دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱
موضوع: #ارتداد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
جمعی از اهل کتاب یهود در اوایل اسلام گفتند: بروید و در ظاهر در آغاز روز به اسلام ایمان بیاورید و در پایان روز کافر شوید و بازگردید شاید آنها(مؤمنان) از آیین خود باز و آنها را متزلزل سازد(آیه 72 و73 آل عمران)
مرتد کسی است که بعد از بلوغ با عقل و یقین و آگاهانه اسلام را بپذیرد و از روی علم و اختیار، به عضویت جامعه اسلامی درآمده باشد. امّا اگر بعد از مرتدّ شدن، شروع کرد به تبلیغات بر ضدّ اسلام، نه به جرم ارتداد بلکه به جرم مبارزه با اسلام، گرفته و با او برخورد مناسب با رفتار خودش میشود. کسی که وارد مبارزه علنی شد، باید بداند که در میدان مبارزه احتمال کشته شدن هم وجود دارد .
1. مثال: گاه بیماری به گونهای است که مثلا اگر عضوی از اعضای او قطع نشود، بیماری به بقیه بدن سرایت میکند،بنابراین آن عضو را قطع میکنند یا همانطور که حکومت جلوی گوشت فاسد رامیگیرد تابقیه جامعه مسموم نشوند، اسلام نیز اگر مرد مسلمان زاده ای مرتد شود و عامدا بخواهد برعلیه اسلام تبلیغ کند ،حکم مرتد را برای او جاری میکند که در واقع این مجازات نوعی رحمت و شفقت بر شخص خطاکار و جامعه است. فلسفه مجازات مرتد حفظ امنیت جامعه اسلامی و جلوگیری از متزلزل شدن آن و نفوذ بیگانگان و منافقان است
2. البته حکم مرتد در ادیان دیگر نیز مرگ است(کتاب مقدس، عهد قدیم: سفر تثنیه، فصل 13،و عهد جدید: نامه به عبرانیان، بند 10، جمله 26 ـ 32)
3. این مجازات بیشتر جنبۀ بازدارنده داشته و اثبات ارتداد نیز امری دشوار بوده، و یقینا شامل افرادی که تردیدهای جدی در دین اسلام دارند(بدون جار و جنجال تبلیغاتی و تنها در باطن خود) ، اما تردیدشان به مرحلۀ انکار صریح نرسیده، نخواهد شد، و به همین دلیل به ندرت شاهد اجرای چنین مجازاتی در کشورهای اسلامی هستیم.
4. حکم ارتداد بیش از آنکه یک حکم فقهی و حقوقی باشد، یک حکم سیاسی و اجتماعی است؛ یعنی هیچ کشوری تعرض به امنیت اجتماعی و سیاسی خود را بر نمیتابد و در مقابل کسانی که قصد براندازی و مبارزه آشکار با ارزشهای اساسی آن کشور که مورد پذیرش اکثر مردم جامعه است را ساکت نمینشیند.
خداوند ایمان حقیقی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱
موضوع: #کیفیت_استفاده_از_ابزار_مشترک
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:. بدترين گناه آن است كه گنهكار آن را سبك شمارد. أَشَدُّ اَلذُّنُوبِ مَا اِسْتَخَفَّ بِهِ صَاحِبُهُ نهج البلاغه حکمت 469
چند نکته کوتاه درباره وسائلی که دارای استفاده حلال و حرام می باشند:
1.خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارند مثل تلفن همراه و کامپیوتر و ... چنانچه انسان بخواهد از آن استفاده حلال کند جایز است. (تحریر الوسیله ج1 کتاب التجارة مقدمه م10 ، منهاج ج2 م10)
2. اگر کسی وسیله ای را که دارای استفاده حلال و حرام است، تهیه کرده است اما ترس آن را دارد که خود یا یکی از اعضای خانواده آن را در راه حرام و گناه استفاده نماید، نگهداری آن وسیله جایز نیست. مانند نصب نرم افزار برخی از شبکه های اجتماعی که با نصبش ترس آن را دارد که به گناه بیفتد باید از نصبش منصرف شود و از نرم افزار هایی استفاده شود که از وقوع در حرام ایمن باشد .
3. خرید و فروش وسائلی که قابلیت استفاده حلال و حرام دارد اگر منع قانونی داشته باشد، جایز نیست. مثل برخی از داروها که خرید و فروش آن احتیاج به مجوز قانونی دارد. (اجوبه الاستفتائات س1983 و 1987)
خداوند متعال توفیق ترک حرام به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۱
موضوع: #اهمیت_اخلاق_خوش_در_خانواده
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
در احادیث رسیده از امام رضا ( علیه السلام ) به وفور درباره خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود:
1. سنگینترین عمل: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست. ( عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
2. زن ندادن به بد اخلاق: فردی در در نامهای به حضرت رضا علیه السلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشتخویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن. (وسائل الشیعه، ج14، ص54)
3. نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
4. بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38)
5. نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص38)
خداوند به همه اخلاق خوش عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۱
موضوع: #تطهیر_ظرف
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.خداوند در قرآن عزیز می فرماید: خداوند توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد. إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ سوره بقره ایه 122
یکی از موضوعاتی که مومنین برخی اوقات دچار وسواس یا اسراف می شود مساله تطهیر و آبکشی چیزهای نجس است در این فرصت کوتاه درباره روش تطهیر و آبکشی ظروف نکاتی یاد آوری می کنم:
اگر ظرفی نجس شده باشد چنانچه فرد بخواهد با آب کر و لوله کشی آب بکشد یکبار آبکشی کافی است و با آب قلیل باید سه مرتبه آبکشی شود و سه بار آبکشی با آب قلیل اختصاص به ظروف دارد و شامل فرش و لباس و زمین نمی شود.
اگر ظرفی با شراب نجس شده باشد سه مرتبه با آب قلیل یا جاری و کر آبکشی شود به نظر همه مراجع پاک می شود.
در یک مورد برای پاک شدن ظرف باید اول خاک مالی شود و سپس شسته شود آنهم جایی است که سگ از ظرفی چیزی خورده باشد.
ظرف نجس را با آب قلیل به دو روش می توان آبکشی کرد یکی اینکه ظرف سه مرتبه از آب پر و خالی کنیم یا اینکه سه مرتبه مقداری آب داخل ظرف نجس ریخته شود و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جای نجس برد و سپس آب بیرون ریخته شود.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:رساله مراجع م 155 و 150 و 153
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲
موضوع: #اهمیت_اخلاق_خوش_در_سیره_امام_رضا_علیه_السلام
در احادیث رسیده از امام رضا ( علیه السلام ) به وفور درباره خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود:
1. سنگینترین عمل: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست. ( عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
2. زن ندادن به بد اخلاق: فردی در در نامهای به حضرت رضا علیه السلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشتخویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن. (وسائل الشیعه، ج14، ص54)
3. نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
4. بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38)
5. نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص ۳۸
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲
موضوع: #ویژگیهای_نماز_مستحبی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:. اگر عمل مستحبی به عمل واجبی ضرر برساند، آن عمل مستحبی سبب تقرب به خدای متعال نمی باشد. لَا قُرْبَةَ لِلنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض (نهج البلاغه، حکمت 39)
چند نکته کوتاه درباره نماز مستحبی بیان می شود:
1.با توجه به اینکه نماز مستحبی را می توان در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد و برای رکوع و سجود در حال حرکت و راه رفتن می توان با سر اشاره کرد.
2.در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود.
3.اگر در یک نماز مستحبی سوره مخصوصی سفارش شده باشد که کیفیت نماز با همان سوره مخصوص است چنانچه انسان آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از رکوع متوجه شود، می تواند بایستد و سوره مخصوص را بخواند و دوباره به رکوع برود و نماز را ادامه دهد و زیاد شدن رکن به صورت سهوی در نماز مستحبی مبطل نماز مستحبی نیست.
4.اگر در نماز مستحبی سهوا عملی یا جزئی زیاد شد، سجده سهو ندارد و همچنین چنانچه در رکعات نماز مستحبی شک کند، مخیر است که بنا را بر کمتر یا بیشتر بگذارد. (عروه، الصلاه، فصل فی بقیه الصلوات المستحبه، م7 ؛ مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۲
موضوع: #اهمیت_اخلاق_خوش_در_کلام_امام_رضا_علیه_السلام
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
در روایاتی از امام رضا ( علیه السلام ) عواملی به عنوان علل بخشش گناهان نام برده شده است که ذکر میشود:
1. توبه: امام رضـا علیه السلام از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و سلّم روایت کرده که فرمودند: توبه کننده ی گناه مانند کسی است که گناهی بر او نیست.( عیون اخبار الرضا،ص391)
2. صلوات فرستادن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: کسی که توانایی بر چیزی که موجب محو و آمرزش گناهان شود را ندارد، پس بسیار بر محمّد و آلش صلوات بفرستد، چرا که صلوات گناهان را نابود و ریشه کن می کند.( سفینهالبحار، ج 2، ص 50)
3. زیارت امام حسین ( علیه السلام ): امام رضا ( علیه السلام ):فرمو دند ای پسر شبیب ! اگر خوشحال می شوی که ملاقات کنی خداوند را و گناهی بر تو نباشد، پس حسین (علیه السلام ) را زیارت کن. (وسائل الشیعة ، ج ۱۴ ، ص ۴۱۷)
4. تشیع جنازه: امام رضا ( علیه السلام ) : کسی که جنازه ولی از اولیای ما را تشییع کند از گناه خارج می شود مثل روزی که از مادر متولد گردیده که هیچ گناهی براو نیست. (مستدرک الوسائل ، ج ۲ ، ص ۲۹۴)
5. پنهان کردن گناه: امام رضا (علیه السلام ) : پنهان کننده کار بد آمرزیده است ( این سخن دلالت بر این دارد که اگر کسی هم گناهی انجام داد برای کسی تعریف نکند و توبه واقعی کند ). ( کافی جلد 4 ص160)
6. استغفار: امام رضا علیه السلام فرمودند: داستان استغفار داستان برگ درختی است که حرکت کند و برگها بریزد و کسی که از گناهی استغفار می کند ولی آن را انجام می دهد همانند کسی است که پروردگار خود را مسخره کرده است. (بحارالانوار،ج93،ص281)
7. بیماری: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: بیماری انسان مؤمن مایه طهارت از گناه است و برای کفاره باعث کیفر و لعنت خواهد بود و البته بیماری به سراغ مؤمن خواهد آمد تا گناهی در نامه اعمال وی باقی نماند.( سفینة البحار، ماده ذنب)
خداوند گناهان ما را ببخشد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۲
موضوع: #اعمال_ماه_شعبان
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند :.شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه خداوند است پس هر کس یک روز در ماه شعبان روزه بگیرد من در قیامت شفیع او خواهم بود. شَعْبَانُ شَهْرِی وَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ شَهْرِی کُنْتُ شَفِیعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.( أمالی الصدوق ص19)
ماه شعبان ماه بسیار شریفی است و منسوب به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است و فضائل فراوانی دارد و این ماه اعمالی دارد از جمله :
1.اعمال مشترک ماه شعبان مثل استغفار ، صدقه دادن مخصوصا به نیابت از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، نماز، صلوات فرستادن و البته اگر نام حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم را در هر حالی حتی در نماز بشنود مستحب است صلوات بفرستد ، خواندن دعا ،مخصوصا مناجات شعبانیه که همه معصومین علیهم السلام آن را میخواندهاند ، روزه البته اگر کسی روزه قضا دارد یا مسافر است نمی تواتند روزه مستحبی بگیرد.
2.اعمال مختص ماه شعبان نیز متعدد است مثلا شب اول ماه شعبان دوازده رکعت نماز (6 نماز دو رکعتی ) وارد شده است (هر رکعت یک مرتبه سوره حمد و سوره توحید یازده مرتبه) و کسی که نماز قضا دارد می تواند نماز مستحبی بخواند بخلاف روزه قضا. (عروةالوثقی احکام صوم القضاء مساله10،رساله مراجع مساله1124 و 1563 و 1373؛ مفاتیح الجنان، اعمال ماه شعبان)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۳
موضوع: #اثرات_دنیوی_خوش_اخلاقی
خداوند در قرآن در مدح پیامبر فرموده است:«إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛تو دارای اخلاق بزرگ و برجسته ای هستی».(قلم: 4)
برخی از اثرات دنیوی خوش اخلاقی که در روایات ذکر شده را تقدیم حضورتان میکنیم:
1-کینه زدایى: برطرف ساختن کینه هایى که به تدریج در درون فرد رسوخ کرده، کارى بسیار سخت و گاهى غیرممکن است، اما مواجه شدن با روى گشاده، درمان کینه هاى سخت و دیرینه است. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مى فرمایند: خوش رویى کینه را مى زداید(کافی، ج 2، ص 103)
2-ایجاد محبت و الفت: بهترین راه جلب دوستی دیگران داشتن اخلاق نیک است.
امیرالمؤمنین (ع)مى فرمایند: خوش رویى تو آتش دشمنى راخاموش مى سازد» (کافی،ج2،ص103) و مى فرماید: گشاده رویى باعث دوستى خلق است» (مستدرک، ج 8، ص 454)
3. افزایش روزی: امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمایند: گنجینه های روزی در نرم خویی و گشاده رویی است (بحار،ج75،ص53)
4. افزایش عمر و آبادی سرزمینها: امام صادق(علیه السلام) فرمود:نیکوکاری و خوش خلقی، سرزمین ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید. (کافی،ج2،ص100)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۳
موضوع: #وجدان_کاری
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند.هر گاه کسی از شما کاری کرد، محکم کاری کند. : إِذَا عَمِلَ أَحَدُکُمْ عَمَلًا فَلْیُتْقِن ( وسائل الشیعة ؛ ج3 ؛ ص229)
چند نکته درباره احکام نیروی کار و کارفرما:
1.اگر صاحب کار یا شرکت یا سازمانی با کارگر یا هر نیرویی قرارداد ببندد که مدت مشخصی کار کند و در آن اجرت و حقوق را تعیین کنند، باید طبق قرارداد همان اجرت و حقوق پرداخت شود و نباید در پرداخت حقوق کوتاهی صورت گیرد و اگر در ضمن قرارداد شرط حلال و مجازی گذاشته شود باید طرفین شرعا طبق آنچه شرط شده عمل کنند. البته طرفین نمی توانند در ضمن قرارداد انجام حرامی یا ترک واجبی را شرط کنند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی احکام العقد الاجاره و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره م9 و منهاج الصالحین ج2 م383)
2. نیروی کار در بازه زمانی که طبق قرارداد باید کار کند نباید مشغول به کاری شود که باعث تعطیل شدن کار اصلی یا خلاف قانون محل کار باشد یا سبب کاهش کیفیت در کار بشود مگر اینکه با رضایت کار فرما باشد و در صورت عدم رضایت به مقدار زمانی که مشغول وظیفه اش نبوده یا کاهش کیفیت داشته اجرت طلبکار نمی باشد و چنانچه اجرت کامل دریافت کرده باید برگرداند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی اجاره الثانیه، م4 و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره، م27 و منهاج الصالحین ج2 م456)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۱۲/۳
موضوع: #اثرات_اخروی_خوش_اخلاقی
سلام علیکم-
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» «بهراستی که من مبعوث شدم تا شرافتهای اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]» (بحار، ج 68، ص 382)
در روایات اثرات اخروی فراوانی بر خوش اخلاقی ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1. مقام شب زنده دار: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آن که اخلاق خویش را نیکو گرداند خداوند او را به مقام روزه گیر شب زنده دار برساند. (عیون اخبار الرضا ج 2، ص 71)
2. نزدیک ترین فرد به پیامبر : پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: نزدیک ترین شما در روز قیامت به من نیک اخلاق ترین شماست. (صحیفة الإمام الرضا علیه السلام ؛ ص67)
3. آسان رسی حساب قیامت: امام علی علیه السّلام فرمود: اخلاقت را نیکوگردان تا خداوند حسابت را آسان گیر. ( امالی صدوق، ص 174).
4. از بین بردن گناهان؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «اخلاق نیک، گناهان را ذوب میکند [و آثار بد آنرا میشوید]. ( کنز الفوائد،ج 1، ص 135)
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۱۲/۳
موضوع: #مضاربه
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در روایتی می فرمایند:. عبادت کردن با حرام خواری، مانند بناکردن بنائی روی زمین ریگ زار است. «العِبادَهُ مَعَ أکلِ الحَرام کَالْبِناء عَلَی الرّمْل سفینه البحار، ج۱، ص۲۲۹؛ عده الداعی، ص۱۴۱.
اما مساله شرعی چند نکته درباره قرارداد مضاربه:
یکی از قراردادهای سود آور حلال قرارداد مضاربه هست، مضاربه یعنی اینکه شخصی پول را به دیگری بدهد تا با آن برای صاحب پول، تجارت و خرید و فروش صورت بگیرد، قرارداد مضاربه دارای شرایطی است که در این فرصت کوتاه به برخی از آنها اشاره می شود:
به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای در مضاربه لازم است سود از طریق تجارت (مانند خرید و فروش) حاصل شود. بنابراین، اگر مالک، پول و سرمایه را به کسی بدهد که برای پرورش دام یا در کارهای تولیدی و خدماتی مثل آشپزی، نانوایی، خیّاطی، تولید پوشاک و ساخت و ساز مسکن بکار بگیرد،صحیح نمیباشد و برای این امور میتوان از قراردادهای شرعی دیگر استفاده نمود.(1)
به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای تعیین سهم سود مالک و کسی که کار را انجام می دهد، باید به صورت درصدی از سود تعیین بشود باشد، مثلا یک سوّم سود برای کسی که کار می کند و دو سوّم سود برای مالک سرمایه باشد. اما سهم سود به صورت مبلغــی معیّــن - مانند یک میلیون تومان در ماه – درصدی از سرمایه - مانند 5 درصد کلّ مبلغ سرمایه مضاربه صحیح نمیباشد.(2)
خداوند متعال تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:
(1)نکته اول مطابق احتیاط است و مطابق نظر همه مراجع صحیح است .امام خامنه ای، ادمین، ایت الله سیستانی رساله جامع ج 3؛ 674، ایت الله مکارم، سایت معظم له ضمنا ایشان قرارداد مضاربه را برای تولیدی هم صحیح می دانند.(سایت معظم له، مضاربه با سرمایه گذاری در امور تولیدی و تجاری)
@AhkameHarameRazavi