حکم روزه زن در صورت شک در پاکی قبل از اذان صبح
🔒 اگر زن بعد از اذان صبح ببیند پاک شده، اما نمی داند قبل از اذان پاک بوده یا بعد از آن پاک شده؛ آیا باید روزه بگیرد؟
🔑-روزه اش باطل است. (امام خامنه ای، آیت الله مکارم)
🔑-اگر زنی که حائض بوده بعد از اذان صبح ماه رمضان از خواب بیدار شود و ملتفت شود از حیض پاک شده است و شک نماید قبل از اذان صبح از حیض پاک شده یا بعد از آن، روزۀ آن روز بر وی واجب نیست و باید قضای آن را انجام دهد؛ امّا اگر زن در بین روزی که روزه گرفته شک نکند و بعد از اذان مغرب شک نماید که قبل از اذان صبح از حیض پاک شده یا بعد از آن، روزۀ آن روز وی صحیح است. (آیت الله سیستانی)
📚آدرس:
امام خامنه ای، استفتائات مرکز ملی، ش555839؛ توضیح المسائل جامع، ج2، م126؛ سایت آیت الله مکارم:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45845&mid=259183
@AhkameHarameRazavi
حکم نیت روزه بین روز در فرض علم به پاکی قبل از اذان صبح
🔒اگر خانمی قبل از اذان صبح از خون حیض پاک شده ولی وارسی انجام نداده و بعد از اذان صبح متوجه شده پاک است، تکلیف روزه اش چیست؟
🔑-بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است. (امام خامنه ای).
🔑-زن حائض باید در اوقات نماز خود را وارسی کند. در مورد روزه نیز باید قبل از اذان صبح، وارسی کند. بنابراین اگر در بین روز بفهمد که قبل از اذان صبح، پاک بوده است: 1. اگر عمداً وارسی نکرده حکم بقاء بر حیض را دارد و روزه باطل است ولی کفاره ندارد 2. اگر سهواً وارسی نکرده، چنانچه تا قبل از اذان ظهر مبطلی انجام نداده باید نیت روزه کند و صحیح است و الا باید قضا کند و کفاره ندارد. (آیت الله مکارم)
📚آدرس:
امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 663180 تاریخ استفتاء: 1395/03/20 ؛ آیت الله مکارم، استفتائات مرکز ملی، ش197454.https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45845&mid=265884
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۱۴
موضوع: #رابطه_شیعیان_با_امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد:
1.از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن میفرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657)
2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.)
3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم.
4.از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً» ( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مىبینند و به آن علم پیدا مىکنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۱۴
موضوع: #قصد_ده_روز
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آروزی قبولی طاعات. یکی از مسائلی که این روزها زیاد سوال می شود نسبت به قصد ده روز می باشد به همین مناسبت چند نکته کوتاه را خدمت شما یادآوری می کنم:
1. مسافری که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند نمازش کامل و روزه در آنجا صحیح است. لذا فردی که میداند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد که ده روز می ماند یا کمتر از ده روز، نمازش شکسته و روزه صحیح نیست.
2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق ده روز است بنابراین اگر کسی بعد اذان صبح و در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود (به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) چنانچه تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل ده شبانه روز کامل یعنی 240 ساعت در آنجا بماند قصد ده روز تحقق پیدا می کند مثل کسی که ساعت 10 صبح وارد مشهد شده و تصمیم قطعی دارد حداقل تا ساعت 10
روز یازدهم در مشهد بماند. اما اگر کسی شب تا قبل از اذان صبح وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همینکه تصمیم قطعی داشته باشد حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز تحقق پیدا می کند مثل کسی که ساعت12 شب وارد شهر مشهد شده و قصد دارد تا غروب روز دهم در مشهد بماند.
3. کسی که قصد ده روز داشته، اگر بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی، به هر جهتی از قصد خود منصرف شود، نمازهای قبلی او صحیح است و تا زمانی که در آن مکان قرار دارد نمازش کامل است (رساله مراجع1342)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بیخطر فرماید به برکت صلوات بر محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۱۴
موضوع: #سنت_امهال_و_استدارج
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—
خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ): پس هنگامی که فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام)
خداوند در موردبرخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند، یکی از سنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند.
در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «زمانی که بندهای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷)
فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدياد در گناه و عذاب الهي است. خداوند مي فرمايد: «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهينٌ؛ و البته نبايد کساني که کافر شده اند تصور کنند اين که به ايشان مهلت مي دهيم براي آنان نيکوست، ما فقط به ايشان مهلت مي دهيم تا بر گناه خود بيفزايند و آنگاه عذابي خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آيه 178 ) يعني خداوند به کفار مهلت مي دهد و اين مهلت در حقيقت يک بستر آزمايشي است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختيار خود راه گمراهي را بر مي گزينند و فريب امهال الهي را مي خورند و غرق در گناه مي شوند. به بيان ديگر اين ازدياد گناه، نتيجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهاي خداوند است.
خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۱۴
موضوع: #احکام_مسافر_مرتبط_باروزه
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از موضوعاتی که این روزها خیلی سوال می شود، احکام روزه مسافر است که در این زمینه چند رو یادآوری می کنم:
1. كسي كه در ماه رمضان مسافر است و قصده ده روز هم نكرده هيچ روزه اي نمي تواند بگيرد ولي نمازهايي كه در وطنش قضا شده است مي تواند در مسافرت بخواند اما بايد به صورت كامل بخواند.
2. اگر كسي بعد از اذان ظهر از وطن يا جايي كه قصد ده روز كرده است مسافرت كند روزه اش صحيح است ولي نمازش را چنانچه نخوانده بايد در حال سفر شكسته بخواند.
3. كسي كه در ماه رمضان قبل از ظهر به وطن خودش يا جايي برسد كه مي خواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چيزي نخورده بايد نيت روزه كند و روزه بگيرد.(رساله مراجع 1722)
تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۱۵
موضوع: #کسالت_نداشتن_در_بهشت
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—
«خداوند در قرآن می فرماید:لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ... «آنچه آنان بخواهند در آنجا برایشان آماده است». (آیه 35 ق)،
اهل بهشت هیچ گاه از زندگی ابدی و نعمتهای آن خسته نمیشوند؛ چون :
اولا: فطرت انسان بدنبال کمال نامحدود است و به اندك، قانع نمیشود. تنها خداست که تشنگی کمالجویی انسان را برطرف میکند و با او قلبش آرام میگیرد: «الا بذکر الله تطمئن القلوب»(آیه 28 رعد)
اما اگر بجای خدا به چیزهای فانی، محدود، متناهی و زودگذر دل ببندد و دنبال آنها باشد، مثلاً به اشتباه خانه و ماشین و چیزهای دیگر را معشوق خود قرار دهد تا چند وقت ممکن است او را به خود مشغول کند اما بعد از مدتی دلش از آن زده میشود و برایش تکراری و خستهكننده میشود.
بنابراین عامل اصلی خستگی، كسالت و دلزدگی در دنیا، محدودیت و زودگذر بودن چیزهایی است كه به آنها دل میبندیم. اما اگر محبوب حقیقیمان را پیدا کنیم در همین دنیا نیز در کمال آرامش و لذت خواهیم بود.
ثانیا: در همین جهان نیز نعمتهایی وجود دارد كه هیچگاه انسان از آن سیر نمیشود؛ مثلاً اگر صدها سال عمر كنیم باز هم نوشیدن آب گوارا و اتنشاق هوای تازه برایمان لذتبخش است. حال، چه رسد به نعمتهای بهشتی!
ثالثا:هر روز نعمتهای بهشت حالت نو و جدیدی پیدا میکنند وبنا به درخواست خود فرد جدید میشود (لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ.)
امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: «خداوند هر صبحگاه بهشت ویژهای را مىگشاید و مىگوید: بوى خوشت را افزون کن و نسیمت را بیفزا(روح المعاني ،ج27،ص96)
و نكتهچهارم: بزرگترین نعمت و لذت بهشت، لقاءالله است. در همین دنیا نیز ما هیچگاه از دیدن محبوبمان خسته نمیشویم و دوست داریم که هر لحظه پیش معشوق خود باشیم چه برسد به دیدار خدا و زیارت انبیا و ائمه در بهشت!
خداوند بهشت برین را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۱۵
موضوع: #سفر_به_وطن
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مسائلی که در ماه رمضان پیش می آید سفر به وطن هست، سوال این است که آیا روزه در وطن های سابق انسان روزه صحیح است، به همین مناسبت چند نکته را توجه بفرمایید:
مكاني كه شرعا وطن انسان هست تا وقتي كه اعراض و ترک وطن نكرده به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وطن باقي مي ماند و نماز و روزه كامل است اما اگر از وطن اعراض و ترك وطن كند يعني بعد از خارج شدن و رفتن از وطن تصميم بگيرد كه ديگر براي زندگي به آنجا برنگردد یا بداند كه ديگر نمي تواند برای زندگی و سکونت به آنجا برگردد، در اين صورت چنانچه برای دید و بازدید مسافرت کند نماز و روزه در آنجا كامل نيست مگر اینکه بخواهد ده روز بماند.
اگر انسان از وطن خودش خارج شده است ولی شک دارد که در آینده برای زندگی و سکونت بر می گردد یا نه، آنجا به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای وطن اوست و نمازش کامل است.
وطن پدر و مادر که فرزندان در انجا ساکن نبوده اند و فقط در برخی از مناسبتهای خاص فرزندان به وطن پدر و مادر می روند، نماز برای فرزندان شکسته و روزه صحیح نیست.
خداوند فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را تعجیل فرماید، سلامتی مراجع عظام از جمله امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۱۵
موضوع: #انواع_اجل
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند در قرآن می فرماید: هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ)؛ «او كسي است كه شما را از گِل آفريد، پس مدتي مقرّر داشت و اجل حتمي نزد اوست (و او از آن آگاه است) (آیه 2 انعام)
انواع اجل : اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. هر موجود زندهای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى میتواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده میماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان مییابد، اینگونه مرگ را «اجل مسمَّى» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع میپیوندد؛ و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذابهای الهی یکی از آنها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد.
بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا را برای مدتی طولانی دارند؛ ولی در اثنای این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که آنها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعی باز دارد، مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن آن ممکن است بیست ساعت استعداد روشنایی داشته باشد؛ اما وزش یک باد شدید و ریزش باران یا عدم مراقبت از آن سبب شود که خاموش شود.
مثال : اگر چراغ با هیچ مانعی برخورد نکند و تا آخرین قطره نفت آن بسوزد و سپس خاموش شود، به پایان مهلت تعیین شده (اجل حتمی و مسمّی) خود رسیده است؛ ولی اگر موانعی قبل از آن باعث خاموشی چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غیر حتمی، معلّق و مشروط میگوییم.
در مورد انسان نیز چنین است؛ اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع کاملاً برطرف شود، ساختمان بدن و استعداد او ایجاب میکند که مدتی طولانی عمر کند؛ اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، مبتلا شدن به اعتیادهای مختلف یا ارتکاب گناهان و... خیلی زودتر از آن مدت بمیرد. مرگ را در صورت اول «اجل حتمی» و در صورت دوم «اجل غیر حتمی» یا معلق مینامند.
عوامل تاثیر گذار در طول عمر: به طور کلی گناه، مخصوصا ظلم، قطع رحم، نفرین و ناراحتی والدین در کوتاهی عمر موثرند و اطاعت، توبه، حسن خلق، خوشحال کردن پدر و مادر، انجام صله ارحام، عدل ،نیکوکاری ، دعا وصدقه و امثال اینها باعث طولانی شدن عمر میشوند.
خداوند عمر با برکت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۱۵
موضوع: #نمازجماعت_کیفیت_اقتدا
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم یکی از مستحباتی که سفارش شده است نماز جماعت است که در این فرصت به چند نکته خدمت شما اشاره می کنم:
مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده میشود، کارهای دیگر آن مانند رکوع و سجود و نشستن و برخاستن را با امام یا کمی بعد از امام بهجا آورد.
اگر مأموم سهواً پیش از امام سر از رکوع و سجده بردارد، چنانچه اطمینان داشته باشد که اگر برگردد، در رکوع و سجده به امام میرسد، باید به رکوع و سجده برگردد و با امام سر بردارد.
نماز گزار اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند در حالی که امام جماعت تکبیر برای رکوع را می گوید یا در حال رفتن به رکوع هست، نباید اقتدا کند بلکه هنگامی که امام جماعت در رکوع مستقر شد باید اقتدا کرد و اگر امام ایستاده است چنانچه اقتدا کند باید حمد و سوره بخواند و اگر فرصت برای سوره ندارد حداقل حمد را بخواند.
خداوند به همه توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۱۶
موضوع: #علت_مشورت_امام_علیه_السلام_به_خلفا
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -
-چرا امام علی علیه السلام به خلفا مشورت می داد؟
مشورت امام در مسائل علمی و قضایی و اندکی نظامی بوده است که به خاطر نفع اصل اسلام ،مسلمین و مظلومین بوده است. مثلا: از مجموع 14 موردزمان ابوبکر : 9 مورد پرسشهاى علمى ؛ 4 مورد احکام شرعى و قضاوت ؛ 1 مورد نظامى بوده است . از مجموع 85 مورد مشورت خواهی عمر از امام على علیه السلام، 59 مورد امور قضایى ؛ 21 مورد پرسشهاى علمى ؛ 3 مورد امور مالى ؛ 2 مورد امور نظامى بوده است .تمام 8 مورد زمان عثمان در حوزه بیان مسائل شرعى و نحوه اجراى حدود وقضاوت بوده است.. بنابراین موارد احکام شرعی وظیفه شرعی امام است که حق را به مردم بگوید و بقیه موارد قضاوت بوده تا حق مظلومی از بین نرود که اکثرموارد آنها به امام رجوع می کردند و3 مورد مشورت نظامی به نفع کل مسلمین بوده تا مسلمین به خطر نیفتند .بنابراین به نفع خلفا و مسائل شخصی خلفا نبوده است. (رک: علی والخلفا نوشته نجم الدین عسکری)
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۱۶
موضوع: #امربه_معروف
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مهمترین واجبات الهی که متاسفانه باید از آن به عنوان واجب فراموش شده یاد کنیم، امر به معروف و نهی از منکر است که به جهت اهمیت این موضوع چند نکته را خدمت شما عزیزان یاد آوری می کنم:
چند نکته کوتاه درباره فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر:
امر به معروف و نهی از منکر، گل سرسبد حركت هاي اجتماعي است.چراغ تابنده اي است كه راه را روشن مي سازد و دست گمشده را در دست مولايش مي گذارد.
عمل به این فریضه جایی نیست که انسان فقط اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه درصد کمی هم احتمال تاثیر بدهد باید اقدام کند. انسان نباید در هنگام عمل به این وظیفه، نتیجه عملش را ببیند و اگر همین تذکرها عمومی شود تاثیر گذار است.
کسی که گناهی مرتکب می شود مثل اینکه غیبت می کند، دروغ می گوید، مسخره می کند، کم کاری می کند، در میان مردم یاس و بدبینی را ایجاد می کند، حجاب شرعی را رعایت نمی کند، مال مردم را می دزدد، کسی که آبروی مردم را بر باد می دهد. این ها همه منکر است. در مقابل این منکرات، عامل بازدارنده، نهی است. در مقام نهی از منکر همین اندازه که بگویید: «این خلاف است انجام نده». تکرار همین مقدار کلام، برای طرف مقابل، شکننده است.(بیانات امام خامنه ای سال 1371 بيانات در مراسم ديدار قشرهاى مختلف مردم.)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۱۶
موضوع: #حضور_امام_حسن_علیه_السلام_وامام_حسین_علیه_السلام_در_جنگ_ایران
مناسبت: شب ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-
حضور امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) در جنگ ایران (فتوحات خلفا)
1-هیچ کتاب شیعی ننوشته است
2-فقط دوکتاب اهل سنت با سند ضعیف نوشتند (فتوح البلدان بلاذری، ج ٢، ص 411+تاریخ طبری ج٣، ص ٣٢٣)
3- طبری در دو صفحه بعد(ص325) قول دیگری نقل میکند که نبودند
4-طبری در مقدمه جلد1 گفته: مطالبی که نقل میکند، همه صحیح نیستند
5-برخی از راویان دروغگو یا مجهول هستند(حَنَش بن مالک-علی بن مجاهد) و بلاذری به صورت(قیل:گفته شده) میگوید و خودش قبول ندارد
6-امیرالمومنین علیه السلام حتی زمان حکومت خودشان جلوی شرکتشان در جنگ را میگرفتند وفرمودند: مبادا با مرگ آن دو نسل رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) قطع شود(تاریخ طبری، ج 4 ص 440)
7-سنشان زمان عمر کم بوده و نوجوان بودند و زمان عثمان؛ امام علی (علیه السلام ) کوچکترین همکاری با خلفا نمیکرد
8-بر فرض رفتن: برای جلوگیری از ظلم بیشتر لشکریان رفتند و اینکه اسلام واقعی را یاد بدهند
خداوند ما را به معارف دین آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۱۶
موضوع: #انفاق
مناسبت: شب ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسب کریم اهل بیت امام مجتبی علیه السلام.
یکی از سفارشات قرآن و اهل بیت علیهم السلام انفاق و کمک به نیازمندان است که به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره صدقه خدمت شما خوبان اشاره می کنم:
مستحب است انسان اول صبح و اول شب صدقه بدهد که شر آن روز و شب دفع شود و مستحب مسافر ابتدای سفر صدقه بدهد.
اگر انسان برای خدا مالی را وقف کند یا ببخشد یا اگر از کسی طلب مالی دارد آن را برای خدا ببخشد، صدقه محسوب می شود و اگر انسان برای خدا در جهت تقویت اقتصادی کشور اسلامی سرمایه گذاری کند، از مصادیق صدقه محسوب می شود و بطور کلی پیامبر خدا در روایتی می فرمودند که هر کار خیری را برای خدا انجام دهید، مصداق صدقه محسوب می شود.
اگر انسان مالی برای مصرف خاصی مثل زائرین پیاده امام رضا ع یا فقیر خاصی از افراد جمع کند چنانچه امکان صرف تمام یا بخشی از آن در این جهت وجود نداشته باشد برای هر نوع تصرف دیگر باید از پرداخت کنندگان اجازه گرفته شود مگر اینکه اطمینان حاصل شود که آنها برای تصرف مد نظر قلبا راضی هستند.
افراد که سید نیستند می توانند به سادات صدقه مستحبی پرداخت کنند اما غیر سید نمی تواند به سید زکات فطره یا زکات مالش را بدهد.
خداوند توفیق انفاق در راه خدا به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
منابع: - تحریر الوسیله- رساله اموزشی امام خامنه ای -رساله جامع احکام صدقه
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۱۷
موضوع: #فلسفه_صلح_امام_حسن_علیه_السلام
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -تبریک ایام
در مورد اینکه چرا امام حسن علیه السلام با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. روی گردانی مردم از جنگ، و عدم حمایت از امام (علیه السلام)
سستی مردم در حمایت از امام علیه السلام ، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. امام حسن علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند.(بحار،ج44،ص147).
2. حفظ جان شیعیان: حفظ شیعه یکی از ضروریاتی بود که امام علیه السلام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن علیه السلام فرمودند :من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کرد(اخبار الطوال دینوری، ص 220)
3. حفظ دین: امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحهای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵)
زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم میکرد.
خداوند توفیق اطاعت از امامان علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۱۷
موضوع: #حقوق_اولاد
مناسبت: ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن تبریک به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام .یکی از حقوقی که در اسلام بر آن بسیار سفارش شده است حقوق فرزندان است که در این زمینه چند نکته را خدمت شما یاد آوری می کنم:
واجب است فرزند را از آنچه موجب فساد عقیده و نقص در ایمان یا فساد اخلاق و رفتارش مراقبت کنیم.مثلا فعالیت فرزندان نابالغ را در فضای مجازی مستقیم یا بوسیله نرم افزارهای مخصوص مدیریت کنیم. و در همین بخش همچنین باید فرزندان نابالغ را از اعمالی که شرع مقدّس به هیچ عنوان راضی به واقع شدن آنها - حتّی از افراد غیر مکلّف - نمی باشد جلوگیری کنیم؛اعمالی مانند ارتکاب فحشا،سخنچینی، غیبت و گوش دادن به آهنگ حرام.
واجب است فرزند خویش را با معارف دین و اعتقادت صحیح از قبیل توحید، نبوت، ولایت، معاد و قیامت و... و مسائل حلال و حرام آشنا کند البته با در نظر گرفتن سن و استعداد و ظرفیتش، وی را به تدریج با معارف اصلی دین آشنا نماید.
دشنام دادن و آزار و اذیّت و ترساندن فرزند حرام است.
در پایان یادآوری کنم که والدین هم حقوقی دارند که یکی از آنها برخورد نیکو با والدین و بدور از اذیت و ناراحتی آنها می باشد.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی را عنایت بفرمایید.
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۱۷
موضوع: #علت_صلح_امام_حسن_علیه_السلام_وقیام_امام_حسین_علیه_السلام
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -
گاهی سؤال میشود که چرا امام حسن ( علیه السلام ) صلح کرد و امام حسین ( علیه السلام ) قیام کرد؟
اولاً اسلام در شرایطی، جنگ را تجویز میکند و در شرایطی، صلح را. خود نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) نیز هم جنگ داشتند و هم صلح؛ مانند صلح حدیبیه با مشرکان مکه. و جنگ خیبر.
ثانیاً شرایط امام حسن( علیه السلام ) با امام حسین ( علیه السلام ) متفاوت بود و همین تفاوتها، عملکرد متفاوتی را میطلبید:
تفاوت یاران: اکثر سپاه امام حسن( علیه السلام )، نیروهای مخلصی نبودند و خیلی زود فریب معاویه را خوردند، حتی برخی از آنها به خیمه امام حمله کردند. خود امام مجتبی( علیه السلام ) در جایی علت صلح را نداشتن یاران واقعی، معرفی کرده و فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147).
در مقابل، لشکر امام حسین( علیه السلام )، یارانی بودند که حضرت در وصفشان فرمود: «من یارانی باوفاتر و بهتر از یاران خود نمیشناسم».( الارشاد، ج۲، ص۹۱-۹۴)
تفاوت دشمنان: معاویه با یزید فرق میکرد؛ معاویه برخلاف یزید، شخصی مکار و باهوش بود که توانسته بود با ظاهرسازی، چهرهای موجه و قابل دفاع به خود بگیرد. او از هر روش مشروع و نامشروعی استفاده میکرد تا مخالفان خود را سرکوب کند. بنابراین، لازم بود زمان بگذرد تا چهره واقعی او آشکار شود. مردم پس از بیست سال مشاهده ظلم و همچنین نقض مکرر پیمان صلح توسط معاویه، خودشان تقاضای قیام علیه او را داشتند. به طوریکه هجده هزار کوفی به امام حسین( علیه السلام ) نامه نوشتند.
خود امام مجتبی( علیه السلام ) نیز فرموده بودند: «قیام، پس از معاویه صورت میپذیرد». بنابراین، اگر ایشان نیز در شرایط اباعبدالله(علیه السلام) بودند قیام میکردند همچنانکه امام حسین( علیه السلام ) در شرایط امام مجتبی( علیه السلام ) صلح کرده بودند.
خداوند توفیق اطاعت از امامان علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۱۷
موضوع: #حجاب
یکی از گناهان بزرگ عدم رعایت حجاب شرعی است و زن مسلمان باید در برابر نامحرم سه نوع وظیفه را رعایت کند:
الف:حجاب در لباس یعنی یک زن مسلمان باید همه بدن خود را بجز گردی صورت و دستها تا مچ را از نامحرم بپوشاند. که قرآن در سوره احزاب آیه 59 و سوره نور آیه 31به آن اشاره می کند.
ب:عفت در گفتار یعنی زن صداى خود را طوری رقیق و نازک نکند که معمولاً برای شنونده تحریک کننده است بلکه معمولی و متعارف صحبت کند که قرآن در سوره احزاب آیه 32 به آن اشاره می کند.
د: عفت وحیا در رفتار یعنی رفتار زن مسلمان نباید سبب جلب توجه نامحرم و نگاه از روی لذت به او بشود. لذا آرایش و زینتهای خود را باید از نامحرم بپوشاند که قرآن سوره احزاب آیه 33 به آن اشاره می کند.
نکته پایانی حجاب سبب آرامش روانی و استحکام خانواده و استواری اجتماع می شود.
خداوند متعال توفیق شیرینی بندگی خودش را در دل ما قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۱۸
موضوع: #حقوق_کودک_بر_والدین
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم—
امیرالمومنین(علیه السلام) می فرمایند: حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوالِدِ اَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ، وَیُحَسِّنَ أَدَبَهُ، وَیُعَلِّمَهُ الْقُرآنَ; حق فرزند بر پدرش این است که نام نیک برایش انتخاب کند، و خوب تربیتش نماید، و قرآن را تعلیمش دهد».( نهج البلاغه، کلمات قصار، ش 399)
در اسلام ؛کودکان ، حقوقی بر والدین دارند که به برخی اشاره میشود:
1-انتخاب اسم خوب: علّت سفارش نام نیک براى فرزندان این است که تکرار نام، اثر تلقینى در فرزند دارد. مثلا وقتى نام پسر عبدالله باشد و این نام تکرار شود، فرزند به این فکر مى کند که بنده خدا باشد، و در مقابل خداوند وظیفه اى دارد. و هنگامى که نام دخترى را فاطمه بگذارند و او را با آن نام صدا کنند، تلاش مى کند که از حضرت فاطمه (سلام الله علیها)پیروى نماید
2-ادب نیکو: ادب به کتک نیست،بلکه به این است که کودک کار صحیح را در اعمال و رفتار والدین خود مشاهده کند. مثل این که در برابر فرزندان بددهانى ننمایند، دروغ نگویند، و خلاصه این که به بچّه ها درس عملى بدهند. زیرا اگر خودشان آلوده این اعمال زشت باشند و به بچّه ها سفارش به کارهاى خیر کنند، هیچ اثرى ندارد. پس بهترین راه تأدیب، ادب عملى است.
3- تعلیم قرآن و تحصیل علم: فرزندانشان را از کودکى با قرآن آشنا کنند که هر چه با قرآن آشناتر شوند از انحرافات و مفاسد اخلاقى بیشتر فاصله خواهند گرفت
4- حقّ ازدواج; پدر و مادر وظیفه دارند هنگامى که فرزندشان (چه پسر و چه دختر) به سنّ ازدواج رسید وسایل ازدواجش را آماده کنند. یامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مى فرمایند:«اگر جوان بر اثر سخت گیرى بى دلیل پدر و مادر موفّق بر ازدواج نشود و به گناه بیفتد پدر و مادر نیز، در گناه این فرزند شریکند!»( تفسیر نمونه، ج 14، ص 464)
خداوند فرزندانی صالح به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۱۸
موضوع: #کظم_غیظ
یکی از خصلتهای انسان های موفق کنترل خشم است که از جهت شرعی، در برخی موارد واجب است که انسان خشم خودش را کنترل کند که بخشی از آنها به جهت اهمیت اشاره می شود:
مورد اول در برابر پدر و مادر است در صورتی که پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشند چنانچه ابراز خشم و عصبانت فرزند سبب ناراحتی و اذیت پدر و مادر بشود، واجب است که فرزند در برابر آنها خشم خودش را کنترل کند و برخورد نیک داشته باشد و بی ادبی نکند.
مورد دوم شخصی که می خواهد آمر به معروف و و ناهی ازمنکر باشد چنانچه با زبان نرم احتمال تاثیر بدهد، واجب است که خشم خودش را کنترل کند.
مورد سوم یکی از وظایفی که برای مردان بیان شده است این است که با همسر خود معاشرت نیکو داشته باشند لذا اگر گفتار یا مطلبی و خطایی از خانم سر بزند بر مرد لازم است که خشم خودش را کنترل کند همچنان که این مطلب نسبت به خانم هم وجود دارد.
مورد چهارم:اگر ابراز خشم سبب اذیت و ترساندن دیگران شود، باید کنترل شود.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:تحریر الوسیله ج 2 مراتب امر به معروف، مرتبه ثانیه م 2، رساله جامع ج 2 م 519 و م 379
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۱۹
موضوع: #دلایل_بنای_بر_قبور_در_قرآن
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
1-خداوند در داستان اصحاب کهف فرموده: ابْنُوا عَلَیهِمْ بُنْیانًا» (آیه ۲۱ کهف)برخی گفتند:مقبره و بنایی برایشان بسازید و برخی گفتند مسجدی بسازید(لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِمْ مَسْجِدًا)»»» خدا رد نکرده.
2-وقتی منی و عرفات که سنگ و گل هستند، بخاطر ارتباط با آئین دینی حج از شعائر(علامات) الهی هستند،امامان و حرمشان(ساخت و تعمیر و حفظ حرم) ازمهمترین نشانه های خدا هستند و بزرگداشت شعائر الهی، تقواست (مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ-آِیه 32 حج)
3-بناي قبر و گنبد و تعمير آن، نوعي اظهار محبّت به ذی القربی و ائمه (علیهم السلام) است وخدا مزد رسالت پیامبر را مودت به اهل بیت دانسته: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى-آیه 23 شوری)
4-بناي قبر وگنبد، مصداق ترفيع خانه هایي است كه خداخواسته آنها رفعت داشته باشند (فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ-آیه36نور) و طبق احادیث اهل سنت و شیعه، خانه امام علی و حضرت زهرا واهل بیت مهمترین خانه هایی است که رفعت دارد (الدر المنثور،
ج 5 ، ص50)
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۱۹
موضوع: #نشانه_قبولی_عبادات
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
برخی علائم و نشانه ها که مشخص می کند که اعمال ما قبول شده است یانه؟
1-دوری از گناهان: مهمترین نشانه این است که دیگر به سمت گناه نرود و به سمت قرب خدا حرکت کند،خداوند می فرماید:
إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ(آِیه 45 عنکبوت)
2- احساس آرامش قلبی ونشاط داشتن:یکی از شنانه ها این استکه فرد احساس آرامش می کند،خدا می فرماید:أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(28 رعد)
در احادیث نیز آمده است که (الصیام و الحج تسکین القلوب)( الامالی طوسی، ص 296) روزه و حج سبب آرامش دل میشود
3-داشتن شرایط مثل اخلاص داشتن : یکی از راهها آن است که انسان اعمال و عباداتش را طبق شرایط و آدابی که در شرع بیان شده است انجام دهد که در این صورت احتمال قبولی آن زیاد است زیرا اگر اعمال برابر شرایط انجام شود، امّا مورد پذیرش قرار نگیرد نقص غرض لازم میآید که از خدای حکیم چنین کاری محال است.
خداوند اعمال ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱/۱۹
موضوع: #نمازقضا_جماعت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجباتی که نباید نسبت به آن سهل انگاری کرد، خواندن نمازهای قضا هست و یکی از فرصتهای اقامه نماز قضا شبهای قدر و شبهای ماه مبارک رمضان است که به همین مناسب چند نکته را نسبت به نماز قضا یادآوری می کنم:
کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است.
اگر بخواهیم نماز قضا را به جماعت بخوانیم، در صورتی که امام جماعت نماز ادا یا نماز قضای حتمی می خواند، می توان نماز قضا را به او اقتدا کرد.ضمنا لازم نیست نوع نماز قضای ماموم با نوع نماز امام مطابقت داشته باشد لذا می توان نماز قضای عشا را نماز ظهر امام اقتدا کرد.
خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل فوت شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱/۱۹
موضوع: #ناامیدی_ایمن_از_مکر_الهی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.برخی از گناهان که به عنوان گناه کبیره ذکرشده اما کمتر مورد توجه است به مناسبت این ایام اشاره ای می کنم:
یکی از گناهان کبیره ناامید شدن از رحمت و لطف خدای متعال است و شاید یکی از مهم ترین راه حل های درمان ناامیدی و تقویت روحیه امید در آدمی، توجه به وعده های رحمت الهی در قرآن و آموزه های اهل بیت است. وهمچنین یادآوری زندگی سراسر رنج و صبر انبیاء و اولیای الهی و اندیشیدن در حالات کسانی که با توکل بر خدا در برابر سختی ها ایستادگی کرده و مأیوس نگشته اند، بسیار موثر است
ایمن بودن از مکر الهی از گناهان کبیره است یعنی انسان خودش را از عذاب الهی و امتحانات او ایمن داند و از عظمت او واهمه نداشته باشد در مقابل وظیفه این است که از مکر الهی و عذاب الهی خود را ایمن ندانیم یعنی از مسئولیت ها و کوتاهى در انجام وظائف است ترس داشته باشیم که همواره باید این «ترس» با «امید» به رحمت او به طور مساوى در دل هاى افراد با ایمان باشد و موازنه این دو است که سرچشمه هر گونه حرکت و فعالیت مثبت مى باشد و همان چیزى است که در تعبیر روایات به عنوان «خوف» و «رجا» از آنها یاد شده است، و تصریح شده که: افراد با ایمان همواره در میان این دو قرار دارند.ولى مجرمان زیانکار آن چنان کیفرهاى الهى را فراموش کرده اند که خود را در نهایت امنیت مى بینند.
خداوند متعال توفیق دوری از گناهان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
منابع:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=25&lid=0&mid=243376&catid=23243
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱/۲۰
موضوع: #انواع_اجل
سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند در قرآن می فرماید: هُوَ الَّذي خَلَقَكُمْ مِنْ طينٍ ثُمَّ قَضى أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ)؛ «او كسي است كه شما را از گِل آفريد، پس مدتي مقرّر داشت و اجل حتمي نزد اوست (و او از آن آگاه است) (آیه 2 انعام)
انواع اجل : اَجَل انسان در آیات قرآنی به دو بخش «اجل مسمّی» و «اجل معلّق» تقسیم شده است. هر موجود زندهای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى میتواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد، او تا پایان عمر طبیعی خود زنده میماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان مییابد، اینگونه مرگ را «اجل مسمَّى» (اجل غیرقابل تغییر و تبدیل) گویند. اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع میپیوندد؛ و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذابهای الهی یکی از آنها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد.
بسیاری از موجودات از نظر ساختمان طبیعی و ذاتی استعداد و قابلیت بقا را برای مدتی طولانی دارند؛ ولی در اثنای این مدت ممکن است موانعی ایجاد شود که آنها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعی باز دارد، مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن آن ممکن است بیست ساعت استعداد روشنایی داشته باشد؛ اما وزش یک باد شدید و ریزش باران یا عدم مراقبت از آن سبب شود که خاموش شود.
مثال : اگر چراغ با هیچ مانعی برخورد نکند و تا آخرین قطره نفت آن بسوزد و سپس خاموش شود، به پایان مهلت تعیین شده (اجل حتمی و مسمّی) خود رسیده است؛ ولی اگر موانعی قبل از آن باعث خاموشی چراغ گردد، مدت عمر آن را اجل غیر حتمی، معلّق و مشروط میگوییم.
در مورد انسان نیز چنین است؛ اگر تمام شرایط برای بقای او جمع گردد و موانع کاملاً برطرف شود، ساختمان بدن و استعداد او ایجاب میکند که مدتی طولانی عمر کند؛ اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، مبتلا شدن به اعتیادهای مختلف یا ارتکاب گناهان و... خیلی زودتر از آن مدت بمیرد. مرگ را در صورت اول «اجل حتمی» و در صورت دوم «اجل غیر حتمی» یا معلق مینامند.
عوامل تاثیر گذار در طول عمر: به طور کلی گناه، مخصوصا ظلم، قطع رحم، نفرین و ناراحتی والدین در کوتاهی عمر موثرند و اطاعت، توبه، حسن خلق، خوشحال کردن پدر و مادر، انجام صله ارحام، عدل ،نیکوکاری ، دعا وصدقه و امثال اینها باعث طولانی شدن عمر میشوند.
خداوند عمر با برکت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi