eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
27 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
 چهارشنبه مغرب « اعتقادی » ۱۴۰۰/۵/۲۰ موضوع: در کربلا سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت  آیا تشنگی در کربلا حقیقت دارد؟ چرا چاه نکند؟ چرا از شیر شتر استفاده نکرد؟ 1.در7محرم عبیدالله به عمرسعد نامه نوشت: میان حسین و یارانش و آب مانع شو و قطره ای از آن نچشند و آب رابستند(تاریخ طبری ج5 ص412 +انساب الاشراف ج3 ص389+الارشاد ج2 ص86) 2.طی این 2 روزچندبار به آب زدند و آب آوردند(الاخبار الطوال ص255) 3.چاهی کندند و به آب رسیدند(الفتوح،ص893) و وقتی خبر به عمرسعد رسید دستورداد جلوی آب را بگیرند(مقتل الحسین ج1 ص244) 4.شب عاشورا،علی اکبر آب اورد و نوشیدند و غسل کردند(بحار ج45 ص1 و ج44 ص316 +الملهوف ص154+ تاریخ طبری ج5 ص423) 5.اما عاشورا چندبار به آب زدند که نتوانستند بیاورند(الفتوح ج5 ص117+بحار ج45 ص41) و درعاشورا با لب تشنه شهید شدند(الملهوف ص233) 6.اکثرا اسب بودند نه شتر ماده و شیرشتر، گرم است. * نکته: در جنگ فقط چند دقیقه باشد، تشنگی دارد،علاوه بر آن خبرهای کشته شدن، هوای گرم منطقه طف عراق که 20 مهر بوده، وممکن است آب شور بوده که برای غسل و حیوانات خوب بوده، ولی برای عطش قابل استفاده نبوده است خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر اعتقادی. ۱۴۰۰/۵/۲۱ موضوع:   زمین کربلا توسط امام سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت  آیا درست است که زمین کربلا را امام حسین (علیه السلام) خریدند؟ " روایت شده است که حسین (علیه السلام)نواحی از کربلا که مدفنش آنجا است را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و وآن را به آنها بخشید با این شرط که زایران قبرش را به سوی قبرش راهنمایی کنند و سه روز از انان پذیرایی کنند" (کشکول ج1 ص280+مستدرک الوسایل ج10 ص321 +سفینه البحار ج7 ص208) در مقتل المقرم از قول امام صادق ـ عليه السلام ـ نيز وارد شده كه امام حسين ـ عليه السلام ـ وقتي آن زمين را خريداري و به اهالي صدقه داد با آنها شرط كرد ولي آنها به شرط امام عمل نكردند. خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر فقهی. ۱۴۰۰/۵/۲۱ موضوع: (با رویکرد عزاداری) سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهداء علیه السلام حضرتش در روایتی نورانی می فرمایند: اَیُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سار‌عوا فِى المَغانِمِ. اى مردم در خوبی ‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ ها شتاب نمایید. (بحارالأنوار، ج 75، ص112) در ایام ماه محرم قرار داریم که در این ایام از وسایل مساجد و حسینیه ها بیشتر استفاده می شود و از آنجایی که اموال مساجد و حسینیه ها وقف هستند یا به صورت هدیه برای مسجد و حسینیه ها قرار داده شده است لذا چند نکته ای کوتاه درباره اموال مساجد و حسینیه ها تقدیم می شود: 1. اگر کسی مالی را مثل زمین یا ظرف یا فرش و مانند اینها وقف مکانی کند، بعد از اینکه وقف به صورت شرعی تحقق پیدا کرد، واقف اختیاری نسبت به این مال وقفی ندارد بنابر این نمی تواند شکل وقف اولیه را تغییر بدهد یا اینکه مال وقفی را بفروشد یا مال وقفی را به کسی ببخشد یا امانت بدهد، بلکه باید مطابق همان وقف اولیه به آن عمل شود. (1) 2. خرید و فروش مال وقفی جایز نیست و چنانچه مالی وقف مسجد یا حسینیه ای شده و مورد نیاز مسجد یا حسینیه نیست و همین وسیله در مسجد یا حسینیه دیگری مورد نیاز است باید به همین مسجد یا حسینیه دیگر منتقل کرد و نمی توان آن وسیله را فروخت و تبدیل به احسن کرد؛ لذا فروش مال وقفی مراحلی دارد که حتما باید به کارشناسان مطلع در این زمینه مراجعه کرد. (2) 3. اموال وقفی مساجد یا حسینیه ها یا هر مکان دیگری که بطور مخصوص برای همان مکان وقف شده یا کیفیت وقفش معلوم نیست، بیرون بردن آن وسایل از مکان وقفی به مکان دیگر هر چند بطور موقت یا امانت دادن این وسایل باشد، حرام است بنابر این اگر دیگی یا ظرفی وقف مسجد یا حسینیه است، جایز نیست آن را برای پخت و پز به بیرون از مسجد و حسینیه منتقل کنند. (3) نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع مسأله 2676) (2) (تحریر الوسیله کتاب الوقف م 73 ؛ آیت الله سیستانی منهاج الصالحین ج 2 م 100) (3) امام خامنه ای: بیرون بردن وسایل مسجد شامل فرش، صندلی و ظروف آشپزخانه که معمولا توسط خیرین و از درآمد مسجد خریداری شده، جهت مجالس مذهبی و دینی خارج از مسجد چه حکمی دارد؟ جواب: در صورتی که وقف، یا ملک مسجد باشد جایز نیست. آیت الله مکارم: آیا مى‌توان ظروف حسینیّه را براى جشن عروسى، یا جهت ولیمه دادن اجاره یا امانت داد؟ جواب: جایز نیست؛ مگر این که به هنگام وقف چنین چیزى شرط شده باشد. (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 666672 ، 26/3/1399 ؛ آیت الله مکارم، استفتائات سایت) @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب فقهی. ۱۴۰۰/۵/۲۱ موضوع: امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام امام حسین علیه السلام در وصیتش در مدینه به برادرش (محمد بن حنفیه) مرقوم داشت: ...إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی الله علیه و آله، أُرِیدُ أَن آمَرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنکَر... . همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و خواسته‏ام امر به معروف و نهى از منکر مى‏باشد. (بحار الانوار، ج 44، ص: 329) در هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر قرار داریم که یکی از اهداف مهم قیام سید الشهدا علیه السلام نیز همین امر بوده است؛ و از طرفی نیز یکی از مهمترین واجبات دین اسلام امر به معروف و نهی از منکر است و تک تک ما در قبال این واجب الهی مسؤل هستیم؛ لذا امشب بنا داریم چند نکته ای درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر خدمت شما بیان کنیم: 1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله: احتمال تاثیر در مخاطب است که قدری راجع به این شرط صحبت کنیم. احتمال تاثیر است یعنی اگر انسان احتمال عقلایی بدهد مثلا ده درصد احتمال بدهد که امر و نهیش نسبت به شخص گنهکار تاثیر دارد باید ‏تذکر ‏بدهد ‏هر چند گمان قوی داشته باشد که ممکن است گنهکار نپذیرد و وجود احتمال برای ثابت شدن تکلیف شرعی کافی است، اما اگر انسان یقین و اطمینان دارد که تذکر هیچ اثری نسبت به گنهکار ندارد به نظر اکثر فقها تکلیف ساقط است. (که نوعا این یقین را افراد ندارند؛ لذا مراقب باشیم به بهانه واهی واجب را ترک نکنیم.) (1) 2. سوال این است که مراد از این احتمال تاثیر دقیقا چیست؟ (مثلا اگر نهی ناهی موقتا در مخاطب اثر کند آیا تاثیر شرعی محسوب می شود و امر و نهی واجب است ؟) پاسخ این است که اگر انسان احتمال بدهد که با تذکر دادن، گنهکار حتی موقتا و مدت کوتاهی گناه را مرتکب نمی شود یا باعث می شود گناه را کمتر یا کم رنگ تر انجام دهد و یا اینکه امر و نهی در آینده ممکن است در او اثر کند در همه این موارد امر به معروف و نهی از منکر واجب است مثلا اگر کسی نماز نمی خواند چنانچه انسان احتمال بدهد با امر به نماز، اهل نماز می شود یا حداقل چند روزی نماز می خواند یا در آینده اهل نماز می شود، امر به نماز واجب است. (2) سامانه پیامکی 30002020 به صورت شبانه روزی آماده دریافت سوالات شرعی و دینی شما مؤمنین می باشد. خداوند متعال توفیق عمل ‏به ‏وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) آیت الله سیستانی: اگر می داند تاثیر ندارد، احتیاط واجب کراهت خود را برای کارهای ناشایسته اظهار کند. (2) (رساله مراجع ج2 ملحقات ص: 956 ؛ تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف شرط دوم ؛ رساله جامع م 2202 و 2205) @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۰/۵/۲۱ موضوع: امام حسین(علیه السلام) را شیعیانش کشتند؟ سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت  آیا امام حسین(علیه السلام) را شیعیانش کشتند؟ 1.شیعه به کسی گویند که تابع و پیرو امام باشد والبته منافق صفتانی خود را در سپاه عمرسعد جا زده باشند و ادعای محبت علی کنند، ولی خیلی ها با کینه از امام علی، فرزندانش را در کربلا کشتند(إنما نقاتلک بغضاً لأبیک»! (ینابیع‌المودة، قندوزی حنفی، ص346) 2.امام صادق(علیه السلام) " شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه همیشه با زبان و دل با ما همراست" (وسایل الشیعه ج15 ص247) 3. امام رضا علیه السلام فرمود:" شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس چنین نباشد شیعه نیست" (صفات الشیعه ص162) 4.امام حسین در کربلا به دشمنانش فرمود: "وای بر شما ای شیعیان ال ابوسفیان اگر دین ندارید واز روز معاد نمی هراسید دست کم در دنیای خود آزاده باشید "(لهوف،ص71) 5.شهرکوفه سالها قبل از شهادت امام حسین از شیعیان واقعی خالی شده بود؛بطوری که درزمان حکومت امام علی(علیه السلام) که فرمود: نماز تروایح را به جماعت نخوانید،مردم گفتند: "وای عمر!وای عمر! .علی می خواهد سنت عمر را از بین ببرد (وسایل الشیعه،ج5 ص192) 6.در زمان معاویه؛ زیادبن ابیه را حکام کوفه کرد که او هرشیعه ای پیدا میکرد یامیکشت یا زندان میانداخت یا تبعید میکرد و خیلی ها از کوفه فرار کردند(شرح نهج‌البلاغة ابن ابی الحدید ج11 ص44؛ سیرأعلام النبلاء ج3 ص 496) 7. وقتی در کتب اسلامی و فقهی با این عبارت مواجه می‌شویم که «هذا رای کوفی» یعنی: این از نظرات اتباع ابو‌حنیفه است. این نشان می‌دهد که چند سال بعد از شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) کوفه مرکز احناف شده است و این خود با شیعه بودن اکثر مردم این شهر در گذشته آن منافات دارد. 8.شیعه به معنای خاص(دوستدار اهل بیت و دشمنی بادشمنان اهل بیت) و شیعه عام(فقط محب اهل بیت بدون دشمنی با دشمنان) که ممکن است عده ای درسپاه عمرسعد بوده باشند خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی. ۱۴۰۰/۵/۲۲ موضوع: بجای عزاداری و نذری کمک به فقرا کنیم؟ سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت  بهترنیست بجای عزاداری و نذری کمک به فقرا کنیم؟ 1.هیچ وقت نباید دو کار خداپسندانه را مقابل هم قرار دهیم 2.توجیه «قیاس» یا قرار دادن «این به جای آن» درست نیست: مثلا شیطان به خدا گفت:عوض سجده بر آدم،هزاران سال تو را عبادت میکنم،ولی خدا قبول نکرد و انسان باید عبد ومطیع باشد و هرچه دین گفته، انجام دهد مثل اینکه کسی بگوید بهترنیست بجای خرجهای ملیاردی به پارکها و مدارس ودانشگاهها به فقرا کمک کنیم 3.بیشترین کمک را هیئتی ها  ومذهبی ها به فقرا میکنند و خیلی ازنذریها را فقرا مصرف میکنند 4.با همین نوع نذریها برخی جذب دین میشوند و خودشان کم کم به فقرا کمک میکنند 5. اگر فرهنگ حسینی در جامعه ما رشد پیدا کند، روحیه بخشش به فقرا و ظلم ستیزی در جامعه افزایش یافته و در نتیجه این مساله موجب ستاندن حق مظلومان از ظالمان و برقراری عدالت اجتماعی و نابودی فقر در جامعه می شود. 6.اینها که چنین میگویند آیا واقعا درد فقرا دارند،یا مخالف دینند؟ چرا نمیگویند بجای سفرهای تفریحی به ترکیه و شمال وخرجهای ملیاردی به فوتبالیستها و برخی سلبریتیها، به فقرا کمک کنند؟ خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت علیهم السلام  قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی. ۱۴۰۰/۵/۲۲ موضوع: فرهنگ غیر دینی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید الشهدا علیه السلام در روایت است از حضرت صادق علیه السلام‌‌، که خداوند متعال به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود که به مؤمنان بگو: لَا یَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی و َ‌لَا‌یَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا یَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی. (به مؤمنان بگو ) لباس(خاص) دشمنان مرا نپوشند و طعام دشمنان مرا نخورند و راه‌های دشمنان مرا نپیمایند و گرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهند رفت. (من لا‌یحضره الفقیه، ج‌1، ص:‌253) یکی از گناهانی که آیات و روایات، مسلمانان را از آن برحذر داشته اند پرهیز از ترویج فرهنگ غیر دینی است؛ لذا امروز چند نکته کوتاه درباره این گناه بیان می شود: 1. یکی از محرمات و گناهان‌، ترویج و تبلیغ فرهنگ غیر دینی است یعنی فرهنگی که در مقابل دستورات اسلامی است مثل فرهنگ منحط غربی که با تعالیم اسلام منافات دارد؛ و شخص مسلمان نباید تحت تاثیر چنین فرهنگی قرار بگیرد‌، بی شک لباس و پوشش افراد یک جامعه و کیفیت زندگی افراد، از عوامل فرهنگ ساز و وسیله تبلیغ فرهنگ آن جامعه است؛ لذا در جامعه اسلامی پوشیدن لباسهایی که با حجاب و پوشش شرعی منافات دارد‌ یا پوشیدن لباسی که بر روی آن تصاویر و عکسهای مبتذل و مستهجن وجود داشته باشد حرام است؛ و همچنین ترویج نگهداری سگ و گربه در منزل و بازی با آن و همراه داشتن آن در ماشینها و خیابانها که هر یک بگونه ای ترویج فرهنگ غیر دینی می باشد نیز اشکال دارد. (1) 2. یکی از مهمترین وظایف بانوان برای مقابله با تهاجم فرهنگی به جامعه اسلامی، حفظ حجاب اسلامی و ترویج آن و پرهیز از لباس هایی است که پوشیدن آنها تقلید از فرهنگ دشمن محسوب می شود. (2) 3. مومنین باید نسبت به مدها و آرایشهایی که از غرب وارد کشور می شود دقت ویژه کنند و مواردی را که می بینند با سبک زندگی دینی مسلمان منافات دارد جدا اجتناب کنند و با ترویج آن نیز مقابله نمایند مانند ناخن و مژه مصنوعی. نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند متعال به همه ما توفیق ترویج فرهنگ اسلامی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات س1373 و 1374 و 1375 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 77 ص: 336 ؛ استفتائات مکارم ج3 س1840) (2) (اجوبه الاستفتائات س 1381) (3) (اجوبه الاستفتائات س 1380 ؛ استفتائات تبریزی ج‌1 س 2229 و 2228 ؛ استفتائات مکارم ج1 س1663) @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۰/۵/۲۲ موضوع: عروسی قاسم علیه السلام در کربلا واقعیت دارد؟ سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت  اکثر علما گویند واقعیت ندارد(جلاء العیون علامه مجلسی،ص676)(لوءلوء ومرجان محدث نوری،ص404)( منتهی الامال  شیخ عباس قمی ج2 ص875) شهید  مطهری دراین باره میگوید: «... در همان گرماگرم روز عاشورا که میدانید مجال نماز خواندن هم نبود، امام نماز خوف خواند و با عجله هم خواند، حتی دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند...ولی گفته اند در همان وقت امام فرمود: حجله عروسی راه بیندازید، من میخواهم عروسی قاسم با یکی از دخترهایم را در این جا لااقل شبیه آن هم که شده ببینم! یکی از چیزهایی که از تعزیه خوانهای ما هرگز جدا نمیشد عروسی قاسم نو داماد بود. در صورتی که این در هیچ کتابی از کتابهای تاریخی معتبر وجود ندارد"(حماسه حسینی ج1 ص27 ) (جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به :دانشنامه امام حسین؛ ری شهری؛ ج9 ص 365) خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر   ( فقهی )                    ۱۴۰۰/۵/۲۳                                 موضوع: مناسبت: روز مقاومت اسلامی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت شده که فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَدا. براى شهادت امام حسین علیه السلام‌، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود. (مستدرک الوسائل ج10 ص:318) در ماه محرم، ماه حزن و اندوه آل الله قرار داریم به همین مناسبت چند نکته ای درباره کیفیت و احکام عزاداری خدمت شما عزاداران و دوستداران حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تقدیم می شود: 1. از مراجع تقلید که متخصص در امور دین هستند سوال شده که مراسم عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام به چه صورت باشد؟ که در جواب فرمودند: بهترین شیوه برای مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام این است که علاوه بر عزاداری متعارف، احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و این مجالس همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد. (1) 2. در مجالس عزای اهل بیت علیهم السلام هر حرکت یا عملی که مناسب عزاداری معصومین علیهم السلام نیست یا برگزاری مجلس به صورتی که باعث وهن و سبک شمردن مذهب شیعه می‌شود، باید پرهیز شود؛ مثلا برهنه شدن و زنجير زني اگر به گونه اي باشد كه باعث سبک شمردن مذهب شيعه شود، بايد ترك شود. (2) 3. در مجالس اهل بیت علیهم السلام اعم از مجالس عزا و شادی نباید از اشعاری که توهین به ساحت اهل بیت علیهم السلام محسوب می شود یا اشعاری که در آنها غلو وجود دارد (یعنی اشعاری که اهل بیت علیهم السلام را نعوذ بالله هم رتبه خداوند متعال قرار می دهد)، استفاده شود. و همچنین در روضه نباید مطالبی که دروغ است و واقعیت ندارد، گفته شود. (3) 4. هر کاری که نیاز به قصد قربت دارد یعنی انجام کار باید برای خداوند متعال باشد، اگر در آن ریا اتفاق بیفتد و کار برای غیر خدا باشد، اولا ریا شرعا حرام است و ثانیا آن عمل باطل است؛ عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام نیز احتیاج به قصد قربت دارد و اگر در آن ریا اتفاق بیفتد، باعث باطل شدن آن می شود. (4) خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم ؛ استفتائات مکارم ج1 س575) (2) (اجوبه الاستفتائات س 1460، سایت مکارم اسفتائات احکام عزاداری) (3) (مکارم، استفتائات جديد، ج۳، ص177، س۵۰۶ ؛ مکارم، احکام عزاداری، اشعار مدیحه و نوحه، ص71، س94 ؛ سیستانی، استفتاء کتبی موجود در هیئت علمی اداره پاسخگویی حرم مطهر ؛ محمودی، سید محسن، مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج3، خواندن روضه های دروغ، ص31) (4) (رهبری، استفتاء خصوصی، استفتاء از سایت، شماره 536712 و شماره 747484 ؛ سیستانی، استفتاء کتبی موجود در هیئت علمی اداره پاسخگویی حرم مطهر ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج۱، ص503، س۱۶۳۸؛ مکارم، احکام عزاداری، مجالس و دسته جات عزاداری، ص40، س19) @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر ( اعتقادی )                             ۱۴۰۰/۵/۲۳ موضوع: خودکشی_نیست_؟ 1.اراده امامان طبق احادیث تابع اراده خداست(بحا،ج5 ص114) وهیچ اراده ای خلاف اراده خدا نمیکنند(آخرین جملات امام در قتلگاه: رضاً بقضائک و تسلیماً لامرک) و وقتی خدا از امام خواسته، کربلا برود(خدا میخواهد تو را کشته ببیند) و امام تابع است. همانطور که حضرت ابراهیم و اسماعیل، برای ذبح دستور خدا را اجرا کردند. 2.ائمه دو گونه عالم دارند:1. علم معمولی 2. علم غیب. ائمه مامور به علم غیب نبودند(مگرجایی خاص به اذن خدا)،چون از الگو بودن می افتادند ،چون از طریقی آگاه شوند و عمل کنند که بقیه نمیدانند؛ و علم غیب قابل تغییر نیست، یعنی همان چیزی که میخواهد اتفاق بیفتد را خبردارند؛ مثل اینکه فردمیداند خورشید چه زمانی طلوع میکند که علم و جهل به آن،اثری در آن ندارد(مثل دیدن یک فیلم دلخراش بعد از وقوع آن) وعلم امام از قضیه شهادت از این نوع بود والبته امام به تمام وظایف طبیعی خود در دفاع از خود عمل میکند و البته حاضر به بیعت نیست،چون بیعت با یزید یعنی پذیرش یزید به عنوان خلیفه و این یعنی ازبین رفتن اسلام حقیقی. 3.شهادت خودکشی نیست،بلکه زندگی واقعی است(یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاءا) و وقتی دین و اسلام در خطر باشد،وظیفه هرمومنی است جانش را فدا کند خداوند ما را عالم و عامل به دستورات  اهل بیت  علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب   ( فقهی )                   ۱۴۰۰/۵/۲۳                                      موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهداء علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: ...اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ. به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنهاست، تا جایى که دین وسیله زندگى آنهاست، دین دارند و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى شوند. (تحف العقول، ص: 245) در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که در برخی از احادیث اهل بیت علیهم السلام بیان شده که تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چونان قطره‌ای در برابر دریای پهناور است و از طرفی نیز هدف اصلی قیام سید الشهدا علیه السلام نیز همین امر بود؛ لذا چند نکته ای کوتاه درباره مسائل شرعی امر به معروف و نهی از منکر تقدیم شما خوبان می شود: 1. با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منکر، این امر به عهده انسان واجب می شود و ترک آن گناه و معصیت است و حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند. (1) 2. اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و ربا خواری، بد حجابی و پایمال کردن بیت المال و منکرات دیگر را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد و کسی هم که به او تذکر داده می شود شرعا نمی تواند بگوید به تو ارتباطی ندارد و اگر هم گفت نباید اعتنا کرد و ناراحت شد و بهترین سلاح فریضه امر به معروف و نهی از منکر زبان است؛ آن هم با زبانی نرم و بدور از خشم و نفرت، و اگر تمامی افراد جامعه به همین مقدار عمل کنند به تعبیر مقام معظم رهبری گناه در جامعه خواهد خشکید. (2) 3. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ بنابر این اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد می‌باشد که نسبت به واجبات دینی، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و ... بی توجّه است و آنها را سبک می‌شمارد یا نسبت به ارتکاب حرام‌ها از قبیل ربا، غیبت، دروغ، گوش دادن به غنا و موسیقی لهوی و بی مبالات و بی باک می‌باشد، باید با اهمّیّت بیشتری‏ ‏با ‏مراعات ‏مراتب ‏سه‏ گانه ‏امر به معروف و نهی از‏منکر جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام دعوت نماید. (3) زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند. خداوند متعال همه ما را از عاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (مراجع م 2786 در ملحقات رساله امام و فاضل و نوری) (2) (اجوبه الاستفتائات، س 1082 و 1083 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2215) (3) (توضیح المسائل جامع، م 2218) @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب ( اعتقادی)                       ۱۴۰۰/۵/۲۳ موضوع: ؟ سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری 1.امام به دعوت کوفیان برای حکومت رفت (نه جنگ) 2.زن و فرزندان، نقش ضبط و حفظ و تبیین قیام عاشورا را داشتند تا دشمن تحریف نکند (کربلا درکربلا میماند اگر زینب نبود) 3.اگر نمیبرد، برچسب یاغی و شورشی میزدند 4.ممکن بود به خانواده اش حمله کنند و هر بلایی سرشان دربیاورند و امام را مجبور به چیزی کنند 5.آموزش این نکته که دفاع از دین زن و مرد نمیشناسد 6.  نمایاندن چهره واقعی دشمن، که حتی به طفل صغیر ودختربپه رحم نیمکنند 7.  مصلحت الهی بود که اسیر شوند( انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراهُنَّ سَبایا) «خدا می‌خواهد آنان را در لباس اسارت ببیند» و آنها تابع خدا هستند خداوند ما را عالم و عامل به دستورات  اهل بیت  علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر    ( فقهی )               24/5/1400                                         موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام از حضرت عسکری علیه السلام روایت است که می فرمایند: أَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ... . پارساترین مردم کسی است که در هنگام شبهه توقّف کند. (تحف العقول ، ص: 489) یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که گاهی اوقات در مکانهای زیارتی یا مساجد و حسینیه ها و دیگر مجالس کفش یا لباس جابجا می شود، آیا انسان می تواند کفش یا لباس که جا مانده است، برای خود بردارد؟ در جواب عرض می‏کنیم که به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای با چند شرط شخص می‌تواند آن را برای خود بردارد: 1. بداند کفش یا لباس‌که مانده است، مال کسی است که کفش و لباس او را برده است. 2. از پیدا کردن صاحبش ناامید شود یا برایش سختی فراوان داشته باشد. 3. اگر قیمت لباس و کفش جامانده از قیمت لباس و کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و چنانچه از پیدا شدن صاحبش ناامید شود باید با اجازه از حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. (1) نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند متعال ما را مدیون احدی از خلق خودش قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) سیستانی، فاضل، خویی، وحید: در صورتی می تواند بردارد که بداند راضی باشد یا به ناحق و عمد برده باشد. (رساله مراجع م 2581 ؛ امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، شماره سوال 1139101 ، تاریخ 8/6/1399) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر(اعتقادی )      24/5/1400 موضوع: ؟ سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری 1.دونقل دارد: الف)اکثرمنابع گفتند» امام، طفل شیرخوار(عبدالله رضیع)را خواست خداحافظی کند که حرمله تیربه گلویش زد وشهید شد و حضرت طفل را به زینب داد و خونها را به آسمانها ریخت که برنگشت(لهوف ص168+بحارج45 ص46+لارشاد ج2 ص108+الاحتجاج ج2 ص101 +مقتل الحسین ج2 ص32+فتوح ج5 ص115 +تاریخ یعقوبی ج2 ص245 و...) ب): زینب کودک را آورد و گفت: این طفل تو سه روز است که آب نیاشامیده، برایش آبی طلب کن. امام ( علیه السلام )  کودک را بر روی دست گرفت و فرمود: « او را باشربتى از آب سقایت کنید».(معالی السبطین ج1 ص418+نفس المهموم ص349) 2.قول 1 مشهوتر و درستتر است، وبرفرض قول 2باشد:امام از باب اتمام حجت کامل  و بیدار کردن وجدان خفته دشمنان بوده تا شاید هدایت شوند و با این کار سنگدلی دشمن را نشان داد 3.احتمال اینکه 2نفر بودند نیز هست:1.طفل شیرخوارعبدالله رضیع که همانروز در کربلا بدنیا امد و امام برگوشش اذان گفت که دشمن موقع خداحافطی با تیرزد(تاریخ ‌یعقوبى، جلد ‌2، صفحه182) 2. علی اصغر که حرمله با تیر زد (تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)، ص 371) 3. برخی نیز  معتقدند که حضرت علی اصغر در کربلا یک ساله بودند و قول به شش ماهه بودن ایشان منبع معتبری ندارد (دانش نامه امام حسین ، ری شهری، ج7 ص33) خداوند ما را عالم و عامل به دستورات  اهل بیت  علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب       ( فقهی )             24/5/1400                                       موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن ‏الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهداء علیه السلام در روز عاشورا وقتی امام حسین علیه السلام دید که کلام حقش در دل سخت تر از سنگ کوفیان اثر نمی کند، درباره علت این امر فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ‏ بُطُونُکُمْ‏ مِنَ‏ الْحَرَامِ‏ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُم‏. زیرا شکم ‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مُهر [غفلت] خورده است. (بحارالانوار، ج 45 ص: 8) در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که اصل وجوب آن مثل نماز جزء ضروریات دین اسلام است. (1) در امر به معروف و نهی از منکر ابتدا انسان باید معروف و منکر را بشناسد و بداند چه چیزی معروف و چه چیزی منکر است. (2) یکی از منکرات کسب درآمد از راه حرام است لذا چند نکته در ارتباط با درآمد حلال و حرام خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم می شود: 1. خداوند متعال روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسبهای حلال نزد اسلام فراوان است و درآمدی هم که انسان از راه حلال بدست می‌آورد شرعا باید در راه حلال خرج کند و مصرف کردن مال در راه حرام نیز جایز نیست. 2. برخی از کسب و کارها حرام است ولی درآمدش حلال است(جهت اطلاع: مثل غش در معامله) اما برخی از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درآمدش نیز نامشروع و حرام می‌باشد یعنی انسان مالک آن نمی‌شود و باید آن پول را به صاحبش برگرداند و گرنه مدیون می باشد که به برخی از این کسبها اشاره می شود: الف: درآمدی که از راه فروش فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش مواد مخدر یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می آید. ب: درآمدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و مزد و اجرتی که در برابر کارهای حرام گرفته می شود و از این قبیل موارد، بدست می آید. ج: پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است. (3) در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. خداوند متعال به حق سید الشهدا علیه السلام توفیق کسب حلال به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله، ابتدای کتاب امر به معروف و نهی از منکر ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 327) (2) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 329 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2204) (3) تحریر الوسیله، کتاب المکاسب و المتاجر ؛ رساله آموزشی، ج2 بخش اول معاملات حرام ؛ منهاج الصالحین، ج2 کتاب التجاره) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب (اعتقادی )               24/5/1400 موضوع: ین_علیه_السلام_عذاب_نازل_نشد؟ سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری 1.عذاب الهی بعد از اتمام حجت است ،ولی 4 چیز در قرآن  و روایات مانع نزول عذاب جمعی در میان مسملین است: وجود پیامبر(33انفال:تا تو داخل انها هستی عذاب نمیکنم) ؛ وجود ائمه(امالی صدوق ص ٌ38:وجود ما، امان اهل زمین از عذاب است)؛ استغفار(33انفال)؛ وجود مومنین و دعای مومنین(کافی، ج ۲، ص ۲۴۷ و469) 2.چند مدل عذاب هست:الف)استیصال:کل گروه و قوم از بین میروند ب)غیراستیصال: میانشان درگیری و اختلاف رخ میدهد،ولی کل امت از بین نمیرود ج) عذاب معنوی:دوری از رحمت  گرفتن توفیقات  د) عذاب اخروی: درآخرت عذاب میشوند(راه و راهنما شناسی مصباح یزدی،ص129) -از جهتی 2گونه عذاب هست: فردی و گروهی. قاتلین امام بصورت فردی ، همه آنها به انواع بلا دچار شدند(مرگ توسط مختار، بیماری پیسی و جذام و...) ولی عذاب جمعی به دلیل موانع گفته شده، رخ نداده است؛ولی علاوه بر عذاب شخصی، انواع درگیری ها و جنگها بینشان رخ داده است مثل تسلط حجاج بر آنها و ندیدن روز خوش. عذاب اخروی هم که در جای خودش هست  خداوند ما را عالم و عامل به دستورات  اهل بیت  علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر      ( فقهی )          25/5/1400                                       موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهداء علیه السلام حضرتش در روایتی می‌فرمایند: مَنْ حَاوَلَ أمْراً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما یَحْذَرُ. هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست می دهد و از آنچه می ترسد به سراغش می‌آید. (تحف العقول؛ النص؛ ص: 248) نعمت هایی را که خداوند متعال به انسان داده است، باید شکر آنها را بجا بیاوریم و نباید در مسیر حرام از آنها استفاده کنیم؛ یکی از نعمت هایی که خداوند متعال به ما ارزیانی داشته نعمت بینایی است که بنا داریم چند نکته ای درباره احکام نگاه خدمت شما خوبان تقدیم کنیم: 1. یکی از آسیبهای عدم کنترل نگاه به نامحرم، فساد و سست شدن بنیان خانواده و عدم آرامش در مسیر زندگی است. 2. نگاه زن و مرد نامحرم به یکدیگر چنانچه به قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است بلکه زن نباید به قسمتهایی از بدن مرد که معمولا می پوشاند هر چند بدون قصد لذت نگاه کند و همچنین مرد هم نباید به غیر از صورت و دستهای زن(البته در صورتی که زینت نداشته باشد)، نگاه کند هر چند بدون قصد لذت باشد. (1) 3. نگاه کردن به فیلم ها و عکسهای مبتذل و مستهجن جایز نیست و فرقی ندارد نگاه کننده متأهل باشد یا مجرد. (2) 4. در برخی موارد نگاه کردن به بدن زن نامحرم استثنا شده است که عزیزان می توانند این موارد را با مراجعه به کارشناسان مربوطه پیگیری کنند یکی از آن موارد نگاه پزشک مرد برای معاینه یا جراحی به بدن بیمار خانم است البته این مورد فقط در جایی است که به نظر اکثر مراجع ضرورت و اضطراری در میان باشد. (3) نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید. خداوند متعال همه ما را از وسوسه های شیطان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 2433 ؛ رساله آموزشی ج2 درس 76) (2) (رساله آموزشی ج2 درس 76 ؛ سیستانی، استفتائات، س 222 نگاه به عکس و فیلم) (3) (رساله مراجع م 2441 و 2442 ؛ رساله آموزشی ج2 درس 77) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر (اعتقادی )                    25/5/1400 موضوع: ؟ سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری 1.هر گاه درباره‌ی «فرع» و شاخه‌ای بحث می‌شود، فرض و شرط بر آن است که «اصل» پابرجا باشد و شروط و ویژگی‌های اولیه‌ محقق باشد. نه این که آن «هر کس» همگان را بدون هیچ شرطی شامل می‌گردد مثال: اگر گفته شد به هر کسی یارانه تعلق می‌گیرد، منظور تمامی «هر کس‌های» جهان نیستند. بلکه اولاً باید ایرانی باشد، ثانیاً باید ثبت نام کند، ثالثاً باید حساب بانکی داشه باشد و... 2.برای قبولی اشک هم شرایطی است مثل تقوا:إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقين‏"(آیه 27 مائده) خدا فقط از باتقوايان مي پذيرد. اين آيه قيد عامي را به همه عبادات و اعمال ما مي زند و آن "رعايت تقوا " است. خدا در اين آيه با حصر "انما" اعلام مي كند كه فقط از باتقوا ها مي پذيرد تعریف باتقوایان(متقین) در قرآن (بقره 2-4)مشخص است:( الَّذینَ یؤمِنونَ بِالغَیبِ وَیقیمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم ینفِقون ...)بپاداشتن نماز( نه نماز خواندن خالی) و انفاق و یقین به اخرت و... 3.امام صادق: به خداوند سوگند پرودگار هیچ اطاعت و کار نیکی را از بنده اش قبول نمی کند تا زمانی که بنده بر انجام معاصی خداوند اصرار داشته باشد»(کافی ج2 ص288) خداوند ما را عالم و عامل به دستورات  اهل بیت  علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب        ( فقهی )       25/5/1400                                      موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید الشهدا علیه السلام خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ... . هر چه انفاق کردید و هر نذری را به عهده گرفتید، یقینا خداوند متعال می داند. (در نتیجه فرمانبر را پاداش می دهد و ستمکار به آیات خدا و حقوق مردم را عذاب می کند.) (سوره بقره، آیه 270) در ایام عزای آل الله قرار داریم که یکی از سوالاتی که مؤمنین در این ایام می پرسند این است که سال های گذشته نذر کرده اند که هر سال در این ایام، مجلس عزایی برگزار کنند و از عزاداران پذیرایی کنند و اطعامی نیز صورت بگیرد، حال با وجود شرایط فعلی، ممکن است که نتوانند به نذر خود عمل کنند، حال وظیفه چیست؟ در جواب عرض می شود برای اینکه انجام نذر بر عهده انسان واجب شرعی باشد (یعنی اگر تخلف کند گناه محسوب شود و کفاره بر عهده شخص بیاید) باید شرایطی وجود داشته باشد، که اگر این شرایط وجود نداشته باشد، انجام آن نذر شرعا واجب نیست. یکی از این شرایط که اگر در نذر نبوده است چیزی بر انسان واجب نشده است صیغه نذر است که به فتوای اکثر مراجع تقلید صیغه نذر به این صورت است که بگوید:" برای خدا بر من است که فلان کار را انجام دهم." لذا اگر صیغه نذر را نخوانده باشد و یا اینکه صیغه نذر را به زبان نیاورده باشد و فقط از ذهن خود گذرانده باشد، عمل به چنین نذری واجب نیست. یکی دیگر از شرایط نذر شرعی این است که در زمان انجام نذر توانایی عمل به نذر را داشته باشد؛ لذا اگر در زمان انجام نذر توانایی عمل به نذر را نداشته باشد، عمل به نذر به فتوای اکثر مراجع تقلید، واجب نیست. (1) البته در شرایط فعلی که ایام شیوع بیماری است حتی اگر نذر به نحو شرعی نیست توصیه می شود که در صورت امکان و داشتن شرایط (ولو در حد حضور اعضای خانواده)، با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری (و حتی الامکان برگزاری مراسم در فضای باز) مراسم عزای حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام که از افضل قربات است تعطیل نشود. بزرگواران می توانند سوالات شرعی خود را از سامانه 05132020 به صورت تلفنی و یا سامانه پیامکی 30002020 بپرسند. خداوند متعال توفیق خدمت به دستگاه پر برکت معصومین علیهم السلام را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع م 2641) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه  مغرب (اعتقادی )                       25/5/1400 موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری ترک امر به معروف اثرات منفیی برای خود فرد به همراه دارد که برخی از پیامدهای فردی ترک امر به معروف عبارتند از: 1. شرکت در گناه دیگران :یکی از پیامدهای منفی ترک نهی از منکر، شریک شدن در گناه دیگران است. وقتی فرد گنهکار در جامعه مشاهده می کند که کسی در مقابل رفتار هنجار شکنانه او در اجتماعی انسانی توجه ای نمی کند. این احساس در او زنده می شود که کار او صحیح است و در انجام محرمات الهی جرات پیدا می کند، لذا سکوت فرد نشان شریک بودن در گناه اوست؛ گاهی اوقات سکوت در برابر گناه نشانه رضایت است و بر اساس آیات و روایات، این گونه افراد شریک گناهکار محسوب می شوند. أَمیرِالمُؤْمِنین علیه السلام: فرمود: کسى که ظلم مى کند و کسى که راضى به ظلم کردن باشد و کسى که کمک به ظالم مى کند هر سه شرکاء ظلم محسوب مى شوند.( وسائل الشیعه، ج 11، ص 410) 2. تضعیف ایمان و مغبوض خدا واقع شدن: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند مؤمن ناتوانی را که دین ندارد مبغوض می دارد، از آن حضرت سؤال شد که مؤمن ضعیف بی دین کیست؟ آن حضرت در جواب فرمود: آن انسانی که نهی از منکر نمی کند.»( کافی ،ج ۵، ص۵۹) ترک امر به معروف و نهی از منکر رفته رفته انسان را نسبت به دستورات الهی سست و بی اعتقاد خواهد کرد. فردی مشاهده کند دیگران به راحتی احکام الهی را زیر پا می گذارند وهیچ گونه عکس العملی در قبال کار ناشایست او از خود نشان نمیدهند، کم کم نسبت به شیوع محرمات الهی در جامعه بی تفاوت می شود و جامعه دچار ضعف ایمانی و اعتقادی می شود. 3. مستجاب نشدن دعا: امام علی علیه السلام : امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید زیرا در این صورت دعا مى کنید و دعایتان مستجاب نمى شود .(نهج البلاغه ،نامه 47) خداوند توفیق عمل به واجبات و ترک محرمات را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر        ( فقهی )        26/5/1400                                    موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام در روایت است از حضرت سید الشهدا علیه السلام که در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: ... بِأَنَّهَا إِذَا أُدِّیَتْ‏ وَ أُقِیمَتِ‏ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُ کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا... . اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد و برپا ماند، تمامى واجبات چه آسان و چه مشکلش پایدار و استوار مى‏گردد.(تحف العقول، النص، ص: 237) یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین دستورات اجتماعی دین مبین اسلام " امر به معروف و نهی از منکر" می باشد و هدف عمده و اساسی در امر به معروف و نهی از منکر محقق شدن معروف و ترک منکر است که به دو نکته در این مورد اشاره می شود: 1. برخی از تکالیف شرعی قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف، تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیرگذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود. مثلا اگر فردی غیبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند. یا اگر همکارمان از بیت المال برمی دارد و یا کسی را می بینیم که رشوه می دهد و یا اینکه شخصی حجاب شرعی خودش را رعایت نکرده، چنانچه با خواهش کردن احتمال تاثیر وجود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد. 2. با توجه به اینکه هدف از این فریضه از بین بردن و ریشه کن کردن فساد است؛ لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجام دهد باز ‏هم به تکلیف شرعی‌خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. (1) سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین گرامی می باشد. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف، اقسام امر به معروف م13 ؛ رساله جامع ج 1م 2216) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر(اعتقادی )                 26/5/1400 موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری امر به معروف آثار و برکات فراوانی برای خود فرد به همراه دارد که برخی عبارتند از: 1. اهل معروف و خوب شدن خود فرد:حضرت علی (علیه السلام) به فرزندشان فرمودند : امربه معروف کن تا اهل معروف باشی. آری ! همان گونه که هر کس لباس می شوید ، دست خودش نیز پاک می شود ، کسی که مردم را به خیر دعوت می کند ، به طور طبیعی سعی می کند تا خودش نیز به آن کار عمل کند که به دیگران سفارش می کند(غرر الحکم ، ج 1، ص 99) 2. شرکت در همه ثواب ها : در روایات متعدد می خوانیم هر کس مردم را به کار خیر راهنمائی و سفارش و دعوت کند و مردم به خاطر دعوت او آن کار را انجام دهند ، دعوت کننده در پاداش شریک می شود بدون آن که از اجر دیگری کاسته شود.بنابراین ، کسی که امر به معروف می کند ، در پاداش همه کارهایی که مردم به خاطر دعوتش انجام می دهند شریک است. 3. کم نشدن عمر و روزی: حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: امر به معروف و نهی از منکر، مرگ را نزدیک نمی کند و از روزی نمی کاهد(نهج البلاغه, حکمت 366) 4. نصرت الهی: امام باقر (علیه السلام) فرمودند: این دو آفریده الهی هستند که هرکس آنها را یاری کند، خدا یاریش کند و هرکس آن دو را تنها گذارد، خدا تنهایش می گذارد. خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب      ( فقهی )       26/5/1400                                   موضوع: مناسبت: شب تاسوعای حسینی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شب تاسوعای حسینی در روز نهم محرّم،‎ وقتي‎ که ‌‎سپاه ‎عمر ‎سعد ‎تصميم ‎به ‎حمله ‎گرفت، ‎امام‎ حسين‌ عليه ‎السلام ‎برادر بزرگوارشان‎ (حضرت عباس ‎عليه ‎السلام) ‎را‎ برای‎ مهلت‌ گرفتن‎ يك‎ شب ‎به‌ جهت اداي نماز و دعا به ‌سمت ‎دشمن ‎فرستاد‎ و ‌فرمود:‎ هُوَ يَعْلَمُ أَنّي كُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ كِتابِهِ وَ كَثْرَةَ الدُّعاءِ وَ الْاِسْتِغْفارِ. ‎خدا ‎‌مي‏داند‎ كه من (حسین) نمازگزاردن و تلاوت قرآن، زياد دعا كردن و استغفار را دوست دارم. (الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91) در شب تاسوعا قرار داریم و به برکت عزاداری ها و این ایام دلهای مردم برای آمدن به درگاه الهی بیش از پیش آماده است؛ لذا چند نکته درباره توبه و استغفار خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم می کنم: 1. انسان طوری خلق شده که ممکن است مرتکب گناه شود، خداوند متعال در مقابل، توبه را قرار داده که یکی از مهمترین واجبات، توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختنش جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد، لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند اگرچه قبلا هم توبه کرده و آن را شکسته، باز هم باید تصمیم جدی بگیرد و توبه واقعی کند. و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش گناه است. 2. حقیقتِ توبه پشیمانی از گناه است، یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت‌، بد‌حجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم [جدّی] بگیرد که ترک کند. (1) 3. همچنین نسبت به برخی گناهان، جبران گذشته واجب است. مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده، در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند یا اگر خمس، زکات و حق الناس برگردن دارد را پرداخت کند. در ادای دین، صدقه یا انجام کار خیر برای طلبکار، هر چند از دنیا رفته باشد، کافی نیست. (2) در پایان خدمت زائرین عرض کنم؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین محترم می‌توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خود را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجعشان دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می‌توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خود را از کارشناس خانم بپرسند. خداوند متعال به حق حضرت ابالفضل العباس به همه ما توفیق توبه واقعی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) عروه الوثقی، ابتدای فصل فی احکام الاموات (2) (رساله مراجع اقتباس از م 2279 و م 2701) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه  مغرب (اعتقادی )                   26/5/1400 موضوع: معروف سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری امر به معروف و نهی از منکر» پدیده ای اجتماعی می باشد و ارزنده ترین آثار آن نیز در اجتماع نمود پیدا می کند از آن جمله : 1. اجرای احکام اسلام :«امر به معروف و نهی از منکر» به عنوان «اصل نظارت عمومی» یا «ضمانت اجرایی» قوانین اسلام مطرح می باشد، بدین معنی که خداوند حکیم برای پیاده شدن قوانین حیات بخش اسلام، علاوه بر همه ی پیش بینی هایی که نمود، نظارت بر حسن اجرای آن را به عهده ی فرد فرد جامعه ی اسلامی، از هر قشری نهاده است. بر این اساس، هر مسلمانی با امر به معروف و نهی از منکر به اجرای صحیح احکام اسلام کمک کرده و در واقع یک نیروی اجرایی و ناظر جدی آن محسوب می شود.امام باقر (علیه السلام) می فرماید : « فریضه عظیمه بها تقام الفرائض:امر به معروف و نهی از منکر فریضه ی بزرگی است که به سبب آن واجبات (اسلامی) بر پا می شود. 2. عدالت اجتماعی: نظارت عمومی بر حسن اجرای احکام عدالت گستر اسلام، زندگی عادلانه ای برای اقشار مختلف مردم فراهم خواهد ساخت به گونه ای که نه ثروتمند از پرخوری و ثروت کلان سر به طغیان بردارد و نه مستمند گرفتار زندگی سخت و مرگ تدریجی گردد. امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید : (امر به معروف و نهی از منکر) با برگرداندن مظالم (به صاحبان اصلی آن) و مخالفت با ستمگر همراه است. همچنین تقسیم (عادلانه ی) بیت المال و غنائم را در پی دارد و صدقات (مالیات های شرعی) از جاهای لازم گرفته شده در جای حق و مناسب مصرف می شود. 3. قدرتمندی مؤمنان :امام علی علیه السلام: هرکس امر به معروف کند مؤمنان را قدرتمندتر می کند. (نهج البلاغه،حکمت31) خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر      ( فقهی )               27/5/1400                                  موضوع: مناسبت: تاسوعای حسینی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت تاسوعای حسینی ‎امام‎ حسين‌ عليه ‎السلام در عصر روز نهم محرم به ‎برادر بزرگوارشان‎ (حضرت عباس ‎عليه ‎السلام) فرمودند:‎ هُوَ يَعْلَمُ أَنّي كُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ ... . خدا ‎‌مي‏داند‎ كه من (حسین) نماز را برای او دوست دارم. (الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91)  یکی از درسهای کربلا که روز عاشورا آن را در خود ثبت کرده است نماز اول وقت سید الشهدا علیه السلام و اصحاب ایشان است؛ بنا داریم چند مساله شرعی درباره اهمیت نماز خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم کنیم: 1. نماز ‎از‎ مهمترین ‎واجبات‎ دینی ‎است ‎و تاکید‎ فراوانی‎ شده ‎است که شخص مسلمان نمازش ‎را ‎اول ‎وقت ‎و ‎به ‎جماعت ‎بخواند و در ‎اهمیت‌ نماز ‎و ‌جماعت‌ خواندن‌ آن‌ همین ‌بس‌ که ‎امام‎ حسین ‎علیه ‎السلام ‎با ‎وجود ‎جنگ ‎در ‎ظهر‎ عاشورا‎ نماز ‌را ‎اول‎ وقت‎ و‎ به ‎جماعت‎ خواندند. 2. اگر ‌كسی‌ عمدا ‎حتی‎ یک ‎رکعت ‎‌نمازش ‎را‎ در ‎وقت‎‌ نخواند ‎و‎‌ يا‎ کوتاهی‎‌ کند ‌تا‌ قضا‌ شود‎ ‌گناه ‌‎کبیره ‌انجام‌ داده ‌و ‎‌باید ‌فورا ‌توبه ‌کرده ‎و‎ نباید ‎در ‎انجام نمازهای ‎قضایش‎ کوتاهی‎ کند. (1) 3. نماز ‌در ‌هیچ حالتی ‎از انسان عاقل و بالغ ساقط نمی شود حتی اگر انسان در حال مریضی است ‎یا ‎داخل ‎وسايل ‎نقليه ‎است ‎و ‎نماز‎ در حال قضا شدن است باید نماز را با رعايت شرائطي ‎كه ‎مقدور ‎است،‎ بخواند ‎و ‎امثال‎ اين‎ موارد ‎بهانه‎ای ‎برای ترک نماز نمی شود. 4. بنابر این حتی کسی که مریضی دارد که به طور کلی نمی تواند بایستد (ولو با تکیه به عصا) باید نشسته نماز بخواند و حتی اگر وضعیت کسی به نحوی است که حتی توان نشستن هم ندارد باید به پهلوی راست رو به قبله نماز بخواند و اگر نمی تواند به پهلوی چپ رو به قبله بخواند و اگر این را هم نتواند، به پشت بخوابد که کف پایش رو به قبله باشد و نمازش را بخواند. (2) سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد. خداوند متعال به حق امام حسين عليه السلام  همه ما را از نمازگزاران واقعي قرار بدهد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 1370 و م 1372) (2) (رساله مراجع م 971) @AhkameHarameRazavi