eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
29 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
دوشنبه ظهر اعتقادی 1400/12/9 موضوع : سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام 1-ابوطالب كسى بود كه همسرش فاطمه بنت اسد را به اسلام دعوت كرد  ( شرح نهج البلاغه ، ج۱۳ ، ص۲۷۲ ) ، وقتى فرزندش على(عليه السلام)را ديد كه سمت راست پيامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم )  و همراه وى به نماز ايستاده نه تنها او را منع نكرد، بلكه او را به همراهى با پيامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمان داد ، به فرزند ديگرش جعفر نيز گفت كنار رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم )  و در طرف چپ او نماز بگزار  ( اسد الغابه ، ج۱ ، ص ۳۸۷ ; سيره حلبى ، ج۱ ، ص ۴۳۳ ) 2- در محاصره اقتصادى و اجتماعى مسلمين ، همراه مسلمانان به شعب ابوطالب رفت و ریاست قریش را بخاطر پیامبر رها کرد و در آنجا متحمل درد و رنج فراوان گشت. وقتى يكى از مشركان  در مسجدالحرام مشتى خون و سرگين بر چهره پيامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) مى مالد ، ابوطالب شمشير حمايل كرده به مسجدالحرام مى رود و همان كار را بر سر او مى آورد  ( كافى ، ج۱ ، ص ۴۴۹ ) ، در شعب ابوطالب براى حفظ جان پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)كودك خردسال خود على(عليه السلام) را هر شب جاى او مى خواباند و رنج غربت فرزند ديگر خود جعفر را در هجرت به حبشه تحمل مى كرد. 3- سخنان و اشعارى كه در تأييد پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)از ابوطالب در منابع معتبر نقل شده بسيار زياد و متجاوز از هزار بيت است كه هم اكنون در كتابى به نام «ديوان اشعار ابوطالب» گردآورى شده است.در اشعارش اعتراف به دین اسلام کرده است: يا شاهِـدَ الله عَلَىَّ فَاشْهَـد إنّى عَلى دِين النَّبىّ أحمد  ( شرح نهج البلاغه، ج۱۴، ص ۷۸ ) .«خدايا شاهد باش كه من بر دين پيامبر يعنى احمد مى باشم». 4- پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) در فوت ابوطالب سخت گريست و از خداوند براى او طلب مغفرت كرد  ( شرح نهج البلاغه ،ج۱۴ ، ص ۷۶ ) . و فرمود: در اذيت و رنج ، آنچه قريش بر سرم آوردند كمتر از مصيبت ابوطالب بود و در جريان دعوتم بازو و نگهدار من بود و تا زمانى كه ابوطالب زنده بود قريشيان نمى توانستند مرا اذيت كنند  ( سيره ابن هشام ، ج۲ ،ص ۳۰ ) . و هنگام دفن وى فرمود: اى عمو مرا در كودكى پرورش دادى ، در يتيمى كفالت كردى و در بزرگى يارى نمودى ، پس خداوند جزاى خيرت دهد  ( تاريخ يعقوبى ، ج۲ ، ص ۳۵۰ ) . پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)در تشييع جنازه او شركت كرد و وعده كرد كه روز قيامت براى پسر و مادر و عمويش ابوطالب شفاعت كند  ( تاريخ يعقوبى ، ج۲ ، ص ۳۵ ) . با آن كه تشييع جنازه كافر و شفاعت وى صحيح نيست. على(عليه السلام) سوگند ياد مى كند كه ابوطالب ، عبدالمطلب ، هاشم وعبدمناف هرگز بتى را نپرستيدند بلكه به سوى كعبه و به آيين ابراهيم(عليه السلام)نماز مى گزاردند  ( كمال الدين ، ج۱ ، ص ۱۷۵ ) . و او را كسى مى داند كه اگر تمام گناهكاران روى زمين را شفاعت كند خداوند مى پذيرد  ( بحارالأنوار ، ج۳۵ ،ص ۱۱۰ ) . امام سجّاد(عليه السلام) در پاسخ كسى كه از ايمان ابوطالب سؤال مى كرد فرمود: چقدر جاى تعجب است خداوند رسولش را نهى كرده كه زن مسلمانى در نكاح كافرى باشد ، فاطمه بنت اسد از زنانى است كه در اسلام بر ديگران سبقت گرفته است در حالى كه تا آخر عمر ابوطالب ، همسر او بود  ( شرح نهج البلاغة ، ج۱۴ ، ص ۶۸ ;الغدير ، ج۷ ، ص ۳۸۱ ) . امام باقر(عليه السلام)ايمان ابوطالب را از ايمان بسيارى از مردم برتر مى داند و نقل مى كند كه على(عليه السلام)دستور مى داد به نيابت وى حجّ به جا آورند  ( سيره حلبى ، ج۳ ، ص ۲۰۵ ). امام كاظم(عليه السلام)ابوطالب را از اوصياء انبياء پيشين مى داند كه به نبوت پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم)شهادت داد و در روز وفات وصايا را به او تحويل داد  ( كافى ، ج۱ ، ص ۴۴۵ ) . خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد  @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی 1400/12/9 مناسبت: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید مبعث در روایتی پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: إِنَّمَا بُعِثْتُ‏ لِأُتَمِّمَ‏ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ. به راستی من مبعوث شدم تا شرافت های اخلاقی را کامل و تمام کنم. (بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏68 ؛ ص382) روز مبعث پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله از اعیاد بزرگ مسلمانان است و برای آن روز اعمالی ذکر شده است که در مفاتیح نقل شده است و البته چون سوالات فقهی در این زمینه زیاد است و مسائل مورد نیاز را نیز دستور داریم که بیاموزیم برخی از این اعمال را به همراه نکاتی شرعی خدمتتان اطلاع می دهیم: 1. غسل که زمان انجام آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است؛ البته به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای کفایت از وضو نمی کند. (1) 2. بسیار صلوات فرستادن. 3. زیارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیر‌المؤمنین علیه‌السلام‌ 4. روزه که ثواب آن معادل هفتاد سال روزه گرفتن است. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و می تواند نیت روزه قضا کرده و انشاء الله از ثواب آن روز هم بهرمند می شود و همچنین فردی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد. (2) نکته: اینکه گفته می شود روزه گرفتن در روز عید مبعث ثوابش معادل هفتاد سال روزه است، برای کسی این سوال ممکن است ایجاد شود که پس کسی که مثلا اصلا روزه نگرفته یا چندین سال روزه نگرفته همین یک روز را روزه بگیرد، کفایت از روزه های قضا می کند؟ که در جواب این سوال عرض می شود، این برداشت صحیح نیست و کفایت از روزه های قضا نمی کند و به هر تعدادی که انسان روزه قضا دارد باید قضای آن را انجام دهد. 5‌. دعاها و نمازهایی که در مفاتیح الجنان ذکر شده است. (مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب) خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) آیت الله مکارم: کفایت از وضو می کند. (رساله مراجع م 644) (2) (رساله مراجع م 1563) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی 1400/12/9 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: .1- اطمینان و آرامش قلب امام علی ( علیه السلام )  فرمود: هنگامی که آیه «الابذکر اللّه تطمئن القلوب-آیه 28 رعد-» نازل شد پیامبر  ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: این(آرامش[) مربوط به کسانی است که خدا و رسولش را دوست داشته باشد. «و احبّ اهل بیتی صادقاً غیر کاذب کسی که اهل بیت مرا صادقانه و بدون دروغ دوست داشته باشد و مؤمنان را در حضور و غیاب دوست داشته باشد. آگاه باشید با یاد خدا همدیگر را دوست دارند. (کنزالعمّال، ج 2، ص .442) 2- حکمت امام صادق ( علیه السلام )  فرمود: « کسی که اهل بیت ما را دوست داشته باشد و محبّت ما در قلب او تثبیت شود چشمه های حکمت بر زبانش جاری می شود و ایمان در قلبش تازه می گردد.» (محاسن، ج 1، ص .141) 3- استکمال دین پیامبر خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: « محبّت به اهل بیت و ذریّه من سبب کامل شدن دین است.» (امالی صدوق، ج 1، ص .161) 4- امنیت در قیامت پیامبر خدا  ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: « کسی که ما اهل بیت را دوست داشته باشد خدای سبحان او را در روز قیامت با امان محشور فرماید.» (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص .58) یکی از راه های ابراز تولّی و محبت؛رفتن به زیارت و خواندن زیارت ها و توجّه به متن آن ها به ویژه زیارت جامعه کبیره است. خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی 1400/12/10 موضوع: مناسبت: عید مبعث سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید مبعث خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به عظمت شخصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ. به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است. (سوره توبه، آیه 128) در این روز که متعلق به قطب عالم امکان است نکاتی شرعی راجع به دعا کردن برای حضرتش بیان می کنیم: 1. در عظمت شخصیت رسول خدا صلی الله علیه و آله همین بس که در تشهد نمازها، واجب است که بر ایشان و اهل بیت ایشان، درود فرستاده شود و اگر کسی عمدا این کار را انجام ندهد، نمازش باطل است؛ (1) در صلوات تشهد نماز "و عجل فرجهم" جزء نماز نمی باشد اما گفتن آن به نیت ذکر یا دعا اشکالی ندارد. (2) 2. صلوات بر پیغمبر صلى الله علیه و آله و اهل بیت ایشان علیهم السلام در تمام حالات از مستحباتی است که سفارش زیادی شده است. و نیز مستحب است هر وقت انسان نام مبارک رسول خدا را بگوید یا بشنود، هرچند در نماز باشد صلوات بفرستد. (به اینکه ذکر را در هر کجای نماز که هست قطع کرده صلوات را فرستاده و بعد از صلوات نماز را ادامه دهد) همچنین موقع نوشتن نام مبارک حضرتش و یا حتی زمانی که حضرت را یاد می کند، نیز مستحب است انسان صلوات بفرستد. (3) 3. یکی از مستحبات بعد از تشهد اول نماز و قبل از برخاستن برای رکعت بعد گفتن این جمله و دعا است که بگوید: "و تقبل شفاعته و ارفع درجته" یعنی خدایا شفاعت پیامبر را نسبت به امتش قبول کن و درجه اش را ترفیع ده! (4) خداوند متعال به حق پیامبر رحمتش لحظه به لحظه بر عزت و سربلندی اسلام و مسلمین جهان بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع، مساله 1100 ؛ عروه الوثقی، فصل فی التشهد، واجباته ؛ توضیح المسائل جامع، مساله 1305 ) (2) (رهبری، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، نماز، شماره 771505 ؛ سیستانی، استفتائات سایت ؛ مکارم، استفتائات سایت) (3) (عروه الوثقی، فصل فی الصلاه علی النبی ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، استحباب ذکر صلوات در نماز ؛ تعقیبات نماز ؛ توضیح المسائل جامع، مساله 1338 و 1339) (4) (العروه الوثقی، فصل فی التشهد، م4، توضیح المسائل مراجع، م1103) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی 1400/12/10 موضوع : سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تبریک ایام پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم )  هدف از بعثت را چنین بیان میکند که : «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]»( بحار الانوار، ج 68، ص 382،و السنن الکبری بیهقی، ج 10، ص 323) اهداف متعدد بعثت پیامبران در قرآن عبارتند از: 1- خدا پرستی و پرهیز از طاغوت: از اهداف زیر بنایی و بنیادین بعثت انبیا علیهم السلام فراخوانی مردم به پرستش خدای یگانه و دوری از طاغوت و مظاهر آن است:«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (نحل: 36)«ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنان بگویند خدا را بپرستید و از پرستش غیر خدا (طاغوت) خودداری کنید 2ـ تعلیم و تزکیه مردم : «و لقد من الله علی‌المؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم»( آل‌عمران آیه 164)) و خداوند بر مؤمنین منت گذاشت آنگاه که از جنس خودشان رسولی فرستاد تا بر آنها آیات الهی را بخواند و آنها را تزکیه و تعلیم و هدایت نماید. 3- ایجاد قسط و عدل :لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکتابَ وَ الْمِیزانَ لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ[حدید/۲۵) ۴ـ رفع اختلافات مردم :کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکتابَ بِالْحَقِّ لِیحْکمَ بَینَ النّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ(بقره/۲۱۳) ۵ـ تشویق و تهدید انسان ها : وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلاّ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ[انعام/۴۸) خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی 1400/12/10 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ زَارَنَا بَعْدَ مَمَاتِنَا فَکَأَنَّمَا زَارَنَا فِی حَیَاتِنَا. هر کس ما را بعد از وفاتمان زیارت کند، گویا ما را در حال حیات زیارت کرده است. (وسائل الشیعه ج14 ص322) یکی از اعمال مستحب که در ماه رجب نسبت به آن سفارش شده است زیارت حضرت رضا علیه السلام است، اما باید توجه داشت که در هنگام تشرف به حرم مطهر مسائلی وجود دارد که واجب است آنها رعایت شود که به چند مورد اشاره می شود: 1. آنچه زائرین عزیز در هنگام زیارت باید توجه وی‍‍ژه‌ای داشته باشند این است که زیارت مستحب است و آزار و اذیت دیگران حرام است؛ لذا در هنگام عبور و مرور در صحن ها و رواقها یا خواندن زیارت و دیگر شؤون، باید مواظب باشیم که زیارت همراه با اذیت و آزار زائرین نباشد. 2. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) می‌تواند برای زیارت به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود اما توقف در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد، حرام است؛ البته می تواند از یک درب داخل و از درب دیگر بدون توقف خارج شود. و همچنین به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای توقف ‌زیر ‏‌گنبد مطهر نیز، حرام است. اما حرم ‌امام زاده ها اگر مسجد نداشته باشد این حکم را ندارد. (1)‌ 3. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن و کتب ادعیه و مهر یا ویلچر(مگر اینکه مجوزی برای این کار وجود داشته باشد.) و مانند آن شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند. 4. زیارت یک امر مستحبی است اما رعایت مسائل شرعی در هر مکان و در هر زمان مخصوصا در حرم مطهر شرعا واجب است؛ لذا بانوان محترم در رعایت حجاب و پوشش شرعی کوشا باشند و مردان نیز نسبت به نگاه به نامحرم نیز مواظب باشند. خدواند متعال توفیق زیارت با معرفت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) مشهور: توقف‌ در زیر گنبد حرام‌ است. زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، ‌صافی، بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام‌است. (توضیح المسائل مراجع، مساله 355 ؛ تحریر الوسیله، القول فی احکام الجنب ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 20 ص: 88) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی 1400/12/10 موضوع: ‏_بیت_علیهم_السلام سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- برای اینکه دوستى  ومحبت اهل‏بيت ( علیه السلام )  را بدست بیاوریم راههایی وجود دارد که عرض میشود: 1- معرفت اهل بيت ( علیه السلام ) :  : در سايه معرفت امام به كمالات و ويژگى‏هاى منحصر به فردش آشنا مى‏گرديم و اين باعث محبت نسبت به اهل بيت ( علیه السلام )  میشود. امام صادق ( علیه السلام )  مى‏فرمايد: «امام آن شاخص آشكار است كه بين خداى عزوجل و خلقش قرار گرفته، پس هر كس او را شناخت مؤمن مى‏گردد و هر كس او را انكار كرد كافر مى‏گردد»( کافی، ج 1، ص 170، ح 839.) . مؤمن بودن، فرع بر شناخت امام است. از طرفى ايمان، عين حب و بغض است. امام محمد باقر ( علیه السلام )  مى‏فرمايد: «الايمان حب و بغض»؛ (میزان الحکمه، ج 2،ص 214، ح 3095) 2- اطاعت از اهل بيت ( علیه السلام ) : هر اندازه نسبت به اوامر آنان عصيان شود، به همان اندازه بغض و كدورت نسبت به آنان در دل ايجاد مى‏شود و برعكس هر اندازه نسبت به اوامر آنان اطاعت شود، به همان اندازه حب و صفا به آنان دل را فرا مى‏گيرد. امام رضا ( علیه السلام )  مى‏فرمايد: « «الها! از تو آن عملى را مسألت مى‏كنم كه حب خودت را به من برساند»( میزان الحکمه ، ح 3093.). بنابراين يكى از راه‏هاى عملى وصول به «حب» اصل عمل و طاعت عملى است. 3- توسل  حقیقی: در سايه شناخت امام مى‏فهميم همه چيزمان به او وابسته است. واسطه فيض و كمال و همه چيزمان امام مى‏باشد براى آشنايى بيشتر ترجمه زيارت جامعه كبيره را مطالعه كنيد. اگر توسل بعد از شناخت و با حال همراه باشد، ترنم عاجزانه و عاشقانه‏اى است كه حب را در دل بيش از پيش مى‏پروراند. 4- تولى و تبرى: دو اصلى كه با حب اهل بيت ( علیه السلام )  تأثير متقابل دارند يعنى، حب اهل بيت ( علیه السلام ) ، تولى و دوستى با دوستان خدا و آنان و تبرى و بى‏زارى از دشمنان خدا و آنان را مى‏آورد و تولى و تبرى هم محبت اهل بيت ( علیه السلام )  را در پى دارد. خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی  1400/12/11 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت رضا علیه السلام روایت شده فرمودند: پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی، ج 1، ص 548) یکی از عبادات مالی، خمس است که با وجود شرایطِ آن، پرداخت خمس واجب می‌شود، لذا چند نکته درباره خمس خدمت شما عزیزان عرض می کنم: 1. هر فردی که دارای درآمدی است، هر مقدار از درآمدش که در بین سال خمسی، صَرف نیازها و مخارجِ حلال زندگی شده که مطابق شأنش بوده، مانند خوراک، پوشاک، مسکن و اثاثیه منزل، خمس ندارد. اما آنچه از درآمد در سر‌رسید سال خمسی باقی بماند باید یک پنجم را به عنوان خمس بدهد؛ فرقی نمی کند آنچه باقی مانده پولِ پس انداز شده باشد یا مواد غذایی داخل منزل باشد. 2. اگر بر کسی‏ خمس واجب شد و او در آن زمان، توان پرداخت خمس را نداشت، باید به دفتر مرجع تقلید خودش مراجعه کند تا برای تأخیر در پرداخت خمس مهلت بگیرد. 3. داشتن بدهکاری یا قسط بانکی در هر حالتی نمی‌تواند بهانه ای برای پرداخت نکردن خمس باشد چرا که برخی از افراد هر چند بدهکار باشند با توجه به مختلف بودن بدهکاری ها و احکامش، باید خمس موجودی را پرداخت کنند. مثلا فردی که بابت خرید مغازه بدهکار است این بدهی سبب نمی شود، خمسِ درآمدی که از سال خمسی اش زیاد آمده را پرداخت نکند. (1) خدای رحمان، ما را گرفتار و ذلیل حب دنیا قرار ندهد، به برکت ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (رساله مراجع م 1765و1790و1791و1792 ؛ اجوبه الاستفتائات س924 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س902 ؛ جامع الاحکام صافی ج1 س773- 774 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الخمس ؛ هدایه العباد صافی م1620 ؛ منهاج، سیستانی ج 1 ص: 392 ؛ وحید منهاج ج1/348 ؛ جامع المسائل ج1 س645) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی  1400/12/11 موضوع:  سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا  ( صلی الله علیه و آله و سلم )  فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166) همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست. دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد».( کافی: ج 1، ص430) امام رضا فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده(انا) را قبول کند خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی  1400/12/11 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت سجاد علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: ...أَلَا وَ إِنَّ أَبْغَضَ‏ النَّاسِ‏ إِلَى‏ اللَّهِ‏ مَنْ یَقْتَدِی بِسُنَّةِ إِمَامٍ وَ لَا یَقْتَدِی بِأَعْمَالِه. آگاه باش که منفورترین مردم نزد خداوند متعال کسی است که سیره امامی را برگزیند ولی از کارهای او پیروی نکند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص234) از آنجایی که فردا در تقویم روز پنجشنبه آخر ماه رجب است و روزه بسیار فضیلت دارد، چند نکته درباره روزه قضا خدمت شما عرض می شود: 1. اگر کسی از ماه رمضان گذشته روزه قضا داشته باشد مثلا به خاطر اینکه در ماه رمضان مریض بوده و روزه نگرفته یا مسافرت بوده و روزه نگرفته یا خانم عذر شرعی داشته و روزه نگرفته است به فتوای اکثر مراجع تقلید اگر بتواند تا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان آینده واجب است (به فتوی یا احتیاط واجب) قضای روزه را انجام دهد. (1) 2. به نظر اکثر فقهای عظام، وقت نیت روزه قضا تا قبل از اذان ظهر است، بشرط اینکه تا آن موقع چیزی که روزه را باطل می کند مانند خوردن و آشامیدن را مرتکب نشده باشد. (2) 3. اگر کسی از روی فراموشی یا غفلت یکی از کارهایی که روزه را باطل می کند مرتکب شود مثلا سهوا بخورد یا بیاشامد روزه باطل نمی شود و فرقی بین روزه واجب و قضا و مستحبی نمی باشد. (3) 4. افرادی که روزه قضا دارند نمی توانند نیت روزه مستحبی کنند و همچنین مسافرینی که نمازشان شکسته است نیز شرعا از روزه معذورند و سعی کنند از دیگر اعمال این ماه بهره مند شود.. (4) خداوند متعال توفیق بندگی و عمل به وظایف دینی را به همه ما عنایت بفرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) حضرت امام، رهبری، صافی، وحید، بهجت: احتیاط واجب. فاضل، مکارم‌، شبیری: فتوی. خویی، سیستانی: احتیاط مستحب. (عروه الوثقی، فصل فی احکام القضاء، م 18 ؛ رساله آموزشی رهبری، ج 1 درس 64 ؛ منهاج الصالحین، ج 1 م 1047 ؛ رهیافت روزه، ص: 176) (2) شبیری: در روزه قضای ماه رمضان خودش تا زمانی که به اندازه نیت کردن به مغرب مانده باشد، نیت روزه صحیح است. (عروه الوثقی، کتاب الصوم، فصل فی النیه، م 12 ؛ رساله مراجع م 1564 و م 1565 ؛ رهبری، سایت، احکام روزه، سوال 55 و 57 ؛ شبیری، المسائل الشرعیه، م 1572) (3)رساله مراجع م 1653 4. رساله مراجع م 1563 @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی 1400/12/11 موضوع:  خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى‏] تشخیص [حقّ از باطل‏] قرار مى‏ دهد و گناهانتان را از شما مى ‏زداید و شما را مى ‏آمرزد (آیه 29 انفال) در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله: 1. ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه) 2. پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم(31 آل عمران) 3. عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم(22 نور) 4. قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم(17 تغابن) 5. عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم(3و4 نوح) 6. پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم(31 نساء) 7. دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له(16 قصص) 8. دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا(97 یوسف) خداوند همه گناهان ما را ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی 1400/12/12 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند: إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ أَنْ یَدْخُلَهَا جَسَدٌ غُذِّیَ بِحَرَامٍ. خدای بزرگ و بلند مرتبه بهشت را بر بدنی که با مال حرام تغذیه شود، حرام کرده است. (تنبیه الخواطر {معروف به مجموعه ورام} ص 69)  بنا داریم چند نکته ای درباره خوردنی ها و آشامیدنی ها خدمت شما بیان کنیم که در برخی موارد خوردن و آشامیدن حرام است که به چند مورد اشاره می شود: 1. خوردن غذایی که نجس است حرام است اما اگر شک دارد که نجس شده یا نه، خوردن آن اشکال ندارد. (1) 2. خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت مانند خرگوش، خرچنگ، حیوان داخل صدف و ماهی که جزو ماهیان پولکدار نباشد و همچنین خوردن بعضی از قسمتهای حیوانات حلال گوشت نیز مانند دنبلان و نخاع حرام است. (2) 3. خوردن هر مایعی که مست کننده می باشد حرام است، و در آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه؛ و کسی که مرتکب این گناه بزرگ شده، باید در حالت طبیعی نمازش را بجا آورد و ترک نماز گناه مجدد است. (3) 4. خوردن مال غصبی و مالی که از راه حرام بدست آمده مثل مال دزدی یا مالی که از راه قمار و مانند آن بدست آمده است؛ در این مورد انسان نیز مدیون است و باید مالی را که استفاده جبران کند و به صاحبش برگرداند. خداوند متعال توفیق ترک محرمات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 145) (2) (تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، م 1 و م 2 و م 5 و م 27 ؛ منهاج الصالحین، ج 3 م 877 و م 878 و م 881 و م 900 ؛ جامع المسائل ج1 س 1362 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 5882) (3) (تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، خوراکی های غیر حیوان، م 15 و م 16 ؛ منهاج الصالحین، ج3 ، م 926 و م 927 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 5936 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام النجاسه م 32) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی 1400/12/12 موضوع:  سلام علیکم  -بسم الله الرحمن الرحیم رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد: 1. از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657) 2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.) 3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم. 4. از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند. خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی 1400/12/12 موضوع: مناسبت: در فرض اول ماه شعبان بودن مناسب است تبریک حلول ماه شعبان نیز بیان گردد سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَا مِنْ قَدَمٍ سَعَتْ إِلَى الْجُمُعَةِ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهَا عَلَى النَّار. هيچ قدمي نيست كه به سوي نماز جمعه برداشته شود، مگر اين كه خداوند بدن صاحب آن را بر آتش حرام مي كند. (وسائل الشیعه ج 7 ص: 297) مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ فردا روز جمعه است و بفضل الهی شرایط برگزاری نماز جمعه فراهم شده است و در حرم مطهر هم انشاء الله نماز جمعه برگزار خواهد بود؛ لذا به جهت اینکه نسبت به این واجب اطلاعاتمان بیشتر شود امشب چند نکته کوتاه درباره نماز جمعه بیان می کنیم: 1. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت در نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان‏ علیه السلام به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یا خواندن نماز جمعه مخیر است‌، هر چند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر هم می تواند در نماز جمعه شرکت کند. (1) 2. کسی که در نماز جمعه شرکت کرده واجب است به خطبه‌ها گوش کند (2) و همچنین باید ازهر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند. (3) 3. کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و بنا به نظر اکثر مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز کافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. (4) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) شبیری زنجانی: خواندن نماز ظهر در وقت امکان حضور در نماز جمعه با شرایط معتبر، خلاف احتیاط است، همچنان که اگر نماز جمعه خواند، بنابر احتیاط به آن اکتفا نکند و باید نماز ظهر را هم بخواند. صافی، گلپایگانی: نماز ظهر نیز بنابر احتیاط خوانده شود. (رساله مراجع ص842 م1) (2) (بنابر احتیاط: آیات عظام سیستانی، مکارم، خوئی) (3) (رساله مراجع ص 852 مساله 38 و صفحه 858 و 862 ) (4) (رساله مراجع ص 847) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی 1400/12/12 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  در احادیث رسیده از امام رضا  ( علیه السلام )  به وفور درباره  خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود: 1-سنگینترین عمل:امام رضا ( علیه السلام )  می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست( عیون اخبار الرضا ( علیه السلام )  ج 2 ص 37) 2-زن ندادن به بداخلاق: فردی در در نامه‏ای به حضرت رضا علیه‏السلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشت‏خویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن(وسائل الشیعه، ج14، ص54) 3-نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر   ( صلی الله علیه و آله و سلم )  می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند  (عیون اخبار الرضا ( علیه السلام )  ج 2 ص 37) 4-بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام )  می فرماید:  از رسول الله صلی الله علیه و آله درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38) 5-نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید:  نزدیک‌ترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا ( علیه السلام ) ، ج2، ص38) @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی 1400/12/13 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: ....أَفْضَلُ الْعِبَادَة الْعَفَافُ... . برترین عبادت پاکدامنی است. (الکافی(ط الاسلامیه) ج2 ص467) در بین اطرافیانمان برخی محرم هستند و برخی نامحرم و از طرفی چون با ایشان ارتباط و ابتلا داریم لازم است دقیقا محرم را از نامحرم بشناسیم؛ برخی از مواردش کاملا مشخص است و همه می دانند لکن نکات دقیقی هم در این باب هست که لازم است برای کسانی که مورد ابتلائشان هست بیاموزند؛ در این زمینه چند نکته کلی بیان می کنیم: 1. در اسلام، فقط سه راه برای ایجاد مَحرمیت بیان شده که عبارت است از: 1- کسانی که با ولادت به افراد محرم می شوند (محارم نسبی)، کسانی که با ازدواج کردن با انسان محرم می شوند (محارم سببی) و کودکی که با شیر خوردن از مادری با وجود شرایطی محرم می شود (محارم رضاعی) و جز این موارد راه دیگری برای محرمیت وجود ندارد. 2. کسانی که فرزند خوانده به منزل می آورند صرف این عمل محرمیت نمی آورد و نامحرم است مگر آنکه با عقد ازدواج و یا شیرخوارگی محرمیت درست کنند. که البته احکام دقیقی دارد که برای کسانی که مورد ابتلائشان است باید سوال کنند. 3. اینکه بعضی در ارتباط با نامحرم ادعا می‌کنند ارتباط ما در قالبِ ارتباط خواهر و برادری است، منشأ شرعی نداشته و چیزی به نام صیغه خواهر و برادری که باعث ایجاد محرمیت شود در اسلام وجود ندارد. (1) 4. قبل از خوانده شدن صیغه عقد ازدواج، دختر و پسر با یکدیگر نامحرم هستند حتی اگر نامزد بوده و قصد ازدواج داشته باشند و فرقی با سایر نامحرم‌ها ندارند. 5. خانمی که ازدواج دائم کرده، تا هنگامی که طلاق نگرفته و صیغه طلاق جاری نشده، شوهردار محسوب می‌شود هر چند ماهها و سالها از هم جُدا زندگی کنند یا در حال پیگیریِ طلاق باشند. (2) خدا توفیق بندگی و ارتباط سالم اجتماعی به ما و نسل ما عنایت فرماید، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (استفتائات بهجت ج4 س4960) (2) (رساله مراجع قبل از مساله 2363 و 2464) @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی 1400/12/13 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند در قرآن می فرماید:«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان می‌پندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169) امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم: 1. بالاترین خیر:پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10) 2. اولین بهشتی:امام رضا (علیه السلام )می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11) 3. مقام شفاعت داشتن:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12) 4. رهبران اهل بهشت:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18) خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی. ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ موضوع: مناسبت: شب ولادت امام حسین علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام فردی به امام کاظم علیه السلام نوشت که: من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و می‌گوید که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. حضرت علیه السلام به او نوشتند: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُهُمْ. بچّه دارشو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. (وسائل الشیعة ؛ ج‏21 ؛ ص360) یکی از مهمترین اهداف ازدواج و فرزندآوری طبق آیات و روایات معصومین علیهم السلام افزایش گوینده کلمه لا‌اله‌الا‌الله و تربیت فرزند صالح است (1) که پدر و مادر مسئولیت بسیار خطیر و حساسی در این زمینه دارند و از نگاه اسلامی نقش پدر، ویژه تر و پررنگ تر می باشد. و پدران عزیز زمان بیشتری را به این امر مهم اختصاص دهند. در همین زمینه چند مساله شرعی را در ارتباط با تربیت دینی فرزندان عرض می کنم: 1. بر ولیّ کودک واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاق یا عقیده او می شود حفظ کند؛ یکی از تهدیدها در زمان کنونی که فرزندان ما را به شدت در معرض خطر قرار داده است فضای مجازی است اینکه یک موبایل با اینترنت و شبکه های مجازی بدون نظارت و مدیریت در اختیار ایشان باشد بسیار خطرناک است چرا که هر نوع فسادی که تصور شود (از مطالب، تصاویر و فیلمهای مفسد و مستهجن) در اختیار او قرار می گیرد و اگر با مشورت و برنامه ریزی با کارشناس و مشاور دینی نظارتی نباشد در بسیاری از موارد فرزند ما را دچار آسیب جدی می کند. 2. همچنین والدین موظّف اند فرزندشان را از کودکی به رعایت و دقت در واجبات دینی از جمله ترک گناهان، رعایت حجاب، کیفیت شرعی تعامل و ارتباط با نامحرم عادت دهند و اگر در این امر کوتاهی کنند و این امر موجب شود که پس از رسیدن به سنّ تکلیف در این امور سهل انگار گردد، شرعاً مسئول خواهند بود. 3. یکی از مستحبات این است که والدین به فرزندانشان برخی از واجبات مثل نماز را بیاموزند و بدانیم که تمرین دادنِ کودکی که خوب و بد را می فهمد بر نماز و سایر عبادات مستحب است. (2) خداوند متعال به همه ما فرزند صالح عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب نکاح) (2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 1082 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389) @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی. ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ موضوع: مناسبت: روز احسان و نیکوکاری ؛ روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند: الْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعَانِ عَنْ صَاحِبِهِمَا سَبْعِینَ مِیتَةَ سَوْءٍ. کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرد، بر عمر مى‏ افزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کند. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66) امروز در تقویم به نام روز احسان و نیکوکاری نام گذاری شده است و از طرفی یکی از دستورات مهم در شرع مقدس اسلام رسیدگی به نیازمندان است؛ لذا امروز بنا داریم چند نکته ای کوتاه درباره احکام انفاق و صدقه خدمت شما خوبان تقدیم کنیم: 1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، جای انفاق واجب را نمی گیرد بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق بگیرد مثل اینکه خمس بر اموال وی واجب باشد، به فتوای اکثر مراجع تقلید (1) تا خمس آن پرداخت نشود، هرگونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست. (2) 2. در مصرف صدقه مستحبی به فتوای اکثر مراجع تقلید فقیر بودن شرط نیست (3) و همچنین می توان صدقه مستحبی را به سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (4) 3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (5) خداوند متعال توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) امام خامنه ای: تصرف جایز است. (2) (اقتباس از مساله 820 رساله مراجع تقلید) (3) رهبری، مکارم: در صدقه مستحبی فقیر بودن شرط است. (رهبری، سایت ادمین، همسان سازی 38 ؛ مکارم، استفتائات سایت، صدقات) (4) (اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات) (5) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602) @AhkameHarameRazavi
  شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ موضوع: سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم- پیامبر(ص)فرمودند: شَعبَانُ شَهري رَحِمَ الله مَن اَعَانَنِي عَلَى شَهرِی: شعبان ماه من است خدا بیامرزد کسی که مرا به ماه من اعانت کند.( مصباح المجتهد، ج 2، ص 728) ماه شعبان فضایل زیادی نقل شده است که برخی ذکر میشود: 1-بهبودی معیشت و رفع دشمنان:امام صادق (عليه السلام) فرمودند: روزه شعبان ذخيره روز قيامت بنده است و هر بنده اى که در ماه شعبان زياده روز بگيرد خداوند امر معيشت او را سامان بخشد و شرّ دشمن را از او دفع کند . (وسائل الشيعه ،ج 10،ص 505) 2-بهشتی شدن: پیامبر می فرمایند: شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود(مفاتیح الجنان، در فضیلت ماه شعبان) 3-صدقه دادن باعث نجات از جهنم:عمل دیگری که در این ماه سفارش شده صدقه دادن است اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایی باشد. تا خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند.(بحار؛ج 94، ص 72) 4-برآورده شدن حاجت:پیامبرص فرمود: هر که روز دوشنبه و پنجشنه شعبان را روزه دارد حقتعالی 20 حاجت دنیوی و 20 حاجت اخروی او را برآورده می سازد.( الاقبال، ص 685) خداوند توفیق عبادت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درباره جایگاه نیکوکاری نزد خداوند می‌فرماید: «أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنین: نیکى کنید! که خداوند، نیکوکاران را دوست مى‏دارد(آیه 195 بقره) روایات فراوانی درباره نیکوکاری وجود دارد که برخی اشاره میشود: 1- محبوبیت نزد خدا: امام صادق(علیه السلام) ‌فرمود :بهترین افراد شما افراد با گذشت‏اند و بدترین شما بخیلان شما هستند. از ایمان خالص نیکى در حق برادران و کوشش در انجام احتیاجات آنان است؛ چرا که نیکی به برادران محبوبیت خداوند را موجب می‌شود که نتیجه این کار دورى شیطان و برکنار شدن از آتش و وارد شدن به بهشت است.‏(ترجمه کافی، ج ‏4، ص 41) 2-افزایش رزق و آبادي شهرها: رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) فرمود: نيكوكاري و حسن همجواري بر نعمت ها مي ‌افزايد و شهرها را آباد مي‌ سازد (مستدرك الوسائل، ج۸، ص۴۲۵) 3-قبولی اعمال: امام کاظم(علیه السلام) فرمود همانا مُهر قبولی اعمال شما، برآوردن نیازهای برادرانتان و نیکی کردن به آنان در حد توانتان است و گرنه هیچ عملی از شما پذیرفته نمی‌شود.( بحار، ج ‏72، ص 379) 4-طولانی شدن عمر: نیکوکارى و خوش اخلاقى، خانه‌ها را آباد و عمرها را طولانى مى‌کند.( کافی، ج ‏2، ص 100) 5- ورود به بهشت: امام صادق علیه السلام فرمود: خداي سبحان در روز قيامت به فقيران مي ‌فرمايد: بنگريد و چهره‌ ها را جست وجو كنيد، پس هر كس به شما نيكي كرده دستش را گرفته و به بهشتش درآوريد(وسائل ، ج۱۶، ص۲۹۱) خداوند توفیق انجام عمل خیر به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ موضوع: مناسبت: شب ولادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمودند: إِنَّ أَحَبَ ‏الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ. محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى (بعد از انجام واجبات) خوشحال کردن مؤمن است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189) به مناسبت ایام شادی چند نکته کوتاه درباره مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام خدمت شما خوبان بیان می شود: 1. مجالس شادی خصوصا مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام هم مانند مجالس عزا در نگاه اهل بیت علیهم السلام دارای ارزش است به شرط اینکه انسان در مجالس شادی، گناه و معصیتی مرتکب نشود و انسان در مجالس شادی هر چند یک شب هم باشد باید اطاعت و بندگی خدا را فراموش نکند. 2. در مجالس شادی اظهار سرور با مدح اهل بیت علیهم السلام و کف زدن به نحو متعارف به شرط اینکه اهانت و استهزا به قوم و منطقه خاصی نباشد، مانعی ندارد. البته کف زدن در مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام در مساجد و حسینیه ها به نظر برخی از مراجع ترک شود. (1) 3. سوالی که در این قسمت مورد پرسش برخی از مؤمنین می باشد، حکم دف زدن در مجالس شادی است که آیا حلال است یا حرام؟ در پاسخ عرض می شود به نظر بسیاری از مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه دف رقص آور یا مناسب با مجالس لهو و لعب زده شود، از لحاظ شرعی حرام است البته برخی از مراجع هم دف زدن را مطلقا حرام می دانند. (2) خداوند متعال توفیق شناخت و ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) آیت الله مکارم: کف زدن در مساجد و حسینیه ها ترک شود. (اجوبه س1181 ؛ الفقه للمغتربین ص: 324 م556 ؛ جامع الاحکام ج1 س1032و1033 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1 ص: 170) (2) آیات عظام سیستانی، صافی، بهجت: دف زدن حرام است. (اجوبه س1135 ؛ رساله جامع م2238 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ص: 525 س 6336 ؛ جامع الاحکام(صافی)، ج1 ص:293 ، س 1006) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ موضوع: مناسبت: ولادت امام حسین علیه السلام ؛ روز پاسدار ؛ روز درختکاری سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت امام حسین علیه السلام و گرامیداشت روز پاسدار در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر کس که خداوند نسبت به او خیر را اراده کند، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و زیارتش را قرار می دهد. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142) به مناسبت میلاد حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام امروز بنا داریم به برخی از خصوصیات و فضائل حضرتش از جهت فقهی اشاره کنیم: 1. از جهت شرعی خوردن گل و خاک حرام است (گرچه خاک نجس نیست)؛ اما خوردن کمی از تربت حضرت سید الشهدا علیه السلام به قصد شفا، از این حکم استثنا شده است و خوردن آن اشکالی ندارد. (1) 2. سجده واجب مثل سجده نماز بر چیزی که از اجزاء زمین شمرده می شود مثل سنگ و خاک و آنچه که از زمین می روید در صورتی که خوراکی و پوشاکی نباشد مثل چوب و گیاهانی که خوراکی نیستند، صحیح است ؛ اما برای سجده بهتر از هر چیزی، تربت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام می باشد. (2) 3. برداشتن کام نوزاد با تربت امام حسین علیه السلام ؛ همراه داشتن و ذکر گفتن با تسبیح تربت حضرتش ؛ همچنین قرار دادن مقداری از تربت امام حسین علیه السلام همراه میت، مستحب است. (3) 4. به نظر اکثر مراجع تقلید در برخی مکان ها با اینکه فرد مسافر است و شروط شکسته شدن نماز را دارد و وظیفه او خواندن نماز به صورت شکسته است، می تواند نماز را کامل بخواند، البته این حکم، فقط برای نماز است و درباره روزه نیست و در این مکان ها مسافر نمی تواند روزه بگیرد. (4) که یکی از آن مکان ها حرم مطهر سید الشهدا علیه السلام است و البته در جزئیات محدوده تخییر نماز تفاوت نظر است. (5) خداوند متعال در دنیا توفیق زیارت امام حسین علیه السلام و در آخرت شفاعت حضرتش را نصیب ما بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 2628 ؛ تحریرالوسیله، کتاب اطعمه و اشربه، القول فی غیر الحیوان، م 7 و م9 ؛ منهاج الصالحین، ج 3 م 918 و م 920) (2) (رساله مراجع م 1076 و م 1083) (3) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح، فصل فی احکام الاولاد و الولاده، القول فی احکام الولاده، م 2 ؛ منهاج الصالحین، ج3 م 387 ؛ عروه الوثقی، مستحبات دفن م12) (4) آیت الله شبیری زنجانی: حکم جواز کامل یا شکسته خواندن نماز در مکان های تخییر را قبول ندارند و نماز در این مکان ها شکسته است. (رساله مراجع م 1356) (5) نکته: نسبت به حدود مکانی در حرم مطهر سید الشهدا تفاوت فتوی وجود دارد. (رهیافت نماز مسافر ص: 261) @AhkameHarameRazavi
 یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ موضوع: سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام امام صادق (علیه السلام) فرمودند: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی عَوَّضَ الْحُسَیْنَ ـ علیه‌السلام ـ مِنْ قَتْلِهِ أَنْ جَعَلَ الْإِمَامَةَ فِی ذُرِّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِه «خداوند عوض قتل امام حسين - عليه السلام - چهار ويژگي به آن حضرت عطا فرموده است : اول - امامت را در ذريه او قرار داده است، دوم - شفا را در تربت آن جناب قرار داده، سوم - كنار و زير قبه او دعا مستجاب مي‏باشد، چهارم - ايام زيارت كنندگان او از عمرشان حساب نمي‏شود» (بحار ؛ ج 44 ،ص 221) 1-شفا در تربت امام: اهمیت این پاداش آن‌گاه روشن می‌شود که بدانیم از نظر فقه اسلام، خوردن خاک حرام است، و تنها خوردن کمی از تربت سیدالشهدا به قصد شفا، از این حکم استثنا شده است 2-استجابت دعا: "ابوهاشم جعفری که از اصحاب امام هادی (علیه‌السلام) است، می‌گوید: وقتی امام هادی بیمار بود به من فرمود که کسی را برایم به حائر حسینی بفرستید تا دعا کند. ابوهاشم این ماجرا را به علی بن بلال گفت. او گفت: امام هادی خود حائر حسینی است؛ یعنی دارای حرمت است. ابوهاشم باز به نزد امام برگشت و ماجرای دیدارش با علی بن بلال را بازگو کرد. حضرت فرمود:رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) که حرمت او و هر مؤمنی بزرگ‌تر از حرمت خانه خدا است، کعبه را طواف می‌کرد و حجرالاسود را می‌بوسید و خدای سبحان به او فرمان داده بود که در عرفه وقوف کند (کامل الزیارات، ص 274) 3-امامت در نسل امام حسین: با اینکه امام حسن(علیه السلام) بزرگتر بودند امامت در نسل امام حسین واقع شده است 4-  رسوخ حرارت محبت امام حسین«علیه السلام» در دل‌ مؤمنین: محبّت و عشق و علاقۀ مردم به امام حسین«سلام‌الله‌علیه‌»، امتیازی برای ایشان به شمار می‌رود که با اینکه بقیه معصومین را نیز دوست دارند ولی محبت ویژه امام حسین در قلوب امتیاز ویژه است که پیامبر فرمود: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً(مستدرک‏الوسائل، ج 10، ص 318) 5- نماز در مسافرت با شرایطی که در رساله‌های عملیه آمده شکسته است، اما مسافر می‌تواند در چهار مکان نمازش را شکسته یا تمام بخواند. که یکی از آنها حائر حسینی است. خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی امام حسین(علیه السلام) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ موضوع: سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام برخی از ویژگی های خاص امام حسین (علیه السلام) عبارتند از: 1-تنها امامی که در معرکه جنگ به شهادت رسید و تنها امامی که سرش را از بدن جدا کردند (ذبیح الله 2-  تنها امامی که زیارت اربعین دارد.  3- تنها امامی که بدون غسل و کفن دفن شد (بلا غسل و لا کفن). وتنها امامی که تشنه لب به شهادت رسید (قتلوه عطشاناً).  4- تنها امامی که پس از شهادت، خانواده اش اسیر شدند (نساؤه سبایا). و تنها امامی که همه پیامبران از آدم تا خاتم بر او گریه کردند. 5- تنها امامی که پدر مادر و جد و فرزندانش معصوم بودند 6-   اولین امامی که در رجعت بر می گردد.  7- در ماه تولدش هیچ کدام از معصومین در آن ماه شهید نشده است. و در ماه شهادتش، تولد هیچ یک از معصومین در آن ماه اتفاق نیفتاده است.  8- در زیارتش، علاوه بر سلام بر خودش، بر اعضاء و جوارحش نیز سلام داده می شود.  9-امامی که کشته اشک است (قتیل العبرة).و امامی که مصیبتش اعظم از همه مصایب است.  10.همه امامان کشتی نجات اند؛ اما کشتی حسین از همه بزرگتر است؛ لذا بیشترین امید گناه کاران به حسین است. خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی امام حسین(علیه السلام) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi