eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: سلام علیکم --- بسم الله الرحمن الرحیم— خداوند در قرآن می فرماید: مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ (بقره،217): «هر کسى راه ارتداد را پس از ایمان در پیش گیرد و در همان حال بمیرد، اعمال او در دنیا و آخرت باطل می‌شود و آنان براى همیشه در آتش خواهند بود». کلمه حبط به معناى باطل شدن عمل، و از تأثیر افتادن آن است. در قرآن و روایات عواملی به عنوان حبط کننده و از بین برنده اعمال نیک گفته شده است که عرض می کنیم: 1- ریا : پیامبر(ص) فرمود: شخص ریاكار در قیامت به او خطاب مى‏شود اى گنه كار، اى نیرنگ باز، اى ریاكار، عمل تو گم شد و مزد تو باطل گشت، بنابراین مزد خود رااز كسى طلب كن كه براى اوكار مى‏كردى(بحار،ج 72،ص 303) 2 - كبر و غرور:امام علی(ع) فرمود: عبرت بگیرید به آنچه را كه خداوند درباره شیطان انجام داد، زمانى كه عمل طولانى و تلاش‏هاى مستمر او را نابود ساخت و به تحقیق او شش هزار سال خداوند را عبادت كرد... نابودى عمل او به خاطر یك لحظه كبر و غرور بود. (بحار ،ج 63 ،ص 214) 3- نپذیرفتن ولایت امام‏ علی علیه السلام‏:پیامبر(ص) به امام علی(ع) فرمود: هركس خدا را بدون ولایت و محبت تو ملاقات كند، عمل او نابود مى‏شود . (بحار،ج24،ص65) 4- بى صبرى هنگام مصیبت: امام جواد(ع) فرمود: »کسى که ناراحتى و بى تابى‏اش بر صبر و تحملش غلبه کند، عملش را نابود کرده است»(بحار ، ج 50، ص 103) 5- ترک نماز بدون عذر: پیامبر(ص) فرمود: «کسى که بدون عذر نمازش را ترک کند، عمل خود را از بین برده است(بحار ، ج 79، ص103) خداوند اعمال ما را به فضل و کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
سه شنبه 7/11/1399 ظهر و عصر موضوع: احکام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: فَمَا مِنْ مُؤْمِنٍ مَشَى إِلَى‏ الْجَمَاعَةِ إِلَّا خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیْهِ أَهْوَالَ یَوْمِ الْقِیَامَة. هیچ مؤمنی نیست که در مسیر نماز جماعت، قدم بردارد مگر این که خدای رحمان، ترس و هراسِ روز قیامت را برای او سبک می‌گیرد. (وسائل الشیعه، ج 8 ص: 288) در مساله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است، مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل بسیار مورد ابتلاء احکام نماز است؛ لذا امروز قصد دارم نکته ای درباره نماز جماعت، خدمتتان عرض کنم: یکی از سؤالاتی که مؤمنین می پرسند این است موقعی که نماز جماعت شروع می شود اگر مشغول نماز باشیم، وظیفه چیست؟ آیا می شود نماز را شکست تا به نماز جماعت اقتدا کنیم؟ در جواب عرض می شود نمازی را که نمازگزار می خواند اگر نماز مستحبی باشد مثل نماز نافله یومیه یا نماز زیارت، چنانچه اطمینان ندارد که اگر نماز مستحبی را تمام کند، به جماعت برسد، ولو برای درک رکعت اول نماز جماعت باشد، یا به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای ولو برای رسیدن به تکبیره الاحرام امام جماعت باشد، مستحب است نماز مستحبی را رها کند و مشغول نماز واجب شود. (1) اما اگر نمازگزار مشغول نماز واجب باشد مثلا مشغول نماز ظهر یا مغرب باشد، در صورتی که به رکوع رکعت سوم نرفته باشد، چنانچه اطمینان ندارد که اگر نماز را تمام کند به جماعت برسد، مستحب است به نیت نماز مستحبی، نماز را دو رکعتی تمام کند و خود را به جماعت برساند. نکته: در این مورد نمی توان از نیت نماز ادا به نماز قضا عدول کرد تا اینکه نماز قضا محسوب شود. (2) مسائل شرعی دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد نیز، نظرات مراجع متفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و خدمت می‌باشد که می‌توانید سوالات فقهی و اعتقادی‌تان را به صورت تلفنی مطرح کنید. قبولی طاعات و عبادات، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1)مکارم: در استحباب قطع نافله قبل از تکبیره الاحرام تأمل است. (رساله مراجع م 1449 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام الجماعه م 27 و فصل فی النیه م 20) (2) مکارم: هرگاه مشغول نماز واجب است و جماعت برپا شود، چنانچه وارد رکعت سوم نشده و می ترسد اگر نماز را تمام کند به جماعت نرسد... . سیستانی: حتی جایز است نماز واجب خود را بشکند تا به جماعت برسد. (رساله مراجع م 1450 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام الجماعه م 27 ؛ منهاج الصالحین ج1 م 828) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم --- بسم الله الرحمن الرحیم— خداوند در مورد وعده های شیطان می فرماید: «یَعِدُهُمْ وَ یُمَنِّیهِمْیَعِدُهُمْ وَ یُمَنِّیهِمْ وَ مَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلاَّ غُرُوراً»ایشان را وعده می دهد و به آرزوهای طولانی و پوچ می خواند که وعده های شیطان همگی پوچ و فریبنده است)آیه 120 نساء) شیطان برای گمراهی مردم از راههای مختلف استفاده میکند که به برخی اشاره می کنیم: 1-وسوسه:(یوسوس فی صدور الناس): مثلا در فرزندان آدم القا می‌کند که به جمع‌آوری پول و ثروت بپردازد، چرا که این مال و ثروت است که موجب رفاه و آسایش انسان می‌شود و می‌بینیم که اکثـر انسان‌ها فریب چنین دسیسه‌هایی می‌خورند و تمام نیروی آنها صرف جمع‌آوری مال و مقام دنیوی می‌شود. 2-زیبا جلوه دادن اعمال ناپسند: (فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ) از روش‌های کارساز برای شیطان زینت دادن گناهان است. امروزه بسیاری از گناهان، قبح و زشتی خود را از دست داده‌اند و ارزش‌ها جا‌به‌جا شده است و برهنگی ارزش به شمار می‌رود و حجاب ه عنوان کهنه‌پرستی و غیرمترقّی معرّفی می‌شوند. 3-وعده دروغ: (الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْر) مثلا انسان را با وسوسة خود تحریک می‌کند تا برای اموال دنیا، حریص و بخیل گردد و از انفاق در راه خدا بترسد که مبادا فقیر شود.مثل اینکه دنبال احتکار باشد که مبادا آینده گرانتر شود. خداوند ما را از وساوس شیطان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: و سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَن طَلَبَ الدُّنیا اِستِعْفافاً عَنِ النّاسِ وَ سَعْیاً عَلی اَهْلِهِ وَ تَعَطٌّفاً عَلی جارِهِ لَقَی اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ. هر کس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ، رفاه خانواده‌اش را تأمین و به همسایه‌اش کمک کند، وقتی با خدا دیدار کند، چهره‌اش همانند ماه شب بدر می‌درخشد. (وسائل الشیعة، ج‏17، ص: 21) یکی از سؤالاتی که مؤمنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد یا بخواهد رهن و اجاره را تمدید کند روش صحیحش به چه صورتی است؟ به فتوای اکثر مراجع روش صحیح برای کسی که می خواهد قرارداد جدید با مستأجرش ببندد به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود و در ضمن قرارداد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید: خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزار تومان اجاره می‌دهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض بدهید،‌که در این صورت مبلغ قرض به عنوان شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که با قبول مستاجر صحیح است و اگر بخواهد تمدید کند بعد از تعیین مبلغ و مدت اجاره جدید، با مستاجر شرط کند که مبلغ قرض الحسنه ای که سال قبل پرداخت کرده است تا یکسال دیگر مطالبه نکند که با قبول مستاجر صحیح است. (1) نکته دیگر اینکه: کسانی که تا کنون این کار را صحیح انجام نداده اند الآن می‌توانند به طریقه صحیح هر چند لفظی و شفاهی قرارداد (اجاره به شرط قرض)‌ را دوباره ببندند و نسبت به گذشته با همدیگر مصالحه کنند. خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) سیستانی: اجاره به شرط قرض بنابر احتیاط واجب جایز نیست. (مسائل جدید ج1ص 87 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1662 ؛ ‌سیستانی، استفتائات، س 326 ؛ جامع ‌المسائل ‌ج1 ‌س 1107 و س 1201 ؛ اجاره تبریزی ؛ رساله مکارم مساله 1975) @ahkameharamerazavi
موضوع: ای سلام علیکم --- بسم الله الرحمن الرحیم— امام علی(ع) ایمان را دو گونه معرفی میکنند: فَمِنَ الْإِيمَانِ مَا يَكُونُ ثَابِتاً مُسْتَقِرّاً فِي الْقُلُوبِ وَ مِنْهُ مَا يَكُونُ عَوَارِيَّ بَيْنَ الْقُلُوبِ وَ الصُّدُورِ إِلَى أَجَلٍ مَعْلُومٍ (خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه: ) از ايمانها ايمانى در دلها ثابت و برقرار، و ايمانى بين دلها و سينه‏ها تا مدتى معين عاريتى و ناپايدار است. امام خامنه ای در توضیح این حدیث می فرمایند: دوگونه ایمان داریم؛ ایمان ثابت و مستقر، و ایمان مستودع و عاریه‌ای. 1.ایمان ثابت و مستقر، یعنی جای گرفته‌ی در قلب، تکیه کرده‌ی به یک استدلال و یک بینش عمیق، و پشتیبانی شده‌ی با عمل صالح. 2.نوع دیگر ایمان این است که با احساسات پیدا شده، با منطق پیدا نشده؛ انسان پای آن، عمل صالح نگذاشته؛ همین‌طور شعارِ ایمانی داده و گاهی هم خیلی تند شعار داده؛اما پای این، عمل صالحی که به‌خاطر آن با نفس ِ خودش مجاهدت و مبارزه کند، خرج نکرده؛ یعنی این ایمان با عمل صالح آبیاری نشده؛ این می‌شود ایمان عاریه‌یی. ایمان عاریه‌یی هم ایمان است؛ نه این‌که آن شخص، منافق است؛ ایمانش راسخ نیست؛ لذا زود زایل می‌شود. در چه مواقعی این‌گونه ایمان زایل می‌شود؟وقتهای امتحان و لحظات هوای نفس. مثلاً اگر کسی پولکی است، هنگامی‌که بین پول و حفظ ایمان، سر دو راهی قرار بگیرد، ایمان می‌پرد و تمام می‌شود. بعضی‌ها دچار وسوسه‌های نفسانی و شهوات جنسی هستند؛ بعضی‌ها دچار مقام‌پرستی‌اند؛ هر کسی یک‌طوری است. هر کدام از ماها لغزشگاهی داریم؛ چنان‌که روزگاری که عصر شبهه باشد، ایمان بسیار متزلزل است و ممکن است کسی در روز با ایمان باشد ولی شب ایمان خود را از دست داده باشد(۱۳۸۳/۰۸/۲۰) امام صادق علیه السلام به یكی از اصحاب و یارانشان فرمودند: این دعا را زیاد بخوان. «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ ( كافی،ج2، ص 72). یعنی خدایا من را از آن هایی كه ایمانشان موقت و عاریه هست قرار نده. در زیارت عاشورا در چندین جا می گوییم؟ (و ان یثبّت لی عندكم قدم صدق) و در سجده زیارت عاشورا می گوییم: و ثبّت لی قدم صدق عندك مع الحسین بنابراین ایمانی در اسلام ارزش دارد که مقلدانه( تقلید از پدر) ومتعصبانه نباشد و با دلیل باشد و همراه با عمل صالح باشد و در امتحانات از بین نرود. خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
حکم شرعی معاملات چیست؟ بطور کلی صحت معاملات در بازار فارکس متوقف بر رعایت ضوابط شرعی و قانونی است*. ......................................................................... * بنا به گفته برخی کارشناسان، کارگزاران بازار فارکس دو دسته اند: دسته اول که اکثر مدعیان کارگزاری از این دسته اند، صرفا یک صفحه مجازی در فضای اینترنت تشکیل داده اند و حضور واقعی در بازار ارز ندارند، این گروه پول مشتریان را دریافت و برای اهداف و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند و فقط یک صفحه اینترنتی برای مشتری اختصاص می دهند که مشتری در آن مشغول معاملات به ظاهر ارزی می‌شود، بنابراین معاملات انجام شده غیر واقعی و باطل است و موجب ملکیت درآمد حاصله نمی شود. دسته دوم کارگزاران واقعی هستند که حضور واقعی در بازار ارز دارند و با پول مشتری اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، که با رعایت ضوابط شرعی و قانونی، فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید به نکات زیر توجه شود: 1) معاملات باید به صورت واقعی و خرید و فروش ارز باشد، بنابراین اگر کسب درامد براساس پیش بینی نوسانات قیمت ارز باشد مشروع نیست. 2) معاملات اهرمی، که با اعتبار گرفتن از کارگزار انجام می شود، اگر ماهیت قرض همراه با سود داشته باشد، ربا و حرام است. آدرس: سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع معاملات و شغلها سوال شماره 1179537، تاریخ: 1399/10/04 https://modir.velayat.ir/admin/modules/f_resources/index.php @ahkameharamerazavi
چهارشنبه 8/11/1399 ظهر و عصر موضوع: راه های تشخیص مناسبت: وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ؛ روز تکریم مادران و همسران شهدا سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها و بزرگداشت روز تکریم مادران و همسران شهدا از حضرت عسکری علیه السلام روایت شده که می فرمایند: ...اَمّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِیْنِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیْعاً لِاَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِ أَنْ یُقَلِّدُوْهُ... . از بین فقهاء آنان که خویشتندار و پرهیزکار هستند و با هوای نفس مبارزه می‌کنند و مطیع اوامر مولایشان می باشند، بر دیگران لازم است که از آنان تقلید کنند. (وسایل الشیعه ج27 ص: 131) در مسأله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است؛ مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد. یکی از مسائلی که مورد نیاز است و ذهن برخی را به خود مشغول کرده است روش صحیح انتخاب مرجع تقلید است؛ اینکه از بین مراجع تقلید چگونه عالمتر و شایسته تر برای تقلید را پیدا کنیم؛ در پاسخ باید عرض کنیم در توضیح المسائل راههایی برای انتخاب مرجع ذکر شده است که یکی از آن راهها رسیدن به اطمینان است؛ بنابر این اگر مکلف با پرسش از اهل خِبره (که از جایگاه علمی مراجع آگاهی دارند) یا پرسش از اهل علم و طلاب علوم دینی (ولو با فرستادن واسطه)، یا از هر راه صحیح عقلایی برایش اطمینان به اعلم بودن مرجعی حاصل شود تقلید از وی صحیح است و همان مرجع تقلید او خواهد بود. حتی به نظر مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای اگر از این راه برای انسان حتی گمان یا احتمال هم حاصل شود باز هم باید از همان کسی که گمان یا احتمال به اعلمیتش پیدا کرده است تقلید کند. (1) تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) سیستانی: اگر اعلمیت معلوم نباشد یا مساوی باشند باید به اورع در استنباط مراجعه کرد و گرنه مخیر است مگر در موارد علم اجمالی. (رساله مراجع، مساله 3 و 4 ؛ توضیح المسائل جامع م 12) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ ـــــ بگو: من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏كنم جز دوست‏داشتن نزديكانم »(الشورى:23) از طرفی در قرآن از قول پیامبر(ص) نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان) از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام(ص) اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر(ص)، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا. براى ادامه راه پیامبر(ص) و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت. توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم. اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است. البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد(ع) اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت(ع) می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند والبته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت و اسارت نیز میشود که به نوعی این مظلومیت پیامبر را می رساند. خداوند ما را جزء پیروان اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: احکام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: الصَّوْمُ‏ جُنَّةٌ مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا وَ حِجَابٌ مِنْ عَذَابِ الْآخِرَة... . روزه سپری است از آفات دنیا و پرده‌ای است از عذاب آخرت (آتش جهنم). (مصباح الشریعة ؛ ص135) اگر کسی روزه‌ی قضا دارد، یکی از بهترین فرصتها برای انجام آن، زمستان است که روزهایش خنک و کوتاه است؛ لذا چند نکته درباره روزه قضا تقدیم کنم: 1. به فتوای بیشتر مراجع عظام تقلید، وقت نیت روزه‌ی قضا تا قبل از اذان ظهر است، به ‌شرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل می‌کند مرتکب نشده باشد، مثلاً چیزی نخورده باشد. (1) 2. کسی که می‌داند روزه‌ی قضا دارد اما تعدادش را نمی‌داند اگر همان مقدار حداقل یقینی را بجا بیاورد کافی است. مثلا فردی می‌داند روزه قضا دارد اما نمی داند پنج روز است یا هفت روز، همان پنج روز یقینی را بجا آورد، کافی است. (2) 3. اگر کسی عمداً و از روی اختیار، کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، مثل خوردن و آشامیدن، روزه‌اش باطل می‌شود. اما اگر به سبب فراموشی و غفلت باشد روزه باطل نمی‌شود و فرقی بین روزه‌ی اداء و قضا، یا روزه‌ی واجب و مستحب نیست. (3) 4. کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که مسافر است و نمازش شکسته است، نمی تواند روزه قضا بگیرد. (4) زائرین و مجاورین محترم می‌توانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت کنید. خدای رحمان، توفیق لذت عبادت و بندگی را نصیب همه ما بفرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) آیت الله شبیری زنجانی: بعد از ظهر هم می‌شود نیت روزه قضا کرد. آیات عظام سیستانی و وحید: بنابر احتیاط واجب بعد از ظهر نیت روزه قضا نکند. (عروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی النیه، م 12 ؛ توضیح المسائل مراجع، م 1565 ؛ امام خامنه‌ای، سایت، احکام روزه، نیت، سوال: 57 ؛ منهاج الصالحین، ج1 م 976) (2) نکته: امام خامنه‌ای، آیات عظام شبیری زنجانی، فاضل، وحید: در صورتی که هنگام شروع عذر را می‌داند ولی نسبت به پایان عذر علم ندارد، احتیاط واجب آن است که مقدار بیشتر را قضا کند. (رساله مراجع، م 1697) (3) (رساله مراجع م 1575) (4) (رساله مراجع م 1563) @ahkameharamerazavi
موضوع: و کبیر سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن درباره جهاد کبیر میفرماید: «فَلَاتُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» «ای پیامبر! پس از کافران پیروی نکن و به‌وسیله آن با آن‌ها به جهادی بزرگ بپرداز»(آیه 52 فرقان) «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن در میدان‌های مختلف؛ مثل میدان سیاست، میدان اقتصاد، میدان فرهنگ و هنر. جهاد کبیر به معنای قطع رابطه‌ با دنیا نیست؛ بلکه هویّت و شخصیّت اصلی خودشان را از یاد نبرند؛ و مثل نماینده‌ نظام اسلامی حرکت بکنندو سخن بگویند وهضم قدرتها (فرهنگی،اقتصادی، هنر و...) نشوند. وقتی از دشمن تبعیت نشود ممکن است هزینه هایی داشته باشد، اما وظیفه این است که:وَ تَوَکَّل عَلَی اللهِ وَ کَفی بِاللهِ وَکیلا؛ در مقابل همه‌ این فشارها به خدا تکیه کن؛ توکّل معنایش این نیست که کار را رها کنید بنشینید تا خدا بیاید عوض شما کار را انجام بدهد؛ بلکه توکّل این است که شما راه بیفتیدو تلاش کنید، آن‌وقت یقین داشته باشیم که خدای متعال ما را کمک خواهد کردو یقینا پیروزیم وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنین.(آیه 69 عنکبوت) بر اساس معارف قرآن کریم، دشمنان اسلام هرگز از مسلمانان راضی نخواهند شد مگر آنکه مسلمین اسلام را رها کنند و پیرو کافران شوند؛ در نتیجه فرمان الهی این است که هرگز نباید در برابر آنان کوچکترین نرمشی انجام دهید و باید در برابرشان محکم و استوار همچون کوه باشید و مقاومت کنید و تسلیم ناپذیر باشید. در قرآن کریم آمده است«وَ لَنْ تَرْضی عَنْک الْیهُودُ وَ لا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ (آیه 120 بقره) نتیجه اینکه توافقات ومعاهداتی مثل سند 2030؛FATA و... را قبول کنیم به این امید که دشمن از دست ما بردارد؛غلط و خلاف قرآن است. خداوند توفیق جهاد در راه خدا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
پنج شنبه 9/11/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: مَا مِنْ قَدَمٍ سَعَتْ إِلَى الْجُمُعَةِ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهَا عَلَى النَّار. (وسائل الشیعه ج 7 ص: 297) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ فردا روز جمعه است و بفضل الهی شرایط برگزاری نماز جمعه فراهم شده است و در حرم مطهر هم انشاءالله نماز جمعه برگزار خواهد بود لذا امروز چند نکته کوتاه درباره نماز جمعه بیان می کنیم: 1. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت در نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان‏ علیه السلام به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یا خواندن نماز جمعه مخیر است‌، هر چند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر هم می تواند در نماز جمعه شرکت کند. (1) 2. کسی که در نماز جمعه شرکت کرده واجب است به خطبه‌ها گوش کند (2) و همچنین باید ازهر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند. (3) 3. کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و بنا به نظر اکثر مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. (4) زائرین و مجاورین گرامی می‌توانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) شبیری زنجانی: خواندن نماز ظهر در وقت امکان حضور در نماز جمعه با شرایط معتبر، خلاف احتیاط است، همچنان که اگر نماز جمعه خواند، بنابر احتیاط به آن اکتفا نکند و باید نماز ظهر را هم بخواند. صافی، گلپایگانی: نماز ظهر نیز بنابر احتیاط خوانده شود. (رساله مراجع ص842 م1) (2) (بنابر احتیاط: آیات عظام سیستانی، مکارم، خوئی) (3) (رساله مراجع ص 852 مساله 38 و صفحه 858 و 862 ) (4) (رساله مراجع ص 847) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- قرآن کریم، امت اسلام را امت میانه و وسط ومتعادل می نامد و می فرماید: «کَذَٰلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ :این چنین شما را امتی میانه (معتدل) ساختیم تا بر مردمان گواه باشید(آیه 143 بقره) ترجمه فارسی اعتدال «میانه روی» است که بر پرهیز از افراط و تفریط در هر کاری اطلاق می‌شود واز این جهت در اسلام از افراط و تفریط برحذر داشته است امام علی(ع) می فرمایند: جاهل را نمی بینی، مگر این که یا افراط می کند و یا تفریط(بحار، ج 71، ص 212) از نظر اسلام تعادل و اعتدال، یکی از دوست داشتنی ترین و بهترین امور محسوب می شود. رسول اکرم(ص) می فرماید: (خیار الامور اوسطها)(مستدرک الوسائل، ج 8، ص 255.) تعادل باید در همه امور باشد،مثلا درکار ؛ استراحت ؛ عبادت؛انفاق و... امیرالمؤمنین به کسی برخورد کرد که زن و زندگی و خانه و همه چیز را کنار گذاشته بود و به عبادت پرداخته بود؛ فرمود: «یا عدّی نفسه»، ای دشمن کوچک خویشتن! با خودت داری دشمنی می کنی؛ خدا این را از تو نخواسته.(نهج البلاغه، خ ۲۰۹) بنابراین تعادل دنیا و آخرت و نگاه به دنیا و آخرت - هم در برنامه ریزی، هم در عمل شخصی و هم در اداره ی کشور - لازم است تعادل در مخارج زندگی موجب می شود که بسیاری از مشکلات ساختگی انسان ها برطرف شود؛پیامبر (ص) فرمود: میانه روی در خرج کردن، نیمی از زندگی است(نهج الفصاحه، حدیث 1057) خداوند ما را از افراط و تفریط دور بدارد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: موارد کامل بودن سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: ما دُمتَ فی الصَّلاةِ فَإِنَّکَ‏ تَقرَعُ‏ بابَ‏ المَلِکِ الجَبّار، وَ مَن یُکثِر قَرعَ بابِ المَلِکِ یُفتَح لَهُ. تا زمانى که تو در حال نمازى، درِ خانه فرمان رواى جبّار را مى‌کوبى، و هر کس درِ خانه فرمان روا را بکوبد، برایش باز مى شود. (امالی طوسی: ص 529) یکی از مسائل مهمی که در رساله مراجع تقلید مسئله11 بیان شده این است: مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل مبتلا به احکام نماز است؛ که لازم است برای اینکه دچار اشتباه نشویم دقیق بیاموزیم مسئله ای که امروز بیان می شود این است که در چند مورد باید نماز را کامل بخوانیم نماز شکسته نمی شود و روزه هم صحیح است: 1. مورد اول نماز در وطن است البته تا وقتی که از آن اعراض نکرده باشد؛ اما اگر کسی از وطن قبلی خارج شده و اعراض کند یعنی بعد از خروج تصمیم بگیرد که دیگر برای زندگی به آنجا بر نگردد (یا به نظر تعدادی از مراجع بداند که دیگر نمی تواند به آنجا برگردد) در این صورت نماز در آنجا کامل نیست. (1) 2. کسی که می داند یا تصمیم جدی دارد حداقل ده روز یا بیشتر در یک مکان بماند. محاسبه ده روز به این صورت است که اگر کسی شب و قبل از اذان صبح (2) برسد، 10 روز او غروب آفتاب روز دهم (به پایان می‌رسد، ولی اگر بین روز برسد باید 240 ساعت در مقصد بماند یعنی اتمام ده روز اقامت او روز یازدهم و همان ساعتِ ورودش است. مثلا: بنده ساعت 12 شب وارد مشهد شده ام، 10 روز من، غروب آفتاب روز دهم تمام می شود ولی اگر ساعت 9 صبح وارد مشهد شده باشم برای کامل خواندن نماز، باید قصد ماندن تا ساعت 9 روز یازدهم را داشته باشم. (3) 3. مسافری که بدون قصد، سی روز مردد در مکانی غیر از وطنش مانده است بعد از آن نمازش کامل است. (4) زائرین و مجاورین گرامی می‌توانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید. تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری، صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع، م 1334 و 1329 ؛ امام خامنه‌ای، جزوه نماز مسافر، مساله 200 ؛ توضیح المسائل جامع، م 1609 ؛ جامع الاحکام، صافی، ج1، ص: 107، س: 383 ؛ مکارم، استفتائات، ج1، ص: 76، س: 210 ؛ وحید، احکام مسافر، ص: 41، م36 ؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج2، ص: 88، س: 397) (2) امام خامنه‌ای، خوئی، تبریزی: قبل از طلوع آفتاب) (3) (رساله مراجع، مساله 1335 و 1336 ؛ سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، احکام بانوان سوال شماره 1133743) (4) توضیح المسائل مراجع، ج۱، م۱۳۱۷؛ العروة الوثقی، صلاة المسافر، م۶۵؛ @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- در اسلام و شیعه، عدالت توصیه فراوان شده و ارزش فراوان دارد که برخی ذکر میشود: 1-شیعه به نام عدلیه شناخته میشود و عدل را یکی از اصول مذهب میداند 2-یکی از مهمترین فلسفه های آمدن پیامبران ،برقراری عدل است (لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط-آیه 25 حدید) 3- تعداد 29 ایه از ایات قرآن مستقیماً دربارة عدالت نازل شده است و حدود 290 ایة دگر هم در مورد ظلم که ضد عدالت می باشد، نازل شده است. 4- از نظر دستورات اسلامی انسان، حتی نسبت به حیوانات و دیگر مخلوقات هم وظایفی دارد که اگر از آنها عدول کند از مرحله عدالت خارج می شود 5- به دلیل اعتقاد به اصل عدل و تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعیی که در آنها وجود دارد و اصل حسن و قبح عقلی و حجیت عقل، عدل زیربنای فقه شیعی به شمار می رود و در بسیاری از احکام، عدالت شرط انجام دهندة آن عمل می باشد همانند نماز جماعت و جمعه و قضاوت و ... . 6-طبق روایات اصلاح جامعه و مردم با عدالت میشود و بقای حکومت ها نیز به برقراری عدل است البته ذکر این نکته لازم است که معنی عدل،تساوی نیست،بلکه به معنای این است که هرچیزی سرجای خود باشد و هرکسی به حق خود برسد خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
جمعه 10/11/1399 ظهر و عصر موضوع: و سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه السلام که می‌فرمایند: لا تُغالُوا بِمُهورِ النساء فَتَکُونَ عداوةً. مهریه‌ی زنان را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی می‌شود. (وسائل الشیعه، ج 21، ص 253) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ از طرفی یکی از آداب مورد تاکید در روزهای جمعه آن است که مؤمنین زمانی از روز را برای یادگیری مسائل دینی شان اختصاص دهند. یکی از مسائلی که در امر ازدواج مورد بحث طرفین ازدواج قرار می‌گیرد مسأله مهریه است که قصد دارم نکاتی در این باره عرض کنم: 1. مهریه به هر مقداری که باشد، دِینی به عُهده مرد است. اگر مَرد، توانایی مالی داشته باشد و خانم مهریه‌اش را مطالبه کند، مرد باید مهریه را پرداخت کند و اینکه اگر خانمی مهریه اش را مطالبه کند و مرد اموالش را برای فرار از پرداختِ مهریه به نام دیگران کند، باز هم گنهکار و معصیت‌کار است. (1) 2. اگر مهریه به عنوان دِینی بر عهده شوهر باشد، مثلا صد سکه‌ی طلا به عهده شوهر باشد و خانم در طول زندگی مهریه را به شوهر ببخشد، مثلا خانم به مرد بگوید مهریه ای که به عهده ات دارم به تو بخشیدم، نمی تواند دوباره از شوهر مطالبه کند یا اگر بین زن و شوهر ناراحتی رخ داد برود و از شوهر مطالبه کند. (2) 3. اگر مردی از دنیا برود و مهریه خانمش را پرداخت نکرده باشد، چنانچه نسبت به پرداخت مهریه وصیت کرده باشد یا وصیت نکرده باشد، باید از اموالش مهریه پرداخت شود و سپس طبق ضوابط شرعی، ارثیه بین ورثه تقسیم شود. (3) نکات و مسائل شرعی، دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد هم در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می‌باشد که می‌توانید سوالات فقهی و اعتقادی‌تان را به صورت تلفنی مطرح بفرمایید. خدای رحمان، زمینه‌ی ازدواج آسان را برای دختران و پسران مهیا کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (تحریر الوسیله، کتاب دین م 10 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 994) (2) (استفتائات حضرت امام، ج2 ص 288 ؛ منهاج الصالحین ج3 م 318) (3) (رساله مراجع م 2719) @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم فردی به امام رضا علیه السّلام نامه نوشت که من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و می‌گوید که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. امام علیه السّلام به او نوشتند: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَرْزُقُهُمْ. بچّه دار شو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. (الکافی (ط-الاسلامیه) ج6 ص: 3) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ امروز چند نکته درباره سقط جنین بیان می کنیم: 1. سقط جنین به هر روشی که باشد، در هر مرحله ای، حتی نطفه‌ای که تازه منعقد (‌بسته) شده باشد حرام است و از گناهان بزرگ می‏باشد، توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد، زیاد بودن فـرزندان، مهم‌تر بودن تربیت‌، مشکلات مالی، پشت سر هم بودن بچه‌؛ مجوزی برای سقط جنین نمی‌شود، حتی اگر در حد نطفه و روزهای اولیه باشد. البته اگر جان مادر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان در خطر باشد ‏آن هم‏ قبل‏ از ‏دمیده شدن روح که حدود چهار ماهگی است اشکالی ندارد. (1) 2. کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه به نظر اکثر مراجع 20 مثقال شرعی طلاست که معادل تقریبا 72 گرم می‌شود که باید به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن.) (2) عزیزان سامانه های پاسخگویی شرعی (تلفنی: 05132020 و پیامک: 30002020) را به خاطر بسپارید. خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات س 1266 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موارد جواز سقط جنین ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ جامع المسائل ج1 س 1752 و س 1754 ؛ صافی جامع الاحکام ج1 س 1408 ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6279 و س 6284) (2) سیستانی: دیه نطفه 105 مثقال نقره است. سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد البته اگر روح دمیده نشده باشد احتیاط واجب. مکارم: سوال: با توجّه به اينكه افراد زيادى (از جمله پزشك، فروشنده، خريدار، تزريق كننده، پدر و مادر جنين) در سقط به وسيله دارو نقش دارند، ديه سقط بر عهده كيست؟ جواب: دیه جنین بر عهده کسانی است که مباشر در سقط بوده اند، و چنانچه مادر با میل و اختیار، خود را در اختیار طبیب قرار داده که سقط کند نیمی از دیه بر عهده اوست، و باید علاوه بر پرداخت دیه از گناه بزرگی که مرتکب شده اند بطور جدی توبه کنند و با اعمال نیک آینده، گذشته را جبران نمایند. سوال: دیه جنین چه مقدار است؟ جواب: دیه جنین بنا بر احتیاط واجب به شرح زیر است: در بیست روز اوّل (که نطفه است) 15 مثقال معمولی طلا، و در بیست روز دوّم (که علقه است) 30مثقال، و در بیست روز سوّم (که مضغه است) 45 مثقال، و در بیست روز چهارم (که عظام است) 60 مثقال، و در بیست روز پنجم ( که لحم است) تا زمانی که اعضاء کامل شود و قبل از آن که جنین در شکم مادر به حرکت درآید 75 مثقال، و پس از دمیدن روح در پسر دیه کامل، و در دختر نصف دیه کامل تعلّق می گیرد. (سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل قضایی، سوال شماره 1176047 ؛ استفتائات حضرت امام ج 3 ص: 477 س 41 و س 43 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1268 ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ مکارم، استفتائات سایت، دیه جنین ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6281 ؛ صافی جامع الاحکام ج 1 س 1410) @ahkameharamerazavi
موضوع: نکاتی در مورد در اسلام سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن می فرمایدا: «الباقیات الصالحات خیر عند ربّک ثواباً و خیر مرداً«؛ «... و کارهای شایسته ماندنی، نزد پروردگارت از حیث پاداش بهتر و خوش عاقبت تر است.«؛ (سوره مریم، آیه ۷۶) وقف که در بسیاری از روایات اسلامی از آن به « صدقه جاریه » تعبیر شده است دارای ثواب و فضیلت های فراوانی است.حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: « هنگامی که انسان می میرد، پرونده عمل او بسته می شود مگر اینکه یکی از این سه چیز از او باقی مانده باشد که در این صورت پرونده اعمال او مفتوح و تا هنگامی که یکی از این سه چیز وجود دارد اجر و ثواب در آن پرونده ثبت می گردد: 1. صدقه جاریه (هر چیزی که مصدر و منبع عایدات و درآمدهایی است که در راه خیر صرف می شود) . 2. سنّت و رسم نیکی که در زمان حیات خود به تأسیس آن اقدام و پس از مرگ همچنان مورد عمل است. 3. فرزند صالحی که پس ازمرگ پدر و مادرش به یاد آنها است و برای آنان دعا می کند ». (وسایل ،ج 13، ص292) در سیره معصومین نیز وقف نقل شده است، مثلا: نقل شده: امام حسین علیه السلام زمین‌ها و چیزهای دیگری را که به ارث برده بود وقف کرد و حتی اطراف قبر مطهر خویش را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و وقف آنها کرد؛ بدین شرط که زائران را به سوی مدفنش راهنمایی کرده و به مدت سه روز از آن‌ها به عنوان میهمان پذیرایی کنند. (وقف در اسلام، ص 5.) شیخ صدوق در روایتی درباره‌ی موقوفات امام صادق علیه السلام چنین نقل می‏کند که ایشان وصیت کرده بود تا مجلس عزاداری‌ای بر پا کنند و اموالی را نیز بدین جهت وقف کردند ( مستدرک الوسائل، ج 2، ص511 .) خداوند ما را جزء عاملان به دستورات دین قراردهدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
شنبه 11/11/1399 ظهر و عصر موضوع: احکام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: مَنْ حَافَظَ عَلَى الْجَمَاعَةِ حَیْثُمَا کَانَ...کَانَ لَهُ بِکُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ حَافَظَ عَلَیْهَا ثَوَابُ شَهِید. کسی که در هر جا باشد بر نماز جماعت مواظبت کند، برای هر یک شبانه روزی که در آن شرکت کرده پاداش یک شهید را خواهد داشت. (وسائل الشیعة ؛ ج8 ؛ ص307) در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از همین مسائلی که زیاد هم ابتلاء دارد احکام نماز جماعت است که لازم است برویم و مسائلش را بیاموزیم نماز جماعتی از مهمترین مستحبات و از بزرگترین شعائر اسلامی است؛ در این مجال قصد دارم به دو مساله کوتاه در این باب را اشاره کنم باقی مسائل را حتما مراجعه کنیم و بیاموزیم: 1. کسی که یک رکعت از امام جماعت عقب مانده باشد مثل اینکه نمازگزاری در نماز ظهر یا عصر به رکعت اول نماز جماعت نمی رسد و در رکعت دوم اقتدا می کند، وقتی امام جماعت تشهد رکعت دوم را می خواند به فتوای اکثر مراجع تقلید بنابر احتیاط واجب ماموم باید موقع تشهد به حالت نیم خیز بنشیند؛ ولی وقتی امام جماعت تشهّد رکعت آخر را می‌خواند و رکعت سوم ماموم است به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای بهتر آن است که به حالت تجافی و نیم خیز بنشیند؛ یعنی انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد و اگر از همان ابتدای تشهد بخواهد قصد فرادا نماید و بلند شود، مانعی ندارد. (1) 2. اگر مأموم موقعی که امام جماعت در رکعت دوّم نماز چهار رکعتی است اقتدا کند، باید در رکعت دوّم نمازش که رکعت سوّم امام است، بعد از دو سجده بنشیند و تشهّد را به مقدار واجب بخواند، سپس برخیزد و چنانچه برای گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه وقت ندارد، باید تسبیحات اربعه را یک مرتبه بگوید و به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای در رکوع خود را به امام جماعت برساند. (2) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) مکارم: احتیاط آن است که به حالت تجافی بنشیند و بنابر احتیاط واجب صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید. صافی: احتیاط آن است که به حالت تجافی بنشیند و صبر کند تا امام تشهد را بگوید و بعد برخیزد و واجب نیست صبر کند تا امام سلام بگوید. وحید، خوئی، تبریزی: اگر از ابتدای نماز قصد انفراد داشته است، محل اشکال است. (عروه الوثقی، فصل فی مستحبات الجماعه م 9 ؛ رساله مراجع م 1452 و م 1439؛ امام خامنه ای، سایت ادمین، همسان سازی ها ؛ رساله جامع م 1755) (2) حضرت امام، زنجانی: در رکوع یا سجده خود را به امام برساند. وحید: اگر در رکوع به امام نرسید، بنابر احتیاط واجب، قصد انفراد نماید. (رساله مراجع م1440 ؛ توضیح المسائل جامع م 1748) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرمایند: َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِمْ« اما رخدادهایی که پیش می‌آید، پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181) کلمة (حوادث واقعه)، به‌هیچ وجه از نظر لغت و دلالت وضعی به‌معنای احکام شرعی نیست، بلکه معنای بسیار وسیع‌تری دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهای اجتماعی نیز می‌شود. مراد از( راویان حدیث)، آن کسی نیست که فقط احادیث و روایاتی را از کتب روایی انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسی بخواهد حدیثی از معصومی نقل کند، حتماً باید بتواند براساس یک حجت و دلیل شرعی معتبر آن را به ایشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حدیثی، نیاز به تخصص دارد و تخصص آن‌هم مربوط به علم پزشکی یا مهندسی و دیگر علوم نیست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقیه کسی است که چنین تخصصی دارد. بنابراین مقصود از راویان حدیث، همان فقها و علمای دین هستند. در 2 روایت دیگر:علما را حاکم بر مردم میداند(العُلَماءُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین علیه السلام نقل شده که فرمود:): مَجاری الامور والاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است و فرمان و دستور می‌خواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین علیه السلام در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمه نمایند. خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: در سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً اَو ضَرَّهُ اَو ما کَرَهُ. هر کس در حق مسلمانی خیانت کند یا به او زیانی وارد سازد یا به او نیرنگ زند از ما نیست. (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284) نکاتی درباره غش در معامله: غِشّ در معامله حرام است و غش آن است، در کالایی که داد و ستد می شود فریبی بکار برود، که دارای مصادیقی است: 1. مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه یا گردوی پارسالی با امسالی. 2. مخلوط کردن جنس با چیز دیگری غیر از آن جنس مانند مخلوط کردن شیر با آب یا عسل با شیره نبات 3. صورت ظاهری خوبی به جنس دادن مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند. 4. مخفی کردن عیب جنس در صورتی که مشتری به فروشنده اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمی دارد. 5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا. که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (1) خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع م 2055 ؛ تحریر الوسیله کتاب المکاسب م 17) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم انقلابی گری شاخصه هایی دارد که برخی بیان میشود: 1. دشمن شناسی و عدم تبعیت از دشمن واستکبار ستیزی: باید دشمن را شناخت، نقشه‌ی او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد؛ این شاخص چهارم، این عدم تبعیت را قرآن، جهاد کبیر نام نهاده است. (فرقان آیه ۵۲)فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَجاهِدهُم بِهِ جِهادًا کَبیرًا:از کافران اطاعت مکن، و بوسیله آن [= قرآن‌] با آنان جهاد بزرگی بنما! در سوره نساء آیه 141 «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» بر مقابله و مبارزه با استکبار تأکید شده است چرا که خداوند نمی پذیرد که کافران بر مومنان تسلط داشته باشند و راه دستیابی به این امر هم از راه مبارزه با استکبار محقق خواهد شد. 2. ساده زیستی و نفی اشرافیت: امام خمینی فرمودند:«اگر بخواهید بی خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را ازمیدان به در نکند خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید..(صحیفه نور، ج19ص11) قرآن می فرماید: (‏ وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِکَ قَرْیَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا فَحَقَّ عَلَیْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیراً ‏) ( اسراء : 16): هرگاه بخواهیم شهر و دیاری را نابود گردانیم ، افراد اشراف و خوشگذران و شهوتران آنجا را سردار و چیره می‌گردانیم . 3. نا امید نشدن : لاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ؛ از رحمت ‏خدا نومید مباشید زیرا جز گروه کافران کسى از رحمت‏ خدا نومید نمی‌‏شود».(87 یوسف) امام خامنه ای حفظه الله فرمودند: بعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده ندارد! نمیشود! نمی‌رسیم! ... شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمان‌های بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها. 4. پایبندی به استقلال کشور: استقلال سیاسی معنایش این است که ما در زمینه‌ی سیاسی فریب [دشمن را] نخوریم... استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب بکنیم... استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمه‌ی اقتصاد جامعه جهانی است. خداوند ما را جزء انقلابیون واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
یکشنبه 12/11/1399 ظهر و عصر موضوع: مناسبت: بازگشت حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) به ایران (1357ه ش) و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در روایتی می فرمایند: ...و أَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها إِلى رُواةِ حَدیثِنا، فَإِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللّهِ عَلَیْهِمْ... . و اما در رخدادهایی که پیش می آید، به راویان حدیث ما (علما) رجوع کنید. آنان، حجت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم. (وسائل الشیعة، ج27 ص140) در مساله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید بیان شده است: مسائلی را که انسان غالبه به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. به مناسبت شروع ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی چند نکته کوتاه درباره ولایت فقیه خدمت شما عرض می شود: 1. ولایت فقیه یعنی حکومت و اداره‌‌ى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط. (1) 2. فقیه در سه مورد صاحب اختیار می باشد:1. قضاوت 2. فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از آیات و احادیث 3 . اجرای دستورات الهی و اداره امور جامعه. 3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی و لو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید. (2) در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات، س 56 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 4) (2) (عروة الوثقی، الاجتهاد و التقلید م57 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 52 و 62 و 63 و 65 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 4 ؛ صحیفه امام ج‏10 ص: 58 ؛ مکارم استفتائات ج3 س19 ؛ فاضل جامع المسائل ج1 ص: 225 س910 و 911 و 912 و 913 ؛ بهجت استفتائات ج1 س57 ؛ تبریزی استفتائات ج2 س 48 ؛ منهاج الصالحین، ج1 ، تقلید م 26) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم برای برطرف کردن و مبارزه با فتنه روشهایی وجود دارد که عرض میشود: 1. شناخت حق و ملاک آن : مهمترین مسئله ای که در زمان فتنه ، افراد جامعه را از افتادن در ورطه ی هلاکت حفظ می کند ، شناخت حق است و برای شناخت حق ابتدا باید ملاک حق را شناخت. اگر مشاهده می شود که در فتنه ها بسیاری گمراه شده راه فتنه را در پیش می گیرند و به جبهه ی باطل می پیوندند و بسیاری نیز به خاطر شک و تردید سکوت اختیار کرده و نظاره گرند به خاطر این است که حق را نشناخته اند . علت بسیاری از انحرافات این است که اشخاص ملاک حق قرار می گیرند،در نتیجه با انحراف اشخاص از مسیر واقعی حق ، امر بر دیگران مشتبه می گردد. امام علی علیه السلام می فرمایند :( إِنَّ الْحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجالِ، اِعرفِ الْحقَّ تَعرِف أهلَهُ.حق به واسطه اشخاص شناخته نمیشود ،خود حق را بشناس پیروان آن را خواهی شناخت(وسائل الشیعه، ح27، ص135). 2. بصیرت و آگاهی: راه‌کار برون‌رفت از فتنه؛ هوشیاری و بصیرت در تشخیص حق و باطل و گم نکردن معیارها در فضای آلوده‌ی افکار عمومی است. بصیرت، غبارآلودگى فتنه را از بین می‌برد اما اگر بصیرت نبود، ممکن است انسان حتی با نیت خوب، در راه بد قدم گذارد. اگر در جبهه‌ى جنگ راه را ندانیم و نقشه‌خوانى بلد نباشیم، ممکن است در محاصره‌ی دشمن قرار گیریم. در این شرایط تنها یک قطب‌نما می‌تواند به داد انسان برسد. در زندگىِ پیچیده‌ى اجتماعىِ امروز، می‌توان نام این قطب‌نما را بصیرت گذاشت(ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا) 3. لقمه حرام نخوردن: امیرمؤمنان علیه السلام راه های رهائی از فتنه را در درجه اول، پرهیز از ثروت های حرام و لقمه های حرام دانسته اند (خطبه 151 ). ثروت حرام و شکمهای پر شده از حرام، نهایتا انسان و خانواده اش را به جبهه حرام می کشاند. خداوند بصیرت واقعی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @ahkameharamerazavi
مغرب و عشاء موضوع: مالی که داده شده سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: إِنَّ أَشَدَّ مَا فِیهِ النَّاسُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَنْ یَقُومَ صَاحِبُ الْخُمُسِ فَیَقُولَ یَا رَبِّ خُمُسِی‏... . سخت ترین و شدیدترین حالی که در روز قیامت به مردم دست می دهد آن است که مستحقان خمس برخیزند و بگویند: پروردگارا خمس ما را از کسانی که خمس پرداخت نکرده اند بگیر. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص: 547) دو نکته کوتاه درباره حکم خمس قرض الحسنه: 1. اگر انسان از درآمدهای بین سالش به کسی قرض بدهد و تا سر سال خمسی دریافت نکند، با رسیدن سال خمسی، خمس دارد البته اگر مبلغ قرض الحسنه قابل دریافت نیست، به نظر اکثر مراجع هر زمانی که دریافت کرد باید فورا خمس آن را پرداخت کند. (1) 2. افرادی که صندوق های قرض الحسنه خانوادگی یا همکاری شرکت می کنند، که نوبت وام افراد با قرعه مشخص می شود، افرادی که قسط پرداخت می کنند چنانچه سر سال خمسی آنها برسد و هنوز قرعه به اسمشان در نیامده، مبالغی که به صندوق پرداخت کرده اند در صورتی که از درآمد بین سال باشد، خمس دارد البته اگر سر سال خمسی قابل دریافت نیست، هر زمانی که وام را دریافت می کنند به هر مقداری از مبالغ که سال گذشته پرداخت شده، به نظر اکثر مراجع باید خمسش پرداخت شود. (2) خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) آیت الله مکارم: خمس ندارد و جزء درآمد سال دریافت می باشد. (2) (اجوبه الاستفتائات س 871 ؛ منهاج الصالحین ج1 مساله 1251 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، خمس، نحوه محاسبه خمس ؛ فاضل، جامع الوسائل ج1 س 835 ؛ بهجت توضیح المسائل مساله 1379) @ahkameharamerazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم عوامل فتنه در روایات عبارتند از: 1. دوستی دنیا: همانطوری که در حدیث نقل شده گفته شد؛ دوستی دنیا ریشه همه فتنه هاست؛ دنیا یعنی زندگی منهای خدا و بدون توجّه به آخرت: به طور کلی هر چیزی که در رابطه با مبدأ و معاد نباشد، و انسان آن را به عنوان هدف و کمال مطلوب بخواهد دنیا است؛ مثل دوستی مقام، پول، شهرت و...طلحه و زبیر بااینکه جزء یاران امام علی علیه السلام بودند، بخاطر مقام دنیا امام را رها کردند و در فتنه 88 نیز برخی از خواص به ظاهر انقلابی ، مقابل نظام اسلامی ایستادند. 2. آمیختگی حق و باطل: «شرایط فتنه»، شرایطی است که حق و باطل معلوم نباشد و دو گروه یا دو فرد یا دو جریان فکری و سیاسی در مقابل هم قرار گیرند و معلوم نباشد که حق با کیست؟ اگر حق با باطل در نیامیزد، زبان معاندان از آن کوتاه می شود. لیکن بخشی از حق و بخشی از باطل گرفته می شود و به هم مخلوط می گردد، در این حال است که شیطان بر دوستان خود مستولی و مسلط می شود. حضرت علی علیه السلام فرمود: «هیچ گاه باطل باچهره باطل خویش عرضه نمی شود، بلکه لباس حق را برآن می پوشانند و سپس به مردم عرضه می کنند.» مثلا در جنگ صفین،خیانت به اسم قرآن بر مردم تحمیل شد . در زمان حاضر نیز به نام آزادی،بی بند وباری در جامعه رونق می گیرد. به نام خشونت، حق طلبی ها و فریاددین خواهی بایکوت می شود. به عنوان این که اسلام با نوای خوش مخالفتی ندارد، انواع موسیقی های مستهجن رواج می یابد. 3. دوستی با دشمنان: امام رضا علیه السلام فرمودند:"همانا از کسانی که مدعی مودت ما اهل بیت هستند،کسی هست که در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) گفت: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود. (وسائل الشیعه؛ ج ۱۶؛ ص ۱۷۹) بنابراین دوستی با دشمنان که مبنای آن اعتماد به دشمن است، یکی از علل بروز فتنه - یعنی غبارآلود شدن فضای اذهان عمومی- است. خداوند بصیرت واقعی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @ahkameharamerazavi