🔸خداوند یک عهد و میثاقی هم از ما گرفت. کجا؟ در عالم ذر. عالم ذر کجا بود؟ بعد از اینکه خدا حضرت آدم را ایجاد کرد، تمام اولاد او را، از زمان حضرت آدم تا انقراض عالم، همه را بصورت ذره ایجاد کرد. و در یک سرزمین خیلی وسیع همه را جمع کرد. در روایت دارد به این خاطر روز جمعه را «جمعه» میگویند که خداوند در این روز خلائق را جمع کرد و از آنها عهد و میثاق گرفت.( الكافي ج : 3 ص : 415) به همه آن ذره¬ها گفت: أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى(اعراف/172 ) یعنی خداوند از همه آنها پرسید: آیا من پروردگار شما نیستم؟ همه آنها گفتند: بله خدایا تو ایجاد کننده ما هستی. مدیر و مدبر ما هستی. رازق ما هستی. تو همه کاره هستی. آنجا همه به ربوبیت حضرت احدیت اعتراف کردند.
🔺در روایت دارد از امام صادق علیه السلام سؤال کردند: یا بن رسول الله! انسانها در عالم ذر کمتر از نصف ارزن بودند، و عقل و شعوری نداشتند. حضرت فرمود: خداوند عنایت کرد و شعور و ادراک به همه آنها داد. و همه آنها که بلی گفتند از روی تصور و ادراک گفتند.( الأماليللطوسي ص : 476)
🔹در روایت دارد از امام صادق علیه السلام سؤال کردند: یا بن رسول الله! انسانها در عالم ذر کمتر از نصف ارزن بودند، و عقل و شعوری نداشتند. حضرت فرمود: خداوند عنایت کرد و شعور و ادراک به همه آنها داد. و همه آنها که بلی گفتند از روی تصور و ادراک گفتند.( الأمالي طوسي ص : 476)
آیت الله #ناصری
✳️ @Akhlagh_Et
#داستان_اموزنده
🔆سبب برترى
🌾ابوالقاسم، جنيد بن محمد بن جنيد، ملقب به سيد الطائفه، از بزرگان و مشاهير عرفان است . اصلش از نهاوند و مقيم بغداد بود . وى خواهرزاده سرى سقطى است . سى بار پياده به حج رفت . پايه طريقت و شيوه عرفانى او ((صحو)) يعنى هشيارى و بيدارى است؛ بر خلاف پيروان بايزيد بسطامى كه ((سكر)) يعنى ناهشيارى را پايه طريقت خود قرار دادهاند . وى در طريقت عرفانى خود، سخت پايبند شريعت بود . اكثر سلسلههاى عرفانى، خود را به او منسوب مىكنند . جنيد، در سال 297 ه.ق درگذشت.
نقل است كه جنيد مريدى داشت كه او را از همه عزيزتر مىشمرد و گرامىاش مىداشت . ديگران را حسد آمد . شيخ از حسادت ديگر مريدان، آگاه شد .
🌾گفت: ادب و فهم او از همه بيشتر است . ما را نظر در آن (ادب و فهم ) است . امتحان كنيم تا شما را معلوم گردد .
🌾فرمود تا بيست مرغ آوردند و گفت: هر مرغ را، يكى برداريد و جايى كه كسى شما را نبيند، بكشيد و بياريد. همه برفتند و بكشتند و باز آمدند، الا آن مريد، كه مرغ را زنده باز آورد.
شيخ پرسيد كه چرا نكشتى؟
🌾گفت:شيخ فرموده بود كه جايى بايد مرغ را كشت كه كسى نبيند، و من هر جا كه مىرفتم حق تعالى مىديدم .
🌾شيخ رو به اصحاب كرد و گفت: ديديد كه فهم او چگونه است و فهم ديگران چون؟
🔅همه استغفار كردند و مقام آن مريد را بزرگ داشتند .
📚حكايت پارسايان، رضا بابايى
✳️ @Akhlagh_Et
6.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حاج آقا چیکار کنم با شهوت؟!
🎙حجت الاسلام #پناهیان
✳️ @Akhlagh_Et
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : هیچ چیز اتفاقی نیست !
👤 حجت الاسلام والمسلمین #ماندگاری
⏲ زمان : 1 دقیقه و 44 ثانیه
✳️ @Akhlagh_Et
🔴 عجایب دنیای ظهور
⭕️ اهل زمین به دیگر سیارات متصل میشود
🌕 امام باقر علیه السلام فرمودند:
ذوالقرنین بین دو ابر مخیّر شد و آن را که آرام بود برگزید و آنکه سخت بود برای صاحب شما ذخیره شده است. سوال شد سخت کدام است؟ فرمودند: هر ابری که رعد و صاعقه و یا برق دارد صاحب شما بر آن سوار میشود. همانا او بر ابر سوار میگردد و بر اسباب آن سوار میشود و در راههای آسمانهای هفتگانه و زمینهای هفتگانه که پنج تای آن آباد و دو تا ویران است بالا می رود
📗بحار، ج ۵۷، ص۱۲۰
خداوند در آیه ۳۳ رحمن میفرماید:
يا معشر الجنّ و الانس... اى گروه جنّ و انس! اگر مىتوانيد از مرزهاى آسمانها و زمين بگذريد؛ پس بگذريد؛ ولى هرگز نمیتوانيد! مگر با نيرويى(فوق العاده و الهی)! عبارت یا معشر، نهایت تحدّی خداوند است به اینکه حتی جنهای پرنده و نامرئی هم نمیتوانند از مرز زمین و عالم دنیا عبور کنند. اما بدلیل ظهور قدرت ولایت و تصرف امام در هستی، انسان براحتی میتواند از کرانه های آسمانها و زمین به خارج آن برود و این یعنی سطح دنیا عوض میشود و زندگی وارد دور جدیدی میشود که اوج آن رهیافت به بهشت آخرت است؛ و عالم ما بدان سو رهسپار.
✳️ @Akhlagh_Et
🌼نیایش صبحگاهی🌼
💜ﺧﺪﺍﯾﺎ !!!
ﻣﻦ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﻤﯽ ﺑﯿﻨﻢ ، ﺁﯾﻨﺪﻩ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ .
ﻭﻟﯽ ﺁﺳﻮﺩﻩ ﺍﻡ ؛ ﭼﻮﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﻢ
ﻭ ﺗﻮ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ !!!
ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﻢ ،
ﻋﺸﻖ ﺣﻘﯿﻘﯽ ،،،
ﺳﻼﻣﺘﯽ ،،،
ﺁﺭﺍﻣﺶ ،،،
ﻭ ﻧﯿﮑﺒﺨﺘﯽ ،،،
ﺁﺭﺯﻭ ﺩﺍﺭﻡ .
ﺧﺪﺍﯾﺎ ﻋﻄﺎ ﮐﻦ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﺮ ﺁنچه ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﯿﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ
ﻟﺒﺮﯾﺰ ﮐﻦ ﺍﺯ ﺷﺎﺩﯼ ﻭ ﻟﺒﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮔﻞ ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺷﮑﻮﻓﺎ ﮐﻦ .
ﺁﻣﯿﻦ ﺍﯼ ﻣﻬﺮﺑﺎﺗﺮﯾﻦ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﺎﻥ
✳️ @Akhlagh_Et
#حدیث_روز
🌸 امام علی ( علیه السلام) :
هرکه به ما چنگ زند به ساحل نجات رسد و هر که رهایمان کند غرق شود.
📚 تحف العقول، ص۱۱۶
✳️ @Akhlagh_Et
📚 وصف اميدوارى به خدا:
امام علی علیه السلام میفرماید:
به گمان خود ادّعا دارد كه به خدا اميدوار است به خداى بزرگ سوگند كه دروغ مى گويد، چه مى شود او را كه اميدوارى در كردارش پيدا نيست پس هر كس به خدا اميدوار باشد بايد، اميد او در كردارش آشكار شود، هر اميدوارى جز اميد به خداى تعالى ناخالص است، و هر ترسى جز ترس از خدا نادرست است.
گروهى در كارهاى بزرگ به خدا اميد بسته و در كارهاى كوچك به بندگان خدا روى مى آورند، پس حق بنده را ادا مى كنند و حق خدا را بر زمين مى گذارند، چرا در حق خداى متعال كوتاهى مى شود و كمتر از حق بندگان رعايت مى گردد.
آيا مى ترسى در اميدى كه به خدا دارى دروغگو باشى يا او را در خور اميد بستن نمى پندارى؟
اميدوار دروغين اگر از بنده خدا ترسناك باشد، حق او را چنان رعايت كند كه حق پروردگار خود را آنگونه رعايت نمى كند، پس ترس خود را از بندگان آماده، و ترس از خداوند را وعده اى انجام نشدنى مى شمارد، و اينگونه است كسى كه دنيا در ديده اش بزرگ جلوه كند، و ارزش و اعتبار دنيا در دلش فراوان گردد، كه دنيا را بر خدا مقدّم شمارد، و جز دنيا به چيز ديگرى نپردازد و بنده دنيا گردد.
📗خطبه 160 نهج البلاغه؛ بخش سوم: امید فقط به خدا
✳️ @Akhlagh_Et
اخلاق مهدوی
💠قلمی که جوهر آن عصاره ی چشم است.
امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: «قلب، کتاب چشم است که صفحه این دل، با قلم چشم پر میشود.» (١)
چشم، مهمترین عامل برای حاکمیت شهوت در وجود آدم است.
💢از حضرت یحیی پرسیدند: آغاز زنا چیست؟ فرمود: «نگاه و آرزو» (٢) بعد از نگاه، فکر و خیال پدید میآید که از مقدمات زناست.
زدست و دیده و دل هر دو فریاد / که هرچه دیده بیند دل کند یاد
📌منتظر لباسی از جنس فولاد دارد، تیر زهرآلود شیطان او را زخمی نمیکند؛ ولی قطعا به او اصابت میکند.
📚١. نهج البلاغه، خطبه ١٩٣
٢. آثار الصادقین، ج ٢٢، ص٢٧١
✳️ @Akhlagh_Et
🔴 برای دیگران مثل سایه باش
مردی همراه پسر خود بر سر مزار پدرش رفت. درختی بر بالای مزار سایه انداخته بود.
پدر گفت:
پسرم! میدانی چرا درختان در بهار با شروعشدن گرما برگ درمیآورند و با سردشدن هوا در پاییز برگهای خود میریزند؟!
چون برگ درخت برای فصول گرم سال است که سایهای برای زیرنشین خود داشته باشد. با شروع فصل سرما، آفتاب را هم حرارتی برای آزار نیست که برگی در روی درختی باشد.
اگر برگ درختان را در تابستان از شاخههای آنان جدا کنی، شاخه درختان خشک خواهد شد، چون حق تعالی حیات یک درخت را به برگ آن منوط کرده است و هیچ درختی را سودی از سایه خود چندان نیست.
بدان خداوند تو را عافیت و قدرت بدن فقط برای استفادۀ خودت نداده است، بلکه باید برای نیازمندان و ضعفا هم سایه داشته باشی.
سعی کن در زمان سختی و حرارت تابستان، کسی را سایه شوی.
✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاشو نمازت دیر نشه
استاد #عالی
✳️ @Akhlagh_Et