#حدیث_روز
🌸 امام علی (علیهالسلام) :
عقل، رفیق مومن است و دانش وزیر او و شکیبایی، فرمانده سپاه او و عمل، سرپرست او
📚 غررالحکم، ح ۲۰۹۲
✳️ @Akhlagh_Et
⚜ حکایتهای پندآموز⚜
🔹توبه سر دسته راهزنان🔹
✍یكی از علماء از كربلا و نجف برمی گشت ولی در راه برگشت در اطراف كرمانشاه و همدان گرفتار دزدان شده و هر چه او و رفقایش داشتند، همه را سارقین غارت نمودند.آن عالم می گوید : « من كتابی داشتم كه سالها با زحمت و مشقّت زیادی آن را نوشته بودم و چون خیلی مورد علاقه ام بود در سفر و حضر با من همراه بود، اتفاقاً كتاب یاد شده نیز به سرقت رفت، به ناچار به یكی از سارقین گفتم من كتابی در میان اموالم داشتم كه شما آن را به غارت برده اید و اگر ممكن است آن را به من برگردانید زیرا بدرد شما نمی خورد» آن شخص گفت: « ما بدون اجازه رئیس نمی توانیم كتاب شما را پس بدهیم و اصلاً حق نداریم دست به اموال بزنیم ».
گفتم: « رئیس شما كجا است ». گفت: « پشت این كوه جایگاه او است » لذا من به همراهی آن دزد به نزد رئیسشان رفتیم، وقتی وارد شدیم دیدم كه رئیس دزدها نماز می خواند. موقعی كه از نماز فارغ شد آن دزد به رئیس خود گفت: « این عالم یك كتابی بین اموال دارد و آن را می خواهد و ما بدون اجازهی شما نخواستیم بدهیم » من به رئیس دزدها گفتم: « اگر شما رئیس راهزنان هستید، پس این نماز خواندن چرا؟ نماز كجا؟ دزدی كجا؟ ». گفت: « درست است كه من رئیس راهزنان هستم ولی چیزی كه هست، انسان نباید رابطهی خود را با خدا به كلّی قطع كند و از خدا تماماً روی گردان شود، بلكه باید یك راه آشتی را باقی گذارد. حالا كه شما عالمید به احترام شما اموال را برمی گردانیم ». و دستور داد همین كار را كردند و ما هم خوشحال با اموالمان به راهمان ادامه دادیم.
پس از مدّتی كه به كربلا و نجف برگشتم، روزی در حرم امام حسین - علیه السّلام - همان مرد را دیدم كه با حال خضوع و خشوع گریه و دعا می كرد. وقتی كه مرا دید شناخت و گفت: « مرا می شناسی؟ »گفتم: « آری! » گفت: « چون نماز را ترك نكردم و رابطه ام با خدا ادامه داشت، خدا هم توفیق توبه داده و از دزدی دست برداشتم و هر چه از اموال مردم نزد من بود، به صاحبانشان برگرداندم و هر كه را نمی شناختم از طرف آنها صدقه دادم و اكنون توفیق توبه و زیارت پیدا كردهام »
📚كتاب پاداشها و كیفرها
✳️ @Akhlagh_Et
❤️خدایا قلب ما را فقط و دائما مشغول به مولایمان امام زمان قرار بده👇
🔷رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند :
القَلبُ ثَلاثَهُ أنواعٍ ؛
قَلبٌ مَشغولٌ بِالدُّنیا،
و قَلبٌ مَشغولٌ بِالعُقبی،
و قَلبٌ مَشغولٌ بِالمَولی.
أمّا القَلبُ المَشغولُ بِالدُّنیا فَلَهُ الشِّدَّهُ و البَلاءُ،
و أمّا القَلبُ المَشغولُ بِالعُقبی فلَهُ الدَّرَجاتُ العُلی،
و أمّا القَلبُ المَشغولُ بِالمَولی فلَهُ الدُّنیا و العُقبی و المَولی
دل سه گونه است ؛
دلِ گرفتار دنیا ، دلِ گرفتار عُقبی و دلِ گرفتار مولا.
▪️دلی که گرفتار دنیا باشد ، سختی و رنج نصیب اوست
▫️دلی که گرفتار عقبیٰ باشد ، درجات بلند نصیبش شود
❤️و دلی که گرفتار مولا باشد ، هم دنیا دارد ، هم عقبیٰ را و هم مولا را
📚محاسبة النفس ، سید بن طاووس ،ص ۳۵
✳️ @Akhlagh_Et
خلاصه اینکه، خوب پناهگاهی داریم. باید قدرش را بدانیم و به او عشق بورزیم. خیلی به ما محبت کرده و میکنند. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میفرمایند شما فکر نکنید که من شما را رها کردم؛ بلکه شما زیر نظرید. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آنچه را که میفرمایند وحی مُنْزَل است. حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هیچکدام از ما را در هیچ حالی از احوال، فراموش نمیکنند. ما هم سزاوار نیست ایشان را فراموش بکنیم. هر چه که پیش میآید نباید حضرت را فراموش کنیم. خدا میداند راه رفع گرفتاری مادی و معنویمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
✳️ @Akhlagh_Et
🟢 "داستانے کوتاه و پندے بزرگ"
گویند:روزےابلیس ملعون خواست با فرزندانش از جایے به جاے دیگر نقل مکان کند،خیمه اے را دید،وگفت:اینجارا ترڪ نمے کنم تا آنکه بلایے بر سر آنان بیاورم.
به سوےخیمه رفت و دید گاوے به میخے بسته شده و زنے را دید که آن گاو را مے دوشد،بدان سو رفت و میخ را تکان داد.
باتکان خوردن میخ،گاو ترسید و به هیجان درآمد و سطل شیر را بر زمین ریخت و پسر آن زن را که در کنار مادرش نشسته بود لگدمال کرد و او را کشت.
مادربچه با دیدن این صحنه عصبانے شد و گاو را با ضربه چاقو از پاے درآورد و او را کشت.
شوهرآن زن آمد و با دیدن فرزند کشته شده و گاو مرده،همسرش را زد و او را طلاق داد.
سپس خویشاوندان زن آمدند و آن مرد را زدند،وبعد از آن نزدیکان آن مرد آمدند و همه با هم درگیر شدند و جنگ و دعواے شدیدے به پا شد!!
فرزندان ابلیس با دیدن این ماجرا تعجب کردند و از پدر پرسیدند:اےواے،این چه کارے بود که کردی؟!
ابلےس گفت:کارےنکردم فقط میخ را تکان دادم.
➖➖➖➖➖➖➖➖
بیشترمردم فکر مے کنند کارے نکرده اند،درحالے که نمے دانند چند کلمهاے که میگویند و مردم مے شنوند،سخن چینے است؛
و گاهی:
*حالتےرا دگرگون مے کند
* مشکلات زیادے را ایجاد مے کند
* آتش اختلاف را بر مے افروزد
* خویشاوندے را برهم میزند
* دوستے و صفا صمیمیت را از بین مے برد
* کینه و دشمنے مے آورد
* طراوت و شادابے را تیره و تار مے کند
* دل ها را مے شکند
بعد از این همه کسے که این کار را کرده فکر مے کند کارے نکرده است فقط میخ را تکان داده است!!
🚫قبل از اینکه حرفے را بزنے،مواظب سخنانت باش!
مواظب باش میخے را تکان ندهی!....!
✳️ @Akhlagh_Et
اخلاق مهدوی
💠انسان نیازمند به تعاون است.
💢انسان ها میتوانند بسیاری از نیازها و مشکلات خود را با #کمک یکدیگر حل کنند و برای ترویج کارهای خیر در جامعه بکوشند.
💢به همان اندازه که کمک به مردم دارای آثار نیکو و اجر و ثواب است، بی اعتنایی به وضع مردم و مشکلات آنها، عواقب سوء دارد.
📌در عصر غیبت، منتظران باید غمخوار و مدد کار هم باشند، تا در هجوم مشکلات و در میان انبوه دشمنان دچار ضعف و انزوا نشده و قدرت اجتماعی خود را حفظ کنند.
📚اخلاق مهدوی، اسماعیل حاجیان
✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مادر بی رحم
استاد #عالی
✳️ @Akhlagh_Et
✍ خیر در برابر خیر
از امام رضا (علیه السلام) روایت شده است که در بنی اسرائیل قحطی شدید پی در پی اتفاق افتاد.
زنی بیش از یک لقمه نان نداشت، آنرا در دهان گذاشت تا بخورد، فقیری فریاد زد ای کنیز خدا، وای از گرسنگی.
👈زن گفت در چنین زمان سختی، صدقه دادن روا است.
لقمه را از دهان بیرون آورد و به فقیر داد.
👈زن، فرزندی کوچک داشت که در صحرا هیزم جمع میکرد، گرگی رسید و طفل صغیر را با خود برداشت و برد، مادر به دنبال گرگ دوید.
خداوند جبرئیل را مأمور نجات طفل فرمود.
🌹جبرئیل پسربچه را از دهان گرگ گرفت و به سوی مادرش انداخت و به مادر گفت ای کنیز خدا، از نجات فرزندت راضی شدی، لقمه ای در برابر لقمه ای.
📚منبع: ثواب الاعمال، صفحه 126
✳️ @Akhlagh_Et
آثار شوم گناهان
خدای عزوجل در قرآن ميفرمايد :
هر مصيبتی که به شما مي رسد برای کاری است که به دست خود کرده ايد و خدا از بسياری (از معصيت ها) هم گذشت ميکند.
📚سوره شوری ،آیه۳۰
امام صادق (ع) فرمودند :
هيچ رگی نزند و پائی به سنگ نخورد و سر درد و مرضي پيش نيايدمگر به جهت گناهی که انسان مرتکب شده است. امام (ع) فرمودند : آنچه خدا از آن مي گذرد از آنچه از آن مواخذه ميکند بيشتر است. يعنی آن گناهاني که خدا از آن ميگذرد بيشتر است از آن گناهانی که خدا بوسيله آن گناه عذاب ميکند.
مجازات کردن در همین دنیا،نشانه لطف و رحمت خداوند به بندگانش هست که با مجازاتهای دنیایی مارا تنبیه و گناهانمان را ذوب میکند تا بار پرونده برای قیامت سنگین نباشد.
📚اصول کافي،ج۳،ص۳۷۰
✳️ @Akhlagh_Et
🔘 معنای عشق این نیست که از همۀ منافع خودت بگذری!
🔘 اولیاء خدا از نفعِ کمتر گذشتند برای نفع بیشتر!
🔻 #گناه_و_توبه (ج۱۰)
🔸 معنای عشق این نیست که از همۀ منافع خودت بگذری یا خودت را بهطور مطلق، فنا کنی! حتی اولیاء خدا هم اینطور نیست که بهخاطر خدا از منافع خودشان بگذرند؛ آنها از نفعِ کمتر گذشتند برای نفع بیشتر!
🔸 منافع کوچک، علاقۀ شدید بههمراه ندارد، دل ما را نمیبرد و عشق را برنمیانگیزد، اما منافع بزرگ و عالی، میتواند دل ما را ببرد. کسی که منافع عالی خودش را دید؛ عاشق آن خواهد شد و برایش اشک خواهد ریخت! شهدا هم منافع عالی خود را دیدند و منافع کمتر را فدا کردند.
🔸 کسی که میگوید «من مالم را فدای تو میکنم» در واقع یک تمایل برتری را دارد پاسخ میدهد و بعد لذت میبرد از اینکه اموال خودش را فدای عشقش کرده است! او درواقع به نفع خودش اقدام کرده است.
🔸 همه دوست دارند عاشق بشوند، پس چرا نمیشوند؟ چون برای عاشقشدن باید از منفعت کم خودت بگذری! البته نه اینکه کلاً از منافعت بگذری، بلکه باید به منافع عالی خودت توجه کنی و از منافع دانی خودت چشمپوشی کنی.
🔸 طبق روایات، انسان به محبت خدا نمیرسد مگر اینکه تمام محبت به دنیا را از دلش خارج کند (مجموعه ورام/۲/۱۲۲) یعنی تا وقتی چشمت دنبال منافع اندکت باشد، عشقی که منافع عالی در دل انسان ایجاد میکند، اصلاً در وجودت شعلهور نمیشود.
👤آیت الله #پناهیان
✳️ @Akhlagh_Et
🔘قدم دوم برای متقاعدشدن به ترک گناه این است که منفعتطلب باشی!
🔘دینداری یعنی منفعتطلبی!
🔻 #گناه_و_توبه (ج۸)
🔸 قدم دوم برای متقاعدشدن به دینداری و ترک گناه، این است که آدمها باید منفعتطلب و خودخواه بشوند! تا منفعتطلب و خودخواه نشوی، نمیتوانی دینداری کنی! خودت را نفروش، خودت را فراموش نکن، منافع خودت را در نظر بگیر!
🔸 خدا ما را منفعتطلب آفریده است و دینداری یعنی منفعتطلبی؛ منتها کدام منفعت؟ منفعتِ کم یا منفعت زیاد؟ اگر بخواهیم روی خودخواهی و منفعتطلبی یک قید بگذاریم، میگوییم: «همۀ منافعتان را بخواهید، بیشترین منفعتطلبی را داشته باشید، از یکذره منفعت خودتان هم چشمپوشی نکنید!»
🔸 میدانید چرا آدمها بیدین میشوند؟ چون خودشان را نمیخواهند و منافع خودشان را نمیخواهند! کسی که منافع خودش را نخواهد، لااقل یکچهارم قرآن-که از بهشت و جهنم سخن میگوید- اصلاً به دردش نمیخورد! ترس از جهنم و شوق به بهشت برای کسی است که خودش را میخواهد.
🔸 آدم باید خودخواه و منفعتطلب باشد تا بتوانیم به او بگوییم: «منافع تو اینهاست...» کسی که رسیدن به منافعش، برایش مهم نیست، چطور میشود دربارۀ دین- که برنامۀ تأمین منافع است- با او صحبت کرد؟!
🔸بچه را باید طوری بار بیاوریم که منافع بلندمدت خودش را بخواهد. بچهای که منافع ده سال بعدش را به او گوشزد کنید و او بیتوجهی کند و برایش مهم نباشد، معمولاً اهلِ دین هم نخواهد شد، چون دین میخواهد ما را به منافع بلندمدت و بیشتر برساند.
✳️ @Akhlagh_Et
ﯾﻪ ﺭﻭﺯﯼ ﯾﮑﯽ ﻭﺍﺳﻪ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﺭ
ﯾﻪ " ﮐﻠﻢ " ﻣﯽ ﺑﯿﻨﻪ
ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺮﮔﺶ ﺭﻭ جدا میکنه،
ﻣﯿﺒﯿﻨﻪ ﺯﯾﺮﺵ ﯾﻪ ﺑﺮﮒ ﺩﯾﮕﻪ هست
ﻭ ﺯﯾﺮ ﺍﻭﻥ ﺑﺮﮒ ﯾﻪ ﺑﺮﮒ ﺩﯾﮕﻪ
ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﯿﮕﻪ :
ﭼﻪ ﭼﯿﺰ ﻣﻬﻤﯿﻪ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﺠﻮﺭﯼ
ﮐﺎﺩﻭ ﭘﯿﭽﺶ ﮐﺮﺩﻥ؟
ﺗﺎ ﺗﻬﺶ ﻣﯿﺮﻩ ﻭ ﺑﺮﮔﻬﺎ ﺗﻤﻮﻡ ﻣﯿﺸﻪ
ﻭ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯿﺸﻪ
ﮐﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺗﻮﯼ ﺍﻭﻥ ﺑﺮﮔﻬﺎ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻧﺸﺪﻩ ...
ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻫﻢ
ﻣﺜﻞ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻠﻢ ﻫﺴﺘﺶ
ﻣﺎ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﻭ ﺗﻨﺪ ﺗﻨﺪ ﻭﺭﻕ ﻣﻲ ﺯﻧﻴﻢ
ﻭ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﭼﯿﺰﯼ
ﺍﻭﻧﻮﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺷﺪﻩ
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎ
اون ﭽﯿﺰﯼ بود ﮐﻪ
ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭﮐﺶ میکردیم
و ازش لذت میبردیم...
ﻭ ﭼـﻘـﺪﺭ ﺩﯾـﺮ ﻣﯽ ﻓﻬﻤﯿـﻢ ﮐﻪ
ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻏﺼﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺧـﻮﺭﺩﯾﻢ
همش الکی بود....
روزتون بخیر⚘
✳️ @Akhlagh_Et