eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۸/۲۷ موضوع: سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند در روز قیامت سه نفر به خدا نزدیکتر هستند: نفر اول: رجُلٌ لم تَدَعْهُ قُدرَتُهُ في حالِ غَضَبِهِ إلى أن يَحيفَ على مَن تَحتَ يَدَيهِ. شخصی كه در حال خشم، قدرتش او را به ستم كردن بر زير دستش وا ندارد. مثلا اگرکسی رئیس هست و قدرتی دارد و هنگام غضب چنانچه به زیر دست خودش زور نگوید در حالی که قدرت بر زور گفتن را دارد در این صورت یکی از این کسانی است که در روز قیامت نزدیکترینِ خلائق به خدا هست. نفر دوم: رجُلٌ مَشى بينَ اثنَينِ فلم يَمِلْ مَعَ أحَدِهِما علَى الآخَرِ بشَعيرَةٍ.فردی كه ميان دو نفر حركت كند و به اندازه جوى به يكى از آن دو نزديكتر نشود.این تعبیر کنایه است یعنی وقتی شما بین دو گروه یا دو جریان یا دو نفر مخالف قرار دارید، باید کاملاً با انصاف حرکت کنید، به هیچ طرف میل نکنید.مثلا اگر بخواهد بین دو شریک یا زن و شوهر داوری کنید باید کاملا با انصاف حرکت و از یک کدام بی جهت طرفداری نکنید. نفر سوم: رجُلٌ قالَ الحَقَّ فيما لَهُ و علَيهِ. فردی كه به سود و زيان خود، حق را بگويد. و اگر فردی توانست آنجایی هم که حق به ضرر اوست، آنجا پای حق بایستد، حق را بگوید، حق را اِعمال کند، در این صورت یکی از این کسانی است که در روز قیامت نزدیکترینِ خلائق به خدا خواهد بود. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات متن اصلی : الشرط الرابع: ان لایقصد اقامة عشرة ایام فی الاثناء- درس122 جلسه 122، دوشنبه 1394/11/12 حدیث : عن ابی عبدالله الصادق«علیه‌السلام» قال: ثلاثةٌ هم أقربُ الخلق الی الله«عزّوجلّ» یوم القیامة حتی یَفرَغَ من الحساب. خیلی موقعیتِ خوبی است که انسان در قیامت تا وقتی که فراغت از آن حساب دشوار الهی پیدا می‌کند، نزدکترینِ خلائق به خدای متعال باشد. خیلی جایگاه مهمی است، جا دارد که انسان به دنبال این باشد که این را برای خود تحصیل کند. این سه نفر چه کسانی هستند؟ 1- رجلٌ لم تَدعهُ قدرتُه فی حالِ غضبِه الی أن یَحیف علی مَن تحت یدِه. کسی که قدرتی دارد، تسلّطی دارد و خشمگین می‌شود، اما در حال غضبِ خود بر کسی که زیر دست اوست، ظلم نمی‌کند. آدم ناتوان اگر غضب هم بکند، غضب او ممکن است اثری نداشته باشد، اما جنابعالی که رئیس هستید یا قاضی هستید، قدرتی دارید، نفوذی در یک حوزه‌ای دارید، غضبناک می‌شوید، این غضب انسان را گاهی وادار می‌کند که به زیردستِ خودش زور بگوید! اگر زور نگفتید در حالی که قدرت هم دارید، یکی از این کسانی هستید که عند الله در روز قیامت نزدیکترینِ خلائق به او هستید. ما در درون خودمان یک حیوان سرکشی، یک فیل مستی داریم. فیل را وقتی می‌خواهند آرام کنند، با چکش بر سرش می‌زنند، دائم این چکش باید دستِ عقل انسان و نفس لوّامۀ انسان باشد بزند بر سر این حیوان خطرناک که در درون همۀ ماها وجود دارد، او را آرام کند. این کلمات بزرگان، ائمه‌«علیهم‌السلام» این چکش را دست من و شما می‌دهد که بتوانیم خودمان را کنترل کنیم. دوّم: و رجلٌ مَشی بین اِثنَین فلم‌یُمل مع احدهما علی الآخَر بِشُعَیرةٍ. می‌فرماید: آدمی است بین دو نفر حرکت می‌کند، مواظب باشد که به یکی از این دو نفر به قدر یک جُوِ کوچکی تمایل بیشتری پیدا نکند. این یک تعبیر کنائی است. یعنی شما وقتی بین دو قطب، بین دو جریان، بین دو انسانِ متخاصم فرضاً قرار دارید که می‌خواهید بین اینها با عدالت، با انصاف رفتار کنید. به هیچ طرف به قدر شُعَیره‌ای یا شَعیره‌ای نبایستی تمایل بکنید، یعنی باید کاملاً با انصاف حرکت کنید، به هیچ طرف میل نکنید! اگر توانستیم این کار را بکنیم، یکی از آن سه نفری هستیم که اقرب الی الله است در روز قیامت.
سوّم: و رجلٌ قال الحق فیما علیه و له، حق را بگوید. حق را بیان کند، چه آنجایی که به نفع اوست، چه آنجایی که به ضرر اوست. گاهی حق گفتن به ضرر انسان است، إبا نکند از اینکه در اینجا هم حق را بگوید. بعضی هستند اگر حق و آنچه صحیح و واقع است، اگر به نفعشان باشد، آنجا اذعان به آن می‌کنند «جاءوا الیه مُذعِنین». اما اگر حق به ضرر آنها بود، اینجا مقابل حق می‌ایستند و مقاومت می‌کنند و حق را قبول نمی‌کنند! اگر من و شما توانستیم آنجایی هم که حق به ضرر ماست، به سود ما نیست، آنجا هم پای حق بایستیم، حق را بگوییم، حق را اِعمال بکنیم، آنوقت یکی از این سه نفری هستیم که در این روایت از آنها اسم برده شده است.[ امالی، صفحۀ 440 @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۸/۲۷ موضوع: مناسبت: شب ولادت حضرت زینب سلام الله علیها سلام. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت حضرت زینب سلام الله علیها . امیر المومنین علیه السلام درباره تبعیض قائل نشدن میان فرزندان در روایتی می فرمایند: اِنَّ النَّبىَّ صلي الله عليه و آله اَبْصَرَ رَجُلاً لَهُ وَلَدانِ فَقَـبَّلَ اَحَدَهُما وَ تَرَكَ الآْخَرَ . فَقالَ رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله : فَهَلاّ واسَيْتَ بَيْنَهُما؟ پيامبر صلي الله عليه و آله كسى را ديدند كه دو فرزند داشت . يكى را بوسيد و ديگرى را رها كرد . پيامبر خدا به او فرمودند : چرا ميان آنان يكسان عمل نكردى؟ نکته ای درباره حدیث شریف: در این حدیث شریف به یک نکته تربیتی برای اداره داخل خانه و اداره فرزندان اشاره می کند و طبق فرمایش پیامبر خدا و اهل بیت علیهم السلام پدر و مادر میان فرزندان به گونه ای روابط عاطفی را برقرار کنند که از طرف آنها مشکلی از قبیل حسادت ها و مانند این، میان بچه ها ایجاد نشود. متاسفانه برخی پسر را بر دختر ترجیح می دهند و برخی بالعکس یا برخی یک فرزندی را بر فرزند دیگر ترجیح می دهند همه اینها مختل کننده روابط خانوادگی و پیوندهای درون خانواده است. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق تربیت فرزند صالح را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد قبولی زیارات صلوات متن اصلی: «امر پنجم: قواعد کلیّه در باب معاملات (حدیث تحف‌العقول)»جلسه 13، 1383/9/19 حدیث اخلاقی عن امیر المؤمنین(علیه‌السلام): أبصر رسول الله(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) رجلاً له ولدان، فقبّل أحدهما و ترک الآخر. فقال رسول الله(صلّی‌الله‌علیه‌وآله): فهلّّا واسیت بینهما؟حضرت می‌فرمایند: رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) مردی را دیدند که دو فرزند داشت؛ یکی از دو فرزند را بوسید و دیگری را نبوسید و در حقیقت بین آن دو تبعیض قائل شد. حضرت به آن شخص فرمودند: چرا بین دو فرزندت مواسات نکردی و تبعیض قائل شدی؟ کلام حضرت متضمّن نکتۀ تربیتی در ادارۀ خانه است که والدین طوری بین فرزندان رفتارکنند که مشکل و حسادت بین فرزندان پیش نیاید. النوادر صفحۀ 96. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۸/۲۸ موضوع: مناسبت: ولادت حضرت زینب سلام الله علیها سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  نکاتی درباره بسم الله: 1- جمله بسم الله الرحمن الرحیم 114 بار بر پیامبر اکرم(ص)نازل شده است؛ در 113 سوره به عنوان سرفصل آمده و از آنجا که اول سورهٔ برائت بسم الله نازل نشده و در سورهٔ نمل 2 بار امده است 2-بسم الله نشان اسلام است و کار بدون بسم الله ابتر و ناقص است و برای حلیت قربانی نیز لازم است 2- (بسم الله الرحمن الرحیم) جزء سوره های قرآن است واگر کسی نخواند قرآن را ناقص خوانده است 3- اینکه به بشر دستور داده شده است که کارهایش را بنام خدا بنامد، برای این است که کارهای انسان جنبه قدس و عبادت پیدا کند و بنام او برکت یابد. چون آغاز کردن به نام کسی مفهومش این استکه او را موجودی قدوس و منزه از جمیع نقص ها و سرچشمه کمالات دانسته است 4-(الله) اسم خداست که حاوی تمام صفات خدا مثل(رحمان،غفور، خالق و...) است و یعنی ذات شایسته پرستش که کامل از جمیع جهات است. 5- فرق بین رحمان و رحیم این است که رحمانیت عام و همگانی است(حتی حیوانات و کفار)؛ولی (رحیم) مخصوص مومنین است. خداوند ما را با معارف دین، آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۸/۲۸ موضوع: مناسبت: ولادت حضرت زینب سلام الله علیها سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. والدین در برابر فرزندان خصوصا فرزندان نابالغ خود وظایفی دارند که به برخی از آنها اشاره می شود: 1. واجب است فرزند را از آنچه موجب فساد عقیده و نقص در ایمان یا فساد اخلاق و رفتارش مراقبت کنیم.مثلا فعالیت فرزندان نابالغ را در فضای مجازی مستقیم یا بوسیله نرم افزارهای مخصوص در حد توان مدیریت کنیم و چنانچه اگر این وسایل در اختیار فرزندان گذاشته شود خوف انحراف اخلاقی یا اعتقادی وجود دارد در حالی والدین نتوانند مدیریت کنند، در این صورت نباید در اختیارشان گذاشته شود. و در همین بخش همچنین باید فرزندان نابالغ را از اعمالی که شرع مقدّس به هیچ عنوان راضی به واقع شدن آنها - حتّی از افراد غیر مکلّف - نمی باشد جلوگیری کنیم؛اعمالی مانند ارتکاب فحشا،سخن‌چینی، غیبت و گوش دادن به آهنگ حرام. 2. واجب است فرزند خویش را با معارف دین و اعتقادت صحیح از قبیل توحید، نبوت، ولایت، معاد و قیامت و... و مسائل حلال و حرام آشنا کند البته با در نظر گرفتن سن و استعداد و ظرفیتش، وی را به تدریج با معارف اصلی دین آشنا نماید. 3. دشنام دادن و آزار و اذیّت و ترساندن فرزند  حرام است. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۸/۲۸ موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم اسلام به ازدواج عنايت و تأکيد فوق العاده اي دارد؛ به طوري که پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله وسلم) مي فرمايند: «ما بُني بِناءً في الإسلام أحبّ إلي الله عزّوجلّ من التّزويج (وسايل الشيعه؛ج 14، ص 3)هيچ چيزي نزد خداوند محبوبتر از ازدواج نيست». 1-مباهات پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم)به ازدواج: رسول خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) فرمود:« ازدواج کنيد و تشکيل خانواده بدهيد و توليد نسل نماييد، که من در روز قيامت به شما مباهات مي کنم، حتي به طفل کوچکي که سقط شده باشد.»( معاني الأخبار ؛ ج 1 ، ص 291) 2-خروج از سنت پیامبر با ترک ازدواج : النکاح سنتى فمن رغبتى عن سنتى فلیس منى: ازدواج سنت و آیین من است و هر که به سنت من پشت کند از من نیست(جامع الأخبار، ص 101) 3- عامل تکمیل دین: ازدواج غیر از ایجاد نظم در زندگی، وسیله ای برای حفظ و تکمیل دین است. بدان دلیل، ازدواج تکمیل کننده ایمان است که به وسیله آن، بسیاری از گناهان از وجود آدمی ریشه کن می شود و راه برای سعادتمندی او از هر سو فراهم می گردد. لذا، رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس ازدواج کند نیمی از دینش را باز یافته است(أمالي طوسی ؛ ج 1 ، ص 518) 4- عامل حفظ پاک دامنی و کسب اخلاق نیک: ازدواج از نظر اسلام وسیله ای برای پاک دامنی و پاک دامن زیستن است. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ازدواج کن تا پاک دامن باشی(وسائل،ج 20، ص 35)و در سخنی دیگر، فرمودند: مردان را زن دهید تا خدا اخلاقشان را نیکو، ارزاقشان را وسیع و جوانمردیشان را زیاد گرداند) بحارالانوار، ج 103، ص 222( خداوند زمینه ازدواج جوانان را فراهم بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۸/۲۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم . یکی از مهمترین واجبات دینی امر به معروف و نهی از منکر است و برای اثر گذاری باید از بهترین شیوه ها استفاده کرد که  بیشترین اثر و کمترین ضرر داشته باشد؛ به همین مناسبت به چند مورد اشاره می کنم: 1.    هنگام امر به معروف و نهی از منکر، تذکر را زبانی بگوییم و رد شویم، و بگو و مگو، و مشاجره به هیچ عنوان انجام نگیرد . 2.    برای امر به معروف و نهی از منکر گاهی اوقات لازم است از تذکر غیر مستقیم مثل نامه یا پیامک یا تلفن استفاده کرد مثلا اگر در اداره اسراف برق انجام می گیرد یا در اداره ای کارمندش برخورد نامناسب دارد و مانند اینها از طریق تلفن های ارتباطی یا سامانه های پیامکی روابط عمومی سازمان مربوطه، تذکر فراموش نشود. 3.    اگر در جایی احساس شد، فردی که کار معروف و درست انجام می دهد، نیاز به تقویت دارد حتما تشویق و حمایت شود. مثلا دختری که حجابش را رعایت کرده، گفته شود، ماشاالله به حجابتون. یا با این حجابتون دل حضرت زهرا را خوشحال کردی. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق امر به معروف و نهی از منکر را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۸/۲۹ موضوع:  سلام علیکم  -بسم الله الرحمن الرحیم رابطه ما با امام زمان علیه السلام باید در همه ابعاد باشد: 1. از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657) 2. از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت علیهم السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا (علیه السلام ) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.) 3. از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم. 4. از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم السلام هستند. خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۸/۲۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امام صادق علیه السلام در روایتی درباره کیفیت معاشرت با افراد می فرمایند: با منافق می فرمایند : صانِع المُنافِقَ بِلِسانِكَ: با آدم منافق و دو رو که می دانی که زبانی اظهار دوستی می کند اما در دلش دشمن است در ظاهر با او مدارا کن و ظاهر کار را با او حفظ کن اما باطنت نسبت به او هوشیار باشد. با مومن می فرمایند: أخلِصْ وُدَّكَ لِلمُؤمِنِ: با مؤمن دوست يكرنگ باش. یعنی اما با مؤمن مواجه شدی، محبت خالص خودت را برای او قرار بده! لازمۀ محبّت خالص این است که خیرِ او را بخواهی، ظاهر و باطن او را حفظ کنی! پشت سرش بدگویی نکنی، روبرویش هم حرفی نزنی که او گمراه بشود. با غیر مسلمان می فرمایند: إن جالَسَكَ يَهودِيٌّ فأحسِنْ مُجالَسَتَهُ. اگر غیر مسلمانی با تو همنشینی کرد با او به خوبی رفتار کن یعنی بی احترامی و بی اعتنایی کردن انجام نگیرد و بطور کلی مجالست و رفتار و معاشرت فرد با هر نوع انسانی، معاشرت خوبی باشد. زبان تمیز و پاکیزه، برخورد تمیز و پاکیزه با دوست و دشمن. این، آن چیزی است که به ما دستور دادند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق عمل به مکارم اخلاق را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد متن اصلی: الشرط الثامن: الوصول الی حدّ الترخص جلسه 205، 1395/11/18 حدیث: عن اسحاق بن عمّار- سند این حدیث سندِ خوبی است- قال: قال الصادقُ جعفرُ بنُ محمدٍ«علیهماالسلام»: یا اسحاق! صانِع المنافِقَ بِلسانِک. اسحاق بن عمّار از اصحاب و شاگردان برجستۀ امام صادق«علیه اللصلاةوالسلام» است. فرمود: یا اسحاق! با آدم منافق و دو رو که با تو روبرو می شود و می دانی که زبان او با دلش یکی نیست، به تو اظهار دوستی می کند امّا در دلش دشمن توست و با تو عناد دارد، وقتی با این آدم مواجه شدی، با او مصانعه کن! مصانعه یعنی مثل خودش رفتار کن! فرض کنید به شما می گوید: سلامٌ علیکم. شما در جواب بگویید: سلام و زهر مار مثلاً! این برخورد، برخوردِ مناسبی نیست، یعنی برخوردِ موفقی نیست. شما می خواهید خودتان را از شرّ و ضرر او حفظ کنید؛ راهش این نیست. راهش این است که مثل خود او رفتار کنید. سلام و احوالپرسی می کند، شما هم سلام و احوالپرسی کنید اما در دلتان به او اعتماد نکنید! صانع یعنی این. با او مدارا کن! یعنی ظاهر کار را با او حفظ کن اما باطنت نسبت به او هوشیار باشد! و اخلِص وُدَّک للمؤمن، اما با مؤمن که مواجه شدی، محبت خالص خودت را برای او قرار بده! لازمۀ محبّت خالص این است که خیرِ او را بخواهی، ظاهر و باطن او را حفظ کنی! پشت سرش بدگویی نکنی، روبرویش هم حرفی نزنی که او گمراه بشود. لازمۀ محبت خالص، اینهاست. بهترین دوست انسان آن دوستی است که به ما می گوید: آقا! اینجای صورتت مثلاً یک تکه کثافت چسبیده، آن را پاک کن! این، بهترین دوست ماست. اگر نگاه نکرده باشیم، نفهمیده باشیم به صورتمان، به این ریشمان یک چیز زشتی چسبیده به ما هم نگویند، در جمع بیاییم، ما را مسخره کنند، آیا این خوب است؟! پس دوستِ ماست که به ما می گوید: اینجا را پاک کن! کثافتهای باطنی هم همین است، وقتی به ما می گوید: شما زود عصبانی می شوی! زود آدمها را طرد می کنی! یا زود فریفته می شوی! زود گول می خوری! اگر اینها را به ما گفتند، ما عصبانی نشویم، این، دوستی و محبت است، نُصح است. نُصح در یک جاهایی مستحب است، در یک جاهایی واجب است. و إن جالَسک یهودیٌّ فاحسِن مُجالسته. اگر یک یهودی با تو مجالست کرد، با او در مجالستْ خوب رفتار کن! یعنی بی احترامی کردن، بی اعتنائی کردن، لئامت به خرج دادن انجام نگیرد. مجالست و رفتار و معاشرت تو با هر نوع انسانی، معاشرت خوبی باشد. زبان تمیز و پاکیزه، برخورد تمیز و پاکیزه با دوست و دشمن. این، آن چیزی است که به ما دستور دادند. [امالی، صفحۀ 727.] @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۸/۲۹ موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم احتکار به معنای ذخیره و نگهداری کالای کمیاب در بازار و مورد نیاز مردم، به انتظار گران شدن بهای آن است.( لسان العرب،ذیل مادهٔ حکر) در روایات احتکار به شدت نهی شده است که به برخی اشاره میشود: 1- پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:هر كس بيش از چهل روز احتكار كند، بوى بهشت ، كه از مسافت پانصد سال به مشام مى رسد ، بى ترديد بر او حرام است(میزان الحکمه،ج3،ص172)و محتکر ملعون است (کافی، ج 10، ص 60)  2-بدتر از دزدی: امام موسی کاظم(علیه السلام) از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) روایت می کند: «... اگر بنده ای به عنوان دزد، به نزد خدا رود، در نظر من بهتر است تا به عنوان «محتکر»، که چهل روز ارزاق را احتکار کرده باشد(من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 159) 3-بدترین مکانهای جهنم :پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «نگاهی به دوزخ افکندم، درّه ای دیدم که می جوشید، (به مالک دوزخ) گفتم: ای مالک! این درّه جای کیست؟ گفت: جای سه گروه: محتکران، اشخاص دایم الخمر، و دلّالان زنا(وسائل الشیعة، ج 17، ص 426) 4-منکر کتاب خدا شدن:پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: آنانکه به بازار ما چیزی وارد می‌کنند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند و آنکه در بازار احتکار می‌نماید، مانند کسی است که در کتاب خدا کافر به شمار می‌آید.( نهج الفصاحه، ص 278) 5-بیزاری خدا از محتکر: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: هر کس ارزاق عمومی را به مدت چهل روز احتکار نماید، از خداوند بیزاری جسته و خداوند هم از وی بیزار است.( طب النبي صلّی الله عليه و آله ؛ ج 1 , ص 22) خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۸/۲۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام درباره تشویق افراد بر دعا در درگاه خداوند متعال پیوسته می فرموند: ما مِن احدٍ اُبتلِیَ و إن عَظُمَت بَلواه بأحقَّ بالدعاءِ مِن المُعافی الذی لایَأمنُ البلاء. آن کسی که دچار بلا نیست و در حال عافیت است و مشکلی علی الظاهر ندارد، این هم به اندازۀ همان کسی که مشکل دارد، شایسته است که دعا کند. دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف: 1.  از اين حديث فهميده مى شود كه هر فردى به دعا نياز دارد،  چه آن كسى كه درعافيت است وچه آن كس كه به بلایی گرفتاراست. و انسان باید برنامه دعا و توسل و ارتباطش را با خدا بطور دائم در زندگی حفظ کند. 2.  در کلمات ائمّه(علیهم‌السلام)، دعا جایگاه خاصی دارد، گاهی معارف دین را بوسیلۀ دعا بیان می‌کردند. این دعاهای صحیفۀ سجادیه که شامل و حامل رقیق‌ترین، دقیق‌ترین، عمیق‌ترین معارف الهی و اسلامی است و انسان در کمتر حدیثی و بیانی از ائمّه(علیهم‌السلام) این معارف را پیدا می‌کند. همین معارف را در زبان دعا بیان کردند، یعنی خواستند ما را به دعا توجه بدهند. لذا توجه دادن به دعا بخاطر ارتباط با خداست و کسب معارفی است در دعاها وجود دارد و همچنین دعا دفع بلا می کند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خشنودی حضرت رضا علیه السلام صلوات متن اصلی: المسألة الخامسة عشر: مبدء حساب المسافة- درس 76 جلسه 76، دوشنبه 1394/2/21 حدیث: عن الصادق جعفر بن محمد«علیهماالسلام»، عن ابیه، عن آبائه«علیهم‌السلام» أنَّ علیاً«علیه‌السلام» کان یقول: ما مِن احدٍ اُبتلِیَ و إن عَظُمَت بَلواه بأحقَّ بالدعاءِ مِن المُعافی الذی لایَأمنُ البلاء. گاهی ما دچار گرفتاری می‌شویم، دچار بلا می‌شویم، دعا می‌کنیم. فرض بفرمایید بیماریِ سختی، بیمارداریِ سختی، قرضی، مشکل اجتماعی‌ای، مشکل آبروئی‌ای، مشکل جانی‌ای برایمان پیش می‌آید، که دچار یک بلیّه‌ای می‌شویم. این، موجب می‌شود که با تضرّع دعا کنیم، التماس کنیم، از خدای متعال بخواهیم. گاهی هست که هیچ گرفتاری‌ای هم علی الظاهر نداریم؛ نه یک ناخوشی‌ای داریم، نه یک ناخوش‌داری‌ای داریم، هیچ مشکلی نداریم، در حال عافیتیم. اینجا هم باید دعا کنیم؟ حضرت می‌فرمایند: آن کسی که دچار بلا نیست و در حال عافیت است و مشکلی علی الظاهر ندارد، این هم به اندازۀ همان کسی که مشکل دارد، شایسته است که دعا کند. آن آدمِ مشکل‌دار احقّ به دعا نیست از این آدمِ بی‌مشکل، از این آدمِ دارای عافیت. چرا؟ برای اینکه این کسی هم که در حال عافیت است، لایَأمَن البلاء، ایمن نیست از اینکه بلا متوجه او بشود. امروز سالمیم، این ساعت سالمیم، یک ساعت دیگر ممکن است یک عارضه‌ای پیش بیاید؛ قلبِ انسان، ریۀ انسان، بدن انسان، مغز انسان دچار یک بلایی بشود. کسی از عزیزانِ انسان دچار یک مشکلی بشود، یک حادثه‌ای برایمان پیش بیاید که مشکل درست کند، لایَأمَن البلاء. دعا را در همه حال بایستی داشت. از پیغمبر اکرم نقل شده است که فرمودند من دوست دارم یک روز سیر باشم، یک روز گرسنه؛ تا آنروزی که سیرم، دعا کنم و شکر کنم. آن روزی که گرسنه هستم، دعا کنم و درخواست کنم. در همه‌حال، دعا؛ در حال سیری هم دعا، در حال گرسنگی هم دعا، در حال عافیت هم دعا، در حال بلاء هم دعا، در حال صحّت هم دعا، در حال بیماری هم دعا. دعا و توسل و ارتباط را بطور دائم بایستی حفظ کرد. این جملۀ امیرالمؤمنین جملۀ زیبا و بسیار پرمغزی است.[ امالی، صفحۀ 337.] المسالة السادسة و العشرون: التکسب بالواجب جلسه 533، 1391/11/24دیث:و من کلام له(صلی‌الله‌علیه‌وآله): إدفَعُ البلاءَ بالدّعاء.(1) یکی از خاصیت‌های دعا، دفع بلا است. البته دعا خواص متعدّدی دارد، بعضی هم از دفع بلا مهم‌تر است. رابطۀ قلبیِ بین ما و خدای متعال با دعا حاصل می‌شود. لذا ملاحظه می‌کنید که در کلمات ائمّه(علیهم‌السلام)، دعا جایگاه خاصی دارد، گاهی معارف دین را بوسیلۀ دعا بیان می‌کردند. این دعاهای صحیفۀ سجادیه که شامل و حامل رقیق‌ترین، دقیق‌ترین، عمیق‌ترین معارف الهی و اسلامی است و انسان در کمتر حدیثی و بیانی از ائمّه(علیهم‌السلام) این معارف را پیدا می‌کند.
همین معارف را در زبان دعا بیان کردند، یعنی خواستند ما را به دعا توجه بدهند. لذا هم به خاطر ارتباط با خدا که اصل قضیه این است، هم به خاطر معارفی که در دعا هست، هم به خاطر دفع بلا دعا کنید! از خدای متعال بخواهید که خدای متعال بلاها را دفع کند و خدای متعال با دعا بلا را دفع می‌کند. دعای معروفی است در تعقیبات نماز: اللهم انّ رسولَک الصادقَ المصدَّق قال- بنده وقتی می‌خوانم: قال می‌گویم علی ما نُقل (احتیاطاً)- أنّک قلتَ ما تَردَّدتُ فی شیءٍ أنا فاعِله کَتَردُّدی فی قَبضِ روحِ عبدیَ المؤمن یَکرَه الموتَ و أکرَه مَسائَتَه. بزرگان بحث می‌کنند دربارۀ این که «ما تردّدتُ» یعنی چه؟ مگر خدا هم در یک امری تردید پیدا می‌کند؟! وجوهی ذکر می‌کنند. @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۸/۳۰ موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم چرا برخی از مرگ می ترسند؟ 1-جهل :از امام جواد(علیه السلام)، سوال شد چرا مردم مرگ را دوست ندارند؟ حضرت علیه السلام فرمود :زیرا به حقیقت مرگ جاهل اند، اگر بدانند مرگ چیست و از دوستان خدا باشند مرگ را دوست خواهند داشت . سپس حضرت رو به سوال كننده كرد و فرمود: چرا كودک از خوردن دارو امتناع مى كند با اینکه دارو درد او را کاهش مى دهد و او را از بیمارى مى رهاند؟ آن شخص جواب داد: زیرا كودک فایده خوردن دارو را نمى داند. امام فرمود: به خدا سوگند! مرگ براى كسى كه آمادگى دارد از آن داروى شفا دهنده مفیدتر است ... (معانی الاخبار، ص290) 2.ترس از حسابرسی اعمال:یکی دیگر از علل ترس از مرگ، بیم از حسابرسی اعمال است.این عامل به آن گروه از انسانها اختصاص دارد که از یک سو به معاد اعتقاد دارند و از سوی دیگر از اعمال خویش راضی نیستند.بدیهی است که این دسته از گنهکاران به شدت از مرگ می‌ترسند، شخصی از امام مجتبی(علیه السلام ) پرسید: به چه دلیل ما مرگ را ناخوشایند می‌دانیم؟ امام(علیه السلام ) پاسخ دادند:«زیرا شما آخرت خویش را (به دلیل گناهان و اعمال زشت) ویران ساختید و دنیای خود را آباد کردید و دوست نمی‌دارید که از آبادی به ویرانی روید.»( بحارالانوار، ج6، ص129) 3- .دلبستگی شدید به دنیا:یکی دیگر از عوامل مهم ترس از مرگ، دلبستگی شدید به دنیاست به گونه‌ای که از آخرت خویش کاملا غافل گردد و حیات دنیوی را هدف نهایی خود قرار دهد امیرالمومنین على(علیه السلام) مى فرماید: مَنْ كانَتِ الدُّنْیا هِمَّتَهُ اِشْتَدَّ حَسْرَتُهُ عِنْدَ فِراقِها ... هر كس دنیا نهایت همتش شود هنگام جدایى از آن سخت حسرت مى خورد(من لا یحضره الفقیه، ج‏۴ ،ص ۳۸۲) 4- فراهم نساختن ره توشه آخرت: حضرت على (علیه السلام) در یكى از فرمایشات حكمت آمیزشان مى فرماید: (آه مِنْ قِلَّةِ الزّادِ وَ طُولِ الطَّریقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظیمِ الْمُورِدِ(نهج البلاغة صبحی صالح ،ص 481)آه از كـمـى تـوشـه [ى راه آخرت ] و طولانى بودن راه و دور بودن سفر و بزرگ بودن مقصد و محلّ ورود. خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۸/۳۰ موضوع:  سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درقرآن یکی از ویژگی‌های برجسته پیامبران را یاد مرگ می‌داند و می‌فرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»«ما آن‌ها را با خلوص ویژه‌ای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص) در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم: 1- مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹) 2- موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱) 3-کاهش دوستی دنیا: پیامبر:« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد». 4-رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی علیه السلام فرمودند : کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹) چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی علیه السلام مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد». خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی. ۱۴۰۲/۸/۳۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مقدمات نماز وضو است و باید احکام وضو را بدرستی فرا بگیریم در همین زمینه به چند نکته اشاره می شود: 1.در وضو شستن صورت و دستها واجب است و اگر وضو گیرنده عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بگیرد و آب را به همه عضو برساند کافی است هر چند دست نکشد، البته شستن اعضا به همراه دست کشیدن مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء) 2.یکی از واجبات وضو مسح پا می باشد که برای مسح پا به نظر امام خامنه ای و برخی مراجع دیگر واجب است از سر یکی انگشتان پا هر چند انگشت شصت پا نباشد تا مفصل پا مسح صورت بگیرد.(جهت اطلاع بیان کنندگان: مخالف: حضرت امام، بهجت، مکارم: تا برآمدگی کافی است و خویی و سیستانی و صافی بنابر احتیاط واجب تا مفصل باشد.ایت الله مکارم: مسح از سر انگشت کوچک اشکال دارد) رساله مراجع م 252 3.اگر انسان به نیت با طهارت بودن هر چند قبل از وقت نماز، وضو بگیرد هر عملی را  مثل نماز یا لمس کلمات قرآن که نیاز به طهارت و وضو دارد،  می تواند انجام دهد و لازم نیست نیت را به زبان بیاورد. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجيل در فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) و سلامتي مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۸/۳۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از راههای اظهار محبت به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که با اجر و ثواب فراوانی همراه است زیارت قبور معصومین علیهم السلام است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود: 1.تلاش کنیم که زیارت همراه با آداب زیارت انجام شود تا بتوانیم از زیارتمان بهره بیشتر معنوی ببریم. آدابی همچون گام ها هنگام تشرف کوتاه برداشتن یا ذکر گفتن هنگام تشرف و قرائت قرآن در حرم و خواندن زیارت نامه و صحبت کردن دلی با حضرت و خواندن نماز زیارت ... 2.زیارت از خرافات بدور باشد مثل گرو برداشتن کتاب یا ادعیه و دیگر وسایل حرم که این کار علاوه بر خرافه بودن شرعا جایز نیست و برخی از کارها که افراد انجام می دهند مستند شرعی ندارد مثل بستن گره یا قفل به پنچره فولاد حرم یا بستن طناب به گردن بیمار و وصل کردن آن به پنجره فولاد. 3.در زیارت نکته ای که باید توجه بیشتری شود این است که از بلند صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند مجاهدان در راه خدا را سربلند گرداند، جهت پیروزی جبهه مقاومت علیه اسرائیل خبیث و جنایتکار صلواتی را عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۱ موضوع:  خداوند در قرآن تقوا را عامل مغفرت میداند و می فرماید: إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ: اگر تقوای الهی پیشه کنید، براى شما [نیروى‏] تشخیص [حقّ از باطل‏] قرار مى‏ دهد و گناهانتان را از شما مى ‏زداید و شما را مى ‏آمرزد (آیه 29 انفال) در قرآن عواملی برای مغفرت بیان شده است، از جمله: 1. ایمان. «آمنّا بربّنا لیغفر لنا (73 طه) 2. پیروی از انبیا. «فاتّبعونی... یغفر لکم(31 آل عمران) 3. عفو و گذشت از مردم«و لیعفوا.... یغفراللّه لکم(22 نور) 4. قرض الحسنه و وام دادن به مردم. «ان تقرضوا اللّه... یغفر لکم(17 تغابن) 5. عبادت. «أنِ اعبدواللّه... یغفر لکم(3و4 نوح) 6. پرهیز از گناهان کبیره. «اِن تجتنبوا کبائر.... نکفّر عنکم سیئاتکم(31 نساء) 7. دعا و استغفار خود انسان. «ظلمتُ نفسی... فغفر له(16 قصص) 8. دعای اولیای خدا برای انسان. «یا أبانا استغفر لنا(97 یوسف) خداوند همه گناهان ما را ببخشاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۱ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ: آیا( گنهکار) نمی داند که خدا او را میبیند؟(آیه 14 علق) برای اینکه بتوانیم گناه را ترک کنیم باید اموری را رعایت کنیم:  1-ترك زمینه گناه: پیشگیرى از گناه آسان ترین راه مبارزه با گناه است . فردى كه مى خواهد گناه نكند باید خود را از صحنه هاى گناه دور نگه دارد؛یعنی باید مقدمات گناه را ترک کند ومبادی ورودیهای بدن را کنترل کند؛مثلا: برای غیبت نکردن از جلسات غیبت دوری کند؛ برای کنترل چشم از مجالس مختلط وفیلم و عکس مبتذل دوری کند و... 2-ترك فكر گناه: هر چه بیشتر و دقیقتر زمینه گناه ترك شود فكر گناه كمتر به سراغ انسان مى‏آید. این فكر گناه است كه شوق در انسان ایجاد مى‏نماید و بعد از شوق اراده‏ى عمل سپس خود گناه محقق مى‏شود، مسلما تا اراده و شوق و میل نسبت به كارى نباشد انسان مرتكب آن كار نمى‏گردد. 3-اشتغال به برنامه شبانه‏روزى: حتما باید شبانه‏روز خود را با برنامه‏ریزى صحیح و متناسب وضع روحى و جسمى خود پر كنیم و هیچ ساعت بیكارى نداشته باشیم تا نفس، ما را مشغول كند. در اوقات بیكارى وسوسه‏هاى نفس و شیطان به سراغ انسان مى‏آید و او را به فكر گناه و سپس به خود گناه مى‏كشاند 4-توجه كامل به این كه خداوند در همه حالات آگاه و ناظر بر اعمال ما است و حتی بر خطورات قلبی ما (در دل می گذرد) احاطه دارد و از آن ها هم با خبر است. اگر انسان چنین یقینی داشته باشد، خجالت می كشد گناه كند و از دستورهای خالقش سرپیچی نماید. خداوند توفیق ترک گناه به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در سفارشی به جناب ابوذر می فرمایند: الكَلِمَةُ الطَّيِّبَةُ صَدَقةٌ، و كُلُّ خُطوَةٍ تَخطُوها إلى الصلاةِ صَدَقةٌ.سخن نيكو و پاكيزه صدقه است، و هر گامى كه به سوىِ نماز برمى دارى صدقه است . چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف: 1.    صدقه مصادیق مختلفی دارد یکی از مصادیق صدقه کمک مالی به نیازمندان است و یکی از مصادیق صدقه، سخن نیکویی هم که انسان بر زبان بیاورد که فرد یا جمعی از آنها استفاده کنند مصداق صدقه است فرقی ندارد گفتاری مربوط به مباحث علمی باشد یا برای راهنمایی شخصی یا مسائل عمومی باشد. 2.    اینکه در حدیث شریف می فرماید هر گامی که برای نماز برداری صدقه است، حاکی از اهمیت نماز است و در شرع حساب خاصی برای نماز باز شده است. وهر چه انسان بیشتر در امر نماز فکر کند اهمیت آن را بیشتر درک می کند. و در می یاید که نماز کلید همه خیرات است. چرا که: نماز است که دل‌های ما را آباد نگه می‌دارد. نماز است که ما را در صراط مستقیم باقی می‌دارد. نماز است که ما را از غلطیدن در منجلاب غفلت محض باز می‌دارد. نماز است که به ما قدرت می‌دهد، نشاط می‌دهد، توکّل می‌دهد، این اهمیّتی که به اقامة نماز داده شده، به خاطر اینهاست. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد متن اصلی جهت مطالعه: القسم الثالث من النوع الثانی: ما یحرم لتحریم ما یقصد منه شأناً کبیع السّلاح من أعداء الدین جلسه 127، 1385/8/22 حدیث اخلاقی یا اباذر! الکلمة الطّیُّبة صدقةٌ و کلّ خطوة تخطوها إلی الصُّلاة صدقة([1]). صدقه، فقط پول دادن به مستمند و فقیر نیست، یک سخن نیکویی هم که بر زبان می‌آورید، فردی یا جمعی از آن بهره می‌برند، این هم یک صدقه است. چه سخن علمی باشد یا راهنمایی‌های شخصی یا مسائل عمومی. و هر گامی که به سوی نماز برمی‌داری این هم یک صدقه است. این، اهمیّت نماز را نشان می‌دهد. چه حسابی در شرع مقدّس برای نماز باز شده است؟! واقعاً مفتاح همة خیرات و پایة همة نیکی‌ها نماز است. هرچه انسان بیشتر در امر نماز تأمّل کند، اهمیّت آن را بیشتر درک می‌کند. نماز است که دل‌های ما را آباد نگه می‌دارد، نماز است که ما را در صراط مستقیم باقی می‌دارد، نماز است که ما را از غلطیدن در منجلاب غفلت محض باز می‌دارد، نماز است که به ما قدرت می‌دهد، نشاط می‌دهد، توکّل می‌دهد، این اهمیّتی که به اقامة نماز داده شده، به خاطر این است. مکارم ‌الاخلاق ـ صفحه 374 @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: ما ضَعُفَ بَدَنٌ عمّا قَوِيَت علَيهِ النِّيَّةُ. هيچ بدنى در انجام آنچه نيّتِ بر آن قوى باشد، ناتوان نيست. چند نکته کوتاه در توضیح حدیث شریف: 1.  امام صادق علیه السلام در این حدیث شریف به یک نکته روانشناسی اشاره می کنند و آن هم این است که اگر انسان بر یک هدف ممکنی تصمیم راسخ و قوی و استوار بگیرد، بدن و جسم او نسبت به آن توانمند می شود و طاقت می آورد. مثلا در یک روز گرمِ تابستان، اگر تصمیم و عزمِ راسخ پیدا کردید که روزه بگیرید، بدانید که بدن شما با شما همراهی خواهد کرد. 2.  خاصیت عزم راسخ و تصمیم قوی این است که بدن را به کار می‌گیرد، نیروهای خفتۀ در بدن را بیدار می‌کند، به او نیرو می‌بخشد. لذا کسانی که در حال معمولی، راه رفتن معمولی هم برایشان آسان نیست، اما وقتی خطر مرگی وجود دارد، می‌بینید مثل جوانها می‌دوند! بدن همراهی می‌کند چون این عزم، راسخ و قوی است. 3.  در موارد فراوانی که جسم ما توانایی و کارایی لازم را ندارد باید علتش را در نیت و اراده و تصمیم خودمان جستجو کنیم و طبیعتا برای رسیدن هدف باید تصمیم و اراده قوی داشته باشیم.مثلا اگر کسی نسبت به نماز یا هر کار خیر دیگری سستی و تنبلی را در خودش مشاهده می کند نتیجه  نداشتن یک تصمیم قوی و اراده قوی هست. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق اراده قوی  و تصمیم راسخ را در کارها به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد متن اصلی: الشرط الثالث: استمرار القصد- درس 109 جلسه 109، یک شنبه 1394/10/13 حدیث: عن فضیل بن یسار قال: قال الصادقُ جعفر بن محمد«علیهماالسلام»: ما ضَعُفَ بدنٌ عَمّا قَوِیَت علیه النِیَّة. می‌فرماید: هر آن هدفی و هر آن کاری که نیّت شما، عزم شما بر آن، راسخ و قوی باشد، بدن شما نسبت به آن ضعیف نخواهد بود. انسان نسبت به بعضی از امور، عزم راسخ پیدا نمی‌کند. مثلاً انسانِ عاقل تصمیم بر پرواز نمی‌گیرد؛ چون امرِ محالی است. لکن نسبت به امور ممکنۀ عالم اگرچه دشوار است، نیّتِ شما متمرکز می‌شود. می‌فرماید: در این موارد، اگر نیّتِ شما قوی بود یعنی عزمِ راسخ داشتید، بدن شما در راه نخواهد ماند، طاقت خواهد آورد. فرض کنید در یک روز گرمِ تابستان، اگر تصمیم و عزمِ راسخ پیدا کردید که روزه بگیرید، بدانید که بدن شما با شما همراهی خواهد کرد. تأثیر نیّت، تأثیر عزم در جوارح و اعضای انسان، این را شاید روانشناس‌ها و کسانی که در مسائل مربوط به روان و اعصاب انسان کار می‌کنند، امروز شاید تصدیق کنند، شاید با مقدمات علمی این را ثابت کنند. عزم راسخ انسان، بدن را به کار می‌گیرد، نیروهای خفتۀ در بدن را بیدار می‌کند، به او نیرو می‌بخشد. لذا کسانی که در حال معمولی، راه رفتن معمولی هم برایشان آسان نیست، اما وقتی خطر مرگی وجود دارد، می‌بینید مثل جوانها می‌دوند! بدن همراهی می‌کند چون این عزم، راسخ و قوی است. این، درس است. در موارد فراوانی که ما می‌بینیم نمی‌توانیم، جسمِ ما کارائیِ لازم را ندارد، بگردیم منشأش را در نیت خودمان، در عزم خودمان پیدا کنیم، عزم و اراده‌مان را قوی کنیم. امالی، صفحۀ 408. @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲ موضوع: ۲ سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: یا وَیْلَتى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلاً : واى بر من! کاش فلانى را دوستِ خود نگرفته بودم.(آیه 28 فرقان) برای اینکه بتوانیم گناه را ترک کنیم باید اموری را رعایت کنیم:  1-دوری از دوستان و آشنایان گنهکار: در آموزه‌های دینی انسان به آئین و مرام همنشین خود خوانده شده است. شخصیت و موقعیت هر کس را از طریق همنشینانش می‌توان محک زد. بنابر این برای پرهیز از گناه و لغزش نباید با کسانی که گناه می‌پراکنند، معاشرت نمود.پیامبر فرمود: «المرءُ علی دین خلیله و قرینه» (وسائل الشیعه، ج 4، ص 207)روش آدمی بر طبق مذهب و سیرۀ دوست صمیمی اش خواهد بود. 2-فكر مرگ: یكى از چیزهاىی که بسیار مفید است كه فكر گناه را یا از بین مى‏برد و یا كم مى‏كند كه این به شدت و ضعف فرو رفتن در فكر مرگ بستگى دارد اگر انسان با این واقعیت انس بگیرد و مردن را باور دل سازد نقشى سازنده و بالا برنده دارد. قال امیرالمؤمنین على(علیه السلام): یاد مرگ دل را از تعلق به شهوات جدا مى‏سازد و انسان را از گناه و فكر گناه باز مى‏دارد(غرر الحکم ج2 ص 270) 3- تفكر در عواقب زیان بار گناه: اگر انسان توجه كامل داشته باشد كه معصیت افزون بر آثار سوء دنیوی، چه عذاب های غیر قابل تحمل اُخروی به دنبال دارد، مطمئناً از گناه دوری می جوید. قرآن میفرماید: «(در روز قیامت) گناهكار دوست دارد كه فرزندان، زن، برادر، همة خویشان و همة اهل زمین را فدا می كرد تا از عذاب نجات می یافت، (ولی) چنین نیست، (بلكه) آن آتش شعله كش است و ...»(آیه11-15 معارج) 4- جایگزین سازى اعمال و عادات نیكو؛ مانند: شركت دائمى در نماز جماعت، خواندن نماز شب، زیارت اهل قبور، دعا. خداوند توفیق ترک گناه به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۹/۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در این فرصت چند نکته کوتاه درباره کسبهای حلال و حرام اشاره میکنم: 1.کسبهای حلال در دین مقدس اسلام فراوان است مانند بسیاری از تجارت ها و زراعت ها و تولیدی های حلال. 2.برخی از کسب ها و درآمد ها ، حرام و نامشروع می باشد که به برخی از آنها اشاره می شود: مورد اول: درامدی که از راه فروش فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست آید. مورد دوم: درامدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و از این قبیل موارد، بدست می آید. مورد سوم :پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است. مورد چهارم :درآمد کارگری یا کارمندی که برای کار حرام مثل کم فروشی یا غش در کالا ها  بکار گیری شده است یا کم کار کاری کند. در  پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام‌ علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا يبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ايمان):زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پيداست(آیه 31 نور) ام سلمه نقل مى كند كه بعد از نزول آيه «يدنين عليهن من جلابيبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشكى خارج مى شدند به گونه اى كه به نظر مى رسيد بر سر ايشان كلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221) از تاريخ استفاده مي‏شود كه در صدر اسلام حتي يهودي و نصاري هم نوعي حجاب داشتند. البته حجاب‏هاي آنان با حجاب‏هاي مسلمين فرق داشته است. برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که : 1-اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است. 2-امر به معروف ونهی از منکر نیز واجب است  3-نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند ) بنابراین چون بدحجابی منکر است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است 4-از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی)  خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۹/۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یک مساله شرعی کوتاه درباره احکام نماز خدمتتون عرض کنم این است که اگر انسان واجبات غیر رکنی نماز مثل یک سجده  یا تشهد را در نماز سهوا ترک کند وظیفه چیست؟ در جواب به این مساله؛ عزیزان به چند نکته توجه داشته باشند: 1. اگر واجب غير ركني سهوا ترك شود نماز باطل نمي شود و قضا كردن آن لازم نيست به جز تشهد و يك سجده كه سهوا ترك شده باشد. (رساله مراجع مساله1263و1264) 2. اگر نمازگزار واجب غیر رکنی را مثل قرائت سوره یا ایستادن بعد از رکوع را  فراموش کند تا هنگامی که وارد رکن بعدی نماز نشده چنانچه متوجه شود باید برگردد و انجام دهد  اما اگر وارد رکن بعدی شود وظیفه ای ندارد اما اگر نمازگزار یک سجده يا تشهد را فراموش كند و در هنگام رکوع رکعت بعدی یا بعد از آن، متوجه شود، باید بعد از سلام نماز و پيش از بهم خوردن صورت نماز قضاي آن را بجا آورد و سپس سجده سهو را بجا آورد به نظر همه مراجع مطابق وظیفه عمل کرده است.  (رساله مراجع مساله1253) 3. هنگام قضای اجزاء فراموش شده باید تمام شرایط نماز مانند پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرط‌‌های دیگر را داشته باشد.(رساله مراجع م 1251) در  پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام‌ علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند متعال به همه ما توفیق نماز با حضور قلب عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد جهت اطلاع: در موارد قضای اجزاء فراموش شده و سجده سهو جهت اجزاء فراموش شده مساله اختلافی است.(ایات عظام سیستانی و مکارم قضای تشهد را لازم نمی دانند و همچنین ایت الله سیستانی سجده سهو برای قضای سجده را لازم نمی دانند.) @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۳ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- در قرآن برخی آیات تکرار میشود که حکمتهایی دارد که بیان میشود: 1-تکرار، گاهی برای تذکر و یادآوری نعمت های گوناگون است. نظیر تکرار آیه « فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ 2- گاهی برای هشدار و تهدید خلافکاران است. نظیر تکرار آیه « وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ (آیه 15 مرسلات) 3- گاهی برای فرهنگ سازی است. نظیر تکرار «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» در آغاز هر سوره. 4-گاهی برای اتمام حجّت است. نظیر تکرار آیه : وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (آیه 17 قمر) 5- گاهی برای انس بیشتر و نهادینه شدن است. نظیر تکرار آیه : اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً (آیه 41 احزاب) 6- تکرار نماز در هر شبانه روز، برای آن است که هر روز گامی به خداوند نزدیک شویم. کسی که از پله های نردبان بالا می رود، در ظاهر، پای او کاری تکراری انجام می دهد ولی در واقع در هر حرکت گامی رو به بالا می گذارد. کسی که برای حفر چاه کلنگ می زند، در ظاهر کاری تکراری می کند، ولی در واقع با هر حرکت، عمق چاه بیشتر می شود. 7- بقای زندگی با تنفس مکرر است و کمالات، در صورت تکرار حاصل می شود. با یک بار انفاق و رشادت، ملکه سخاوت و شجاعت در انسان پیدا نمی شود، همان گونه که رذائل در صورت تکرار، در روح انسان ماندگار می شوند خداوند توفیق فهم معارف دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi