eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۲۸ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیرمومنان على(علیه السلام) مى فرماید: «صِلُوا ارحامَکُمْ وَ لَو بِالتَّسلیمِ»؛ (صله رحم را به جا بیاورید، هر چند با یک سلام کردن باشد). بحار، ج71، ص 126) صِلِۀ رَحِم به معنای ارتباط و دیدار با خویشاوندان و کمک به آنها و از آموزه‌های اخلاقی اسلام است. صله رحم طبق روایات آثار فراوانی دارد که به برخی اشاره میشود: 1-طول عمر: امام صادق (علیه السلام):چیزی که سبب افزایش عمر گردد ،جز صله رحم نمی شناسم(کافی، ج2 ،ص152) 2- آسانى حساب: امام صادق علیه السلام فرمود: به خویشان حساب روز قیامت را آسان كرده و از مرگ بد جلوگیرى مى‌كند(بحار ، ج 71 ، ص 104 ) .3- فراوانى روزى: حضرت سجّاد علیه السلام فرمود: هر كس دوست دارد، خدا عمرش را طولانى و روزى‌اش را افزایش دهد، باید صله رحم كند(کافی، ج 2 ، ص 156 ) 4- بخشش گناهان و دفع بلا: امام باقر علیه السلام فرمود: رسیدگى به خویشان، گناهان را پاك مى‌كند و بلا را دور مى‌سازد(كافى ، ج 2 ، ص 152 ) 5- آرامش ؛ امام صادق علیه السلام: دونفر فامیل وقتی یکدیگر را ببینند آرامش می یابند(امالی، صدوق ص420) 6-برآورده شدن حاجات: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که صله حم کند، خدا چهل هزار گناه از گناهان او پاک می‌گردد، و به همین میزان به درجات معنوی او افزوده می‌گردد... و هفتاد حاجت از حوائج دنیوی او برآورده می‌شود(بحار، ج۷۳، ص۳۳۵) لازم به ذکر است که ماخویشاوندی دینی وروحانی با اهل بیت(علیهم السلام) داریم چرا که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :«من وعلی پدران این امت هستیم»( عیون اخبار الرضا،ج1،ص91) لذا صله و ارتباط با پیامبر و آل پیامبر علیهم السلام مصاديقي دارد كه يكي از آنها زيارت آنهاست كه شما زائران ارجمند اين توفيق را پيدا كرده ايد وشكر نعمت آن اين است كه براي همه آرزومندان دعا كنيد. خداوند،دلهای مردم بخصوص خانواده ها را به هم نزدیکتر بفرماید،به برکت صلوات بر محمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۲۹ موضوع: سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از عبادتهای مالی پرداخت خمس است که در این زمینه به چند نکته اشاره می کنم: خمس یکی از صدقات و انفاقهای واجب است که بر افرادی که دارای درآمدی هستند، با شرایطی ممکن است پرداخت خمس واجب شود و پرداخت خمس به تعبیر حضرت رضا علیه السلام کلید روزی شماست. افراد برای پرداخت خمس می توانند به دو صورت عمل کنند صورت اول این است که هر وقتی درآمدی بدستشان رسید، خمس آن را پرداخت کنند مثلا اگر امروز حقوق می گیرد، خمس آنرا بدهدو سپس استفاده کند و صورت دوم این است که تا پایان سال خمسی صبر کند و آن مقداری از درآمد که صرف در نیاز زندگی نشده است و در انتهای سال خمسی باقی مانده خمس آنرا حساب کند و می تواند جهت محاسبه به افراد خبره و کارشناس مراجعه کند. اما سال خمسی چیست؟ به نظر برخی مراجع از جمله امام خامنه ای شروع سال خمسی با کسب اولین درآمد شروع و یکسال بعد همان تاریخ انتهای سال خمسی اوست که به این مدت سال خمسی گفته می شود. اگر کسی بخواهد تاریخ سال خمسی زودتر از موعد همیشگی قرار دهد، به نظر امام خامنه ای و نیز اکثر فقها جایز است. در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر  پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود  و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۲۹ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- جابر؛ علت باقر نامیدن امام محمد باقر (علیه السلام ) را از پیامبر این گونه نقل میکند که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: و یبقر العلم بقراً:شکافت علم را شکافتنی و آشکار ساخت آن را. (کافی،ج ١ ،ص ٤٦٩) برخی از فضایل امام باقر ( علیه السلام ) را خدمت شما عرض میکنیم: 1. حلم امام: روزی شخصی نصرانی رو به امام کرد و با وقاحت تمام گفت: «انت بقر» ولی امام علیه السلام با کمال آرامش فرمود: « نه، من باقر هستم .» نصرانی گفت: «تو فرزند آن مادری هستی که آشپز بود .» امام علیه السلام در جواب فرمود: آشپزی حرفه ایشان بوده است .» سپس آن نصرانی با کمال بی شرمی گفت: تو فرزند کنیز سیاه بدزبان هستی . امام علیه السلام فرمود: « اگر تو راست می گویی خداوند او را ببخشد و اگر دروغ می گویی خداوند تو را ببخشد .» آن نصرانی وقتی چنین برخوردی را از امام دید از رفتار خود پشیمان شده و مسلمان شد .( بحار،ج 46، ص 289 ) 2. زحمت در طلب رزق: در گرماى شدید تابستان محمدبن منکدر که خود را از زهاد و عباد و تارک دنیا مى ‏دانست امام را در حال خستگى شدید در انجام کارى مى ‏بیند گمان مى ‏کند امام خود را براى طلب دنیا این گونه به زحمت انداخته، لذا به نصیحت مى‏پردازد و مى ‏گوید آیا سزاوار است مرد شریفى مثل شما در این گرماى طاقت فرسا در طلب دنیا بیرون بیاید، اگر خداى نخواسته در این حال مرگ شما را فرا رسد چه وضعى براى شما پدید خواهد آمد؟ شایسته نیست شما به دنبال دنیا بروید و خود را به رنج و زحمت بیندازید. امام علیه السلام می فرمودند: اگر مرگ من در همین حال برسد و من بمیرم، در حال عبادت و انجام وظیفه از دنیا رفته‏ ام، زیرا این کار، عین طاعت و بندگى خدا است. تو خیال کرده ‏اى که عبادت منحصر به ذکر و نماز و دعاست من زندگى و خرج دارم اگر کار نکنم باید دست حاجت به سوى تو و امثال تو دراز کنم.(منتهى الآمال،ج 2،ص 91) 3. صدقات فراوان : امام صادق (علیه السلام) فرمود: « خدمت پدرم رسیدم. آن حضرت مشغول صدقه دادن به فقرا بود و هشت هزار دینار طلا به آنها صدقه داد و خانواده ای یازده نفری را خرید و آزاد کرد.( بحار، ج 46، ص 286 -305) خداوند ما را جزء شیعیان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۲۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. با توجه به روز جهانی مسجد چند نکته کوتاه درباره احکام مسجد خدمت شما خوبان یاد آوری می شود: ساختن مسجد مستحب است همچنین تعمیر مسجدی که نزدیک به خرابی می‌باشد، مستحب است . (رساله مراجع م 911) اموالی همچون ظروف یا فرش ها یا قرآنها یا کتب ادعیه یا دستگاه صوت که برای مسجد وقف شده است، بیرون بردن یا اجاره دادن آن وسایل حرام است اما اموالی که مشخص است که دیگران به مسجد هدیه کرده اند و برای هدیه شرط خاصی نشده و وقف مسجد نشده یا از درآمدهای موقوفات مسجد تهیه شده است، اجاره دادن یا بیرون بردن با اجازه متولی شؤن مسجد و مراعات مصلحت اشکالی ندارد.(2) نجس کردن مسجد و وسایل مسجد مثل فرشها حرام است و تطهیر آن بر کسی که اطلاع پیدا می کند، واجب فوری است.(العروه الوثقی احکام مسجد، الثالث) در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر  پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود  و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همچنین سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید. منابع: (امام خامنه ای استفتائات خصوصی سوال شماره 1257464، ایت الله سیستانی رساله جامع ج 1 مساله 1169) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۲۹ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در آیه 35 سوره مائده می فرماید:« یا ایها الذینَ آمَنوا اِتَّقوا اللهَ وَابْتَغُوا اِلیهِ الوَسیلِه...» ای کسانی که ایمان آورده‌اید! تقوا پیشه کنید و وسیله‌ای برای تقرب به خدا بجویید توسل و وسیله: چیزی است که انسان از طریق آن به چیز دیگری نزدیک می‌شود خداوند توانا ، عالم هستی را بر اساس اسباب ومُسَبَّبات آفریده است وانسان برای رسیدن به مراد خویش باید به اسباب و واسطه های فیض متوسل شود .مثلا انسان برای سیر شدن باید غذا بخورد، برای عالِم شدن باید درس بخواند همچنین برای به کمال رسیدن وهدایت شدن نیاز به وسیله و سبب دارد. خداوند متعال اراده فرموده، اولیائ خود را مورد توجه ومراجعه مردم قرار دهد تا به سبب این ارتباط ، مراجعه والگو پذیری از آنها به کمالات مادی ومعنوی نائل گردیم وبه هدایت وسعادت دست یابیم ،چراکه پیامبران وائمه از جنس ما انسانها هستند وخیلی راحت می توانیم با آنها رابطه عاطفی ومحبت ودوستی برقرار کنیم. همانطور که نماز،روزه و همه اعمال خیر، اسباب و وسایل تقرب به خداوند هستند، اولیاء الهی نیز واسطه فيض الهي  ووسیله تقرب هستند؛یعنی اثر دارو به اذن خداست، تاثیرسیراب شدن با آب توسط خداست و هیچ کدام مستقلا اثر ندارند، اولیای الهی نیز اثر مستقلی غیر از اراده خدا ندارند و وفقط وسیله تقرب به خداوند هستند،از این جهت موقع دعا ،خداوند را به آبروی بندگان صالح خدا قسم می دهیم ویا اینکه از اولیاء الهی می خواهیم که برای ما به درگاه الهی دعا نمایند. در دعای توسل می خوانیم: اِنا تَوَجَّهنا وَاستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِكَ اِلی اللَّــهِ وَ قَدَّمناكَ بَینَ یدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللَّــهِ اِشفَع لَنا عِندَاللَّــه‌ خداوند مشکلات و گرفتاری همه را به برکت اهل بیت علیهم السلام برطرف نماید با ذکر صلوات بر محمد وآل محمد.  @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۳۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از قراردادهای شرعی عاریه است عاریه این است که انسان وسیله ای  به دیگری بدهد تا از آن رایگان استفاده کند مثلا انسان مدتی ماشین خود را به دوست یا شخص دیگری می دهد تا رایگان استفاد کند. که در این باره به دو نکته شود: 1.کسی که چیزی را مانند گوشی یا ماشین یا وسیله دیگری را به عنوان عاریه و استفاده رایگان گرفته، نمی تواند بدون اجازه صاحبش به فرد دیگری بدهد.(م2358) 2. مالی را که انسان عاریه گرفته اگر از بین برود یا معیوب بشود در صورتی که کوتاهی نکرده است ضامن نیست و لازم نیست خسارت را جبران کند اما در سه صورت ضامن ‏است و باید جبران کند: ‌الف: در نگهداری مال یا وسیله کوتاهی کرده یا در استفاده زیاده روی نماید. ب: اگر شرط بشود که در صورت خسارت جبران کند. ج: چیزی که برای استفاده رایگان و عاریه گرفته طلا یا نقره باشد. (رساله مراجع مساله2349)  در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام علیه السلام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر  پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود  و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به بندگانش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۳۰ موضوع: # حجاب سلام علیکم. بسم  الله الرحمن الرحیم. یکی از عوامل فرهنگ ساز لباس هر فردی است که می تواند نشانه دهنده تفکر و باورهای او باشد، لذا اسلام برای لباس ویژیگیهایی بیان کرده است که  به برخی از آنها اشاره می شود:  ۱.لباس ترویج دهنده فرهنگ غیر اسلامی نباشد، بله؛ مسلمان شرعا نباید با لباسش فرهنگ ضد اسلامی را ترویج کند. مثل لباسهای کوتاه یا پاره یا آرم یا عکس گروه های ضد دینی  ۲. لباس شهرت نباشد که تعریف لباس شهرت طبق نظر امام خامنه ای لباسی است که پوشیدن آن برای شخص، به خاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن و علل دیگر مناسب نیست، به طوری که اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما می شود.اجوبه الاستفتائات س 1361  ۳.لباس بمقدار لازم بدن را بپوشاند. مثلا لباس خانم در برابر نامحرم بایدتمام بدن بجز گردی صورت و دستها را بپوشاند.ضمن اینکه لباس خانم زینتی نباشد. در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر  پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود  و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خشنودی حضرت رضا علیه السلام صلوات @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۳۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟ در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم: 1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است. توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مى‏كند، به دولت نیز مالیات مى‏دهد تا بیرون منزل، كوچه و خیابان را روشن كند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست. 2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی. 3- پرداخت خمس و زكات، به عنوان یك عبادت است و در آن قصد قربت لازم است كه اگر نباشد عمل قبول نمى‏شود. بر خلاف مالیات كه قصد قربت نمى‏خواهد و نوعاً با اكراه پرداخت مى‏گردد. 4- در خمس و زكات به پرداخت كننده اعتماد مى‏شود، یعنى خودش حساب مال خود را مى‏كند نه  مأمور دولت. خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۳۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذا ذُکرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ :« مؤمنان کسانی هستند که هنگامی که ذکر خدا شود، دل های آنان می ترسد.»( سوره انفال، آيه 2.) سوال این است که چرا باید انسان از خدايي كه مهربان است  بترسد ؟  در جواب اين سؤال چند نکته بیان می شود: 1- ترس دو قسم است: ترس از روی جهل و نا آگاهي وترس از روی علم وآگاهي(جاهلانه و عاقلانه.) ترس از روی جهل  مثل ترس از مرده و تاریکی .ترس عاقلانه مثل ترس از خطرات جاده در هنگام رانندگی ،ترس از گناه و اثرات آن در زندگی و امثال این. 2- ترس از خدا در حقیقت ترس از عدالت الهی است که ترسی عاقلانه است. در دعاي بعد از زيارت حضرت رضا عليه السلام می خوانیم كه خدايا تو بزرگتر از آني كه از تو بترسند. بلكه بايد از عدالت تو ترسيد. (جَلَلْتَ اَنْ يُخافَ مِنْكَ اِلا الْعَدْلُ- مفاتیح الجنان ،ص 828.-). انساني كه از عدالت می‏ترسد در حقيقت از اعمال نادرست گذشته و آینده خود و آثار آن می‏ترسد. 3- ترس از خدا باعث تقرب انسان به خدا مي شود، به همین جهت حضرت علي عليه السلام میفرمایند: انسان از هرچيزي بترسد از او فرار مي كند الا خداوند كه هرچه انسان بيشتر از خدا بترسد به او نزديكتر مي شود. (غرر الحکم ،4027.). بنابراین تقوى (اتقوالله) یعنی پرهيز از گناهان و پرهيز از عذاب خداست که بوسيله انجام واجبات و ترك محرّمات انجام میشود. 4-ترس دیگر ترسی است که در اثر کوچکی و احساس حقارت فرد در برابر عظمت خدا بوجود می آید. خداوند تقوای الهی را با اطاعت از دستوراتش به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۳۱ مناسبت: شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مهمترین وظایف دینی امر به معروف و نهی از منکر است برای اینکه این وظیفه را بتوانیم بدرستی انجام دهیم به چند نکته کوتاه توجه شود: در انجام این فریضه نباید خجالت کشید. افرادی که خجالتی هستند برای اینکه خجالت بریزه یه راهش به قول یکی از علما این است که در جمع مثلا در خونه یا مسجد یا جای مناسب دیگری. البته بانوان طبق وظیفه این کار را انجام بدهند. به اینکه اثر داره یا نداره خیلی فکر نکن، کاری رو درست انجام بدیم خدا برکتشو میده.مگه میشه حرف اثر نداشته باشد. در هنگام انجام فریضه با محبت باشید. طرف مقابل باید حس کند داری دستشو میگیری نه مچش رو و اینکه با عملش مشکل داری نه با خودش محترمانه بگو مثلا اقا به خانم نامحرم: خانم محترم ... بگو و رد شو. در برخی مواقع لحظه اخر بگو. بعد از تذکر دهن به دهن کلا ممنوع . در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر  پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود  و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. سلامتی همه زائرین خصوصا جمع حاضر صلواتی را عنایت بفرمایید. @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۳۱ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره اطاعت از پیامبر و معصومین (علیهم السلام ) می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ » ای مومنان، خدا و پیامبر و اولی الأمر (معصومین) را اطاعت کنید(59 نساء) برخی می گویند ما فقط مطلبی را قبول می کنیم که در قرآن باشد نه احادیث؛ باید در جواب چند نکته ذکر شود: 1-خودقرآن گفته از(پیامبر و اولوالامر) اطاعت کنید(آیه بالا) و فرموده: هرچه پیامبر برای شما آورده اجرا کنید واز آنچه نهی کرده است خودداری نمائید(آیه 7 حشر) و فرموده ما قرآن را نازل کردیم تا پیامبر برای مردم تبیین کند(اَنْزَلْنا اِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبيِّنَ لِلنّاسِ)(44نحل) 2- اگر در فهم قرآن اختلاف کردیم [که کرده‌ایم] چه کنیم؟ همین اختلافات دال بر آن است که کتاب به تنهایی کافی نیست. اما سؤال این است که به هنگام بروز اختلاف چه باید کرد؟ حکم را باید به وهابی‌ها ارجاع دهیم یا به رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم )؟خداوند می‌فرماید که حتماً در اختلافات به رسول خدا مراجعه کنید و البته عقل نیز همین تصدیق را دارد:فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ (النساء، ۵۹)  3- اگر کتاب کافی بود، پس چرا این همه مذاهب با اختلافات اصولی و فروعی به وجود آمده است،مگر همه به یک کتاب رجوع واستناد نمی‌کنند؟  4-خیلی از مسائل اصلی در قرآن نیامده(مثلا تعدادرکعات نماز،بلند و آهسته خواندن و...) خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۳۱ مناسبت: شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها موضوع: ؟ سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام 1.عمادالدین طبری در کتاب کامل بهایی ج2 ص179 اولین بار داستان دختر کوچک امام حسین علیه السلام (بدون گفتن اسم رقیه) که بهانه پدرش را گرفت ویزید دستور داد سرامام علیه السلام را ببرند که دختر رنجور شد و از دنیا رفت؛ را آورده  2.برخی کتب نیز: مزار شام را متعلق به رقیه سلام الله علیها میدانند(نور الابصار ص195؛ منتخب التواریخ ص388) 3.کرامات متعددی از این مزار حضرت در شام دیده و گزارش شده که موید اعتبار این قضیه هست(دانش نامه امام حسین ج1 ص389) -ابن فندق بیهقی(565 ه)  در کتاب لباب الانساب ص350 و355اسم رقیه را آورده والبته در جایی دیگر فاطمه، سکینه، زینب و ام کلثوم را دختران امام حسین ذکر می‌کند و می‌افزاید زینب و ام کلثوم در کودکی از دنیا رفتند -ابن طلحه شافعی(652ه) 4دختر برای امام گوید که نام چهارمی رانمیگوید اکثر محققان قدیمی اسمی از رقیه نبردند مثل:ارشاد شیخ مفید ج2 ص135. -در برخی سخنان امام درعاشورا به زنان و دختران اسم رقیه را گفته(لهوف ص141) که برخی گویند منظور خواهر امام است که اسمش رقیه بوده،  سخنان حضرت زینب سلام الله علیها درکوفه به سر امام علیه السلام: بافاطمه صغیره صحبت کن(بحارج 45، ص 115)-معلوم است فاطمه کوچکی هم بوده. -در شعر سیف بن عمیره در حضور امام صادق علیه السلام از اسم رقیه نام برده( معلوم نیست خواهر یا دختر امام بوده)(منتخب طریحی ج2 ص 436) - نخستین کسی که با صراحت نام کودک سه ساله امام علیه السلام را رقیه گفت،کتاب الایقاد شاه عبدالعظیمی ( ۱۳۳۴ق) میباشد -برخی گفتند:قضیه شام درمورد سکینه اتفاق افتاده که آنجا بادیدن پیراهن خون امام علیه السلام ،شهید شده (ترجمه لهوف ص183)واین غیر از سکینه دختر دیگر امام حسین علیه السلام است که سالها بعدکربلا زنده بوده است -محمدجواد یزدی در اوایل قرن چهاردهم محل حادثه را خرابه شام دانسته است و گفته نام او زُبَیده یا رُقَیه یا زینب یا سَکینه و یا فاطمه سلام الله علیها بوده است(شعشعه الحسینیه ج2 ص171) -مادرش:  طبق نقل‏ ها؛ امّ اسحاق و اُمّ جعفر قُضاعیّه یا شهربانوبوده. نتیجه گیری: *اصل دختر بوده و اسمش (فاطمه صغیره،زبیده، سکینه) میتواند باشد و رقیه نام دومش باشد ** بدلیل کمبود امکانات نگارش ؛ تعدّد فرزندان امامان؛ سانسور و اختناق حکومت بنی اُمیّه که سیره نویسان را در کنترل خود داشتند و بالاخره عدم اهتمام به ضبط و ثبت همه جزئیات تاریخ زندگی امامان نگفتند خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۳۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. نمازگزار در نماز به برخی از شکها نباید اعتنا کند: مورد اول: شک بعد از محل یعنی شک در چیزی که محل بجا آوردن آن گذشته.. مثلا در هنگام قرائت تسبیحات اربعه شک کند، تشهد را خوانده یا نه،  به شك خود اعتنا نكند. مورد دوم: شک بعد از سلام نماز.مثلا در نماز چهار رکعتی بعد از سلام شک کند، دو رکعت خوانده یا چهار رکعت، به شکش اعتنا نکند. مورد سوم:شک بعد از وقت. یعنی بعد از گذشتن وقت نماز شک کند که نماز خوانده یا نه، به شک خودش اعتنا نکند و خواندن آن لازم نیست.مثلا در شب شک کند نماز ظهر وعصر را بجا آورده یا نه، به شک خودش اعتنا نکند. در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر  پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود  و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۶/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.برای زیارت قبور ائمه معصومین علیهم السلام خصوصا مرقد نورانی حضرت رضا علیه السلام آداب و احکامی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم: در هنگام تشرف رعایت آداب زیارت سبب زیاد شدن ثواب زیارت می شود مثلا انجام غسل زیارت قبل از تشرف یا هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن یا خواندن نماز زیارت .  در هنگام زیارت از کارهایی که سبب اذیت دیگر زائرین می شود، باید خودداری کرد. بنابراین از بلند صدا اطراف ضریح نورانی امام رضا علیه السلام پرهیز شود حتی در اطراف ضریح صلوات هم بصورت آهسته فرستاده شود. استفاده  از اموال حرم مثل قرآنها یا کتب ادعیه یا ویلچلر  فقط در همان راستایی که معمول و متعارف و مجاز هست، جایز است بنابر این اگر آب آبسردکن جهت نوشیدن است، استفاده از این آب برای وضو گرفتن جایز نیست. لازم است که خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام با پوشش شرعی و حجاب کامل مشرف شوند.  خداوند زیارت همه زائرین را قبول و حاجت روا بگرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۶/۱ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم قرآن کریم، امت اسلام را امت میانه و وسط ومتعادل می نامد و می فرماید: « كَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ :این چنین شما را امتی میانه (معتدل) ساختیم تا بر مردمان گواه باشید(آیه 143 بقره) برگردان فارسی اعتدال «میانه روی» است که بر پرهیز از افراط و تفریط در هر کاری اطلاق می‌شود و از این جهت در اسلام از افراط و تفریط برحذر داشته است و امام علی(علیه السلام) می فرمایند: جاهل را نمی بینی، مگر این که یا افراط می کند و یا تفریط(بحار، ج 71، ص 212) از نظر اسلام تعادل و اعتدال، یکی از دوست داشتنی ترین و بهترین امور محسوب می شود. رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: (خیار الامور اوسطها)(مستدرک الوسائل، ج 8، ص 255.) تعادل باید در همه امور باشد،مثلا درکار ؛ استراحت ؛ عبادت؛انفاق و... امیرالمؤمنین علیه السلام به کسی برخورد کرد که زن و زندگی و خانه و همه چیز را کنار گذاشته بود و به عبادت پرداخته بود؛ فرمود: «یا عدّی نفسه»، ای دشمن کوچک خویشتن! با خودت داری دشمنی می کنی؛ خدا این را از تو نخواسته.(نهج البلاغه، خ ۲۰۹) بنابراین تعادل دنیا و آخرت و نگاه به دنیا و آخرت - هم در برنامه ریزی، هم در عمل شخصی و هم در اداره ی کشور - لازم است تعادل در مخارج زندگی موجب می شود که بسیاری از مشکلات ساختگی انسان ها برطرف شود ؛پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: میانه روی در خرج کردن، نیمی از زندگی است (نهج الفصاحه، حدیث 1057 ) خداوند ما را از افراط و تفریط دور بدارد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۶/۱ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره اهمیت سلام کردن می فرماید:« وَ إذا حُيّيتُمْ بِتَحِيّةٍ ، فَحَيّوُا بِاَحْسَنَ مِنْها ، اَوْ رُدّوُها » هرگاه كسي به شما تحيت دهد و سلام كند ، شما نيز بايد به تحيتي و سلامي مثل آن يا بهتر پاسخ دهيد ( آيه 86  نساء ) نکاتی درباره اهمیت سلام : 1-اسلام دین سلام است و یکی از اسامی خدا؛سلام است(آیه 23 حشر) 2-شروع کلام باید با سلام باشد و در پایان نیز (والسلام) است.( السلام قبل الکلام،-بحار، ج 75، ص 117) 3-سلام كردن موجب آمرزش و مغفرت است . « بحار الانوار ، جلد 73/11 » و سلام كفاره و جبران كنندة گناهان است .« بحار الانوار ، جلد 74/52 » 4-با كم شدن سلام بين مردم دشمني و عداوت زياد مي‎شود . « مستدرك الوسائل ، جلد 8/360 »   5-  سلام به كودكان روش و سنت پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم است. « بحار الانوار ، جلد 73/10 »  6-آغاز کننده به سلام، از تکبر و خود برتربینى، به دور است. ( نهج الفصاحة ، ص ۳۷۵) 7-از آیات قرآن استفاده می شود؛ «سلام»؛ درود و تحیت خداوند متعال، ملائکه و اهل بهشت می باشد.( آیه 32 نحل؛آیه 23 رعد؛ آیه 10 یونس)    خداوند،همه زائرین را به سلامت به اوطانشان برگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۶/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام مجتبی علیه السلام بروایتی. یکی از مسائلی که قبل از فوت باید به آن توجه داشت، وصیت کردن می باشد که در این زمینه چند نکته را یاد آوری می کنم: وصیت کردن در برخی موارد واجب می شود مثل اینکه نشانه های مرگ در انسان ظاهر شود و دیگر فرد توان یا فرصت انجام این واجبات را نداشته باشد مثل اینکه نماز و روزه قضایی دارد یا بدهی یا خمس یا زکات بر عهده دارد . متاسفانه برخی افراد که وصیت نامه می نویسند به جهت عدم شفافیت و عدم رعایت ضوابط شرعی مشکلاتی را بعد از فوت برای بازماندگان، به همراه دارد لذا جهت کمتر شدن مشکلات چند توصیه جهت نوشتن وصیت نامه اشاره می شود: مورد اول : برای نوشتن وصیت نامه با افرادی که در این زمینه تخصص و اطلاع دارند مشورت بشود. مورد دوم: وصیّت کننده برای عمل به وصیّتنامه اش «وصیّ» یعنی اجرا کننده وصیت و «ناظر» یعنی نظارت کننده بر اجرای وصیت، مشخّص نماید و به آنها اطلاع دهد که جهت عمل به وصیت انتخاب شده اند و تا حدّ امکان، متن کامل وصیت نامه برای آنان خوانده و شرح داده شود تا جای ابهامی بعد از فوت در عمل به وصیّت باقی نماند و اگر بعد از اطلاع دادن تغییری در وصیت ایجاد شد به آنها اطلاع دهد. مورد سوم : توصیه می شود وصایای شفاهی خویش را مکتوب نماید تا زمینۀ هر گونه نزاع و اختلاف در عمل به وصیّت بعد از وفات منتفی گردد هرچندکه عمل به وصیت شفاهی نیز لازم است. در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر  پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود  و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند مرگ ما را در راه خودش قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۶/۲ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق(علیه السلام) در ردّ حجیت خواب در مباحث مربوط به دین فرمودند:فَإِنَّ دِينَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ‏ أَنْ‏ يُرَى‏ فِي النَّوْم‏»؛ «دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب‌دیده شود(كافي ،ج‏3، ص 482)   با توجه به عمومیت عبارت «دین الله» در این حدیث، معنای روایت تمام آموزه‌های  دین اعم از مسائل عقیدتی و فقهی است و نفی استفاده از رویا در این روایت، به صراحت  بیان شده است. گرچه از طرفی در برخی روایات آمده که شیطان در قالب و شكل پیامبر و دیگر معصومین نمی تواند ظاهر شود (کتاب سلیم بن قیس ؛ ج‏2، 823) ولی از كجا معلوم كه آنی كه در خواب بر ما به اسم پیامبر یا دیگر امامان ظاهر شده است و این ادعا را دارد ، واقعا در ادعای خود صادق است و دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه می‏توان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است. علت عدم حجیت خواب این است اگر خواب حجت باشد حدو مرزی ندارد و هرکس می تواند هرچیزی رابه اسم خواب به مردم بگوید،چون راهی برای اثبات یا ردش نیست؛مثلا ادعای نیابت کند یا بگوید باید فلان فرد مبلغی به او بدهد؛ در نتیجه بسیاری از امور، واجب و بسیاری دیگر حرام می‏شدند و سنگی روی سنگی بند نمی‏شد؛ در حالی كه راهی جز استناد به ادله اربعه (كتاب، سنت، عقل و اجماع) نیست(ادب فنای مقربان، جوادی آملی، ج6، 141) خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۶/۲ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از سنتهای بسیار زیبای اسلام سلام کردن به دیگران هست که در این زمینه چند مساله شرعی رو خدمت شما خوبان یاد آوری می کنم: یکی از واجباب فوری جواب سلام است و انسان باید جواب سلام را چه در نماز و چه در غیر نماز طوری بگوید که سلام کننده بشنود و اگر کسی با تلفن و مانند آن مشغول است، باز هم جواب سلام را بدهد و اشاره با سر یا دست کافی نیست بله اگر سلام کننده ناشنوا باشد یا سلام کننده سلام داده و سریع رد شود چنانچه ممکن است باید جواب سلام را با اشاره و مانند آن بفهماند.رساله مراجع م 1138 و 1139 اگر سخنران یا مداح یا مجری که در اولین لحظه ملاقات به جمع حاضر در مکانی سلام می کند، جواب سلام بر همه مخاطبین حاضر در آن مکان واجب است البته اگر یک نفر جواب بدهد، کافی است حتی اگر گفته سلام علیکم جمیعا باز هم یک نفر جواب دهد کافی است.رساله مراجع م 1145 کسی از روی تمسخر و شوخی سلام می کند، جواب سلامش واجب نیست.رساله مراجع م 1144 در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر  پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود  و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی را عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی. ۱۴۰۲/۶/۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از کارهایی که برخی از مومنین انجام می دهد استخاره است که در این زمینه به چند نکته اشاره می کنم : استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و یک نوع دعا محسوب می شود و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد.  نوع دیگر استخاره، استخاره با تسبیح و قرآن است که برای برطرف شدن تحیر و شک انجام می دهد که در این مورد ابتدا انسان نسبت به تصمیم گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش باید  فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل می‌کند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه نرسید می‌تواند به روش مرسوم و مصطلح با قرآن یا تسبیح برای برطرف شدن شک و تحیر استخاره کند.  استخاره برای برخی از کارها درست نیست: الف: برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه. ب: برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین. ج: برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین. د: پیدا کردن گم شده. ه. بعد از تحقیق و مشورت و اثبات خوبی یا بدی عمل. (العروه الوثقی، کتاب حج، آداب سفر؛ مفاتیح نوین ص1111، مسائل جدید ج4 ص161)  در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر  پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود  و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۶/۲ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) درباره انواع خواب فرمودند: الرؤيا ثلاثةٌ: بُشرى مِن اللّه ِ و تَحزِينٌ مِنَ الشيطانِ و الذي يُحَدِّثُ بهِ الإنسانُ نَفسَهُ فَيَراهُ في مَنامِهِ : رؤيا سه گونه است:بشارتى از جانب خدا و غمى از جانب شیطان و حديث نفس‌هاى انسان با خودكه آنها را در خوابش مى‌بيند(بحار،ج58؛ص191) بین مرگ و خواب شباهت های زیادی وجود دارد. در هر دو حال، روح، تعلق خود را از بدن قطع می کند. با این تفاوت که در حال خواب تعلق روح به طور کامل قطع نمی شود. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از خواب به عنوان برادر مرگ نام می برد:  1ـ نفس آدمی غیر از بدن اوست، برای آن که در هنگام خواب از بدن جدا می شود و مستقل از بدن و جدای از آن زندگی می کند. 2ـ مردن و خوابیدن هر دو توفی و قبض روح است»(آیه 42 زمر) از دیدگاه متون دینی، خواب‏ها دارای سه قسم می باشند:   1- بخشی از خواب‏ها انعکاس همان افکار عادی یا اسرار نهانی انسان است که در رؤیا گاهی به صورت خودش و گاهی به عللی تغییر شکل داده با صورت دیگری خودنمایی می‏کند. این قسم خواب‏ها در روانکاوی و به نظر روان‏شناسان ارزش علمی بسیار دارد و به وسیله آنها می‏توان به ضمیر مخفی اشخاص پی برد و ریشه ناخوشی روانی آنها را تشخیص داد.  2- بخش دیگر خواب‏ها عبارت از افکار سرگردان و آشفته‏ای است که گاهی در بیداری و به خصوص در اوقات ناخوشی گریبانگیر اشخاص می‏شود و دارای ارزش علمی و روانی نیست و در برخی از روایات به «اضغاث احلام»تعبیر شده است   3- بخش دیگر خواب‏هایی است که جنبه‏الهامی دارد و گاهی به وسیله آنها حقایق از هر جهت مجهولی واضح و آشکار می‏گردد.  خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۶/۳ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن با مخالفین مبارز ظلبی کرده و می فرماید: إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ :اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم شک دارید ، پس- اگر راست می گویید- سوره ای مانند آن بیاورید(آیه 23 بقره) پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) معجزات فراوانی داشته اند که به برخی اشاره میشود: 1-قرآن: تحدی قرآن بهترین دلیل بر اعجاز قرآن است که می فرماید: اگر میتوانید سوره ای مثل قرانذ بیاورید و تا امروز همه انسان ها از آوردن حتی یک سوره مانند کوچک ترین سوره های قرآن عاجز بوده و تا ابد نیز عاجز خواهند بود.  2-شق القمر: مشرکان مکه گفتند: «اگر واقعاً پیامبر خدا هستی ماه را برای ما بشکاف و دو نصف کن وپیامبر در شب ماه بدر این کار را کرد ولی قبول نکردند وگفتند سحر است(بحار ، ج۱۷، ص۳۵۵) 3- حرکت درخت به سمت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ):مشرکان از پیامبر برای اثبات نبوت خواستند کهˈاین درخت را بخوان تا از ریشه کنده شده و در پیش تو بایستد.ˈ پیامبر این کار را کرد،یعد گفتند: به درخت فرمان ده، نصفش جلوتر آید، و نصف دیگر در جای خود بماند.بعکه این کار شد، سران قریش از روی کفر و سرکشی گفتند ˈفرمان ده تا این نصف باز گردد و به نیم دیگر ملحق شود، و به صورت اول درآید.ˈ ووقتی این کار نیز شد گفتند: توساحر و دورغگویی(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲(خطبه قاصعه)) البته معجزات دیگری مثل 'تسبیح گفتن دانه‌های سنگ در دستان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم )؛  رد الشمس و... نیز هست که صرفنظر میشود. خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۶/۳ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم امامان گاهی در قالب یک مثال وتشبیه به اندازه ی یک کتاب با ما حرف زده اند . امیر المؤمنین علیه السلام فرمود : « المؤمن مراه المؤمن » (بحار، ج 74، ص 414) نکاتی جالب از این حدیث استفاده می شود که عبارتنداز: 1- آینه عیب وایراد و آلودگیها را نشان می دهد . مؤمن هم باید عیب برادرش را بگوید وترس وخجالت مانع نشود. 2-آینه در کنار عیبها زیبایی ها را هم نشان می دهد. مؤمن هم باید در کنار نقاط منفی نقاط مثبت را هم مطرح کند. 3- آینه عیب را رو برو می گوید مؤمن هم نباید غیبت کند بلکه به خود شخص بگوید. 4- آینه عیب را بی سر و صدا می گوید مؤمن هم باید آرام بدون اینکه دادوفریادوآبروریزی کند برادرانه عیب برادرش را مطرح کند. 5- آینه عیب را بزرگ نمی کند به همان اندازه که هست نشان می دهد مؤمن هم باید انصاف داشته باشد عیب برادرش را بزرگ نکند. 6-آینه بخاطر صاف بودنش عیب را می گوید مؤمن هم باید روی صفا و صمیمت نه کینه انتقاد کند. 7- اگر روی آینه گرد و غبار بنشیند دیگر عیب را نشان نمی دهد و مؤمن هم اگر خودش آلوده باشد حرفش اثر نمی کند. 8-ما از مقابل آینه راضی بر می گردیم هیچوقت از آینه ناراحت وعصبانی نمی شویم .لذت می بریم که عیب ما را گفت و جلو رسوایی ما را گرفت مؤمن هم وقتی عیب ما را گفت نباید از او رنجیده شویم.( همراه با نماز قرائتی ، ص 55) خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۶/۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت ایام عزا. برای زیارت قبور ائمه معصومین خصوصا مرقد نورانی حضرت رضا علیه السلام آداب و احکامی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم: در هنگام تشرف رعایت آداب زیارت سبب زیاد شدن ثواب زیارت می شود مثلا انجام غسل زیارت قبل از تشرف یا هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن یا خواندن نماز زیارت .  در هنگام زیارت از کارهایی که سبب اذیت دیگر زائرین می شود، باید خودداری کرد. بنابراین از بلند صدا اطراف ضریح نورانی امام رضا علیه السلام پرهیز شود حتی در اطراف ضریح صلوات هم بصورت آهسته فرستاده شود. استفاده  از اموال حرم مثل قرآنها یا کتب ادعیه یا ویلچلر  فقط در همان راستایی که معمول و متعارف و مجاز هست، جایز است بنابر این اگر آب آبسردکن جهت نوشیدن است، استفاده از این آب برای وضو گرفتن جایز نیست. لازم است که خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام با پوشش شرعی و حجاب کامل مشرف شوند.  خداوند زیارت همه زائرین را قبول و حاجت روا بگرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۶/۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در برخی از موارد وظیفه انسان تیمم است مثل جایی که وقت برای غسل کم است که اگر غسل کند تمام نماز یا بخشی از نماز در خارج وقت واقع می شود و نماز قضا می شود در این جا وظیفه تیمم است لذا به چند نکته کوتاه درباره تیمم اشاره می شود:  1. تیمم بر سنگ، خاک، ریگ و کلوخ صحیح است و تیمم بر خاک از بقیه بهتر است.(م6842)  2. کیفیت تیمم: ابتدا نیت کند و دستها را به زمین بزند (جهت اطلاع: به نظر ایت الله سیستانی صرف گذاشتن کافی است) و سپس از جایی که مو روئیده با تمام دو کف دست پیشانی و همچنین دو طرف پیشانی و روی ابروها را (بنابراحتیاط) مسح کند و سپس با کف دست چپ تمام پشت دست راست را از مچ تا سر انگشتان مسح شود و سپس با کف دست راست تمام پشت دست چپ مسح شود. (رساله مراجع م‌700 الی707.صافی و اقای گلپایگانی تمام کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست. امام خامنه ای: و احتیاط واجب این است که بار دیگر دست‌ها را به زمین بزند و سپس کف دست چپ را بر پشت دست راست وکف دست راست را بر پشت دست چپ بکشد. سایت امام خامنه ای)  در پایان نکته ای مهم را درباره زیارت یادآوری کنم، باور ما این است که امام زنده است و شاهد و ناظر بر اعمال ماست و سلام و کلام ما را می شنود، بنابراین ادب زیارت اقتضا می کند که از بلند کردن صدا در کنار ضریح مطهر  پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود، تا مزاحمتی برای حضور قلب زائرین ایجاد نشود  و همچنین خواهران گرامی در همه مکانها خصوصا حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند متعال همه ما را آشنا به دستورات دین فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi