دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
موضوع: #فرق_خمس_و_زکات_با_مالیات
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟
در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم:
1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است.
توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مىكند، به دولت نیز مالیات مىدهد تا بیرون منزل، كوچه و خیابان را روشن كند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست.
2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی.
3- پرداخت خمس و زكات، به عنوان یك عبادت است و در آن قصد قربت لازم است كه اگر نباشد عمل قبول نمىشود. بر خلاف مالیات كه قصد قربت نمىخواهد و نوعاً با اكراه پرداخت مىگردد.
4- در خمس و زكات به پرداخت كننده اعتماد مىشود، یعنى خودش حساب مال خود را مىكند نه
مأمور دولت.
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
موضوع: #احکام_شهید
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن گرامیداشت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: و لا تقولوا لِمَن يُقتلُ فی سبيلِ اللهِ أمواتٌ بل أحياءٌ و لکنْ لا تَشعرون. به کسانی که در راه خدا کشته میشوند مرده نگویید بلکه ایشان زنده اند و جاوید، ولي شما درک نمی کنید. (بقره، 154)
اما مساله شرعی:
خداوند متعال برای شهید جایگاه خاصی قرار داده و احکام شهید با دیگر اموات تفاوتهای زیادی دارد:
1. واجب است كه میت را سه بار غسل دهند یکبار با آب سدر سپس با آب کافور و بعد از آن با آب خالص، اما شهیدی که در میدان جهاد جان داده غسل ندارد. (رساله مراجع مساله 550 و 558 )
2. بعد از غسل دادن میت می بایست با کافور 7 موضع از بدن وی را که در سجده بر زمین می گذاشته حنوط نمایند اما شهید در ميدان جنگ از این حکم استثنا بوده و حنوط دادن وی ساقط است. (رساله مراجع مساله 585)
3. کفن کردن میت با حداقل 3 پارچه با اندازه و شرایط خاص واجب است اما شهید با لباس تنش به خاک سپرده می شود و کفن ندارد .(رساله مراجع مساله 570؛ عروه، موارد سقوط غسل میت
جهت شادی ارواح طیبه شهدا و امام شهدا خصوصا سردار بزرگ اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
موضوع: #علت_کمک_به_جریان_مقاومت
علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که :
اولا:ا ز لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است واز طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت علیهم السلام نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت علیهم السلام است.
ثانیا: به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کس فریاد استغاثه هر مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست(وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی(علیه السلام) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید(نامه47 نهج البلاغه)
ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند(تو کز محنت دیگران بیغمی- نشاید که نامت نهند آدمی)
رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود.
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
مناسبت: شهادت حاج قاسم
موضوع: #تضعیف_نظام_جمهوری_اسلامی
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم .پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: الـمُجاهدونَ فی سبیلِ اللهِ قُوّادُ اَهلِ الـجَنّةِ
مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج ١١، ص ١٨)
ضمن تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، این شهید والا مقام در بخشی از وصیت نامه خودشان می فرمایند: جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیّع است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرمها میمانند.
با این توصیف شهید بزرگوار از جمهوری اسلامی، وظیفه شرعی ما در برابر جمهوری اسلامی چیست:
حمایت از امام جامعه که رمز پیروزی بر دشمنان اسلام و تشیع است و این مهم را این شهید بزرگوار بارها در وصیت نامه خود، تاکید کردند.
تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی بشود جایز نیست که به برخی از مصادیق آن اشاره می شود:
الف: کم کاری در ادارات و کم کاری مسولین در انجام وظایف شان
ب: اخلال در امور اقتصادی با کارهایی مثل اختلاس و احتکار اموال مورد نیاز و ضروری مردم.
ج: همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههای گمراه کننده.
د: ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات. ضمنا انتقاد به روش صحیح و شرعی به عملکرد نادرست مسئولین اشکالی ندارد بلکه در برخی از موارد واجب است.. البته باید از هر گونه سخن و عملی که سبب سوء استفاده دشمنان، یا اخلال در نظم عمومی، یا ضرر به جان و مال و آبروی اشخاص شود یا سبب تخریب اموال عمومی شود خودداری گردد.( اجوبه الاستفتائات س 1397)
شادی ارواح طیبه شهدا خصوصا حاج قاسم سلیمانی صلواتی عنایت بفرمایید.
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
موضوع: #قیام_در_راه_خدا
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛بگو ای پیامبر!: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» (سوره سباء، آیه 46)
حدود ۴۰۰آیه در رابطه با جهاد و قیام نازل شده است. قیام بهمعنی آمادگی،داشتن انگیزه، اراده، تصمیم و اقدام برای انجام کار است.
آنچه قیام برای خداوند را دارای ارزش میکند قیام برای خداست(تَقُومُوا لِلّهِ) تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است.
آثار قیام برای خدا:
رزمنده در حال شکست یا پیروزی خود را برنده میدان میداند، و هرگز احساس باختن و خسارت نمیکند و از این جهت چهره سیدالشهداء در روز عاشورا هر چه به ظهر عاشورا نزدیکتر میشد، بر افروخته تر می شد. انسان در قیام برای خدا دنبال سهم خواهی نیست، ولی اگر نیت سهم خواهی باشد برای نفس است، مثل طلحه و زبیر که بعد از قیام و قدرت دنبال سهم خواهی برای خود بودند و برخی در انقلاب اسلامی ما نیز دنبال سهم خواهی هستند.
وقتی انگیزه خدایی باشد سیاست و رفتار و حکومت مطابق دین و رضای الهی است، ولی اگر نیت فرد غیر خدایی باشد( به فرموده مقام معظم رهبری)، دین را سیاسی می کند و دین را بازیچه قدرت و سیاست قرار می دهد.قیام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی یکی از مصادیق مهم قیام در راه خداست که یکی از عوامل آن قیام 17 شهریور بود که یاد شهدای آن روز را گرامی میداریم.-
خداوند نیات و اعمال ما را برای خودش و در راه رضای خودش قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
موضوع: #نماز_قضا
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: إذَا صَلَّیتَ صَلَاةَ فَرِیضَةٍ فَصَلِّهَا لِوَقتِهَا صَلَاةَ مُوَدِّعٍ.وقتی نماز واجب میخوانی آن را در وقتش بخوان، مانند کسی که میخواهد آخرین نماز عمرش را بخواند. (امالی صدوق، ص212)
اما چند نکته درباره احکام نماز قضا:
1. نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نمیشود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند تا نمازش قضا نشود و امثال این موارد بهانهای برای ترک نماز نمی شود.
2.کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواند و همچنین می تواند نماز قضا به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش را.
3.کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است.
4.خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل فوت شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
موضوع: #عدم_کفایت_قرآن_به_تنهایی
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره اطاعت از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و معصومین (علیهم السلام) می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ » ای مومنان، خدا و پیامبر و اولی الأمر (معصومین) را اطاعت کنید(59 نساء)
برخی می گویند ما فقط مطلبی را قبول می کنیم که در قرآن باشد نه احادیث؛ باید در جواب چند نکته ذکر شود:
1-خودقرآن گفته از(پیامبر و اولوالامر) اطاعت کنید(آیه بالا) و فرموده: هرچه پیامبر برای شما آورده اجرا کنید واز آنچه نهی کرده است خودداری نمائید(آیه 7 حشر) و فرموده ما قرآن را نازل کردیم تا پیامبر برای مردم تبیین کند(اَنْزَلْنا اِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبيِّنَ لِلنّاسِ)(44نحل)
2- اگر در فهم قرآن اختلاف کردیم [که کردهایم] چه کنیم؟ همین اختلافات دال بر آن است که کتاب به تنهایی کافی نیست. اما سؤال این است که به هنگام بروز اختلاف چه باید کرد؟ حکم را باید به وهابیها ارجاع دهیم یا به رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم )؟خداوند میفرماید که حتماً در اختلافات به رسول خدا مراجعه کنید و البته عقل نیز همین تصدیق را دارد:فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ (النساء، ۵۹)
3- اگر کتاب کافی بود، پس چرا این همه مذاهب با اختلافات اصولی و فروعی به وجود آمده است،مگر همه به یک کتاب رجوع واستناد نمیکنند؟
4-خیلی از مسائل اصلی در قرآن نیامده(مثلا تعدادرکعات نماز،بلند و آهسته خواندن و...)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
موضوع: #تعمیر_کنندگان_وسایل
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که: مَنْ لَمْ یَسْتَحِ مِنْ طَلَبِ الْمَعَاشِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُه.و هر که از کسب معاش شرم نکند(و تکبر و خود پسندى مانع از کار و کوشش او نگردد) تحصیل روزیش آسان مىشود و عیالش در نعمت قرار مىگیرند. ( من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص: 410)
دونکته کوتاه در باره تولید کنندگان و تعمیر کنندگان وسایل:
1.اگر افرادی مانند خیاط یا تعمیر کار یا صنعتگر چنانچه چیزی را بگیرند که بسازند یا تعمیر کنند در صورتی که جنس و یا وسیله را در ضمن کار ضایع کنند ویا از بین ببرند ضامن می باشند و باید خسارت را جبران نمایندهر چند در انجام کار کوتاهی نکرده باشند بنابراین چنانچه خیاط پارچه ای را بگیرد که لباس بدوزد چنانچه پارچه را خراب کند یا ناقص بدوزد، یا لباس را با اطو بسوزاند، خیاط ضامن است و باید جبران کند.(مشهور:مخالف شبیری زنجانی:اگر بر طبق قواعد آن صنعت، که شناخته شده است، رفتار نکند ضامن است) (توضیح المسائل مراجع م 2200)
2. اگر کسی اجیر شده و قرارداد بسته که در روز معینی کاری را انجام دهد و در آن روز برای انجام کار حاضر شود اما صاحب کار، طفره برود و کارگر در آن روز بیکار بماند، باید اجرت او را بدهد.مثلا اگر بنایی را برای ساختن خانه ای در روز معینی اجیر کند و بنا در آن روز اماده کار باشد ولی صاحب کار ، مصالح را آماده نکند و بنا بیکار بماند، صاحب کار باید اجرت بنا را بدهد.(توضیح المسائل مراجع م 2197)
خداوند توفیق انجام کار صحیح و خدمت به بندگان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
موضوع: #اعتدال_در_اسلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن کریم، امت اسلام را امت میانه و وسط ومتعادل می نامد و می فرماید: « كَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ :این چنین شما را امتی میانه (معتدل) ساختیم تا بر مردمان گواه باشید(آیه 143 بقره)
برگردان فارسی اعتدال «میانه روی» است که بر پرهیز از افراط و تفریط در هر کاری اطلاق میشود و از این جهت در اسلام از افراط و تفریط برحذر داشته است و امام علی(علیه السلام) می فرمایند: جاهل را نمی بینی، مگر این که یا افراط می کند و یا تفریط(بحار، ج 71، ص 212)
از نظر اسلام تعادل و اعتدال، یکی از دوست داشتنی ترین و بهترین امور محسوب می شود. رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: (خیار الامور اوسطها)(مستدرک الوسائل، ج 8، ص 255.)
تعادل باید در همه امور باشد،مثلا درکار ؛ استراحت ؛ عبادت؛انفاق و...
امیرالمؤمنین علی علیه السلام به کسی برخورد کرد که زن و زندگی و خانه و همه چیز را کنار گذاشته بود و به عبادت پرداخته بود؛ فرمود: «یا عدّی نفسه»، ای دشمن کوچک خویشتن! با خودت داری دشمنی می کنی؛ خدا این را از تو نخواسته.(نهج البلاغه، خ ۲۰۹) بنابراین تعادل دنیا و آخرت و نگاه به دنیا و آخرت - هم در برنامه ریزی، هم در عمل شخصی و هم در اداره ی کشور - لازم است
تعادل در مخارج زندگی موجب می شود که بسیاری از مشکلات ساختگی انسان ها برطرف شود ؛پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: میانه روی در خرج کردن، نیمی از زندگی است (نهج الفصاحه، حدیث 1057 )
خداوند ما را از افراط و تفریط دور بدارد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
موضوع: #حقوق_زن
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امام محمدباقر(علیهالسلام) در روایتی می فرمایند:مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِهِ زیدَ فیعُمُرهِ.
کسی که با اهل و خانوادهاش خوشرفتار باشد عمر طولانی خواهد داشت. (تحفالعقول، ص ٣٠٥)
اما مساله شرعی :
زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند که به برخی از آنها اشاره می شود:
مرد در زندگی مشترک واجب است که مطابق آیات قرآن با همسرش معاشرت نیکو و پسندیده داشته باشد. بنابراین، نباید به همسرش ظلم کند یا او را مورد اذیّت و آزار قرار دهد یا کتک بزند یا با وی با تندی و خشونت رفتار کند یا پرخاشگری و بداخلاقی و تند زبانی کند یا او را رها کند به گونهای که زن، نه شوهردار محسوب شود و نه مطلّقه.طبیعتا بر زن هم حرام است که به همسرش ظلم کند یا او را مورد اذیت و آزار قرار دهد یا به او ناسزاگویی داشته باشد.
خانه داری کردن زن یک عمل مستحب و دارای اجر و پاداش فراوان است و در اهمیت این کار مقدس همین بس که بر اساس روایاتی از اهل بیت اگر زنی لیوان آبی به دست همسرش بدهد ارزش آن از اینکه یکسال روزهایش را روزه بگیرد و شبهایش را به عبادت سپرى کند، بهتر است.
زن و شوهر هر چند با یکدیگر موافق و انجام کارها با توافق یکدیگر باشد مورد سفارش وتاکید اسلام است اما زن و شوهر در معصیت نباید از یکدیگر اطاعت کنند.مثلا اگر شوهر از همسرش میخواهد که حجاب شرعی را رعایت نکند، نباید از او اطاعت کند.
خداوند متعال الفت و صمیمت را میان خانواده ها قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
منابع:
تحریر الوسیله، کتاب النکاح، فصل فی النشوز و الشقاق، توضیح المسائل جامع ج4،مسئله 272،270،
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
موضوع: #اهمیت_سلام
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره اهمیت سلام کردن می فرماید:« وَ إذا حُيّيتُمْ بِتَحِيّةٍ ، فَحَيّوُا بِاَحْسَنَ مِنْها ، اَوْ رُدّوُها » هرگاه كسي به شما تحيت دهد و سلام كند ، شما نيز بايد به تحيتي و سلامي مثل آن يا بهتر پاسخ دهيد ( آيه 86 نساء )
نکاتی درباره اهمیت سلام :
1-اسلام دین سلام است و یکی از اسامی خدا؛سلام است(آیه 23 حشر)
2-شروع کلام باید با سلام باشد و در پایان نیز (والسلام) است.( السلام قبل الکلام،-بحار، ج 75، ص 117)
3-سلام كردن موجب آمرزش و مغفرت است . « بحار الانوار ، جلد 73/11 » و سلام كفاره و جبران كنندة گناهان است .« بحار الانوار ، جلد 74/52 »
4-با كم شدن سلام بين مردم دشمني و عداوت زياد ميشود . « مستدرك الوسائل ، جلد 8/360 »
5- سلام به كودكان روش و سنت پيامبر است. « بحار الانوار ، جلد 73/10 »
6-آغاز کننده به سلام، از تکبر و خود برتربینى، به دور است. ( نهج الفصاحة ، ص ۳۷۵)
7-از آیات قرآن استفاده می شود؛ «سلام»؛ درود و تحیت خداوند متعال، ملائکه و اهل بهشت می باشد.( آیه 32 نحل؛آیه 23 رعد؛ آیه 10 یونس)
خداوند،همه زائرین را به سلامت به اوطانشان برگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
موضوع: #استخاره
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امیرالمؤمنین علی علیه السلام که میفرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ.هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست.( وسائل الشیعة ؛ ج12 ؛ ص39)
چند نکته درباره استخاره:
استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و یک نوع دعا محسوب می شود و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد.
نوع دیگر استخاره، استخاره با تسبیح و قرآن است که برای برطرف شدن تحیر و شک انجام می دهد که در این مورد ابتدا انسان نسبت به تصمیم گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش باید فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل میکند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه نرسید میتواند به روش مرسوم و مصطلح با قرآن یا تسبیح برای برطرف شدن شک و تحیر استخاره کند.
استخاره برای برخی از کارها درست نیست:
الف: برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه.
ب: برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین.
ج: برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین.
د: پیدا کردن گم شده.
ه. بعد از تحقیق و مشورت و اثبات خوبی یا بدی عمل. (العروه الوثقی، کتاب حج، آداب سفر؛ مفاتیح نوین ص1111، مسائل جدید ج4 ص161)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
موضوع: #عدم_حجیت_خواب
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق(علیه السلام ) در ردّ حجیت خواب در مباحث مربوط به دین فرمودند:فَإِنَّ دِينَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ يُرَى فِي النَّوْم»؛ «دین خدا عزیزتر از آن است که در خوابدیده شود(كافي ،ج3، ص 482)
با توجه به عمومیت عبارت «دین الله» در این حدیث، معنای روایت تمام آموزههای دین اعم از مسائل عقیدتی و فقهی است و نفی استفاده از رویا در این روایت، به صراحت بیان شده است.
گرچه از طرفی در برخی روایات آمده که شیطان در قالب و شكل پیامبر و دیگر معصومین نمی تواند ظاهر شود (کتاب سلیم بن قیس ؛ ج2، 823) ولی از كجا معلوم كه آنی كه در خواب بر ما به اسم پیامبر یا دیگر امامان ظاهر شده است و این ادعا را دارد ، واقعا در ادعای خود صادق است و دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه میتوان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است.
علت عدم حجیت خواب این است اگر خواب حجت باشد حدو مرزی ندارد و هرکس می تواند هرچیزی رابه اسم خواب به مردم بگوید،چون راهی برای اثبات یا ردش نیست؛مثلا ادعای نیابت کند یا بگوید باید فلان فرد مبلغی به او بدهد؛ در نتیجه بسیاری از امور، واجب و بسیاری دیگر حرام میشدند و سنگی روی سنگی بند نمیشد؛ در حالی كه راهی جز استناد به ادله اربعه (كتاب، سنت، عقل و اجماع) نیست(ادب فنای مقربان، جوادی آملی، ج6، 141)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
موضوع: #حقوق_والدین
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَحَبَّ أَنْ یُخَفِّفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَکَرَاتِ الْمَوْتِ فَلْیَکُنْ ... بِوَالِدَیْهِ بَارّاً... .هر کس دوست دارد خداوند متعال سختیهای جان کندن را بر او آسان کند به پدر و مادر خود احسان و نیکی کند. (الامالی (للصدوق)؛ النص؛ 389)
اما مساله شرعی:
یکی از حقوقی که که در آموزه های دینی بسیار بر آن سفارش شده است رعایت حق والدین به جهت اهمیت چند نکته کوتاه درباره حقوق والدین را یاد آوری می کنم:
یکی از وظایف واجب فرزندان برخورد نیک با والدین و بیادبی نکردن نسبت به آنها می باشد؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین به او ظلم کرده باشند.
اگر پدر و مادر انسان فقیر باشند بر فرزندان واجب هست، نفقه پدر و مادر را پرداخت کنند. مقصود از نفقه تامین خوراک و پوشاک و سایر نیازهای ضروری آنها مطابق با شانشان می باشد.
دو نکته ای که بیان شد مصداق واجب احسان به والدین می باشد اما نیکی و احسان به والدین و معاشرت نیک با آنان بیشتر از مقدار واجب، مستحب مؤکّد است و به آن - خصوصاً در حال ضعف و پیری - تأکید فراوان شده و خصوصاً نسبت به مادر بیشتر سفارش شده است.
خداوند به همه عزیزان که از نعمت والدین بهره مند هستند، توفیق انجام وظیفه را در برابر آنها عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
منابع:امام خامنه ای استفتائات خصوصی- ایت الله سیستانی رساله جامع ج 2 م 519-ایت الله مکارم-سایت معظم له
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
موضوع: #انواع_خواب
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره انواع خواب فرمودند: الرؤيا ثلاثةٌ: بُشرى مِن اللّه ِ و تَحزِينٌ مِنَ الشيطانِ و الذي يُحَدِّثُ بهِ الإنسانُ نَفسَهُ فَيَراهُ في مَنامِهِ : رؤيا سه گونه است:بشارتى از جانب خدا و غمى از جانب شیطان و حديث نفسهاى انسان با خودكه آنها را در خوابش مىبيند(بحار،ج58؛ص191)
بین مرگ و خواب شباهت های زیادی وجود دارد. در هر دو حال، روح، تعلق خود را از بدن قطع می کند. با این تفاوت که در حال خواب تعلق روح به طور کامل قطع نمی شود. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) از خواب به عنوان برادر مرگ نام می برد:
1ـ نفس آدمی غیر از بدن اوست، برای آن که در هنگام خواب از بدن جدا می شود و مستقل از بدن و جدای از آن زندگی می کند. 2ـ مردن و خوابیدن هر دو توفی و قبض روح است»(آیه 42 زمر)
از دیدگاه متون دینی، خوابها دارای سه قسم می باشند:
1- بخشی از خوابها انعکاس همان افکار عادی یا اسرار نهانی انسان است که در رؤیا گاهی به صورت خودش و گاهی به عللی تغییر شکل داده با صورت دیگری خودنمایی میکند. این قسم خوابها در روانکاوی و به نظر روانشناسان ارزش علمی بسیار دارد و به وسیله آنها میتوان به ضمیر مخفی اشخاص پی برد و ریشه ناخوشی روانی آنها را تشخیص داد.
2- بخش دیگر خوابها عبارت از افکار سرگردان و آشفتهای است که گاهی در بیداری و به خصوص در اوقات ناخوشی گریبانگیر اشخاص میشود و دارای ارزش علمی و روانی نیست و در برخی از روایات به «اضغاث احلام»تعبیر شده است
3- بخش دیگر خوابهایی است که جنبه الهامی دارد و گاهی به وسیله آنها حقایق از هر جهت مجهولی واضح و آشکار میگردد.
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
موضوع: #معجزات_پیامبراکرم_صلی_الله_علیه_وآله_وسلم
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن با مخالفین مبارز ظلبی کرده و می فرماید: إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ :اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم شک دارید ، پس- اگر راست می گویید- سوره ای مانند آن بیاورید(آیه 23 بقره)
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) معجزات فراوانی داشته اند که به برخی اشاره میشود:
1-قرآن: تحدی قرآن بهترین دلیل بر اعجاز قرآن است که می فرماید: اگر میتوانید سوره ای مثل قرانذ بیاورید و تا امروز همه انسان ها از آوردن حتی یک سوره مانند کوچک ترین سوره های قرآن عاجز بوده و تا ابد نیز عاجز خواهند بود.
2-شق القمر: مشرکان مکه گفتند: «اگر واقعاً پیامبر خدا هستی ماه را برای ما بشکاف و دو نصف کن وپیامبر در شب ماه بدر این کار را کرد ولی قبول نکردند وگفتند سحر است(بحار ، ج۱۷، ص۳۵۵)
3- حرکت درخت به سمت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ):مشرکان از پیامبر برای اثبات نبوت خواستند کهˈاین درخت را بخوان تا از ریشه کنده شده و در پیش تو بایستد.ˈ پیامبر این کار را کرد،یعد گفتند: به درخت فرمان ده، نصفش جلوتر آید، و نصف دیگر در جای خود بماند.بعکه این کار شد، سران قریش از روی کفر و سرکشی گفتند ˈفرمان ده تا این نصف باز گردد و به نیم دیگر ملحق شود، و به صورت اول درآید.ˈ ووقتی این کار نیز شد گفتند: توساحر و دورغگویی(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲(خطبه قاصعه))
البته معجزات دیگری مثل 'تسبیح گفتن دانههای سنگ در دستان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)؛ رد الشمس و... نیز هست که صرفنظر میشود.
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
موضوع: #ارث
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند:حُرمةُ مالِ المُسلِم كَحُرمَةِ دَمِهِ. احترام مال مسلمان همانند احترام به خون و جان اوست (مراعات آن بر همه واجب است). (میزانالحکمة، ج ٢، ص ٥١٠)
۱.چند نکته کوتاه درباره احکام ارث: هنگامي كه انسان فوت مي كند قبل از اينكه ارثيه ميان ورثه تقسيم شو، چنانچه ميت داراي بدهكاري باشد واجب است ورثه ابتدا بدهي هاي ميت را از اموالي كه ميت بجا گذاشته، پرداخت كنند؛ هر چند ميت به پرداخت بدهكاري هايش وصيت نكردهباشد، لذا به نظر اكثر مراجع از جمله امام خامنه ای اگر فرزندان بدانند كه ميت خمس يا زكات بدهكار است بايد خمس و زكات اموالش را پرداخت نمايند هرچند وصيت نكرده باشد.
2. اموالي كه از ميت بعد از كسر بدهكاري و عمل به وصيتنامه شرعي میت، باقي ميماند متعلق به همهورثه ميباشد که پسران دو برابر دختران سهم می برند و تا زمانيكه اموال تقسيم نشده است هيچ يك ازورثه بدوناجازه یا رضايت ديگر ورثه حق تصرف در آن اموال را ندارند. و چنانچه یکی از ورثه در این اموال بدون اجازه و رضایت تصرف و استفاده کند، علاوه برارتکاب گناه ،مديون به ورثه نیزمي باشد.
3. در مواردی که افراد در زنده بودنشان، اموال را به فرزندان می بخشند و تحویل می دهند یا در قالب قرارداد شرعی دیگری به فرزندان منتقل می کنند، شرعا ارث محسوب نمی شود و احکام آن را نیز ندارد.
خداوند توفيق يادگيري وعمل به دستورات دين را به همه عنايت بفرمايد به بركت صلوات برمحمد وآل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی جلد دوم بخش دوم: معاملات جایز ؛ فصل چهارم: شرکت درس50: مبحث سوم: شرکت عقدی صحیح)
(2) (استفتاء خصوصی از سایت امام خامنه ای، شماره 841320)
(3) (رساله مراجع، مساله 2736)
(4) (رساله مراجع، مساله 2770 و 2771)
@AhkameHarameRazavi
🐟🐟 برخی از مصادیق ماهی های حلال و حرام
✅ برخی از ماهی های پولک دار (حلال):
(هَوور، طلال)، (هوور مسقطی، شیر ماهی، گیدَر، زرده، بچّه زرده، قُبــاد) (حــلوا ســفید) از خانــوادۀ تون ماهــیان؛ سرخو ماهیــان؛ سنگــسر ماهیان؛ کپور ماهیان؛ کفال ماهیان؛ شوریده ماهیان؛ هامور ماهیان؛ گیش ماهیان؛ شانک ماهیان؛ شِهری ماهیان؛ اردک ماهیان؛ شُگ ماهیان دریای خزر؛ شُگ ماهیان خلیج فارس و دریای عمّان؛ پنج زاری ماهیان؛ آزاد ماهیان. همین طور، ماهی «تیلاپیا» دارای پولک بوده و حلال محسوب میشود.
📛 برخی از ماهی های بدون پولک (حرام):
مارماهی، بادکنک ماهی، گربه ماهی، ماهی یال اسبی، لب لوله ماهی، نی ماهی، ماهی مرکّب، شیشه ماهی، میگو ماهی، خار پشت ماهی لب منقاری، خورشید ماهی اقیانوسی و مانند آنها که بدون پولک هستند، حرام است.
📚 توضیح المسائل جامع، ج2، م1330 و 1331.
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
موضوع: #شروط_ضمن_عقد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است:التّاجِرُ الصَّدُوقُ تَحْتَ ظِلِّ الْعَرْشِ يَوْمَ القيامَةِ.تاجر و بازرگان راستگو روز قيامت در سايه حمايت خداست.میزان الحکمه ج 8 ص 528
یک مساله شرعی :
اگر شرطی در ضمن یک معامله ای ذکر می شود، آیا پایبندی به آن شرط واجب است؟
پایبندی به شرطی که در ضمن معامله شرعی مطرح می شود، واجب است اما بشرط اینکه ویژیگیها و خصوصیاتی در آن شرط لحاظ شود که به برخی از مهترین آنها اشاره می شود:
شرط نباید خلاف شرع اسلام باشد مثلا فردی از طرف مقابلش در ضمن یک قرارداد درخواست کار حرامی یا درخواست ترک واجبی را داشته باشد. بنابراین اگر کسی در ضمن معامله ای یا قرار داد ستخدامی شرط کند که نیرو استخدام می شود به شرط اینکه گزارش دروغ هم بنویسد یا فاکتور صوری هم درست کند و مانند این شرایط در این صورت نباید به این شرطها که خلاف شرع است عمل کرد.
اگر قرار داد به صورت کتبی نوشته شده است شرایط ضمن قرارداد به طرفین تفهیم شود و طرفین به شروط ضمن معامله توجه داشته باشند.
شرط در ضمن معامله و قرارداد نامعلوم و مبهم نباشد. مثلا فروشنده در ضمن فروش منزلش با خریدار شرط کند که مبلغی پول نیز به او قرض دهد و مبلغ قرض نامشخص باشد، در این صورت چنین شرط لازم الوفا نمی باشد.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:تحریر الوسیله، ج 3، کتاب النکاح، خاتمه فی الشروط، رساله جامع ج 3 م 298
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
موضوع: #اهمیت_نماز
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: لَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ. شفاعت ما اهل البيت شامل كسي كه نماز را سبك بشمارد نميشود. (فروع كافي، ج3، ص270)
اما مساله شرعی
چند نکته درباره اهمیت نماز:
1-در منابع دینی سفارش شده که افراد نماز خود را در وقت خودش بخوانند خصوصا بر خواندن نماز اول وقت سفارش بیشتری شده است.
2-استخفاف و سبک شمردن و ضایع کردن نماز حرام و معصیت است که دارای مصادیقی می باشد که به سه مورد اشاره می شود:
الف:اگر از روی سهل انگاری و سبک شمردن نماز در هنگام نماز بخوابد که سبب قضا شدن نماز بشود جایز نیست بنابر این اگر فردی با این شرایط می خوابد، با رعایت شرایط امر به معروف، بیدار کردن وی در صورت امکان لازم است.
ب:یکی از مصداق های روشن سبک شمردن نماز، ترک نماز است یا عدم رعایت واجبات نماز است.مثل اینکه عمدا ذکر رکوع و سجود را در حالت حرکت بگوید یا ایستادن بعد از رکوع را رعایت نکند.
ج: اینکه بدون عذر موجهی، همیشه نمازش را در آخر وقت بخواند.مثلا نمازِ ظهر و عصر را دمِ غروب، و نماز صبح را دمِ طلوع آفتاب بخواند.
خداوند حلاوت و شیرینی عبادت خودش را در دلهای همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
منابع:رساله مراجع ابتدای نماز- امام خامنه ای سایت ادمین- رساله جامع ج 1 م 994
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
موضوع: #علت_عدم_استفاده_ائمه_علیهم_السلام_از_علم_غیب
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق(علیه السلام) درمورد علم غیب ائمه(علیهم السلام) می فرمایند: إِذَا أَرَادَ اَلْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اَللَّهُ ذَلِك: زمانی که امام اراده کند،چیزی را بداند،خدا او را آگاه می کند(کافی، ج1،ص 258 )
گاهی سوال میشود چرا ائمه(علیهم السلام) ازعلم غیب خود برای کشته نشدن، استفاده نکردند؟ باید گفت:
1-دوگونه علم وجود دارد(طبیعی-غیب) و انسان در برابرعلم طبیعی تکلیف دارد؛ ولی علمی که از ناحیه غیب به دست آمده، تکلیف نمیآورد؛ چون علم غیب در حقیقت علم امام، آگاهی بر قضای حتمی الاهی است که تغییر ناپذیر است؛ در نتیجه، هیچ تکلیفی ندارد; زیرا تکلیف در جایی معنا دارد که انجام یا ترک چیزی در اختیار مکلف باشد . امر و نهی درباره قضای حتمی بیهوده و بی اثر است; زیرا اراده انسانی در آن تاثیر ندارد
2-معصومین علیهم السلام مکلف به زندگی به شیوه عادی بودند تا از الگو بودن نیفتند،چون برای هدایت بشر آمده اند ؛ واگر ازعلم غیب بهره گیرند، هرگز شکست نمی خوردند و نمی توانند الگوی مناسبی برای مردم باشد; زیرا در غم و رنج و مصیبت و مشکل انسان های عادی شریک نیست که خلاف طبیعت است. البته گاه برای حفظ و عزت دین از علم غیب به دستور خدا استفاده می کنند; ولی قانون واساس بر این است که در جریان امور ظاهری از علوم عادی بهره گیرند
3-طبق برخی روایات(کافی، ج1،ص 258 ) ،علم غیب براى پیامبر و امامان شأنى است؛ یعنى، چنان نیست که این علم همواره، هر چیزى را در اختیار آنان قرار دهد. بر این اساس، ممکن است نسبت به نحوه شهادت خود با همه جزئیات آن علم نداشته باشد چون اراده نکرده که بداند.
4-معصومین علیهم السلام نیز باید امتحان شوند و سنت الهی این است و ازطرفی عمل به غیب موجب برهم خوردن قوانین طبیعی است.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
موضوع: #اثرات_اخروی_نماز_شب
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: علیکُمْ بقیام الّلیل فَإِنَّهُ تکفیرُ السَّیئاتِ:بر شما باد به قیام در شب(نماز شب)، چرا که موجب پوشاندن و بخشش گناهان است.(بحار، ج ۸۷، ص ۱۲۳)
در روایات اثرات اخروی مختلفی برای نماز شب ذکر شده است که به برخی اشاره میشود:
1-پاک شدن گناهان: یکی از آثار نماز شب پاکی روح از آلودگی گناه میباشد.پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: انسانی که سحرخیز باشد و نماز شب بخواند، آن گناهانی که در روز انجام داده ،پاک میشود. نمازشب حسنه ای است که در دل های مومنین وارد شده و آثار معصیت و تیرگی هایی که دلهایشان از ناحیه سیئات کسب کرده از بین می برد.
2-قبولی اعمال: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: نماز شب باعث قبولی عبادات و اعمال است.«(بحار، ج87، ص161)
3- استجابت دعا: امام صادق علیه السلام میفرماید: «کسی که در قنوت نمازوتر, چهل مومن و سپس برای خود دعا کند خداوند دعاهای وی را مستجاب میگرداند(وسائل الشیعه، ج4، باب 45)
4-رضایت خدا: رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمود: نماز شب سبب کسب رضایت پروردگار است.( بحار ، ج. ۸۷، ص. ۱۶۰)
خداوند توفیق نمازشب به همه عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
موضوع: #اثبات_علم_غیب_امام_علیه_السلام
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خدواند در قرآن درباره علم غیب می فرماید: «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ؛ و هیچ احدی بر غیب خدا اطلاع ندارد؛ مگر کسی که خدا از او راضی باشد (آیه 26و27جن)
آیات قرآن درباره علم غیب سه گونه است:
1-برخی آیات علم غیب را مخصوص خدا میداند(آیه 59 انعام)
2-برخی آیات پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) علم غیب را از خود نفی میکند(آیه 188 اعراف)
3-برخی آیات گوید که برخی از رسولان و برگزیدگان نیز علم غیب دارند(آیه 27 جن)
راه جمع این است که بگوئیم:
علم غیب ذاتا ومستقلا مخصوص خداست و معصومین از جانب خدا علم دارند؛ازاین جهت هرجا در قرآن آمده که علم غیب مخصوص خداست(آیه 59 انعام) منظور علم غیب ذاتی و استقلالی وبالفعل است وهرجا گوید برخی دیگر که خدا بخواهد به آنها میدهد(آیه 27 جن)،منظور غیر مستقل است و ازجانب خدا وبا اذن اوست وبالفعل معصومین ندارند،ولی بالقوه دارند که اگر بخواهند خدا به آنها میدهد؛ ازطرفی برخی علوم مثل روز قیامت فقط مختص خداست .
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
موضوع: #فرق_صدقه_واجب_مستحب
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.امیر المومنین ( علیه السلام) در روایتی می فرمایند: إستَنزلوا الرِّزقَ بِالصَّدَقَةِ.
با صدقه دادن، روزی خود را فرود آورید. کافی(ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص 3 ، ح 5
اما مساله شرعی:
از جهت شرعی صدقه بر دو قسم است، صدقه واجب مثل زکات مال یا زکات فطره یا خمس و صدقه مستحب مثل صدقاتی که افراد داوطلبانه و بدون الزام پرداخت می کنند البته بین صدقه واجب و صدقه مستحب تفاوت هایی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:
تخلف از صدقه واجب معصیت است و سبب مدیون شدن انسان می شود و چنانچه انسان فوت کند و میت صدقه واجبش را پرداخت نکرده باشد، ورثه باید صدقه واجب را از اموال میت پرداخت کنند بخلاف صدقه مستحبی که عدم پرداختش معصیت نیست.
فردی که سید نمی باشد می تواند صدقه مستحبی را می تواند با حفظ احترام به سادات بدهد اما زکات را نمی تواند به سادات بدهد.
صدقه مستحبی بهتر است مخفی پرداخت شود اما زکات و صدقه واجب بهتر است آشکارا پرداخت شود.
صدقه مستحبی را می توان واجب النفقه خودت مثل پدر و مادر نیازمند خود پرداخت کرد بخلاف زکات و صدقات واجب که نمی توان به واجب النفقه پرداخت کرد مگر در شرایط خاصی.
خداوند توفیق انفاق در راه خودش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
موضوع: #ربای_قرضی_ومستثنیات
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت استکه میفرمایند: وَ مَنْ أَکَلَ الرِّبَا مَلَأَ اللَّهُ بَطْنَهُ مِنْ نَارِ جَهَنَّمَ بِقَدْرِ مَا أَکَلَ.ترجمه: خداوند شکم ربا خوار را به مقدارای که ربا خورده، از آتش جهنم پر می کند. وسائل الشیعة؛ ج18، ص: 122
چند نکته کوتاه درباره ربا:
1.هر سود و درصدی ربا محسوب نمی شود لذا اگر سودی در یکی از قالب یکی از قراردادهای شرعی مثل نسیه یا مضاربه یا مشارکت و مانند اینها با رعایت شرایطش بدست بیایید، شرعا حلال است.
2.اگر انسان به کسی مالی را به عنوان قرض بدهد و در ضمن قرض به صورت صریح یا ضمنی شرط سود و درصد را داشته باشد، در این مورد سود، ربا و حرام است. آن سود و زیادی، به شکلهای مختلفی قابل تصور است که همه آنها حرام و ربا محسوب می شوند مثلا آن زیادی ممکن است مال باشد یا انجام کاری باشد مثل اینکه قرض دهنده به دیگری صد هزار تومان پول قرض دهد و شرط کند که باید ماشین من را مجانی تعمیر کنی. اما اگر نسبت به سود هیچگونه شرطی نشود، ولی قرض گیرنده چیزی به عنوان هدیه بدهد، مانعی ندارد.
3. به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست، یک: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست اما بین مادر و فرزندیا بین خواهر و برادر جایز نیست؛ دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر . ( فتوای غیر مشهور: زنجانی (: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد) خوئی (: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت مشهور ربا جایز است مخالف: وحید. مسأله مراجع 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
خداوند متال توفیق کسب روزی حلال به همه عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi