eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
28 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 1.بلوغ شرعی بر اساس بلوغ طبیعی و جسمی تعیین شده :یعنی دخترها زودتر به بلوغ جسمی و عقلی می‌رسند  -(مثلا:زودتر حرف میزنند) (دستگاه فکری آنها زودتر بکار می افتد)  2.تحقيقات علمي ثابت كرده : رشد زن سريعتر از مرد است ومدت رشد 15 ساله مرد را در 9 سال طی میکند  و اين موضوع، در تمام جانداران وگياهان هم، هست،که رشد انواع ضعيفتر و لطیفتر به نسبت نوع خشن تر رشد سریعتر است  (پاسخ به پرسشهای مذهبی،مکارم ص423)  (دختران در سن 11-14 توانایی مادرشدن دارند که پسران در 15 ندارند) 3.چون خدا آنها را زودتر به تشریفات و درگاه خود پذیرفته است، یعنی با ارزشتر ند -(مثل درگاه یک شاه که افرادی را 6سال زودتر بپذیرند)  -هنوز پسر مشغول بازی است، زن مشغول راز و نیاز است؛ زن برای دریافت فضائل، شایسته‏‌تر از مرد است -اهل سلوک ‏‌گویند:مشرَّف شدیم نه ‏مکلّف، چون مشقتی نیست، بلکه شرف در کار است 4.بجای اینکه زنان در طول زندگی هر ماهی چند روز نماز نمیخوانند، اینجا جبران میشود  (زن در آئینه جمال و جلال،جوادی ، ص 216) خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد  @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت امام باقر علیه السلام. حضرتش در روایتی می فرمایند: در زمانی که رسول خدا در مسجد حضور داشتند مردی داخل مسجد شد و شروع به نماز خواندن کرد اما هنگام سجده بدرستی سجده نمی کرد و کمتر از مقدار لازم و شایسته سجده کرد. چرا که حکم شرعی آن است هنگام سجده باید سر بر سجدگاه گذاشته شود و بدن آرام بگیرد و ذکر سجده هم از ابتدا تا انتهای ذکر در حال آرامش بدن گفته شود. وقتی که پیامبر خدا این صحنه را مشاهده کردند، فرمودند: نَقرٌ کَنقرِ الغراب لو ماتَ علی هذا مات علی غیر دینِ محمدٍ صلی‌الله‌علیه‌وآله.   : مثل نوک زدنِ کلاغ، نوک می‌زند. و اگر این فرد با این‌چنین نمازی بمیرد، مرگ او مرگِ بر دینِ ما نیست! یعنی نمازش نماز نیست. نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف عرض کنم: برای اینکه انسان از نماز بهره وافری ببرد نیاز به حضور قلب در نماز دارد و حضور قلب در نماز وابسته به دو عامل هست:  عامل اول برای داشتن حضور قلب در نماز توجه قلبی هست یعنی یعنی دلِ انسان باید متوجه باشد که در نماز مخاطبی دارد و آن مخاطب خدای متعال است و در پیشگاه خداوند حضور پیدا کرده است و انسان از اول تا آخرِ نماز سعی کند که این احساس در او زنده بماند که در مقابل کسی شخص بسیار با عظمتی قرار دارد و با خدای متعال حرف می‌زند. و اگر این احساس و حالت در انسان به وجود آمد-البته تمرین لازم دارد - حتی اگر معانیِ کلمات را هم نداند، باز فضیلت نماز را خواهد برد. جوانهای عزیز چنانچه در جوانی این خصوصیت را تمرین کنند پیدا شدن این حالت توجه آسانتر و ماندگار خواهد بود. عامل دوم برای داشتن حضور قلب در نماز انجام درست و کامل واجبات نماز است. انسان نمی تواند با سجده یا رکوع ناقص حضور قلب پیدا کند.لذا رکوع با تمامی واجباتش از جمله آرامش بدن در هنگام ذکر رکوع و قیام و ایستادن بعد از رکوع همراه با لحظه ای آرامش بدن و سجده با تمامی واجباتش از جمله گذاشتن اعضای هفتگانه روی زمین و همچنین گفتن ذکر سجده در حال آرامش بدن و همچنین رعایت نشستن بدن بین دو سجده همراه با لحظه ای آرامش بدن. لذا برای حضور قلب به این دو عامل باید توجه بشود. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. جهت قبول زیارت و سلامتی همه زائرین صلواتی را عنایت بفرمایید. متن اصلی: الشرط الخامس: ان لایکون السفر حراماً (مسألة 39: إذا نذر ان یتمّ الصلاة أو یصوم...)- درس 156 جلسه 156، سه شنبه  1395/2/28 حدیث : عن زرارة بن أعیَن قال: سمعتُ اباجعفرٍ محمدَ بنَ علیٍ الباقر«علیهماالسلام» یقول: دَخل رجلٌ مَسجداً فیه رسول الله«صلی‌الله‌علیه‌وآله» فَخفَّف سجودَه دونَ ما یَنبغی و دونَ ما یکون من السجود. این شخص شروع کرد به نماز خواندن، سجودی که می‌کرد، خیلی کوتاه بود، کمتر از آن مقداری که شایستۀ سجود است. بعد از گذاشتن پیشانی بر زمین، باید بدن استقرار پیدا کند، بعد ذکر بگوید؛ این مقدار، سجودِ او طول نکشید! فقال رسولُ الله«صلی‌الله‌علیه‌وآله»: نَقرٌ کَنقرِ الغراب. حضرت فرمودند: مثل نوک زدنِ کلاغ، نوک می‌زند! بعد فرمودند: لو ماتَ علی هذا مات علی غیر دینِ محمدٍ«صلی‌الله‌علیه‌وآله». اگر این فرد با این‌چنین نمازی بمیرد، مرگ او مرگِ بر دینِ ما نیست! یعنی نمازش نماز نیست. مسألۀ توجه و حضور در نماز، مسألۀ بسیار مهمی است و این، متوقف است هم بر اَعمالِ جوارحی، هم بر اَعمال جوانحی. بر اَعمال جوانحی متوقف است، یعنی دلِ انسان باید متوجه مخاطبِ در نماز یعنی خدای«عزّوجلّ» باشد. انسان از اول تا آخرِ نماز سعی کند که این احساس در او زنده بماند که در مقابل کسی قرار دارد، دارد با کسی حرف می‌زند. شاید اگر این حالت در کسی بوجود آمد- البته تمرین لازم دارد- که از اول نماز تا آخر نمازْ احساسش این باشد که دارد با کسی حرف می‌زند، مخاطبی دارد. اگر چنین حالتی به کسی دست داد، حتی اگر معانیِ کلمات را هم نداند، باز فضیلت نماز را خواهد برد. دارد با خدا حرف می‌زند، ولو درست نمی‌داند که چه می‌گوید و معانیِ این کلمات چیست.
اگر معانیِ کلمات را انسان بداند، اما متوجه حضور عند الله و قیام بینَ یدَیِ الله در نماز نباشد، این فضیلت را ندارد. ماها معنای کلمات را می‌دانیم، گاهی هم دقت می‌کنیم معانیِ کلمات را در نظر می‌گیریم، اما توجه نداریم به اینکه الآن حاضرِ بینَ یَدَیِ الله تعالی هستیم! این را توجه نداریم. پس حضور قلب و نمازِ کامل متوقف است بر عملِ جوانحی که همین احساس قلبی است که انسان احساس کند در مقابل خدای متعال قرار گرفته است. اینجا داخل پرانتز عرض کنیم: جوانها! قدر جوانی‌تان را بدانید! مکرّر بنده به جوانها عرض می‌کنم: این کار در جوانی، تمرین کردنش آسانتر است. و اگر تمرین کردید و این حالت در شما ملکه شد، بعد، این می‌ماند، تا آخر انسان همین‌طور خواهد بود، به مجردی که وارد نماز شد توجه پیدا می‌کند که دارد با خدا حرف می‌زند، همان حضورِ قلب. اگر در جوانی، انسان نتواند این تمرین را بکند و این حالت را برای خودش فراهم بکند، در سنین ماها خیلی مشکل خواهد شد. محال نیست، اما مشکل است. جوانها قدر بدانند، از حالا تمرین کنند این حالت را در نماز تحصیل کنند. امّا نماز، اعمالِ جوارحی هم دارد؛ رکوع دارد، سجود دارد، قیام دارد. این اعمال هم باید خوب و کامل انجام بگیرد. فرمود: این، چطور نماز خواندنی است؟! انسان نمی‌تواند در یک چنین نمازخواندنی با این سجود که مانند کلاغ نوک به زمین می‌زند، متوجه به خدا بشود، حضور قلب پیدا کند. در رکوع و سجود، ماها وضعمان معلوم است که چطور هستیم؛ ناقصیم، قاصریم، ضعیفیم، توانائی‌هایمان بسیار محدود است. در روایت دارد که امام صادق«علیه‌السلام» در رکوع، پنجاه مرتبه عرض می‌کرد: «سبحان ربّیَ العظیم و بحمده»، ما خیلی جدیّت بکنیم، سه مرتبه مثلاً این ذکر را می‌گوییم. بنابراین، نمازِ خوب، نمازِ مستحسن، نمی‌گوییم نمازِ کامل، نمازِ مطلوب، هم به عملِ جوانحی احتیاج دارد که عبارت است از همان حضور قلب و احساس حضور بین یدَی الله«عزّوجلّ»، هم به اعمالِ جوارحی احتیاج دارد یعنی همین اعمالِ جوارحی را باید درست انجام بدهد. این ترکیب، بهترین ترکیبی است که خدای متعال مقرّر فرموده است، این ترکیبِ قیام و رکوع و سجود و تشهد و باز دوباره قیام و برداشتن سر از سجده و دوباره برگشتن به سجده، مجموعِ اینها یک هندسۀ کامل از لحاظ اعمالِ جوارحی است برای اینکه انسان بتواند آن بهرۀ وافی را از نماز ببرد.[1] امالی، صفحۀ @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق در روایتی به دو نکته مهم توصیه می فرمایند:  توصیه اول : اَلنَّومُ راحَةٌ لِلْجَسَدِ. خواب به اندازه، مایه آسایشِ جسمِ انسان است. یعنی خواب به اندازه در تمام جسم یعنی در بافتهای عضلانی و استخوانی و عصبی و امثال اینها، تاثیر گذار است. اینکه در روایات به ساعت خواب یا ساعت بیداری مثل خوابیدن اول شب یا بیدار شدن در سحر و مانند اینها سفارش شده است حاکی از اهمیت این موضوع است.  نکته که امروزه باید توجه شود اینکه برخی از افرادمتاسفانه تا پاسی از شب مشغول مشاهده فیلم یا برنامه های دیگر هست، چنین افرادی غالبا دیگر به آسانی نمی توانند برای نماز صبح بیدار شوند چه برسد به اینکه بخواهند سحر خیزی داشته باشد و این یک خسارت معنوی بسیار بزرگی است.لذا این روایت می خواهد بگوید خواب مایه آرامش است به آن توجه کنید و درست انجام شود. توصیه دوم: السُّكوتُ راحَةٌ لِلْعَقْلِ. سکوت هم آسایش عقل است. یعنی انسان باید وقتی را برای فکر کردن، برای اندیشیدن بگذارد. مثل فکر کردن در امور آخرت و امور معنوی و یا تربیت فرزند و ...... متاسفانه برخی از افراد وقتی برای فکر کردن ندارند! یا مشغولِ گفتن و گفتن‌اند، یا مشغول کارکردن‌اند، هیچ فراغتی برای فکر کردن در زندگیِ اینها وجود ندارد، در حالی که فکر کردن جزو اصلی‌ترین کارهای انسان است.  در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. جهت قبول زیارت و سلامتی همه زائرین صلواتی را عنایت بفرمایید متن اصلی: الشرط الخامس: ان لایکون السفر حراماً (هل الشرط ابتدائی ام استمراری؟)- درس 147 جلسه 147، دوشنبه 1395/2/7 حدیث : عن ابی عبدالله الصادق«علیه‌السلام» قال: النومُ راحةٌ للجسد. خواب، آسایشِ جسمِ انسان است. ترتیب در خواب، اندازه نگهداری در خواب، تأثیراتش بر روی جسم انسان است؛ جسم، اعمّ است از بافتهای عضلانی و استخوانی و عصبی و امثال اینها، اعصاب هم جزو جسم است. این که در شرع مقدس برای ساعاتِ خواب هم مطلب هست؛ چه وقت بخوابید، چه وقت نخوابید، مثلاً بینُ الطلوعَین نخوابید! سحر بیدار بشوید! سرِ شب بخوابید! اینها همه نشان‌دهندۀ این است که مسألۀ خواب مورد توجهِ ویژه است از طرف آن معلمِ بزرگ بشریت، پیامبر اکرم و اعظم و ائمۀ هُدی«علیهم‌السلام». اینها همه مُلَهم مِن عند الله‌اند. اینجا من یک حاشیه‌ای بزنم به وضعیتِ کنونیِ خودمان: این تلویزیون شبها تا پاسی از شب فیلم پخش می‌کند! بچه‌ها را، بزرگها را پای این جعبۀ جادو می‌نشاند! وقتی شما شب دیر خوابیدید، بیدارشدنِ سحر که پیش‌کش، برای نماز صبح هم آسان بیدار نمی‌شوید! ببینید چقدر خسارت معنوی، چقدر خسارتِ مادّی به انسان وارد می‌شود. در بعضی از شهرها من دیدم که وقتِ بیداری‌شان ساعتِ 9 صبح است؛ یعنی قبل از 9 صبح هیچ دکّانی باز نیست! از 9، 9 و نیمِ صبح شروع می‌کنند بازکردن! این، غلط است. بنابراین، بر روی خواب تکیه شده است. این که می‌فرماید: راحةٌ للجسد، فقط نمی‌خواهند یک واقعیت را بیان کنند، بلکه می‌خواهند تأکید کنند به اینکه به این امری که مایۀ راحتِ جسد شماست، اهتمام کنید! درست آن را برگزار کنید! بعد می‌فرماید: و النُّطقُ راحةٌ للروح، حرف زدن هم آسایشِ روحِ انسان است. انسان اگر چنانچه سکوت را شیوۀ خودش قرار بدهد و اصلاً حرف نزند، روحش آشفته می‌شود. حرفهایی هست، انگیزه‌هایی هست، انسان می‌خواهد اینها را بگوید، یا انس پیدا کند، سؤال کند رفعِ جهالت خود کند، یا افاده کند رفعِ جهالتِ مخاطب بکند. بنابراین، نطق لازم است. این که در روایاتِ ما در مورد سکوت و صمت تأکید شده است، مراد از آن روایات، این نیست که اصلاً حرف نزنید، یعنی پرحرفی نکنید! پرحرفی نکردن، غیر از حرف نزدن است. بنابراین، نطق هم یک وسیلۀ دیگری است که خدای متعال قرار داده است. وقتی این سینه پر می‌شود از حرف یا از شکایت یا از دانش یا از سؤال و استفهام، این چیزی که می‌تواند این صندوقچۀ پر و در هم ریخته را آسایش بدهد، زبان انسان است، زبانْ آسایش می‌دهد دل را، روح را.
السکوتُ راحةٌ للعقل، سکوت هم آسایش عقل است. یعنی انسان باید وقتی را برای فکر کردن، برای اندیشیدن بگذارد. ما متأسفانه می‌بینیم کسانی را که وقتی برای فکر کردن ندارند! برای خودشان یک وقتی باز نمی‌کنند برای فکر کردن! یا مشغولِ گفتن و گفتن‌اند، یا مشغول کارکردن‌اند، کارکردنهای معمولی! هیچ فراغتی برای فکر کردن در زندگیِ اینها وجود ندارد، در حالی که فکر کردن جزو اصلی‌ترین کارهای انسان است؛ چه در امور علمی فکر کند، چه در امور زندگی فکر کند، چه در امور مدیریتیِ خودش اگر مدیر است فکر کند، چه در امورِ خانواده فکر کند، چه در مورد آینده‌اش فکر کند، چه در مورد آخرت فکر کند، چه در مورد مرگ فکر کند، اینها همه‌اش فکر است، این فکرها وقت لازم دارد، وقتی باید گذاشت برای فکر کردن، برای اندیشیدن.[1] امالی، صفحۀ 526. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم از جمله یادگاران امام هادی علیه السلام دو زیارتنامه معتبر میباشد 1. زیارت جامعه کبیره 2. زیارت غدیریه امیر المومنین علیه السلام در دوران امام هادی علیه السلام افراط و تفریطها در باره مقام ائمه معصومین علیهم السلام شدت گرفته بود از طرفی عده ای ائمه علیهم السلام را انسان عادی می پنداشتند و عده ای مانند غلات در شان اهل بیت غلو میکردند که شان الوهیت قائل میشدند. امام هادی علیه السلام درچنین شرایطی با تبیین جایگاه واقعی و با عظمت امامان معصومین علیهم السلام مانع افراط و تفریط شدند و همچنین با تعلیم این دو زیارتنامه یک دوره امام شناسی به شیعه ارائه نمودند. لذا یکی از بهترین کارهایی که زائران عزیز میتوانند انجام دهند مطالعه معنای این دو دعا است میتوان به مقام و جایگاه واقعی اهلبیت علیهم السلام معرفت پیدا کرد و انشا الله با این شناخت و تبعیت از دستورات آنان زیارت «عارفا بحقه» اتفاق بیافتد و به همه فضائل ازجمله بخشش گناهان زیارت نائل شویم. خداوند متعال به هدایت امام هادی علیه السلام معرفت ما را نسبت به مقام اهل بیت علیهم السلام بیشتر بگرداند صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مسائلی که انسان باید به آن توجه داشته احکام خوارکی و آشامیدنی است که در این زمینه غذایی که مومن می خواهد استفاده کند نکاتی را باید رعایت کند: هر غذایی که شرعا مجاز باشد باید سه ویژیگی داشته باشد: الف: حلال باشد. ب: پاک باشد. ج: ضرر قابل توجهی برای بدن نداشته باشد. اگر شخصی غذایی را به انسان تعارف کند، خوردن آن جایز است، هرچند اطمینان به رضایت قلبی وی وجود نداشته باشد؛ولی اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد که صاحب غذا قلباً راضی نیست، هرچند به زبان ابراز رضایت کند، نمی­تواند از آن غذا استفاده نماید.رساله جامع ج 2 م 1413 در هنگام خوردن بهتر است به برخی از نکات توجه شود: الف:در خوردن میانه روی نماید و قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشد. ب:لقمه را کوچک بردارد و غذا را خوب بجود و غذا خوردن را طول دهد.رساله مراجع م 2636 و 2637 ج:خوردن غذای داغ و همچنین فوت کردن و دمیدن در غذا و نگاه کردن به صورت دیگران در هنگام غذا خوردن ترک شود. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند متعال رزق و روزی حلال نصیب همه ما بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ موضوع: الْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ حسد موجب نابودی ارزش و ثواب حسنات می گردد.( بحار، ج 69، ص 199) حسد به معناى آرزوىِ نابودی نعمت‌ها و داشته‌هاى دیگران و خواستن نعمت فقط برای خود است. بر خلاف غبطه که آدمى آرزوى نابودی نعمت دیگران را ندارد، بلکه فقط می‌خواهد او نیز از آن نعمت بهره‌مند شود. چند راهکار برای رفع حسادت 1. دعا کردن برای طرف مقابل 2. شناسایی عوامل حسد مثل دشمنی و کبر و برطرف کردن آن 3. داشتن و نداشتن نعمت بلکه همه چیز را ازخدا بدانید 4. توجه به این نکته که حسد باعث نابودی حسنات خود فرد می شود که در بیان شریف امام هادی علیه السلام اشاره شده بود. خداوند ما را از شر رذائل اخلاقی و حسادت ها مصون بدارد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تسلیت به مناسب شهادت امام هادی علیه السلام حضرتش در یک روایت نورانی می فرمایند: به راستى كه مال حرام، رشدی ندارد و اگر در ظاهر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود،پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه اى به سوى آتش خواهد بود. كافى، ج 5، ص 125، ح 7 مطابق دستورات اسلامی برخی از کسب درآمدها مشروع و حلال نمی باشد که باید از آنها پرهیز شود و در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود:  1.   کسب درامد از طریق خرید و فروش وسایل قمار مثل پاسور یا فروش مواد مخدر یا فروش فیلم های مبتذل و مستهجن و محتواهایی که انحراف اخلاقی یا اعتقادی جوانان را به همراه دارد.  2.    استخدام شدن برای انجام کارهای حرام مثل اینکه کسی که استخدام شده است که گزارش های دروغ را برای صاحب کار آماده کند یا در کارخانه ای استخدام شده که کم فروشی یا غش در خرید و فروش از طریق نیرو انجام بگیرد یا پزشکی که اجرت گرفته است که سقط غیر مجاز جنین را انجام دهد و یا مزد می گیرد که رقاصی انجام دهد و آهنگ حرام پخش کند، و مانند اینها که کسب درامد از این راهها حرام است.  3.   ‌درامدهايي ‌كه ‌از ‌راه ‌حرام‌ بدست ‌بياييد ‌انسان ‌مالك چنين درامدهاي نمي شود و بايد به صاحبان اصلي برگرداند و در صورت عدم دسترسي با اجازه دفتر مرجع تقليد به فقيرمتدين پرداخت شود.(رساله مراجع مساله 2064؛ 2070)(اكثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛‌مسائل‌جديد‌ج1 ص71؛ منهاج الصالحين، المكاسب محرمه م8؛‌ مسائل منتخبه م647)  در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنايت فرمايد به بركت صلوات‌ بر محمد و آل محم @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ مناسبت: شهادت امام هادی علیه السلام موضوع: بسم الله الرحمن الرحیم اقدامات امام هادی علیه السلام عبارتند از : 1. ایجاد آمادگی فکری شیعیان جهت ورود به عصر غیبت بیان روایات فراوان در مورد فرا رسیدن و نزدیک بودن عصر غیبت، بشارت به ولادت حضرت حجت و مخفی بودن ولادت و هشدار این که مبادا مخفی بودن باعث تردید شما شیعیان گردد، کم کردن تماس مستقیم شیعیان با حضرت؛ و ارجاع سؤالات شیعیان به وکلا و توجیه وکلا نسبت به پرسش‌های شیعیان؛ با توجه به انحرافات و شبهات آن روز. 2. مبارزه با انحرافات مانند غالیان که، نسبت الوهیت و خدایی به ائمه علیه السلام میدادند. وصوفیان که ریاکارانه در مقابل امام هادی علیه السلام می‌ایستادند. 3. تربیت نیرو و افراد شایسته امام علیه السلام ، نیروهایی را که استعدادهای لازم داشتند شناسایی کرده و آنان را جهت پیشبرد اهداف اسلامی تربیت می‌فرمودند. مانند : عبدالعظیم حسنی و عثمان بن سعید عمری. 4. تبیین مقام شامخ امامت از طریق زیارت غدیریه و زیارت جامعه . خداوند متعال ما را با معارف ناب اهل بیت آشناتر بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ مناسبت: شهادت امام هادی علیه السلام موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت هادی علیه السلام در روایتی می فرمایند:  اِيّاكَ وَالْحَسَـدَ فَاِنَّهُ يَبينُ فيكَ وَلايَعْمَـلُ فـى عَـدُوِّكَ.   از حسد بپرهيز چون آثار آزاردهنده آن در تو ظاهر مى‌شود و كارى با دشمن تو ندارد (یعنی حسد به انسان ضرر مى‌زند و او را اذيّت مى‌كند، در حالى كه دشمن حسود سر جاى خود و برنامه خود است و با او كارى ندارد.) . بحارالأنوار، ج 78 ص 370 چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف: حسد یعنی انسان بر نعمتی که دیگری از آن برخوردار است تحمل نکند و زوال آن را برای او بخواهد. مثل کسی که نعمتی را در دیگری می بیند و خودش هم به آن نرسیده آروز می کند که از دیگری هم زائل شود که این حسد است و آفت اخلاقی بسیار بزرگی است اما  اگر انسان یک امر نیکی را، یک امتیازی را در کسی ببیند و آن را برای خودش هم بخواهد و آرزو کند، نه اینکه زوال آن را از آن طرف طلب کند. این عیب محسوب نمی شود، این حسد نیست، زیرا فرد طالب زوال این نعمت از آن طرف مقابل نیست. این، غَبطه است.  یکی از آثار صفت حسد این است که روابط عاطفی انسان با خویشاوندان یا دوستان و خلاصه هر فردی که نسبت به او حسد می‌ورزد، رابطۀ ناسالمی باشد و در نتیجه محبتها و صمیمیت‌ها و همکاریها بین افراد از بین برود. حسد کننده همیشه از محسود بدگویی می‌کند و در کار او کارشکنی می‌نماید و لذا روابط اجتماعی مطلوب که در یک جامعۀ سالم مورد نظر است، بهم می‌خورد. حسد مادامی که به عمل یعنی ضرر رساندن به فرد مورد حسد منجر نشود حرام نیست اما یک حالتی مذموم در قلب انسان است، آثار بدی دارد، امّا اگر حسادت سبب تخریب و تحقیر و بدگویی و تهمت  و مانند اینها  بشود این اعمال حرام خواهد بود و چیزی که منجر به این گناهان شد همین صفت حسادت هست.لذا برای دوری از این صفت باید  انسان مرتب روى آثار بد و پیامد سوء آن فكر كند تا از آنها كناره‌گيرى كند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خداوند توفیق دوری از رذائل اخلاقی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم – برخی از فضایل امام هادی ( علیه السلام ) عبارتند از: 1- ساده زیستی : از دیگر ویژگی های برجسته اخلاقی امام هادی ( علیه السلام ) ، ساده زیستی و دوری از دنیا بود. در این زمینه نیز آمده است: «از دنیا چیزی در بساط زندگی نداشت. بنده ای وارسته از دنیا بود. در آن شبی که به خانه اش هجوم آوردند، او را تنها یافتند با پشمینه ای که همیشه بر تن داشت و خانه ای که در آن هیچ اسباب و اثاثیه چشم گیری دیده نمی شد. کف خانه اش خاک پوش بود و بر سجاده حصیری خود نشسته، کلاهی پشمین بر سر گذاشته و با پروردگارش مشغول نیایش بود(کافی، ج 1، ص 502) 2- تلاش و کار:«علی بن حمزه» می گوید: «ابوالحسن ( علیه السلام ) را دیدم که به سختی مشغول کشاورزی است؛ به گونه ای که عرق از سر و رویش جاری است. از ایشان پرسیدم: فدایت شوم! کارگران شما کجایند [که شما این گونه خود را به زحمت انداخته اید]؟ در پاسخ فرمود: ای علی بن حمزه! آن کس که از من و پدرم برتر بود، با بیل زدن در زمین خود روزگار می گذراند. دوباره عرض کردم: منظورتان کیست؟ فرمود: رسول خدا، امیرمؤمنان و همه پدران و خاندانم خودشان کار می کردند. کشاورزی ازجمله کارهای پیامبران، فرستادگان، جانشینان آنها و شایستگان درگاه الهی است»( من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 216) 3-انفاق و بخشش فراوان: راوی گوید: برای امام هادی علیه السلام گوسفندان بسیاری خریدم. سپس مرا خواست و از منزلش مرا به جایی برد که بلد نبودم و فرمود تا تمامی این گوسفندان را میان افرادی که خود دستور داده بود، پخش کنم(اصول کافی، ج 1، ص 498) خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه در روایتی می فرمایند: إنّ مِن أوثَقِ عُرَى الإيمانِ أن تُحِبَّ في اللّه ِ ، و تُبْغِضَ في اللّه ِ ، و تُعْطيَ في اللّه ِ ، و تَمْنَعَ في اللّه ِ تعالى. یکی از محکمترین رشته های ایمان که به آن می توانیم چنگ بزنیم و به برکتِ آن از لغزشگاه، از صراط خطرناک دنیا، از میان آتش شهوات و مشکلات و گناهان عبور بکنیم و خود را به بهشت برسانیم، از محکمترینِ اینها این است که: در راه خدا محبت بورزی، در راه خدا دشمنی بکنی. و به خاطر خدا ببخشی و به خاطر خداوند متعال از بخشش خوددارى ورزى. دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف: 1.طبق این حدیث شریف معیار برای دوست داشتن یا دشمن داشتن دیگران یا بخشش و امتناع از بخشش باید رضایت و سخط الهی باشد یعنی اگر کسی به شما اظهار ارادت و محبت می کند یا پول یا کمکی می کند، اگر دوستی با چنین فردی در راستای رضای خداست، متقابلا اظهار ارادت و محبت به او اشکالی ندارد. 2.ما امروز در جامعۀ خودمان به این امور بطور روزمره مبتلا هستیم. به یکی محبت می ورزیم، ملاحظه نمی کنیم که او نحوۀ عملش آیا طوری است که موجب رضای خداست یا نه؟ اگر نحوۀ عملِ او موجب رضای خدا نبود، مثلا درخواست کاری خلاف مصلحت جامعه را دارد یا درخواست تضییع حقوق مردم را دارد، پس او محبوبِ الهی نیست. وقتی محبوب الهی نبود، بنده هم حق ندارم به او محبت بورزم. 3.اگر بتواینم دوست داشتن ها و دشمن داشتن ها را براساس رضایت و سخط الهی قرار دهیم، بسیاری از این اختلافات و دو دستگی ها و اشتباهات و غبارآلودگی هایی که در فضا بوجود می آید، اینها از بین خواهد رفت. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. متن اصلی: الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 192 جلسه 192، یک شنبه 1395/10/12 حدیث: عن سعیدِ الاعرج، ثقه است. عن ابی عبداللهِ جعفرِ بن محمدٍ«علیهماالسلام». این روایت، سندش سند صحیحی است. قال: مِن أوثَقِ عُرَی الایمان أن تُحِبَّ فی الله و تُبغِضَ فی الله. از جملۀ محکمترین دستاویزهای ایمان، این است که: در راه خدا محبّت بورزی، و در راه خدا دشمنی کنی، مبغوض بداری. ایمان، همان دستاویز محکمی است که انسان در این لغزشگاه زندگی، در این پل صراطی که بر روی آن مشغول حرکت هستیم از اول تکلیف تا آخر عمر، دست به آن دستگیره انسان می زند و از لغزش، خودش را محفوظ می دارد. عُرُوَ دستگیره است که شعبی دارد. فرض بفرمایید نماز از شعب این دستگیره است، یا جهاد فی الله از شعب این دستگیره است. این عروۀ وثقی، این دستگیرۀ محکم، رشته هایی دارد. بعضی از این رشته ها خیلی مستحکم اند. در این روایت می فرمایند: یکی از محکمترین رشته های عروۀ ایمان، دستاویز ایمان که به آن می توانیم چنگ بزنیم و به برکتِ آن از لغزشگاه، از صراط خطرناک دنیا، از میان آتش شهوات و مشکلات و گناهان عبور بکنیم، خود به بهشت برسانیم، از محکمترینِ اینها این است که: در راه خدا محبت بورزی، در راه خدا دشمنی بکنی. خیلی به نظر ما این مهم است؛ چون قلب و عواطف انسان تحت تأثیر قرار می گیرند. تحت تأثیر جمالِ ظاهری قرار می گیرند. جمال ظاهری یعنی: پول، یعنی مقام، یعنی رفاقت، یعنی حزب، یعنی جناح. یکی به ما اظهار ارادت می کند یا پولی به ما می دهد یا یک کمکی در یک جایی می کند، محبتِ او قهراً در دل ما قرار می گیرد. این محبت، اینطور است. الانسانُ عبیدُ الاحسان یا عُبَیدُ الاحسان. این روایت نمی گوید محبت پیدا نکن! بلکه می گوید که معیارِ این محبت را خدا قرار بده! یعنی این کسی که به تو پول داد یا کمک کرد یا به تو لبخند زد، جلب توجه و محبتِ تو را کرد، این را با میزان الهی محک بزن! اگر دیدی که محبتِ به او با اوامر الهی، با محبتِ الهی هیچ منافاتی ندارد، خدای متعال راضی است، عیب ندارد که شما به او محبت بورزید، اشکالی ندارد.
اگر دیدی محبتِ به این شخص در محک با ملاحظۀ محبت الهی و ارادۀ الهی بد از آب درمی آید، تقلّبی از آب درمی آید، این محبت را رها کن! کسانی هستند که خدای متعال از اینها خشنود نیست؛ فاسقند، فاجرند، معاندند، دارای صفات سیّئه هستند، خلقیات و اخلاق سیّئه هستند، خداوند اینها را دوست نمی دارد، طبق روایات، طبق آنچه در مدارک دینی ما وجود دارد، مورد محبت خدا نیستند. اگر به تو پول هم داد، به او توجه نکن! محبت او را در دلت جای نده! این محبت، محبت لله نیست. فرض بفرمایید به ما پول می دهد تا بر طبق میلِ او که خلاف مصلحت جامعه است، یک حرکتی انجام بدهیم، یک حرفی بزنیم! این قطعاً مخالف با رضای الهی است. محبت این شخص به ما، بخاطر این چیزهاست. این پول اگرچه که موجب این می شود که انسان به دهندۀ او محبت پیدا کند اما جلوی خودت را می گیری! اینجا این محبت را که موجب رضای الهی نیست، یا موجب سخط الهی است و با معیارهای الهی تطبیق نمی کند، این محبت را کنار بگذاریم. این خیلی امتحان بزرگی است. ما امروز در جامعۀ خودمان به این امور بطور روزمره مبتلا هستیم. به یکی محبت می ورزیم، ملاحظه نمی کنیم که او نحوۀ عملش آیا طوری است که موجب رضای خداست یا نه؟ اگر نحوۀ عملِ او موجب رضای خدا نبود، پس او محبوبِ الهی نیست. وقتی محبوب الهی نبود، بنده هم حق ندارم به او محبت بورزم. ممکن است کسی دین اسلام را هم نداشته باشد لکن از روی قصور، این شخص مبغوض الهی نیست. کسی که یک دینی را پذیرفته است، فرض بفرمایید از دین حق غافل است، راهی هم ندارد، همان چیزهایی که برای عدم گرایشِ به دینِ حق عذر محسوب می شود، در او وجود دارد. آدمی هم هست که باصفاست، با صداقت است. این، مبغوضِ الهی نیست، محبت به او اشکالی ندارد. اما کسی است که دین خدا را قبول کرده است اما رفتارِ او رفتاری است که موجب سخط و غضب الهی است، مورد رضای الهی نیست. محبتِ به او مشمول این روایت است، این باید مبغوض باشد، مبغوض لله. این، یک عروۀ وثقی است. اگر این را توانستیم در زندگیِ خودمان مورد توجه دقیق قرار بدهیم و عمل بکنیم، من خیال می کنم خیلی از این اختلافات و دو دستگی ها و اشتباهات و غبارآلودگی هایی که در فضا بوجود می آید، اینها از بین خواهد رفت. دنباله اش این است: و تُعطِیَ فی الله و تَمنَع فی الله«عزّوجلّ». عطا و منعِ تو هم با توجه به رضا و سخط الهی باشد. معیار را و میزان را رضای الهی و سخط الهی قرار بدهی. امالی، صفحۀ 674. @AhkameHarameRazavi
سه‌شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ موضوع:   سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 1.همانطور که کلمه (مردم) شامل زن و مرد هست، خطابات(الذین امنوا و..) نیز شامل زن ومرد است؛ چون قرآن به زبان عربی است و عرب، مخاطب مشترک زن و مرد را با کلمات(مذکر) می آورد. (قاعده تغلیب) »پس:خطابات مردانه نیست،بلکه با مردم است (البته برخی آیات خاص زنان ،خطاب زنانه است) 2.گفتمان قرآن غالبا انسان است (فاطر، 15؛ نحل، 97؛ آل عمران،5)  و روح انسان جنس ندارد و کمالات انسان مرتبط با روح است و ارزش نزد خدا به تقواست نه جنسیت (زن در آئينة جلال و جمال ص87) 3.گاهی بخاطر رعایت حیا و عفت، با اصل روانشناسانه، زن را مستقیم خطاب نمیکند 176 آیه قرآن در مورد زنان است و سوره زنان-نساء- و سوره مریم و کوثر  داریم. -برخی آیات (11تحریم) ، آسیه را الگوی مرد و زن (مردم مومن) میداند 4.مخاطب قرآن(پیامبر) یک مرد بوده و در شرایط نزول قرآن نیز مردان حضور فعالتری داشتند.  بطورکلی نیز مردان مسئولیت بیشتر دارند و برخی مخاطبان نیز(انبیا-سران کفر) مرد بوده اند. خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه‌شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در اسلام برای کسب سود حلال راهکارهایی بیان شده است یکی از آن راهها معامله نقد و نسیه است که توضیح آن را در ضمن دو نکته بیان می کنم: 1.معامله نسیه ان است تحویل کالا نقدی است و تحویل پول مدت دار است.  خصوصیت معامله نسیه این است که سودش حلال و قطعی است بطور ‌مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه ‌یا ‌قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کالایی‌که قیمت نقد آن500 هزار تومان است را به 600 هزار تومان نسیه بفروشد .  2.در‌معامله ‌‌نسیه‌ باید ‌قیمت ‌و مدت مشخص و معلوم باشد، فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت‌زیاد‌یاکم‌شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا ‌این ‌کالا‌ را‌ به ‌مبلغ‌600 تومان می فروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خشنودی حضرت رضا علیه السلام صلواتی مرحمت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
سه‌شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ موضوع:  سلام_الله_علیها؟ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 1.علامه سیدجعفرمرتضی از این کتب نقل کرده که 2سال بعد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ، ازدواج صورت گرفته است  (تهذیب الکمال ج35 ص127+ سير أعلام النبلاء ذهبي ج 2 ص 282و الإصابة لابن حجر ج 8 ص 14- 16 + موسوعة الإمام علي بن أبي طالب ج 1 ص 112) 2. بر فرض طبق اقوالی که گفته: ( 3روز بعد شهادت حضرت بوده) (منتهی الامال, ج ١ ص ٤٥٣ +مناقب  ابن شهرآشوب، ج‏3، ص: 305) »»» طبق وصیت خود حضرت زهرا سلام الله علیها بوده که امیرالمومنین علیه السلام با امامه، دختر خواهرش ازدواج کند تا بچه های حضرت را نگهداری کند  (روضه الواعظین ج ١ ص ١٥١ ) 3. امیرالمومنین علیه السلام فرمود:4چیز است که نمیدانم از آن مفارقت کنم که یکی از آنها ازدواج با امامه است،چون وصیت حضرت زهرا سلام الله علیها هست (بحار الانوار ج ٤٣ ص ١٥١) 4.در روایات آمده،تعطیلی امور زندگی بخاطر مرگ عزیزان باید 3 روز بیشتر نباشد. (وسائل ج ٣ ص ٢٣٦) 5. البته طبق فرمایش خود امیرالمومنین علیه السلام اندوه ایشان برای عزای حضرت  زهرا سلام الله علیها، دائمی است. (نهج البلاغه خطبه ٢٠٢) خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
سه‌شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. در این فرصت کوتاه چند نکته درباره احکام نماز و روزه مسافر خدمت شما خوبان یادآوری کنم: اگر مسافری در شهری مثل مشهد قصد ده روز کند باید نماز را کامل بخواند.البته قصد ده روز به شرطی صحیح است که بداند ده روز کامل می ماند که ده روز کامل یعنی حداقل 240 ساعت بتواند در مشهد بماند و اگر شب آمده حداقل تا غروب روز دهم بماند.  اگر مسافری قصد ده روز کند و یک نماز چهار رکعتی ادائی بخواند و از تصمیمش منصرف شود تا زمانی که آنجا هست باید نماز را کامل بخواند. مسافری که نمازش شکسته است چنانچه بخواهد در رکعت سوم امام جماعت اقتدا کند نمی تواند در هنگامی که امام  جماعت برای رکوع رکعت سوم تکبیر می گوید یا در حال رفتن به رکوع هست اقتدا کند بلکه باید زمانی که امام در رکوع مست شد اقتدا کند یا هنگامی که امام جماعت ایستاده هست اقتدا کند اما در این صورت نمازگزار باید حمد و سوره را بخواند و اگر فرصت ندارد حداقل حمد را بخواند و خودش را به رکوع برساند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. جهت قبول زیارت و سلامتی همه زائرین صلواتی را عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ موضوع:  ؟ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 1.اختلاف سن ازدواج حضرت،از 9-19 سالگی: چون سال تولد ایشان دو قول (5سال قبل بعثت یا 5سال بعد بعثت) است (کافی ج2 ص355+مقاتل الطالبیین، ج۱، ص۳۰) 2.در  ازدواج، مهم بلوغ جسمی و عقلی است که برای افراد مختلف با قومیت و  نژاد مختلف فرق میکند و  عرب قدیم در هوای گرم عربستان، جثه قوی و تغذیه طبیعی داشتند  و عرف آن زمان نیز این سن را برای ازدواج طبیعی میدانستند. 3.از لحاظ عقلی: حضرت اوج فکری را داشتند که احادیث و خطبه های حضرت شبیه معجزه است که علمای بزرگ، کتابها در شرح کلمات حضرت نوشته اند. 4. رضایت از زندگی و عشق فراوان میان ایشان با همسرشان، جزء واضحات تاریخ است که با اینکه قبلا: خواستگاران زیادی داشتند، ولی فقط امام علیه السلام را قبول کردند و فرمودند:(بهترین شوهر:خیر بعل) (بحار،ج 43 ص 133) 5.یک نمونه حتی نارضایتی ایشان از زندگی بعد از ازدواج نقل نشده ، و  بهترین افراد بشر را تربیت کردند ( مادر 2 امام) 6.قدیم عرف همه کشورها ازدواج دختر درسن9-12 بوده  (روح القوانین،مونتسکیو ص432)  و حتی زرتشتی ها سن 12 را برای ازدواج حتمی میدانستند (روایات داراب، اونوالا ،ص177) خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر خدا درباره اهمیت جایگاه رسیدگی به خانواده در روایتی می فرمایند:  مَن دَخَلَ السّوقَ فَاشتَرى تُحفَةً ، فحَمَلَها إلى عِيالِهِ، كانَ كَحامِلِ صَدَقَةٍ إلى قَومٍ مَحاويجَ. هر كس وارد بازار شود و چيزى خريده، - فرقی ندارد نیاز ضروری منزل باشد یا غیرضروری ولی مطلوب برای زندگی- و آن را براى خانواده اش ببرد مثل این است که دارید به افراد نیازمند صدقه می دهید، انفاق می کنید. در حالی که زن و بچۀ شما محتاج نیستند و زندگی شان رو به راه است. اما وقتی به زن و فرزند خودتان کمک می کنید، خدای متعال این را مثل انفاق در راه خودش به حساب می آورد. یعنی اینقدر این کار باارزش است و انگیزه شود که مرد به این کار عادت کند و چیزی تهیه کند و ببرد. در ادامه  پیامبر خدا به یک نکته مهم تربیتی اشاره می کنند:  و ليَـبدَأ بِالإِناثِ قَبلَ الذُّكورِ ؛ فَإنَّهُ مَن فَرَّحَ اُنثى فَكَأنَّما عَتَقَ رَقَبَةً مِن وُلدِ اسماعيلَ. اگر در خانه پسر و دختر دارید و برای فرزندان چیزی یا خوردنی تهیه شده است، با توجه به اینکه دخترها محجوب تر و عاطفی تر هستند دختر را بر پسر مقدم بدارید و می فرمایند ثواب خوشحال کردن دختر مانند این است که  گويا فرزندی از فرزندان اسماعیل برده بوده است و تو او را آزاد کرده ای. البته اگر انسان پسر خودش را خوشحال کند: فکأنّما بَکَی مِن خشیةِ الله«عزّوجلّ مثل این است که در مقابل پروردگار از خشیت الهی گریسته است. نکته مهم: همۀ اینها برای این است که محیط خانوادگی محیط گرمی بشود و جامعه مطلوب درگرو خانواده است زیراروشن است فردی که قرار است در اجتماع به مقامات برسد و فعال باشد، در خانواده تربیت می شود. لذا اگر  این گلخانه را توانستید درست بیارایید، مجموعۀ محصول این میلیونها گلخانه، یک ملتِ رشید و آزاده و عاقل و خردمند خواهد شد. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. خشنودی قلب نازنین حضرت رضا علیه السلام صلوات متن اصلی: الشرط السابع: ان لایکون ممّن اتّخذ السفر عملاً و شغلاً کالمکاری- درس 190 جلسه 190، دوشنبه 1395/10/6 حدیث: عن ابنِ عباس قال: قال رسولُ الله«صلی الله علیه وآله»: مَن دخَل السوق فَاشتَری تُحفةً، این تحفه لباس باشد یا خوراکی یا اسباب بازی یا وسائل خانه، یک تحفه ای بخرد؛ فَحَملَها الی عِیالِه، آن را برای عیال خود، خانوادۀ خود، زن و فرزندان خود ببرد؛ این، اهتمام به مسألۀ خانواده است. پرداختن مرد که متکفّل امور مالی خانواده است، به خواسته های خانواده، خواسته های همسر و فرزندان، این از آن چیزهایی است که به خانواده قِوام می بخشد، خانواده را حفظ می کند. نه اینکه مرد وقتِ غذا برود برای خودش فرض کنید در بازار غذا بخورد! زن هم که اداره می رود، برود آنجا مثلاً به قول فرنگی مآبها، یک فست فودی، چیزی تهیه کند، بخورد، بچه ها را هم یک طوری از سر واکنند البته اگر بچه ای داشته باشند! که غالباً این حضرات امروزی و فرنگی مآب از داشتنِ فرزندان اجتناب هم می کنند، حداکثر یکی یا دو تا. این وضع، همین است که خانواده را مختلّ می کند. یعنی زن با شوهر، با فرزندان، یک مجموعۀ واقعی را تشکیل نمی دهند. این به تبع همین فرهنگِ غلطِ وارداتیِ غربیهاست. در اسلام، درست، نقطۀ مقابل است. یعنی شما که می روید خانه، یک چیزی تهیه کنید، برای منزل ببرید. گاهی این خرید، ضروری است، برای منزل لازم است، گاهی لازم هم نیست اما مطلوب است برای آنهاست. اگر این کار را کردید، کان کَحاملِ صدقةٍ الی قومٍ مَحاویج، مثل این است که دارید به افراد نیازمند صدقه می دهید، انفاق می کنید. در حالی که زن و بچۀ شما محاویج نیستند، محتاج نیستند! زندگی شان رو به راه است. اما وقتی به زن و فرزند خودتان کمک می کنید، خدای متعال این را مثل انفاق در راه خودش به حساب می آورد انفاق به کسانی که نادار هستند؛ یعنی اینقدر این کار باارزش است. تحریص و تحریض بر این است که مرد به این کار عادت کند و چیزی تهیه کند و ببرد.
و لیَبدَأ بالاُناث قبلَ الذکور، در خانه، پسر و دختر دارید، اگر شیرینی ای، خوراکی ای، اسباب بازی ای بردید، اول به دخترها بدهید قبل از پسرها. دختر به طور طبیعی یک قدری محجوب تر و کنارتر است، او را مقدم بدارید! هر کدام از این رهنمودها یک اسراری و یک نکته ای در آن هست که اگر انسان دقّت کند، این نکته ها را درمی یابد. فإنَّ مَن فَرَّح ابنَةً فکأنَّما أعتَقَ رقبةً مِن وُلد اسماعیل، هر کس دخترِ خودش را در خانه خوشحال کند، مثل اینکه یک غلامی را از فرزندان اسماعیل آزاد کرده است. یعنی اینقدر این کار در نزد پروردگار عالم ارزش دارد. و مَن أقَرَّ بعینِ ابنٍ فکأنّما بَکَی مِن خشیةِ الله«عزّوجلّ»، و هر کسی که چشم پسر بچۀ خود را روشن کند، مثل این است که در مقابل پروردگار از خشیت الهی گریسته است. بچۀ خودت است، دوستش داری، جاذبۀ محبت و انگیزۀ محبتِ پدر و فرزندی است این کار را می کنی، اما خداوند آنرا به حساب بکاء من خشیةِ الله می گذارد. همۀ اینها برای این است که محیط خانوادگی محیط گرمی بشود، خانواده سلّول اجتماع است، محل تربیت انسانهاست که می خواهند بعد از این، در اجتماع به مقامات برسند، فعال باشند و کار بکنند، جزو عناصر اجتماع باشند. این در خانواده تربیت می شود. این گلخانه را اگر توانستید درست بیارایید، مجموعۀ محصول این میلیونها گلخانه، یک ملتِ رشید و یک ملت آزاده خواهد شد، یک ملت دارای مسئولیت، یک ملت منعطف، یک ملت عاقل و خردمند. لاابالی گری و بی اعتنایی به ارزشها که آفت ملتهاست و تنبلی و بی خیالی درست می کند، رفتن به سمت اعتیاد و فسادهای اخلاقی درست می کند؛ اینها ریشه کن می شود اگر یک خانواده، خانوادۀ خوبی بود. اینها همه اش برای این است که خانواده، خوب باشد. برو خانه، همسرت را شاد کن! دخترت را شاد کن! پسرت را شاد کن! تا خدا اینطور به تو اجر بدهد. فرمود: اگر چشمِ پسرت را روشن کردی، مثل این است که از خشیتِ الهی گریستی؛ و مَن بَکی مِن خشیةِ الله«عزّوجلّ» أدخَلَه اللهُ جنّاتٍ النعیم. گریۀ از خشیت خدا هم معلوم است چقدر فضیلت دارد. روشن کردن چشمِ پسر در خانه مثل این است که انسان از خشیت الهی گریسته است. امالی، صفحۀ 673. @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم -علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی و پیشرفت غربی ها چیست؟ 1.اگر اسلام عامل عقب ماندگیست؛ چرا در قرن2-10 کشورهای اسلامی در قله علم  بودند؟ 2.نه همه کشورهای مسیحی پیشرفته هستند(مثلا اتیوپی که حدود 2 برابر ایران جمعیت و  مساحت دارد،ولی یک هفتم ایران اقتصاد ندارد) و نه همه کشورهای اسلامی عقب مانده هستند(امارات و کویت :طبق مبانی غربی) 3.خدا  دنیا را طبق قانون علیت و  اسباب  (برای هر چیزی سببی  گذاشته) میچرخاند و هرجا علت باشد،معلول هست و فرقی بین مومن و کافر نیست. قواعد عالم مثل:علم- تلاش و کار-نظم و .. (که مورد تاکید شدید اسلام است)، را هرکس با هردینی عمل کند پیشرفت میکند و برعکس.(عمل به نسخه شفا میدهد نه داشتن برگه نسخه)  و سرنوشت اقوام را خودشان عوض میکنند(آیه 11رعد) 4.پیشرفت تکنولوژی همیشه دلیل خوشبختی نیست( اکنون در غرب:ازبین رفتن خانواده، فساد و تجاوز جنسی، سگ بجای انسان و قتل و غارت و..زیاد است) 5.دین نگاهش فقط به این دنیا نیست و خوشبختی را در مجموع دو عالم میبیند؛ ولی غرب، آرزویش فقط این دنیاست                6.این چگونه پیشرفتی است که با تجاوز به کشورها و قتل وغارت بقیه مردم (جنگ جهانی1و2 و...) رخ میدهد؟ 7.عوامل پیشرفت غرب دوری از دین نبوده،بلکه (تلاش زیاد -خطرپذیری -دنبال علم رفتن، و...) و همچنین غارت بقیه کشورها میباشد. 8.جمهوری اسلامی بعداز انقلاب در زمینه علم، نظامی، بهداشت ، عدالت و اقتصاد و.. جزء 10-15 کشور برتر دنیا طبق آمارهای بین المللی شده (رجوع:کتاب صعود40ساله) عوامل عقب ماندگی:     الف)جنگهای داخلی و عدم وحدت  ب) وجود نظام سیاسی فاسد و حاکمان موروثی استبدادی ومبارزه نکردن با حاکمان ج) هجوم استعماگران و دشمنی آنها  د)  فهم غلط از آموزه های دین مثل زهد و ترک دنیا، قناعت، قضاقدر و رضا و ... ه) کم همتی؛ کم تلاشی ؛ تن پروری و تنبلی         ز)خودباختگی  و... خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۰/۲۷ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: از رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره بندگان نیک پروردگار سوال شد که چه کسانی هستند، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله برای بندگان خوب پنج خصوصیت معرفی کردند: خصوصیت اول : اَلَّذِينَ إِذَا أَحْسَنُوا اِسْتَبْشَرُوا : هنگامی که موفق به انجام کار نیکی می‌شوند مسرور و خوشحال می‌گردند، البته نه اینکه دچار عجب و غرور شوند. خصوصیت دوم: إِذَا أَسَاءُوا اِسْتَغْفَرُوا: وقتی که گناهی از آنان سرمی‌زند، استغفار می‌کنند، نقطۀ سیاهی را که به تعبیر روایات در اثر ارتکاب گناه در قلب ایجاد می‌شود، با آب توبه می‌شویند و نمی‌گذارند که گناهان متراکم شده و صفحۀ دل تاریک شود خصوصیت سوم: إِذَا أُعْطُوا شَكَرُوا : هنگام دریافت نعمت، خواه از طرف پروردگار و خواه از افراد دیگر، سپاسگزاری می‌نمایند. خصوصیت چهارم: إِذَا اُبْتُلُوا صَبَرُوا: هنگام مبتلا شدن به مصائب  خود را نباخته، دچار جزع و فزع نمی‌شوند و صبور هستند. خصوصیت پنجم: إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا : هنگام خشم و غضب، کنترل خود را دست نداده  و خطاکار را می‌بخشند. در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات متن اصلی درس خارج حضرت آقا جهت مطالعه عن ابی جعفر محمد بن علی الباقر«علیهما‌السلام»: قال: سأل رسول الله«صلی‌الله‌علیه‌وآله» عن خیار العباد، فقال: الذین اذا احسنوا استبشروا واذا ساءوا استغفروا و اذا اعطوا شکروا و اذا ابتلوا صبروا و اذا غضبوا غفروا. (خصال شیخ صدوق، باب الخمسة، صفحۀ 317) پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» در پاسخ این سؤال که بندگان نیک پروردگار چه کسانی هستند، فرمود: دارای پنج خصلت می‌باشند: 1- هنگامی که موفق به انجام کار نیکی می‌شوند مسرور و خوشحال می‌گردند، البته نه اینکه دچار عجب و غرور شوند. 2- وقتی کار زشتی از آنان سرمی‌زند، استغفار می‌کنند، نقطۀ سیاهی را که به تعبیر روایات در اثر ارتکاب گناه در قلب ایجاد می‌شود، با آب توبه می‌شویند و نمی‌گذارند که گناهان متراکم شده و صفحۀ دل تاریک شود؛ «انّ الذین اتقوا اذا مسّهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون»[1]. 3- هنگام دریافت نعمت، خواه از طرف پروردگار و خواه از افراد دیگر، سپاسگزاری می‌نمایند. 4- وقت ابتلاء و برخورد با مصائب، خود را نباخته، دچار جزع و فزع نمی‌شوند. 5- هنگام خشم و غضب، عنان نفس را از کف نداده و خطاکار را می‌بخشند. @AhkameHarameRazavi