eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
سوّم: و رجلٌ قال الحق فیما علیه و له، حق را بگوید. حق را بیان کند، چه آنجایی که به نفع اوست، چه آنجایی که به ضرر اوست. گاهی حق گفتن به ضرر انسان است، إبا نکند از اینکه در اینجا هم حق را بگوید. بعضی هستند اگر حق و آنچه صحیح و واقع است، اگر به نفعشان باشد، آنجا اذعان به آن می‌کنند «جاءوا الیه مُذعِنین». اما اگر حق به ضرر آنها بود، اینجا مقابل حق می‌ایستند و مقاومت می‌کنند و حق را قبول نمی‌کنند! اگر من و شما توانستیم آنجایی هم که حق به ضرر ماست، به سود ما نیست، آنجا هم پای حق بایستیم، حق را بگوییم، حق را اِعمال بکنیم، آنوقت یکی از این سه نفری هستیم که در این روایت از آنها اسم برده شده است.[ امالی، صفحۀ 440.] @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۲ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امام صادق علیه السلام در روایتی درباره کیفیت معاشرت با افراد می فرمایند: با منافق می فرمایند : صانِع المُنافِقَ بِلِسانِكَ: با آدم منافق و دو رو که می دانی که زبانی اظهار دوستی می کند اما در دلش دشمن است در ظاهر با او مدارا کن و ظاهر کار را با او حفظ کن اما باطنت نسبت به او هوشیار باشد. با مومن می فرمایند: أخلِصْ وُدَّكَ لِلمُؤمِنِ: با مؤمن دوست يكرنگ باش. یعنی اگر با مؤمن مواجه شدی، محبت خالص خودت را برای او قرار بده! لازمۀ محبّت خالص این است که خیرِ او را بخواهی، ظاهر و باطن او را حفظ کنی! پشت سرش بدگویی نکنی، روبرویش هم حرفی نزنی که او گمراه بشود. با غیر مسلمان می فرمایند: إن جالَسَكَ يَهودِيٌّ فأحسِنْ مُجالَسَتَهُ. اگر غیر مسلمانی با تو همنشینی کرد با او به خوبی رفتار کن یعنی بی احترامی و بی اعتنایی کردن انجام نگیرد و بطور کلی مجالست و رفتار و معاشرت فرد با هر نوع انسانی، معاشرت خوبی باشد. زبان تمیز و پاکیزه، برخورد تمیز و پاکیزه با دوست و دشمن. این، آن چیزی است که به ما دستور دادند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق عمل به مکارم اخلاق را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد متن اصلی: الشرط الثامن: الوصول الی حدّ الترخص جلسه 205، 1395/11/18 حدیث: عن اسحاق بن عمّار- سند این حدیث سندِ خوبی است- قال: قال الصادقُ جعفرُ بنُ محمدٍ«علیهماالسلام»: یا اسحاق! صانِع المنافِقَ بِلسانِک. اسحاق بن عمّار از اصحاب و شاگردان برجستۀ امام صادق«علیه اللصلاةوالسلام» است. فرمود: یا اسحاق! با آدم منافق و دو رو که با تو روبرو می شود و می دانی که زبان او با دلش یکی نیست، به تو اظهار دوستی می کند امّا در دلش دشمن توست و با تو عناد دارد، وقتی با این آدم مواجه شدی، با او مصانعه کن! مصانعه یعنی مثل خودش رفتار کن! فرض کنید به شما می گوید: سلامٌ علیکم. شما در جواب بگویید: سلام و زهر مار مثلاً! این برخورد، برخوردِ مناسبی نیست، یعنی برخوردِ موفقی نیست. شما می خواهید خودتان را از شرّ و ضرر او حفظ کنید؛ راهش این نیست. راهش این است که مثل خود او رفتار کنید. سلام و احوالپرسی می کند، شما هم سلام و احوالپرسی کنید اما در دلتان به او اعتماد نکنید! صانع یعنی این. با او مدارا کن! یعنی ظاهر کار را با او حفظ کن اما باطنت نسبت به او هوشیار باشد! و اخلِص وُدَّک للمؤمن، اما با مؤمن که مواجه شدی، محبت خالص خودت را برای او قرار بده! لازمۀ محبّت خالص این است که خیرِ او را بخواهی، ظاهر و باطن او را حفظ کنی! پشت سرش بدگویی نکنی، روبرویش هم حرفی نزنی که او گمراه بشود. لازمۀ محبت خالص، اینهاست. بهترین دوست انسان آن دوستی است که به ما می گوید: آقا! اینجای صورتت مثلاً یک تکه کثافت چسبیده، آن را پاک کن! این، بهترین دوست ماست. اگر نگاه نکرده باشیم، نفهمیده باشیم به صورتمان، به این ریشمان یک چیز زشتی چسبیده به ما هم نگویند، در جمع بیاییم، ما را مسخره کنند، آیا این خوب است؟! پس دوستِ ماست که به ما می گوید: اینجا را پاک کن! کثافتهای باطنی هم همین است، وقتی به ما می گوید: شما زود عصبانی می شوی! زود آدمها را طرد می کنی! یا زود فریفته می شوی! زود گول می خوری! اگر اینها را به ما گفتند، ما عصبانی نشویم، این، دوستی و محبت است، نُصح است. نُصح در یک جاهایی مستحب است، در یک جاهایی واجب است. و إن جالَسک یهودیٌّ فاحسِن مُجالسته. اگر یک یهودی با تو مجالست کرد، با او در مجالستْ خوب رفتار کن! یعنی بی احترامی کردن، بی اعتنائی کردن، لئامت به خرج دادن انجام نگیرد. مجالست و رفتار و معاشرت تو با هر نوع انسانی، معاشرت خوبی باشد. زبان تمیز و پاکیزه، برخورد تمیز و پاکیزه با دوست و دشمن. این، آن چیزی است که به ما دستور دادند. [امالی، صفحۀ 727.] @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه. مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۲ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت برخی از فضایل حضرت زهرا(سلام الله علیها) در منابع اهل سنت نقل میشود: 1-غضب خدا در غضب حضرت فاطمه سلام الله علیها : پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «فاطِمَة بَضْعَةُ مِنّی فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِی»فاطمه پاره وجود من است، هر چه او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374) 2-سیده زنان اهل بهشت: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: فاطِمَة سِیِّدةُ نِساءِ أَهْلِ الجَنِّة».( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374) 3-فاطمه نجات دهنده دوستانش از آتش: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: فاطمه، فاطمه نامیده شد چون که خدا محبّان او را از آتش دور گردانیده است( مجمع الزوائد : 9/201) 4-بوی بهشت در فاطمه: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: اگر به بوی بهشت اشتیاق می‌کردم فاطمه را بو می‌کردم.(منتخب کنز العمّال ،ج 5 ،ص 97) 5-اولین بهشتی: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: اولین کسانی که وارد بهشت می‌شوند : علی و فاطمه هستند.( نور الأبصار، ص 52) 6-مظهر نیکویی: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: گر نیکویی شخص بود، فاطمه می‌بود، بلکه او أعظم است، فاطمه دختر من بهترین اهل زمین است در کرم و عنصر و شرف( مقتل الحسین : 1/60) خداوند شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها را درحق ما قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۲ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکمْ» عرب های بادیه نشین گفتند: ایمان آوردیم. بگو: شما ایمان نیاورده اید، ولی بگویید:اسلام آورده ایم؛ و هنوز ایمان وارد قلب های شما نشده است. (14 حجرات) بنابراین، ایمان خاص است و اسلام عام؛ یعنی هر مؤمنی مسلمان است، ولی هر مسلمانی مؤمن نیست. برخی از تفاوتهای اسلام و ایمان عبارتند از: 1. تفاوت در عمق:اسلام، رنگ ظاهرى است؛ ولى ایمان تمسّك قلبى است. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:اسلام امر آشکاری است، ولی جای ایمان در قلب است.( مجمع‏البيان، ج 9، ص 208) امام باقرعلیه السلام فرمود: «ایمان، چیزى است كه در قلب مستقر مى‏شود و انسان به وسیله آن به خدا مى‏رسد و عمل، آن باور قلبى را تصدیق مى‏كند؛ ولى اسلام چیزى است كه در گفتار و رفتار ظاهر مى‏گردد، گرچه در قلب جاى نگرفته باشد».( كافى، ج‏2، ص‏26)  2. تفاوت در انگیزه:گاهى انگیزه‏ى اسلام آوردن، حفظ یا رسیدن به منافع مادّى است؛ ولى انگیزه‏ى ایمان حتماً معنوى است. امام صادق‏علیه السلام فرمودند: «با اسلام آوردن، خون انسان حفظ مى‏شود و ازدواج با مسلمانان حلال مى‏شود؛ ولى پاداش اخروى بر اساس ایمان قلبى است».( كافى، ج‏2، ص 24)  3. تفاوت در عمل:اظهار اسلام، بدون عمل ممكن است؛ ولى ایمان باید همراه عمل باشد، چنانكه در حدیث مى‏خوانیم: «الایمانُ اِقرارٌ وعَمَل و الاسلام اِقرارٌ بلاعَمَل»( كافى، ج‏2، ص‏24.)بنابراین در ایمان، اسلام نهفته است؛ ولى در اسلام ایمان نهفته نیست. 4. تفاوت در رتبه:در حدیث مى‏خوانیم: ایمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ایمان و یقین، بالاتر از تقوا است و در میان مردم چیزى كمیاب‏تر از یقین نیست.( كافى، ج‏2، ص‏51) خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۹/۲۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات نماز قرائت است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود: 1. نمازگزار باید در مورد حروفی که تلفّظ فارسی آنها با عربی تفاوت دارد ، دقّت نماید که آنها را به عربی صحیح ادا نماید؛ این حروف نُه حرف(ص، ض، ط، ظ، ع، غ، ح، ذ، ث) مانند صاد و ضاد و طاء و عین و غین .و اگر نمی داند باید به صورت صحیح یاد بگیرد ‌تا غلط نخواند. و چنانچه عمدا غلط بخواند یا در یادگیری کوتاهی کند نمازش باطل است .(عروه مساله القرائه33)  2. ملاک صحیح بودن قرائت این است که حروف را از مخارج خودش ادا کند به گونه ای که عرب زبانان، آن را ادای همان حرف (نه حرف دیگری) بدانند. 3.کسى که به هیچ وجه نمى‌تواند قرائت نماز را به صورت صحیح یاد بگیرد، مثلا هر چه تلاش کرده تا بتواند حمد و سوره یا اذکار نماز را به صورت صحیح یاد بگیرد ولی نتوانسته است یاد بگیرد باید هر طورى که مى‌تواند آن را بخواند. (توضیح المسائل مراجع مساله 997)  در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظ الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 1.اختلاف سن ازدواج حضرت،از 9-19 سالگی: چون سال تولد ایشان دو قول (5سال قبل بعثت یا 5سال بعد بعثت) است (کافی ج2 ص355+مقاتل الطالبیین، ج۱، ص۳۰) 2.در  ازدواج، مهم بلوغ جسمی و عقلی است که برای افراد مختلف با قومیت و  نژاد مختلف فرق میکند و  عرب قدیم در هوای گرم عربستان، جثه قوی و تغذیه طبیعی داشتند  و عرف آن زمان نیز این سن را برای ازدواج طبیعی میدانستند. 3.از لحاظ عقلی: حضرت اوج فکری را داشتند که احادیث و خطبه های حضرت شبیه معجزه است که علمای بزرگ، کتابها در شرح کلمات حضرت نوشته اند. 4. رضایت از زندگی و عشق فراوان میان ایشان با همسرشان، جزء واضحات تاریخ است که با اینکه قبلا: خواستگاران زیادی داشتند، ولی فقط امام را قبول کردند و فرمودند:(بهترین شوهر:خیر بعل) (بحار،ج 43 ص 133) 5.یک نمونه حتی نارضایتی ایشان از زندگی بعد از ازدواج نقل نشده ، و  بهترین افراد بشر را تربیت کردند ( مادر 2 امام) 6.قدیم عرف همه کشورها ازدواج دختر درسن 9-12 بوده  (روح القوانین ، مونتسکیو ص432)  و حتی زرتشتی ها سن 12 را برای ازدواج حتمی میدانستند (روایات داراب، اونوالا ،ص177) خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۹/۲۳ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.. یکی از مسائلی که قبل از فوت باید به آن توجه داشت، وصیت کردن می باشد که در این زمینه چند نکته را یاد آوری می کنم: وصیت کردن در برخی موارد واجب می شود مثل اینکه نشانه های مرگ در انسان ظاهر شود و دیگر فرد توان یا فرصت انجام این واجبات را نداشته باشد مثل اینکه نماز و روزه قضایی دارد یا بدهی یا خمس یا زکات بر عهده دارد . متاسفانه برخی افراد که وصیت نامه می نویسند به جهت عدم شفافیت و عدم رعایت ضوابط شرعی مشکلاتی را بعد از فوت برای بازماندگان، به همراه دارد لذا جهت کمتر شدن مشکلات چند توصیه جهت نوشتن وصیت نامه اشاره می شود: مورد اول : برای نوشتن وصیت نامه با افرادی که در این زمینه تخصص و اطلاع دارند مشورت بشود. مورد دوم: وصیّت کننده برای عمل به وصیّتنامه اش «وصیّ» یعنی اجرا کننده وصیت و «ناظر» یعنی نظارت کننده بر اجرای وصیت، مشخّص نماید و به آنها اطلاع دهد که جهت عمل به وصیت انتخاب شده اند و تا حدّ امکان، متن کامل وصیت نامه برای آنان خوانده و شرح داده شود تا جای ابهامی بعد از فوت در عمل به وصیّت باقی نماند و اگر بعد از اطلاع دادن تغییری در وصیت ایجاد شد به آنها اطلاع دهد. مورد سوم : توصیه می شود وصایای شفاهی خویش را مکتوب نماید تا زمینۀ هر گونه نزاع و اختلاف در عمل به وصیّت بعد از وفات منتفی گردد هرچندکه عمل به وصیت شفاهی نیز لازم است. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند مرگ ما را در راه خودش قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام شهادت گاهی سوال میشود چرا موقع حمله به بیت وحی،حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) درب را بازکرد؟ باید گفت: 1-ایشان درب را باز نکرد بلکه موقع حمله ایشان نزدیک در بود و وقتی دید می خواهند به زور وارد شوند تا از تحصن امام و یاران اندکش جلوگیری کنند، در رابست و پشت در ایستاد (تفسیر العیاشی، ج2، ص67) 2- حضرت گمان نمی کرد مسلمان ظاهری، برخلاف قرآن، بی اجازه وارد خانه وحی شود(تفسیر العیاشی، ج2، ص67) 3- تصور حضرت زهرا سلام الله علیها این بود که با توجه به موقعیت حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ،مردم با دیدن حضرت ؛ خجالت بکشند و متعرض نشوند همچنان که عدّه‏اى با شنیدن صداى حضرت صدیقه برگشتند (الإمامة والسیاسة ابن قتیبه، ج1، ص37) 4- وظیفه حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) بود که از امام زمانش دفاع کند 5-امام علی ( علیه السلام ) و یاران اندکش در واقع در منزل حضرت، برعلیه کودتاچیان تحصن کرده بودند و حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) وظیفه اش این بود تا برای دفاع از حق خلافت، نگذارد، این تحصن شکسته شود. خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۹/۲۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مسائل مهم مالی مساله ارث است که در این این زمینه به چند نکته اشاره می شود: 1-‎هنگامي كه انسان فوت مي كند قبل از  اينكه ارثيه ميان ورثه تقسيم شود، چنانچه ميت داراي بدهكاري باشد  واجب است ورثه ابتدا بدهي هاي ميت را از اموالي كه ميت بجا گذاشته، پرداخت كنند؛ هر چند ميت به پرداخت بدهكاري هايش وصيت نكرده‎باشد‎، ‎لذا به نظر مشهور مراجع از جمله امام خامنه ای اگر فرزندان بدانند كه ميت خمس يا زكات بدهكار است‎بايد‎خمس و زكات اموالش را پرداخت نمايند هر‎چند ‎وصيت ‎نكرده‎باشد 2-اموالي‎كه ‎از ميت‎ بعد از كسر بدهكاري و ‎عمل ‎به ‎وصيت‎نامه شرعي میت، باقي‎مي‎ماند ‎متعلق ‎به ‎همه‎ورثه‎ مي‎باشد که پسران دو برابر دختران سهم می برند ‎و ‎تا‎زماني‎كه ‎اموال تقسيم نشده است هيچ‎ يك‎ از‎ورثه‎ بدون‎اجازه یا رضايت‎ ديگر ورثه ‏حق تصرف در آن اموال را ندارند. و چنانچه یکی از ورثه در این اموال بدون اجازه و رضایت تصرف و استفاده کند، ‏علاوه ‎بر‎ارتکاب گناه ‎،مديون‎ به ورثه نیزمي باشد. 3. در مواردی که افراد در زنده بودنشان، اموال را به فرزندان می بخشند و تحویل می دهند یا در قالب قرارداد شرعی دیگری به فرزندان منتقل می کنند، شرعا ارث محسوب نمی شود و احکام آن را نیز ندارد. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفيق يادگيري وعمل به دستورات دين را به همه عنايت بفرمايد به بركت صلوات برمحمد وآل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله آموزشی جلد دوم بخش دوم: معاملات جایز ؛ فصل چهارم: شرکت درس50: مبحث سوم: شرکت عقدی صحیح) (2) (استفتاء خصوصی از سایت امام خامنه ای، شماره 841320) (3) (رساله مراجع، مساله 2736) (4) (رساله مراجع، مساله 2770 و 2771 @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۴ موضوع: ؟ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام شهادت  سوال: آیا امیرالمومنین علیه السلام با خلفا بیعت کرد؟ هم شیعه  و هم سنی معتقدند که تا زمان زنده بودن حضرت زهرا سلام الله علیها ، امام علیه السلام با خلفا بیعت نکرد(صحیح بخاری ج6 ص396) اما بعداز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، 2 قول است:1.هیچ وقت با آنها بیعت نکرد (فصول المختاره مفید ص56) 2. ازروی اکراه و اینکه یار نداشت و خلفا گفتند:اگر بیعت نکنی،کشته میشوی، بیعت کرد (بحار ج28 ص393) علت بیعت:برای حفظ اسلام و دفع شر منافقان اقدام به بیعت کرد (المراجعات نامه 84) خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۵ موضوع: ی_دفاع_از_دخترش سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام شهادت  سوال: چرا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بعد از 23 سال بعثت نتوانست تعدادی صحابه تربیت کند که از دخترش دفاع کنند؟ حریص بودن زیاد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در هدایت مردم و زحمت زیاد ایشان در قرآن آمده (6کهف-128 توبه) ولی تا ظرفیت پذیرش از خود افراد نباشد صرف دیدن پیامبر علت کامل برای خوب شدن نیست، همانطور که زن و پسر نوح به او ایمان نیاوردند و یا طی هزار سال فقط حدود 80 نفر به او ایمان آوردند. یا حضرت موسی با بیشترین معجزه برای قومش و نجات آنها، فقط 40 روز به کوه رفت و موقع برگشت،اکثر قومش گوساله پرست شدند. (148-151 اعراف) طبق حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مهمترین کتاب حدیثی اهل سنت (صحیح بخاری ج 4 ص 35) درقیامت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میبیند که اکثر قومش بعداز او به جاهلیت برگشتند و درحوض وارد نمیشوند. خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۹/۲۵ موضوع: لبی_گفتهاند؟ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوگواری - چرا امام علی و امام حسن و امام حسین علیهم السلام از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها چیزی نگفتند؟ الف) امام علی ( علیه السلام ) هنگام دفن حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) فرمود:از این پس اندوه من جاودانه، و شبهایم، شب زنده دارى است، تا آن روز که نزد خدا بروم) نهج البلاغه، خطبه 203(. ب)امام علیه السلام نزد سلیم بن قیس در دوران حکومتش از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها یاد کرد و فرمود: فاطمه ( سلام الله علیها ) از دنیا رفت در حالى که اثر تازیانه در بازویش مانند بازوبند باقى مانده بود. (کتاب سلیم بن قیس ، ص674) ج) امیرالمومنین ( علیه السلام ) در جنگ صفین از کتابى که به املای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و به خط خودش بود برای ابن عباس خواند که چگونه حضرت زهرا علیها السّلام شهید شد (کتاب سلیم بن قیس الهلالی ، ص915 ( د) امام حسن ( علیه السلام ) به مغیرة بن شعبة فرمود: تو همان هستى که فاطمه دخت گرامى رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) را کتک زدى ؛ تا آنجا که خون آلود شد و فرزندی که در رحم داشت سقط کرد(احتجاج طبرسی ، ج 1، ص 278) ه) امام حسین ( علیه السلام ) نقل می کند که پدرم هنگام دفن مادرم فرمود : بر این مصیبت بزرگ همچون مادرى که فرزند از دست داده مى نالیدم . یا رسول الله ! در محضر خداوند دخترت مخفیانه به خاک سپرده شد، حقّش را به زور گرفتند ، و آشکارا از ارث خود محروم گشت، و حال آن که هنوز از رحلت تو دیرى نپائیده و یاد تو فراموش نگشته است . (الکافی ،ج1 ،ص 458 ) و) آیا در زمانی که خلیفه دوم به بهانه جلوگیری از گریه بر میت تازه گذشته ، شبانه و بدون اجازه وارد خانه مردم میشود و زنها را کتک زده و حجاب از سر آنها بر میدارد ، میتوان مجلس عزاداری برپا کرد؟ (المصنف ، عبد الرزاق ،ج 3 ، ص 557) خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد @AhkameHarameRazavi