جمعه مغرب اعتقادی 1400/9/19
موضوع : #فضائل_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زینب (سلام الله علیها) می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیدهاى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)
1. علم الهی: برترین علمها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای)
2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسانهاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیبهاى روزگار و تلخىهاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه)
3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مىباشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشهاى مىنشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مىکند، او را «فاسق» و «فاجر» معرفى مىکند و همچنین در مقابل یزید مىگوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج۴۵، ص134)
4. ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج۴۵، ص61)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی 1400/9/20
موضوع: #نیت_در_نماز_و_عبادات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیهالسلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: مَنْ حَسُنَتْ نِیَّتُهُ زَادَ اللَّهُ تَعَالَى فِی رِزْقِه. کسی که در کارهای خود حُسن نیّت داشته باشد، خداوند روزی او را زیاد می کند. (وسائل الشیعه؛ ج1 ؛ ص52)
چند نکته درباره احکام نیت نماز:
1. ثواب داشتن اعمال و صحیح بودن عبادات مشروط به نیت قربت است و نیت قربت یعنی اینکه تمام عمل را فقط برای خداوند انجام دهد.
2. لازم نیست نیت را بر زبان بیاورد، یا از قلب خود بگذراند ولی باید در انجام عبادت متوجه باشد که مثلا دو رکعت نماز صبح می خواند به طوری که اگر از او بپرسند چه کاری انجام می دهی بداندکه دو رکعت نماز صبح می خواند یا در مورد کسی که مسافر است همین قدر که بداند مثلا دو رکعت نماز ظهر می خواند کافی است. (1)
3. اگر در هنگام به زبان آوردن نیت، اشتباه کند ولی بداند چه کاری انجام میدهد اشکالی ندارد و نمازش صحیح است. مثلاً می داند که میخواهد نماز عشاء بخواند اما اشتباهاً بجای نماز عشاء، عصر بر زبانش جاری می شود.
4. اگر از روی فراموشی نیت نماز عصر کند و بین نماز متوجه شود که نماز ظهر را نخوانده باید نیت را به نماز ظهر برگرداند و نمازش صحیح است. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع م282)
(2) (عروة الوثقی، النیه م 6 و م 2 ؛ رساله مراجع م 943)
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی 1400/9/20
موضوع: #ویژگیهای_عمل_صالح
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درقرآن شرط عمل صالح را ایمان داند و می فرماید: مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ :هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند،درحالی که مؤمن باشد او را زندگی نیکو دهیم و پاداششان را بهتر از آنچه عمل می کرده اند می دهیم (آیه 97 نحل)
هر عمل ما سه جنبه دارد که مراقبت از هر سه جنبه ضروری است:
1-باید خود عمل ذاتا خوب باشد و به تعبیر علماء اخلاق حسن فعلی داشته باشد.
2- چگونگی انجام عمل؛ برای این که هر کاری به نتیجه مطلوب برسد و تأثیر آن احساس شود، باید مراقب بود که آن عمل به بهترین صورت انجام گیرد. مثلا در کمک به یک مستمند باید مراقب بود که آبرویش حفظ شود.
3- نیت و انگیزه شخص عامل؛ مهمترین جنبه هر عملی، نیت آن است باید عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده به اهداف دنیوی و پست آلوده نگردد. مشهورترین آموزه دینی که از پیامبر با کرامت اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) رسیده این است که ارزش و بهای عر عملی به نیت آن بستگی دارد لا عمل الا بنیه:؛(اصول کافی، ج 1، ص 70) و ارزش رفتارها به نیت ها و تصمیم هاست «الاعمال بالنیات»، (دعائم الاسلام، ج 1، ص 4)
و لذا در مورد ضربه ای که امیر مؤمنان ( علیه السلام ) در جنگ خندق بر عمرو بن عبدود وارد آورد منجر به پیروزی اسلام گردید. پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: ضربه علی ( علیه السلام ) در روز خندق از عبادت جن و انس برتر بود و این به خاطر اخلاص عمیق علی ( علیه السلام ) در این عمل بود. پس هر عملی که این سه ویژگی در آن مورد توجه قرار گرفته، برترین اعمال است.
نتیجه اینکه ملاک عمل صالح همان وجه الله و تقرب جویی به خداست
خداوند توفیق انجام عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی 1400/9/20
موضوع: #خیار_عیب
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
برای خرید و فروش مسائل شرعی زیادی وجود دارد که یکی از آنها خیار عیب است که چند نکته آن بیان می شود:
1. اگر فروشنده بخواهد کالای مشخص و معینی را بفروشد چنانچه کالا دارای عیب باشد و بیان نکردن عیب برای مشتری به قصد فریب دادن مشتری باشد، جایز نیست.
2. اگر مشتری کالای مشخص و معینی را خریداری کند و بعد از خرید متوجه شود که کالا معیوب می باشد با چند شرط می تواند معامله را بر هم زده و پول خود را پس بگیرد:
الف: خریدار قبل از خرید از عیب خبری نداشته باشد. (1)
ب: در کالای خریداری شده تصرفی که باعث تغییر در کالا بشود یا عیبی در دست خریدار، بوجود نیامده باشد. که اگر این شرط نباشد فقط می تواند تفاوت قیمت میان سالم و معیوب را بگیرد. (2)
ج: فروشنده در هنگام فروش نگوید که کالایم را با هر عیبی که دارد می فروشم، پس اگر بگوید این ماشین را با هر عیبی که دارد می فروشم، و بعد از خریدن متوجه عیبی شد، نه می تواند کالا را پس بدهد و نه می تواند مطالبه ما به التفاوت نماید. (3)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند توفیق کسب روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 2129)
(2) صرفا جهت اطلاع: اگر معامله کلی باشد چه جنس فروخته شده و چه مال پرداخت شده برای خرید، خیار عیب در آن راه ندارد و فقط طرف مقابل را می توان ملزم کرد که جنس سالم تحویل دهد. (رساله مراجع م 2135)
(3) (رساله مراجع م 2134)
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی 1400/9/20
موضوع: #علت_عربی_خواندن_نماز
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «صلوا کما رأیتمونی أصلی؛ نماز بخوانید؛ همچنان که من نماز می خوانم (عوالیاللآلی، ج 1 ،ص 197)
دلایل نماز خواندن به زبان عربی از این قرار است:
1- پیامبر اکرم نماز را به عربی خواندند. پس بر ما هم واجب است؛ به ایشان اقتدا کرده و از ایشان تبعیت نمود و نماز را به عربی بخوانیم ؛ چون نماز، سنت پیامبر است
2- بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ می نمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس منتفی نبود
3-عربی خواندن نماز، وحدت بخش نیز هست. یعنی اگر هر مسلمانی با هر زبان مادری که بخواهد، نماز بخواند، این وحدت و پیوستگی میان مسلمانان از میان می رود. بودن زبان واحد برای این فریضه الهی از اختلافات میان مسلمانان جلوگیری و دل های آن ها را به هم نزدیک کرد.»
4-اگر اسلام این اجازه را به مسلمانان می داد که نماز را با زبان مادری می خواندند، این فریضه الهی در دوران مختلف تاریخی و نسل های گوناگون دچار تحریف های فراوانی می شد که این موضوع بلا شک به دین اسلام ضربه می زد.»
5-یکی از مهمترین موضوعات در اسلام تعبد است. یعنی بنده ای که به ماهیت حقیقی و عمیق اسلام پی برد و مسلمان شد، تابع تمامی قوانین این دین است و آن را اجرا می کند.یعنی عبادات توقیفی هستند وبه جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است.
خداوند ما را جزء نمازگزاران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی 1400/9/21
موضوع: #احکام_بیمه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مسائلی که اکثر مردم با آن سر و کار دارند مساله بیمه است؛ لذا چند مساله شرعی درباره احکام بیمه خدمت شما زائرین عزیز عرض میکنم:
1. استفاده از دفترچه بیمه درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده و استفادهی دیگران از آن جایز نیست و چنانچه کسی استفاده کند ضامن و مدیون است. (1)
2. ارائهی اطلاعاتِ نادرست به شرکتهای بیمه و صحنه سازیهای مصنوعی مانند آتش سوزی عمدی یا تصادف ساختگی و یا دریافت بیمهی بیکاری با ترفند و پنهان کاری و مانند اینها حرام است و اگر از این طریق، مالی را از شرکت بیمه بگیرد شرعا مدیون و ضامن است و باید به شرکت بیمه برگرداند. (2)
3. بیمههای عمری که در شرکتهای بیمه رایج است و شرکت متعهد میشود چنانچه فردی حق بیمه را تا مدت مشخصی مثلا ده سال پرداخت کند چند برابر مبلغ پرداختی، بپردازد، اگر بر اساس یکی از قراردادهای شرعی مثل وکالت یا مضاربه یا شراکت انجام شود اشکالی ندارد. (3)
زائرین و مجاورین محترم میتوانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات، سوال 1953 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 342 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، احکام بیمه)
(2) (استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 341 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، احکام بیمه)
(3) (سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، معاملات و شغلها، سوال شماره 1103095 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 344 و 345 و 346 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، اقسام بیمه)
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی 1400/9/21
موضوع: #امی_بودن_پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن به صراحت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) را (امی) معرفی کرده و می فرماید:(ألَّذينَ يَتَّبِعُونَ النَّبيّ الأُمِّيَّ-کسانی که از پیامبر امی تبعیت می کنند..)( آیه 157 اعراف)
مفهوم امی که از ماده ام بمعنی مادر یا امت به معنی جمعیت گرفته شده است معانی مختلفی دارد:
1- درس نخوانده : یعنی به همان حالتی که از مادر متولد شده باقی مانده و مکتب استادی را ندیده است
2-به معنی کسی که از میان امت و توده مردم برخاسته ، نه از میان اشراف ، و مترفین و جباران ،
3- چون مکه را ام القری میگویند این کلمه را مرادف مکی دانستهاند (مجموعه آثار شهید مطهری؛ ج 3 ؛ص230 ) وهیچ مشکلی ندارد که هر سه معنا را داشته باشد(تفسیر نمونه،ج 6،ص 397 )
باید به این نکته توجه داشت که در میان مورخان بحثی نیست که پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به مکتب نرفت و خط ننوشت ، و قرآن نیز صریحا در آیه 48 سوره عنکبوت درباره وضع پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) قبل از بعثت میگوید: تو هرگز پیش از این کتابی نمیخواندی، و با دست خود چیزی نمینوشتی، مبادا کسانی که در صدد (تکذیب و) ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند!
ولی باید به این نکته توجه داشت که درس نخواندن غیر از بیسواد بودن است و کسانی که کلمه امی را به معنی بیسواد تفسیر میکنند ، گویا توجه به این تفاوت ندارند .
هیچ مانعی ندارد که پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به تعلیم الهی ، خواندن - یا - خواندن و نوشتن را بداند ، بی آنکه نزد انسانی فرا گرفته باشد ، زیرا چنین اطلاعی بدون تردید از کمالات انسانی است و مکمل مقام نبوت است
شاهد این سخن روایاتی است که می گوید: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) میتوانست بخواند و یا هم توانائی خواندن داشت و هم توانائی نوشتن (تفسیر برهان،ج4 ،ص332 ) اما برای اینکه جائی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند از این توانائی استفاده نمیکرد.
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی 1400/9/21
موضوع: #روزه_قضا
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا وَ حِجَابٌ مِنْ عَذَابِ الْآخِرَة... . روزه سپری است از آفات دنیا و پردهای است از عذاب آخرت (آتش جهنم). (مصباح الشریعة ؛ ص135)
اگر کسی روزهی قضا دارد، یکی از بهترین فرصتها برای انجام آن، همین ایام سال و زمستان است که روزهایش خنک و کوتاه است؛ لذا چند نکته درباره روزه قضا تقدیم می کنم:
1. به فتوای بیشتر مراجع عظام تقلید، وقت نیت روزهی قضا تا قبل از اذان ظهر است، به شرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل میکند مرتکب نشده باشد، مثلاً چیزی نخورده باشد. (1)
2. کسی که میداند روزهی قضا دارد اما تعدادش را نمیداند اگر همان مقدار حداقل یقینی را بجا بیاورد کافی است. مثلا فردی میداند روزه قضا دارد اما نمی داند پنج روز است یا هفت روز، همان پنج روز یقینی را بجا آورد، کافی است. (2)
3. اگر کسی عمداً و از روی اختیار، کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد، مثل خوردن و آشامیدن، روزهاش باطل میشود. اما اگر به سبب فراموشی و غفلت باشد روزه باطل نمیشود و فرقی بین روزهی اداء و قضا، یا روزهی واجب و مستحب نیست. (3)
4. کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که مسافر است و نمازش شکسته است، نمی تواند روزه قضا بگیرد. (4)
زائرین و مجاورین محترم میتوانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت کنید.
خدای رحمان، توفیق لذت عبادت و بندگی را نصیب همه ما بفرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) آیت الله شبیری زنجانی: بعد از ظهر هم میشود نیت روزه قضا کرد. آیات عظام سیستانی و وحید: بنابر احتیاط واجب بعد از ظهر نیت روزه قضا نکند. (عروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی النیه، م 12 ؛ توضیح المسائل مراجع، م 1565 ؛ امام خامنهای، سایت، احکام روزه، نیت، سوال: 57 ؛ منهاج الصالحین، ج1 م 976)
(2) نکته: امام خامنهای، آیات عظام شبیری زنجانی، فاضل، وحید: در صورتی که هنگام شروع عذر را میداند ولی نسبت به پایان عذر علم ندارد، احتیاط واجب آن است که مقدار بیشتر را قضا کند. (رساله مراجع، م 1697)
(3) (رساله مراجع م 1575)
(4) (رساله مراجع م 1563)
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی 1400/9/21
موضوع: #لزوم_تقلید
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خدواند در قرآن دستور میدهد: اگر نمىدانید از اهل ذکر (یعنى علما و دانشمندان هر امت) سؤال کنید. فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ (آیه 43 نحل)
دلایل عقلی و نقلی برای تقلدی وجود دارد که اشاره میشود:
1-طبق آیه نقل شده، وقتی که مطلبی را نمی دانیم باید از اهل علم و دانشمندان سوال کرد.
2-سیره و روش عقلاء در اموری مختلف وبرای حل مشکلات ومسایل روز مره زندگی خودشان چنین است و به افرادی که بهتر میدانند، مراجعه میکنند و حال آنکه قطعا مساله ای مهمتر از این که حکم خدا چیست پیدا نمیشود ، بنابراین باید به کسانی که به اصطلاح مجتهد گفته می شود، مراجعه کرد. مانند: رجوع به پزشک در معالجه بیمارى.
3-ائمه طاهرین علیهم السّلام شاگردانى تربیت مىکردند و به اطراف مىفرستادند؛ یا افرادى مىآمدند و از آن بزرگواران تعلیم مىگرفتند، و به وطن خود بر مىگشتند، سپس مشغول تدریس و تعلیم در بین مردم مىشدند. و شیعیان به آنان مراجعه مىکردند.
به عنوان نمونه یونس بن عبد الرّحمَن که از بزرگان أصحاب است، در مسجد کوفه مىنشست مردم، مَسائلشان را سؤال مىکردند او نیز فتوى مىداد و موارد اختلافی را حل و فصل می کرد، وقتی از حضرت امام رضا علیه السلام سؤال شد:
«آیا یونس بن عبد الرّحمن، مورد اطمینان است تا من از او معالم دینم را أخذ کنم؟ حضرت فرمودند: بله، معالم دین را از او أخذ کن» این در حالى است که حضرت رضا ( علیه السلام ) مدینه شرف حضور دارند و یونس در کوفه بود. ( وسایل الشیعه ج27 ص 147 ح33). نکته: از این روایت فهمیده می شود دسترسى به إمام معصوم در زمان خودشان هم براى همۀ مردم امکان پذیر نبود
4-عقل مي گويد، مخالفت با حكم خداي متعال استحقاق عقوبت را در پي خواهد داشت لذا از باب دفع ضرر محتمل و امان بودن از عقاب يا بايد خود عالم شوي و مجتهد يا به عالم رجوع کنی و تقلید نمایی و یا احتياط کنید. (موسوعه آيه الله خويي ج1 ص2)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی 1400/9/22
موضوع: #تطهیر_فرش_و_لباس
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین على علیه السلام میفرمایند: اَلنَّظیفُ مِنَ الثِّیابِ یُذهِبُ الهَمَّ وَ الحُزنَ و َهُوَ طَهورٌ لِلصَّلاةِ. لباس پاکیزه غم و اندوه را بر طرف مىکند و باعث پاکیزگى نماز است. (کافى(ط-الاسلامیه) ج6، ص444، ح14)
چند نکته کوتاه درباره تطهیر لباس و فرش نجس:
زیاد اتفاق می افتد که لباس یا فرش نجس می شود که یکی از موارد آن نجس شدن با ادرار غیر بچه شیر خوار است که دو نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس بیان می شود:
الف: اگر بخواهیم فرش یا لباس را با آب قلیل تطهیر کنیم مثلا به وسیله ظرفی مثل پارچ آب بریزیم و تطهیر کنیم، به فتوای تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای باید دو مرتبه شسته شود و (به فتوی یا احتیاط واجب) بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری جمع شود و آبی که از فرش و لباس جدا می شود یا جمع می شود، (به فتوی یا احتیاط واجب) نجس است. (1)
ب: اگر بخواهیم فرش یا لباس را با آب لوله کشی تطهیر کنیم؛ در صورتی که دو مرتبه شسته شود و با فشار دادن، آب در فرش خارج شود به فتوای همه مراجع پاک می شود. هر چند با یک مرتبه شستن به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای پاک می شود و به فتوای تعدادی از مراجع تقلید نیز نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست. (2)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سیستانی: در فرش یک مرتبه شستن کافی است. مکارم: در فرش و لباس یک مرتبه شستن کافی است. صافی، گلپایگانی، خویی، تبریزی: غساله متعقب به طهارت پاک است. (رساله مراجع مساله 160 و 27 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس10 ص: 44)
(2) حضرت امام، فاضل (احتیاط واجب)، خویی، تبریزی، وحید، مکارم: فشار یا حرکت لازم است تا آب خارج شود. و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود. وحید، خوئی، تبریزی: در صورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است. (رساله مراجع مساله 159 ؛ رساله جامع م170)
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی 1400/9/22
موضوع: #قبولی_اعمال_غیر_مسلمانان
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: (وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ) «هر کسی غیر اسلام دین دیگری برگزیند از وی پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زيانكاران خواهد بود)), (آیه 85 آل عمران )
در مورد افراد ديگر اديان و مذاهب بايد گفت: آنان به سه دسته تقسيم مىشوند كه هر يك حكمى جداگانه دارند:
1- با اسلام و تشيع آشنا شده؛ ولى به دليل تعصّب يا عناد و لجاجت از پذيرفتن آن سرباز مىزنند. چنين افرادى اهل جهنماند.
2- با اسلام و تشيع آشنا نيستند؛ ولى در جهالت خود مقصراند؛ يعنى، از وجود دينى به نام اسلام يا مذهبى به نام تشيع مطلعاند؛ ولى با وجود همه امكانات و شرايط لازم براى جستوجوى حقيقت اقدامى نمىكنند. چنين افرادى در حد تقصير خويش روز قيامت مجازات مىشوند.
3- با اسلام آشنا نيستند و در جهالت خود نيز تقصيرى ندارند؛ بلكه يا اصلاً به گوششان نخورده يا آنكه امكان تحقيق براى آنان وجود نداشته است و تنها هر آنچه را به آنها رسيده (مثل مسيحيت)قبول كرده و به آن عمل نمودهاند. چنين افرادى اهل جهنم نيستند و خداآنان را مشمول عفو و رحمت خود قرار مىدهد و اعمال آنها را با ميزان حقيقتخواهى آنان و آنچه فكر مىنمودند حق است، مىسنجد.
خدواند ایمان و عمل صالح (إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ (:آیه 2 و3 عصر)) و با نیت خوب را از انسان می خواهد (إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ.(آیه 27 مائده)) وپیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:اِنَّما الاَعْمالُ بِالنّیّاتِ(تهذيب،ج1، ص83)
ممكن است عملي كه خيلي با ارزش به نظر ميرسد در واقع اصلاً ارزشي نداشته باشد و يا برعكس. پس ارزش واقعي اعمال وابستگي جدي به نيّت و انگيزه فاعل دارد؛چون نيّت، روح عمل ميباشد. نيّت و هدف خير، وقتي حاصل ميشود كه اعتقاد و ايمان به اصول دين از قبيل توحيد و نبوت و معاد حاصل گردد. «تا عملي از راه ايمان، عقيده و نيّت, نورانيت و صفا پيدا نكند، به ملكوت الهي نائل نميشود. عمل زماني به اين مرتبه والا ميرسد كه روح داشته باشد، روحِ عمل همان بهرة اخروي و ملكوتي آن است.
خداوند ما را جزء مسلمانان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی 1400/9/22
موضوع: #حقوق_والدین_وظایف_فرزندان
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَحَبَّ أَنْ یُخَفِّفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَکَرَاتِ الْمَوْتِ فَلْیَکُنْ... بِوَالِدَیْهِ بَارّاً... . هر کس دوست دارد خداوند متعال سختیهای جان کندن را بر او آسان کند به پدر و مادر خود احسان و نیکی کند. (الامالی (للصدوق)؛ النص؛ ص: 389)
در دین مقدس اسلام نسبت به پدر و مادر سفارش بسیار زیادی شده است و در مسائل شرعی بیان شده که پدر و مادر حقوق شرعی به عهده انسان دارند که در این زمینه به سه مورد اشاره می شود:
1. برخورد نیک با پدر و مادر و بی ادبی نکردن نسبت به آنان، چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین در حق فرزند کوتاهی کرده و یا به او ظلم نموده باشند. حتی در برخی روایات نقل شده که اگر پدر و مادر تو را زدند آنها را از خود مران بلکه بگو خداوند متعال شما را بیامرزد.
2. احسان به پدر و مادر یعنی وقتی نیاز مالی دارند و فقیر هستند به آنها کمک مالی نموده و مخارج زندگی ایشان را در حد شأن و عرف تأمین نماید. کوتاهی در این وظیفه، گناه است و ناسپاسی نسبت به زحمات پدر و مادر به حساب می آید.
3. وقتی والدین به کاری که گناه نیست امر می کنند مثلا امر می کنند نمازت را اول وقت بخوان و یا نماز را به جماعت بخوان، چادر بپوش و یا اینکه از کاری که واجب نیست نهی می کنند مثل اینکه می گویند در این ایام به مسافرت نرو، با فلان شخص رفاقت نکن، یا بدون چادر بیرون نرو و امثال این موارد که به حرف نکردن موجب اذیت آنها می شود، عمل کردن به گفته ایشان واجب است. (1)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به همه توفیق خدمت به پدر و مادر را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) امام خامنه ای: اگر از موارد مستحبی و مکروهات باشد، اطاعت از والدین در اینگونه موارد واجب نیست، ولی اذیت نمودن آنها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آنها هم جایز نیست. اگر از سایر موارد باشد، هر جا که مخالفت با پدر و مادر موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان شود جایز نیست. آیت الله سیستانی: اگر علت اذیت شدن پدر و مادر دلسوزی شان برای فرزند باشد، هر چند نهی نکرده باشند، واجب است فرزند ترک کند. (توضیح المسائل جامع م 2290 و م 2291 ؛ استفتائات حضرت امام (10 جلدی) ج 10 ص: 656 رضایت والدین ؛ رهبری، سایت ادمین ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین)
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی 1400/9/22
موضوع: #علت_تفاوت_ارث_زن_و_مرد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید : إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ : گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست (آیه 13 حجرات)
در دین اسلام شخصیت انسانی زن برابربا مردان بوده و در رسیدن به درجات کمال انسانی هیچ تفاوتی بین این دوجنس قرار داده نشده است.
قانون ارث موضوع مالی و اقتصادی است که در اسلام بر پایه عدالت اجتماعی بنیان نهاده شده و در آن مسئولیت های اجتماعی و خانوادگی هر یک از زن و مرد رعایت شده است.
اسلام، احکام ارث را بر اساس جنسیت مرد یا زن بودن وضع نکرده ، بلکه براساس مسؤلیت مالی و موقعیتی است که این دو در خانوار دارند. در پاره ای از موارد زن بیش از مرد سهم می برد، بنابراین سهم ارث متناسب با نظرگاه کلی اسلام نسبت به خانواده، تقسیم وظایف و مسؤلیت ها سازگار و عادلانه است.
در بحث ارث زنان سه فرض مطرح است که معمولا یک فرض آن ذکر می شود و از دو فرض دیگر غفلت می شود:
1 – در مواردی زن و مرد همتا و مساوی ارث می برند، مانند صورتی که میت (فرزند) پدر و مادر داشته باشد که هر کدام به طور یکسان یک ششم ارث می برند و سهم پدر به عنوان مرد بودن بیش از سهم مادر نیست.
2 – در مواردی زن کمتر از مرد ارث می برد، مانند دختر که کمتر از پسر ارث می برد.
3 – در مواردی سهم زن بیش از سهم مرد می باشد، مانند موردی که میت غیر از پدر و دختر، وارث دیگری نداشته باشد که در این جا پدر یک ششم می برد و دختر بیش از آن
چرا در برخی موارد ارث زنان نصف مردان است؟
اما رضا علیه السلام در پاسخ به این سئول فرمود: «زن وقتی که شوهر کرد، مالی به عنوان مهر می گیرد و هزینه زندگی وی بر عهدة مرد است و مرد باید نفقه و سایر مخارج زن را بدهد، ولی بر عهده زن چیزی نیست، از این جهت حق مرد بیشتر است».( (وسائل الشیعه، ج17، ص 437)
امام صادق علیه اسلام فرمود :«علتش این است که اسلام سربازی(جهاد) را بر زن واجب نکرده و مهر و نفقه را بر مرد لازم شمرده است از جرائم اشتباهی که خویشاوندان مجرم باید دیه بپردازند ، زن از پرداخت دیه و شرکت با دیگران معاف است ( المیزان، ج4، ص 360)
با توجه به این دو روایت و با نگاه به احکام دیگر اسلام متوجه می شویم که نصف شدن ارث زن نسبت به مردان در برخی موارد با توجه به مسولیت های اقتصادی در خانواده و جامعه مانند دادن نفقه ومهر و دیه عاقله و شرکت در جهاد و پرداخت حقوق واجب اجتماعی که بر عهده مردان نهاده شده تنظیم شده است و دین اسلام برای ایجاد تعادل میان مسئولیت و حق این احکام را وضع نموده است
خداوند ما را با معارف حقیقی اسلام آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی 1400/9/23
موضوع: #شرط_بندی_و_قمار
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در شرع مقدس اسلام بسیاری از سرگرمیها و بازیها حلال است مانند انواع ورزش، مانند شنا کردن، کوهنوردی، اسب سواری؛ اما برخی از سرگرمیها به جهت مفاسدی که دارد حرام است؛ لذا چند نکته فقهی درباره بازی و سرگرمی بیان میکنم:
1. بازی با وسایلی که در عرف وسیلهی قمار شناخته میشود حرام است که به تصریح تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای، پاسور و تخته نرد از وسایل قمار محسوب میشود؛ لذا خرید و فروش و نگهداری و بازی با آن ولو برای سرگرمی و بدون برد و باخت، شرعا حرام است. (1)
2. بازی با غیر وسایل قمار هم در صورتی که همراه با شرط بندی باشد، شرعاً ممنوع و گناه است. مثلاً چند نفر در مسابقه فوتبال با هم مسابقه میدهند به شرط اینکه بازنده پول یا شیرینی یا مال دیگری به برنده بدهد، یا کاری برای برنده انجام دهد؛ یا مثلا سایتهای شرط بندیی که وجود دارد؛ که اینها شرعا اشکال دارد.
3. در چند مورد شرط بندی اشکال ندارد، مثل: 1. مسابقه سوارکاری. 2. مسابقه تیراندازی با اسلحه جنگی، در صورتی که شرط بندی بین افرادِ مسابقه دهنده باشد نه تماشاچیها. (2)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خود عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانهروزی آماده پاسخگویی و خدمت میباشد که میتوانید سوالات فقهی و اعتقادی خود را به صورت تلفنی مطرح کنید.
خداوند متعال توفیق بندگی و زندگی پاک به همه عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (استفتاء شخصی، شماره استفتاء360286 ؛ رساله جامع م2260)
(2) (اجوبه الاستفتائات، س 1117 و 1122 ؛ منهاج الصالحین ج2 مسأله 22 ؛ استفتائات حضرت امام، ج2 س 15 و 17 و 18 ؛ فاضل ج1 س953 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 645 و س6436 ؛ مکارم، استفتائات ج2 س 727 و 735 ، ج 3 س 471 ؛ جامع المسائل، فاضل ج1 س 1564 ؛ رساله جامع، سیستانی، م 2259)
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی 1400/9/23
موضوع: #اثبات_رجعت
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن ميفرمايد :« يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا: روزى مي آيد كه از هر گروه، دستهاى را بر مى انگيزيم(آیه 83 نمل)
خداوند در اين آيه به صراحت ميگويد كه ما گروهي از ستمكاران را بر ميانگيزيم ، نه همه آنها را؛ پس به طور قطع اين حشر ، نميتواند حشر روز قيامت باشد ؛ چرا كه حشر روز قيامت،طبق آيات قرآن(حَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا-47 کهف) همگاني است و احدي باقي نميماند ، مگر اينكه در روز قيامت محشور ميشود و نتيجه اعمال خود را خواهد ديد. بنابراین باید روزی قبل از قیامت باشد که عده ای زنده شوند.
رجعت در اصطلاح عبارت است از : بازگشت گروهی از مومنان محض به دنیا و کافران محض پس از مردن و قبل قیامت در حکومت حضرت مهدی و روشن است که انبیا و ائمه به عنوان اشرف مومنان محض در بین رجعت کنندگان خواهند بود(الایقاظ من الهجعه ، ص80)
بهترين دليل بر امكان هر چيزي ، وقوع آن است ؛ از قرآن كريم در موارد زيادي رجعت به دست مي آيد: درخواست بنی اسراییل از موسي ( علیه السلام ) برای دیدن خدا و مُردن آنها وزنده کردن دوباره آنها(آیه 55 بقره) ؛ خروج عده ای از شهر به خاطر ترس از مرگ و فرا گرفتن مرگ آنها را و زنده شدن دوباره آنها به در خواست حزقیل پیامبر ( علیه السلام ) (آیه 243 بقره) ؛ میراندن عزیز پیامبر و دوباره زنده کردن او بعد از صد سال(آیه 259 بقره) ؛ مُرده زنده کردن حضرت عیسی( ع)(آیه 49 آل عمران) و بیدار شدن اصحاب كهف .
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی 1400/9/23
موضوع: #نماز_مسافر_قصد_دهه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ المِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی. سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324)
یکی از مسائل نماز مسافر، قصد دهه است که امشب بنا داریم چند نکته کوتاه درباره قصد دهه در سفر را خدمت شما زائرین و مجاورین گرامی تقدیم کنیم:
1. مسافریکه نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10 روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند؛ لذا اگر فردی که میداند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد؛ نمازش شکسته است و روزه صحیح نیست. (1)
2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابر این اگر کسی در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی240 ساعت در آنجا بماند میتواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که بتواند حداقل تا ساعت10روز یازدهم در مشهد بماند می تواند قصد ده روز کند. اما اگر کسی شب وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بتواند حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود.
مسائل شرعی بسیار جزئی و دقیق است و در برخی موارد بین مراجع تقلید تفاوت فتوی وجود دارد که هر کسی باید بر طبق فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند، در همین راستا سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بیخطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1335)
(2) (رساله مراجع م 1336 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، فصل فی قواطع السفر، الثانی)
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی 1400/9/23
موضوع: #عوامل_عاقبت_بخیری
سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم
خداونددر قرآن درباره عاقبت بخیری مؤمنان می فرماید: «یا ایّها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه حقّ تقاته و لاتموتنّ الّا و انتم مسلمون: ای کسانی که ایمان آورده اید! آن گونه که حق تقوا و پرهیزکاری است تقوای الهی داشته باشید، و از دنیا نروید، مگر این که مسلمان باشید (تلاش کنید تا پایان عمر گوهر ایمان را حفظ کنید.(آیه 102 آل عمران)
عوامل عاقبت بخیری عبارتند از:
1ـ تقوا(والعاقبه للتقوی)
2ـ تحکیم و تثبیت عقاید:داشتن عقاید محکم و عقلانی موجب تثبیت دینداری و رفع بی دینی میشود
3-توبه فوری و دائمی از گناهان وعقب نینداختن توبه، چون مرگ بی خبر می آید
4-صبر و استقامت ورزیدن در برابر سختی ها و مشکلات و استعانت از خداوند
5-توجه به نماز اول وقت و نماز شب
6- پرداخت وجوهات شرعیه از جمله خمس
7- دوستی با نیکان و علما و ترک دوستی با افراد ناباب
8-دعا براى حسن عاقبت:مثل مداومت بر تسبیحات فاطمه زهرا(سلام الله علیها)؛ خواندن دعای (رضیت باللّه ربّا و دعای غریق(یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک)
-خداوندا عاقبت امرهمه ما را ختم به خیر فرما به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی 1400/9/24
موضوع: #زیارت_با_رویکرد_نماز_زیارت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَه. هر کس با رغبت و علاقه ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، امامان آنها در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج4 ؛ ص567)
یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز اشاره کرد؛ لذا در فرصت زیارت سفارش به خواندن نماز زیارت شده ایم، یا اینکه اگر در هنگام زیارت نماز جماعت برپا شد، نماز جماعت بر زیارت مقدم شود؛ لذا چند نکته کوتاه درباره نماز زیارت عرض می شود:
1. نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است، در شرایط انجام با نماز واجب تفاوتهایی دارد: الف: اذان و اقامه ندارد. ب: می توان آن را نشسته خواند ولی ایستاده خواندن (برای غیر معذور) بهتر است. ج: می توان آن را در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد که در این صورت رعایت قبله لازم نیست. د: نمی توان آن را به جماعت اقامه کرد. (1)
2. نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات نیز بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند بنابر این کسانی که قصد انجام زیارت نیابتی دارند می توانند نماز زیارت نیابتی نیز بخوانند. البته توجه شود که برای امام زادگان نماز زیارت وارد نشده ولی می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش را به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به حق حضرت رضا علیه السلام زیارت همه ما را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) عروه الوثقی، فصل فی احکام الصلوات المندوبه،م1و2و3و7 و کتاب الصلاه، فصل فی الأذان و الإقامة؛ و فصل فی الجماعه، م2؛
(2) (آیت الله مکارم: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.) (عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16 ؛ مکارم، استفتائات سایت)
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی 1400/9/24
موضوع: #عوامل_زیاد_شدن_روزی
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض؛ [اعراف/96] و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى آوردند و تقوا پیشه مىكردند، برکتهایی از آسمان و زمین را بر آنها مىگشودیم»
در روایات، عوامل زیادی برای زیاد شدن روزی انسانها ذکر شده است که برخی اشاره می کنیم:
1- راستگویی و نیکی به والدین :پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «به هر که راستگویى در گفتار، انصاف در رفتار، نیكى به والدین و صله رحم الهام شود، اجلش به تأخیر مى افتد و روزیش زیاد مىشود(أعلام الدین؛ ص365)
2-نیت خوب داشتن: امام باقر ( علیه السلام ) می فرماید: هر که خوش نیت باشد، روزی اش افزایش می یابد. (بحار، ج ۵۷، ص ۱۷۵)
3- سحرخیزی و دنبال روزی رفتن در آغاز روز: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «صبح زود در طلب روزى و حاجتهاى خود بروید، زیرا صبح- خیزى مایه بركت و رستگاریست(نهجالفصاحه، ص371)
4- نماز شب: امام صادق(علیهالسلام) فرمود: «َنماز شب، روزى را زیاد و قرض را ادا مى نماید(ثوابالاعمال ،ص42)
-خداوند رزق پاک و حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی 1400/9/24
موضوع: #فاطمیه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزای حضرت زهرا سلام الله علیها
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و اله به سلمان فرمودند: یَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ فَهُوَ فِی الْجَنَّةِ مَعِی... . کسی که فاطمه دخترم را دوست بدارد در بهشت با من است. (إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی) ؛ ج2 ؛ ص294)
یکی از سؤالاتی که درباره ایام فاطمیه می شود این است که برگزاری مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در این ایام چه حکمی دارد؟ و چند روز را به عنوان ایام فاطمیه باید محترم شمرد؟
در جواب این سؤال باید به چند نکته توجه شود:
1. راجع به تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نقلهای متفاوتی است یک نقل آن است که ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله به شهادت رسیدند و نقل دیگر اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند.
2. اما نسبت ایام فاطمیه که مورد سوال مردم متدین و اهل بیت دوست است باید گفت که روزهای آن، بستگی به نظر عرف متدینین جامعه دارد و در هر منطقه یا شهری ممکن است این عرف متفاوت باشد و مقدار روزهای عزاداری، متفاوت در نظر گرفته شود و البته مؤمنین می توانند به جهت ایجاد وحدت رویه مثلا 5 روز را محاسبه کنند. (1)
3. اما در خصوص برگزاری مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در این ایام به طور کلی می گوییم: انجام هر کاری که در نزد مؤمنین توهین و بی احترامی به این ایام و حضرت زهرا سلام الله علیها محسوب شود حرام است؛ هر چند حرام بودن اموری مثل موسیقی های خلاف شرع و رقص حرام اختصاص به این ایام ندارد و در تمامی ایام حرام است اما معصیت و گناه بودن چنین کارهایی در این ایام بیشتر است. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به حرمت بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) روز شهادت حضرت صدیقه سلام الله علیها در سال جاری (13 جمادی الاول (8 دی ماه) و 3 جمادی الثانی (28 دی ماه)) خواهد بود.
(2) (امام خامنه ای، سایت أدمین شماره استفتاء 619124 ؛ سایت مکارم، استفتائات فاطمیه ؛ تبریزی استفتائات جدید ج2 ص1918 ؛ مسائل جدید ج2 ص49 و50)
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی 1400/9/24
موضوع: #کشتار_قبل_از_ظهور
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ: ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!(آیه 5 قصص)
اینکه گفته میشود امام زمان(عج) کشتار زیادی موقع ظهور برپا می کند،غلط است که با دلایلی رد میشود که به برخی اشاره میشود:
1-عمل به سیره پیامبر: امام عصر ( علیه السلام ) به سیره جدش عمل می کند و سیره پیامبرحمت است؛ «وَما اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمينَ»
راوی از امام باقر ( علیه السلام ) سوال کرد:وقتي که قائم ( علیه السلام ) قيام کند به چه روشي با مردم رفتار کند؟ فرمود: بهمان روشي که حضرت رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) با مردم داشت تا اسلام ظاهر و آشکار گشت.(اثبات الهداة ،ج 3 ،ص 455)
2- امام برای اجرای عدالت ظهور می کند و عدالت با کشتار و خونریزی شدید ناسازگار است
3-برخی از کشتارها که در روایات آمده، مربوط به وضعیت دنیا قبل از ظهور است و ربطی به ظهور ندارد.
4-بیشتر روایات کشتار از اسرائیلیات است و ضعیف است، و راویانش کذاب و دروغگو هستند. سازندگان اين احاديث، به خاطر ترساندن مردم از اهل بيت ( علیه السلام ) و مخدوش كردن چهره آنها و توجيه جنايات خود دست به جعل حديث زده اند.
5- در احاديث آمده است كه تمام ساكنين زمين و آسمان از حكومت او خشنود مي شوند(بحار؛ ج52، ص129) و به همه مردم بشارت ظهور او داده شده است ؛ بنابراين چنين فردي نمي تواند خونريز باشد، مگر برخي خونهايي كه بايد ريخته شود و چاره اي در آن نيست.
خداوند ما را از یاران حقیقی امام زمان ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی 1400/9/25
موضوع: #احکام_وقف
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرتش در روایتی نورانی می فرمایند: اَیُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارعوا فِى المَغانِمِ. اى مردم در خوبی ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت ها شتاب نمایید. (بحارالأنوار، ج 75، ص112)
انسان می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد، یکی از این فرصت ها وقف کردن است که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد. و بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه من جمله حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است، لذا چند نکته کوتاه درباره احکام وقف عرض می شود:
1. اگر کسی مالی را مثل زمین یا ظرف یا فرش و مانند اینها وقف مکانی کند، بعد از اینکه وقف به صورت شرعی تحقق پیدا کرد، واقف اختیاری نسبت به این مال وقفی ندارد بنابر این نمی تواند شکل وقف اولیه را تغییر بدهد یا اینکه مال وقفی را بفروشد یا مال وقفی را به کسی ببخشد یا امانت بدهد، بلکه باید مطابق همان وقف اولیه به آن عمل شود. (1)
2. خرید و فروش مال وقفی جایز نیست و چنانچه مالی وقف مسجدی شده و مورد نیاز مسجد نیست و همین وسیله در مسجد دیگری مورد نیاز است باید به همین مسجد دیگر منتقل کرد و نمی توان آن وسیله را فروخت و تبدیل به احسن کرد لذا فروش مال وقفی مراحلی دارد که حتما باید به کارشناسان مطلع در این زمینه مراجعه کرد. (2)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال توفیق انجام کارهای خیر را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع مسأله 2676)
(2) (تحریر الوسیله کتاب الوقف م 73 ؛ آیت الله سیستانی منهاج الصالحین ج 2 م 100)
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی 1400/9/25
موضوع: #آثار_حرام_خواری1
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1- جهنمی شدن: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: خداوند متعال میفرماید: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهی به دست میآورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ کنم(بحار، ج 103، ص 5)
2-فقر و تنگدستی: بسیاری از مردم از فقر و تنگدستی مینالند. در حالی که اگر به رفتار خودشان توجه داشته باشند میتوانند علت آن را بیابند. حرامخواری و خباثتخواری خود مهمترین عامل فقر و تنگدستی است. پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرموده است: کسی که مالی از راه غیرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست میکند. (بحارالانوار، ج 103، ص 5)
3- عدم استجابت دعا: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمیشود و گوشتی که آن لقمه حرام میرویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313)
4- حسرت عظیم در قیامت: امیرمؤمنان ( علیه السلام ) فرمود: بزرگترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد و برای فرد دیگر به ارث گذارد و او آن را در راه اطاعت و بندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت شود و اولی به واسطه آن مال حرام (نخورده) وارد جهنم گردد. (بحارالانوار ج 103 ص 12 )
5- اعراض خدا: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرموده است: کسی که مال مؤمنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهای نیک او را نکوهیده میدارد و آنها را درنامه اعمال نیک او مینویسد تا توبه کند و مالی راکه از آن مؤمن گرفته به او برگرداند. (بحارالانوار ج 104 ص 294 )
خداوند روزی حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی 1400/9/25
موضوع: #راههای_امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
حضرتش در روایتی می فرمایند: فَرَضَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ ... الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ تَنْزِیهاً لِلدِّین. خداوند متعال امر به معروف را برای صلاح عموم جامعه و نهی از منکر را برای پاک ماندن دین از انحرافات و کجی ها بر مردم واجب ساخت. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج3 ؛ ص568)
در شب جمعه و شب استجابت دعا قرار داریم اما از طرفی برای استجابت دعا موانعی نیز وجود دارد که یکی از این موانع این است که انسان واجب فراموش شده امر به و معروف و نهی از منکر را انجام ندهد؛ لذا قصد دارم چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر خدمت شما تقدیم کنم:
1. از بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است کسی که می خواهد نهی از منکر کند خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش می خواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد. اما اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند و تکلیف از انسان ساقط نمی شود. (1)
2. در هنگام نهی از منکر باید به گونه ای عمل شود که از کار شخص انتقاد شود نه خود شخص زیرا نهی از منکر مبارزه با بیماری و مرض است نه بیمار، انزجار از عمل زشت و انجام منکر است نه کسی که مبتلا شده است و ناهی از منکر با خود او مخالفت و دشمنی ندارد بلکه از عمل ناپسند او بیزار است.
3. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ بنابراین اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد میباشد که نسبت به واجبات دینی، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و... بیتوجّه است و آنها را سبک میشمارد یا نسبت به ارتکاب حرامها از قبیل ربا، غیبت، دروغ، گوشدادن به غنا و موسیقی لهوی و... بی مبالات و بیباک میباشد، باید با اهمّیّت بیشتری با مراعات مراتب سه گانه امر به معروف و نهی از منکر، جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام دعوت نماید. (2)
خداوند متعال به حق حضرت زهرا سلام الله علیها توفیق انجام وظایف دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ، ص: 328 و ص: 331)
(2) (توضیح المسائل جامع م 2218)
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی 1400/9/25
موضوع: #ایمان_عاریه ای
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی ( علیه السلام ) ایمان را دو گونه معرفی میکنند: فَمِنَ الْإِيمَانِ مَا يَكُونُ ثَابِتاً مُسْتَقِرّاً فِي الْقُلُوبِ وَ مِنْهُ مَا يَكُونُ عَوَارِيَّ بَيْنَ الْقُلُوبِ وَ الصُّدُورِ إِلَى أَجَلٍ مَعْلُومٍ (خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه: ) از ايمانها ايمانى در دلها ثابت و برقرار، و ايمانى بين دلها و سينهها تا مدتى معين عاريتى و ناپايدار است.
امام خامنه ای در توضیح این حدیث می فرمایند: دوگونه ایمان داریم؛ ایمان ثابت و مستقر، و ایمان مستودع و عاریهای.
1.ایمان ثابت و مستقر، یعنی جای گرفتهی در قلب، تکیه کردهی به یک استدلال و یک بینش عمیق، و پشتیبانی شدهی با عمل صالح.
2.نوع دیگر ایمان این است که با احساسات پیدا شده، با منطق پیدا نشده؛ انسان پای آن، عمل صالح نگذاشته؛ همینطور شعارِ ایمانی داده و گاهی هم خیلی تند شعار داده؛اما پای این، عمل صالحی که بهخاطر آن با نفس ِ خودش مجاهدت و مبارزه کند، خرج نکرده؛ یعنی این ایمان با عمل صالح آبیاری نشده؛ این میشود ایمان عاریهیی. ایمان عاریهیی هم ایمان است؛ نه اینکه آن شخص، منافق است؛ ایمانش راسخ نیست؛ لذا زود زایل میشود.
در چه مواقعی اینگونه ایمان زایل میشود؟وقتهای امتحان و لحظات هوای نفس. مثلاً اگر کسی پولکی است، هنگامیکه بین پول و حفظ ایمان، سر دو راهی قرار بگیرد، ایمان میپرد و تمام میشود. بعضیها دچار وسوسههای نفسانی و شهوات جنسی هستند؛ بعضیها دچار مقامپرستیاند؛ هر کسی یکطوری است. هر کدام از ماها لغزشگاهی داریم؛ چنانکه روزگاری که عصر شبهه باشد، ایمان بسیار متزلزل است و ممکن است کسی در روز با ایمان باشد ولی شب ایمان خود را از دست داده باشد(۱۳۸۳/۰۸/۲۰)
امام صادق علیه السلام به یكی از اصحاب و یارانشان فرمودند: این دعا را زیاد بخوان. «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ ( كافی،ج2، ص 72). یعنی خدایا من را از آن هایی كه ایمانشان موقت و عاریه هست قرار نده. در زیارت عاشورا در چندین جا می گوییم؟ (و ان یثبّت لی عندكم قدم صدق) و در سجده زیارت عاشورا می گوییم: و ثبّت لی قدم صدق عندك مع الحسین
بنابراین ایمانی در اسلام ارزش دارد که مقلدانه( تقلید از پدر) ومتعصبانه نباشد و با دلیل باشد و همراه با عمل صالح باشد و در امتحانات از بین نرود.
خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi