دیگران که شرعا واجب است مسائل و دستورالعملهای بهداشتی به صورت دقیق رعایت شود بنابر این نسبت به سوال صله رحم باید گفت: در صورتی که تجمعهای خانوادگی خطر ابتلاء به بیماری و شیوع را افزایش می دهد به روشهای دیگر که بیان می شود به این تکلیف الهی عمل شود تا این ایام انشالله سپری شود. (1) 2. صله رحم منحصر به دیدار حضوری در منزل فرد نیست و ایشان می‌توانند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسالِ کمک مالی برایش، در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد. 3. اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام کسی، یا تشویق بر ارتکاب گناه باشد یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه شود، یا مثل وضعیت کنونی که برای رعایت مسائل بهداشتی نمی‌توان ملاقات حضوری داشت، آن نوع صله رحم جایز نیست. (2) زائرین و مجاورین محترم می‌توانند سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت کنید. خدا توفیق انجام واجبات را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (مکارم، سایت، استفتائات معاشرت و صله رحم) (2) (سایت لیدر، احکام مناسبتی ویژه آغاز سال جدید، توضیح المسائل جامع مساله 2287 و 2288 و 2289) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- در قرآن برخی آیات تکرار میشود که حکمتهایی دارد که بیان میشود: 1-تکرار، گاهی برای تذکر و یادآوری نعمت های گوناگون است. نظیر تکرار آیه « فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ 2- گاهی برای هشدار و تهدید خلافکاران است. نظیر تکرار آیه « وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (آیه 15 مرسلات) 3- گاهی برای فرهنگ سازی است. نظیر تکرار «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» در آغاز هر سوره. 4-گاهی برای اتمام حجّت است. نظیر تکرار آیه : وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (آیه 17 قمر) 5- گاهی برای انس بیشتر و نهادینه شدن است. نظیر تکرار آیه : اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً (آیه 41 احزاب) 6- تکرار نماز در هر شبانه روز، برای آن است که هر روز گامی به خداوند نزدیک شویم. کسی که از پله های نردبان بالا می رود، در ظاهر، پای او کاری تکراری انجام می دهد ولی در واقع در هر حرکت گامی رو به بالا می گذارد. کسی که برای حفر چاه کلنگ می زند، در ظاهر کاری تکراری می کند، ولی در واقع با هر حرکت، عمق چاه بیشتر می شود. 7- بقای زندگی با تنفس مکرر است و کمالات، در صورت تکرار حاصل می شود. با یک بار انفاق و رشادت، ملکه سخاوت و شجاعت در انسان پیدا نمی شود، همان گونه که رذائل در صورت تکرار، در روح انسان ماندگار می شوند خداوند توفیق فهم معارف دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: احکام مناسبت: شب ولادت حضرت زینب سلام الله علیها سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها حضرت سجاد علیه السلام در مورد حضرت زنیب سلام الله علیها می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة... . بحمد الله شما دانشمند معلم ندیده و فهمیده‏اى فهم نیاموخته هستی. (بحارالانوار(ط-بیروت) ج 45 ص: 164)‏ به مناسبت شب میلاد حضرت زینب سلام الله علیها چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه تقدیم می شود: 1. هدیه دادن به ارحام خصوصا پدر و مادر مستحب است و نسبت به مادر سفارش بیشتری شده است. (1) 2. اگر انسان مالی را به زبان به فرزندش یا دیگری ببخشد ولی مال بخشیده شده را تحویل ندهد، بخشش صحیح نیست. اما اگر کسی بخواهد به بچه نابالغی مالی ببخشد، باید آن را تحویل ولیّ بچه یعنی پدر یا پدر بزرگ پدری بچه بدهد و در صورتی که پدر بخواهد به فرزند نابالغش مالی را ببخشد همین که مثلا به زبان ببخشد کافی است و نیاز به تحویل دادن نیست. مثلا اگر پدر بخواهد منزلی را به بچه نابالغش ببخشد همین که از روی قصد و اختیار بگوید این منزل را به فرزندم بخشیدم، کافی است و مال فرزند محسوب می شود و پدر هم نمی تواند از بخشش برگردد. (2) 3. پس گرفتن هدیه اشکالی ندارد اما در برخی موارد مشخص نمی توان هدیه را پس گرفت که یکی از موارد آن است که انسان به ارحام خودش مثل پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند یا عمو و فرزندان عمو یا عمه و فرزندان عمه هدیه بدهد. (3) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله کتاب هبه م21 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1335) (2) (تحریر الوسیله کتاب هبه م3 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1314 و 1315) (3) (تحریر الوسیله کتاب هبه م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1320) @ahkameharamerazavi
موضوع: 1 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن درباره گناهان کبیره می فرماید: اِنْ تَجْتَنِبُوا کَباِئَر ماتُنْهَؤنَ عَنْهُ نُکَفرِّعَنْکُمْ سَیئاتِکُم :اگر از گناهان کبیره‌ای که از آن نهی شده اید، اجتناب کنید، گناهان کوچک شما را می‌پوشانیم وشما را در جایگاه خوبی وارد می‌سازیم)آیه 31 نساء) گناهان صغیره در شرایط خاص به گناهان کبیره تبدیل می شوند. برخی از این شرایط عبارتند از: 1- اصرار بر گناه : در روایتی از امام صادق می خوانیم ؛ «لاصغیرة مع الاصرار ؛ هیچ گناهی با تکرار صغیره نیست( کافی، ج ۲، ص ۲۸۸) و امام باقر (ع) فرمودند: اصرار بر گناه این است که: کسى گناه کند و آمرزش نخواهد و در فکر توبه نباشد، این است اصرار بر گناه»(کافی،ج2، ص288) 2- کوچک شمردن گناه : امام باقر علیه السلام فرمودند: از گناهانى كه آمرزيده نمى شود اين است كه گناه كند و بگويد: اى كاش مجازات نمى شدم مگر به خاطر اين گناه. (اینکه گناه مهمی نیست)(كافى، ج15، ص313) اگر كسى سنگى به سوى ما پرتاب كند، ولى بعداً پشیمان شده و عذرخواهى كند، ممكن است او را ببخشیم، ولى اگر سنگ ریزه‌اى به ما بزند، و در مقابلِ اعتراض بگوید: این كه چیزى نیست، بى خیالش. او را نمى‌بخشیم، زیرا این كار، از روح استكبارى او پرده برمى‌دارد و بیانگر آن است كه او گناهش را كوچك مى‌شمرد. 3- خوشحالی از گناه : امام زین العابدین فرمود: «از شادمانی به گناه بپرهیز؛ زیرا شاد شدن از گناه بدتر از ارتکاب آن است .»( بحار، ج 78 ،ص 159) خداوند توفیق ترک گناه را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
یکشنبه 30/9/1399 ظهر و عصر موضوع: مناسبت: ولادت حضرت زینب سلام الله علیها سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و تبریک روز پرستار به همه پرستاران زحمتکش و به کل کادر درمان که در وضعیت کنونی در خط مقدم مقابله با این ویروس منحوس به شدت مشغول فعالیت هستند و حتی تعدادی از این عزیزان در این راه جان خود را نیز فدا کرده اند و مفتخر به عنوان شهید سلامت شده اند؛ اما دو نکته مرتبط با درمان: 1- همانطور که حفظ جان واجب است از آن طرف نجات جان انسانها نیز برای کسانی که توانایی دارند و شرایط برایشان فراهم است به نحو واجب کفایی تکلیف است و البته ناگفته نماند که این خدمات و تلاشها در پیشگاه پروردگار ثبت خواهد شد و از بهترین اعمال صالح محسوب می شود. (1) که در همین زمینه رسول خدا صلی الله علیه و اله در روایتی در اهمیت خدمت به مریض فرمودند: ... . کسی که در برطرف کردن نیازهای مریضی تلاش کند، خواه آن نیاز برآورده شود یا نه، همه گناهانش آمرزیده می شود مانند روزی که از مادر متولد شده است. (وسائل الشيعة، ج‏2، ص: 428)؛ بنابر این هم واجب است و هم أجر بالایی دارد. 2- شخص بیمار با بیماری‌اش مأجور است و پرستار با پرستاری اش؛ لکن این دو گروه لازم است در ارتباط با یکدیگر، مسائل شرعی را نیز رعایت نمایند. یکی از این مسائل حوزه نگاه و پوشش است؛ اگر بیمار بخواهد به پزشک یا پرستار غیر ‏همجنس خودش مراجعه کند مثل اینکه خانم بخواهد به پزشک یا پرستار مرد مراجعه کند، چنانچه مداوا یا معاینه مستلزم لمس بدن‌ یا نگاه به قسمتهای غیر مجاز (نگاه به غیر گردی صورت و دستها تا مچ باشد) باشد، مراجعه کردن‌ حرام است؛ هر چند پزشک یا پرستار غیر همجنس به نظر اکثر فقهاء‍ تخصص و مهارت بیشتری ‌داشته باشد. ‌بنابر‌این بیمار نمی‌تواند ‌برای سونوگرافی یا تزریقات ‌به پزشک یا پرستار غیر همجنس خود مراجعه کند؛ البته در صورتی که ضرورت و اضطراری در میان باشد مثل اینکه همجنس نتواند بیماری را درمان کند، در این‏ صورت‌ به مقدار ضرورت‌ جایز است و در این مواقع لازم است که طبیب به تکلیف شرعی خودش عمل کرده و در نگاه و لمس به ضرورت ها اکتفاء کند. (2) در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند عیدی همه ما تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد و با ظهور حضرت گشایش به همه امورات و رفع این بیماری انشالله به ذکر صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (سایت لیدر، استفتائات جدید مربوط به کرونا ویروس، س 4) (2) (آیت الله سیستانی: در صورتی که درمان اضطرار داشته باشد ‌و پزشک غیر همجنس تخصص و مهارت بیشتر داشته باشد؛ اشکالی ندارد. اما در مورد عورتین در صورتی که پزشک تقید به رعایت مسائل لمس و نظر ندارد، مراجعه به پزشک غیر همجنس جایز نیست.) (رساله مراجع، م 2433 و م 2441 ؛ عروه الوثقی، کتاب النکاح م 35 ؛ تحریر الوسیله کتاب نکاح م 22 ؛ استفتائات حضرت امام، ج 3 ص: 270 س: 48 و 49 ؛ اجوبه الاستفتائات، سوالات آموزش پزشکی ؛ منهاج الصالحین، ج3 م 20 و 21 و 22 ؛ استفتائات سیستانی، س 230 و 231 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، مسائل مربوط به معاینه، نگاه و استفتائات ازدواج، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ استفتائات مکارم ج1 س 1572 ؛ استفتائات بهجت، ج4 ص: 200 س 5311 و 5312 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج1 س 2088 ؛ هدایه العباد، کتاب النکاح، ج2 م 22 ؛ تبریزی، مسائل المنتخبه م 1027 و 1028) @ahkameharamerazavi
موضوع:(س) سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -باتبریک ایام امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زنیب سلام الله علیها می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیده‏اى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)‏ برخی از فضایل حضرت زینب عبارتند از: 1. علم الهی: برترین علم‏ها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى‏» باشد و همانطور که از قول امام سجاد علیه السلام نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای) 2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند.(زیارت ناحیه مقدسه) 3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مى‏باشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشه‏اى مى‏نشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مى‏کند، او را «فاسق‏» و «فاجر» معرفى مى‏کند و همچنین در مقابل یزید مى‏گوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج‏۴۵، ص‏134) 4-.ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج‏۴۵، ص61) خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi