eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
40 ویدیو
34 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر این آیات را یک قدری با تدبّر بخوانیم، انشاءالله اثر خواهد کرد @AhkameHarameRazavi
۸ آذر ۱۴۰۲
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۸ موضوع: (2) سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---   خداوند در قرآن می فرماید: «فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیهِ إِنَّ رَبِّی قَریبٌ مُجیبٌ» از خدا آمرزش بخواهید، آن گاه به درگاه او توبه کنید، که پروردگارم نزدیک و اجابت‌ کننده است(آیه 61 هود) در روایات عواملی برای استجابت زودتر دعا، ذکر شده است  که برخی را ذکر می کنیم: 1- بندگي و اطاعت خدا: هرچه خدا را بيشتر بندگي کنيم، خدا هم بيشتر به ما لطف مي کند. «من کان لله کان الله له» «هرکه براي خدا بود خدا هم براي اوست.» لذا پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بيان شيرين و پر معنايي در همين رابطه به ابوذر دارند: ابوذر! وقتي انسان مطيع و بنده باشد، به اندازه نمکي که به غذا مي زنند، دعا کافي است تا به مرادت برسي. (وسائل ج 7، ص 85) 2- تکرار و پافشاري در دعا: از امام باقر(علیه السلام) نقل شده: هيچ بنده اي در حاجت خود اصرار و پافشاري نمي کند مگر اينکه خداوند دعاي او را مستجاب مي کند. (وسائل ، ج 7، ص 55) 3- دل شکستگي و منقلب شدن و گريه در موقع دعا: امام صادق(علیه السلام) فرمود: هرگاه، اشک چشمت جاري شد و بدنت لرزيد پس آگاه باش که در آن موقع حاجتت برآورده شده است. (وسائل، ج 7، ص 73) 4- صدقه : صدقه دادن قبل از دعا نيز در فراهم شدن مقدمات استجابت مؤثر است؛ لذا پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)فرموده‌اند: «اول صدقه بدهيد هر كس دعا را با صدقه شروع كند دعايش رد نمي‌شود(عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 62) 5- استغفار و اقرار به گناه :يکي از مسائلي که در استجابت دعا مؤثر است طلب بخشش از خداوند و اقرار به گناهان مي باشد. (بحارالانوار، ج 22، ص 318) خداوند دعاهای ما را با خیر و مصلحت، استجابت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
۸ آذر ۱۴۰۲
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۸ مناسبت: ولادت امام سجاد علیه السلام به روایتی سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک به مناسبت ولادت امام چهارم علیه السلام . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: چهار گروه هستند در قیامت به "من" رسول خدا نزدیکترند و طبیعتا از برکات وجودی پیامبر برخوردار می شوند لذا در برخی ادعیه وارد شده که از خدا می خواهیم که  رویت پیامبر را در بهشت روزیمان کن و همچنین این افراد از شفاعت پیغمبر بیشتر بهره مند هست.از آن چهار گروه به دو گروه در این فرصت اشاره می شود: مورد اول حضرت می فرمایند: أحسنُکم خُلقاً، خوش اخلاقی.  اخم کردن و اوقات تلخی کردن و داد کشیدن و با چهره درهم کشیده برخورد کردن، تکبّر و حس برتر بینی از هیچکس در اسلام پذیرفته نیست. مورد دوم که حضرت می فرمایند: أقرَبُكُم مِنَ الناسِ. نزدیکترینِ شما به مردم. به عبارت دیگر دیگر مردمی بودن. برخی گمان می کنند باید در یک گوشه ای قرار بگیرند و تصور می کنند خیلی مهم و ویژه هستند که باید همه افراد دور سر آن بچرخند که این خطاست و سبک زندگی اسلامی این نیست. و کسی که در نظام اسلامی مسئولیتی دارد نسبت به این سبک اسلامی باید اهتمام ویژه ای داشته باشد و در حد توانش در میان مردم رفت و آمد داشته باشد، با مردم گفتگو کند و با قشرهای مختلف، ارتباط برقرار کند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.  خشنودی حضرت رضا علیه السلام صلوات متن اصلی: الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 175 جلسه 175، یک شنبه 1395/8/16 حدیث: عن زیدِ بن علیٍّ«علیهماالسلام»، عن آبائه«علیهم السلام» قال: قال رسول الله«صلی الله علیه وآله»: إنَّ أقرَبَکم مِنّی غداً و أوجبکم علیَّ شفاعةً أصدقکم لساناً و آداکم للأمانة و أحسنکم خلقاً و أقرَبکم من الناس. در قیامت. آن کسی که نزدیک به پیغمبر اکرم«صلی الله علیه وآله وسلّم» باشد، طبعاً از برکات وجود آن بزرگوار برخوردار است. آن کسانی که از آن بزرگوار دورند، قهراً از این انوار و این برکات محرومند. شاید هم مراد از غَد، اعمّ از قیامت و از بهشت باشد. در بهشت هم درجات مختلف است، بعضی ها در درجات عالیه ای هستند که خدای متعال به اینها دیدار پیغمبر، مجالست پیغمبر را روزی می کند. در دعا می خوانید که: من پیغمبرت را زیارت نکردم، أرِنی وَجهَه یا أرِنی رؤیَتَه فی الجنة. به هر حال، نزدیک بودن به پیغمبر، مقام بزرگی است، مقام بلندی است. و أوجَبَکم علیَّ شفاعةً، کسانی که شفاعتشان بر من لازم تر است؛ کأنّه بعضی از بندگان خدا و مؤمنین شفاعت آنها بر پیغمبر به عنوان یک وظیفۀ اخلاقی مسلّم و مقرّر است، پیغمبر وظیفۀ خود می داند که از اینها شفاعت کند، لکن اینها هم درجاتی دارند، بعضی هستند انگیزه و میل به شفاعتِ اینها زیادتر است، بعضی در این حدّ و در این مرتبه نیستند. کسانی که منزلتشان به آن بزرگوار نزدیکتر و شفاعتشان اوجب است، چه کسانی هستند؟ 1- أصدَقُکم لساناً، کسانی که زبانشان به دروغ نمی چرخد، صادقترین شما در زبان. صدق در عمل هم داریم، آن، بحث دیگری است. صدق در لسان. که انسان مقیّد باشد، مواظب باشد که این زبان به خلاف واقع نچرخد. یکی از گرفتاریهای امروز ما همین است. یک چیزهایی را بر زبان می آوریم که یا گاهی می دانیم خلافِ واقع است؛ گاهی هم حداقل، نمی دانیم که موافقِ واقع است. که در یک روایتی دارد: کَفی المرءُ کِذباً أن یُحَدِّثَ بِکلِّ ما سَمِع. شایعه پراکنی ها همین است، شایعه پراکنی یعنی: قولِ به غیر علم. یک چیزی یک کسی می گوید، شما بجای اینکه اگر شبهۀ غیبت است، نهی اش کنید؛ می شنوید و خوشتان می آید! و بعد جای دیگر آنرا نقل می کنید! گاهی هم می گوییم: «می گویند»! به خیال اینکه اگر بگوییم «می گویند»، مشکل برطرف می شود. داری حرف را منتقل می کنی.
۸ آذر ۱۴۰۲
2- و آداکم للأمانة، کسی که امانت را بیشتر از دیگران رعایت می کند. امانت انواعی دارد، گاهی پولهایی در اختیار ماست، گاهی وظائفی بر عهدۀ ماست، اینها همه امانت الهی است. بعضی در کیفیتِ خرج بیت المال مراعات نمی کنند! اداء امانت نشده است. شما یک جا مدیرید؛ این مدیریت، این مسئولیت یک وظائفی، تعهدهایی دارد، اگر آن تعهدها را رعایت نکردیم، ادای امانت نکردیم! نوع دیگر امانت، عهود الهی است؛ فرض بفرمایید معارف الهی در ذهن ماست، یک چیزهایی را از معارف الهی می دانیم. اینها را بایستی به مردم برسانید، بیان کنید؛ فعلی العالِم أن یُظهِرَ علمَه، لَتُبَیِّنُنَّه للناس و لاتَکتمونَه. یکی از مشکلات جوامع ما، جوامع اسلامی، مشکل ندانستن است. نه فقط جوامع اسلامی، غیرِ جوامع اسلامی هم همین طور است. نمی دانند، یا اکثرِ آنچه را که باید بدانند، نمی دانند! اگر من و شما زبانمان را گویا کردیم به آنچه از معارف که علمِ به آن داریم؛ بخش مهمی از این جهل برطرف خواهد شد. البته باید زبان مخاطب را هم بلد بود، با هر زبانی نمی شود تبلیغ کرد و احکام الهی را بیان نمود. 3- و أحسنُکم خُلقاً، خوش اخلاقی. این هم از وظائف ماست. باید خوش اخلاق باشیم. اخم کردن و اوقات تلخی کردن و داد کشیدن و عبوس برخورد کردن، تکبّر و تَرَفُع کردن از هیچکس در اسلام پذیرفته نیست، از من و شما که عمامه @AhkameHarameRazavi
۸ آذر ۱۴۰۲
امام خامنه‌ای حفظه الله حکم لمس قرآن و نام مبارک خداوند متعال و اسامی انبیاء و معصومین علیهم السلام استفتاء (ج 291/2) حکم لمس قرآن و نام مبارک خداوند متعال و اسامی انبیاء و معصومین (علیهم السلام) و القاب و کنیه آنها بدون وضو، در حال جنابت، حیض و استحاضه و نفاس چیست؟ نظر جلسه پژوهشی 291: مس قرآن: بدون وضو و نیز جنب و حائض و نفساء: جایز نیست. اسماء و صفات خاص خداوند: بدون وضو بهتر است ترک شود ولی بر جنب و حائض جایز نیست ولی نفساء احتیاط در اجتناب است. اسامی انبیاء و معصومین (علیهم السلام) و القاب و کنیه آنها: بدون وضو نیز بهتر است ترک شود؛ ولی بر جنب و حائض بنابر احتیاط جایز نیست. @AhkameHarameRazavi
۸ آذر ۱۴۰۲
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۹ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---   خداوند در قرآن می فرماید: يَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِكَ شَهِيداً عَلى‌ هؤُلاءِ : روزی را که در هر امتی، گواهی از خودشان برایشان برانگیزیم، و تو را هم بر این امت گواه آوریم (آیه 38 نمل)  «شاهد» و «شهید» معنی حضور را می دهد.در زبان عربی به «گواه » از آن جهت «شاهد» می گویند که کسی حق دارد در مورد واقعه ای گواهی بدهد که در آن واقعه حاضر باشد، یعنی انسان در مورد واقعه ای که در آن حضور دارد و احساس می کند و بالعیان آن را می بیند حق دارد شهادت بدهد.این مساله ای است در باب «قضاء» (قضاوت)، می گویند شهادت به علم جایز نیست، شهادت به عین و به حس جایز است، یعنی اگر شما چیزی را یقین دارید و شک ندارید ولی ندیده اید، مثلا یقین دارید همسایه شما دزدی کرده است و از یک احتمال هم نمی دهید که دزدی نکرده، یعنی هیچ احتمال اینکه بتوانید توجیه هم بکنید نمی دهید،و یقین دارید؛ولی باز هم تا به چشمتان ندیدید،حق ندارید بگویید. در این باره که امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احادیث متعددی آمده است. امام صادق(علیه السلام) فرمود: « روز پنج‌شنبه اعمال مردم به رسول خدا و ائمه(علیهم السلام) عرضه می‌شود». (بحار، ج23، ص 345) در روایت دیگر آمده: در هر عصر و زمانی، امامی از ما اهل بیت علیهم السلام، شاهد و ناظر اعمال مردم است. رسول خدا شاهد بر اعمال ما است».(بحار، ج23، ص 347)  در توقیعی از حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده:  به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستی‌‌های عملکرد شما آگاه هستیم. چیزی بر ما پوشیده نمی‌ماند».(بحار،ج53، ص 175) خداوند توفیق ترک گناهان را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
۹ آذر ۱۴۰۲
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۹ موضوع: سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---   اميرالمؤمنين(علیه السلام) فرمود:  « الدَّاعِي بِلَا عَمَلٍ كَالرَّامِي بِلَا وَتَرٍ»؛ «دعاکننده اي که بدون عمل است مثل کمان بدون زه مي باشد. (غررالحکم، ص 193، ح 3767) در روایات موانعی برای استجابت دعا ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:  1-تلاش نکردن : انسان بايد در راستاي همان دعايي که کرده تلاش و کوشش کند و گرنه دعاي او مستجاب نخواهد شد. و از این جهت در روايات آمده: شخصي که در خانه نشسته و از خدا درخواست رزق مي کند خدا دعاي او را مستجاب نمي کند. (كافي، ج 2، ص 511) 2-گناه: از امام باقر(علیه السلام) روايت شده: «گاهي بنده اي به درجه اي مي رسد که بناست دعايش به زودي يا آينده نزديک مستجاب شود ولي گناهي از او سر مي زند، آنگاه خداوند به ملائکه خطاب مي کند: حاجت او را برآورده نکنيد چرا که او متعرض سخط من شد و مستحق محروميت. (وسائل ج 7، ص 145) 3-ظلم به ديگران: خداوند به حضرت عيسي(علیه السلام) فرمود: به مردم بگو دعاي کسي که به ديگران ظلم کرده را مستجاب نخواهم کرد. (عدة الداعي، ص 66) 4-خلاف حکمت و مصلحت بودن : از خداوند حکيم در حديث زيباي قدسي حکايت شده: اي بندگان من در آنچه به شما امر کرده ام عبادت و بندگي مرا انجام دهيد و مصالح خود را به من ياد ندهيد، چرا که من عالم ترين به مصالح شما هستم و نسبت به مصالح شما بخل نمي ورزم. (تنبيه الخواطر، ص 350) 5-لقمه حرام : رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «هر کس لقمه‌ای از حرام بخورد، تا چهل شب نمازش قبول نمی‌شود و تا چهل صبح دعایش مستجاب نمی‌گردد»(بحار، ج ‏۶۳، ص ۳۱۴) خداوند دعاهای ما را با خیر و مصلحت، استجابت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
۹ آذر ۱۴۰۲
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۹/۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در این فرصت کوتاه چند نکته درباره خرید وفروش خدمت شما خوبان یادآوری می کنم: 1.    یکی از چیزهایی که در هنگام خرید و فروش حرام است، فریب دادن طرف مقابل  است مثلا اگر از سالم بودن یا  معیوب بودن کالا سوال می کند نباید دروغ بگوید یا اگر فروشنده به جنسی که کهنه هست، صورت ظاهری خوبی بدهد که مشتری متوجه کهنه بودن نشود، حرام است و کسی که در معامله فریب خورده با وجود شرایط حق فسخ و بهم زدن معامله را دارد. 2.    در خرید و فروش اموری مستحب است که به برخی از آنها اشاره می شود: الف : فروشنده در قیمت جنس بین مشتری ها فرق نگذارد مگر به لحاظ فقر، دینداری و تقوا و مانند آن ، مثلا اگر فقیر است به او ارزانتر بفروشد.  ب: کسی که با او معامله کرده ، اگر پشیمان شود و از او تقاضای به هم زدن معامله را داشته باشد ، بپذیرد. ج: فروشنده و مشتری درقیمت جنس سخت گیری نکنند مگر برای دوری از زیان دیدن . د: فرد در ابتدای نشستن برای کسب و کار، شهادتین را بگوید و هنگام انجام هر معامله ، تکبیر (اللُه أکْبَر) بگوید.  (رساله مراجع ،اقسام معاملات، مستحبات خرید وفروش در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.   خداوند متعال در مال و عمر همه محبین اهل بیت علیهم السلام برکت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
۹ آذر ۱۴۰۲
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۹/۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.در این فرصت چند نکته کوتاه درباره احکام نماز جماعت خدمت شما خوبان اشاره می کنم: 1.   مسافرینی که می خواهند در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کنند، به دو روش می توانند اقتدا کنند: روش اول: هنگامی که امام جماعت مشغول خواندن تسبیحات است اقتدا کنند و حمد و سوره را قرائت کنند و اگر فرصت برای سوره نیست حداقل حمد را بخوانند و خودشان را به رکوع امام جماعت برسانند بلکه اگر برای خواندن حداقل حمد فرصت نیست(بنابر احتیاط واجب) در حالت ایستاده اقتدا نکنند. روش دوم: هنگامی که امام کاملا در رکوع قرار گرفت، اقتدا کنند و بدون خواندن حمد و سوره به رکوع بروند، ولی هنگامی که امام برای رکوع رکعت سوم تکبیر می گوید یا در حال رفتن به رکوع می باشد، اقتدا صحیح نیست. 2.   اگر امام جماعت تشهد و سلام رکعت آخر را می خواند، اما وظیفه ماموم تشهد و سلام خواندن نیست؛(مثل کسی که یک رکعت از امام عقب است) بهتر است ماموم نیم خیر بنشنید و تشهد را بخواند و صبر کند تا امام سلام بدهد و همچنین می تواند از ابتدا تشهد قصد فرادا کند و برخیزد.(جهت اطلاع مکارم: احتیاط واجب تا پایان نیم خیز بنشیند)   در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.   تعجیل فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات @AhkameHarameRazavi
۹ آذر ۱۴۰۲
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۹/۱۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از دستورات قرآن پوشش و حجاب است که خانم در برابر نامحرم باید بدن و موی خود را بپوشاند و زینتهای خود را نیز اشکار نکند، بنابراین خانمی که ناخن مصنوعی کاشته باید از نامحرم بپوشاند، اما سوالی که در اینجا شاید به ذهن شما برسد این است که آیا کاشت ناخن مصنوعی جایز است؟ در جواب سه  نکته کوتاه عرض می شود: 1.    کاشت ناخن ومژه مصنوعی در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد، جایز نیست. 2.     کسی که ناخن یا مژه مصنوعی کاشته، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد و با توجه به امکان جدا سازی، چنانچه فرد بر ندارد و جدا نکند وضو و غسل صحیح نیست. کسی که ناخن مصنوعی را با وجود امکان جدا سازی برندارد، وضو و غسل او باطل است و با توجه به ناقص بودن وضو و غسلش توقفش در مساجد و زیر گنبد حرم اما رضا علیه السلام جایز نیست و همچنین نماز فرد باطل و روزه های فرد دچار اشکال می شود و همچنین خانم که با این ناخن فوت کند غسل میت او نیز دچار اشکال می شود. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و اتحاد بین مسلمین صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
۱۰ آذر ۱۴۰۲
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۱۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم در روایات آمده، خداوند دو حجت بر بندگانش ارزانی داشته است که ملاک تشخیص حق از باطلند؛ چنان‌که امام کاظم(علیه السلام) می‌فرمایند: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَیْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ: وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول: به‌درستی که خداوند دو حجت بر بندگانش دارد، یکی حجت ظاهری و دیگری حجت باطنی؛ اما حجت ظاهری همان رسولان و انبیا و ائمه: هستند و اما حجت باطنی، همان عقل است (اصول کافی، ج1، ص16) به همین خاطر اهل جهنم می گویند اگر از هر کدام از عقل یا دین پیروی می کردیم اهل جهنم نمی بودیم:«لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا في‏ أَصْحابِ السَّعير»؛ اگر ما (به سخنان انبیاء) گوش میکردیم يا تعقّل مى‏كرديم، در ميان دوزخيان نبوديم.‏(آیه 10 ملک) ؛البته اگر کسی واقعا از عقل تبعیت کند عقل دست او را در دست شرع خواهد گذاشت. برای تشخیص حق ملاکهایی وجود دارد که ذکر میشود: 1- عقل: نخستین معیار برای بازشناسی حق از باطل، عقل است. خداوند انسان را موجودی متفکر آفریده و برای شناخت حق و حقیقت، عقل را به وی عطا کرده است و در سراسر قرآن همۀ انسان‌ها را به تفکر، تعقل و تدبّر فراخوانده است. عقل در دین اسلام از جایگاه بسیار بلندى برخوردار است تا جایى كه اساساً اسلام را «دین عقل و فطرت» مى‏گویند. امام صادق(علیه السلام) در تبیین عقل فرمودند: «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اُكْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَان: عقل آن است که خدای رحمان به آن، عبادت و بهشت جاویدان با آن، کسب می‌شود».( اصول کافی، ج1، ص11) 2- قرآن کریم:یکی از بهترین معیارهای شناخت حق از باطل، «قرآن» است. چون باطل به قرآن راه ندارد؛ چنان‌که خود قرآن به این نکته تصریح کرده است: «از جلو رو و پشت سرش باطل به آن راه نمى‏ كه فرو فرستاده‏اى است از سوى [خداى‏] با حكمت و ستوده»( فصلت، آیۀ 42) 3-معصومان علیهم السلام:زیرا معصوم، گفتار و رفتارش مطابق با واقع و حق است. امام صادق(علیه السلام) فرمود: «به ‏خدا سوگند، ما صراط ‏مستقیم هستیم».( تفسیر نور الثقلین، ج1، ص36)  بر همین اساس، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ(الامالی صدوق، ص89) خداوند توفیق تشخیص حق و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
۱۰ آذر ۱۴۰۲
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۱۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم  امام علی(علیه السلام) درباره منابع زیاد عبرت گیری می فرماید: اَکْثَرُ العِبَرُ وَ اَقَلُّ الاِعْتِبَارُ:عبرتها چه بسیارند و عبرت گیرچه کم!(حکمت 289 نهج البلاغه) برخی از منابع عبرت گیری عبارتند از:  1- دنیا، سرای عبرت: یک نگاه عموعی به دنیا و ویژگیها و سنتهای حاکم بر آن، جدای از وقایع تاریخی، پندهای فراوانی به انسان می دهد. قوانینی بر دنیا حاکم است که هر یک می تواند درس عبرتی برای انسان باشد امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام فرمود: پسر عزیزم! من تورا از دنیا و تحولات گوناگونش و نابودی ودست به دست گردیدنش آگاه کردم و از آخرت و آنچه برای انسانها در آنجا فراهم است اطلاع دادم و برای تو از هر دو مثال زدم تا به آن پندپذیری و براساس آن در زندگی گام برداری.( نامه 31 نهج البلاغه) 2-تاریخ مدرسه عبرت آموزی: بخش عظیمی از آیات قرآن، ذکر مباحث تاریخی در قالب داستان، قصه و خاطره تاریخی است و همه اینها با هدف پندآموزی و عبرت دهی به مخاطبان صورت گرفته است. زیرا غالبا پس از ذکر هر قصه یا جریان تاریخی، به این هدف اشاره شده است  لَقَدْ کَانَ فِی قِصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاِولِی الاَلْبَابِ: در سرگذشت آنها درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود(حکمت 297 نهج البلاغه) 3- مسافرت و عبرت آموزي: در بيش از ده آيه قرآن، مردم را تشويق و ترغيب به مسافرت (سير في الارض) نموده است. مسافرت و سير در زمين در فرهنگ قرآن، به معناي جهان گردي بي هدف نيست. بلكه به معناي پندگيري و عبرت آموزي و شناخت نشانه هاي خداوند و آگاهي از قدرت او و بررسي حوادث تاريخي گذشتگان است. سِیرُوا فِی الاَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ: در روی زمین سیر کنید و ببینید عاقبت کار مجرمان به کجا رسید!( سوره نمل، آیه 69) خداوند بصیرت وعبرت گیری از حقایق را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
۱۰ آذر ۱۴۰۲