eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
29 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۰ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا کربلا رفتن امام حسین(علیه السلام) با علم به اینکه شهید میشود، خودکشی نیست؟ 1.اراده امامان طبق احادیث تابع اراده خداست(بحا،ج5 ص114) وهیچ اراده ای خلاف اراده خدا نمیکنند(آخرین جملات امام در قتلگاه: رضاً بقضائک و تسلیماً لامرک) و وقتی خدا از امام خواسته، کربلا برود(خدا میخواهد تو را کشته ببیند) و امام تابع است. همانطور که حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهم السلام، برای ذبح دستور خدا را اجرا کردند. 2.ائمه دو گونه عالم دارند:1. علم معمولی 2. علم غیب. ائمه مامور به علم غیب نبودند(مگرجایی خاص به اذن خدا)،چون از الگو بودن می افتادند ،چون از طریقی آگاه شوند و عمل کنند که بقیه نمیدانند؛ و علم غیب قابل تغییر نیست، یعنی همان چیزی که میخواهد اتفاق بیفتد را خبردارند؛ مثل اینکه فردمیداند خورشید چه زمانی طلوع میکند که علم و جهل به آن،اثری در آن ندارد(مثل دیدن یک فیلم دلخراش بعد از وقوع آن) وعلم امام از قضیه شهادت از این نوع بود والبته امام به تمام وظایف طبیعی خود در دفاع از خود عمل میکند و البته حاضر به بیعت نیست،چون بیعت با یزید یعنی پذیرش یزید به عنوان خلیفه و این یعنی ازبین رفتن اسلام حقیقی. 3.شهادت خودکشی نیست،بلکه زندگی واقعی است(یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاءا) و وقتی دین و اسلام در خطر باشد،وظیفه هرمومنی است جانش را فدا کند خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۰ موضوع: مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام از امام حسین علیه السلام در وصیتش در مدینه به برادرش محمد بن حنیفه مرقوم داشت :   إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی ‎الله ‎علیه ‎و ‎آله، أُرِیدُ أَن آمَرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنكَر همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و خواستهام امربه معروف و نهی از منکر می باشد. مقتل الحسین, عبدالرزاق مقرم, ص۱۵۶, بحارالانوار,ج۴۴, ص۳۲۹. به مناسبت هفته امرو به معروف و نهی از منکر دو نکته در رابطه با این فریضه بیان می شود: 1.در اهميت امر به معروف و نهي از منكر همين بس كه حضرت سيد الشهداء عليه السلام يكي از اهداف قيام خود را احياء‎ فريضه‎ امر‎به ‎معروف و نهي از منكر مي‎داند، ‎و لذا با الگو گرفتن از قيام سيد الشهدا عليه السلام‎برهمه‎مومنين‎واجب است نسبت به اين فريضه ‎الهي ‎ساكت‎ ننشينند ‎چرا ‎كه احياء اين فريضه خواست‌ عمومي جامعه ‌را ‌مي‌طلبد‌ و. ‌فرقي‌ نمي‌كند ‌تذكر ‌به ‌صورت‌ مستقيم ‌باشد مثلا زبانا ‌تذكر ‌بدهد‌ يا ‌به طريق غير مستقيم مانند پيامك يا نامه اعتراضش را برساند.  2-اگر انسان گناهي مانند پخش آهنگهاي رقص آور وحرام، ضايع كردن حقوق ديگران ، بدحجابي يا‌كم كاري مسئولي‌ را در وظيفه خودش مشاهده کند . لازم نيست اطمينان به تاثير داشته باشد بلكه‎ حتي اگر احتمال تاثير هم بدهد، واجب است تذكر بدهد. گرچه با تكرار تذكر‌يا ‌تذكر‌گروهي ‌باشد.‌،مثلا ‌عده‌اي ‌از اقوام به برگزار كنندگان مجلس عروسي همراه با گناه بگويند اگر مجلس شما همراه با گناه باشد ما شركت نمي كنيم. خداوند‌ متعال همه مارا از ‌عاملين ‌امر به معروف و نهي از منكر قرار دهد به بركت صلوات بر محمد و ‌‌آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۱ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام ؟ 1.امام به دعوت کوفیان برای حکومت رفت (نه جنگ) 2.زن و فرزندان، نقش ضبط و حفظ و تبیین قیام عاشورا را داشتند تا دشمن تحریف نکند (کربلا درکربلا میماند اگر زینب نبود) 3.اگر نمیبرد، برچسب یاغی و شورشی میزدند 4.ممکن بود به خانواده اش حمله کنند و هر بلایی سرشان دربیاورند و امام را مجبور به چیزی کنند 5.آموزش این نکته که دفاع از دین زن و مرد نمیشناسد 6.  نمایاندن چهره واقعی دشمن، که حتی به طفل صغیر ودختربپه رحم نیمکنند 7.  مصلحت الهی بود که اسیر شوند( انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراهُنَّ سَبایا) «خدا می‌خواهد آنان را در لباس اسارت ببیند» و آنها تابع خدا هستند خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۱ موضوع: مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام از نبی اکرم صلی الله علیه و آله در روایت است که ‎‎ ‎ فرمودند:لَيسَ مِنّا مَن يُحَقِّرُ الامانَةَ حَتّى يَستَهلِكُها إِذَا استُودِعَها؛ از ما نيست كسى كه امانت را كوچك بشمارد و از آن مواظبت نكند و در معرض تلف شدن قرار بدهد. بحارالأنوار(ط-بیروت) ج72، ص172، ح13) الاختصاص  شیخ مفید ص 381 گاهي در ايام محرم يا ساير ايام در مجالس ممکن است كفش افراد از روی اشتباه جابجا شود و در پايان مجلس يك جفت كفش ديگر مي ماند، آيا مي تواند اين كفش‎را براي خود بردارد؟‎ در جواب ‎عرض‎ مي‏كنيم ‎كه ‎به ‎نظر ‎اكثر ‎مراجع ‎با ‎چند ‎شرط‎ شخص‎ مي‎تواند ‎آن ‎را براي خود بردارد:        .                                                   1.‎ بداند ‎كفشي ‎كه ‎مانده است، مال كسي است كه كفش او را برده است.      ۲. از پیدا کردن صاحبش ناامید شود یا برایش سختی فراوان داشته باشد.          3. اگر قيمت آن از كفش خودش بيشتر باشد بايد هر وقت صاحب آن پيدا شد زيادي قيمت را به او بدهد و چنانچه از پيدا شدن صاحبش نااميد شود بايد با اجازه‎از‎حاكم‎شرع زيادي قيمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. ( سيستاني-فاضل-خويي-وحيد : در صورتي مي تواند بردارد كه بداند راضي باشد يا به ناحق وعمد برده باشد) ر ساله مراجع م 2581)                                                                               تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۱ موضوع: ؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا نذر برای امام حسین(علیه السلام) و برای غیر خدا باطل است؟ 1.شیعه میگوید: نذر برای خداست ودر صیغه نذر حتماقید "لله علی کذا"( به خاطر خدا بر گردن من است) باید آورده شود چنان که در راویات آمده است (وسایل الشیعه،ج23 ص293 باب 1) و علما نیز گفته اند(جواهر الکلام،ج35 ص372) 2. شیعیان نذرشان را برای خدا انجام میدهند وثواب آن را برای اهل بیت علیهم السلام ونزدیکان آنان قرار میدهند وانان وقتی می گویند فلان چیز نذر امام حسین است یعنی ثواب آن را برای امام حسین قرار داده ام نه آنکه آن نذر برای تقرب جستن وعبادت حسین علیه السلام باشد  دراین گونه مسایل نیت قلبی ملاک است نه تشابه ظاهری چنان که در کتب اهل سنت آمده:"انما الاعمال بالنیات" "ملاک ومعیار در عمل نیت است"(صحیح بخاری،ج1 ص3 ح1) 3. عزامی شافعی عالم اهل سنت گوید:اجماع اهل سنت بر این مطلب است که صدقه زندگان برای مردگان سود داشته و به ایشان می رسد ؛ و سعد با سوال از پیامبر برای مادرش چاهی را کند که آب به مردم بدهد  و ثوابش به مادرش برسد (فرقان القرآن، ص133) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۱ موضوع: مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام . در روایت است که امام حسین علیه السلام فرمودند: اَيُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارِعوا فِى المَغانِمِ. اى مردم در خوبى‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ها شتاب نمایید. (بحارالأنوار، ج 75، ص 121) يكي از فرصت هايي كه براي مومنين قرار داده شده وقف است و باتوجه به سوالاتی که در ایام عزای سالار و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام داریم نکاتی عرض می شود: 1.وقف‎ آن ‎است كه انسان مالي را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معيني مثل مسجد، مدرسه،‏ حرمهاي معصومين ‎عليهم‎السلام،  مجالس عزاي سيد الشهداء عليه السلام يا فقرا....اختصاص دهد، البته وقف اختصاص به موارد فردي ندارد بلكه افرادي بايكديگر هم مي توانند چيزي را وقف كنند و همه از اين ثواب بهره ببرند . 2.اگر ‎‌كسي ‎‌چيزي ‎‌را ‎‌وقف ‎‌كند ‎از‌ ملك ‎او ‎خارج ‎مي‎شود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و ‎مصرف ‎وقف ‎را‎تغییر ‎دهند ‎البته ‎در ‎مواردی نادر‌ مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغيير و فروش وقف جايز است كه براي اگاهي از شرايط  و احكامش با كارشناس مسائل ديني مشورت شود. 3.بيرون‌بردن اموالي كه مخصوص مسجد يا حسينيه يا مكان ديگري است حتي‎براي‎مدت كوتاه حرام است. خداوند‌ متعال ‌به همه ما توفيق كارهاي خير را عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد.  (تحریر الوسیله امام ،‎ج ،2 م 3 و 4 ،ص‎60 – استفتائات  مقام معظم رهبری س 1995و1998ص489 هدایه العباد  آیت الله صافی ج2 ص‎180هدایه العباد‎آیت‎الله‎گلپایکانی  ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677( @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۲ موضوع: ؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا قیام امام حسین(علیه السلام) برعلیه یزید درست نبوده، چون یزید حاکم اسلامی بوده است؟ 1.امام حسین(علیه السلام) قانونا و شرعا حاکم بوده است: قانونا» چون در صلح نامه امام حسن با معاویه بوده که معاویه حق انتخاب جانشین ندارد و بعد از معاویه، امام حسن یا امام حسین حاکم میشوند-  شرعا: چون خدا امام را امام وحاکم بعد از امام حسن انتخاب کرده است 2.طبق آیات قرآن( 28 کهف-10 قلم-151 شعراء -13 هود) اطاعت از سلطان ظالم و سکوت در برابرش، گناهی بزرگ است 3. روایات فراوانی در تحریم همراهی ظالمین و حب انان و اطاعت از انان وارد شده(بحارج72 ص367 باب82) و فرموده اند وظیفه انسان در برابر ظلم وظالمان دوری جستن از انان و سعی در از بین بردن ظلم انان می باشد (وسائل ج16 ص144 باب7) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۲ موضوع: مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام حضرت سیدالشهداء علیه السلام در روز عاشورا از لشگر کوفه خواست که ساکت شوند تا با آنها سخن بگوید ولی آنهاساکت نشدند ، فرمودند وای بر شما چه شده است که ساکت نمیشوید تا اینکه فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُم‏.  گوش به سخن من نمی‏دهید‏ زیرا  که شکم های شما از حرام پر شده و به قلب های شما مهر (قساوت) زده شده است،(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏45، ص: 8) بي توجهي به مصرف مال مردم و رعايت نكردن حقوق مردم مي تواند از موارد مصرف مال حرام باشد و به همين جهت چند‌نكته‌در‏باب‎حق‏الناس بيان مي شود: 1-تضييع حقوق مردم از گناهان است و با توبه برطرف نمي شود بلكه بايد بعد از توبه حق مردم را نيز ادا كند. 2-براي‎ پرداخت ‌مال‌ اگر ‎انسان ‎به ‎طلبكار ‏دسترسي دارد بايد به خود وي بدهد و ‎اگر ‌فرد ‌فوت‌ كرده ‎مي‎بايست‎ به‎ ورثه‎اش‎ بپردازد. ‎3.اگر‎طلبكار ‎معلوم نيست بايد ‌براي‌ پيدا‌ كردن ‎او ‎جستجو‎ نمايد ‎و چنانچه ‎مايوس‎ از ‎پيدا‏كردن ‎طلبكار باشد ،دادن آن ‎به ‎مجالس‎ عزاداري و مانند آن ‎صحيح ‌نيست ‎بلكه ‎بايد ‌با ‌اجازه‎ مرجع ‎تقليد ‏مقدار ‏بدهي‏ را به ‎فقير ‎متدين ‎بدهد.  4.اگر ‎پرداخت ‎مال ‎به ‌طلبكار ‎باعث‎ آبرو‎ريزي ‎شود ‎يا ‎مانع ‎شرعي‎ ديگري‎ باشدلازم‎ نيست ‎جزئيات ‎را ‌بگويد ‌بلكه ‌مي‌شود ‎به ‎صورت‎ ناشناس‎ هر‎چند با واسطه ‎ان را ‎به ‎طلبكار بعنوان اداء ‎دين ‎برگرداند‎ مثلا مقدار بدهي‎ را ‎به ‎كسي ‎بدهد ‎و بگويد ‎به ‎طلبكار ‎بدون‎ ذكر‎ نام ‎پرداخت ‎كند.  (چند مثال: ‎پولي ‎كه ‎اشتباها ‎و ‎اضافي ‎به ‎افراد ‎داده ‎مي‎شود ‎و ‎بعدا ‎متوجه ‎مي‎شود، ‎ضرر ‎مالي ‎يا ‎بدني ‎‎كه ‎موجب ‎ديه ‎شده ‌و ‌جبران‌نكرده ،‎صحنه‌سازی‌ و‎‌استفاده ‌دروغین ‎از‎انواع‎بیمه،‎ کم‎فروشی جامع‎المسائل‎ج2 س ۱۰۷۵ خداوند‎ متعال ‎ما‎را ‎مديون ‎احدي‎ قرار‎ندهد ‎به ‎بركت‎ صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۲ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام اهداف قیام امام حسین(علیه السلام) چه بود؟ 1.اصلاح امت جدش: به منظور اصلاح امت جدّم قیام کرده‌ام.( فتوح ابن اعثم،ج5 ص33) 2.نهی از منکر: (بحار،ج44 ص329) 3.کنار گذاشته شدن دین و احیای سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم):امام حسین (علیه السلام) می فرماید:" شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می کنم چرا که سنت رسول خدا را میرانده و بدعت را احیا کرده اند." 4.مبارزه با ظلم: امام حسین علیه السلام فرمود:پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم در زمان حیاتش فرمود هرکس سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده وپیمان خدا را شکسته وبا سنت پیامبر مخالفت می ورزد وبه بندگان ظلم می کند اما با او مبارزه نکند شایسته است خدااورا در جایگاه آن سلطان در جهنم قرار دهد" (فتوح،ج5 ص143) 5. تشکیل حکومت اسلامی:بعد از دعوت مردم کوفه، میتوان تشکیل حکومت اسلامی را یکی از اهداف خواند( تنزيه الانبياء ص175) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۲ موضوع: ) مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام ازحضرت ‌امام‌رضا‌ علیه‌السلام ‌روايت ‌شده ‌كه ‎‌میفرمایند‌: ‎لَتَأمُرُنَّ ‌بِالْمَعْرُوفِ ‌وَ لَتَنْهُنَّ‌ عَنِ‌ الْمُنْكَرِ‌اَ و ْ‌لَيَسْتَعْمِلَنَّ‌ عَلَيْكُمْ‎ شِرَارُكُمْ‎ فَيَدْ‎عُوا ‌خِيَارُ‌ كُمْ ‌فَلاَيُسْتَجَابُ ‌‌لَهُمْ. ‌‌بایستی‌كه ‌به ‌معروف‌ امر‌ و ‌از‌ منكر ‌نهی‌ كنید )اگر ‎اینكار ‌نكردید ) ‎‌افراد ‌بد‌كردار ‌‌بر ‌‌شما‌‌‌ مسلط‌ ‎خواهند ‌‌شد، ‌بگونه‌اي‌ كه ‎‌ديگر ‎‎خوب‎‌هایتان‎ دعا ‌می‌كنند ‎اما ‎مستجاب‎ ‌نمی‎‏شود.(‎كافی‎ج5‎ص 55)  با‏توجه‎به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین وبه مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر  چند نکته درباره امر به معروف ونهی از منکرخدمتتان عرض می کنم: 1- امر به معروف و نهی از منکر مختص ‎به‎صنف‎ و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است. 2- هر كدام از امر به معروف و نهى از منكر بر دو‎قسم واجب ومستحب تقسيم مى‌شود‌، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب ‎و ‎انجام‎حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب و انجام منکر، مکروه است امر‎به‎معروف‎و‎نهی‎از منکر مستحب می‌باشد (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی) 3 .فردی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منكر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یا کاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان می‌باشد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه میشود و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز ،عدالت ، رعایت حق الناس و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک میکند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است. مثل ظلم و بد حجابی‎ورشوه گرفتن‎(رساله‎جامع‎ص‎617‎و‎تحریر‎مساله‎امر‌به‎معروف) خداوند متعال توفيق عمل به وظائف‎شرعي را‎به‎همه ما عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۳ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا تشنگی در کربلا حقیقت دارد؟ چرا چاه نکند؟ چرا از شیر شتر استفاده نکرد؟ 1.در7محرم عبیدالله به عمرسعد نامه نوشت: میان حسین و یارانش و آب مانع شو و قطره ای از آن نچشند و آب رابستند(تاریخ طبری ج5 ص412 +انساب الاشراف ج3 ص389+الارشاد ج2 ص86) 2.طی این 2 روزچندبار به آب زدند و آب آوردند(الاخبار الطوال ص255) 3.چاهی کندند و به آب رسیدند(الفتوح،ص893) و وقتی خبر به عمرسعد رسید دستورداد جلوی آب را بگیرند(مقتل الحسین ج1 ص244) 4.شب عاشورا،علی اکبر آب اورد و نوشیدند و غسل کردند(بحار ج45 ص1 و ج44 ص316 +الملهوف ص154+ تاریخ طبری ج5 ص423) 5.اما عاشورا چندبار به آب زدند که نتوانستند بیاورند(الفتوح ج5 ص117+بحار ج45 ص41) و درعاشورا با لب تشنه شهید شدند(الملهوف ص233) 6.اکثرا اسب بودند نه شتر ماده و شیرشتر، گرم است. * نکته: در جنگ فقط چند دقیقه باشد، تشنگی دارد،علاوه بر آن خبرهای کشته شدن، هوای گرم منطقه طف عراق که 20 مهر بوده، وممکن است آب شور بوده که برای غسل و حیوانات خوب بوده، ولی برای عطش قابل استفاده نبوده است خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۳ موضوع: مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام ‌از ‌امام‎حسین‎‌عليه‌السلام روايت شده كه فرمودند: إنَّ‎الْمُؤْمِنَ‎لا يُسىءُ وَ لا يَعْتَذِرُ، وَ الْمُنافِقُ كُلَّ يَوْم يُسىءُ وَ يَعْتَذِرُ. همانا شخص مؤمن خلاف و كار زشت انجام نمى دهد تا عذرخواهى كند. ولى فرد منافق هر روز مرتكب خلاف و كارهاى زشت مى گردد و هميشه عذرخواهى مى نمايد.‎تحف العقول: ص 179، بحارالأنوار: ج 75، ص 119، ح 2. چند نكته در رابطه شبكه هاي مجازي 1.يكي از كارهايي كه مومن بايد نسبت به آن مواظبت نمايد استفاده حرام از بعضي وسائل و امكانات است ويكي از زمينه هايي كه در عصر حاضر امكان استفاده حلال و حرام دارد شبكه هاي مجازي‎است‎لذا مي توان از اين طريق معارف و فرهنگهاي صحيح و ديني را با كمترين هزينه ترويج و تبليغ نمود. 2-متاسفانه در شبكه هاي مجازي علاوه بر امكان استفاده حلال، زمينه استفاده حرام هم وجود داردكه بايد از موارد حرام اجتناب شود كه به برخي از آنها اشاره مي شود: 1-استفاده كردن از كانال ها و گروههاي حاوي مطالب ضد ديني‎كه ورود به اينها منجر به ضعف اعتقادي و ديني مي شود زيرا كسي كه خودش اطلاع كاملي از مباحث ديني ندارد نمي تواند در برابر هجوم شبهات و اشكالات جوابگو و پاسخ گو باشد در نتيجه سستي و ضعف ديني حتي انحراف را به همراه دارد. 2-غيبت و دروغ و تهمت اختصاص به فضاي خارجي ندارد بلكه امكان غيبت و دروغ و تهمت در شبكه هاي مجازي  نيز بسيار وجود دارد مثل اينكه انسان گناه يا عيب فردي را مشاهده كرده با عكس برداري يا فيلم برداري آن را در فضاي‎هاي مجازي نشر دهد. خداوند متعال توفيق استفاده صحيح و حلال از نعمتهايش را به همه ما عنايت فرمايد به بركت صلواتي بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۳ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام ؟ " روایت شده است که حسین (علیه السلام)نواحی از کربلا که مدفنش آنجا است را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و وآن را به آنها بخشید با این شرط که زایران قبرش را به سوی قبرش راهنمایی کنند و سه روز از انان پذیرایی کنند" (کشکول ج1 ص280+مستدرک الوسایل ج10 ص321 +سفینه البحار ج7 ص208) در مقتل المقرم از قول امام صادق ـ عليه السلام ـ نيز وارد شده كه امام حسين ـ عليه السلام ـ وقتي آن زمين را خريداري و به اهالي صدقه داد با آنها شرط كرد ولي آنها به شرط امام عمل نكردند. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۳ موضوع: مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام از امام رضا علیه السلام روایت شده است: مَنْ تَذَكَّرَ مُصابَنا، فَبَكي وَ أبْكي لَمْ تَبْكِ عَينُهُ يوْمَ تَبْكِي الْعُيونُ. هر كه مصائب ما را يادآور شود و گريه كند يا ديگري را بگرياند، روزي كه همه گريان باشند او نخواهد گريست، (وسائل، ج 14،ص502) .چندنكته درباره عزاداري: 1. در عزاداري مستحب است كه مجلسي تشكيل شود كه حلال و حرام خدا و فضائل و مناقب و اهداف اهل بيت عليهم السلام بيان شود. 2.. عزاداري‌بايد به‌روشهاي‌متعارف‌و‌معمول‌ميان‌مردم‍ انجام گيرد و از روشهايي كه موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدني قابل توجهي گردد، جايز نيست. 3. در ايام عزای اهل بیت علیهم السلام مانند این ایام  پوشيدن لباس مشكي مستحب است و زمان نماز هم کراهت ندارد. 4. در عزاداري توجه شود كه مستحب است در هنگام نماز عزاداري و ساير امور تعطيل شده و نماز اول وقت اقامه شود. 5.مستحب در هنگام خواندن مصيبت فرد گريه يا حالت گريه و اندوهگين باشد. خداوند متعال به همه ما توفيق  شركت در جلسات عزاداري را عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۴ موضوع: ؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا امام حسین(علیه السلام) را شیعیانش کشتند؟ 1.شیعه به کسی گویند که تابع و پیرو امام باشد والبته منافق صفتانی خود را در سپاه عمرسعد جا زده باشند و ادعای محبت علی کنند، ولی خیلی ها با کینه از امام علی، فرزندانش را در کربلا کشتند(إنما نقاتلک بغضاً لأبیک»! (ینابیع‌المودة، قندوزی حنفی، ص346) 2.امام صادق(علیه السلام) " شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه همیشه با زبان و دل با ما همراست" (وسایل الشیعه ج15 ص247) 3. امام رضا علیه السلام فرمود:" شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس چنین نباشد شیعه نیست" (صفات الشیعه ص162) 4.امام حسین علیه السلام در کربلا به دشمنانش فرمود: "وای بر شما ای شیعیان ال ابوسفیان اگر دین ندارید واز روز معاد نمی هراسید دست کم در دنیای خود آزاده باشید "(لهوف،ص71) 5.شهرکوفه سالها قبل از شهادت امام حسین علیه السلام از شیعیان واقعی خالی شده بود؛بطوری که درزمان حکومت امام علی(علیه السلام) که فرمود: نماز تروایح را به جماعت نخوانید،مردم گفتند: "وای عمر!وای عمر! .علی می خواهد سنت عمر را از بین ببرد (وسایل الشیعه،ج5 ص192) 6.در زمان معاویه؛ زیادبن ابیه را حکام کوفه کرد که او هرشیعه ای پیدا میکرد یامیکشت یا زندان میانداخت یا تبعید میکرد و خیلی ها از کوفه فرار کردند(شرح نهج‌البلاغة ابن ابی الحدید ج11 ص44؛ سیرأعلام النبلاء ج3 ص 496) 7. وقتی در کتب اسلامی و فقهی با این عبارت مواجه می‌شویم که «هذا رای کوفی» یعنی: این از نظرات اتباع ابو‌حنیفه است. این نشان می‌دهد که چند سال بعد از شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) کوفه مرکز احناف شده است و این خود با شیعه بودن اکثر مردم این شهر در گذشته آن منافات دارد. 8.شیعه به معنای خاص(دوستدار اهل بیت و دشمنی بادشمنان اهل بیت) و شیعه عام(فقط محب اهل بیت بدون دشمنی با دشمنان) که ممکن است عده ای درسپاه عمرسعد بوده باشند خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۴ موضوع: مناسب: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر سلام علیکم.  بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت شده که فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَدا. براى شهادت امام حسین علیه السلام‌، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود. (مستدرک الوسائل ج10 ص:318) با توجه به اینکه در بعضی مناطق عزاداری سالار و سرور شهیدان علیه السلام در مساجد برگزار می شود نکاتی خدمت بزرگواران بیان می شود:  1.خارج‌كردن‌اموال‌مسجد،‌مثل:‌قرآن،‌مهر،‌مفاتيح ،‌فرش؛‎ظروف مسجد ولو‎به ‎قصد تبرك جايز نيست واگر كسي وسيله اي را عمدا يا سهوا از مسجدي بيرون برده است بايد خودش يا به كمك‎واسطه فورا به همان مسجد برگرداند .و اگر هم امكان برگرداندن وجودنداشته باشد در مسجد ديگري قرار بدهد. 2-برگزاري مراسمات  مثل مراسم عزاداری‎امام حسین‎علیه‎السلام يا تعزيه ‎در ‎مسجد ‎اگر ‎مانع ‎نماز ‎خواندن‌ نشود ‌اشكال‌ندارد. (رساله جامع 1088) 3- نسبت به مسجد برخي امور مستحب است مانند تميز كردن مسجد، ودر هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو كردن و لباس  پاكيزه پوشيدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پاي راست و موقع بيرون امدن اول پاي چپ را بگذارد. انشاءالله ‎خداوند‎‌ متعال ‌به ‌همه ‌ما ‌توفيق‌ احترام‌ به ‌مقدسات‌ را‌ عنايت‌ فرمايد‌ به ‌بركت ‌صلوات‌بر‌محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۴ موضوع: ؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا امام حسین(علیه السلام ) به کاروان یزید درمسیر کوفه حمله کرد و به زور گرفت؟ 1.شیخ مفید گفته: کاروان را اجاره کرد و اجاره را نیز پرداخت(ارشاد ج2 ص68) 2.اما برخی گفتند: اموال کاروان را تصاحب کرد وفرمود:هرکس میخواهد برگردد،اجاره تا اینجا را میدهم وهرکس میخواهد با من باشد، علاوه بر اجاره خلعتی نیز دارد(تاریخ طبری ج4 ص289)؛ البه این نقل سندش ضعیف و مرسل است 3.اگربرفرض این قول درست باشد، امام علیه السلام علاوه بر اینکه از جانب خدا امام است و ولایت بر اموال مردم دارد،بعد از معاویه طبق صلحنامه امام حسن علیه السلام، ایشان خلیفه ظاهری نیز هست و جلوی اموالی که به یزید برسد ودر فحشا استفاده میکند،را گرفته، و امام اصلا حکومت یزید را قبول نداشت خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام خداوند ‌متعال ‌در ‌قرآن ‌کریم ‌می‌فرماید‌: ‌و َمَن ْيُعَظِّمْ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوي القلوب.‌ هركس ‌شعائر الهي ‌را ‌بزرگ‌ دارد، ‌اينكار نشانه‌ي‌ تقواي‌ دلها‎(ي‌آنها‌)‌است.‌(حج‌32) چند نكته در باب عزاداري: 1.تعظیم شعائراهمیت زیادی داردودردين سفارش زيادي شده بزرگ داشت آنها نشان تقوا و بي احترامي نسبت به آنها گناه است؛ از مصادیق بارزآن برگزاری و شرکت در مجالس عزا و روضه خواني حضرت سید الشهدا علیه السلام است.و پوشيدن لباس سياه در محرم و ايام عزاي اهل بيت عليهم السلام از موارد تعظيم شعائر است و رحجان دارد. 2.روضه‎خواني در اصطلاح عبارت‌است از ياد دادن احكام و بيان مسائل حلال وحرام و امربه‎معروف‎ ونهى‎ازمنكر و بيان‎ مواعظ ‎و نصايح ‎از آيات ‎و كلمات ‎پيغمبر ‎اكرم‎صلي‎الله‎عليه‎وآله‎وسلم و ائمۀ معصومين‎عليهم‎السلام‎ و ذكر فضائل ‎و مناقب ‎اهلبيت‎عليهم‎السلام ‎و ذكر مصايب‎ وارده ‎بر‎آنان، که چنين‌ مجالسى همراه با افزایش معرفت وشناخت اهل البیت عليهم السلام است و علاوه برثواب عزادارى،ثواب بيان احكام ومواعظ راكه ازاهداف عاليۀآن بزرگواران بوده،نيزخواهدداشت. (آیت... فاضل جامع المسائل فارسى،ج‌1،ص: 580‌) 3-بايد ازهر عملي‌كه باعث اذيت ديگران مي‌شود مثل بلند بودن صوت بلند گو و يا في نفسه ازنظرشرعي حرام است مثل استفاده ازموسيقي هاي حرام پرهيزكرد. (اجوبه س 1448).  خداوند متعال به همه ما توفيق عزاداري  واقعي را عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۵ موضوع: مناسبت: شب تاسوعای حسینی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شب تاسوعای حسینی در روز نهم محرّم، وقتی که ‌سپاه عمر سعد تصمیم به حمله گرفت، امام حسین علیه السلام برادر بزرگوارشان (حضرت عباس علیه السلام) را برای مهلت گرفتن یک شب به جهت ادای نماز و دعا به سمت دشمن فرستاد و فرمود: هُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ کِتابِهِ وَ کَثْرَةَ الدُّعاءِ وَ الْاِسْتِغْفارِ. ‌خدا ‌می‏داند که من (حسین) نمازگزاردن و تلاوت قرآن، زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم. (الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91) در شب تاسوعا قرار داریم و به برکت عزاداری ها و این ایام دلهای مردم برای آمدن به درگاه الهی بیش از پیش آماده است؛ لذا چند نکته درباره توبه و استغفار خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم می کنم: 1. یکی از مهمترین واجبات، توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد؛ لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند اگر چه قبلا هم توبه کرده و آن را شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند متعال برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش نیز گناه است. 2. حقیقتِ توبه پشیمانی از گناه است، یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت‌، بد‌حجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم [جدّی] بگیرد که ترک کند. (1) 3. همچنین نسبت به برخی گناهان، جبران گذشته واجب است. مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده، در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند یا اگر خمس، زکات و حق الناس برگردن دارد را پرداخت کند. در ادای دین، صدقه یا انجام کار خیر برای طلبکار، هر چند از دنیا رفته باشد، کافی نیست. (2) خداوند متعال به حق حضرت ابالفضل العباس به همه ما توفیق توبه واقعی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) عروه الوثقی، ابتدای فصل فی احکام الاموات (2) (رساله مراجع اقتباس از م 2279 و م 2701) @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۵ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوال: آیا امام حسن و حسین علیهم السلام در حمله اعراب به ایران شرکت داشتند و مردم طبرستان را کشتند؟  جواب:1. هیچ مورخ شیعی حضورشان را نگفته( و در مسائل اختلافی باید برای قبولاندن از کتب مورد قبول افراد،آدرس بیاید) و فقط 2 مورخ سنی گفته اند: بلاذری بدون سند گفته و با فعل مجهول (فیمایقال:یعنی گفته شده) نقل کرده که معلوم است فقط به او گفته اند و برایش معتبر نبوده(فتوح البلدن:با 250 سال فاصله از زمان حادثه).  دومی" طبری بوده: که  طبری خودش 2قول دارد: قول اول با  سند معتبر وقتی کسانی که در فتح طبرستان بودند: اسامی را نام میبرد اسمی از 2 امام نمیبرد – ولی در سند ضعیف که از 4راوی (2راوی دروغگو و 2راوی مجهول هستند،) گوید بوده اند.  -البته تاریخ جرجان نیز که اسامی اصحاب پیامبر که در طول عمر به گرگان رفته اند را نام میبرد اسم حسنین را گوید ولی خودش گفته: احتمالا زمان حکومت پدرشان برای کاری رفته اند مورخین همه از این 2نفرنقل کرده اند. پس سند اصلی همین هاست که دروغ و ضعیف بود.  2.اکثریت مورخین قدیمی گفته اند گرگان بدون جنگ فتح شد طبری نیزدر جایی فتح طبرستان را با خونریزی همراه می‌داند و در صفحه بعد با صلح و بدون خونریزی میداند   3. آن دسته‌ای از گزارشهای تاریخی نیز فقط اشاره به حضور امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) در ایران دارند و در آنها هیچ گونه اشاره‌ای نشده که حضور آنان برای جنگ بوده است. 4.فتح طبرستان در زمان حکومت عثمان بوده (سال30)که امام علی علیه السلام کوچکترین همکاری با خلفا نمیکرده است،چگونه وقتی خودش که تمام تاریخ فرمانده جنگهای زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود،در جنگ شرکت نکند، بعد اجازه بدهد بچه های یپامبر برود. در صورتی که امام علیه السلام حتی در جنگهای زمان حکومت خودش، نیز میگفت:این 2 بچه پیامبر و حجت خدا هستند و نباید کارشان شود و به محمد حنفیه پسر دیگرش میگفت: توبرو. 5. اساسا سیره ائمه این بود که زیر پرچم غیر معصوم نمی رفتند برای همین همواره مورد آزار و اذیت حاکمان بودند. 6. هیچ پیامبر یا امامی برای کشورگشایی نجنگیده است. چنان چه بنابر نقل ابن اثیرسید هاشم معروف الحسنی و همچنین باقر شریف قرشی: «امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) بعد از پیامبر در هیچ فتحی شرکت نداشتند ». 7.چگونه امام همراه دشمن خودش و پدرش(سعید بن عاص و عبدالله بن زبیر) به جنگ رفته باشد 8. دلیل جعل این داستان: اعراب در طبرستان نبردهای سخت و طولانی و خونینی داشتند، و اکثر این نبردها به دستور خلیفۀ دوم و سوم و لشکریان معاویه بود. در اواخر دورۀ امویان ایرانیان به ائمۀ شیعه علاقه پیدا کردند؛ طوری که طبرستان، که روزی مرکز مخالفت با اعراب و دژی در مقابل آنان بود، به یک پایگاه شیعی تبدیل شده بود! از آنجا که این کتب متعلق به بعد از دورۀ امویان است، در نتیجه احادیث بسیاری که به گفتۀ همه در دورۀ امویان جعل شده بود به آنها راه پیدا می‌کند تا مردم طبرستان را از ائمۀ شیعه دور کنند! با این حربه که آنها در جنگ با شما شرکت داشتند. 9.مردم گرگان و طبرستان در قرن 3-2 هجری و در اثر نهضت فرهنگی تبلیغی سادات علوی، مسلمان و شیعه شدند. چگونه ممکن است که حسنین (نعوذ بالله) خون بی‌گناهان را ریخته باشند، در حالیکه نسل بعدیِ مردم طبرستان و گرگان، در راه اهل بیت جانفشانی‌های بسیار کردند 10.اما بر فرض محال شرکت کرده باشند: وقتی طبق آیه تطهیر(33 احزاب)آن دو معصوم  هستند؛ پس اشتباه نمیکنند و برای جلوگیری از ظلم  بیشتر و کنترل سپاه رفته اند تا جلوی ظلم را تا حد توان بگیرند و همچنین بتوانند تبلیغ اسلام حقیقی و شیعه را انجام دهند. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۵ موضوع: امام_علیه_السلام_وقتی_در_بهشت_است؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام چرا بر امام حسین علیه السلام گریه میکنید وقتی میگویید امام علیه السلام الان در بهشت است و دشمنانش در جهنم هستند؟ جواب: 1.گرچه شهادت بالاترین حد کمال است وامام در بهشت است، اما چهره دیگر کربلا بدترین ظلمها به حجت خداست که احترام حجت الهی  را نگاه نداشتند و گریه بخاطر هتک حرمتهاست. 2.با شهادت امام،مردم را از وجود امام محروم کردند و درواقع گریه بخاطر محرومیت جامعه و خود ما از وجود بابرکت امام است. 3.قلب و فطرت هر انسانی از دیدن ظلم به بچه و بزرگ ناراحت میشود و عاطفه انسان تحریک میشود و کاری به اینکه اکنون در بهشت است،ندارد. مثلا: اگر گوش بچه ای را جلوی چشم مادرش ببرند و بعدا برفرض پیوند بزنند و خوب شود، ولی باز با دیدن فیلم بریدن گوش بچه اش(درسالهای بعد) گریه میکند. 4.گریه ما اظهار محبت ما به امام است که دستور قران است(قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی) و مزد رسالت دوستی اهل بیت است و دهها روایت دستور به اشک ریختن کرده اند(بر کسی چون حسین (علیه السلام) باید که گریندگان بگریند؛ زیرا که گریستن بر او گناهان بزرگ را می زداید.- وسائل الشیعه، ج ٨، ص ١٠) 5.چند مدل اشک وجوددارد(اشک از روی ضعف-اشک عاطفی-اشک شوق- اشک حماسی –اشک سیاسی- اشک پیوند هدف) اشک بر امام علیه السلام اشک ضعف نیست؛بلکه از جهتی سیاسی است،یعنی نماد و سمبل مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم است. ازین جهت دشمنان که همیشه از سمبل استفاده میکنند اینقدر بر علیه عزاداری تبلیغ میکنند، چون قدرت شیعه را در عزاداری( و مهدویت و تبعیت از فقها و ولی فقیه) میداند. -اشک حماسی است و سمبل جنگ در راه عقیده است،ازین جهت در 8 سال جنگ روضه ها در شبهای عملیات نقش آفرین بوده است و این اشکها موجب حفظ شیعه درتاریخ شده است. -اشک پیوند هدف است که عاشق سعی میکند شبیه معشوقش شود و به نوعی اعلان وفاداری به اهداف است واینکه از او الگو بپذیرد.  6.از لحاظ روانشناسی اگر کسی رفتار و حالت روحی کسی را تقلید کند کم کم شبیه او میشود، ازین جهت حتی اگر کسی عاشق حقیقی نباشد با تقلی گریه( حالت تباکی) کم کم به سمت عشق حقیقی میرود. 7.فروع دین تولی و تبری است، و ابراز محبت به امام همان تولی است که در عزاداری جلوه میکند و دین جز همین دوستی ها نیست(هل الدین الا الحب) 8.عاشورا حادثه نیست،بلکه جریان است که امتداد دارد،ازین جهت امام حسین علیه السلام فرمودند:مثل منی بامثل یزید بیعت نمیکند(براع مثل یزید) و این عزاداری ها همان ادامه مسیر امام است که ما همیشه به راهت ادامه میدهیم. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۶ موضوع: مناسبت: تاسوعای حسینی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت تاسوعای حسینی ‌امام حسین علیه السلام در عصر روز نهم محرم به برادرشان ابالفضل علیه السلام فرمودند نزد دشمن برو و از آنان بخواه که جنگ را تا سپیده دم فردا به تأخیر بیاندازند تا در این شب به درگاه خداوند نماز بگذاریم چراکه هُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ ... . خدا ‌می‏داند که من (حسین) چقدر نماز را دوست دارم. (الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91) یکی از درسهای کربلا که روز عاشورا آن را در خود ثبت کرده است نماز اول وقت سید الشهدا علیه السلام و اصحاب ایشان است؛ بنا داریم چند مساله شرعی درباره اهمیت نماز خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم کنیم: 1. نماز از مهمترین واجبات دینی است و تاکید فراوانی شده است که شخص مسلمان نمازش را اول وقت و به جماعت بخواند و در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه السلام با وجود جنگ در ظهر عاشورا نماز را اول وقت و به جماعت خواندند. 2. اگر کسی عمدا حتی یک رکعت ‌نمازش را در وقت‌ نخواند و‌ یا کوتاهی‌ کند تا قضا شود گناه ‌کبیره انجام داده و ‌باید فورا توبه کرده و نباید در انجام نمازهای قضایش کوتاهی کند. (1) 3. نماز در هیچ حالتی از انسان عاقل و بالغ ساقط نمی شود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند و امثال این موارد بهانه‌ای برای ترک نماز نمی شود. 4. بنابر این حتی کسی که مریضی دارد که به طور کلی نمی تواند بایستد (ولو با تکیه به عصا) باید نشسته نماز بخواند و حتی اگر وضعیت کسی به نحوی است که حتی توان نشستن هم ندارد باید به پهلوی راست رو به قبله نماز بخواند و اگر نمی تواند به پهلوی چپ رو به قبله بخواند و اگر این را هم نتواند، به پشت بخوابد که کف پایش رو به قبله باشد و نمازش را بخواند. (2) خداوند متعال به حق امام حسین علیه السلام همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 1370 و م 1372) (2) (رساله مراجع م 971) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۶  موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا حجاب را در کربلا از سر زنان خاندان اهل بیت علیهم السلام برداشتند؟ غارت خیمه ها و برداشتن چادر و نقاب و مقنعه نقل شده است:در موقع حمله به خیمه ها زنان نزد عمر سعد شکایت کردند که جلوی شمر را گرفت(الکامل فی التاریخ، ج ‏۴، ص ۷۹) و نیز خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در دربار یزید نیز هست که تو زنان خودت را پشت پرده بپوشانی،ولی پوشش دختران پیامبر را برداری(لهوف ص182) حَتَّی جَعَلُوا ینْتَزِعُونَ مِلْحَفَةَ الْمَرْأَةِ عَلَی ظَهْرِهَا... ؛ «مردم برای غارت خانه های اولاد پیغمبر و نور چشم زهرا حمله بردند حتّی چادری که زن بکمرش بسته بود کشیده و می بردند(لهوف ص132) در متن عربی مقاتل بیشتر این روایات، عباراتی مانند «جاذَبُوا النِّساءَ مَلاحِفَهُنَّ عَن ظُهورِهِنَّ»، «یَنزِعونَ المَلاحِفَ عَن ظُهورِنا»، «یَنتَزِعونَ مِلحَفَهَ المَرأَهِ عَن ظَهرِها» و «تُنازَعُ ثَوبَها عَلى ظَهرِها» آمده است و این ها – با توجه به معنای ملحفه(ملحفه: لباسی که روی لباس دیگر می پوشیدند) - به معنای برهنه شدن و نمایان شدن موها و بدن زنان نیست، بلکه چون زنان آن زمان علاوه بر رواندازهایی شبیه چادر؛ لباس زیرین دیگری نیز داشتند که موی سر و بدن را می‌پوشاند، و سپاه دشمن تنها لباس رویین آن ها را به غارت بردند. و این به معنای بی‌حجابی و نداشتن پوشش نیست.(( انساب الاشراف، ج ‏۳، ص ۲۰۴+ تاریخ طبری، ج ‏۵، ص ۴۵۳+امالی، ص ۱۶۴ ) - نهایت مطلبی که می توان در مورد زنان اسیر گفت این است که پس از واقعه عاشورا «مکشفة الوجوه» بودند یعنی صورت آنان باز بود، از این جهت  در مورد حضرت سکینه سلام الله علیها نقل شده که: هنگام ورود به آن مجلس رسمی، سکینه سلام الله علیها صورت خود را با آستین خود پوشانده بود چون پارچه ای نداشت که با آن صورت خود را بپوشاند»(معالی السبطین ج2) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۶ موضوع: مناسبت: شب عاشورای حسینی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شب عاشورای حسینی از حضرت رضا علیه السّلام روایت شده که فرمودند: از آغاز محرم پدرم را کسی خندان نمی دید و غم و اندوه بر او غلبه مى یافت تا روز عاشورا، فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْعَاشِرِ کَانَ ذَلِکَ الْیَوْمُ یَوْمَ مُصِیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکَائِهِ. و چون روز عاشورا مى‌شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. و می فرمود: این همان روزی است که حسین که درود خداوند بر او باد در آن روز کشته شد. (امالی (للصدوق) ص: 128) امشب بنا داریم چند نکته ای درباره آداب و اعمال روز عاشورا خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم کنیم: همانطور که مى‌دانیم روز عاشورا که روز شهادت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفاى ایشان است، روز اندوه و غم و مصیبت ائمّه اطهار علیهم السلام و شیعیان آنها مى باشد، و بر رعایت امور و انجام اعمالی در این روز تأکید شده است که به چند مورد اشاره می شود: 1. کار‌کردن در روز عاشورا حرام نیست ولی شایسته است مؤمنین در این روز دست از کسب و کار بکشند و نیازهاى خانه را در روز عاشورا تهیّه و ذخیره نکنند و با‌بستن مراکز تجاری، که خود نمادی از مشارکت در مصیبت سالار شهیدان و اظهار همدردی با حضرتش می باشد در حد ممکن در این وظیفه مهم کوتاهی نکنند. البته کسانى که با مسائل بسیار ضرورى مردم سر و کار دارند مثلا پزشکان و امثال آنها و از این امر مستثنی هستند. (1) 2. مؤمنین توجه داشته باشند با اقتدا به اباعبد‌الله الحسین علیه السلام در هنگام وقت نماز، عزاداری و سایر امور را تعطیل و نمازشان را اول وقت و به جماعت اقامه نمایند. (3) 3. در روز عاشورا سعی جدی داشته باشیم که از مزاح و خنده و دیگر سرگرمى هاى مسرّت بخش دنیوى خوددارى کنیم و همچنین هنگام غروب روز عاشورا، به یاد مصائب فرزندان و اطفال و زنان حرم امام حسین علیه السلام باشیم، زیرا آن هنگام از سخت ترین لحظات حرم آل پیامبر صلى الله علیه و آله بود. خداوند متعال اجر عزاداری ما را سلامتی و فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رهبری، سایت، استفتائات، شماره 592835 ؛ مکارم، احکام عزاداری، ص: 118 ، س 169 ؛ رهیافت احکام عزاداری، ص: 85 ؛ مفاتیح نوین، اعمال روز عاشورا) (2) (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم ؛ استفتائات مکارم ج1 س575) (3) (رهبری، سایت، استفتائات، شماره 607464 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج1 ، ص: 583 ، س 2177 ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ، ص: 541 ، س 2177 ؛ مکارم، استفتائات سایت، نماز جماعت، اهمیت نماز جماعت ؛ رهیافت احکام عزاداری، ص: 69) @AhkameHarameRazavi