شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱
موضوع: #احکام_عبادی_وقت_نماز_مغرب_و_عشا
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امام صادق علیه السلام نسبت به نماز اول وقت اینگونه روایت شده که: إمْتَحِنُوا شِیعَتَنَا عِنْدَ مَوَاقِیتِ الصَّلَوَاتِ کیفَ مُحَافَظَتُهُمْ عَلَیهَا! شیعیان ما را در اوقات نمازها آزمایش کنید که چگونه بر خواندن نماز خود در موعد مقرّر محافظت می کنند. (بحارالأنوار، ج 65، ص 149)
اما یک سوال شرعی: می پرسند انتهای وقت نماز مغرب و عشاء تا چه زمانی است؟ و در چه صورتی قضا می شود؟
در پاسخ به سوال به چند نکته اشاره می کنیم:
1. وقت نماز مغرب و عشا در حالت عادی تا نیمه شب شرعی ادامه دارد؛ و مطابق نظر تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای نیمه شب شرعی (برای نماز مغرب و عشا) نصف فاصلة بین غروب آفتاب تا هنگام اذان صبح است (که تقریباً یازده ساعت و ربع بعد از اذان ظهر آخر وقت نماز مغرب و عشا است) که انسان نباید نماز را تا این زمان عمدا تاخیر بیاندازد. (1)
2. حال اگر انسان نماز مغرب و عشایش را فراموش کرد و یا خواب بود یا اینکه خانم عذر شرعی اش بعد از نیمه شب برطرف شد و تا نیمه شب شرعی نماز را نخواند در این صورت لازم است نماز را بعد از نیمه شب شرعی تا قبل از اذان صبح بجا آورد و برای بعد نگذارد؛ البته مطابق نظر تعدادی مراجع از جمله امام خامنه ای، بنابر احتیاط واجب، نیتِ ادا و قضا نکند. (2)
3. اگر خدایی ناکرده شخصی عمدا نمازش را تا نیمه شب شرعی تاخیر انداخت مرتکب گناه شده است و علاوه بر اینکه باید توبه کند، به نظر بسیاری از مراجع از جمله امام خامنه ای بنابر احتیاط واجب باید نمازش را بعد از نیمه شب تا قبل از اذان صبح بدون نیتِ ادا و قضا بخواند. (3)
خداوند متعال به همه ما توفیق نماز اول وقت عنایت فرماید به برکت صوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) خوئی و تبریزی: نیمه شب فاصله بین غروب و طلوع آفتاب می باشد. گلپایگانی و صافی: احتیاط واجب... . (رساله آموزشی درس 35؛ رساله نماز و روزه، مقام معظم رهبری، م 12 ؛ رساله مراجع مساله 739)
(2) آیت الله مکارم و سیستانی، چنانچه معذور بوده تا اذان صبح به نیت ادا بخواند. (رساله نماز و روزه نمقام معظم رهبری، مساله 15 ؛ العروة الوثقی، احکام نماز، فصل فی أوقات الیومیة و نوافلها، مقدمه ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصلوه، مقدمات ششگانه، م6 ؛ ؛ خویی و وحید، منهاج الصالحین، ج2، قبل از م۵۰۱ ؛ بهجت، وسیلة النجاة، ج۱، م۶۰۵ ؛ صافی، هدایة العباد، ج۱، م۶۳۸ ؛ امام خامنه ای، شماره استفتاء: 685311، تاریخ استفتاء: 1395/05/12)
(3) توضیح المسائل مراجع م۷۴۰ (آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله مکارم: قضا شده است.) (رساله نماز و روزه مقام معظم رهبری، مساله 15)
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۲
موضوع: #احکام_اجتماعی_جایگاه_اهل_بیت_علیهم_السلام_در_فقه
مناسبت: روز مباهله پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید بزرگ مباهله
خداوند متعال در سوره مبارکه شوری آیه 23 به پیامبرش اینگونه فرموده است: قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَی. بگو: من از شما هیچ مزدی (برای رسالت) نمی خواهم مگر مودّت به نزدیکانم [= اهل بیتم]. («محبت» يک امر قلبي خالص است؛ «مودت»، مهرورزي توأم با اطاعت و پيروي است.)
چند نکته شرعی کوتاه راجع به جایگاه پیامبر اکرم و اهل البیت علیهم السلام در فقه و احکام:
1. یکی از واجبات در نماز تشهد است، در تشهد بر نمازگزار واجب است به یگانگی خداوند متعال و رسالت پیامبر خدا شهادت بدهد و بعد از این شهادتین واجب است بر پیامبر و آل ایشان صلوات بفرستد؛ (صلوات مردم) و چنانچه عمدا این موارد را ترک نماید، مثلا صلوات نفرستد نمازش باطل است و در این حکم فرقی بین نمازهای واجب یا مستحب نیست. (1)
2. دشمنی با پیامبر و اهل بیت ایشان علیهم السلام شرعا حرام است و کسی که نعوذ بالله به ایشان دشنام دهد و یا اهانت کند شرعا کافر محسوب می شود و بدنش نجس است. (2)
3. هر عملی که عرفا هتک و بی احترامی به اهل بیت معصومین علیهم السلام باشد حرام است. هتک حرمت ائمه علیهم السلام مصادیق مختلفی دارد و فرقی نمی کند که این هتک به صورت توهین و تخریب حرم باشد یا ساخت کاریکاتور، فیلم یا موسیقی موهن و یا نوشتن مقالات و مطالب توهین آمیز و ... که همه اینها حرامند. حتی گاهی اوقات می بینید در قالب مزاح و لطیفه (به هدف خنداندن دیگران) مطالبی نشر داده میشود که وهن دین و مقدسات است لذا مؤمنین باید مراقب باشند وسیله نشر این مطالب حتی در این قالب هم نشوند. (3)
خداوند متعال بحق امیرالمومنین و اولاد طاهرینش علیهم السلام در دنیا و آخرت ما را از ایشان جدا نگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروة الوثقی، واجبات الصلاة و أركانها، التشهد ؛ رساله مراجع، مساله 1100)
(2) (تحريرالوسيلة، كتاب الطهارة فصل في النجاسات، مساله 11 ؛ رساله مراجع، ذیل مساله 106؛ رساله آموزشی درس8)
(3) (التعليقة على العروة الوثقى، كتاب الطهارة، فصل في النجاسات، فصل فی أحکام المساجد، مساله 20 ؛ رساله مراجع، مساله 904 ، مساله 884 ؛ استفتاء خصوصی از امام خامنه ای، سوال شماره 1088335، 1399/02/0
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۲
موضوع: #اهمیت_آیه_مباهله
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از آیاتی که در فضیلت اهل بیت و امیرالمومنین ( علیه السلام ) نازل شده؛ آیه مباهله(61 آل عمران) است.
ابتهال به معناىتضرع و واگذارى کار به خداست. مباهله، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگراست.
داستان مباهله از این قرار است که: بعد از اینکه پیامبر مسیحیان رابه اسلام دعوت کرد و نامه به بزرگان مسیحیان نوشت و آنها بعد از بحث حاضر به پذیرش اسلام نشدند وحضرت عیسی را نیز خدا میدانستند،قرار براین شد که در مکانی جمع شده و از خدا بخواهند که هر کس در این موضوع دروغگو است، خداوند بر او غضب کند و عذاب نازل کند.
فمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ : هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
طبق روایات شیعه و اهل سنت، پیامبر، امام علی ( علیه السلام ) وحسنین ( علیه السلام ) و حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) را به همراه خود بردند که مسیحیان بعد از اینکه دیدند پیامبرنزدیکترین افراد خود را آورده از مباهله انصراف دادند و مجبور به دادن جزیه و خراج شدند.
به فرموده امام رضا ( علیه السلام ) بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) در قرآن آیه مباهله است که امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) در این آیه به عنوان نفس و جان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) (انفسنا) معرفی شده است.، چون هیچ موجودی برتر از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین ( علیه السلام ) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸)
خداوند توفیق پیروی از اهل بیت علیهم السلام را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۲
موضوع: #احکام_عبادی_مصرف_خمس
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی از حضرت رضا علیه السلام راجع به خمس اینگونه آمده است که: إنَّ ٱلْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا. پرداخت خمس کمک در (تبلیغ) دینمان است ... از پرداختش دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص548)
اما مسئله شرعی: کسی که سال خمسی او رسید و از درآمد بین سالش باقی ماند لازم است خمسش را بپردازد. که احکام مفصلی دارد، امروز نکاتی در مصرف خمس بیان می کنیم:
1. خمسی که مکلفین می پردازند به دو قسمت تقسیم می شود: یک قسمت آن سهم امام زمان علیه السلام است و قسمت دیگر آن سهم سادات فقیر است؛ در زمان غیبت حضرت ولی عصر رساندن و مصرف خمس در محل واجب خود بر عهده مرجع تقلید است بنابر این خمس یا به دفتر مرجع تقلید خودش پرداخت شود یا (به فتوا یا احتیاط واجب) برای هزینه کردن از نماینده مرجع اجازه گرفته شود. (1)
2. برخی افراد می گویند ما در طول سال خیرات مختلفی داریم و به فقراء کمک می کنیم و یا مجلس اطعام می گیریم و ... به همین خاطر تکلیف را اداء کردیم؛ در پاسخ باید گفت که همانطور که بیان شد برای مصرف خمس به عنوان یک واجب مالی محل خاصی معین شده که لازم است به همان عمل شود و هر مقدار هم که این خیرات انجام شود مکلف را از دادن خمس معاف نمی کند.
3. کسانی که تاکنون مسئله را نمی دانسته و برخلاف وظیفه عمل کرده اند؛ مثلا سهم امام علیه السلام را بدون اذن نماینده مرجع تقلید در ساخت مسجدی هزینه کرده اند و یا اینکه سهم سادات را به سیدی که فقیر نیست پرداخته اند به تکلیف شرعی خمس عمل نشده است و لازم است با مراجعه به دفتر مرجع تقلید خویش کسب تکلیف نمایند.
در پایان عرض می کنیم: مسائل و احکام خمس بسیار وسیع و دقیق است (اینکه خمس به چه کسی واجب است و چه اموالی خمس دارد و یا ندارد) و لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنهای، صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع م 1834 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1005 ؛ صافی، جامع الاحکام، ج1 س 766) سیستانی: پرداخت سهم سادات نیاز به اجازه ندارد. صافی: سوال: آیا دادن سهم سادات با رعایت آنچه در توضیح المسائل آمده است، اذن مجتهد می خواهد؟ جواب: بنابر احتیاط، اذن مجتهد لازم است؛ ولی از طرف حقیر به طور عام پرداخت شود سهم سادات عظام به آنهایی که محتاج اند، مجاز است.
(2) (رساله مراجع، اقتباس از م 1829 و ذیل مساله 1851 ؛ امام خامنه ای سایت، شماره استفتاء611289 ؛ سیستانی، رساله جامع 2440)
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۲
موضوع: #آیه_مباهله
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند می فرماید:فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْناءَنا وَ اَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ»؛به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدارا بر دروغگویان قرار دهیم
ـ احادیث فراوانى در بسیارى از منابع از شیعه و سنى آمده که در آنها تصریح شده پیغمبر(صلى الله علیه وآله) غیر از على و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام) کسى را به مباهله نیاورد
روزى مأمون به امام رضا(علیه السلام) عرض کرد: بالاترین فضیلت امام امیرالمومنین(على بن ابیطالب) که قرآن بر آن دلالت دارد بیان کنید. امام(علیه السلام): فرمود آیه مباهله است، خداوند مى فرماید: «فَمَنْ حاجَّکَ فیه ...» هنگامى که این آیه نازل شد رسول خدا(صلى الله علیه وآله) حسن و حسین(علیهما السلام) را فرا خواند پس این دو نفر مصداق «ابنائنا» بودند و فاطمه(علیها السلام) را نیز فرا خواند. بنابراین او مصداق «نسائنا» بود و امیرالمؤمنین على(علیه السلام) را فرا خواند و او نفس و جان پیامبر به حکم خدابود و از آنجا که احدى از خلق خدابالاتر و بزرگوارتر از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نیست، بنابراین ثابت مى شود که احدى افضل از نفس رسول الله یعنى على (علیه السلام) نمى باشد».(بحار؛ج 10، ص 350،)
-علت جمع بودن (انفسنا):ما دو مرحله داریم مرحله قرارداد و مرحله اجرا. در مرحله قرارداد، گاهى الفاظ به صورت جمع ذکر مى شوند تا بر همه مصادیق تطبیق گردند؛ ولى در مرحله اجرا، ممکن است مصداق منحصر به یک فرد باشد و این انحصار در مصداق، منافات با کلى بودن مسئله ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۳
وضوع: #آثار_محبت_اهل_بیت_علیهم_السلام۲
هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت علیهم السلام نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. دادرسی در سخت ترین لحظات
علی علیه السلام در حدیث دیگر به حارث فرمود:ای حارث! دوستی و محبت ما اهل بیت علیهم السلام در سه جای مهم و سرنوشت ساز برای تو سود خواهد داد: هنگام نازل شدن فرشته مرگ و موقعی که در قبر مورد سؤال و باز خواست قرار می گیری و زمانی که در روز قیامت در مقابل پروردگار ایستاده باشی.» (اعلام الدین دیلمی، ص461)
2. قبولی کارهای نیک
اگر انسان تمام کارهای خیر و اعمال نیک را انجام داده، واجبات الهی را به جای آورد، اما از اهل بیت و ولایت و محبت آنان دور باشد، هیچ یک از اعمال و نیکی های او ثمره ای نخواهد داشت.
امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هر کس ما اهل بیت علیهم السلام را دوست داشته باشد، ایمان او مفید بوده و اعمالش مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، اما اگر کسی محبت ما اهل بیت را در دل نداشته باشد از ایمان خویش بی بهره بوده و کارهای نیک و اعمال دینی او مقبول نخواهد بود، گرچه روزها روزه گرفته و شب ها به عبادت بپرازد. (بصائر الدرجات، ص 364. )
و فرمود: «اگر بنده ای هزار سال خداوند را عبادت کند و اعمال نیک هفتاد و دو پیامبر را هم به جا آورد، خداوند از او نخواهد پذیرفت تا اینکه ولایت ما را بپذیرد و گرنه خداوند او را به صورت به جهنم خواهد انداخت(مستدرک، ج 1، ص 168)
3. آمرزش گناهان
عشق و علاقه داشتن به این خاندان مطهر، باعث میشود که گناهان و پلیدیها از ما دور شود. امام جعفر صادق (علیه السّلام) میفرمایند: محبت اهل بیت گناهان را میریزد چنان چه باد تند، برگ را از درختان میریزد( حیاه الامام الحسین، ج ۱ ص۱۵۶ )
4. شفاعت گنهکاران
امام ( علیه السلام ) فرمود:هنگامی که روز رستاخیز فرا رسد گناهکاران شیعیان را شفاعت میکنیم ولی نیکوکاران را خداوند نجات میدهد.»( فضائل الشیعه، شیخ صدوق، ص ۴۳، ح ۴۵)
خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۳
موضوع: #احکام_اجتماعی_حقوق_والدین
مناسبت: روز خانواده و تکریم بازنشستگان
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به والدین می فرمایند: وَ قَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا. و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستید! و به پدر و مادر نیکی کنید! (اسراء 23)
امروز روز خانواده و تکریم بازنشتگان نام گذاری شده است به همین مناسبت چند نکته ای نسبت به والدین خدمت شما عرض می شود:
1. هر گونه رفتار و کرداری (غیر از انجام واجبات و ترک گناهان) که سبب اذیت و ناراحتی والدین شود، شرعا حرام است. مثلا اگر مادر به فرزندش بگوید برو فلان خرید را انجام بده و فرزند تخلف کند و تخلفش سبب اذیت و ناراحتی مادر شود گناه و حرام است. البته اگر پدر یا مادری فرزندش را به گناهی امر کند مثلا بگوید باید در فلان مجلس (که در آن رقص و موسیقی حرام است) شرکت کنی! تبعیت از او واجب نیست و با احترام از شرکت عذر خواهی کند.
2. بی ادبی به والدین باید ترک شود حتی در موارد خاصی که فرزند گمان می کند از ناحیه والدین به او ظلمی شده است باز هم حق تندی و بی ادبی به ایشان را ندارد.
3. یکی از وظایف فرزندان این است که اگر پدر و مادر انسان فقیر باشند بر فرزندان واجب است در صورت توانایی مالی نیاز مادی آنها را مطابق با شأنشان تامین کنند. (1)
خداوند متعال به همه توفیق خدمت به پدر و مادر را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل جامع م 2290 و م 2291 ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین)
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۳
موضوع: #احکام_اجتماعی_حقوق_مالی_اعضای_خانواده
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت ولیعصر عجّل الله تعالی فرجه نقل شده است: لا يَحِلُّ لأِحدٍ أن يَتَصَرَّفَ في مالِ غَيرِهِ بغَيرِ إذنِهِ. بر هيچ كس روا نيست كه بدون اجازه، در مال ديگرى تصرف كند. [وسائل الشيعة : 17/309/]
چند نکته در حقوق مالی اعضاء خانواده:
1. اعضای خانواده شرعا نمی توانند بدون اجازه و رضایت در اموال یکدیگر تصرف کرده و یا استفاده کنند بنابراین فرزندان، والدین، زن و شوهر هیچ کدام بدون اذن و رضایت طرف مقابل نمی توانند اموال دیگری را استفاده نمایند؛ و چنانچه مرتکب چنین عملی شوند باید از این عملشان توبه کنند و لازم است اموالی را که برداشته اند جبران نمایند.
2. خانمی که شوهرش خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارفش را مطابق شأن تأمین می کند، نمی تواند بدون اجازه شوهر در اموالش تصرف کند؛ و حتی اگر در مواردی شوهر نفقه زن را تأمین نکرد مطابق نظر عده ای از مراجع (1) از جمله امام خامنه ای، باز هم نمی تواند مستقیم خودش از اموال شوهر بابت نفقه اش وجهی بردارد؛ بلکه این عمل باید با اذن و اجازه از حاکم شرع صورت گیرد. (2)
3. سوال: اگر فردی از اعضای خانواده مثلا پدر یا مادر و یا همسر دچار آلزایمر شدید شدند (در حدی که دیگر متوجه تکالیف شرعی شان نمی شوند) آیا می توان در اموالشان تصرف کرد مثلا میهمانی گرفت و ...؟ در پاسخ می گوییم اولا تصرف خودشان در اموالشان که صحیح نیست مثلا اگر بخواهند مالی ببخشند این بخشش محقق نمی شود، و ثانیا اطرافیان او نیز (حتی همسرش) بدون مراجعه به حاکم شرع و انتخاب قیم شرعی نمی توانند در اموالش تصرف کنند. و لازم است مثلا با مراجعه به دفتر مرجع برای تصرف در اموال برای او قیم معین کنند و تصرف قیم هم محدود به رعایت مصلحت اوست. (3)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) حضرت امام، امام خامنه ای، آیات عظام فاضل، زنجانی، اراکی، (احتیاط واجب: آیات عظام وحید و مکارم)؛ (مخالفین: آیات عظام خویی تبریزی سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری)
(2) توضیح المسائل مراجع، م2416؛ آیت الله سیستانی: بعد از مطالبه نفقه توسط زوجه اگر زوج نفقه نمی دهد می تواند بردارد. (تحریرالوسیله، کتاب النکاح، نشوز، م 2 ؛ منهاج الصالحین، ج 3 م 355)
(3) (تحریر الوسیله، کتاب حجر، سفاهه م1 و م3، کتاب البیع، م 18 و م19 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1084 و م 1085 و 1076 ؛ هدایه العباد، ج1 م 1768 و م 1770 و 1771)
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۳
موضوع: #رابطه_مودت_و_اطاعت_از_اهل_بیت_علیهم_السلام
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکُمْ اللَّهُ:اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید، تا خدا شما را دوست بدارد. (آیه 31 آل عمران)
«مودت» به ظهور و بروز محبت؛ در اندیشه، گفتار و رفتار آدمی می گویند؛ و «محبت در وادی عمل را مودت میگویند.
ادعای محبت به خالق هستی و خلیفه او وقتی راست ودرست است که شخص مدعی، پیرو اهل بیت علیهم السلام باشد.کسی که ادعای دوستی اولیای الهی را دارد، باید عمل به خواسته آنها سرلوحة اعمالش باشد و به هر اندازه در عمل با آنها مخالفت داشته باشد، به همان میزان از محبت او کاسته خواهد شد.
امام صادق (علیه السلام) میفرماید:کسی که خدا را معصیت و نافرمانی میکند، او را دوست ندارد.اگر در دوستی او صادق بودی، پیروی اش میکردی. زیرا محبّ، فرماندار محبوب است (تحف العقول / ترجمه کمره ای ؛ ج 1 , ص 303 )
جابر میگوید: امام باقر (علیهالسلام) به من فرمود: آیا کسی که ادعای تشیع میکند، همین که بگوید ما را دوست دارد، کافی است؟! سوگند به خدا شیعیان ما نیستند، مگر آنان که تقوای الهی دارند و به امانتداری و زیادی ذکر خدا و روزه و نماز و نیکی به والدین و... شناخته میشوند.
جابر می گوید عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا! امروز کسی را به این صفت نمییابیم».
حضرت فرمود: ... آیا برای کسی کافی است بگوید: من علی (علیه السلام) را دوست دارم و ولایت او را میپذیرم؛ ولی با وجود این، در عمل کوتاهی میکند؟! نه؛ چنین نیست. اگر روش پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را دنبال نکند و به سنت او عمل ننماید، دوستی او فایدهای برای او نخواهد داشت؛ بین خدا و هیچ کس قرابت نیست. محبوب ترین بندگان، نزد خدا فرمانبردارترین آنها است. کسی که مطیع خدا باشد، دوست ما و کسی که از خدا سرپیچی کند، دشمن ماست. کسی جز با عمل و پاکدامنی و پارسایی به دوستی ما نمیرسد.(بحار، ج ۱۵، ص141)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۴
موضوع: #عوامل_فقر 1
سلام علیکم -بسم اله الرحمن الرحیم
عوامل فقر و تنگدستی در روایات عبارتند از:
1-کفران نعمت : از عوامل کاهش روزی، کفران نعمتهای الهی است، قرآن کریم در این باره میفرماید: خداوند قریهای را به عنوان مثال مطرح می نماید که دارای امنیت و آسایش بودند و روزی فراوانی به ایشان میرسید، آنان نسبت به نعمتهای الهی کفران ورزیدند، از این رو خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر آنان پوشاند(ثواب الاعمال، ص 42)
کفرنعمت فقط به زبان نیست و خلاف امر خدا؛ از نعمت استفاده کردن نیز کفر نعمت است.
2-اسراف :یعنی خارج شدن از مسیر طبیعی، هنگامی که نعمتها را در غیر مسیر آن به کار بگیریم رشد نمیکند، بلکه به سوی زوال پیش می رود.امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند:« اسراف سبب فقر و نیازمندی است و میانه روی باعث بی نیازی می شود.(کافی،ج 4، ص 54)
3-احتكار:پيامبراكرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «هركس كالاي مسلمانان را احتكار كند خدا او را به مرض جذام (خوره) و به ورشكستگي مبتلا ميكند.» (طب النبي صلّی الله عليه و آله ؛ ج 1 , ص 22)
4-دروغ: قسم دروغ به عادتی همیشگی برای آنان تبدیل می شود، آنان دروغ میگویند تا به اهداف خویش دست یابند، اما غافل از آن که کارگردان عالم وجود، خیر و برکت را در صدق و راستی قرار داده است.رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می فرمایند: «الکذب ینقص الرزق» (نهج الفصاحه ص 373 ، ح 1087)؛ دروغ گفتن روزی انسان را کم میکند.
5-تحقیر نعمتها :نباید به کوچک بودن و کم بودن نعمت نگاه کرد، بلکه باید به فرستنده و عطاکنندهی آن نگریست، چه بسا نعمتهای کوچکی که سبب و راهی به نعمتهای بزرگ میشود و بی توجهی و بی ارزش دانستن آنها محرومیت میآورد.
امام رضا(علیه السلام) میفرمایند: رزق و روزی کم راناچیز مشمارید، زیرا این کار شما را از نعمتهای فراوان محروم می سازد.( بحارالانوار، ج 7، ص 347)
خداوند توفیق زیارت با معرفت خانه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۴
موضوع: #احکام_عبادی_ناخن_مصنوعی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده است: مَن تَلَذَّذَ بِمَعاصي اللّه أورَثَهُ اللّهُ ذُلاًّ. هر كه از گناهان لذّت ببَرَد، خداوند طعم ذلت و خواری را به او می چشاند. [غرر الحكم، ح8823]
یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می شود راجع به کاشت ناخن و مژه مصنوعی می باشد، اینکه آیا خانمی که چنین آرایشی را انجام داده است وضو و غسلش درست است یا نه؟ و اینکه آیا اصل این عمل جایز است یا خیر؟
در پاسخ به سه نکته اشاره می شود:
1. اصل کاشت ناخن و مژه طبق نظر مراجع مشهور از جمله امام خامنه ای حفظه الله در صورتی که برای زینت این کار را انجام می دهد و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برداشتن نیست یا نمی خواهد بردارد، شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (1)
2. کسی که حکم را نمی دانسته و مرتکب این عمل شده است لازم است برای وضو و غسل تا قبل از اینکه نماز قضا شود آن را جدا کند ولو هزینه سنگینی برایش داشته است. اما در صورتی که ( مثلا در آن وعده نماز به دلیل زمان کم یا نداشتن امکانات) امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز نباشد حق ترک نماز را نداشته و لازم است مطابق نظر امام خامنه ای و برخی دیگر از مراجع فعلا علاوه بر انجام وضو یا غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برطرف کردن مانع به احتیاط واجب نمازها و روزه هایش را قضا کند. (2)
3. خانمی که برای زینت ناخن و یا مژه مصنوعی انجام داده در صورتی که در این حالت غسل واجبی انجام دهد به جهت وجود مانع در اعضا، غسلش ناقص است و طهارت حاصل نشده، بنابراین توقف ایشان در مساجد و محل ضریح شرعا حرام است.
خداوند متعال همه ما را مزین به مکارم اخلاقی گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست.
(2) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18.
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۱/۵/۴
موضوع: #مذمت_احتکار_در_روایات
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
احتکار به معنای ذخیره و نگهداری کالای کمیاب در بازار و مورد نیاز مردم، به انتظار گران شدن بهای آن است.( لسان العرب،ذیل مادهٔ حکر)
در روایات احتکار به شدت نهی شده است که به برخی اشاره میشود:
1- پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:هر كس بيش از چهل روز احتكار كند، بوى بهشت ، كه از مسافت پانصد سال به مشام مى رسد ، بى ترديد بر او حرام است(میزان الحکمه،ج3،ص172)و محتکر ملعون است (کافی، ج 10، ص 60)
2-بدتر از دزدی: امام موسی کاظم(علیه السلام) از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) روایت می کند: «... اگر بنده ای به عنوان دزد، به نزد خدا رود، در نظر من بهتر است تا به عنوان «محتکر»، که چهل روز ارزاق را احتکار کرده باشد(من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 159)
3-بدترین مکانهای جهنم :پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «نگاهی به دوزخ افکندم، درّه ای دیدم که می جوشید، (به مالک دوزخ) گفتم: ای مالک! این درّه جای کیست؟ گفت: جای سه گروه: محتکران، اشخاص دایم الخمر، و دلّالان زنا(وسائل الشیعة، ج 17، ص 426)
4-منکر کتاب خدا شدن:پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: آنانکه به بازار ما چیزی وارد میکنند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد میکند و آنکه در بازار احتکار مینماید، مانند کسی است که در کتاب خدا کافر به شمار میآید.( نهج الفصاحه، ص 278)
5-بیزاری خدا از محتکر: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) میفرماید: هر کس ارزاق عمومی را به مدت چهل روز احتکار نماید، از خداوند بیزاری جسته و خداوند هم از وی بیزار است.( طب النبي صلّی الله عليه و آله ؛ ج 1 , ص 22)
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi