eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1. جهنمی شدن: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: خداوند متعال می‌فرماید: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهی به دست می‌آورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ کنم. (بحار، ج 103، ص 5) 2. فقر و تنگدستی: بسیاری از مردم از فقر و تنگدستی می‌نالند. در حالی که اگر به رفتار خودشان توجه داشته باشند می‌توانند علت آن را بیابند. حرام خواری و خباثت خواری خود مهمترین عامل فقر و تنگدستی است. پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرموده است: کسی که مالی از راه غیرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست می‌کند. (بحارالانوار، ج 103، ص 5) 3. عدم استجابت دعا: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمی‌شود و گوشتی که آن لقمه حرام می‌رویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313) 4. حسرت عظیم در قیامت: امیرمؤمنان ( علیه السلام ) فرمود: بزرگ‌ترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد و برای فرد دیگر به ارث گذارد و او آن را در راه اطاعت و بندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت شود و اولی به واسطه آن مال حرام (نخورده) وارد جهنم گردد. (بحارالانوار ج 103 ص 12 ) 5. اعراض خدا: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرموده است: کسی که مال مؤمنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهای نیک او را نکوهیده می‌دارد و آنها را درنامه اعمال نیک او می‌نویسد تا توبه کند و مالی راکه از آن مؤمن گرفته به او برگرداند. (بحار‌الانوار ج 104 ص 294 ) خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1. غضب الهی و لعنت فرشتگان: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: هنگامی که لقمه حرام در شکم انسان قرار گیرد، هر فرشته‌ای که در آسمانها و زمین است او را لعنت می‌کند و تا وقتی که آن لقمه در شکم اوست خدا به او نگاه نمی‌کند و هر کسی که لقمه حرام بخورد به سوی خشم خدا رفته است، پس اگر توبه کند خدا می‌پذیرد و اگر قبل از توبه بمیرد، آتش به او سزاوارتر است. (جامع‌الاحادیث ،ص 289) 2. خوردن از گوشت خبیث در دوزخ: امام صادق ( علیه السلام ) در ضمن حدیث معراج فرمود که پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: گروهی را دیدم که سفره‌هایی از گوشت‌های پاک و پاکیزه و گوشتهای آلوده جلویشان گسترده بود ولی آنان از گوشتهای آلوده و کثیف می‌خوردند و غذاهای پاکیزه را وا می‌گذاشتند. از جبرئیل پرسیدم: اینها چه کسانی‌اند؟ جبرئیل گفت: اینها کسانی هستند که مال حلال را رها کرده، مال حرام می‌خورند و آنان از امت تو هستند ای محمد. (بحارالانوار ج 75 ص 172 ) 3. خروج از ولایت علی ( علیه السلام ) و اهل بیت ( علیهم السلام ) : امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: امیر مؤمنان ( علیه السلام ) بارها می‌فرمود: کسی که مال مؤمنی را به حرام بخورد، او از دوستان ما نیست. پس کسی که ولایت علی ( علیه السلام ) را پذیرفته است، نباید مال حرام بخورد و اگر بخورد باید در ولایت خود تردید کند.(بحارالانوار ج 104 ص 296 ) 4. عدم قبولی نماز تا چهل روز: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمی‌شود و گوشتی که آن لقمه حرام می‌رویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313) 5. حرام شدن بهشت بر حرام خوار: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: پیکری که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمی‌شود. (میزان الحکمه، ج 3، ص 124) خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه 21/2/1400 ظهر و عصر موضوع: احکام و سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در وصیتی به کمیل بن زیاد فرمودند: اَلبَرَکَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّکاةَ وَ واسَى المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ الاقرَبینَ. برکت در مال کسى است که زکات بپردازد، به مؤمنان مدد و یارى رساند و به خویشاوندان کمک نماید. (تحف العقول، النص، ص 172) یکی از سوالاتی که بسیار سوال می شود، درباره کفاره است و از طرفی هم مسائلی را که نیاز داریم واجب است یاد بگیریم؛ لذا دو نکته درباره زمان پرداخت کفاره و فدیه خدمت شما عرض می شود: 1. مرد و زن کهنسالی که روزه گرفتن برایشان مشقت و سختی غیر قابل تحمل دارد و همچنین خانم باردار و شیردهی که روزه گرفتن برای فرزندش ضرر داشته برای هر روز که روزه نگرفته اند باید فدیه پرداخت کنند و برای پرداخت فدیه لازم نیست تا رمضان سال آینده صبر کنند بلکه می توانند در ماه مبارک رمضان فدیه و به تعبیری کفاره غیر عمدشان را پرداخت کنند. (1) 2. مریض یا مسافر یا خانمی که عذر شرعی داشته چنانچه تا رمضان سال آینده قضای روزه را بگیرند کفاره ای بر آنها واجب نمی شود و چنانچه قضای روزه را نگیرند با رسیدن ماه رمضان سال جدید برای هر روزی که روزه نگرفته اند باید فدیه بدهند و منظور از فدیه یا کفاره غیر عمد همان چیزی است که بارها گفته شده یعنی برای هر روز که روزه گرفته نشده، یک مد طعام یعنی به نظر اکثر مراجع تقلید 750 گرم نان یا برنج یا ماکارونی و مانند اینها به فقیر شرعی پرداخت شود. (2) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را از دفاتر پاسخگویی موجود در حرم بپرسند. خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) فاضل: در صورتی که روزه برای بچه ضرر داشته باشد فدیه واجب نیست. شبیری زنجانی: یک مد 900 گرم است. امام خامنه ای: حامل غیر مقرب احتیاط واجب فدیه دارد. سیستانی: حامل غیر مقرب فدیه واجب نیست. در صورتی که روزه برای مادر ضرر داشته باشد پرداخت فدیه: حضرت امام، امام خامنه ای: احتیاط واجب. سیستانی، فاضل، بهجت، نوری: فتوی. مکارم، زنجانی، وحید، صافی، خویی: احتیاط مستحب. (عروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی موارد جواز الافطار، الرابع و الخامس ؛ رساله مراجع م 1728 و م 1729 ؛ رساله آموزشی ج 1 درس 63) (2) (توضیح المسائل مراجع، ج1، م1706؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، 2081؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1، م1173؛ عروة الوثقی، فصل فی احکام القضاء، مسئلۀ۱4) @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ترک کردن و ندادن خمس آثار زیانباری برای تارک آن دارد که برخی ذکر میشود: 1. ازبین رفتن اموال: طبق روایات وارده پرداخت «خمس» نه تنها باعث کم شدن ثروت نمی گردد بلکه عاملی است برای افزونی آن به عکس عدم پرداخت خمس از موجبات زوال مال و کم شدن ثروت خواهد بود. امام صادق ( علیه السلام ) فرموده اند: «هر کس درهمی از خمس را به مستحق آن ندهد دو درهم در ناحق [و غیر رضای خدا] خرج خواهد کرد، و هر کس حقی را که به مالش تعلق گرفته نپردازد، خداوند در روز قیامت آن مال را به صورت مار آتشین طوق گردنش می نماید.»( وسائل الشیعه، ج 6 ،ص 378) 2. هزینه کردن در راه اشرار و گناه: امام صادق علیه السلام فرمود: «بدان، کسی که مال خود را در راه اطاعت خداوند صرف نکند، به هزینه کردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار می شود و هر کس در حلّ مشکلات ولیّ خدا گامی بر ندارد، خداوند او را بر تلاش و حرکت در راه حلّ مشکلات دشمن خدا گرفتار می کند.»( وسائل الشیعه، ج 6، ص 25) 3. محروم شدن از رحمت الهی: امام صادق علیه السلام فرمود:«کسی که حق خداوند را از مالش نپردازد، سزاوار است که خداوند رحمت خود را از او دریغ کند.»(( جامع الاحادیث، ج 9، ص 57) 4. جزء خائنین شدن : «خیانت یعنی بدون اجازه صاحب مال در مورد امانت دخل و تصرف نماید. پیامبر (ص) فرمودند:«از خیانت کردن در غنایم(که یکی از موارد خمس است) بپرهیزید، واگر پیش از محاسبه و پرداخت خمس ... مرکبی (از غنایم) را سوار شود آن خیانت در غنایم است.»( بصائر الدرجات 5/29) بنابراین تصرف در اموال مخمس،قبل از تخمیس آن نوعی خیانت است، و این بدان معنا است که مال هر کس در حکم امانت در دستان او قرار دارد چنان چه خمس آن را پرداخت نکند به خیانت مرتکب شده و خیانتکار محسوب خواهد شد. برهمین اساس اکثریت فقهای شیعه فتوا داده اند هیچ کس قبل از تخمیس اموال خود حق تصرف در آن را ندارد مگر آن که طبق ضابطه «دست گردان» کند و یا به طور کامل خمس مالش را پرداخت نماید. 5. قبول نشدن نماز: امام خمینى در تحریرالوسیله مى‌فرماید: هر کس درهمى از خمس را نپردازد جزء ستمگران بر اهل بیت و کسانى که حق آن بزرگواران را غصب کرده‌اند مى‌شود.( تحریرالوسیله، ج 1، ص 334) وطبق روایات ندادن خمس و زکات موجب قبول نشدن نماز میشود(وسائل الشیعه ، ج 9 ، ص 25) خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
نماز مغرب موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ندادن و ترک خمس جزء گناهانی است که در واقع انسان را جزء غاصبین و پیمان شکنان قرار میدهد؛ به این معنا که ترک خمس: 1. نمونه ای از غصبی بودن اموال : می دانیم، تصرف بر مال دیگران بدون مجوز شرعی در حکم غصب است. از طرف دیگر ، اطلاع داریم که یک پنجم اموال هر شخص پس از کسر مخارج سالیانه متعلق حق امام ( علیه السلام ) است. بنابراین وقتی که شخص پس از کسر مخارج سالیانه یک پنجم اموال خود را به امام (علیه السلام ) تحویل ندهد عملش نمونه ای از غصب محسوب خواهد شد. امام باقر ( علیه السلام ) میفرماید: «کسی که از پول خمس (نداده) که خدا عذر او را نپذیرفته چیزی به خرد مثل این است که او چیز حرام را خریده است (تهذیب،ج4،ص136) و فرمود: «انسان معذور نیست که از مال خمس نداده چیزی بخرد و بگوید: خدایا آن را با مال خودم خریدم مگر این که صاحب خمس به او اجازه دهد.»( بحارالانوار ،ج96 ،ص 193) 2. نمونه ای از خوردن مال یتیم: امام باقر ( علیه السلام ) فرمود:آسان ترین چیزی که بنده را به آتش می افکند این است که کسی که یک درهم از مال یتیم را بخورد و ما یتیم هستیم. (وسایل الشیعه، ج 6 ،ص 378+ من لا یحضره الفقیه؛ ج 2 ،ص 41) خوردن مال یتیم از آن جهت قبیح است که «یتیم» قدرت دفاع از خودش را ندارد و نمی تواند مال خودش را از چنگال شخص قدرتمند بیرون بکشد؛ در تشیع چون پس از حکومت امام مجتبی ( علیه السلام ) حکومت در دست امامان تشیع نبوده است؛ آنان طبعا قادر نبودند که با توسل به قدرت اموال مردم را تخمیس نمایند ؛پس در حقیقت نوعی یتیم محسوب می شده اند که در بیان امام باقر ( علیه السلام ) به این حقیقت تصریح شده است . 3. نمونه ای از پیمان شکنی :پذیرش دین به معنای تعهد و پیمان بر انجام امورات دینی است و هر کس پس از پذیرش آن به تعهدات خود عمل نکند در واقع پیمان شکنی نموده است. پرداخت خمس از واجبات اسلام است . یعنی هر مسلمانی با پذیرش اسلام عمل به پرداخت خمس را تعهد کرده است و اگر عمل نکند خلاف تعهد محسوب و نوعی پیمان شکنی خواهد بود بر همین اساس می بینیم امام صادق (علیه السلام ) در تفسیر آیه : « ویل للمطففین= وای بر کم فروشان» فرموده اند: یعنی ای پیامبر، کسانی که خمس تو را می شکنند [یعنی پیمان شکنی می کنند و نمی پردازند)( بحارالانوار، ج 96 ،ص 189) خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه 22/2/1400 ظهر و عصر موضوع: احکام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که می‌فرمایند: ...مَن صامَ و لَم یُؤَدِّ الزَّکاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّدا‌... . اگر کسى روزه بگیرد و زکات فطره را عمدا ندهد، از ثواب روزه بى بهره است‌. ( من لا‌یحضر الفقیه ج2‌، ص183) در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است بیاموزد؛ از آنجایی که در آستانه عید فطر قرار داریم چند نکته درباره فطریه خدمت شما خوبان تقدیم می شود: 1. مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است یا محاسبه قیمت سه کیلو از غذای معمول شهر برای هر نفر است و اگر همه عزیزان چه آنهایی که بیشتر در طول سال نان مصرف می کنند یا برنج مصرف می کنند، قیمت گندم را پرداخت کنند یا قیمت برنج را حساب کنند، صحیح است و مانعی ندارد و لازم نیست انسان فطریه را بر اساس غذای غالب خودش بدهد. (1) 2. کسی که فقیر شرعی است یعنی کسی که خرج سالش را مطابق با شأنش ندارد پرداخت زکات فطره بر او واجب نیست. (2) 3. اگر کسی در نماز عید شرکت کند و قبل از نماز عید زکات فطره را نپردازد و یا جدا نکند یا کسانی که در نماز عید شرکت نمی کنند تا قبل از اذان ظهر فطریه را پرداخت نکنند و یا زکات فطره را از اموالشان جدا نکنند، بعد از عید فطر به نظر تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای (به فتوی یا احتیاط واجب) باید فطریه را به نیت ما فی الذمه یعنی بدون این که نیّت ادا و قضا کنند، پرداخت کنند. (3) در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند. خداوند متعال همه عبادات بویژه نماز و روزه همه ما را قبول فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1991 ؛ رهبری، سایت لیدر، احکام روزه، م 232 و م 233) (2) (رساله مراجع تقلید، م 1992) (3) آیت الله صافی: باید بدون نیت ادا و قضا پرداخت کند. حضرت امام و امام خامنه ای و آیات عظام سیستانی: بنابر احتیاط بعدا به نیت مافی الذمه بدهد. مکارم: بنابر احتیاط واجب ساقط نمی شود و بنابر احتیاط مستحب به نیت ما فی الذمه پرداخت کند. آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: فطریه واجب نیست. (رساله مراجع تقلید م 2029 و م 2030 و م 2031 و م 2032 ؛ العروه الوثقى؛ ج‌2 فصل فی وقت وجوبها، م6 ؛ زکات فطره ؛ مکارم، استفتائات سایت، زکات فطره) @AhkameHarameRazavi
موضوع: آثار اجتماعی سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم زکات دادن آثار اجتماعی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1. تقویت بنیه دینی مردم: امام رضا علیه السلام فرمود:«فلسفه پرداخت زکات، قوت فقرا و تقویت و کمک رسانی در امور دینی آنهاست(وافی، ج 10، ص 51) از محل زکات جمع آوری شده می توان مدارس، کتابخانه ها، مساجد و سایر مراکز دینی و فرهنگی را ایجاد نمود و یا آنچه را که قبلاً احداث شده است، توسعه داد و با دعوت از کارشناسان دینی و علما و اساتید، پایگاه علمی و اعتقادی مردم را تقویت نمود. 2. فقر زدایی، حل مشکلات و محو نمودن مفاسد اجتماعی. یکی از راههای مهم مبارزه با فقر، گرسنگی، کمبودها و مشکلات یا نابسامانی های اجتماعی توجه جدی به مسئله زکات می باشد. امیرمؤمنان علیه السلام فرمود:«هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به سبب آنکه توانمندی حق خدا را نمی پردازد و خداوند در روز قیامت توانمند را به همین دلیل بازخواست خواهد کرد(سفینة البحار، ج 3، ص 474) 3. دفع بلا از امّت و اقتدار امّت اسلامی: امام صادق علیه السلام فرمود:«قطعا خداوند به خاطر کسانی از شیعیان ما که زکات می دهند، انواع بلاها و خطرات را از سایر مردم دفع می کند و اگر زکات این گروه نبود، همه یکجا نابود می شدند(جامع الاحادیث، ج 9، ص 56) 4. تقویت برادری، و کینه زدایی:با پرداخت زکات رابطه عاطفی میان افراد عمیق تر شده و مفهوم آیه «انّما المومنون اخوة(آیه9 حجرات) بهتر مورد توجه و عمل قرار می گیرد. با پرداخت زکات، شعله مهر و محبت در دلها فروزان می شود و این دوستی و محبت در تعاون و یاری رساندن به یکدیگر و حفاظت از دستاوردهای جامعه اسلامی نقش مهمی دارد. خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب موضوع: 2 سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم زکات دادن آثار فردی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1 . کلید برکت و ازدیاد رزق: واژه زکات و برکت به طور مساوی در قرآن ذکر شده اند و در روایات نیز آمده است:«الزّکاة تزیدُ فی الرزق»«زکات روزی انسان را زیاد می کند(جامع الاحادیث، ج 9، ص 52 و 69) 2. درمان بخل: پرداخت زکات آدمی را از صفت مذموم بخل می رهاند. امام صادق علیه السلام فرمود:«هر کس زکات مال خود را بپردازد، قطعا از بخل حفظ شده است.( جامع الاحادیث، ج 9، ص 48) 3 . بیمه کردن مال:امام کاظم علیه السلام فرمود:«اموال خود را از طریق زکات بیمه کنید.( جامع الاحادیث، ج 9، ص 49) 4. محبوب ترین نزد خدا: امام صادق علیه السلام فرمود:«محبوب ترین فرد نزد خداوند، سخاوتمندترین آنان است و سخاوتمندترین مردم کسی است که زکات مال خود را بدهد و از آنچه خداوند در مال او واجب نموده است، در مورد مؤمنان بخل نکند.( جامع الاحادیث، ج 9، ص 65) 5. مایه فرو نشاندن غضب الهی و کفّاره گناهان است. حضرت علی علیه السلام می فرماید:«ا«شما را به خدا، شما را به خدا درباره زکات [دقت کنید] که به تحقیق غضب پروردگار را فرو می نشاند.»( وسائل الشیعه، ج 6، ص 10) 6. کفاره گناهان:در قرآن آمده است: اگر نماز به پا دارید و زکات بپردازید، من بدیهای شما را می پوشانم.(آِیه 12 مائده) خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه 23/2/1400 ظهر و عصر موضوع: احکام مناسبت: عید فطر سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید سعید فطر در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مورد عید فطر می فرمایند: إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ‏ قَبِلَ‏ اللَّهُ‏ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَه‏... . امروز تنها عید کسی است که خداوند روزه‌‏اش را پذیرفته و شب زنده ‏داری ‏اش را سپاس گزارده است. ( نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص:551) از آنجایی که در روز عید فطر قرار داریم و مسائل زکات فطریه بسیار مورد نیاز است؛ لذا چند نکته درباره احکام فطریه خدمت شما تقدیم می شود: 1. مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است مانند سه کیلو گندم یا برنج یا قیمت اینها؛ که محل مصرف آن به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای، همان مصارف هشت گانه زکات مانند فقیر، بدهکار، امور عام المنفعه است. (1) 2. اگر کسی در نماز عید شرکت کرده و قبل از نماز عید زکات فطره را نپرداخته و یا جدا نکرده یا کسانی که در نماز عید شرکت نکرده اند تا قبل از اذان ظهر فطریه را پرداخت نکرده اند و یا زکات فطره را از اموالشان جدا نکرده اند، بعد از عید فطر به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای (به فتوی یا احتیاط واجب) باید فطریه را به نیت مافی الذمه یعنی بدون این که نیّت ادا و قضا، پرداخت کنند. (2) 3. اگر انسان زکات فطره را در همین زمانی که گفته شد، جدا کند، دیگر نمی تواند آن را برای خودش بردارد یا آن را خرج کند و هر زمانی که می خواهد به فقیر بدهد باید (به فتوی یا احتیاط واجب) نیت زکات فطره کند. (3) سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد. خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بوی‍‍ژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) سیستانی، مکارم، گلپایگانی، صافی، بهجت: بنابر احتیاط واجب باید به فقیر متدین پرداخت شود. (رساله مراجع مساله 2014) (2) آیت الله صافی: باید بدون نیت ادا و قضا پرداخت کند. حضرت امام و امام خامنه ای و آیات عظام سیستانی: بنابر احتیاط بعدا به نیت مافی الذمه بدهد. مکارم: بنابر احتیاط واجب ساقط نمی شود و بنابر احتیاط مستحب به نیت ما فی الذمه پرداخت کند. آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: فطریه واجب نیست. (رساله مراجع تقلید م 2029 و م 2030 و م 2031 و م 2032 ؛ العروه الوثقى؛ ج‌2 فصل فی وقت وجوبها، م6 ؛ زکات فطره ؛ مکارم، استفتائات سایت، زکات فطره) (3) (رساله مراجع تقلید، م 2030 و م 2032) @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم نکاتی درباره اهمیت زکات در اسلام ذکر میشود: 1. در اهمیت زکات همین بس که یکی از پایه های دین مبین اسلام شمرده شده و به عنوان درمان دردهای اقتصادی جامعه محسوب می شود؛ چنان که اگر برای عضوی از بدن کسی ناراحتی ای پیش بیاید او را از حرکت می اندازد، در جامعه نیز اگر گروهی با مشکلات مالی روبه رو شوند، حرکت آن جامعه فلج می شود. 2. خروج از اسلام پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم: فرمود: یا علی! ده گروه از امّت من کافر می شوند که یکی از گروهها کسانی هستند که زکات نمی پردازند (بحارالانوار، ج 96، ص30) و امام صادق علیه السلام فرمود:کسی که ذرّه ای از زکات را ندهد یا یهودی یا نصرانی می میرد.»( بحارالانوار، ج 96، ص20) 3. از اولین وظایف حکومت صالحان رسیدگی به فقرا در سایه پرداخت زکات است:«الذین ان مکّناهم فی الارض أقاموا الصّلاة و آتوا الزّکاة(آیه 41 حج) 4. با پرداخت زکات، سلام و صلوات پیامبر را دریافت می داریم؛ چون خداوند به پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم فرموده: زکات مردم را بگیر و بر آنها درود فرست(آیه 103 توبه) 5. دریافت کننده زکات در ظاهر فقرا هستند، ولی در واقع خداوند است و این اهمیت برجسته زکات را می رساند خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: احکام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی نورانی می فرمایند: أَشَدُّ الذُّنُوبِ‏ مَا اسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ. شدیدترین گناه آن است که صاحبش آن را ناچیز و بی اهمیت بشمرد. (نهج البلاغه، کلمه قصار 477) در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ لذا چند نکته کوتاه درباره احکام کفاره خدمت شما بیان می شود: 1. افرادی که به جهت روزه نگرفتن، کفاره بر عهده آنها ثابت شده است، چنانچه بخواهند بجای جنس کفاره پول آن را به فقیر بدهند، توجه داشته باشند پرداخت پول به عنوان کفاره صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده پول کفاره به فقیر مطمئن باشد که فقیر شرعی از جانب کفاره دهنده، پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر مثلا پول هفت و نیم کیلو نان را، دریافت کرده ولی با آن پول سه کیلو برنج تهیه کند یا گوشت تهیه کند کافی نیست. (1) 2. کفاره را به کسی که خرجیش بر عهده انسان واجب است مانند فرزند و پدر و مادر فقیر نمی‌توان پرداخت کرد ولی به برادر یا خواهر فقیر و دیگر خویشان اشکال ندارد. (2) 3. کفارۀ همسر یا افرادی که واجب النفقه انسان هستند، بر عهده شوهر یا پدر نیست و چنانچه خودشان توانایی ندارند، در صورتی که کفاره، کفاره غیر عمد باشد، به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای هر زمانی که توانایی پیدا کردند خودشان پرداخت کنند. (3) و چنانچه کفاره عمد بر عهده انسان باشد و توانایی بر پرداخت نباشد با توجه کمبود زمان عزیزان می توانند از دفاتر سوالات شرعی وظیفه خود را بپرسند. یا با سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 تماس گرفته شود. خداوند توفیق انجام وظایف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (حضرت امام، تحریر الوسیله، ج۲، کتاب کفارات، م۲۰ ؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۳، م۷۷۶ ؛ صافی، هدایه العباد، ج2، کتاب کفارات، م20 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، صوم، کفاره ؛ امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س374) (2) (تحریر الوسیله، کتاب کفارات، م 18 ؛ امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س 370 ؛ منهاج الصالحین، ج ۳، م 773 ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 1 ، ص: 95 س 296 ؛ صافی، هدایه العباد، ج 2 کتاب کفارت، م 18 ؛ فاضل، الاحکام الواضحه، م 12 ؛ شبیری، سایت، کتابخانه، احکام و استفتائات روزه، س 270) (3) صرفا جهت اطلاع: شبیری: کفاره ای که به خاطر عذر از روزه، بر زن واجب شده؛ مانند فدیه زن باردار، بنابر احتیاط واجب به عهده همسرش است. مکارم: درباره زن باردار و شیرده، اگر روزه برای بچه ضرر داشته باشد، بنابر احتیاط واجب به عهده شوهر است. (اجوبة الاستفتائات، س ۸۰۴ ؛ منهاج الصالحین، ج۳، م ۴۲۸ ؛ شبیری، سایت، کتابخانه، احکام و استفتائات روزه، س 271 ؛ مکارم، سایت، استفتائات روزه، قضا و کفاره روزه، احکام کفاره روزه، مسئول پرداخت کفاره زن باردار و شیرده) @AhkameHarameRazavi
موضوع: آثار فردی 1 سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم زکات دادن آثار فردی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1. وسیله تقرب به خداوند : امام صادق علیه السلام فرمود:«خداوند زکات را همراه با نماز وسیله تقرّب مسلمانان به خود قرار داده است.( جامع الاحادیث، ج 9، ص33) 2 . وسیله باز شدن گره ها: قرآن کریم می فرماید:«هر کسی بخشش نماید و پرهیزکار باشد و حقیقت راتصدیق نماید، ما کارهای مشکل او را آسان می کنیم(آِیه 5 لیل) 3. نشانه کمال اسلام و ایمان : با ادای زکات اسلام کامل می شود و پیامبر اسلام فرمود:«علامت و نشانه مؤمنان در سه چیز است: نماز، روزه و زکات(جامع الاحادیث، ج 9، ص35) 4. سبب گشایش برای مردگان است. شخصی به امام صادق علیه السلام گفت: برادرم از دنیا رفته است و زکات زیادی به عهده اش بود، من آنها را پرداخت کردم، امام فرمود: «با این عمل مشکل او بر طرف می شود(جامع الاحادیث، ج 9، ص 223) 5. سبب استجابت دعا وقبولی نماز: در روایات آمده که دادن زکات موجب استجابت دعا(جامع الاحادیث، ج 9، ص 53) و قبولی نمازمی باشد.( جامع الاحادیث، ج 9، ص 53) خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه 24/2/1400 مغرب و عشاء موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِهِ زادَ اللَّهُ فی عُمرِهِ. هر که به خانواده ‏اش نیکى کند، خداوند بر عمرش بیفزاید. (الکافی (ط- الاسلامیه) ج8 ، ص: 219) همانطور که همه می دانیم مسائلی را که به آن نیاز داریم واجب است یاد بگیریم؛ لذا چند نکته کوتاه درباره احکام خانواده که بسیار مورد نیاز است خدمت شما عرض می کنم: 1. در خانواده فرزندان نباید کاری یا رفتاری کنند که سبب اذیت و آزار والدین شود بلکه در خانواده واجب است فرزندان با والدین رفتار و برخورد نیکو داشته باشند. البته اگر انجام واجبات و ترک محرمات الهی سبب اذیت والدین شود، در این مورد استثناءً عمل به دستور پروردگار مقدم است اما اگر ترک مکروهی یا عمل مستحبی یا عمل حلالی از جانب فرزندان سبب اذیت و ناراحتی والدین شود، باید ترک شود. (1) 2. تجسس نسبت به حریم خصوصی اعضای خانواده، توسط هیچ یک از اعضای خانواده جایز نیست مگر اینکه ضرورتی مهم در میان باشد مثل اینکه تجسس کردن لازمۀ جلوگیری از ارتکاب گناه فرزند و دفع فساد است، که در این صورت از باب نهی از منکر و در حد ضرورت لازم است. (2) 3. اگر یکی از اعضای خانواده دارای عیبی هست، اظهار کردن این عیب به دیگران هر چند به اعضای دیگر خانواده باشد که از عیب اطلاع ندارند، غیبت است و جایز نیست. (3) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را از دفاتر موجود در حرم بپرسند. خداوند الفت و صمیمیت در میان خانواده ها قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) امام خامنه ای: اگر از موارد مستحبی و مکروهات باشد، اطاعت از والدین در اینگونه موارد واجب نیست، ولی اذیت نمودن آنها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آنها هم جایز نیست. اگر از سایر موارد باشد، هر جا که مخالفت با پدر و مادر موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان شود جایز نیست. (رهبری، سایت ادمین ؛ توضیح المسائل جامع م 2290 و 2291 ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین) (2) (امام خامنه ای شماره استفتاء: 828501 تاریخ استفتاء: 1396/09/29) (3) (استفتائات حضرت امام ج2 ص: 619 س13 ؛ رساله آموزشی ج2 ص: 65 ؛ استفتائات مکارم ج1 س 552 و س 554 ؛ جامع المسائل بهجت ج2 ص: 467) @AhkameHarameRazavi
شنبه 25/2/1400 ظهر و عصر موضوع: احکام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که ‎می‎فرمایند: ‎إنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إعْطَاءُ الزَّكَاةِ. کامل شدن روزه با دادن فطریه است. (من‎لا یحضر الفقیه ج2 ، ص183) یکی از مسائل مهمی که در رساله مراجع تقلید بیان مساله 11 هست که فرمودند: مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ لذا نکته ای کوتاه درباره فطریه خدمت شما خوبان تقدیم می شود. شخصی که برای او شرایط واجب شدن زکات فطریه در غروب شب عید فطر وجود داشته مثلا فقیر نبوده و در زمان واجب شدن زکات فطره که همان شب و روز عید فطر است، زکات فطریه خود را به هر دلیلی پرداخت نکرده؛ وظیفه اش نسبت به فطریه به چه صورت است؟ در جواب این سوال به چند نکته اشاره می شود: الف: در صورتی که مکلف در زمان واجب شدن زکات فطره، فطریه را از اموال خودش جدا نکرده باشد، به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای؛ اولا فطریه از عهده انسان ساقط نمی شود و انسان بدهکار و مدیون است. و دوم اینکه (به فتوی یا احتیاط واجب) باید فطریه را به نیت ما فی الذمه یعنی بدون این که نیّت ادا و قضا کند، پرداخت کند. (1) ب: اما در صورتی که در زمان واجب شدن زکات فطره، مکلف فطریه را از اموال خودش جدا کرده باشد و کنار گذاشته باشد؛ اولا نباید در مصرف آن در مورد خودش کوتاهی کند؛ و دوم اینکه آن را به عنوان زکات فطره پرداخت کند و هنگام پرداخت (به فتوی یا احتیاط واجب) نیت فطریه کند. (2) ج: اگر انسان فطریه را از اموالش جدا کرده و کنار گذاشته است باید همان مال را پرداخت کند و نمی تواند آن را برای خودش بردارد و مال دیگری برای فطریه بدهد. (3) نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند متعال توفیق انجام وظایف شرعی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) آیت الله صافی: باید بدون نیت ادا و قضا پرداخت کند. حضرت امام و امام خامنه ای و آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط بعدا به نیت مافی الذمه بدهد. مکارم: بنابر احتیاط واجب ساقط نمی شود و بنابر احتیاط مستحب به نیت ما فی الذمه پرداخت کند. آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: فطریه واجب نیست. (رساله مراجع تقلید م 2029 و م 2030 و م 2031 و م 2032 ؛ العروه الوثقى؛ ج‌2 فصل فی وقت وجوبها، م6 ؛ رهبری، استفتاء خصوصی ؛ زکات فطره ؛ مکارم، استفتائات سایت، زکات فطره) (2) (رساله مراجع تقلید، م 2031 ؛ عروه الوثقی، زکات فطره، فصل فی وقت وجوبها، م 2) (3) (رساله مراجع تقلید، م 2032) @AhkameHarameRazavi
موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها...»(توبه/ 103) «از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی. درروایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم: 1-دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر(ع) می‌فرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می‌نماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی‌رود(بحار،ج96،ص132) 2-بخشش گناهان: امام على علیه السلام :فرمود:با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 ) 3-شفای مریض:از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری می‌خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) 4-دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه 26/2/1400 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت علی بن موسی الرضا علیه اسلام که می فرمایند: أَنَّ الْفَقِیهَ یَسْتَغْفِرُ لَهُ مَلَائِکَةُ السَّمَاءِ وَ أَهْلُ الْأَرْضِ وَ الْوَحْشُ وَ الطَّیْرُ وَ حِیتَانُ الْبَحْر. کسی که در مسائل دینی شناخت دقیق و صحیح دارد، ملائک آسمان و اهل زمین و حیوانات و پرندگان و ماهیان دریا، برای او استغفار می کنند. (الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام ؛ ص: 338) در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. یکی از سوالاتی که مؤمنین سؤال می کنند این است آیا انسان می تواند مرجع تقلید خود را تغییر دهد یا خیر؟ در جواب عرض می شود: اگر انسان مرجع فعلی خودش را بدون روش صحیح شرعی و بدون تحقیق از اهل خِبره و مجتهد شناس، انتخاب کرده، اکنون باید طبق روش صحیح شرعی و با کمک گرفتن از اهل خِبره و مجتهد، مرجع تقلید اعلم را انتخاب کند. و اگر انسان مرجع تقلید فعلی خودش را مطابق روش صحیح شرعی، به عنوان مرجع اعلم یعنی کسی که از دیگران توانایی بیشتری بر استنباط احکام دارد، انتخاب کرده است، در این صورت نمی تواند مرجع تقلیدش را تغییر بدهد؛ بله اگر برایش طبق روش صحیح شرعی اطمینان حاصل شود که مرجع دیگری اعلم است در این صورت باید مرجع تقلیدش را تغییر دهد و از مرجع اعلم تقلید کند. (1) خوب این روش صحیح شرعی در یافتن مرجع اعلم یعنی چه؟ در توضیح المسائل راههایی برای پیدا کردن اعلم ذکر شده است که یکی از آن راهها رسیدن به اطمینان است؛ بنابر این اگر مکلف با پرسش از اهل خِبره (که از جایگاه علمی مراجع آگاهی دارند) یا پرسش از اهل علم و طلاب علوم دینی (ولو با فرستادن واسطه)، یا از هر راه صحیح عقلایی برایش اطمینان به اعلم بودن مرجعی حاصل شود تقلید از وی صحیح است. عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، سلامتی مراجع عظام، خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع، مساله 2 و مساله 3) @AhkameHarameRazavi
موضوع: فواید برای (عج) سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می فرمایند: أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم-پس برای ما بسیار دعا کنید. زیرا که فرج و گشایش امور شما در آن است (بحار،ج53 ، ص180 ) واید دعا برای امام عصر عبارتند از: 1- همانطور که درحدیث خوانده شده گذشت: دعا در زمان غیبت حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) باعث دفع بلا از شخص می شود و باعث حل مشکلات خود فرد میشود. 2- دعای به آن حضرت دلیل بر اظهار، محبت و دوستی به آن حضرت است و ایشان ذرّیه پیامبر است و محبت ذرّیه به آن حضرت امر خدا و مزد رسالت پیامبر است (قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى 23شوری) 3- ثواب دعا عاید همه مومنین و مومنات می شود چون خیر ظهور آن حضرت به همه می رسد. باعث سرور آن حضرت می شود. امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند: هیچ عبادتی نزد خداوند بهتر نیست از مسرور ساختن مومن.( کافی، ج 2، ص 188) 4- بر طبق روایات ، وقت ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف » از امور بدائیه است . به این معنا که امکان پس افتادن یا پیشتر به وقوع پیوستن آن قطعاً وجود دارد . بنابراین شاید جلو افتادن وقت ظهور ، به اهتمام ما در دعا برای ایشان وابسته باشد . امام صادق « علیه السلام» فرمودند : وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل به طول انجامید ، به درگاه خدا چهل روز ضجه و ناله زدند ، پس خداوند به موسی و هارون وحی فرستاد که بنی اسرائیل را خلاص کنند و از صد و هفتاد سال ] باقی مانده‌ی این عذاب [ صرف نظر کرد .حضرت سپس فرمودند : شما نیز همین طورید ، اگر چنین کنید خدا فرج ما را می‌رساند و گرنه ] تاخیر [ این امر تا آخرین حد خود خواهد رسید(بحار ، ج 52 ، ص 131) 5- بزرگترین اجر دعای ما علاوه بر همه ی برکات و آثار مادی و معنویش ، این است که مشمول دعای نیمه شب حضرت خواهیم بود و از رزق مادی و معنوی گرفته ، تا طول عمر و سعادت لقای آن حضرت ، تا مصون ماندن از آفات آخر الزمان ، همه را از ابر برکت آن حضرت ، بر سرمان خواهند بارید . خداوند ما را مشمول دعاهای حضرت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: احکام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که می‌فرمایند: بَادِرُوا أَحْدَاثَکُمْ بِالْحَدِیثِ قَبْلَ أَنْ تَسْبِقَکُمْ إِلَیْهِمُ الْمُرْجِئَةُ. به آموختن حدیث (مطالب صحیح که از طریق وحی و امامان معصوم علیهم السلام به ما رسیده است) به نوجوانانتان پیش از آن که منحرفین آنان را گمراه سازند، اقدام نمائید. (تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج8، ص111، ح30) در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است بیاموزد؛ لذا چند نکته درباره احکام مورد نیاز جوانان بیان می شود: 1. یکی از مسائلی که جوانان با آن در ارتباط هستند موبایل و اینترنت و فضای مجازی است که اگر این امکانات در مسائل حرام استفاده شود یا انسان بترسد که به گناه بیفتد، استفاده از این وسایل جایز نیست. (1) 2. یکی دیگر از مسائلی که جوانان با آن در ارتباط هستند، دوست و رفیق است که اگر دوست انسان، انسان را دعوت به گناه کند، نباید از او اطاعت کند و همچنین اگر انسان ترس این را دارد که دوستش او را به گناه آلوده کند یا باعث فساد عقیده یا اخلاق او شود، نباید با او رفاقت کند و باید ارتباطش را با او قطع کند. و چه خوب است که انسان با شخصی دوستی کند که انسان را به خداوند متعال و بندگی او نزدیک کند. 3. اگر جوانی به سبب ازدواج نکردن به گناه آلوده می‌شود واجب است که ازدواج کند چنانچه شرایط ازدواج مهیا نباشد تا زمان مهیا شدن شرایط با استمداد از خدای متعال صبر کند و یکی از مستحباتی که برای اطرافیان سفارش شده و ثواب فراوانی برای آن نقل شده واسطه شدن در امر ازدواج می‌باشد. (2) عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند متعال جوانان را از تهاجم فرهنگی حفظ کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) رساله آموزشی، ج 2 ص: 18 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 م 10 ؛ استفتائات سایت مکارم، رسانه ها، اینترنت (2) (رساله مراجع م 2443) @AhkameHarameRazavi
موضوع: فواید سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم - خداوند در قرآن یکی از ویژگی‌های برجسته پیامبران را یاد مرگ می‌داند و می‌فرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»«ما آن‌ها را با خلوص ویژه‌ای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص) در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم: 1. مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹) 2. موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت. (نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱) 3. کاهش دوستی دنیا: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد». 4. رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی علیه السلام فرمودند: کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود. (نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹) چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد». خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه 27/2/1400 ظهر و عصر موضوع: کیفیت و پا در سلاک علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: یَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِینَ‏ مِنْ آثَارِ الْوُضُوء. فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه ی امّت ها در حالی محشور می کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی های نورانی دارند. (دعائم الإسلام ؛ ج‏1 ؛ ص100) همه می دانیم مسائلی را که به آن نیاز داریم باید بیاموزیم؛ از طرفی نیز مسائل وضو بسیار مورد ابتلاء مؤمنین می باشد؛ لذا چند نکته کوتاه درباره احکام وضو خدمت شما تقدیم می شود: 1. یکی از افعال وضو بعد از شستن صورت و دستها، مسح سر و مسح پا می باشد. 2. مسح پا باید با رطوبتی که از آب وضو در کف دو دست باقی مانده صورت بگیرد، لذا هنگام مسح سر، دست به قسمت بالای پیشانی نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا رطوبت دست با رطوبت صورت مخلوط نشود. سؤالی که در اینجا ممکن است در ذهن مؤمنین ایجاد شود این است که اگر در هنگام مسح سر به هر دلیلی دست به پیشانی یا صورت برخورد کند و رطوبت دست با رطوبت صورت مخلوط شود، آیا وضو باطل می شود؟ در جواب عرض می شود که اگر با همان قسمت از دست که رطوبت صورت با آن مخلوط شده، مسح پا انجام شود، وضو صحیح نیست؛ اما اگر با قسمت دیگری از کف و انگشتان دست که آب صورت با آن مخلوط نشده، مسح پا انجام شود، به فتوای همه مراجع وضو صحیح است. حتی به فتوای تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای با پشت دست نیز می توان مسح پا را انجام داد. (1) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال توفیق بندگی به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد نکات توضیحی و منابع: (1) مکارم: کشیدن مسح با ساعد و پشت دست جایز نیست. (عروه الوثقی، فصل فی افعال الوضوء، اقتباس از م23 و 24 و 25 و 28 ؛ رساله مراجع م 249 و253 و 256 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 13 ؛ تحریر الوسیله، واجبات وضو م 16 ؛ منهاج الصالحین م90 ؛ سایت مکارم، احکام وضو، مسح پاها) @AhkameHarameRazavi
عنوان: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم هیچ مکتبی را در جهان- چه در شرق و چه در غرب، چه در گذشته و چه در حال- نمی‌توان سراغ گرفت که چون قرآن برای انسان ارزش و اهمیت قایل شده باشد. 1. قرآن انسان را جانشین خدا بر روی زمین می‌داند. إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً؛ و هنگامی که پروردگار تو به فرشتگان گفت: من بر روی زمین جانشینی قرار می‌دهم. (بقره 30) 2. خدا انسان را موجودی می‌داند که فرشتگان او را سجده کرده‌اند. إِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ : هنگامی که به ملائکه گفتیم برای آدم سجده کنید (بقره 34) 3. مسخر بودن تمام عالم برای انسان: خدا انسان را به گونه‌ای آفریده است که بتواند همه نیروهای طبیعت را تسخیر کند و از آن‌ها به نفع خود استفاده کند. -هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا؛ او کسی است که آنچه در زمین است برای شما آفرید. (بقره 29) 4. قرآن انسان را ترکیبی از جسم و روح، ماده و معنا می‌داند. وی را موجودی می‌داند که حیات او تا ابدیت ادامه دارد«وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی» از روح خود در او دمیدم. (حجر 29) اضافه روح خدا به انسان از نظر ادبی اضافه تشریفی است. یعنی چون انسان دارای شرافت وجودی است خداوند روح او را به خود نسبت داده است. همچنان که در مورد مسجد می‌گوییم خانه خدا 5. حیات یک فرد برابر با حیات تمام انسانهاست:از نظر قرآن انسان دارای آن چنان ارزشی است که حیات یک انسان مساوی است با حیات همه انسان‌ها، و مرگ یک انسان مساوی است با مرگ همه انسان‌ها. یعنی اگر کسی انسانی را بدون آن که وی کسی را عمداً کشته باشد، بکشد گویی همه انسان‌ها را کشته است، و اگر فردی را زنده کند گویی همه انسان‌ها را زنده کرده است. مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا؛ (مائده 32) 6. کرامت ذاتی انسان:از دیدگاه قرآن، انسان موجودی است که خداوند او را گرامی داشته و به او استعدادهایی داده است تا به واسطه آن بر بسیاری از مخلوقات برتری پیدا کند.-وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ ...وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا؛ ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و ... و بر بسیاری از مخلوقات خود او را برتری دادیم. (اسری 70) 7. انسان امانت دار خداست: قرآن انسان را به عنوان موجودی که امانتدار خداست معرفی می‌کند، و این امانتداری نیز اختصاص به انسان دارد، چرا که همه موجودات جهان آفرینش به جز انسان از پذیرش آن سرباز زده‌اند. إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَینَ أَنْ یحْمِلْنَهَا :ما امانت را بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه کردیم. (این‌ها) از حمل آن سر باز زدند و از آن ترسیدند، و انسان آن را حمل کرد.(احزاب 72)- البته امانت: ولایت الهی است که با تکالیف الهی وشناخت خدا به این مقام میرسد. خداند توفیق بندگی خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
مغرب و عشاء موضوع: استفاده از اموال افرادی که نمی دهند سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که درباره آثار پرداخت خمس می‌فرمایند: ... فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم... . پرداخت خمس کلید رزق شماست. (وسائل الشیعه، ج‏9، ص: 538) در رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ از طرفی مسائل خمس بسیار مورد نیاز است؛ لذا چند نکته کوتاه درباره احکام خمس خدمت شما بیان می شود: 1. درآمدی ‏که از مخارج و هزینه های سال خمسی اضافه بیاید با شرایطی خمس دارد و همچنین پولی که بابت خرید منزل یا خودرو و یا جهیزیه یا سائر نیازهای زندگی از درآمدهای بین سال پس انداز می شود به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای خمس دارد و اگر بر ‏کسی ‏خمس واجب ‏شد و او در آن زمان توان پرداخت خمس را نداشت باید به دفتر مرجع تقلید خود مراجعه نماید تا راهکار مناسبی (مثل مصالحه نمودن یا ‏اجازه ‏گرفتن) برای او ارائه دهند. (1) 2. اگر خویشاوندان یا دوستان و اطرافیانی که بطور یقینی خمس مالشان را نمی دهند و انسان را به مهمانی دعوت کنند یا به انسان هدیه یا عیدی یا سوغاتی بدهند، اما شک داریم به همین مالی که هدیه داده اند یا غذایی که مقابلمان گذاشته اند، خمس تعلق گرفته یا خیر، مثلا احتمال بدهیم هدیه و همین غذا مورد نظر، از پولی تهیه شده که بر آن سال خمسی نگذشته که خمس واجب شده باشد یا از پولی تهیه شده که به آن خمس تعلق نمی گیرد مانند دیه یا ارثیه، در این صورت استفاده کردن اشکال ندارد و نیازی به بررسی و جست و جو نمی باشد. (2) عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) صرفا جهت اطلاع‌: بهجت، فاضل، صافی، زنجانی، نوری، وحید خراسانی: فقط بابت جهیزیه. (گلپایگانی مجمع المسائل ج1 ص337 س173 ؛ فاضل لنکرانی جامع المسائل ج1 ص: 188 س 745 ؛ بهجت استفتائات ج3 س 3499 ؛ رساله مراجع م1391 ؛ صافی جامع الاحکام ج1س750 ؛ وحید خراسانی استفتائات خمس سایت معظم له س467 ؛ وسیلة النجاة آیت الله بهجت م10) (2) (رساله مراجع م 1795) @AhkameHarameRazavi
عنوان: جهات مختلف در قرآن سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم قرآن، کتابى جامع است که در هر موضوعى جامع‏نگر می باشد؛ مثلا براى تغذیه و غذاى انسان اهمیت فوق‏ العاده قائل شده و آن را مؤثر در رفتار و منش او مى‏داند و از جهات گوناگون تغذیه سالم را مدنظر قرار داده است که به برخی جهات اشاره میشود: از نظر اجتماعى: توجه داشته باشید که مصرف به اسراف کشیده نشوید. در برابر فقرا غذاى لذیذ نخورید. دیگران را اطعام کنید و بدانیدکه بى‏اعتنایى به گرسنگان جامعه زمینه ‏ساز دوزخى شدن است، « مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ... وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ»(مدّثر، 42-44.) از نظر حقوقى: توجه داشته باشیم که این لقمه حلال باشد، نه حرام، « کُلُوا... حَلَالًا »(بقره، 168) چشم بسته و بى‏ مهابا تصرف کردن، مورد انتقاد و توبیخ شدید قرآن است. « أَکْلاً لَمًّا »(فجر، 19.) «أَکْلًا لَمًّا» یعنى یکجا خوردن، بدون دقت در این که حلال است یا حرام. از نظر فطرى: از غذاهایى استفاده کنیم که با میل ما همراه باشد، « حَلَالًا طَیِّبًا »(بقره، 168.) کلمه‏ى «طیّب» به معناى دل پسند و غذایى است که با طبع هماهنگ باشد. از نظر مقدار: سعى کنیم که پرخورى و زیاده روى نشود تا به معده فشار وارد نشود، «کلوا...و لاتسرفوا»(اعراف، 31.) از نظر انرژى: سعى و تلاش کنیم تا انرژى حاصله از غذا را صرف کارهاى خیر و عمل صالح کنیم، «کلوا...واعملوا صالحاً»( مؤمنون، 51) و هرگز انرژى نعمت خدا را صرف کارهاى ناروا و معصیت نکنیم. «کلوا...و لاتطغوا» (طه،81.) خداوند رزق حلال را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه 28/2/1400 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت سجاد علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: ...أَلَا وَ إِنَّ أَبْغَضَ‏ النَّاسِ‏ إِلَى‏ اللَّهِ‏ مَنْ يَقْتَدِي بِسُنَّةِ إِمَامٍ وَ لَا يَقْتَدِي بِأَعْمَالِه‏. آگاه باش که منفورترین مردم نزد خداوند متعال کسی است که سیره امامی را برگزیند ولی از کارهای او پیروی نکند. (الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏8 ؛ ص234) در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل بسیار مورد نیاز مساله نگاه و پوشش است؛ لذا چند نکته کوتاه درباره نگاه و پوشش خدمت شما عرض می شود: 1. رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد. 2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند‌، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است. نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده‌ای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران به گناه نیفتند. 3. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، ‌چه با قصد لذت باشد چه بدون آن، ‌حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز‌، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است. (1) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) آیات عظام خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی:‌ حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند. به فتوی یا بنابر احتیاط. (رساله مراجع مساله 2433 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1221 ؛ برداشت از عروه الوثقی، النکاح م 31 ؛ التحریر الوسیله، النکاح 182 ؛ رساله جامع ج 2 م 1455 و 1446) @AhkameHarameRazavi
عنوان: بدن در سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم قرآن مجید پیروان خود را برای زیستن در محیطی پاک و مطمئن به حفظ بهداشت فردی و اجتماعی فرا می خواند. خداوند پس از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به او می آموزد که «وَ ثِیابَکَ فَطَهِّرْ؛ جامه خود را پاکیزه ساز». (مدثر: 4) و بر آن اساس، امت او را به دین خود دعوت می کند و در ستایش پاکان می فرماید: «إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ؛ خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و پاکان را نیز دوست دارد». (بقره: 222) قرآن به نقش آب در پاکیزگی نیز اشاره می کند و می فرماید: «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُورًا؛ از آسمان آبی فرو فرستادیم که پاک و پاک کننده است». (فرقان: 48) در حقیقت، سفارش اسلام برای وضوساختن پیش از هر نماز واجب و مستحبی در شبانه روز و یا غسل های واجب و مستحب، دلیل محکمی بر اهمیت پاکیزگی و نظافت، در آموزه های اسلام است. هنگام غسل و وضو واجب است که آب به سطح پوست برسد که این دقت، تمیزی بدن را به حد کافی در پی دارد، خداوند در سوره مائده، آیه 6 می فرماید:«خداوند نمی خواهد مشکل برای شما ایجاد کند، بلکه می خواهد شما را پاک سازد و نعمت خود را بر شما تمام کند، شاید شکر او را به جا آورید» پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله) می فرمایند: به هر مقدار که می توانید نظافت را رعایت کنید؛ زیرا خداوند متعال، اسلام را برپایه نظافت بنا نهاده و هرگز کسی وارد بهشت نمی گردد؛ مگر آنکه پاکیزه باشد(الجامع الصغیر، ج1، ص517) خداوند توفیق بهداشت جسم و روان را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi