eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
27 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۳۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در آیه 55 مائده می فرماید: إِنّما وَلیکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یقِیمُونَ الصَّلوةَ و یؤتُونَ الزَّکوة و هُم راکِعونَ: ولی شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته،و درحال رکوع زکات می‌دهند. بسیاری از بزرگان اهل سنت گفته اند این آیه در شأن امام علی نازل شد که در هنگام نماز انگشترش را به یک فقیر بخشید. انسانها حالات روحی مختلفی دارند مثلا گاهی پیامبر بخاطر گریه یک بچه نماز را سریع تمام می کرد و یا بخاطر اینکه امام حسین علیه السلام درحالت سجده روی پشت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میرفت نماز را طولانی میکرد و گاهی هم نقل شده با اینکه خانه امام سجاد آتش گرفت ایشان درنماز متوجه نشد. مثلا حضرت یعقوب متوجه حضرت یوسف در چاه نشد،ولی بوی یوسف را از مصر فهمید. از طرفی باید بدانیم که نماز و زکات هر دو دستور خداهستند و توجه به زکات و فقیر حواس پرتی درنماز نیست،و نوعی دستور از خدا به امام برای رفع مشکل مردم است، از این جهت خدا بخاطر این عمل امام علی آیه ای را در مدح عملشان نازل کرد. خدواندا: عمل به دستورات دینی را با تبعیت کامل از آنها به ما عنایت بفرما @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۴/۳۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: إِنَّ اَلسَّرَفَ يُورِثُ اَلْفَقْرَ وَ إِنَّ اَلْقَصْدَ يُورِثُ اَلْغِنَى . اسراف کردن فقر و تنگدستی را به دنبال دارد و نتیجه میانه روی بی نیازی و توانگری خواهد بود. (وسائل الشیعه، ج 15، ص 261) چند نکته شرعی در باب اسراف و تبذیر: 1. اسراف به معنى خارج شدن از حدّ اعتدال است بى آنکه چیزى را ظاهراً ضایع کرده باشد، امّا تبذیر به معنای ضایع کردن مال است مثل این که براى دو نفر میهمان غذاى ده نفر را تهیّه ببینیم، و باقى مانده را دور بریزیم که هر دو مورد از لحاظ شرعی حرام و گناه محسوب می شود. (1) 2. اسراف و تبذیر در زندگی مصادیق مختلفی دارد؛ مانند باز گذاشتن شیر آب هنگام شستن خودرو یا مسواک زدن یا وضو گرفتن؛ روشن ماندن کولر، وسایل برقی، چراغها در منزل و یا محل کار بیش از مقدار نیاز؛ کوتاهی در نگهداری نان که منجر به دور انداختن نان می شود، تهیه هر گونه خوردنی بیش از اندازه و دور ریختن آن، و ... از این موارد است . 2. اگر کسی تمام مال یا بخشی از اموالش را اسراف یا تبذیر کند یا در راه حرام مصرف کند، علاوه بر اینکه گناه کرده است و باید توبه کند لازم است خمس آن مقداری را که در راه حرام مصرف کرده و یا اسراف شده را بپردازد؛ مثلا اگر برای مجلس عروسی نوازنده موسیقی حرام را دعوت کردو ومبلغی را به او پرداخت نمود باید علاوه بر توبه خمس آن را به دفتر مرجع تقلیدش پرداخت نماید. (2) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات س 1469 ؛ مکارم، استفتائات سایت، متفرقه، اسراف) https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&lid=0&mid=2721&catid=6509&pid=61777 (2) (توضیح المسائل مراجع م 1775 ؛ توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی م 2317 ؛ عروه الوثقی، ما یجب فیه الخمس، م 61) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۳۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم حضرت موسى(علیه‌السلام) به صراحت و روشنى، برادرش حضرت هارون(علیه‌السلام) را خليفه و جانشين خود قرار داد. ايشان بنى‌اسرائيل را كه بيش از هفتاد هزار نفر بودند جمع نمود و به آن‌ها تأكيد كرد كه هارون جانشين و خليفه من است و همه باید امر او را اطاعت كنيد. وقتى كه ايشان براى مدت كوتاهى به كوه طور به ميهمانى پروردگار رفت، تكليف مردم كاملاً مشخص شده بود و بايد در اين ايام از هارون تبعيت مى‌كردند. هنوز مدت يك ماه از غيبت موسى سپرى نشده بود كه فتنه سامرى برپا شد و بين مردم اختلاف پيش آمد. پس از آن كه سامرى، گوساله طلا را به آن‌ها نشان داد، بنى‌اسرائيل هارون، خليفه مسلّم خود را كه از جانب حضرت موسى تعيين شده بود، رها نموده و در اطراف سامرى اردو زدند؛ لذا در مدت كوتاهى هفتاد هزار نفر از همان قوم بنى‌اسرائيل كه خلافت هارون را با گوش خود از حضرت موسى شنيده بودند و وجوب اطاعت هارون برايشان بديهى بود، هارون را رها كرده و گرفتار دسيسه سامرى گوساله پرست شدند. حتى وقتى كه هارون آن‌ها را منع كرد، در صدد قتل وى بر آمدند. آن قدر هارون اذيت شد كه در برگشت از كوه طور، نزد موسى رفت و شكايت و درد دل نمود. اين شكايت در قرآن مجيد چنين آمده است: «إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكادُوا يَقْتُلُونَنِی [اعراف/150] اين قوم من‌را خوار و ضعيف ساختند و مى‌خواستند من‌را به قتل برسانند». حال با این اوصاف و با این آیه‌های قرآنی می‌توان گفت که سامری به حق بوده است و هارون ناحق؟ به خاطر این‌که صحابه بزرگ و نزدیک موسی(علیه‌السلام) به سامری پیوستند؟ آیا این سخن پذیرفتنی است؟ آیا مورد قبول است که بگوئیم چون قوم موسی به سامری روی آوردند، به خاطر نبودن نص صریح بر جانشینی هارون بود؟ آیا درست است که قوم موسی(علیه‌السلام) کلمات و گفته‌های موسی(علیه‌السلام) را تاویل ببرند و بگویند که ما از کلماتی که در مورد جانشینی هارون گفته شده بود این طور فهمیده‌ایم؟}}}- اگراز غدیر تا رحلت پیامبر 70 روز بود،ولی از غیبت حضرت موسی تا امدنش 40 روز بود و موسی زنده بود ولی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از دنیا رفته بود؛همانطور که اکثر اصحاب حضرت موسی گوساله پرست شدند، اکثر یاران پیامبر ما نیز در سفارش غدیر را رها کردند؟ و امام علی علیه السلام مجبور شد کلمات حضرت هارون را بکار ببرد که(«إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكادُوا يَقْتُلُونَنِی [اعراف/150] اين قوم من‌را خوار و ضعيف ساختند و مى‌خواستند من‌را به قتل برسانند». امام علی علیه السلام در باره علت کنار گذاشتن ایشان بعد از غدیر فرمودند: در حقيقت، يك خودخواهي بود و رياست طلبي و خودكامگي بود. يك دسته به خاطر حسادت، آمدند اين زياده‌خواهي و خودخواهي و انحصار طلبي را بخيلانه و حسودانه، از ما گرفتند  و يك عده هم از كنار غصب خلافت، سخاوتمندانه گذر كردند و حوصله دفاع از حق ما را نداشتند، و از ما و سخنان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) دفاع نكردند. فرداي قيامت، خداوند داور است و بازگشت همه به سوي خداست.(نهج البلاغه محمد عبده، ج2، ص64) دلیل بعد کینه ایی بود که از امام علیه السلام بخاطر جنگهای زمان پیامبر داشتند—احقادا بدریه و خیبریه و حنینیه— -پروردگارا:ایمان همراه با عمل به دستورات دین را به ما عطا بفرما به برکت صلوات بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۳۱ موضوع: ۱ سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  امام رضا ( علیه السلام ) درباره معرفت امامان معصوم فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هرچه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد. - طبق حدیث سلسله الذهب، شرط نجات از جهنم، توحید است که امام رضا فرمود: بشروطها وانا من شروطها (التوحید صدوق،ص25): یعنی اولا شرط پذیرش توحید، قبول ولایت امام است.ثانیا: امام رضا فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 امامی و 6 امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛ ثالثا: امام رضا زمانی که فرمود (من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ امام این عصر هستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا ( علیه السلام ) در هر دوره ای امامی هست و گرنه زمین اهلش را در خود فرو می برد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند. (زیارت جامعه کبیره) - امام رضا ( علیه السلام ) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣) مطمئنا معرفت به امام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد. خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
حمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۴/۳۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امیرالمومنین علیه السلام در اهمیت حق الناس نقل شده است: خـداونـد مـتعال حقوق بندگان را مقدم بر حقوق خود قرار داده است فَمَنْ قامَ بِحُقُوقِ عِبادِ اللّهِ كانَ ذلِكَ مُؤَدِّيًا اِلَى اْلقِيامِ بِحُقُوقِ اللّهِ. پس هر کسی كه حقوق بندگان خدا را ادا نمايد، حقوق الهى را نيز ادا خواهد كرد. (شرح غررالحكم ، ج 3، ص 370) یکی از موارد مهم حق الناس سهم الارث است که چند نکته شرعی در این زمینه بیان می شود: 1. وقتی که شخصی از دنیا می رود و چند وارث دارد اموال او به صورت شراکتی ملک تمام ایشان خواهد بود و هیچ کدام از آنها بدون اجازه و رضایت سایر ورثه حق تصرف در آن اموال را ندارند. (1) 2. در مواردی که افراد در زنده بودنشان، اموال را بین فرزندان تقسیم می کنند و تحویل می دهند، شرعا ارث محسوب نمی شود و احکام آن را نیز ندارد و می تواند از باب هدیه و بخشش باشد که احکام همان هدیه جاری باشد. (2) 3. چنانچه فردی فوت کند اگر چند فرزند پسر و دختر داشته باشد فرزندان پسر دو برابر دختران سهم می برند و فرقی در این حکم بین اینکه میت پدر باشد و یا مادر نیست. (3) 4. زن و شوهر در ازدواج دائم از یکدیگر ارث می برند. البته در مورد جزئیات ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر و دیگر موارد ارث نکات ریزی وجود دارد و نظر فقهای عظام هم متفاوت است و هر شخص هم باید طبق نظر مرجع عمل کند، که برای راهنمایی بیشتر به کارشناسان مسائل دینی مراجعه نمایید. (4) خداوند متعال به همه توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله آموزشی جلد دوم بخش دوم: معاملات جایز ؛ فصل چهارم: شرکت درس50: مبحث سوم: شرکت عقدی صحیح) (2) (استفتاء خصوصی از سایت امام خامنه ای، شماره 841320) (3) (رساله مراجع، مساله 2736) (4) (رساله مراجع، مساله 2770 و 2771) @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۳۱ موضوع: ۲ سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-  تعریف امامت: بهترین و جامع‌ترین تعریف از امامت را حضرت امام رضا ( علیه السلام ) فرمود:« إِنَّ اَلْإِمَامَةَ خِلاَفَةُ اَللَّهِ وَ خِلاَفَةُ اَلرَّسُولِ (الکافی، ج‏۱، ص۲۰۰). همانا امامت، منصب جانشینی خدا و رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است». با این تعریف، هرچه معرفت دقیق‌تری از خدا و رسول خدا داشته باشیم، به همان میزان شناخت عمیق تری از امامت ائمه علیهم السلام خواهیم داشت و دیگر دچار افراط و تفریط نخواهیم شد. - مقامی بالاتر از نبوت: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: امامت مقامى‏ است که خداى عز و جل بعد از رتبه نبوت و خلت در مرتبه سوم به ابراهیم خلیل ع اختصاص داده و به آن فضیلت، مشرفش ساخته و نامش را بلند و استوار نموده و فرموده (بقره/۱۲۴): «انی جاعلک للناس اماما: همانا من ترا امام مردم گردانیدم».(الکافی، ج‏۱، ص۱۹۹) این حدیث در توضیح آیه اثبات میکند مقام امامت بالاتر از نبوت است،چون بعد از نبوت و خلیل اللهی به ابراهیم (علیه السلام) رسید. - علامات امام: امام رضا ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «لِلاِمامِ علاماتٌ: یَکونُ اَعلَمَ النّاسِ وَ اَحکُمَ النّاسِ وَ اَتقَى النّاسِ وَ اَحلمَ النّاسِ وَ اَشجَعَ النّاسِ، وَ اَسخَى النّاسِ وَ اَعبَدَ النّاسِ...وَ یَکُونُ مُطَهَّراً...؛ امام داراى نشانه‏ هایى است: او1. داناترین مردم، 2. بهترین انسان در قضاوت، 3.با تقواترین مردم، 4. بردبارترین مردم، 5. شجاع‏ترین مردم، 6. سخاوتمندترین مردم 7.عابدترین مردم مى‏باشد...و 8. پاکیزه (از گناهان و معصوم است) . (عیون أخبار الرضا علیه السلام ،ج1،ص212) خداوند توفیق شناخت و تبعیت از امام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم برای اینکه دوستى و محبت اهل ‏بیت ( علیهم السلام ) را بدست بیاوریم راههایی وجود دارد که عرض میشود: 1. معرفت اهل بیت ( علیهم السلام ) در سایه معرفت امام به کمالات و ویژگى‏هاى منحصر به فردش آشنا مى‏گردیم و این باعث محبت نسبت به اهل بیت ( علیهم السلام ) میشود. امام صادق ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «امام آن شاخص آشکار است که بین خداى عزوجل و خلقش قرار گرفته، پس هر کس او را شناخت مؤمن مى‏ گردد و هر کس او را انکار کرد کافر مى ‏گردد»( کافی، ج 1، ص 170، ح 839.) مؤمن بودن، فرع بر شناخت امام است. از طرفى ایمان، عین حب و بغض است. امام محمد باقر ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «الایمان حب و بغض»؛ (میزان الحکمه، ج 2،ص 214، ح 3095) 2. اطاعت از اهل بیت ( علیهم السلام ) هر اندازه نسبت به اوامر آنان عصیان شود، به همان اندازه بغض و کدورت نسبت به آنان در دل ایجاد مى‏شود و بر عکس هر اندازه نسبت به اوامر آنان اطاعت شود، به همان اندازه حب و صفا به آنان دل را فرا مى‏گیرد. امام رضا ( علیه السلام ) مى‏فرماید: « «الها! از تو آن عملى را مسألت مى‏کنم که حب خودت را به من برساند»( میزان الحکمه ، ح 3093.). بنابراین یکى از راه‏هاى عملى وصول به «حب» اصل عمل و طاعت عملى است. 3. توسل حقیقی در سایه شناخت امام مى ‏فهمیم همه چیزمان به او وابسته است. واسطه فیض و کمال و همه چیزمان امام مى‏باشد براى آشنایى بیشتر ترجمه زیارت جامعه کبیره را مطالعه کنید. اگر توسل بعد از شناخت و با حال همراه باشد، ترنم عاجزانه و عاشقانه‏اى است که حب را در دل بیش از پیش مى‏پروراند. 4. تولى و تبرى دو اصلى که با حب اهل بیت ( علیهم السلام ) تأثیر متقابل دارند یعنى، حب اهل بیت ( علیهم السلام )، تولى و دوستى با دوستان خدا و آنان و تبرى و بى‏زارى از دشمنان خدا و آنان را مى ‏آورد و تولى و تبرى هم محبت اهل بیت ( علیهم السلام ) را در پى دارد. خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در اهمیت مرتب بودن صفوف نماز جماعت نقل شده است: سَوُّوا بَینَ صُفُوفِکُم وَ حَاذُوا بَینَ مَنَاکِبِکُم لَایَستَحوِذ عَلَیکُمُ الشَّیطَانُ. صف‌های نماز جماعت را منظم کنید، شانه‌هایتان را برابر شانه‌های همدیگر قرار دهید تا شیطان بر شما مسلط نشود. (وسائل، ج 8، 423) بر زائر مستحب است در هر جایی از زیارت که وقت نماز واجب شد زیارت را موقتا رها کرده و خود را به صفوف نماز جماعت برساند و این افضل است؛ اما چند مساله شرعی درباره احکام نماز جماعت: 1. در نماز جماعت، مطابق نظر اکثر مراجع تقلید بعد از تکبیرِ امام، اگر صفهای جلو آماده‌ی تکبیر گفتنِ نماز باشند، کسانى که در صفهای بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند. (1) 2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده، اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند، چنانچه در حالی که امام ایستاده، بخواهد اقتدا کند‌، باید خودش حمد و سوره را بخواند و لازم است تمام قرائت را آهسته بخواند حتی بسم الله آن را (ولو از نمازهایی باشد که بر مردان بلند خواندنش واجب باشد مثل قضای نماز صبح) و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد، و فقط به اندازه حمد تنها وقت است باید حداقل حمد را بخواند و به فتوای امام خامنه‌ای و همچنین تعداد زیادی از مراجع تقلید در رکوع، خود را به امام جماعت برساند. (2) 3. اگر ماموم قبل از اقتدا می‌داند که برای خواندن حمد هم زمان کافی ندارد (بنابراحتیاط واجب) صبر کند تا امام به رکوع برسد، بعد اقتدا کند؛ که در این صورت دیگر قرائت در آن رکعت از او ساقط است؛ البته در رکعت چهارم جماعت که رکعت دوم این مسافر می باشد قرائت واجب است. (3) قبولی طاعات و عبادات، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. مشهور؛ مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن بر خلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م 1418 ؛ بهجت استفتائات ج2 س2672) (2) (امام خامنه‌ای، آیات عظام خوئی، بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، مکارم، وحید: خودش را به رکوع برساند. آیت الله سیستانی: اگر برای تمام حمد وقت ندارد، حمد را قطع کند و با امام به رکوع برود.) (امام خامنه‌ای، سایت ادمین، استفتاء شخصی ؛ رساله مراجع م1442) (3) (رساله مراجع م 1441) @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم  هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1. حشر با اهل بیت در روز قیامت : امام علی علیه السلام فرمود: «من احبنا کان معنا یوم القیامة و لو ان رجلا احب حجرا لحشره الله معه;) هر که ما را دوست بدارد، در روز قیامت با ما خواهد بود و اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد، خداوند او را با آن محشور خواهد کرد.» (امالی صدوق، ص 209) 2. بالاترین درجات بهشت: امام علی ( علیه السلام ) فرمود: اهل بهشت به منازل شیعیان ما (در بالاترین درجات آن) نگاه می کنند همانطوری که انسان به ستارگان می نگرد.» (بحارالانوار، ج 8، ص 148) 3. رسیدن به مقام شهید : حضرت علی علیه السلام فرمود: میت شیعه ما صدیق و شهید است چون که امر ما را تصدیق نموده و به خاطر ما دوستی و دشمنی نموده است و از این کار خود، خدای عز و جل را اراده کرده است.» (الخصال ،ج1،ص636) 4. چشم روشنی در هنگام مرگ : روزی حارث همدانی به حضور علی علیه السلام آمد. امام علیه السلام از علت آمدن او جویا شد. او گفت: عشق و علاقه به شما مرا به اینجا کشانیده است. حضرت در تایید سخن او فرمود: «به خدا همین طور است. هیچ انگیزه ای جز محبت ما تو را به اینجا نیاورده است.» آن گاه علی علیه السلام به عنوان تشکر از اظهار علاقه این دوست صمیمی خویش، به او فرمود: «بدان که هیچ بنده ای از دوستان ما نمی میرد مگر اینکه در هنگام مردن، مرا آن طوری که دوست دارد می بیند و همچنین از دشمنان و مخالفین ما هم کسی نمی میرد تا اینکه در هنگام مرگ، در حالی که دلش نمی خواهد، مرا می بیند و شرمنده می شود(اعلام الدین دیلمی، ص 448) ای که گفتی فمن یمت یرنی - جان فدای کلام دل جویت کاش روزی هزار مرتبه من - مردمی تا بدیدمی رویت خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام نسبت به نماز اول وقت اینگونه روایت شده که: إمْتَحِنُوا شِیعَتَنَا عِنْدَ مَوَاقِیتِ الصَّلَوَاتِ کیفَ مُحَافَظَتُهُمْ عَلَیهَا! شیعیان ما را در اوقات نمازها آزمایش کنید که چگونه بر خواندن نماز خود در موعد مقرّر محافظت می کنند. (بحارالأنوار، ج 65، ص 149) اما یک سوال شرعی: می پرسند انتهای وقت نماز مغرب و عشاء تا چه زمانی است؟ و در چه صورتی قضا می شود؟ در پاسخ به سوال به چند نکته اشاره می کنیم: 1. وقت نماز مغرب و عشا در حالت عادی تا نیمه شب شرعی ادامه دارد؛ و مطابق نظر تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای نیمه شب شرعی (برای نماز مغرب و عشا) نصف فاصلة بین غروب آفتاب تا هنگام اذان صبح است (که تقریباً یازده ساعت و ربع بعد از اذان ظهر آخر وقت نماز مغرب و عشا است) که انسان نباید نماز را تا این زمان عمدا تاخیر بیاندازد. (1) 2. حال اگر انسان نماز مغرب و عشایش را فراموش کرد و یا خواب بود یا اینکه خانم عذر شرعی اش بعد از نیمه شب برطرف شد و تا نیمه شب شرعی نماز را نخواند در این صورت لازم است نماز را بعد از نیمه شب شرعی تا قبل از اذان صبح بجا آورد و برای بعد نگذارد؛ البته مطابق نظر تعدادی مراجع از جمله امام خامنه ای، بنابر احتیاط واجب، نیتِ ادا و قضا نکند. (2) 3. اگر خدایی ناکرده شخصی عمدا نمازش را تا نیمه شب شرعی تاخیر انداخت مرتکب گناه شده است و علاوه بر اینکه باید توبه کند، به نظر بسیاری از مراجع از جمله امام خامنه ای بنابر احتیاط واجب باید نمازش را بعد از نیمه شب تا قبل از اذان صبح بدون نیتِ ادا و قضا بخواند. (3) خداوند متعال به همه ما توفیق نماز اول وقت عنایت فرماید به برکت صوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) خوئی و تبریزی: نیمه شب فاصله بین غروب و طلوع آفتاب می باشد. گلپایگانی و صافی: احتیاط واجب... . (رساله آموزشی درس 35؛ رساله نماز و روزه، مقام معظم رهبری، م 12 ؛ رساله مراجع مساله 739) (2) آیت الله مکارم و سیستانی، چنانچه معذور بوده تا اذان صبح به نیت ادا بخواند. (رساله نماز و روزه نمقام معظم رهبری، مساله 15 ؛  العروة الوثقی، احکام نماز، فصل فی أوقات الیومیة و نوافلها، مقدمه ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصلوه، مقدمات ششگانه، م6 ؛ ؛ خویی و وحید، منهاج الصالحین، ج2، قبل از م۵۰۱ ؛ بهجت، وسیلة النجاة، ج۱، م۶۰۵ ؛ صافی، هدایة العباد، ج۱، م۶۳۸ ؛ امام خامنه ای، شماره استفتاء: 685311، تاریخ استفتاء: 1395/05/12) (3) توضیح‌ المسائل مراجع م۷۴۰ (آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله مکارم: قضا شده است.) (رساله نماز و روزه مقام معظم رهبری، مساله 15) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۲ موضوع: مناسبت: روز مباهله پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید بزرگ مباهله خداوند متعال در سوره مبارکه شوری آیه 23 به پیامبرش اینگونه فرموده است: قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَی. بگو: من از شما هیچ مزدی (برای رسالت) نمی خواهم مگر مودّت به نزدیکانم [= اهل بیتم‌]. («محبت» يک امر قلبي خالص است؛ «مودت»، مهرورزي توأم با اطاعت و پيروي است.)  چند نکته شرعی کوتاه راجع به جایگاه پیامبر اکرم و اهل البیت علیهم السلام در فقه و احکام: 1. یکی از واجبات در نماز تشهد است، در تشهد بر نمازگزار واجب است به یگانگی خداوند متعال و رسالت پیامبر خدا شهادت بدهد و بعد از این شهادتین واجب است بر پیامبر و آل ایشان صلوات بفرستد؛ (صلوات مردم) و چنانچه عمدا این موارد را ترک نماید، مثلا صلوات نفرستد نمازش باطل است و در این حکم فرقی بین نمازهای واجب یا مستحب نیست. (1) 2. دشمنی با پیامبر و اهل بیت ایشان علیهم السلام شرعا حرام است و کسی که نعوذ بالله به ایشان دشنام دهد و یا اهانت کند شرعا کافر محسوب می شود و بدنش نجس است. (2) 3. هر عملی که عرفا هتک و بی احترامی به اهل بیت معصومین علیهم السلام باشد حرام است. هتک حرمت ائمه علیهم السلام مصادیق مختلفی دارد و فرقی نمی کند که این هتک به صورت توهین و تخریب حرم باشد یا ساخت کاریکاتور، فیلم یا موسیقی موهن و یا نوشتن مقالات و مطالب توهین آمیز و ... که همه اینها حرامند. حتی گاهی اوقات می بینید در قالب مزاح و لطیفه (به هدف خنداندن دیگران) مطالبی نشر داده میشود که وهن دین و مقدسات است لذا مؤمنین باید مراقب باشند وسیله نشر این مطالب حتی در این قالب هم نشوند. (3) خداوند متعال بحق امیرالمومنین و اولاد طاهرینش علیهم السلام در دنیا و آخرت ما را از ایشان جدا نگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (عروة الوثقی، واجبات الصلاة و أركانها، التشهد ؛ رساله مراجع، مساله 1100) (2) (تحريرالوسيلة، كتاب الطهارة فصل في النجاسات، مساله 11 ؛ رساله مراجع، ذیل مساله 106؛ رساله آموزشی درس8) (3) (التعليقة على العروة الوثقى، كتاب الطهارة، فصل في النجاسات‏، فصل فی أحکام المساجد، مساله 20 ؛ رساله مراجع، مساله 904 ، مساله 884 ؛ استفتاء خصوصی از امام خامنه ای، سوال شماره 1088335، 1399/02/0 @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۲  موضوع: سلام علیکم  بسم الله الرحمن الرحیم یکی از آیاتی که در فضیلت اهل بیت و امیرالمومنین ( علیه السلام ) نازل شده؛ آیه مباهله(61 آل عمران) است. ابتهال به معناى‏تضرع و واگذارى کار به خداست. مباهله، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگراست. داستان مباهله از این قرار است که: بعد از اینکه پیامبر مسیحیان رابه اسلام دعوت کرد و نامه به بزرگان مسیحیان نوشت و آنها بعد از بحث حاضر به پذیرش اسلام نشدند وحضرت عیسی را نیز خدا میدانستند،قرار براین شد که در مکانی جمع شده و از خدا بخواهند که هر کس در این موضوع دروغ‌گو است، خداوند بر او غضب کند و عذاب نازل کند. فمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ : هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. طبق روایات شیعه و اهل سنت، پیامبر، امام علی ( علیه السلام ) وحسنین ( علیه السلام ) و حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) را به همراه خود بردند که مسیحیان بعد از اینکه دیدند پیامبرنزدیکترین افراد خود را آورده از مباهله انصراف دادند و مجبور به دادن جزیه و خراج شدند. به فرموده امام رضا ( علیه السلام ) بزرگ‌ترین فضیلت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) در قرآن آیه مباهله است که امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) در این آیه به عنوان نفس و جان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) (انفسنا) معرفی شده است.، چون هیچ موجودی برتر از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین ( علیه السلام ) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸) خداوند توفیق پیروی از اهل بیت علیهم السلام را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از حضرت رضا علیه السلام راجع به خمس اینگونه آمده است که: إنَّ ٱلْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... ‌فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا. پرداخت خمس کمک در (تبلیغ) دینمان است ... از پرداختش دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص548) اما مسئله شرعی: کسی که سال خمسی او رسید و از درآمد بین سالش باقی ماند لازم است خمسش را بپردازد. که احکام مفصلی دارد، امروز نکاتی در مصرف خمس بیان می کنیم: 1. خمسی که مکلفین می پردازند به دو قسمت تقسیم می شود: یک قسمت آن سهم امام زمان علیه السلام است و قسمت دیگر آن سهم سادات فقیر است؛ در زمان غیبت حضرت ولی عصر رساندن و مصرف خمس در محل واجب خود بر عهده مرجع تقلید است بنابر این خمس یا به دفتر مرجع تقلید خودش پرداخت شود یا (به فتوا یا احتیاط واجب) برای هزینه کردن از نماینده مرجع اجازه گرفته شود. (1) 2. برخی افراد می گویند ما در طول سال خیرات مختلفی داریم و به فقراء کمک می کنیم و یا مجلس اطعام می گیریم و ... به همین خاطر تکلیف را اداء کردیم؛ در پاسخ باید گفت که همانطور که بیان شد برای مصرف خمس به عنوان یک واجب مالی محل خاصی معین شده که لازم است به همان عمل شود و هر مقدار هم که این خیرات انجام شود مکلف را از دادن خمس معاف نمی کند. 3. کسانی که تاکنون مسئله را نمی دانسته و برخلاف وظیفه عمل کرده اند؛ مثلا سهم امام علیه السلام را بدون اذن نماینده مرجع تقلید در ساخت مسجدی هزینه کرده اند و یا اینکه سهم سادات را به سیدی که فقیر نیست پرداخته اند به تکلیف شرعی خمس عمل نشده است و لازم است با مراجعه به دفتر مرجع تقلید خویش کسب تکلیف نمایند. در پایان عرض می کنیم: مسائل و احکام خمس بسیار وسیع و دقیق است (اینکه خمس به چه کسی واجب است و چه اموالی خمس دارد و یا ندارد) و لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه‌ای، صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع م 1834 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1005 ؛ صافی، جامع الاحکام، ج1 س 766) سیستانی: پرداخت سهم سادات نیاز به اجازه ندارد. صافی: سوال: آیا دادن سهم سادات با رعایت آنچه در توضیح المسائل آمده است، اذن مجتهد می خواهد؟ جواب: بنابر احتیاط، اذن مجتهد لازم است؛ ولی از طرف حقیر به طور عام پرداخت شود سهم سادات عظام به آنهایی که محتاج اند، مجاز است. (2) (رساله مراجع، اقتباس از م 1829 و ذیل مساله 1851 ؛ امام خامنه ای سایت، شماره استفتاء611289 ؛ سیستانی، رساله جامع 2440) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۲ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- خداوند می فرماید:فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْناءَنا وَ اَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ»؛به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدارا بر دروغگویان قرار دهیم ـ احادیث فراوانى در بسیارى از منابع از شیعه و سنى آمده که در آنها تصریح شده پیغمبر(صلى الله علیه وآله) غیر از على و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام) کسى را به مباهله نیاورد روزى مأمون به امام رضا(علیه السلام) عرض کرد: بالاترین فضیلت امام امیرالمومنین(على بن ابیطالب) که قرآن بر آن دلالت دارد بیان کنید. امام(علیه السلام): فرمود آیه مباهله است، خداوند مى فرماید: «فَمَنْ حاجَّکَ فیه ...» هنگامى که این آیه نازل شد رسول خدا(صلى الله علیه وآله) حسن و حسین(علیهما السلام) را فرا خواند پس این دو نفر مصداق «ابنائنا» بودند و فاطمه(علیها السلام) را نیز فرا خواند. بنابراین او مصداق «نسائنا» بود و امیرالمؤمنین على(علیه السلام) را فرا خواند و او نفس و جان پیامبر به حکم خدابود و از آنجا که احدى از خلق خدابالاتر و بزرگوارتر از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نیست، بنابراین ثابت مى شود که احدى افضل از نفس رسول الله یعنى على (علیه السلام) نمى باشد».(بحار؛ج ‏10، ص 350،) -علت جمع بودن (انفسنا):ما دو مرحله داریم مرحله قرارداد و مرحله اجرا. در مرحله قرارداد، گاهى الفاظ به صورت جمع ذکر مى شوند تا بر همه مصادیق تطبیق گردند؛ ولى در مرحله اجرا، ممکن است مصداق منحصر به یک فرد باشد و این انحصار در مصداق، منافات با کلى بودن مسئله ندارد. خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۳ وضوع: ۲ هر کار نیک و بدی در دنیا و آخرت آثار و نتایجی دارد; دوستی اهل بیت علیهم السلام نیز آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1. دادرسی در سخت ترین لحظات علی علیه السلام در حدیث دیگر به حارث فرمود:ای حارث! دوستی و محبت ما اهل بیت علیهم السلام در سه جای مهم و سرنوشت ساز برای تو سود خواهد داد: هنگام نازل شدن فرشته مرگ و موقعی که در قبر مورد سؤال و باز خواست قرار می گیری و زمانی که در روز قیامت در مقابل پروردگار ایستاده باشی.» (اعلام الدین دیلمی، ص461) 2. قبولی کارهای نیک اگر انسان تمام کارهای خیر و اعمال نیک را انجام داده، واجبات الهی را به جای آورد، اما از اهل بیت و ولایت و محبت آنان دور باشد، هیچ یک از اعمال و نیکی های او ثمره ای نخواهد داشت. امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هر کس ما اهل بیت علیهم السلام را دوست داشته باشد، ایمان او مفید بوده و اعمالش مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، اما اگر کسی محبت ما اهل بیت را در دل نداشته باشد از ایمان خویش بی بهره بوده و کارهای نیک و اعمال دینی او مقبول نخواهد بود، گرچه روزها روزه گرفته و شب ها به عبادت بپرازد. (بصائر الدرجات، ص 364. ) و فرمود: «اگر بنده ای هزار سال خداوند را عبادت کند و اعمال نیک هفتاد و دو پیامبر را هم به جا آورد، خداوند از او نخواهد پذیرفت تا اینکه ولایت ما را بپذیرد و گرنه خداوند او را به صورت به جهنم خواهد انداخت(مستدرک، ج 1، ص 168) 3. آمرزش گناهان عشق و علاقه داشتن به این خاندان مطهر، باعث می‌شود که گناهان و پلیدی‌ها از ما دور شود. امام جعفر صادق (علیه السّلام) می‌فرمایند: محبت اهل بیت گناهان را می‌ریزد چنان چه باد تند، برگ را از درختان می‌ریزد( حیاه الامام الحسین، ج ۱ ص۱۵۶ ) 4. شفاعت گنهکاران امام ( علیه السلام ) فرمود:هنگامی که روز رستاخیز فرا رسد گناهکاران شیعیان را شفاعت می‌کنیم ولی نیکوکاران را خداوند نجات می‌دهد.»( فضائل الشیعه، شیخ صدوق، ص ۴۳، ح ۴۵) خداوند توفیق محبت به همراه اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۳ موضوع: مناسبت: روز خانواده و تکریم بازنشستگان سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به والدین می فرمایند: وَ قَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا. و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستید! و به پدر و مادر نیکی کنید! (اسراء 23) امروز روز خانواده و تکریم بازنشتگان نام گذاری شده است به همین مناسبت چند نکته ای نسبت به والدین خدمت شما عرض می شود: 1. هر گونه رفتار و کرداری (غیر از انجام واجبات و ترک گناهان) که سبب اذیت و ناراحتی والدین شود، شرعا حرام است. مثلا اگر مادر به فرزندش بگوید برو فلان خرید را انجام بده و فرزند تخلف کند و تخلفش سبب اذیت و ناراحتی مادر شود گناه و حرام است. البته اگر پدر یا مادری فرزندش را به گناهی امر کند مثلا بگوید باید در  فلان مجلس (که در آن رقص و موسیقی حرام است) شرکت کنی! تبعیت از او واجب نیست و با احترام از شرکت عذر خواهی کند. 2. بی ادبی به والدین باید ترک شود حتی در موارد خاصی که فرزند گمان می کند از ناحیه والدین به او ظلمی شده است باز هم حق تندی و بی ادبی به ایشان را ندارد. 3. یکی از وظایف فرزندان این است که اگر پدر و مادر انسان فقیر باشند بر فرزندان واجب است در صورت توانایی مالی نیاز مادی آنها را مطابق با شأنشان تامین کنند. (1) خداوند متعال به همه توفیق خدمت به پدر و مادر را عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل جامع م 2290 و م 2291 ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت ولیعصر عجّل الله تعالی فرجه نقل شده است: لا يَحِلُّ لأِحدٍ أن يَتَصَرَّفَ في مالِ غَيرِهِ بغَيرِ إذنِهِ. بر هيچ كس روا نيست كه بدون اجازه، در مال ديگرى تصرف كند. [وسائل الشيعة : 17/309/] چند نکته در حقوق مالی اعضاء خانواده: 1. اعضای خانواده شرعا نمی توانند بدون اجازه و رضایت در اموال یکدیگر تصرف کرده و یا استفاده کنند بنابراین فرزندان، والدین، زن و شوهر هیچ کدام بدون اذن و رضایت طرف مقابل نمی توانند اموال دیگری را استفاده نمایند؛ و چنانچه مرتکب چنین عملی شوند باید از این عملشان توبه کنند و لازم است اموالی را که برداشته اند جبران نمایند. 2. خانمی که شوهرش خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارفش را مطابق شأن تأمین می کند، نمی تواند بدون اجازه شوهر در اموالش تصرف کند؛ و حتی اگر در مواردی شوهر نفقه زن را تأمین نکرد مطابق نظر عده ای از مراجع (1) از جمله امام خامنه ای، باز هم نمی تواند مستقیم خودش از اموال شوهر بابت نفقه اش وجهی بردارد؛ بلکه این عمل باید با اذن و اجازه از حاکم شرع صورت گیرد. (2) 3. سوال: اگر فردی از اعضای خانواده مثلا پدر یا مادر و یا همسر دچار آلزایمر شدید شدند (در حدی که دیگر متوجه تکالیف شرعی شان نمی شوند) آیا می توان در اموالشان تصرف کرد مثلا میهمانی گرفت و ...؟ در پاسخ می گوییم اولا تصرف خودشان در اموالشان که صحیح نیست مثلا اگر بخواهند مالی ببخشند این بخشش محقق نمی شود، و ثانیا اطرافیان او نیز (حتی همسرش) بدون مراجعه به حاکم شرع و انتخاب قیم شرعی نمی توانند در اموالش تصرف کنند. و لازم است مثلا با مراجعه به دفتر مرجع برای تصرف در اموال برای او قیم معین کنند و تصرف قیم هم محدود به رعایت مصلحت اوست. (3) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) حضرت امام، امام خامنه ای، آیات عظام فاضل، زنجانی، اراکی، (احتیاط واجب: آیات عظام وحید و مکارم)؛ (مخالفین: آیات عظام خویی تبریزی سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری) (2) توضیح المسائل مراجع، م2416؛ آیت الله سیستانی: بعد از مطالبه نفقه توسط زوجه اگر زوج نفقه نمی دهد می تواند بردارد. (تحریرالوسیله، کتاب النکاح، نشوز، م 2 ؛ منهاج الصالحین، ج 3 م 355) (3) (تحریر الوسیله، کتاب حجر، سفاهه م1 و م3، کتاب البیع، م 18 و م19 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1084 و م 1085 و 1076 ؛ هدایه العباد، ج1 م 1768 و م 1770 و 1771) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۳ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم  خداوند در قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکُمْ اللَّهُ:اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید، تا خدا شما را دوست بدارد. (آیه 31 آل عمران) «مودت» به ظهور و بروز محبت؛ در اندیشه، گفتار و رفتار آدمی می گویند؛ و «محبت در وادی عمل را مودت می‌گویند. ادعای محبت به خالق هستی و خلیفه او وقتی راست ودرست است که شخص مدعی، پیرو اهل بیت علیهم السلام باشد.کسی که ادعای دوستی اولیای الهی را دارد، باید عمل به خواسته آن‌ها سرلوحة اعمالش باشد و به هر اندازه در عمل با آن‌ها مخالفت داشته باشد، به همان میزان از محبت او کاسته خواهد شد. امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید:کسی که خدا را معصیت و نافرمانی می‌کند، او را دوست ندارد.اگر در دوستی او صادق بودی، پیروی اش می‌کردی. زیرا محبّ، فرماندار محبوب است (تحف العقول / ترجمه کمره ای ؛ ج 1 , ص 303 ) جابر می‌گوید: امام باقر (علیه‌السلام) به من فرمود: آیا کسی که ادعای تشیع می‌کند، همین که بگوید ما را دوست دارد، کافی است؟! سوگند به خدا شیعیان ما نیستند، مگر آنان که تقوای الهی دارند و به امانتداری و زیادی ذکر خدا و روزه و نماز و نیکی به والدین و... شناخته می‌شوند. جابر می گوید عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا! امروز کسی را به این صفت نمی‌یابیم». حضرت فرمود: ... آیا برای کسی کافی است بگوید: من علی (علیه السلام) را دوست دارم و ولایت او را می‌پذیرم؛ ولی با وجود این، در عمل کوتاهی می‌کند؟! نه؛ چنین نیست. اگر روش پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را دنبال نکند و به سنت او عمل ننماید، دوستی او فایده‌ای برای او نخواهد داشت؛ بین خدا و هیچ کس قرابت نیست. محبوب ترین بندگان، نزد خدا فرمانبردارترین آن‌ها است. کسی که مطیع خدا باشد، دوست ما و کسی که از خدا سرپیچی کند، دشمن ماست. کسی جز با عمل و پاک‌دامنی و پارسایی به دوستی ما نمی‌رسد.(بحار، ج ۱۵، ص141) خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۴ موضوع: 1 سلام علیکم -بسم اله الرحمن الرحیم عوامل فقر و تنگدستی در روایات عبارتند از: 1-کفران نعمت : از عوامل کاهش روزی، کفران نعمت‌های الهی است، قرآن کریم در این باره می‌فرماید: خداوند قریه‌ای را به عنوان مثال مطرح می نماید که دارای امنیت و آسایش بودند و روزی فراوانی به ایشان می‌رسید، آنان نسبت به نعمت‌های الهی کفران ورزیدند، از این رو خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر آنان پوشاند(ثواب الاعمال، ص 42) کفرنعمت فقط به زبان نیست و خلاف امر خدا؛ از نعمت استفاده کردن نیز کفر نعمت است. 2-اسراف :یعنی خارج شدن از مسیر طبیعی، هنگامی که نعمت‌ها را در غیر مسیر آن به کار بگیریم رشد نمی‌کند، بلکه به سوی زوال پیش می رود.امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند:« اسراف سبب فقر و نیازمندی است و میانه روی باعث بی نیازی می شود.(کافی،ج 4، ص 54) 3-احتكار:پيامبراكرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «هركس كالاي مسلمانان را احتكار كند خدا او را به مرض جذام (خوره) و به ورشكستگي مبتلا مي‌كند.» (طب النبي صلّی الله عليه و آله ؛ ج 1 , ص 22) 4-دروغ: قسم دروغ به عادتی همیشگی برای آنان تبدیل می شود، آنان دروغ می‌گویند تا به اهداف خویش دست یابند، اما غافل از آن که کارگردان عالم وجود، خیر و برکت را در صدق و راستی قرار داده است.رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می فرمایند: «الکذب ینقص الرزق» (نهج الفصاحه ص 373 ، ح 1087)؛ دروغ گفتن روزی انسان را کم می‌کند. 5-تحقیر نعمت‌ها  :نباید به کوچک بودن و کم بودن نعمت نگاه کرد، بلکه باید به فرستنده و عطاکننده‌ی آن نگریست، چه بسا نعمت‌های کوچکی که سبب و راهی به نعمت‌های بزرگ می‌شود و بی توجهی و بی ارزش دانستن آنها محرومیت می‌آورد. امام رضا(علیه السلام) می‌فرمایند:  رزق و روزی کم راناچیز مشمارید، زیرا این کار شما را از نعمت‌های فراوان محروم می سازد.( بحارالانوار، ج 7، ص 347) خداوند توفیق زیارت با معرفت خانه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده است: مَن تَلَذَّذَ بِمَعاصي اللّه‏ أورَثَهُ اللّهُ ‏ذُلاًّ. هر كه از گناهان لذّت ببَرَد، خداوند طعم ذلت و خواری را به او می چشاند. [غرر الحكم، ح8823] یکی از سوالاتی که زیاد پرسیده می شود راجع به کاشت ناخن و مژه مصنوعی می باشد، اینکه آیا خانمی که چنین آرایشی را انجام داده است وضو و غسلش درست است یا نه؟ و اینکه آیا اصل این عمل جایز است یا خیر؟ در پاسخ به سه نکته اشاره می شود: 1. اصل کاشت ناخن و مژه طبق نظر مراجع مشهور از جمله امام خامنه ای حفظه الله در صورتی که برای زینت این کار را انجام می دهد و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برداشتن نیست یا نمی خواهد بردارد، شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (1)  2. کسی که حکم را نمی دانسته و مرتکب این عمل شده است لازم است برای وضو و غسل تا قبل از اینکه نماز قضا شود آن را جدا کند ولو هزینه سنگینی برایش داشته است. اما در صورتی که ( مثلا در آن وعده نماز به دلیل زمان کم یا نداشتن امکانات) امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز نباشد حق ترک نماز را نداشته و لازم است مطابق نظر امام خامنه ای و برخی دیگر از مراجع فعلا علاوه بر انجام وضو یا غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برطرف کردن مانع به احتیاط واجب نمازها و روزه هایش را قضا کند. (2) 3. خانمی که برای زینت ناخن و یا مژه مصنوعی انجام داده در صورتی که در این حالت غسل واجبی انجام دهد به جهت وجود مانع در اعضا، غسلش ناقص است و طهارت حاصل نشده، بنابراین توقف ایشان در مساجد و محل ضریح شرعا حرام است. خداوند متعال همه ما را مزین به مکارم اخلاقی گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست. (2) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18. @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی. ۱۴۰۱/۵/۴ موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم احتکار به معنای ذخیره و نگهداری کالای کمیاب در بازار و مورد نیاز مردم، به انتظار گران شدن بهای آن است.( لسان العرب،ذیل مادهٔ حکر) در روایات احتکار به شدت نهی شده است که به برخی اشاره میشود: 1- پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:هر كس بيش از چهل روز احتكار كند، بوى بهشت ، كه از مسافت پانصد سال به مشام مى رسد ، بى ترديد بر او حرام است(میزان الحکمه،ج3،ص172)و محتکر ملعون است (کافی، ج 10، ص 60)  2-بدتر از دزدی: امام موسی کاظم(علیه السلام) از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) روایت می کند: «... اگر بنده ای به عنوان دزد، به نزد خدا رود، در نظر من بهتر است تا به عنوان «محتکر»، که چهل روز ارزاق را احتکار کرده باشد(من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 159) 3-بدترین مکانهای جهنم :پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «نگاهی به دوزخ افکندم، درّه ای دیدم که می جوشید، (به مالک دوزخ) گفتم: ای مالک! این درّه جای کیست؟ گفت: جای سه گروه: محتکران، اشخاص دایم الخمر، و دلّالان زنا(وسائل الشیعة، ج 17، ص 426) 4-منکر کتاب خدا شدن:پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: آنانکه به بازار ما چیزی وارد می‌کنند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند و آنکه در بازار احتکار می‌نماید، مانند کسی است که در کتاب خدا کافر به شمار می‌آید.( نهج الفصاحه، ص 278) 5-بیزاری خدا از محتکر: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) میفرماید: هر کس ارزاق عمومی را به مدت چهل روز احتکار نماید، از خداوند بیزاری جسته و خداوند هم از وی بیزار است.( طب النبي صلّی الله عليه و آله ؛ ج 1 , ص 22) خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن فرموده اند: مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَ اللَّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْسُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ. کیست که به خدا «قرض الحسنه‌ای» دهد، (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند،) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است (که روزی بندگان را) محدود یا گسترده می‌سازد؛ و به سوی او باز می‌گردید (و پاداش خود را خواهید گرفت). (آیه 245 سوره بقره) چند نکته کوتاه درباره قرض الحسنه: 1. قرض دادن، مخصوصا به کسی که نیاز دارد، از مستحبات مؤکّد مى‌باشد اما قرض گرفتن در صورت عدم احتیاج کراهت دارد و هر چه احتیاج انسان شدیدتر باشد کراهتش کمتر می شود. (1) 2. اگر در قرض برای پرداخت آن مدتی قرار دهند، طلبکار نمی تواند زودتر از موعد، مطالبه کند ولی اگر مدت نداشته باشد طلبکار هر وقت بخواهد می تواند طلب خود را مطالبه نماید. (2) 3. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه نماید، و زمان اداء دین هم رسیده باشد، چنانچه بدهکار بتواند بدهی خود را بدهد باید فوراً آن را بپردازد و اگر تأخیر کند گناهکار است. (3) 4. اگر انسان برای حفظ ارزش پولش به کسی به جای پول سکه طلا قرض بدهد، موقع پس گرفتن، همان سکه طلا را طلبکار است هر چند قیمت سکه کم یا زیاد شده باشد. البته اگر طرفین به غیر آن راضی شوند مانعی ندارد. (4) خداوند متعال از خزانه غیب خود قرض همه مقروضین را ادا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله، کتاب القرض م1و 2 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1002 و 1003) (2) (توضیح المسائل مراجع م 2275) (3) (توضیح المسائل مراجع م 2276) (4) (توضیح المسائل مراجع م2281) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۵ موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم چرا برخی از مرگ می ترسند؟ 1-جهل :از امام جواد(علیه السلام)، سوال شد چرا مردم مرگ را دوست ندارند؟ حضرت فرمود :زیرا به حقیقت مرگ جاهل اند، اگر بدانند مرگ چیست و از دوستان خدا باشند مرگ را دوست خواهند داشت . سپس حضرت رو به سوال كننده كرد و فرمود: چرا كودک از خوردن دارو امتناع مى كند با اینکه دارو درد او را کاهش مى دهد و او را از بیمارى مى رهاند؟ آن شخص جواب داد: زیرا كودک فایده خوردن دارو را نمى داند. امام فرمود: به خدا سوگند! مرگ براى كسى كه آمادگى دارد از آن داروى شفا دهنده مفیدتر است ... (معانی الاخبار، ص290) 2.ترس از حسابرسی اعمال:یکی دیگر از علل ترس از مرگ، بیم از حسابرسی اعمال است.این عامل به آن گروه از انسانها اختصاص دارد که از یک سو به معاد اعتقاد دارند و از سوی دیگر از اعمال خویش راضی نیستند.بدیهی است که این دسته از گنهکاران به شدت از مرگ می‌ترسند، شخصی از امام مجتبی(علیه السلام) پرسید: به چه دلیل ما مرگ را ناخوشایند می‌دانیم؟ امام(علیه السلام) پاسخ دادند:«زیرا شما آخرت خویش را (به دلیل گناهان و اعمال زشت) ویران ساختید و دنیای خود را آباد کردید و دوست نمی‌دارید که از آبادی به ویرانی روید.»( بحارالانوار، ج6، ص129) 3- .دلبستگی شدید به دنیا:یکی دیگر از عوامل مهم ترس از مرگ، دلبستگی شدید به دنیاست به گونه‌ای که از آخرت خویش کاملا غافل گردد و حیات دنیوی را هدف نهایی خود قرار دهد امیرالمومنین على(علیه السلام) مى فرماید: مَنْ كانَتِ الدُّنْیا هِمَّتَهُ اِشْتَدَّ حَسْرَتُهُ عِنْدَ فِراقِها ... هر كس دنیا نهایت همتش شود هنگام جدایى از آن سخت حسرت مى خورد(من لا یحضره الفقیه، ج‏۴ ،ص ۳۸۲) 4- فراهم نساختن ره توشه آخرت: حضرت على (علیه السلام) در یكى از فرمایشات حكمت آمیزشان مى فرماید: (آه مِنْ قِلَّةِ الزّادِ وَ طُولِ الطَّریقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظیمِ الْمُورِدِ(نهج البلاغة صبحی صالح ،ص 481)آه از كـمـى تـوشـه [ى راه آخرت ] و طولانى بودن راه و دور بودن سفر و بزرگ بودن مقصد و محلّ ورود. خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۵ موضوع: مناسبت: سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن در وصف أنصار و یارانش فرموده است: الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ. (یاوران خدا کسانی اند که) هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا ‌دارند، و زکات ‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر ‌کنند. (آیه 41 سوره حج) چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر: 1. امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است. 2. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ چراکه اگر هر کس خانواده اش را اصلاح کند جامعه اصلاح می شود. به عنوان مثال خانمهایی که حجاب مناسب شأن مسلمان و محب امام رضا ندارند و در کوچه و خیابان هستند بعضا آشنایان ما هستند و اگر مثلا شخصی از نهی افراد بیگانه ناتوان است به خانواده خود که می تواند تذکر دهد. مثلا مرد نباید نسبت به بدحجابی ناموسش بی تفاوت باشد (2) 3. در هنگام نهی از منکر باید به گونه ای عمل شود که از کار و عمل بد شخص انتقاد شود، نه اینکه خود شخص زیر سوال و اشکال گردد (و این سیره ائمه بوده است که وقتی کسی خطایی می کرده می فرمودند ما از این خطای تو بیزاریم) بنابراین اگر مثلا کسی حجاب شرعی را رعایت نکرده است از بدحجابی او بیزاری بجوییم نه از خودش. 4. اگر کسی نهی از منکری کرد (مثلا مسئولی، علیه بی حجابی دستوری داد) هیچ فردی (حتی از مسئولین) شرعا اجازه ندارد با توجیهات مختلف با امر به معروف و نهی از منکرش مقابله کرده و علیه او موضع بگیرد. خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان عفت فاطمی مرحمت کند به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) رساله آموزشی، ج1 درس 76 ، ص: 328 و ص: 331. (2) (توضیح المسائل جامع م 2218) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۵ موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درقرآن یکی از ویژگی‌های برجسته پیامبران را یاد مرگ می‌داند و می‌فرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»«ما آن‌ها را با خلوص ویژه‌ای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص) در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم: 1- مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹) 2- موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱) 3-کاهش دوستی دنیا: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد». 4-رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی علیه السلام فرمودند : کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹) چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد». خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi