eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
32 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
این امنیتِ اخلاقی که ما بارها ذکر کردیم، گفتیم در جامعه امنیتِ جانی فقط معیارِ امنیت نیست که بگوییم جامعۀ ما امن است چون مردم درِ دکّان یا مدرسه یا در مسیر رفت و آمد و در خیابان، کسی به آنها تعرّض نمی‌کند. امنیت فقط این نیست، امنیتِ اخلاقی لازم است، امنیت اعتقادی لازم است. امنیت اخلاقی یعنی اینکه ما آنچه شارع مقدس مرز قرار داده است، حرام قرار داده است، آنرا انجام ندهیم. مرزش مرزِ شارع است. یک جا ممکن است گفتنِ یک چیزی لازم باشد، شرع باید بگوید، معیارِ شرعی باید مشخص بکنند که کجا لازم است، کجا حرام است. اینهایی که معیارهای شرعی را قبول ندارند، اینجا گیر می‌کنند، بَلبَشو بوجود می‌آید. معیار شرعی، خط را مشخص می‌کند. بنابراین، لاتَغتَب فتُغتَب و لاتَحفِر، حَفر کردن، و لاتَحفِر لأخیکَ حُفرةً فَتَقَع فیها؛ چاهی برای دیگری، حفره‌ای برای دیگری حفر نکن! که اگر کردی، خودت هم در آن می‌افتی. اینها همه‌اش کلمات استعاری است، کلماتِ فصاحت‌آمیزِ اُمَراءُ الکلام است، ائمه«علیهم‌السلام» اُمراء الکلام بودند. خیال نکن که اگر این راه، سنگلاخ بود، فقط دیگران از این سنگلاخ زحمت می‌بینند. نه، خودِ شما هم زحمت می‌بینی. بعد فرمود: فإنَّک کما تَدین تُدان، همانطور که با دیگران رفتار می‌کنی، همانطور با تو رفتار خواهد شد. این، یک قاعدۀ کلّی است. البته در موارد دیگر هم شبیهِ این در روایاتِ دیگر نسبت به گناهان و تخلفات دیگر، مطالبی ذکر شده. این روایت دربارۀ غیبت بود و بعد هم حفره، یعنی هر توطئه‌ای برای دیگری بچینی. اگر شما باب توطئه‌چیدن و دسیسه‌چینی و زمینه خراب کردن و آبروریزی را باز کردید، یا از آن بابی که دیگری باز کرده، شما هم وارد شدید؛ طبعاً به توسعۀ این عمل، این تخلف، این گناه کمک کردید! وقتی کمک کردید، عمومی شد، خودِ شما هم مشمول آن خواهید شد. این، یک قاعدۀ کلّی است، اینها حکمت است، چیزهایی است که به نظر انسان ممکن است واضح بیاید، اما وقتی دقت می‌کند می‌بیند دریایی از معرفت و حقیقت در این خفته است.[1] امالی، صفحۀ 505 @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض؛‏ [اعراف/96] و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى ‏آوردند و تقوا پیشه مى‌‏كردند، برکت‌هایی از آسمان و زمین را بر آنها مى‌‏گشودیم‏» در روایات، عوامل زیادی برای زیاد شدن روزی انسان‌ها ذکر شده است که برخی اشاره می کنیم: 1- راستگویی و نیکی به والدین :پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «به هر که راستگویى در گفتار، انصاف در رفتار، نیكى به والدین و صله رحم الهام شود، اجلش به تأخیر مى افتد و روزیش زیاد مى‌شود(أعلام الدین؛ ص365) 2-نیت خوب داشتن: امام باقر(علیه السلام ) می فرماید: هر که خوش نیت باشد، روزی اش افزایش می یابد. (بحار، ج ۵۷، ص ۱۷۵) 3- سحرخیزی و دنبال روزی رفتن در آغاز روز: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «صبح زود در طلب روزى و حاجت‌هاى خود بروید، زیرا صبح- خیزى مایه بركت و رستگاریست(نهج‌الفصاحه، ص371) 4- نماز شب: امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: «َنماز شب، روزى را زیاد و قرض را ادا مى ‌نماید(ثواب‌الاعمال ،ص42) -خداوند رزق پاک و حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.شخصی به نام ابوهاشم جعفری از اصحاب امام هادی علیه السلام، می گوید از جهت معیشتی در یک مضیقه و سختی زیادی واقع شدم و رفتم محضر امام هادی علیه السلام تا گله و شکایتی کنم، پس از اینکه اجازه ورد گرفتم، همین که نشستم و قبل از اینکه یک کلمه حرفی بزنم حضرت فرمودند ابوهاشم شکر کدامیک از نعمتهای خدا را می خواهی ادا کنی؟ ابوهاشم می گوید جا خوردم و سپس حضرت خودشان برخی از نعمتها را بیان کردند: رَزَقَکَ الْإِیمَانَ،. فَحَرَّمَ بِهِ بَدَنَکَ عَلَی النَّارِ، اوّلین نعمتِ بزرگی که خدا به تو داده، نعمت ایمان که با این ایمان جسم تو را بر آتش جهنم حرام کرد. رَزَقَکَ الْعَافِیَة فَأَعَانَتْکَ عَلَی الطَّاعَةِ، به تو عافیت داد تا با این عافیت، بتوانی اطاعت خدا کنی؛ چه عافیتِ جسمی، چه عافیتِ محیطی، چه عافیتِ درونی. این هم یک نعمت، نعمتِ بسیار بزرگ. وَ رَزَقَکَ الْقُنُوعَ فَصَانَکَ عَنِ التَّبَذُّلِ، روحِ قناعت را به تو داد، تو را از تبذّل، یعنی وِلخرجی، دست و دلبازی‌های بیجا باز داشت. این هم یک نعمت بزرگی است. حضرت در پایان فرمودند: ابوهاشم احساس کردم که آمدی نزد من که از خدا شکایت کنی و من این نعمتها را به تو متذکر شدم و مبادا زبان بگشایی به شکایت از کسی که باید از او شکر کنی البته حضرت در پایان به او کمکی هم داشتند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.    خداوند به همه ما توفیق شکرگزاری از نعمتهایش را عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد متن اصلی: الشرط الخامس: ان لایکون السفر حراماً (هل الشرط ابتدائی ام استمراری؟)- درس 141 جلسه 141، سه شنبه 1395/1/24 حدیث : عن أبی هاشمِ الجعفری، که از اصحاب حضرت جواد و امام هادی«علیهماالسلام» است. قال: أصابَتنی ضیقةٌ شدیدة، در یک تنگی و عسرتِ زیادی واقع شدم؛ بی‌پولی و سختی. فَسِرْتُ إِلَی أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ«علیهماالسلام»، رفتم خدمت علی بن محمدٍ الهادی«علیه‌السلام». فَأَذِنَ لِی فَلَمَّا جَلَسْتُ قَالَ: یَا أَبَا هَاشِم! أَیَّ نِعَمِ اللَّهِ«عَزّوجَلَّ» عَلَیْکَ تُرِیدُ أَنْ تُؤَدِّیَ شُکْرَهَا، به مجرّدی که نشستم، قبل از اینکه من یک کلمه حرفی بزنم، فرمود: أبوهاشم! شکر کدامیک از نعمتهای خدا را می‌خواهی ادا کنی؟ قَالَ أبوهَاشِمٍ: فَوَجَمْتُ، یِکّه خوردم! من آمدم خدمت حضرت، شکایت کنم؛ ایشان به من می‌گوید: شکر کدام نعمت را می‌خواهی بکنی؟ فَلَمْ‌أَدْرِ مَا أَقُولُ لَهُ، نفهمیدم در جواب این بزرگوار چه بگویم. فَابْتَدَأَ«علیه‌السلام»، خودِ حضرت شروع به صحبت کرد. فقال: رَزَقَکَ الْإِیمَانَ، اوّلین نعمتِ بزرگی که خدا به تو داده، ایمان است. فَحَرَّمَ بِهِ بَدَنَکَ عَلَی النَّارِ، خدای متعال به تو ایمان داد، با این  ایمان جسم تو را بر آتش جهنم حرام کرد. وَ رَزَقَکَ الْعَافِیَة فَأَعَانَتْکَ عَلَی الطَّاعَةِ، به تو عافیت داد تا با این عافیت، بتوانی اطاعت خدا کنی؛ چه عافیتِ جسمی، چه عافیتِ محیطی، چه عافیتِ درونی. این هم یک نعمت، نعمتِ بسیار بزرگ. وَ رَزَقَکَ الْقُنُوعَ فَصَانَکَ عَنِ التَّبَذُّلِ، روحِ قناعت را به تو داد، تو را از تبذّل، یعنی وِلخرجی، دست و دلبازی‌های بی‌مورد، بیجا باز داشت. این هم یک نعمت بزرگ. بعد از بیان این سه نعمتِ بزرگ، فرمودند: حالا کدامِ اینها را می‌خواهی شکر کنی؟ سپس فرمودند: یَا أَبَاهَاشِمٍ! إِنَّمَا ابْتَدَأْتُکَ بِهَذَا، من اینها را به تو ابتدائاً گفتم، لأَنِّی ظَنَنْتُ أَنَّکَ تُرِیدُ أَنْ تَشْکُو (یا أن تَشکُوَ) إِلَیَّ مَنْ فَعَلَ بِکَ هَذَا، من احساس کردم تو آمدی شکایت کنی از آن کسی که این نعمتهای بزرگ را به تو داده، از خدای متعال شکایت کنی! چون احساس کردم آمدی شکایت کنی، جلوی تو را گرفتم از شکایت کردن که مبادا زبان بگشایی به شکایت از کسی که باید از او شکر کنی. وَ قَدْ أَمَرْتُ لَکَ بِمِائَةِ دِینَارٍ، صد دینار هم گفتم به تو بدهند، فَخُذْهَا، برو بگیر! یعنی حضرت، او را محروم هم نکردند- صد دینار یعنی صد سکۀ طلا- این را هم گفتم به تو بدهند، شکایت از خدای متعال نکن امالی، صفحۀ 498
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ: ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!(آیه 5 قصص) اینکه گفته میشود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) کشتار زیادی موقع ظهور برپا می کند،غلط است که با دلایلی رد میشود که به برخی اشاره میشود: 1-عمل به سیره پیامبر: امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به سیره جدش عمل می کند و سیره پیامبرحمت است؛ «وَما اَرْسَلْناكَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمينَ» راوی از امام باقر (علیه السلام) سوال کرد:وقتي که قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قيام کند به چه روشي با مردم رفتار کند؟ فرمود: بهمان روشي که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با مردم داشت تا اسلام ظاهر و آشکار گشت.(اثبات الهداة ،ج 3 ،ص 455) 2- امام علیه السلام برای اجرای عدالت ظهور می کند و عدالت با کشتار و خونریزی شدید ناسازگار است 3-برخی از کشتارها که در روایات آمده، مربوط به وضعیت دنیا قبل از ظهور است و ربطی به ظهور ندارد. 4-بیشتر روایات کشتار از اسرائیلیات است و ضعیف است، و راویانش کذاب و دروغگو هستند. سازندگان اين احاديث، به خاطر ترساندن مردم از اهل بيت(علیهم السلام) و مخدوش كردن چهره آنها و توجيه جنايات خود دست به جعل حديث زده اند. 5- در احاديث آمده است كه تمام ساكنين زمين و آسمان از حكومت او خشنود مي شوند(بحار؛ ج52، ص129) و به همه مردم بشارت ظهور او داده شده است ؛ بنابراين چنين فردي نمي تواند خونريز باشد، مگر برخي خونهايي كه بايد ريخته شود و چاره اي در آن نيست. خداوند ما را از یاران حقیقی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۹/۲۱ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.  در این فرصت کوتاه چند نکته درباره احکام نماز و روزه مسافر خدمت شما خوبان یادآوری کنم: 1. اگر مسافری در شهری مثل مشهد قصد ده روز کند باید نماز را کامل بخواند.البته قصد ده روز به شرطی صحیح است که بداند ده روز کامل می ماند که ده روز کامل یعنی حداقل 240 ساعت بتواند در مشهد بماند و اگر شب آمده حداقل تا غروب روز دهم بماند.  2. اگر مسافری قصد ده روز کند و یک نماز چهار رکعتی ادائی بخواند و از تصمیمش منصرف شود تا زمانی که آنجا هست باید نماز را کامل بخواند. 3.مسافری که نمازش شکسته است چنانچه بخواهد در رکعت سوم امام جماعت اقتدا کند نمی تواند در هنگامی که امام  جماعت برای رکوع رکعت سوم تکبیر می گوید یا در حال رفتن به رکوع هست اقتدا کند بلکه باید زمانی که امام در رکوع مستقر شد اقتدا کند یا هنگامی که امام جماعت ایستاده هست اقتدا کند اما در این صورت نمازگزار باید حمد و سوره را بخواند و اگر فرصت ندارد حداقل حمد را بخواند و خودش را به رکوع برساند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. جهت قبول زیارت و سلامتی همه زائرین صلواتی را عنایت بفرمایید خداوند متعال سفر همه مسافرین بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۱ موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود: 1- جهنمی شدن: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند متعال می‌فرماید: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهی به دست می‌آورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ کنم(بحار، ج 103، ص 5) 2-فقر و تنگدستی: بسیاری از مردم از فقر و تنگدستی می‌نالند. در حالی که اگر به رفتار خودشان توجه داشته باشند می‌توانند علت آن را بیابند. حرام‌خواری و خباثت‌خواری خود مهمترین عامل فقر و تنگدستی است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: کسی که مالی از راه غیرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست می‌کند. (بحارالانوار، ج 103، ص 5) 3- عدم  استجابت دعا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمی‌شود و گوشتی که آن لقمه حرام می‌رویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313) 4- حسرت عظیم در قیامت: امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود: بزرگ‌ترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد و برای فرد دیگر به ارث گذارد و او آن را در راه اطاعت و بندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت شود و اولی به واسطه آن مال حرام (نخورده) وارد جهنم گردد. (بحارالانوار ج 103 ص 12 ) 5- اعراض خدا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرموده است: کسی که مال مؤمنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهای نیک او را نکوهیده می‌دارد و آنها را درنامه اعمال نیک او می‌نویسد تا توبه کند و مالی راکه از آن مؤمن گرفته به او برگرداند. (بحار‌الانوار ج 104 ص 294 ) خداوند روزی حلال به همه عنایت  بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۹/۲۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از گناهان کبیره که اثر بسیار منفی در جامعه و اجتماع دارد، تهمت است که به جهت اهمیت نکاتی را در این زمینه اشاره می کنم: ۱.تهمت از جهت شرعی این است که انسان به دیگری، عیب یا گناه یا عمل ناروائی نسبت بدهد که واقعیت ندارد. ۲.اگر فردی  به دیگری تهمتی بزند وظیفه اش این است که فورا از گناهش توبه کند و این گناه را ترک کند و به نظر امام خامنه ای و برخی دیگر از مراجع وظیفه این است که بايد گفته‌هاى خود را که به هرکس رسانده، تکذيب کند و اعلام کند که اشتباه کرده است و  از شخصى که به او اهانت شده در صورت امکان، تحصيل رضايت نمايد).استفتاء خصوصی امام خامنه ای و سایت معظم له ( ایت الله سیستانی: حلالیت طلبیدن لازم نیست البته اگر جبران هتک محسوب شود بنابر احتیاط واجب لازم است.رساله جامع ج 2 م 471) ۳.همچنان که تهمت زدن به يك شخص گناه است، تهمت زدن به يك نظام اسلامى، به يك مجموعه، گناه بسيار بزرگترى است. کسى که نظام اسلامى را - که علیه فساد و ظلم و بیدادگرى و تبعیض در دنیا قیام کرده است - به استبداد و ضدیت با آزادى و ضدیت با حقوق بشر متهم کند، یا خود دشمن است، یا فریب دشمن را خورده است.بیانات امام خامنه ای. ۱۳۸۱/۰۹/۰۱بیانات در خطبه‌های نمازجمعه‌‌ در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.    خداوند دلهای مومنین را به یکدیگر نزدیک کند، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۱ موضوع: ای سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم امام علی(علیه السلام) ایمان را دو گونه معرفی میکنند: فَمِنَ الْإِيمَانِ مَا يَكُونُ ثَابِتاً مُسْتَقِرّاً فِي الْقُلُوبِ وَ مِنْهُ مَا يَكُونُ عَوَارِيَّ بَيْنَ الْقُلُوبِ وَ الصُّدُورِ إِلَى أَجَلٍ مَعْلُومٍ (خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه: ) از ايمانها ايمانى در دلها ثابت و برقرار، و ايمانى بين دلها و سينه‏ها تا مدتى معين عاريتى و ناپايدار است. امام خامنه ای در توضیح این حدیث می فرمایند: دوگونه ایمان داریم؛ ایمان ثابت و مستقر، و ایمان مستودع و عاریه‌ای. 1.ایمان ثابت و مستقر، یعنی جای گرفته‌ی در قلب، تکیه کرده‌ی به یک استدلال و یک بینش عمیق، و پشتیبانی شده‌ی با عمل صالح. 2.نوع دیگر ایمان این است که با احساسات پیدا شده، با منطق پیدا نشده؛ انسان پای آن، عمل صالح نگذاشته؛ همین‌طور شعارِ ایمانی داده و گاهی هم خیلی تند شعار داده؛اما پای این، عمل صالحی که به‌خاطر آن با نفس ِ خودش مجاهدت و مبارزه کند، خرج نکرده؛ یعنی این ایمان با عمل صالح آبیاری نشده؛ این می‌شود ایمان عاریه‌یی. ایمان عاریه‌یی هم ایمان است؛ نه این‌که آن شخص، منافق است؛ ایمانش راسخ نیست؛ لذا زود زایل می‌شود. در چه مواقعی این‌گونه ایمان زایل می‌شود؟وقتهای امتحان و لحظات هوای نفس. مثلاً اگر کسی پولکی است، هنگامی‌که بین پول و حفظ ایمان، سر دو راهی قرار بگیرد، ایمان می‌پرد و تمام می‌شود. بعضی‌ها دچار وسوسه‌های نفسانی و شهوات جنسی هستند؛ بعضی‌ها دچار مقام‌پرستی‌اند؛ هر کسی یک‌طوری است. هر کدام از ماها لغزشگاهی داریم؛ چنان‌که روزگاری که عصر شبهه باشد، ایمان بسیار متزلزل است و ممکن است کسی در روز با ایمان باشد ولی شب ایمان خود را از دست داده باشد(۱۳۸۳/۰۸/۲۰) امام صادق علیه السلام به یكی از اصحاب و یارانشان فرمودند: این دعا را زیاد بخوان. «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ ( كافی،ج2، ص 72). یعنی خدایا من را از آن هایی كه ایمانشان موقت و عاریه هست قرار نده. در زیارت عاشورا در چندین جا می گوییم؟ (و ان یثبّت لی عندكم قدم صدق) و در سجده زیارت عاشورا می گوییم: و ثبّت لی قدم صدق عندك مع الحسین بنابراین ایمانی در اسلام ارزش دارد که مقلدانه( تقلید از پدر) ومتعصبانه نباشد و با دلیل باشد و همراه با عمل صالح باشد و در امتحانات از بین نرود. خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۲ موضوع: سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند در روز قیامت سه نفر به خدا نزدیکتر هستند: نفر اول: رجُلٌ لم تَدَعْهُ قُدرَتُهُ في حالِ غَضَبِهِ إلى أن يَحيفَ على مَن تَحتَ يَدَيهِ. شخصی كه در حال خشم، قدرتش او را به ستم كردن بر زير دستش وا ندارد. مثلا اگرکسی رئیس هست و قدرتی دارد و هنگام غضب چنانچه به زیر دست خودش زور نگوید در حالی که قدرت بر زور گفتن را دارد در این صورت یکی از این کسانی است که در روز قیامت نزدیکترینِ خلائق به خدا هست. نفر دوم: رجُلٌ مَشى بينَ اثنَينِ فلم يَمِلْ مَعَ أحَدِهِما علَى الآخَرِ بشَعيرَةٍ.فردی كه ميان دو نفر حركت كند و به اندازه جوى به يكى از آن دو نزديكتر نشود.این تعبیر کنایه است یعنی وقتی شما بین دو گروه یا دو جریان یا دو نفر مخالف قرار دارید، باید کاملاً با انصاف حرکت کنید، به هیچ طرف میل نکنید.مثلا اگر بخواهد بین دو شریک یا زن و شوهر داوری کنید باید کاملا با انصاف حرکت و از یک کدام بی جهت طرفداری نکنید. نفر سوم: رجُلٌ قالَ الحَقَّ فيما لَهُ و علَيهِ. فردی كه به سود و زيان خود، حق را بگويد. و اگر فردی توانست آنجایی هم که حق به ضرر اوست، آنجا پای حق بایستد، حق را بگوید، حق را اِعمال کند، در این صورت یکی از این کسانی است که در روز قیامت نزدیکترینِ خلائق به خدا خواهد بود. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. سلامتی امام زمان و مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات متن اصلی : الشرط الرابع: ان لایقصد اقامة عشرة ایام فی الاثناء- درس122 جلسه 122، دوشنبه 1394/11/12 حدیث : عن ابی عبدالله الصادق«علیه‌السلام» قال: ثلاثةٌ هم أقربُ الخلق الی الله«عزّوجلّ» یوم القیامة حتی یَفرَغَ من الحساب. خیلی موقعیتِ خوبی است که انسان در قیامت تا وقتی که فراغت از آن حساب دشوار الهی پیدا می‌کند، نزدکترینِ خلائق به خدای متعال باشد. خیلی جایگاه مهمی است، جا دارد که انسان به دنبال این باشد که این را برای خود تحصیل کند. این سه نفر چه کسانی هستند؟ 1- رجلٌ لم تَدعهُ قدرتُه فی حالِ غضبِه الی أن یَحیف علی مَن تحت یدِه. کسی که قدرتی دارد، تسلّطی دارد و خشمگین می‌شود، اما در حال غضبِ خود بر کسی که زیر دست اوست، ظلم نمی‌کند. آدم ناتوان اگر غضب هم بکند، غضب او ممکن است اثری نداشته باشد، اما جنابعالی که رئیس هستید یا قاضی هستید، قدرتی دارید، نفوذی در یک حوزه‌ای دارید، غضبناک می‌شوید، این غضب انسان را گاهی وادار می‌کند که به زیردستِ خودش زور بگوید! اگر زور نگفتید در حالی که قدرت هم دارید، یکی از این کسانی هستید که عند الله در روز قیامت نزدیکترینِ خلائق به او هستید. ما در درون خودمان یک حیوان سرکشی، یک فیل مستی داریم. فیل را وقتی می‌خواهند آرام کنند، با چکش بر سرش می‌زنند، دائم این چکش باید دستِ عقل انسان و نفس لوّامۀ انسان باشد بزند بر سر این حیوان خطرناک که در درون همۀ ماها وجود دارد، او را آرام کند. این کلمات بزرگان، ائمه‌«علیهم‌السلام» این چکش را دست من و شما می‌دهد که بتوانیم خودمان را کنترل کنیم. دوّم: و رجلٌ مَشی بین اِثنَین فلم‌یُمل مع احدهما علی الآخَر بِشُعَیرةٍ. می‌فرماید: آدمی است بین دو نفر حرکت می‌کند، مواظب باشد که به یکی از این دو نفر به قدر یک جُوِ کوچکی تمایل بیشتری پیدا نکند. این یک تعبیر کنائی است. یعنی شما وقتی بین دو قطب، بین دو جریان، بین دو انسانِ متخاصم فرضاً قرار دارید که می‌خواهید بین اینها با عدالت، با انصاف رفتار کنید. به هیچ طرف به قدر شُعَیره‌ای یا شَعیره‌ای نبایستی تمایل بکنید، یعنی باید کاملاً با انصاف حرکت کنید، به هیچ طرف میل نکنید! اگر توانستیم این کار را بکنیم، یکی از آن سه نفری هستیم که اقرب الی الله است در روز قیامت.
سوّم: و رجلٌ قال الحق فیما علیه و له، حق را بگوید. حق را بیان کند، چه آنجایی که به نفع اوست، چه آنجایی که به ضرر اوست. گاهی حق گفتن به ضرر انسان است، إبا نکند از اینکه در اینجا هم حق را بگوید. بعضی هستند اگر حق و آنچه صحیح و واقع است، اگر به نفعشان باشد، آنجا اذعان به آن می‌کنند «جاءوا الیه مُذعِنین». اما اگر حق به ضرر آنها بود، اینجا مقابل حق می‌ایستند و مقاومت می‌کنند و حق را قبول نمی‌کنند! اگر من و شما توانستیم آنجایی هم که حق به ضرر ماست، به سود ما نیست، آنجا هم پای حق بایستیم، حق را بگوییم، حق را اِعمال بکنیم، آنوقت یکی از این سه نفری هستیم که در این روایت از آنها اسم برده شده است.[ امالی، صفحۀ 440.] @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امام صادق علیه السلام در روایتی درباره کیفیت معاشرت با افراد می فرمایند: با منافق می فرمایند : صانِع المُنافِقَ بِلِسانِكَ: با آدم منافق و دو رو که می دانی که زبانی اظهار دوستی می کند اما در دلش دشمن است در ظاهر با او مدارا کن و ظاهر کار را با او حفظ کن اما باطنت نسبت به او هوشیار باشد. با مومن می فرمایند: أخلِصْ وُدَّكَ لِلمُؤمِنِ: با مؤمن دوست يكرنگ باش. یعنی اگر با مؤمن مواجه شدی، محبت خالص خودت را برای او قرار بده! لازمۀ محبّت خالص این است که خیرِ او را بخواهی، ظاهر و باطن او را حفظ کنی! پشت سرش بدگویی نکنی، روبرویش هم حرفی نزنی که او گمراه بشود. با غیر مسلمان می فرمایند: إن جالَسَكَ يَهودِيٌّ فأحسِنْ مُجالَسَتَهُ. اگر غیر مسلمانی با تو همنشینی کرد با او به خوبی رفتار کن یعنی بی احترامی و بی اعتنایی کردن انجام نگیرد و بطور کلی مجالست و رفتار و معاشرت فرد با هر نوع انسانی، معاشرت خوبی باشد. زبان تمیز و پاکیزه، برخورد تمیز و پاکیزه با دوست و دشمن. این، آن چیزی است که به ما دستور دادند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق عمل به مکارم اخلاق را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد متن اصلی: الشرط الثامن: الوصول الی حدّ الترخص جلسه 205، 1395/11/18 حدیث: عن اسحاق بن عمّار- سند این حدیث سندِ خوبی است- قال: قال الصادقُ جعفرُ بنُ محمدٍ«علیهماالسلام»: یا اسحاق! صانِع المنافِقَ بِلسانِک. اسحاق بن عمّار از اصحاب و شاگردان برجستۀ امام صادق«علیه اللصلاةوالسلام» است. فرمود: یا اسحاق! با آدم منافق و دو رو که با تو روبرو می شود و می دانی که زبان او با دلش یکی نیست، به تو اظهار دوستی می کند امّا در دلش دشمن توست و با تو عناد دارد، وقتی با این آدم مواجه شدی، با او مصانعه کن! مصانعه یعنی مثل خودش رفتار کن! فرض کنید به شما می گوید: سلامٌ علیکم. شما در جواب بگویید: سلام و زهر مار مثلاً! این برخورد، برخوردِ مناسبی نیست، یعنی برخوردِ موفقی نیست. شما می خواهید خودتان را از شرّ و ضرر او حفظ کنید؛ راهش این نیست. راهش این است که مثل خود او رفتار کنید. سلام و احوالپرسی می کند، شما هم سلام و احوالپرسی کنید اما در دلتان به او اعتماد نکنید! صانع یعنی این. با او مدارا کن! یعنی ظاهر کار را با او حفظ کن اما باطنت نسبت به او هوشیار باشد! و اخلِص وُدَّک للمؤمن، اما با مؤمن که مواجه شدی، محبت خالص خودت را برای او قرار بده! لازمۀ محبّت خالص این است که خیرِ او را بخواهی، ظاهر و باطن او را حفظ کنی! پشت سرش بدگویی نکنی، روبرویش هم حرفی نزنی که او گمراه بشود. لازمۀ محبت خالص، اینهاست. بهترین دوست انسان آن دوستی است که به ما می گوید: آقا! اینجای صورتت مثلاً یک تکه کثافت چسبیده، آن را پاک کن! این، بهترین دوست ماست. اگر نگاه نکرده باشیم، نفهمیده باشیم به صورتمان، به این ریشمان یک چیز زشتی چسبیده به ما هم نگویند، در جمع بیاییم، ما را مسخره کنند، آیا این خوب است؟! پس دوستِ ماست که به ما می گوید: اینجا را پاک کن! کثافتهای باطنی هم همین است، وقتی به ما می گوید: شما زود عصبانی می شوی! زود آدمها را طرد می کنی! یا زود فریفته می شوی! زود گول می خوری! اگر اینها را به ما گفتند، ما عصبانی نشویم، این، دوستی و محبت است، نُصح است. نُصح در یک جاهایی مستحب است، در یک جاهایی واجب است. و إن جالَسک یهودیٌّ فاحسِن مُجالسته. اگر یک یهودی با تو مجالست کرد، با او در مجالستْ خوب رفتار کن! یعنی بی احترامی کردن، بی اعتنائی کردن، لئامت به خرج دادن انجام نگیرد. مجالست و رفتار و معاشرت تو با هر نوع انسانی، معاشرت خوبی باشد. زبان تمیز و پاکیزه، برخورد تمیز و پاکیزه با دوست و دشمن. این، آن چیزی است که به ما دستور دادند. [امالی، صفحۀ 727.] @AhkameHarameRazavi