eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
27 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز مغرب- موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره روزه می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ: : ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.(183بقره) نکاتی از این آیه برداشت میشود که عرض میشود: 1-فرموده «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» نه : «یا أَیُّهَا النَّاس» یعنی ای مردم؛ یعنی برای روزه دار ارزش قائل شده است. لحن عاطفه انگیز است. مثل اینكه آدم بگوید كه استاد عزیز! پسر عزیز! مردم محترم! لقب خوب طرف را وادار می كند كه گوش بدهد. اینكه شما برای نماز خواندن بچه ی خود را با احترام صدا كنی یا بی احترام صدا كنی، تاثیر دارد. 2-بعد می فرماید: «كَما كُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِكُمْ» ادیان دیگر هم روزه دارند. روزه مخصوص اسلام نیست.وقتی سختی و مشکلی همگانی شد،تحمل مشکل کم میشود 3-فلسفه روزه چیست؟ «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»یعنی روزه باعث تقوامیشود. 4-در ادامه آیه آمده است: «أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ»یعنی همیشگی نیست و فقط 30 روز است و از لحاظ روانشناسی کم نشان دادن باعث راحتی مشکل و سختی میشود. خداوند ما را جزء روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه 27/1/1400 ظهر و عصر موضوع: تظاهر به خواری سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده که می فرمایند: ...لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّیَام. براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است. (کافى (ط- الاسلامیه) ج 4، ص: 62) در مساله 11 رساله مراجع تقلیدب یان شده مسائلی را که غالبا انسان به آن نیاز دارد واجب است بیاموزد؛ لذا چند نکته در مورد تظاهر به روزه خواری خدمت شما خوبان عرض می شود: 1. روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان بر چند گروه واجب نیست از جمله: الف: مسافری که نمازش شکسته است. ب: سالمندی که به جهت کهولت سن اصلا نمی تواند روزه بگیرید یا روزه برای او مشقت دارد. ج: زن حامله یا شیردهی که به واسطه حمل یا شیردادن روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد. (1) 2. کسی که به جهت عذری روزه نمی گیرد مانند مسافر بودن یا مریض بودن یا عذرهای دیگر نباید در برابر عموم تظاهر به روزه خواری کند حتی برای چنین افرادی مکروه است که در روز ماه رمضان در خوردن و آشامیدن خود را کاملا سیر کنند. (2) در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی پاسخگویی به صورت تلفنی و پیامکی به سوالات دینی و شرعی شاست تلفن 05132020 و پیامک 30002020 ؛ ضمنا امکان اینکه خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند فراهم است. خداوند متعال همه ما را از روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1725و م 1727 و م 1728 و م 1729) (2) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره 779214 تاریخ 27/3/1396 ؛ مکارم، استفتائات سایت، مبطلات روزه، خوردن و آشامیدن، حکم افطار در ملا عام برای فرد معذور) @AhkameHarameRazavi
نماز مغرب موضوع: 1 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: « فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ » ؛آن مقدار که برای شما میسر است، قرآن بخوانید(آیه 20 مزمل) تلاوت قرآن اثرات فراوانی در زندگی دارد که به برخی اشاره می کنیم: 1-زدودن زنگار از قلب :پیامبر (ص) فرمود: قلوب شما همانند آهن، زنگار می گیرد. پرسیدند جلا دهنده آن چیست؟ فرمود: تلاوت قرآن (کنز العمال، ج 2، ص 241). قلب انسان در مراحل مختلف زندگی دچار زنگارهایی می شود و اگر برای جلا دادن آن اندیشه ای نداشته باشیم هلاکت حتی به سراغ مان می آید که یکی از بهترین این راه ها برای پاک کردن زنگارها قرائت قرآن است. 2-برکت در زندگی: پیامبر (ص) فرمود: هر خانه‌ای که در آن قرآن زیاد تلاوت شود، خیر و برکت آن افزون می گردد و اهل آن در وسعت قرار می گیرند ( کافى، ج۲، ص۶۱۰) 3-افزایش ایمان: خداوند در سوره انفال می فرماید: مؤمنان ، تنها کسانی هستند که ...هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می شود ، ایمانشان افزونتر می گردد(آیه 2 انفال) قرآن، قانون اساسى اسلام است با خواندن و توجه به معانى قرآن مى‌توان به اعتقادات و رفتار و چگونه زیستن خود شکل داد. و تلاوت قرآن ، مسیر هدایت و تکامل معنوی را هموار می‌سازد. خداوند توفیق عمل به دستورات قرآن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه 28/1/1400 ظهر و عصر موضوع: حکم ترک عمدی و آن سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت صادق علیه السلام در روایتی نقل شده که می فرمایند: مَنْ‏ أَفْطَرَ یَوْماً مِنْ‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ خَرَجَ رُوحُ الْإِیمَانِ مِنْه ... . هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، روزه بخورد روح ایمان از او جدا مى‏شود. (من لا یحضره الفقیه؛ ج‏2؛ ص: 118) همانطور که همه می دانیم مسائل شرعی ای را به آن نیاز داریم واجب است یاد بگیریم؛ یکی از واجبات الهی بر مکلفین روزه ماه مبارک است که بر هر کس که معذور نیست باید روزه بگیرد و البته ترک عمدی و بدون عذر حرام و گناه بزرگ است. امروز تصمیم داریم چند نکته در رابطه با کسانی که بالاخره شاید در ایام جهل روزه ماه مبارک رمضان را عمدا نگرفته اند بیان کنیم: 1. اگر روزه دار در ماه مبارک رمضان خدایی ناکرده عمدا و بدون داشتن عذر روزه نگیرد و یا اینکه روزه را شروع کند ولی بین روز مثلا غذا بخورد یا آب بیاشامد مرتکب گناه شده و باید توبه کند و علاوه بر وجوب قضای روزه، کفاره عمد هم بر او واجب می شود. (البته اگر کسی از روی فراموشی چیزی بخورد روزه باطل نمی شود – و اگر کسی از روی نداستن مسئله از مبطلات روزه مرتکب شود به نظر بسیاری از مراجع از جمله امام خامنه ای روزه اش باطل است و البته کفاره عمدی ندارد) 2. این کفاره افطار عمدی روزه که واجب می شود چیست؟ الف: اطعام و سیر نمودن شصت فقیر است و اگر قرار باشد طعام را به آنها بدهد باید به هر نفر یک مد طعام یعنی 750 گرم (1) از غذاهای متعارف مثل نان یا آرد یا گندم و یا برنج ... بپردازد. ب: گرفتن شصت روز روزه است که باید سی و یک روز آن پشت سر هم باشد. (2) 3. کسانی هم که به هر دلیلی وظیفه شان روزه نگرفتن است نباید به صورت علنی و در معرض نگاه عموم، چیزی بخورند و لازم است حرمت ماه مبارک را رعایت نمایند چرا این امر آسیب اجتماعی فرهنگی در جامعه اسلامی را به دنبال دارد. (3) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید از سامانه تلفنی 05132020 به صورت تلفنی بپرسند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاطه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) شبیری: یک مد طعام 900 گرم است.) (2) مکارم: احتیاط واجب. (رساله مراجع م 1660و 1661) (3) امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، کد779214، تاریخ استفتاء: 1396/03/27. @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند:«تَعَلِّمُوا الْقُرآنَ فَاِنَّهُ رَبیعِ الْقُلُوبِ:قرآن را بیاموزید که آن بهار دل ها است(وسائل ، ج 12، ص 244) برخی از اثرات تلاوت قرآن عبارتند از: 1-كفاره گناهان: انسان در زندگی گاه دچار گناه و لغزش های كوچك و بزرگ می شود كه برخی از آنان كفاره دارد، تلاوت قرآن كفاره گناهان است. قرآن بخوان كه خواندن قرآن كفاره گناهان، سپر آتش و امان از عذاب الهی است. (وسایل الشیعه، ج4، ص 839) 2- افزایش برکت خانه: امام صادق(ع) از امیر مؤمنان على(ع) چنین نقل مى کند: «خانه اى که در آن قرآن تلاوت و یادى از خدا شود، برکتش زیاد شده، ملائکه در آن جا حاضر مى شوند و شیاطین را دور مى کنند ... .( کافى، ج 2، ص 575 ) 3- استجابت دعا: امام باقر(ع) فرمود: «دعا را هنگام چهار چیز غنیمت بشمارید: قرائت قرآن و ...( کافى، ج 2، ص 448) 4-پاداش انبیاء: پیامبراکرم(ص) فرمود: «هرکس براى رضاى خدا و آگاهى عمیق در دین، قرآن بخواند، ثواب ملائکه و انبیا و رسولان را خواهد داشت.»( وسائل الشیعه، ج 6 ، ص 184) خداوند ما را جزء عاملان به قرآن قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
نماز مغرب موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درباره اثرات تلاوت قرآن برمومنین می فرماید: انَّمَا المُؤمِنونَ الَّذينَ اذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلوبُهُم واذا تُلِيَت عَلَيهِم ءَايتُهُ زَادَتهُم ايمنًا: مؤمنان، تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می‌شود، ایمانشان فزونتر می‌گردد(آیه 2 انفال) برخی از اثرات تلاوت قرآن عبارتند از: 1-افزایش ایمان: نشان تلاوت صحيح طبق آیه تلاوت شده آن است كه در خواننده و شنونده اثر جديدي پديد آورد و بر ايمانشان افزوده گردد. تلاوت قرآن به اندازه اي محترم و مهم است كه گوش کردن به آن مستحب موکد است. 2-درخشان شدن خانه ها: پیامبر(ص) فرمودند: خانه هاي خود را با تلاوت قرآن نوراني كنيد و آن ها را به صورت گورستان درنياوريد. كسي كه اهل قرآن نيست و با آن انس ندارد، مرده است و خانه او گور اوست. و فرمود: همان گونه كه زمينيان از ستارگان آسمان نور مي گيرند و آن اجرام آسماني براي مردم زمين چشمگيرند، خانه اي كه در آن قرآن تلاوت مي شود، براي آسمانيان درخشان است و آن ها نيز از اين خانه هاي نوراني كسب نور مي كنند.( كافي، ج 2، ص 610) 3-دفع بلا و محفوظ بودن از دشمنان: امام باقر(ع) فرمودند:بواسطه خواندن قرآن بلا دفع میشود و از شر دشمنان محفوظ می ماند و از آسمان باران می بارد (کافی ،ج2،ص627) 4-دورشدن شیاطین:امام علی(ع)می فرمایند:خانه ای که درآن قرآن خوانده شود برکت زیادمیشود و ملائکه وارد میشوند وشیاطین دورمیشوند( كافي، ج 2، ص 610) خداوند ما را جزء عاملان به قرآن قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه 29/1/1400 ظهر و عصر موضوع: و مسئله و سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه و آله به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان در خطبه ای فرمودند: أَیُّهَا النَّاسُ‏ إِنَّهُ‏ قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَیْکُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ ... هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ ... . اى مردم، همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده‌اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده‌اید. (وسائل الشیعة، ج‏10، ص: 313) الحمد الله برای همه ما توفیقی حاصل شده که باز هم ماه میهمانی خداوند متعال را درک کرده ایم؛ یکی از مسائل پر سوال در ماه مبارک مسافرت و حکم نماز و روزه است لذا چند نکته درباره احکام نماز و روزه شخص مسافر که مورد نیاز است تقدیم می شود: 1. کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نماز های چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد ولی نمازهایی که در وطنش قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند. (1) 2. اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است مسافرت کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید در حال سفر شرعی شکسته بخواند. (2) 3. گاهی اوقات هست که برخی افراد به صورت ضروری مثلا یک کار اداری و یا شخصی قبل از ظهر در شهر دیگری دارند و می خواهند طوری رفت و آمد کنند که روزه شان به مشکل نخورد باید به چه کیفیتی عمل نمایند؟ پاسخ این است که اگر مثلا ساعت 8 صبح از وطن خارج شد و قبل از اینکه ظهر شود، باز به وطن خودش یا جایی برسد که می خواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و صحیح است. (3) البته در این روزها که متاسفانه باز آمار مبتلایان و فوتی ها با این بیماری بیشتر شده است لازم است که بیشتر از گذشته نسبت به دستورالعملهای بهداشتی اعم از ترک سفرهای غیر ضروری، رعایت فاصله و همچنین ماسک اهتمام بورزیم که خداوند انشالله به حق این ماه عزیزش هر چه زودتر ما را از این ابتلا خارج کند. به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی در ماه مبارک رمضان را به همه ما عنایت فرماید به صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1714) (2) (رساله مراجع تقلید، م 1721) (3) (رساله مراجع تقلید، م 1722) @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى‏] تشخیص [حقّ از باطل‏] قرار مى‏دهد و گناهانتان را از شما مى‏زداید و شما را مى‏آمرزد(آیه 29 انفال) در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله: 1. ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه) 2. پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم(31 آل عمران) 3. عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم(22 نور) 4. قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم(17 تغابن) 5. عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم(3و4 نوح) 6. پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم(31 نساء) 7. دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له(16 قصص) 8. دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا(97 یوسف) خداوند همه گناهان ما را ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
نماز مغرب -موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن در اثبات اعجاز قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ : اگر در باره آنچه بر بنده خودنازل کرده‌ایم شک و تردید دارید، یک سوره همانند آن بیاورید؛(آیه 23 بقره) وجوه مختلفی برای اعجاز قرآن وجود دارد که برخی را عرض می کنیم: 1. تحدی و مبارز طلبی: قرآن مجید برای اینکه نشان دهد معجزه و از نزد خداست و سخن پیامبر نیست. در چند مورد جن و انس را به آوردن شبیه آن دعوت نمود تا آنها که ادعا می کنند قرآن کلام بشر است فرصت اثبات ادعای خود را داشته باشند(آیه 88 اسراء) 2. اعجاز قرآن از جهت آورنده آن: رسول گرامى اسلام(ص) فردى امّى بوده، پس چگونه می‌توانسته است در میان مردم جزیره العرب که اصولاً با دانش و فرهنگ بیگانه بودند، چنین کتابى از پیش خود بیاورد. 3. عدم وجود اختلاف در قرآن:آیه ( لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً) اثبات این ادعا میکند که عدم اختلاف در قرآن نشان اعجاز است،چون بشر در گفته هایش اختلافات زیادی پیدا می شود. 4-. اخبار غیبى:در قرآن مطالبى نسبت به برخى افراد، یا بعضى از وقایع که در آینده؛ یعنى زمان بعد از نزول آیات قرار بوده واقع شود، پیش‌بینى شده که به همان صورت به وقوع پیوسته است؛ از جمله آیه (غُلِبَتِ الرُّومُ فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ -آیه 1-3 روم)است که پیروزی رومیان بر ایرانیان بعد از شکست را ذکر می کند. خداوند پیروی از معارف قرآن را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه 30/1/1400 ظهر و عصر موضوع: گناه تهمت و روزه داری سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از امیرالمومنین نقل شده که می فرمایند: كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ ... . چه بسیار روزه داری که از روزه­اش جز گرسنگی و تشنگی بهره­ای نبرد ... . (نهج البلاغه، حکمت 145) در ماه میهمانی خداوند که شیاطین در غل و زنجیر هستند لازم است در ترک گناهان و رسیدن به مکرمتهای اخلاقی همه مان تلاش ویژه ای داشته باشیم؛ و نباشیم از آن گروههایی که در روایات آمده است که بهره شان از روزه فقط گرسنگی و تشنگی است لذا چشم و گوش و زبان و باقی اعضا و جوارح را از معصیتها حفظ کنیم؛ یکی از گناهانی که امنیت اخلاقی را از بین می برد و احساس بدبینی را در جامعه افزایش می دهد (خاصه در خانواده) گناه بزرگ تهمت زدن است که در آیات و روایات بسیار مورد مذمت قرار گرفته است که در این ماه میهمانی چند نکته راجع به این گناه عرض می کنیم: 1. معنای تهمت این است که عیبى را به کسى نسبت دهیم در حالی که آن عیب را نداشته باشد. مثل اینکه انسان به کسی سوء ظنی داشته باشد و آنرا برای دیگران اظهار کند در حالی که واقعیت ندارد یا هنوز ثابت نیست. البته اگر عیبی هم ثابت باشد از جهت گناه غیبت، حق بیان عیب را ندارد مگر اینکه از موارد مجاز غیبت باشد. (1) 2. در حرام بودن تهمت فرقی بین افراد و شخصیتها و یا اعضای خانواده و یا همسایه و همکار نیست بنابر این مثلا انسان نمی تواند به صرف اینکه مثلا تماس مشکوکی یا حرکت و یا فعل مشکوکی از همکار، شریک زندگی اش و ... دید مرتکب گناه بزرگ تهمت بشود و انسان چنانچه مرتکب این گناه بزرگ شود باید توبه کند و به تصریح برخی مراجع علاوه بر توبه باید حلالیت هم بگیرد. (2) 3. ارتکاب این گناه بزرگ و یا سایر گناهان (مثل غیبت دروغ نگاه حرام و ...) درست است که از مواردی که روزه را باطل می کند نیست و اگر روزه داری مرتکب شود روزه اش قضا ندارد ولی ارزش و جایگاه روزه اش و میهمانی اش را تنزل می دهد که از خداوند می خواهیم در این ماه که ابلیس و جنودش در غل و زنجیر هستند به همه ما توفیق بندگی مرحمت بفرماید. عزیزان می توانید سوالات شرعی تان را از دفاتر شرعی داخل حرم به صورت حضوری و با رعایت شدید مسائل بهداشتی سوال کنید. از خداوند متعال عاجزانه درخواست می کنیم که این ماه بر ما نگذرد مگر اینکه توفیق دوری و ترک رذائل اخلاقی و عملی را به همه میهماناناش مرحمت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. توضیح و منابع: (1) (توضیح المسائل جامع ،سیستانی م 2224) (2) (حضرت امام: رضایت لازم نیست. استفتائات امام خمینی جلد دوم گناهان کبیره س 16) @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- در قرآن برخی آیات تکرار میشود که حکمتهایی دارد که بیان میشود: 1-تکرار، گاهی برای تذکر و یادآوری نعمت های گوناگون است. نظیر تکرار آیه « فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ 2- گاهی برای هشدار و تهدید خلافکاران است. نظیر تکرار آیه « وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (آیه 15 مرسلات) 3- گاهی برای فرهنگ سازی است. نظیر تکرار «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» در آغاز هر سوره. 4-گاهی برای اتمام حجّت است. نظیر تکرار آیه : وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (آیه 17 قمر) 5- گاهی برای انس بیشتر و نهادینه شدن است. نظیر تکرار آیه : اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً (آیه 41 احزاب) 6- تکرار نماز در هر شبانه روز، برای آن است که هر روز گامی به خداوند نزدیک شویم. کسی که از پله های نردبان بالا می رود، در ظاهر، پای او کاری تکراری انجام می دهد ولی در واقع در هر حرکت گامی رو به بالا می گذارد. کسی که برای حفر چاه کلنگ می زند، در ظاهر کاری تکراری می کند، ولی در واقع با هر حرکت، عمق چاه بیشتر می شود. 7- بقای زندگی با تنفس مکرر است و کمالات، در صورت تکرار حاصل می شود. با یک بار انفاق و رشادت، ملکه سخاوت و شجاعت در انسان پیدا نمی شود، همان گونه که رذائل در صورت تکرار، در روح انسان ماندگار می شوند خداوند توفیق فهم معارف دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
نماز مغرب موضوع: 1 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن درباره گناهان کبیره می فرماید: اِنْ تَجْتَنِبُوا کَباِئَر ماتُنْهَؤنَ عَنْهُ نُکَفرِّعَنْکُمْ سَیئاتِکُم :اگر از گناهان کبیره‌ای که از آن نهی شده اید، اجتناب کنید، گناهان کوچک شما را می‌پوشانیم وشما را در جایگاه خوبی وارد می‌سازیم)آیه 31 نساء) گناهان صغیره در شرایط خاص به گناهان کبیره تبدیل می شوند. برخی از این شرایط عبارتند از: 1- اصرار بر گناه : در روایتی از امام صادق می خوانیم ؛ «لاصغیرة مع الاصرار ؛ هیچ گناهی با تکرار صغیره نیست( کافی، ج ۲، ص ۲۸۸) و امام باقر (ع) فرمودند: اصرار بر گناه این است که: کسى گناه کند و آمرزش نخواهد و در فکر توبه نباشد، این است اصرار بر گناه»(کافی،ج2، ص288) 2- کوچک شمردن گناه : امام باقر علیه السلام فرمودند: از گناهانى كه آمرزيده نمى شود اين است كه گناه كند و بگويد: اى كاش مجازات نمى شدم مگر به خاطر اين گناه. (اینکه گناه مهمی نیست)(كافى، ج15، ص313) اگر كسى سنگى به سوى ما پرتاب كند، ولى بعداً پشیمان شده و عذرخواهى كند، ممكن است او را ببخشیم، ولى اگر سنگ ریزه‌اى به ما بزند، و در مقابلِ اعتراض بگوید: این كه چیزى نیست، بى خیالش. او را نمى‌بخشیم، زیرا این كار، از روح استكبارى او پرده برمى‌دارد و بیانگر آن است كه او گناهش را كوچك مى‌شمرد. 3- خوشحالی از گناه : امام زین العابدین فرمود: «از شادمانی به گناه بپرهیز؛ زیرا شاد شدن از گناه بدتر از ارتکاب آن است .»( بحار، ج 78 ،ص 159) خداوند توفیق ترک گناه را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه 31/1/1400 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده که می فرمایند: ...لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّیَام. براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است. (کافى (ط- الاسلامیه) ج 4، ص: 62) احکام و مسائل دینی مورد ابتلا را باید آموخت الحمدلله گروهی که در این حرم نورانی در محضر امام هستند افراد مقیدی هستند ولی شاید ببینیم کسانی را که در این ماه متاسفانه در خیابان و یا هر ملأ عام دیگر مشغول خوردن و آشامیدن هستند یادمان نرود که فقط روزه از فروع دین و واجبات نیست ما دو واجب مهم در کنار دیگر واجبات دینی داریم حتما باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم و ان امر به معروف و نهی از منکر است ما نمی گوییم کسی که در ماه مبارک رمضان در ملأ عام مشغول خوردن و آشامیدن است الزاما خدایی ناکرده فردی است روزه خوار، نه! ممکن است از کسانی باشد که وظیفه اش روزه نگرفتن است و به دستور دین عمل مومن را به وجه خوبی برداشت کنیم. چراکه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان بر چند گروه واجب نیست از جمله: بیماری که روزه برایش ضرر دارد، مسافری که نمازش شکسته است. سالمندی که به جهت کهولت سن اصلا نمی تواند روزه بگیرید یا روزه برای او مشقت دارد. زن حامله یا شیردهی که به واسطه حمل یا شیردادن روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد. (1) ولی نکته این است که حتی اگر بنا را بر معذور بودن وی بگذاریم همین در ملأ عام روزه خوردن خودش گناه است لذا واجب است اگر مسئله نمی داند محترمانه به وی مسئله را بیاموزیم و اگر می داند و بی توجهی کرده با بودن شرایط نهی از منکر کنیم. (2) در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی پاسخگویی به صورت تلفنی و پیامکی به سوالات دینی و شرعی شماست تلفن 05132020 و پیامک 30002020 ؛ ضمنا امکان اینکه خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند فراهم است. خداوند متعال همه ما را از روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1725و م 1727 و م 1728 و م 1729) (2) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره 779214 تاریخ 27/3/1396 ؛ مکارم، استفتائات سایت، مبطلات روزه، خوردن و آشامیدن، حکم افطار در ملا عام برای فرد معذور) @AhkameHarameRazavi
موضوع: 2 سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن درباره سرکشی و طغیان در برابر خدا می فرماید: فَأَمّٰا مَنْ طَغىٰ `وَ آثَرَ اَلْحَيٰاةَ اَلدُّنْيٰا فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى: اما آنها که طغیان کردند و زندگى دنیا را مقدم شمردند، بی گمان جایگاهشان دوزخ است؛بنابراین طغیان باعث تبدیل گناه به کبیره و جهنمی شدن فرد میشود.(آیه37 نازعات) برخی از عواملی که باعث میشود گناه صغیره به کبیره تبدیل شود عبارتند از: 1- تجاهر به گناه: چون آشكار نمودن گناه حاكى از تجرّى و بى باكى بیشتر گنهكار است، و موجب آلوده كردن جامعه، و عادى نمودن گناه مى‌گردد. پیامبر(ص) فرمود: كسى كه گناه كند و در آن حال خندان باشد وارد آتش دوزخ مى‌شود در حالى كه گریان است(غررالحكم، ج 1 ص 151) 2- راضى شمردن خدا بر گناه :در صورتى که عدم مجازات سریع خداوند را در برابر گناه خود دلیل بر رضایت خدا بشمرد و خود را مصون از مجازات و یا محبوب در نزد خدا بداند، چنان که آیه 8 سوره «مجادله»از زبان بعضى از گنهکاران مغرور نقل مى کند که آنها در پیش خود مى گویند: «چرا خداوند ما را مجازات نمى کند» و سپس قرآن اضافه مى کند که: «آتش دوزخ براى آنها کافى است». 3- موقعیت ممتاز اجتماعی: کسی که در جامعه موقعیت ممتاز دارد، اگر به گونه مرتکب گناه شود که دیگران ببینند، گناهش بزرگ می‌شود، مثلاً عالمی که با قدرتمندان معاشرت می‌کند و از اموال حرام و شبهه‌ناک آن‌ها می‌خورد یا به غیبت و عیب‌جویی دیگران زبان می‌گشاید، گناهش بس بزرگ است، چرا که مردم از او پیروی می‌کنند. خداوند توفیق ترک گناه را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
نماز مغرب موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن درباره گناهان کبیره و صغیره می فرماید: يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا:گنهکاران در قیامت می‌گویند: «ای وای بر ما! این چه کتابی است که هیچ عمل(گناه) کوچک و بزرگی را فرونگذاشته مگر اینکه آن را به شمار آورده است؟!(آیه 49 کهف) همه گناهان از جهت انجام در برابر عظمت خدا بزرگ هستند، ولی در مقایسه با همدیگر برخی بزرگتر و برخی کوچکتر هستند. برای شناخت گناهان کبیره چند معیار بیان کرده‌اند : 1. هر گناهی که در قرآن و حدیث بر کبیره بودن آن تصریح شده باشد؛مثل ربا که در حکم جنگ با خداست 2. هر معصیتی که در قرآن یا روایات وعده آتش بر ارتکاب آن رسیده باشد،مثل قتل مومن 3. هر گناهی که در قرآن یا حدیث از گناهی که کبیره بودنش مسلم است بزرگتر شمرده شود؛مثل ترک نماز و شرابخواری 4. هر گناهی که نزد متدینین بزرگ شمرده شود به گونه‌ای که یقین حاصل شود در زمان معصومان نیز مؤمنان این گناه را کبیره می‌دانستند. 5. هر گناهى كه در قرآن و سنّت، انجام دهنده آن، شدیداً تهدید شده است مثل کم فروشی. 6. تکرار گناهان صغیره. 7. خداوند توفیق ترک گناه را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه 1/2/1400 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم عن الصادق علیه السلام: إِذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ وَ شَعْرُكَ وَ جِلْدُكَ وَ عَدَّدَ أَشْيَاءً غَيْرَ هَذَا وَ قَالَ لَا يَكُونُ يَوْمُ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ‏ «هرگاه روزه گرفتى، گوش و چشم و موى و پوست تو- و چيزهاى ديگر به جز اين‌ها را ذكر كرد-روزه بگيرد.»و نيز فرمود: «مبادا روزى كه روزه مى‌ گيرى، همانند روزى باشد كه افطار مى‌ كنى.» الکافی ج 4 ص 87، ح 1 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد، واجب است بیاموزد؛ از طرفی هم در احادیث اهل بیت علیهم السلام در ماه مبارک رمضان توصیه شده انسان نسبت به اعمال خود دقت بیشتری داشته باشد؛ لذا چند نکته در مورد دو گناه و خطای زبان خدمت شما عرض می شود: 1. یکی از گناهان زبان که از گناهان بزرگ است غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع تقلید یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان عیب به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد در حرام بودن بیان عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند. (1) البته کسی که روزه دارد و غیبت کند مرتکب گناه و معصیت شده و باید توبه کند اما روزه باطل نمی شود؛ ولی قطعا ثواب روزه داری کم می شود. 2. یکی دیگر از خطاهای بزرگ زبان دروغ گفتن است که حرام است و البته دروغهایی که متاسفانه در بین افراد رواج دارد البته روزه را درست است که باطل نمی کند ولی قطعا جایگاه و ارزش روزه را کم می کند . البته یک دروغ است که از مبطلات روزه بیان شده است و آن اینکه اگر انسان نعوذ بالله به خداوند متعال و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام نسبت دروغی بدهد، باعث (به فتوی یا احتیاط واجب ) بطلان روزه می شود که می توانید جزئیات آن را از دفاتر پاسخگویی در حرم و یا میزهای خدمت در ورودی صحنها سوال بفرمایید . (2) خداوند متعال ما را از وسوسه های شیطان حفظ کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) حضرت امام و مقام معظم رهبری: بیان عیب در صورتی غیبت است که به قصد تنقیص و عیب جویی باشد. بهجت: عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده، بشنود ناراحت می شود. و باید موردکراهت نوع باشد.) (استفتائات امام ج2 ص619 س13 ؛ رساله آموزشی ج2 ص65 ؛ توضیح المسائل جامع م 2264 ؛ استفتائات مکارم ج1 س 552 و 554 ؛ جامع المسائل بهجت ج2 ص467) (2) بهجت: اگر دروغ در امور دینی باشد، روزه باطل است و اگر در امور دنیوی باشد، باطل نیست. (رساله مراجع تقلید م 1596 ؛ رساله آموزشی، ج 1 درس 60) @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن می فرماید: ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ َجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ ؛ با حکمت استدلال و پند نیکو به سوی پروردگارت بخوان.» (نحل/ 125) برای دعوت مردم به سمت دین و خدا راههای وجود دارد که به برخی اشاره میشود: 1- یادآوری نعمت ها و رحمت های الهی: برای ایجاد علاقه به خدا باید عظمت نعمت های او برای مردم یادآوری شود. گاهی نعمت های کلی مانند نعمت سلامتی و حیات، نعمت علم و ایمان و گاهی نعمت های جزئی مانند نعمت چشم و لب و دهان 2- تحریک عواطف خداوند متعال از این شیوه برای تربیت انسان ها استفاده می کند به طور مثال برای دور نمودن مردم از غیبت کردن، آن را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه می کند که با توجه به نفرت انسان از مرده خواری عواطف و احساسات را برمی انگیزد: آیا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏ اش را بخورد(آیه12 حجرات) 3- تبلیغ عملی :امام صادق(ع)می ¬فرماید: کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم؛با غیر زبان هآیتان مردم را دعوت کنید.( کافی،ج 2، ص 78) و از امام علی(ع)نقل شده :هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را بر اصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند(نهج البلاغه، حکمت 73) خداوند ما را عالم و عامل به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ:در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود (کافی، ج2 ،ص255) فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از: 1-بخشش گناهان:امام صادق(ع):«هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444) 2-ترفیع درجه و مقام: امام صادق(ع):هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261) 3-تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی(ع) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45) 4- ازفوایدبلا این است که غرور را از انسان دور می کند(نهج البلاغه، خطبه 238) وازطرفی باعث تذکرو یادآوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30) البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد واین مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.» خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه 2/2/1400 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی نقل شده که نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله به اصحاب خود فرمودند: أَلَا أُخْبِرُکُمْ بِشَیْ‏ءٍ إِنْ أَنْتُمْ فَعَلْتُمُوهُ تَبَاعَدَ الشَّیْطَانُ مِنْکُمْ کَمَا تَبَاعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ قَالُوا بَلَى قَالَ الصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَه‏... . آیا شما را از چیزی خبر بدهم که اگر به آن عمل کنید شیطان از شما دور شود، همچنان که مشرق از مغرب دور است؛ اصحاب عرض کردند: بله یا رسول الله. فرمودند: روزه روی شیطان را سیاه می کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص: 62) در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ در ماه مبارک رمضان قرار داریم و مسائل روزه داری مورد نیاز است لذا امروز بنا داریم چند نکته ای درباره روزه افراد دارای مشاغل سخت (مثل نانوایی و کشاورزی) خدمت شما بیان کنیم: 1. داشتن شغل سخت مجوز روزه خواری نیست و بر آنها نیز روزه گرفتن واجب است و اگر چنین افرادی می توانند در ماه رمضان بدون اینکه در سختی زیاد واقع شوند فعالیت خود را تعطیل یا کم کنند یا مثلا ساعت کاری را تغییر دهند یا شغل آسانتری انتخاب کنند یا غذای مقوی تری بخورند چنین کاری لازم است تا بتوانند روزه خود را بگیرند. 2. اگر کار کردن ضرورت دارد و مجبور هستند کار کنند باید از اذان صبح روزه بگیرند و هنگامی که به جهت ضعف شدید یا احساس تشنگی خیلی زیاد که ادامه روزه همراه با سختی غیر قابل تحمل باشد طبق نظر تعدادی از مراجع تقلید مانند امام خامنه ای می توانند افطار کنند ولی روزه اش باطل می شود. (1) و بعدا قضای روزه را هم بگیرد. نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند سختی کار و زندگی را بر همه ما آسان بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) مشهور: فتوی یا احتیاط واجب در ادامه امساک کند. حضرت امام، رهبری: امساک در بقیه روز واجب نیست. (رساله مراجع تقلید م 1581 و 1583 ؛ عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحه الصوم، الامر السادس ؛ تحریر الوسیله، شرائط صوم، اقتباس از مسئله 1 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، سوال 8 و 9 و 10 و 12 و 77 ؛ توضیح المسائل جامع م 1914 ؛ مکارم، سایت، استفتاء خصوصی) @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: « صُنْعَ اللَّهِ الَّذی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ»:( این کار ) صنع و آفرینش خداوندی است که هر چیزی را محکم و استوار آفریده است(آیه 88 نمل) از بررسی آیات و روایات به دست می‌آید، که اکثر قوانین اسلام بر اساس محکم‌کاری و استاندارد، پایه‌ریزی شده‌اند که به برخی از آنها اشاره می‌شود: 1- محکم کاری در اعتقادات: اگر اعتقادات بر مبنای باطل و مسایل خرافی پایه ریزی شود، باعث رشد و ترقی نمی شود؛ از این جهت در رساله های علمیه آمده است که اصول دین واعتقادات اصلی با عقل و دلیل مشخص میشود و باید فرد به یقین برسد. 2-مسائل علمی:پیامبر(ص)می‌فرماید:«قَیدُوا العِلمَ بِالکِتَابه؛دانش را با نوشتن در بند کشید.» (أعلام‏الدین، ص‏82) بشر امروز هر چه دارد از کتاب و نوشتن است و همه ذخایر علمی گذشتگان در نوشته‌های او جمع است؛ وگرنه هیچ‌گاه ممکن نبود علوم گذشتگان به آیندگان منتقل شود. 3-امور اجتماعی: درقرض و بقیه معاملات دستور اسلام بر نوشتن و محکم کاری است تا بعدا به مشکل نخورد. خداوند در بزرگ‌ترین آیه قرآن می‌فرماید: إِذَا تَدَاینْتُمْ بِدَینٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاکْتُبُوهُ (هنگامی که بدهی مدّت‌داری به یکدیگرپیداکنید، آن را بنویسید و بایدنویسنده‌ای ازروی عدالت،(سندرا)در میان شما بنویسد.» (آیه 282 بقره) 4- ساختمان سازی: امام صادق دربارة استحکام بنا می فرماید: « هر که ساختمانی بسازد و از آن کم بگذارد، ا جری ندارد (المحاسن، ج‏2، ص‏608) تأکید این روایت بر این است که نباید به خاطر ارزان‌سازی، از نکات ایمنی و استحکام بنا کاست. خداوند استحکام در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
نمازمغرب موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- امام علی(ع) در اهمیت خودشناسی می‌فرمایند: «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه»؛ کسی که خود را بشناسد، تحقیقاً پروردگارش را می‌‏شناسد. (غرر الحکم ،ج 5، ص 194، ماده عرف) درتوضیح اینکه چگونه،باخودشناسی به خداشناسی برسیم،چند نکته لازم است: 1-این حدیث اشاره به برهان نظم است؛ یعنی هر کس شگفتی‏‌های ساختمان روح و جسم خود را بداند و به اسرار و نظامات پیچیده و حیرت‌‏انگیز این اعجوبه خلقت پی برد، راهی به خدا به روی او گشوده می‌‏شود، زیرا نظم عجیب و آفرینش شگفت‌‏انگیز نمی‌تواند از غیر مبدأ عالم و قادر سرچشمه گرفته باشد. 2-حدیث می‌تواند اشاره به برهان علل و معلول داشته باشد. برای این که انسان هرگاه در وجود خویش کمی دقت کند، می‌فهمد روح و جسم او معلول علت دیگری است که او را در آن زمان و مکان خاص به وجود آورده است. هنگامی که به سراغ علت وجود خویش مثلاً پدر و مادر می‌رود، باز آن‏ها را معلول علت دیگر می‌بیند، همین طور تا بالأخره عقل حکم می‌کند که همه این علت‌‏ها نیازمند باید به علتی برسند که واجب الوجود است و نیازمند علت دیگری نیست، و او خدای سبحان است. 3- حدیث می‌تواند اشاره به برهان فطرت باشد، یعنی هر گاه انسان به زوایای قلب و اعماق روح خود پی ببرد، نور الهی و توحید که درون فطرت او است، بر او آشکار می‌شود و از معرفةالنفس به معرفة اللَّه می‌رسد، بی‌آن که نیازی به دلیل و استدلال باشد(داستان کسی که درکشتی ای که میخواهد غرق شود وآنجا از کسی کمک می گیرد که همان خداست) خداوند توفیق خودشناسی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه 3/2/1400 موضوع:(س) سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام خداوند درمقام بیان نعمتهای خود به پیامبر اکرم (ص) می فرماید: وَوَجَدَکَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ:خداوند تو را فقیر یافت و بی نیاز نمود» (آیه 8 ضحی) در تفسیرهای شیعه و سنی و در روایات اهل بیت آمده استکه مراد از «بی نیاز ساختن پیامبر » مال و بخشش خدیجه بود که همه اموالش را در طبق اخلاص گذاشته و برای پیشرفت دین مبین اسلام در اختیار پیامبر قرار داد( سیمای زنان در قرآن ، ص23) برخی از فضایل حضرت خدیجه (س) را خدمت شما عرض می کنیم: 1. اولین زنی که ایمان آورد (نهج البلاغه فیض الاسلام، ص811) 2. خدا بارها به حضرت خدیجه سلام رساند(کشف الغمه، ج 2، ص 124؛) 3. بخاطر پاکدامنی در قبل از اسلام به طاهره و «سیده نسوان» [سرور زنان ] و ملیکه العرب مشهور بود(ریاحین الشریعه، ج2،ص207) 4. مادر حضرت زهرا (س) و ام الائمه بود وتنها همسر پیامبربود که پیامبرهیچ زنی تا او زنده بود نگرفت. 5. از بهشت کفنی برای ایشان آوردند(منتهی الآمال، ج ۱، ص ۶۵۳) 6. امام حسین(ع)درکربلا و امام سجاد در شام خود را با حضرت خدیجه (س) معرفی می کنند(بحار؛ج 44، ص 318-بحار،ج 45، ص 6) 7. پیامبر(ص) یکی از 4 زن اصلی بهشتی را حضرت خدیجه(س) معرفی میکند(اسدالغابه، ج 5، ص 437) 8. امام علی (ع) را نیز درکودکی ایشان در منزل پیامبر، پرورش داد. 9. تمام فرزندان پیامبر (ع) جز ابراهیم از ایشان هستند. خداوند ما را جزء پیروان حقیقی پیامبر(ص) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه 4/2/1400 ظهر و عصر موضوع: احکام (بقای بر جنابت و خواب) سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم‌ در روایتی از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که می فرمایند: نَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ وَ صَمْتُهُ تَسْبِیحٌ وَ عَمَلُهُ مُتَقَبَّلٌ وَ دُعَاؤُهُ مُسْتَجَاب‏. خواب روزه دار عبادت و سکوتش تسبیح پروردگار و عمل خیر او پذیرفته شده و دعایش مستجاب است. (وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص401) در ماه رمضان قرار داریم و مسائل روزه داری بسیار مورد نیاز است و از طرفی نیز شرعا واجب است انسان مسائل مورد نیاز خود را بیاموزد؛ لذا چند نکته درباره بقاء بر جنابت تا اذان صبح در ماه رمضان خدمت شما تقدیم می شود: 1. یکی از چیزهایی که روزه را باطل می کند این است که انسان عمدا با حالت جنابت تا اذان صبح غسل نکند. ولی اگر در بین روز در خواب این اتفاق برایش بیفتد روزه اش صحیح است. (1) 2. اگر کسی آب برایش ضرر دارد یا به آب دسترسی ندارد یا وقت برای غسل کردن کم است باید بجای غسل تیمم انجام دهد ولی خجالت نمی تواند عذری برای غسل نکردن باشد و چنانچه عمدا غسل کردن را به تاخیر بیندازد تا وقت برای غسل باقی نماند باید تیمم کند و به فتوای تعدا زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای، روزه اش صحیح است هر چند به جهت تاخیر انداختن غسل، گناه کرده است. (2) 3. اگر کسی غسل جنابت را فراموش کند و بعد از یک یا چند روز بعد متوجه شود باید نماز را قضا کند و همچنین به فتوای اکثر مراجع تقلید روزه هایش را نیز باید قضا کند. (3) ولی اگر خانمی غسل مخصوص بانوان را فراموش کند روزه اش صحیح است. (بیان کنندگانی که مکان بیان فقط آقایان هستند این قسمت مخصوص بانوان بیان نشود.) (4) نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 1619 و م 1632) (2) مکارم، صافی، وحید: بنابر احتیاط واجب، تیمم کند و روزه را بگیرد و قضای آن را هم بجا آورد. (عروزه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فیما یجب امساک عنه، م 51 ؛ توضیح المسائل مراجع، م 1621 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، م 111) (3) رهبری: در ماه رمضان اگر غسل جنابت را فراموش کند و با حالت جنابت صبح کند، روزه آن روز صحیح است. ولی اگر این فراموشی چند روزه طول بکشد باید روزه های ایام فراموشی را قضا کند. زنجانی: اگر در ماه رمضان یادش بیاید قضا ندارد. مکارم، سیستانی(با توضیحاتی): احتیاط واجب روزه باطل است. (رساله مراجع تقلید، م 1622 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه م 60) (4) مکارم: احتیاط واجب روزه باطل است. (رساله مراجع، م 1639) @AhkameHarameRazavi
موضوع:شرایط سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- از آیات قرآن استفاده می‌شود صدقه دارای شرایطی می‌باشد که خدمت شما عرض میکنیم: 1- صدقه باید از اموال حلال و خوب و سالم باشد: أنْفِقُوا مِنْ طَیّباتِ ما کَسَبْتُمْ وَ: از قسمت‌های پاکیزه اموالی که (از طریق تجارت حلال) به دست آوردید، انفاق کنید!» (آیه267 بقره) 2- بهتر است که صدقه و انفاق مخفی باشد. «وَاِنْ تُخْفُوها وَ تُؤتُوها الفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَکُمْ » «هر گاه آنها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید برای شما بهتر است.» (آیه271 بقره) 3- صدقه و انفاق همراه با آزار و منّت نباشد: لاتُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالمَنِّ :بخشش‌های خود را با منّت و آزار باطل نسازید (آیه264 بقره) 4- انفاق و صدقه باید با اخلاص باشد. «یُنْفِقُونَ أموالَهُمْ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ» «کسانی که اموالشان را برای جلب خوشنودی خدا انفاق می‌کنند» (آیه265 بقره) 5- انفاق و صدقه از اموالی باشد که آنها را دوست داریم و مورد علاقه ماست. «لَنْ تَنالُوا البِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ...» «هرگز به (حقیقت) نیکوکاری نمی‌رسید مگر این که از آن چه دوست می‌دارید (در راه خدا) انفاق کنید(آیه92 آل عمران) خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
نماز مغرب موضوع: و دفع بلای سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- چرا صدقه ،برخی بلاها ( کرونا -سیل) را دفع نمی کند؟ همانطور که هر چیزی با شرایطش عمل میکند و باید موانع برطرف شود(آتش بشرطی چوب رامیسوزاند که کنار چوب باشد و چیزی مانع بین چوب و آتش نباشد)،صدقه نیز با شرایطی عمل میکند (اخلاص، پول حلال و...) و موانعی که آثار صدقه را از بین میبرد یا کم میکند(خوردن مال حرام و...) ممکن است بلای بزرگتر قرار بوده بیاید که صدقه جلویش را گرفته است ممکن است درآینده قرار است اثرش مشخص شود از طرفی دو گونه لوح وجود دارد(یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُ الْکِتَابِ -آیه 39 رعد) (ام الکتاب: حتمی است وقابل تغییر نیست) و لوح (محو و اثبات) که قابل تغییر است وبرخی حوادث حتما باید اتفاق بیفتد همچنین نمیشود صدقه بدهیم و هرکاری بکنیم و انتظار داشته باشیم اتفاق نیفتد(مثلا به دهها نفر ظلم کنیم وصدقه بدهیم و انتظار بلا نداشته باشیم) -گاهی بلا برای امتحان است وگاهی برای بخشش گناهان است و اگر کلا بلا نباشد انسان بودن و امتحان معنا نمیدهد خداوند همه بلاها مخصوصا این بیماری را ، دفع و رفع کند به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi