eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
29 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۲ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام نحوه شهادت  علی اصغر علیه السلام در کربلا چگونه  بوده است؟ 1.دونقل دارد: الف)اکثرمنابع گفتند» امام علیه السلام ، طفل شیرخوار (عبدالله رضیع) را خواست خداحافظی کند که حرمله تیربه گلویش زد وشهید شد و حضرت علیه السلام طفل را به زینب سلام الله علیها داد و خونها را به آسمانها ریخت که برنگشت (لهوف ص168+بحارج45 ص46+لارشاد ج2 ص 108 +الاحتجاج ج2 ص101 +مقتل الحسین ج2 ص32+فتوح ج5 ص115 +تاریخ یعقوبی ج2 ص245 و...) ب): زینب سلام الله علیها کودک را آورد و گفت: این طفل تو سه روز است که آب نیاشامیده، برایش آبی طلب کن. امام(علیه السلام) کودک را بر روی دست گرفت و فرمود: « او را باشربتى از آب سقایت کنید».(معالی السبطین ج1 ص418+نفس المهموم ص349) 2.قول 1 مشهوتر و درستتر است، وبرفرض قول 2باشد:امام علیه السلام از باب اتمام حجت کامل  و بیدار کردن وجدان خفته دشمنان بوده تا شاید هدایت شوند و با این کار سنگدلی دشمن را نشان داد 3.احتمال اینکه 2نفر بودند نیز هست:1.طفل شیرخوارعبدالله علیه السلام رضیع که همانروز در کربلا بدنیا امد و امام علیه السلام برگوشش اذان گفت که دشمن موقع خداحافطی با تیرزد(تاریخ ‌یعقوبى، جلد ‌2، صفحه182) 2. علی اصغر علیه السلام که حرمله با تیر زد (تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)، ص 371) 3. برخی نیز  معتقدند که حضرت علی اصغر علیه السلام در کربلا یک ساله بودند و قول به شش ماهه بودن ایشان منبع معتبری ندارد (دانش نامه امام حسین ، ری شهری، ج7 ص33) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۲ موضوع: سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از عبادتهای مالی پرداخت خمس است که در این زمینه به چند نکته اشاره می کنم: خمس یکی از صدقات و انفاقهای واجب است که بر افرادی که دارای درآمدی هستند، با شرایطی ممکن است پرداخت خمس واجب شود و پرداخت خمس به تعبیر حضرت رضا علیه السلام کلید روزی شماست. افراد برای پرداخت خمس می توانند به دو صورت عمل کنند صورت اول این است که هر وقتی درآمدی بدستشان رسید، خمس آن را پرداخت کنند مثلا اگر امروز حقوق می گیرد، خمس آنرا بدهدو سپس استفاده کند و صورت دوم این است که تا پایان سال خمسی صبر کند و آن مقداری از درآمد که صرف در نیاز زندگی نشده است و در انتهای سال خمسی باقی مانده خمس آنرا حساب کند و می تواند جهت محاسبه به افراد خبره و کارشناس مراجعه کند. اما سال خمسی چیست؟ به نظر برخی مراجع از جمله امام خامنه ای حفظه الله شروع سال خمسی با کسب اولین درآمد شروع و یکسال بعد همان تاریخ انتهای سال خمسی اوست که به این مدت سال خمسی گفته می شود. در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید. @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادي ١٤٠٢/٥/١٣ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا  داستان قرآن خواندن سر امام حسین(عليه السلام) واقعیت دارد؟ درمنابع معتبر شیعه و سنی قران خواندن سر امام نقل شده است زیدبن ارقم گوید:ابن زیاد لعنة الله عليه دستور داد سر امام علیه السلام را برای زهرچشم گرفتن از مردم در کوفه چرخاند که این آیه را خواند که من شنیدم: (اَمْ حَصِبْتَ اَنَّ اَصْحابَ الْکَهْفِ الرَّقِیم کانُوا من آیاتِنا عَجَباً،(ارشاد ج2ص117) -در جاهای دیگر مثل دمشق،بازار صرافان کوفه نیز این آیات(19 کهف) و (آیات227 شعرا+137بقره +13 کهف) درکتب سنی(تاريخ مدينة دمشق ج60 ص370 وج22 ص117) وشیعه(الصراط‌المستقیم ج 2 ص 179) نقل شده است و برای امام زنده و مرده فرق نمیکند و به اذن خداست *شاید فلسفه خواندن آیات سوره کهف، عجیبتر بودن داستان امام حسین علیه السلام باشد و اینکه عده کمی برای حق درمقابل عده زیادی قیام کردند -سخن گفتن سربریده حضرت یحیی در کتب اهل سنت(تاریخ طبری ج1 ص346) نقل شده است خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۳ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا امام حسین(علیه السلام) حج تمتع را نیمه تمام رها کرد و به سمت کوفه جرکت کرد؟ 1.حج تمتع از شب نهم شروع میشود،ولی امام علیه السلام 8ذی الحجه حرکت کرد،پس اصلا حج را شروع نکرده است(کافی ج4 ص535 +لهوف ص124 )و بارها در زمانی که در مکه بوده ،عمره انجام داده است 2.امام صادق علیه السلام فرمود:"  شخصى كه عمره بجا میاورد هر گاه از عمره فراغت حاصل كند هر جا كه بخواهد میتواند برود. زیرا امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجة عمره بجاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى كه مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذى حجه براى كسى كه قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت."(کافی ج4 ص535) 3.از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود(تهذیب الاحکام ج12 ص349) 4. امام علیه السلام  برای حفظ حرمت حرم، و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند و حفظ حرمت حرم، مهم تر از انجام تمتع بود. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهي ١٤٠٢/٥/١٣ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از بزرگترین نعمت های خداوند به ما، نعمت محبت و دوستی خاندان عصمت و طهارت است که یکی از نشانه های آن، زیارت قبور آنها می باشد. در این فرصت به برخی از آداب و احکام زیارت اشاره می شود: یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز اشاره کرده است. لذا در فرصت زیارت سفارش به خواندن نماز زیارت شده ایم، یا اینکه اگر در هنگام زیارت نماز جماعت برپا شد، نماز جماعت بر زیارت مقدم شود. ادب دیگر زیارت، تلاوت قرآن است که انسان می تواند به نیابت از امام معصوم علیه السلام قرآن را بخواند یا قرآن را بخواند و ثوابش را به امام عليه السلام هدیه کند. بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت.باورمان این است که هنگام زیارت در محضر امام معصوم عليه السلام هستیم، و امام شاهد و ناظر است، لذا ادب اقتضا دارد که هنگام زیارت خصوصا اطراف مضجع نورانی، صدای خود را بلند نکنیم لذا در کنار مضجع نورانی هر دعا و ذکری را به مقتضای ادب حضور، آهسته بگوییم. در هنگام زیارت پوشش مناسب داشته باشیم؛ بنابر این خواهران گرامی به عظمت حریم ملکوتی حضرت رضا علیه السلام با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند البته رعایت پوشش شرعی و کامل در برابر هر نامحرمی واجب است و دستور قرآن است. خداوند توفیق زیارت با اخلاص به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۴ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا جمله(کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا) حدیث است؟ 1.این جمله حدیث نیست و حدیث خلافش هست که هیچ روزی مثل عاشورا نیست(لایوم کیومک یا اباعبدالله" هیچ روزی مانند روز تو نباشد ای ابا عبدالله")(امالی صدوق ص177) که از لحاظ سختیها و مصیبات هیچ روزی مثل عاشورا نیست 2.گرچه جمله(کل یوم عاشورا) حدیث نیست، اما توجیه درستش این است که هر روز باید مقابل ظالمان ایستاد و از حق دفاع کرد(صحیفه امام خمینی ج۹، ص۴۴۵ )؛ یعنی: صف بندی دو جبهه یزیدیان و حسینیان منحصر به روزی همچون عاشورا و سرزمینی همچون کربلا نیست بلکه صف بندی میان حق و باطل در هر زمان و مکان و در طول تاریخ وجود داشته و خواهد داشت اما مهم آن است که ما در کدام جبهه و صف ایستاده و چگونه از امام زمانمان دفاع می کنیم . «منظور این جمله این نکات می باشد: زنده بودن و زنده نگه داشتن همیشگی عاشورا»، «توجه همیشگی به عاشورا و کربلا»، «اشاره به نبرد همیشگی حق و باطل» و «ظلم ناپذیری در هیچ مکان و زمانی» اشاره می‌کند. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهي ١٤٠٢/٥/١٤ موضوع: یکی از مواردی که سبب حق الناس می شود، مسائل مرتبط با بیمه هست، که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود: بیمه یک نوع قرارداد شرعی است که بیمه کننده تعهد می دهد که به بیمه شونده بر اساس تعهدات توافق شده، خسارت و هزینه ای را پرداخت کند، بنابر این تنها کسی که می تواند از امتیازات و بیمه استفاده کند، همان بیمه شونده هست، و شخص دیگری حق استفاده ندارد و اگر استفاده شود و بیمه هم هزینه را پرداخت کند، استفاده کننده غیر قانونی علاوه بر اینکه گناه کرده به شرکت بیمه مدیون است.فرقی ندارد شرکت بیمه دولتی باشد یا خصوصی. ارائه اطلاعات نادرست به شرکتهای بیمه و صحنه سازی های مصنوعی مانند آتش سوزی عمدی یا تصادف ساختگی و یا دریافت بیمه بیکاری با ترفند و پنهان کاری و مانند اینها حرام است و اگر از این طریق مالی را از شرکت بیمه بگیرد شرعا مدیون و ضامن است و باید به شرکت بیمه برگرداند. شرکت بیمه هم واجب است بر اساس تعهداتی که در ضمن قرارداد پذیرفته، در اسرع وقت عمل کند و به بهانه واهی از تعهدات امتناع نکند و محاسبه هزینه بر طبق نظر اهل خبره و کارشناس عمل شود و سلیقه ای عمل نشود و گرنه شرکت بیمه مدیون است. در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود. خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۴ موضوع: ؟ سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا یزید لعنة الله عليه دستور کشتن امام حسین(علیه السلام) را داد، یا عمرسعد لعنة الله عليه خودش این کار را کرد؟ 1.وقتی ولید قضیه بین خود و امام علیه السلام را به یزید در نامه مینویسد،یزید دستور میدهد همراه نامه سر حسین علیه السلام را بفرستی(الفتوح ج5 ص18) 2. سیوطى مى گوید: «یزید در نامه اى به والى خود در عراق عبیدالله بن زیاد ـ دستور جنگ با حسین را صادر نمود».(تاریخ الخلفا ص193) 3. یزید، عبیدالله بن زیاد را والى عراق کرده بود.یزیدبه او چنین نوشت: خبربه من رسیده که اهل کوفه به حسین علیه السلام نامه نوشته و از او دعوت کرده اند تا بر آنان وارد شود، و او نیز از مکه به طرف کوفه در حرکت است ... اگر او را به قتل رساندى که هیچ و گرنه تو را به نسب و پدرت باز خواهم گرداند. پس بپرهیز که وقت از دست تو فوت نشود».(تاریخ یعقوبی ج2 ص242) 4.جهت دیدن بیشتر دستور یزید به قتل امام ،رجوع شود (تاریخ الاسلام ذهبی ج5 ص10+تاریخ طبری ج3 ص269+سیر اعلام النبلا ج4 ص37) خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهي ١٤٠٢/٥/١٤ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مهمترین و مقدس ترین کانون ها خانواده است که زن و شوهر باید برای استحکام محیط آن تلاش کنند و با بهانه واهی زمینه جدایی و طلاق را فراهم نکنند، طلاقی که برای زن و مرد و فرزند طلاق، آسیبهای مختلفی را به همراه دارد، به همین مناسبت به چند نکته اشاره می شود: مناسب است زن و شوهر در مشکلات زندگی اعم از مشکل اقتصادی و بیماری در کنار هم باشند لذا از نیش ها و کنایه ها و دیگر گفتار که سبب اذیت یکدیگر می شوند، شرعا باید پرهیز کنند و همچنین این مشکلات سبب نمی شود که زن یا شوهر از حقوق زن و شوهری امتناع ورزند. مناسب است زن و شوهر در امور زندگی به یکدیگر کمک و خدمت کنند و این گونه رفتارها سبب وابستگی زن و شوهر و علاقه به یکدیکر می شود لذا مستحب است زن در منزل به شوهرش خدمت کند و مرد هم مستحب است برای همسرش رفاه بیشتر از حد واجب از طریق حلال و بدور از اسراف آماده کند. زن و شوهر فقط در گناه نباید از یکدیگر اطاعت کنند مثلا زنی که از شوهرش درخواست پوشیدن انگشتر طلا دارد، مرد نباید اطاعت کند یا مردی که از شوهرش درخواست کشف حجاب یا زینت و آرایش در برابر نامحرم را دارد نباید اطاعت شود البته بدیهی است باید به مخالفت کردن با برخورد مناسب صورت بگیرد. در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود. خداوند الفت و صمیمت را در میان خانواده ها قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۵ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا خون گریه کردن آسمان و ازاین قبیل اتفاقات سند معتبر دارد؟ 1.خونین بودن آسمان:هنگام شهادت امام علیه السلام، آسمان خون بارید که در خراسان و شام و کوفه نیز باریده بود(تاریخ مدینه دمشق ج14 ص229) 2. جاری شدن خون از زیر سنگها:"در روز شهادت حسین علیه السلام زیر هر سنگی را بر می داشتند از زیر آن خون تازه می جوشید"(المعجم الکبیر ج3 ص113+دلایل النبوه ج6 ص471) 3. تاریک شدن دنیا: هنگامی که حسین علیه السلام شهید شد آن قدر آسمان تاریک شد که هنگام ظهر ستارگان آسمان ظاهر شدند و خاک سرخ از آسمان فرو ریخت"(تاریخ مدینه دمشق ج14 ص226+تهذیب التهذیب ج2 ص305) جاری شدن خون از دیوار دار الاماره ابن زیاد(تهذیب الکمال ج6 ص434) و اشک ریختن آسمان (سیر اعلام النبلا ج3 ص312) و دیگر موارد نقل شده است خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یكي از مسلمات  دين و ضروريات قرآن حفظ حجاب و پوشش شرعي است و بي اعتنايي به آن گناه و معصيت است.و هر فردي در برابر اين فريضه الهي وظايفي دارد مثلا والدين بايد دخترانشان را از كودكي عادت به حجاب بدهند يا مسولين و مديران نسبت به تشويق و تاييد حجاب و پوشش اقدام مناسب كنند و همگان نسبت به بدحجابي در صورتي كه احتمال تاثير بدهند بايد فريضه مهم نهي از منكر را جدي بگيرند و نبايد مومنين به اين موضوع بي توجه باشند. نکته دیگر اینکه : رعايت حجاب در برابر هر نامحرمي واجب است و در اين حكم  بين افراد مختلف مثل دكتر، پرستار، بازیگر، کارگردان، فیلم بردار،  طلا فروش يا همكار فرقي نيست. نکته سوم : عادي بودن بدحجابي يا بي حجابي برخي افراد دليل نمي شود كه بي حجابي يا بدحجابي حرام نباشد يا نگاه به چنين افرادي جايز باشد. نکته چهارم :رعايت حجاب در مكانهايي كه خانم در معرض ديد نامحرم مي باشد واجب است مثلا هنگام رفتن به حيات و بالكن منزل يا داخل اتومبيل كه خانم در معرض ديدن نامحرم باشد رعايت حجاب واجب است.(اكثر مراجع)(رساله مراجع 788و890و2435و2433و عروه ج1فصل في الستر م9و10ومنهاج ج3 م1233 تحرير ج3م18و23) در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود. تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۵ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا اجنه به کمک امام حسین(علیه السلام) امدند؟ زمان حرکت امام از مدینه به کوفه، عده ای امدند که امام علیه السلام به آنها فرمود: ما بر این کار از شما تواناتریم، اما چنین نمی کنیم تا آنها که گمراه می شوند با اتمام حجت باشد و آنها که راه حق را می پذیرند با آگاهی و دلیل آشکار باشد".(بحارج44 ص330) امام صادق علیه السلام فرمودند  :️ "چهار هزار فرشته نازل شدند تا همراه امام حسین علیه السلام بجنگند، ولی به آنان اجازه جنگیدن داده نشد. دوباره اذن گرفتند و فرود آمدند و این وقتی بود که حسین علیه السلام  کشته شده بود..."(الغیبه نعمانی ص310) -البته داستان زعفر جنی را فقط روضه الشهدای کاشفی نقل کرده که معتبر نیست و علما رد کرده اند خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۵ موضوع: سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .یکی از واجبات فوری اداء دین و بدهکاری است که در این زمینه چند نکته را یاد آوری میکنم: اگر فردی بدهی مالی دارد و زمان اداء دینش فرا رسیده است چنانچه در اداء دین کوتاهی کند، ظلم است و مرتکب گناه شده است و به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت تاخیر، علاوه بر اصل بدهی باید تورم آنرا نیز مدیون و بدهکار است. میتی که فوت می کند و بدهکار است، باید بدهی میت ابتدا پرداخت شود وسپس اموال او تقسیم شود لذا اگر میت مهریه همسرش را پرداخت نکرده است، باید مهریه از مال میت پرداخت شود. اگر طلبکار می داند که بدهکارش ناتوان از پرداخت بدهی است و مالی جز ضروریات زندگی مثل خانه و اثاث زندگی، برای پرداخت ندارد باید به او مهلت بدهد و حتی اگر مطالبه او به زحمت می اندازد مطالبه جایز نیست و بر بدهکار در صورت توانایی واجب است که کار مناسبی را انتخاب کند و کار کند و بدهی را پرداخت کند. در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود. تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادي ١٤٠٢/٥/١٦ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا سربه محمل کوبیدن حضرت زینب(سلام الله عليها ) واقعیت دارد؟ داستان چنین است: مسلم گچکار که داراالاماره ابن زیاد لعنة الله عليه را تعمیر میکند،گفته: دیدم سرامام عليه السلام را مقابل کجاوه(هودج) حضرت زینب سلام الله عليها بردند و ایشان درشعری خطاب به امام عليه السلام صحبت کرد و در شعر گفت: حسین،چه قسب القلب شدی؟اگر با من حرف نمیزنی، بافاطمه صغیره حرف بزن و... سپس سرش را به محمل زد و خون جاری شد(بحار، ج ‏45، ص 114) 1.این داستان راعلامه مجلسی از نورالعین شافعی مذهب و منتخب طریحی(هردو غیرمعتبر) و بدون سند و مرسل نقل کرده است وخود مسلم جصاص نیز مجهول است 2.اصلا اسیران بر شتر بدون زین بودند و اصلا اسیر را با محمل نمیبرند (منتهی الامال، ج ۱، ص ۷۵۳) 3.با مقام صبر و رضای حضرت زینب سلام الله عليها سازگاری ندارد و با توصیه امام عليه السلام به صبر به خواهرش نمیخورد؛زینبی که در گودال قتلگاه بدن بی سر امام را بلند کرده و گفت: الهی تقبل منا هذا القربان(مقتل الحسین مقرم، ص ۳۰۷)؛زینبی که کاخ ابن زیاد و یزید لعنة الله عليه را باسخنانش به لرزه درآورد 4.قسی القلب گفتن به امام حسین عليه السلام حرف زشتی است که حضرت بکار نمیبرد 5.سر امام عليه السلام را همان عصرعاشورا به کوفه بردند و همراه کاروان که 12 محرم به کوفه رسید،نبود (ارشاد،ج‏2، ص 113) 6.برفرض بوده باشد بی اختیار بوده و ربطی به قمه زنی که فعلی اختیاری است ندارد خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از گناهان بزرگ رشوه دادن و رشوه گرفتن است و رشوه علاوه بر اینکه یکی از گناهان بزرگ بشمار امده سبب فساد در سیستم اداری یک نظام می شود؛ که باید از آن پرهیز کرد؛ رشوه دارای اقسامی است: 1.رشوه دادن در قضاوت‌، مطلقاً حرام و از گناهان کبیره است و رشوه در قضاوت آن است به این معنا که به قاضی چیزی می‌دهند تا به نفعِ رشوه دهنده، حکم کند‌. 2. رشوه دادن برای انجام کار حرام مانند رشوه دادن برای توطئه علیه نظام اسلامی و یا خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری  3. رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه‌، که علاوه بر اینکه باعث تضعیف نظام اسلامی و بدبینی مردم به نظام میشود از نظر شرعی هم مرتکب عمل حرام شده است و مالک مالی که از طریق رشوه بدست امده است نیز نمیشود مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که وظیفه‌اش می‌باشد مطالبه پول‌ نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمی‌باشد. 4.تغییر نام رشوه به عناوینی مثل شیرینی ،‌انعام، هدیه، بخشش یا هر عنوان دیگری سبب حلال شدن آن نمی‌شود و کسی که رشوه گرفته باید آن مال را به صاحبش برگرداند. ( امام خامنه ای اجوبه، س‌1246‌‌؛ سیستانی‌، رساله جامع ج‌1‌م‌2761)  در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود. خداوند متعال به همه ی ما توفیق خدمت خالصانه به نظام اسلامی و کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و‌آل محمد. @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۶ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سر امام حسین(عليه السلام) کجا دفن است؟ چند قول: 1- مشهور علمای شیعه: کربلا: امام سجاد علیه السلام سرهای شهدا را از یزید لعنة الله عليه گرفت و دراربعین توسط کاروان کربلا به بدن ملحق شد که یکی از دلایل اهمیت اربعین همین است(اللهوف ، ص 195؛اعلام الوری ، ج ‏1، ص 477+مقتل الحسین(ع)، ج ‏2، ص 84؛ تذکرة الخواص، ص 238) 2.نجف کنار قبر امیرالمومنین علیه السلام: 3روایت از امام صادق علیه السلام:{ یکی از دوستان ما سر را ازشام ربود و نجف دفن کرد(کافی، ج ‏4، ص 571)+دوقبر در نجف میبینی که قبر کوچک سرامام حسین است(کامل الزیارات، ص 35،) +امام صادق 2رکعت نماز در نجف خوانده  وفرموده اینجا سر امام حسین است(کافی، ج ‏4، ص 571)} نقد: علاوه براشکال سندی:مکان قبر امیرالمومنین علیه السلام برای مردم تا صدسال بعد مشخص نبود که دفن کند وممکن است اول مدتی دفن شده و بعد به کربلا برده شده است 3- مدینه: نقل‌هایی نیز وجود دارد که سر را در بقیع کنار قبر مادرش حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) دفن شده است(مثیر الأحزان، ص 106+ تذکرة الخواص، ص 239+ مقتل الحسین(ع)خوارزمی، ج ‏2، ص 83) نقد: قبر حضرت زهرا سلام الله علیها مشخص نبوده است وبرخی گویند بعد به کربلا ملحق شده است 4. در کنار باب «فرادیس» دمشق به خاک سپرد(انساب الاشراف، ج ‏3، ص 214+ بحار، ج ‏45، ص 144) 5.عسقلان و قاهره: برخی اهل سنت و فاطمیون گفتند که هم اشکال سندی دارد و معلوم نیست سر امام بوده باشد و هم حاکمان فاطمی خواسته اند فضیلت سازی برای خود کنند(تذکرة الخواص، ص 239+ مرآة الجنان ص 110) قول صحیحتر و مشهور، همان کربلاست خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر: 1.امر به معروف و نهی از منکر مختص به صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است بسیج عمومی و همگانی است برای ریشه کن کردن فساد و تامین سلامت و امنیت جامعه. 2.هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دو قسم واجب و مستحب تقسیم مى‌شود، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجام حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب و انجام منکر، مکروه است امر به معروف و نهی از منکر مستحب می‌باشد. (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)  3. اگر کسی با وصف اینکه مساله شرعی را می داند در موضوع از روی اشتباه خلاف وظیفه شرعی عمل می کند مثلا از روی اشتباه نماز سه رکعتی را چهار رکعتی خوانده یا از روی اشتباه بر خلاف جهت قبله نماز می خواند و موضوع هم موضوعات بسیار مهم و سرنوشت ساز نیست، لازم نیست اشتباهش را تذکر بدهید. در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام علیه السلام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود. خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۷ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام پول گرفتن سخنرانان و مداحان اشکال ندارد؟ 1.نباید هدف پول باشد و خودش نباید نرخ مشخص کند و هدفش قرب خدا باشد(يا قَوْمِ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مالاً إِنْ أَجرِيَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ )هود ۲۹) اى قوم من، در برابر تبليغ رسالت خويش مالى از شما نمى‏ طلبم. مزد من تنها با خداست) 2. انتظار اینکه درس بخوانند و مثل بقیه کار کنند،ممکن نیست که با این همه علم و تخصص،بتوانند هم به کار و هم به علم برسند.حضرت علی (علیه السلام) نیزدر زمانی که جامعه به ایشان پشت کرده بود، وقت خود را صرف باغبانی می کردند. و آن زمانی که جامعه به ایشان روی آورد، ایشان وقت شان را صرف باغبانی نمی کرد. بلکه به انسان ها که از درخت ها مهم تر بودند، رسیدگی می کرد. و نیازهای مالی خود را از طریق بیت المال تامین می کرد و همچنین ائمه علم لدنی و بدون آموزش دارند 3. از امام صادق (علیه السلام) روایت شده: هر کس از راه علمش نان بخورد مستمند خواهد شد. این حدیث در مورد کسانی است که تبلیغ دین را دکان قرار داده‌اند و مبالغ هنگفت طلب می‌کنند. امام صادق (علیه السلام): معلم برای مزد تعلیم نمی‌دهد اما اگر هدیه‌ای به او داده شود آن را قبول می‌کند. نتیجه این که گرفتن پول توسط مداحان از صاحب مجلس اگر بدون شرط و تعیین مبلغ باشد هیچ اشکالی ندارد ولی اگر طلب پول متعارف کند با اخلاص سازگار نیست (برای شخص وی اشکال اخلاقی دارد) و اگر مبلغ هنگفت تعیین کند مذموم است (اشکال اخلاقی و اجتماعی دارد) 4.ائمه به مداحان صله میدادند؛مثلا امام رضا علیه السلام به دعبل خزاعی صله خوبی دادند 5. میان در خواست مزد و اجر در برابر  عمل و اعطای هدیه و پاداش در برابر زحمت از طرف مردم تفاوت است. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۷ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در این فرصت چند نکته کوتاه درباره احکام نماز جماعت خدمت شما خوبان اشاره می کنم: مسافرینی که می خواهند در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کنند، به دو روش می توانند اقتدا کنند: روش اول: هنگامی که امام جماعت مشغول خواندن تسبیحات هست اقتدا کنند و حمد و سوره را قرائت کنند و اگر فرصت برای سوره نیست حداقل حمد را قرائت کنند و خودشان را به رکوع برسانند بلکه اگر برای خواندن حداقل حمد فرصت نیست(بنابر احتیاط واجب) در حالت ایستاده اقتدا نکنند. روش دوم: هنگامی که امام کاملا در رکوع قرار گرفته اقتدا کنند ولی هنگامی که امام برای رکوع رکعت سوم تکبیر می گوید یا در حال رفتن به رکوع می باشد، اقتدا صحیح نیست. اگر امام جماعت تشهد و سلام رکعت آخر را می خواند، اما وظیفه ماموم تشهد و سلام خواندن نیست؛(مثل کسی که یک رکعت از امام عقب است) بهتر است ماموم نیم خیر بنشنید و صبر کند تا امام سلام بدهد و همچنین می تواند از ابتدا تشهد قصد فرادا کند و برخیزد.(جهت اطلاع مکارم: احتیاط واجب تا پایان نیم خیز بنشیند و ایت الله شبیری می فرمایند اگر بخواهد برخیزد قصد فرادا کند) در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید. رساله مراجع 1452 و عروه مستحبات نماز جماعت م 9 @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۷ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام آیا داستان فطرس ملک با خطا نکردن فرشتگان سازگاری دارد؟ داستان:جبرئیل هنگام تولد امام حسین علیه السلام از جزیره ای رد شد که فطرس ملک به خاطر کندی و کوتاهی تبعید شده بود که به وساطت جبرئیل بال خود را به قنداقه امام زد که شفا یافت و بخشیده شد(بحار، ج ۲۶، ص ۳۴۰) 1.برخی گویند: چون قرآن فرموده: فرشتگان خطا نمیکنند (عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ ؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سخت گیر هستند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی کنند و آنچه را فرمان داده شده اند (به طور کامل) اجرا می‏نمایند!،تحریم، ۶٫)، پس داستان فطرس علاوه بر ضعف سندی با قرآن ساز گار نیست، پس درست نیست(تفسیر المیزان جلد 19 (ذیل آیه 6، سوره تحریم) پرسش و پاسخ ها در محضر آیت الله جوادی آملی، ج 2، ص 88) 2. ولی برخی دیگر گویند:11منبع و حدیث در مورد فطرس هست و درست است(كامل الزيارات ، ص 140+ الأمالي الشيخ الصدوق ص 200+ مصباح المتهجدشیخ طوسي ص 826 و...) دلایل:اولا: گناه نکرده ،بلکه کندی کرده و ترک اولی کرده که در مورد پیامبران معصوم نیز نقل شده است؛ زیرا تقریباً در تمام آنها از كار فطرس به «أبطأ» یا «تلكّأ» تعبیر شده كه با هم مرادف و به معناى «كندى ورزید » ( كامل الزیارات، ص 140) و فرشتگان درمقام اطاعت فرمان الهى بر هم پیشى مى گیرند   « فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا »؛( آیه 4 نازعات) ثانیا:دوگونه فرشته داریم: مجردتام و مقرب و آسمانی که خطا نمیکنند و فرشته ذمی که احتمال خطادارند و از عناصر زمین درست شده اند (توحید شهدی مطهری، ص 342) وبرخی روایات دارد که باهرقطره باران فرشته ای به زمین می آید تا قطره در جایگاهش قرار بگیرد(کافی ج8 ص 239) ثالثا: عصمت فرشتگان بر عصمت اختيارى دلالت دارد، نه بر اطاعت جبری، وگرنه مدح معنا نمیدهد(عبادمکرمون) ومقامشان با هم فرق دارد(وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌسوره صافات، آیه 164) و اعتراض فرشتگان به خدا در قضیه خلقت آدم نشان از نقصشان دارد(آیه 30 بقره) رابعا: اینکه فرشتگان خطانمیکنند(آیه 6 تحریم) در مورد فرشتگان محافظ جهنمی نقل شده است وبرای بقیه معلوم نیست بشود تعمیم داد خامسا: ممکن است جنی بوده و کلمه ملک به اعتقاد ابن عربی به جن نیز اطلاق میشود @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۷ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مسلمات دینی مساله حجاب و پوشش در برابر نامحرم است، پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است سه شرط دارد:  الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند یعنی تمام بدن بجز گردی صورت و دست ها تا مچ را بپوشاند لذا لباسهای کوتاه یا شال یا روسری که موی زن را به صورت کامل نمی پوشاند یا لباسهای نازک و بدن نما، پوشش شرعی محسوب نمی شود. ب. تنگ و چسبان نباشد و باعث جلب توجه نامحرم نشود. لذا لباسهایی که برجستگیهای اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست. ج. لباس زینتی نباشد و زینت های خانم را بپوشاند. بنابر این خواهری که صورت خود را آرایش کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا از لنزهای رنگی زینتی استفاده کرده و آشکار است، پوشش شرعی محسوب نمی شود. ( رساله جامع م 1460) زائرین گرامی مساله حجاب و پوشش دستور قرآن و روایات اهل بیت است. و قطعا این شکل از پوشش برای تکریم و احترام  زن و همچنین حفظ کانون خانواده و آرامش و پاکی جامعه است. لذا جا دارد که به این مطلب توجه شود؛ به چه علت دشمنی که هیچ رحمی به ملت و زنان ندارد و بدترین تحریمها را وضع می کند دنبال کشف حجاب و برهنگی زنان است؟ قطعا هدفش از بین بردن عزت و احترام زن و نابودی فضای امن جامعه و خانواده است. پس بجاست که روی پوشش دینی زنان و مردان توجه بیشتری داشته باشند. در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام شاهد و ناظر است و اقتضای این باور این است که زائر با پوشش مناسب به زیارت مشرف شود و لازم است خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل و چادر حضور پیدا کنند و همچنین زائرین مناسب است در اطراف ضریح نورانی از بلند کردن صدا پرهیز کنند حتی از درخواست صلوات نیز پرهیز شود تا مزاحم حضور قلب زائر و اذیت زائرین نشود.  خداوند توفیق عمل به وظایف شرعی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. چند نکته کوتاه درباره آداب زیارت:  1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است و فضیلت فراوانی برایش نقل شده زیارت قبر حضرت رضا علیه السلام است و در روایات سفارش شده است که زائر به حق امامش معرفت داشته باشد و معنای معرفت به حق امام بنابر نقلی که از امام صادق علیه السلام رسیده (عیون اخبار الرضا ج 2 ص 259) این است که باور کنیم امام شاهد بر اعمالمان می باشد و اطاعت از ایشان را در دستورات دینی فرض و واجب بدانیم.لذا دستور به نماز یا حجاب و پوشش یا دوری از اذیت دیگران یا رعایت حقوق دیگران یا مانند اینها، را دقیقا عمل می کند و چون و چرا ندارد.  2. یکی از آدابی که سفارش شده است در اطراف مضجع نورانی حضرت رضا علیه السلام از بلند کردن صدا پرهیز کنیم حتی بلند، درخواست صلوات فرستاده نشود تا مزاحم حضور قلب و توجه زائر و اذیتش نشود.  3. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) برای زیارت می‌تواند به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود اما به نظر اکثر مراجع عظام تقلید توقف زیر گنبد مطهر و در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد حرام است. (مشهور: توقف حرام است؛ زنجانی (فتوی)، گلپایگانی، صافی و بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام است). (توضیح المسائل مراجع مساله 355)  خداوند متعال زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۱۸ موضوع: سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .چند نکته درباره احکام نماز مسافر: اگر انسان فراموش کند مسافر است مثل اینکه فرد داخل هتل یا مسافر خانه نماز می خواند و از مسافر بودنش فراموش کند و تصور می کند که در منزل خودش نماز می خواند چنانچه نماز را به صورت کامل و چهار رکعتی بخواند، در صورتی که در وقت نماز متوجه شود، باید نماز را دوباره به صورت شکسته بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت متوجه شد، لازم نیست نماز را قضا کند.(آیت الله فاضل: احتیاط واجب در خارج وقت قضا شود.) (1) اگر انسان بجایی سفر کند که قبلا وطنش بوده است چنانچه تصمیم دارد یا اطمینان دارد که برای زندگی و سکونت به آنجا درآینده بر نمی گردد، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای نمازش در آنجا شکسته است.(2) مسافری که در سفر نمازش شکسته است چنانچه در سفر نماز را به صورت شکسته بخواند و سپس به وطنش برگردد، همان نمازی که در سفر خوانده کافی است.(3) تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد. منابع: (1)رساله مراجع مساله 1362 (2) رساله مراجع مساله 1327 و 1334 (3) رساله مراجع مساله 1367 @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۸ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏.... بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم »(الشورى:23) از طرفی در قرآن از قول پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان) از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا. براى ادامه راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت. توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم. اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است. البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت علیهم السلام می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند و البته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت و اسارت نیز میشود که به نوعی این مظلومیت پیامبر را می رساند. خداوند ما را جزء پیروان اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۱۸ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری  در زیارت عاشورا آمده است: السلام علیک یا ثارالله؛ سوال این است چرا به امام ثارالله گویند؟ 1. «ثاراللَّه» یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می گیرد؛ زیرا تو متعلق به یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستى که خونبهاى ترا رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنا بر این خونبهاى تو را او باید بگیرد. (تفسیر نمونه، ج‏4، ص229) 2. ثارالله مثل بیت الله است که همانطورکه خانه خدا گفتن، نوعی شرافت قائل شدن برای کعبه است و گرنه خدا خانه ندارد،چون جسم نیست، خون خدا نیز این معنا رامیدهد 3. امام بزرگوار علیه السلام خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازه ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض یافته ؛ یعنی دست خدا می شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام می دهدو خون خدا می شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده می کند. از این جهت گفته می شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگ ها، نماد و سنبل زنده بودن است و آن گاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا می رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگ های آن جاری باشد. لازم است بدانیم که ندای خونخواهی حسین علیه السلام ؛ یعنی شعار «یا لثارات الحسین»، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار، بوده است،(بحارالأنوار، ج‏45، ص333) و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می مانند(بحارالأنوار، ج‏44، ص286.)و نیز شعار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در هنگام قیام (بحارالأنوار، ج‏44، ص218)و شعار یاوران شهادت طلب او است خداوند،درفرج منتقم و وخونخواه حقیقی امام علیه السلام،تعجیل بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi