🖤گاهی آنها که خسیس و ناخنخشکاند به تنگدستی و سختی معیشت هم مبتلا میشوند. دلیلش دو چیز است: ترک اکرام یتیم و ترک اطعام فقیر
📖فجر آیات ۱۶ تا۱۸
✳️ @Akhlagh_Et
⭕️ «زادروز مصطفی احمدی روشن»
🔹مصطفی احمدی روشن در ۱۷ شهریورماه ۱۳۵۸ در روستای سنگستان در استان همدان متولد شد. او، دانشآموخته مهندسی شیمی و دکترای رشته نانو بیوتکنولوژی
دانشگاه شریف بود.
🔻شهید مصطفی احمدی روشن، دانشمند جوان و هستهای کشورمان یکی از پایهگذاران سایت هستهای نطنز بود که در طول سالهای خدمت و فعالیت در بخشهای صنعت هستهای کشورمان بهویژه در بخش تأمین کالاها و خرید تجهیزات هستهای مرتبط با غنیسازی در زمان تحریمها، کارنامه مطلوب و مؤثری از خود بهجای گذاشت.
🔻احمدی روشن، سرانجام ۲۱ دیماه ۱۳۹۰ در آستانه اربعین حسینی و در حالیکه به محل کار خود میرفت بهواسطه اقدام ناجوانمردانه و بزدلانه دو تروریست موتورسوار مزدور اسراییل به درجه رفیع شهادت نائل شد.
#تقویم_تاریخ
#۱۷شهریور
#شهید_احمدی_روشن
✳️ @Akhlagh_Et
✅ مرحوم حضرت آیت الله بهجت:
✍ مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدحسين غروى اصفهانى اهل مراقبه، سکوت و محاسبه بود. پیوسته در فکر بود سخن به ندرت میگفت.
در مجالس و محافل که بین علما بحثی در میگرفت سکوت میکرد در هر جای مجلس که خالی بود مینشست و بسیار متواضع، خوش اخلاق و آرام بود.
با آنکه ثروت فراوانی از پدرش – که از تجّار معروف و سرمایه دار کاظمین بود – به او رسیده بود، همه را به فقرا و طلّاب داد و خود چیزی نداشت.
بلکه گویند: در اواخر عمر با فقر دست به گریبان بود، ولی دلی شاد و سیمایی متبسّم و قلبی استوار داشت که حکایت از روحیّات عظیم و مواهب معنوی او مینمود.
📚 فریادگر توحید، ۸۳
✳️ @Akhlagh_Et
🔻آیتالله اعرافی درجمع پزشکان تاکید کرد:
❇️ لزوم پیشرفت پزشکی مطابق برنامه هفتم
◻️ نگاه جامع به انسان رفتار، اخلاق و خدمت پزشک را متعالی میکند
◻️ اگر نگاه پزشک و خادمان سلامت به انسان فقط همان نگاه فیزیکی بود و از نگاه متافیزیکی برخوردار نبودند این شأن پزشکی رعایت نمیشد. این نگاه جامع به انسان که او به مثابه یک معجون و پدیدهای است که در درون او همه آن چه که در عالم وجود دارد جمع شده، شخصیت پزشک، کارکرد و عمل او حتی اخلاق و رفتارش را متفاوت میسازد.
✳️ @Akhlagh_Et
رهبر معظم انقلاب مد ظله العالی : در اسلام، نقطهی اصلی و محوری برای اصلاح عالم، اصلاح نفس انسانی است. همه چیز از اینجا شروع میشود. قرآن به آن نسلی که میخواست با دست قدرتمند خود، تاریخ را ورق بزند، فرمود: «قوا انفسکم»، «علیکم انفسکم».
خودتان را مراقبت کنید، به خودتان بپردازید و نفس خودتان را اصلاح و تزکیه کنید؛ «قد افلح من زکّیها»
🔹اگر جامعهی اسلامی صدر اول اسلام، از تزکیهی انسانها شروع نشده بود و در آن به اندازهی لازم، آدمهای مصفا و خالص و بیغش وجود نداشتند، اسلام پا نمیگرفت، گسترش پیدا نمیکرد، بر مذاهب مشرکانهی عالم پیروز نمیشد و تاریخ در خط اسلام به حرکت نمیافتاد.
✳️ @Akhlagh_Et
لحظاتی با حدیث
🗣️|بهترین سخن چیست؟
💢پاسخ امیرالمومنین علیه السلام👆
🌻✿ :نهج البلاغه«نامه۳۱»
✳️ @Akhlagh_Et
8.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡 راه کنار گذاشتن معصیت ها
❇️ سخنرانی امام خمینی(ره) در جمع کارکنان صدا و سیما با موضوع خودسازی، دوم دی ماه ۱۳۵۸
🏷 خودسازی تهذیب نفس امام خمینی (ره)
✳️ @Akhlagh_Et
عارف و پیرمرد
مرد جوانی پدر پیرش مریض شد. او پدرش را که بیماریش شدت گرفته بود در گوشهای از جاده رها کرد و از آن جا دور شد. پیرمرد ساعتها کنار جاده افتاده بود و به زحمت نفسهای آخرش را میکشید…
رهگذران از ترس مسری بودن بیماری پیرمرد و برای فرار از دردسر، بی اعتنا به نالههای او، راه خود را میگرفتند و از کنار او عبور میکردند. عارفی که از آن جاده عبور میکرد، به محض دیدن پیرمرد او را به دوش گرفت تا ببرد و درمانش کند.
رهگذری به طعنه به عارف گفت: “این پیرمرد فقیر است و بیمار؛ مرگش نیز نزدیک است، نه از او سودی به تو میرسد و نه کمک تو تغییری در اوضاع این پیرمرد به وجود میآورد. پسرش هم او را در این جا به حال خود رها کرده و رفته است. تو برای چه به او کمک میکنی؟”
عارف گفت: من به او کمک نمیکنم، بلکه به خودم کمک میکنم؛ اگر من هم مانند پسرش و رهگذران او را به حال خود رها کنم، چگونه رو به آسمان برگردانم و از خالق هستی تقاضای هم صحبتی داشته باشم؛ من به خودم کمک میکنم.
✳️ @Akhlagh_Et
آیت الله مصباح یزدی ره: نفاق (و شرک) درجاتى دارد، از قویترین مرحله نفاق (و شرک) تا مراتب بسیار ظریفى که شاید اکثریت مؤمنین به آن مبتلا باشند، و ما باید پیوسته از شرک و نفاق به خدا پناه ببریم. البته در میان افراد بشر، افراد پاکی هم بودهاند که خود به خود به نداى فطرت خویش گوش فرا دادهاند، اما (در غیر این افراد معدود و خاص) و براى کل جامعه، انبیاء با ذکر و یادآورى (ارشادات توحیدی) عموم مردم را از غفلت نفاق و شرک در می آوردند، انبیاء و اولیای الهی با ارشادات و تذکرات شان در جهان، نداى توحید سر دادند و سیر به سوى حق را مطرح کردند.
✳️ @Akhlagh_Et
استاد تحریری: امام صادق عليه السّلام در پاسخ به درخواست عنوان بصرى، مبنى بر بهره مندى وى از علوم آن حضرت كه: «خدا از علم شما روزى ام كند»، به وى فرمود: «ليس العلم...»؛ يعنى آن علمى كه تو درخواست مى كنى، به تعلّم و يادگيرى تكيه نمى كند.
🔶البته قابل توجه است كه پاسخ حضرت، متناسب با درخواست عنوان بود، زيرا وى درخواست مطلق علم را ننمود تا حضرت وى را به مقدمات آموزشى علم حصولى راهنمايى نمايد، بلكه تقاضاى بهره مندى از علوم اهل بيت عليهم السّلام را داشت و بديهى است كه علوم اهل بيت عليهم السّلام، از سنخ علم حضورى است كه تنها با عبوديت و بندگى حقيقى خداوند و بر اثر فيض هدايت الهى در وجود انسان تحقق مى يابد، به همين جهت آن حضرت وى را به مقدمات عملى، عبوديّت و هدايت الهى در اين طريق توجه داده و تفاوت علوم اهل بيت عليهم السّلام با علوم ديگران را به وى يادآور شدند.
🔶اگرچه ائمه عليهم السّلام نيز ناچارند علوم حقيقى خود را در قالب الفاظ مناسب و با مفهوم مناسب به ديگران القا كنند، لذا علوم ايشان نيز جنبه ى علم حصولى مى يابد و براى رسيدن به علوم حقيقى ايشان، بايد از علوم رايج آنان كه شاگردانى را در علوم گوناگون پرورش داده اند استفاده كرد، لذا امام صادق عليه السّلام در ادامه مى فرمايد: «اگر آن علم حقيقى را مى خواهى، اوّل در خودت حقيقت بندگى را بخواه و علم را براى به كار بستن آن طلب كن.» و در پايان نيز به مقدارى از آداب تحصيل علوم خود، اشاره مى فرمايد.
✳️ @Akhlagh_Et
🔅پندانه
✍ عقلتان را تسلیم کسی نکنید
🔹معلم عزيزی، دوسه باری، چند نفر از ما را برد منزل یکی از عالمان بزرگ.
🔸ما بچهها روی زمين دورش مینشستيم و او با شمايل با نمک و لهجه شيرين آذری، برايمان حرف میزد. بلد بود از اوج فلسفه و معقولات فرود آيد و با يک مشت پسربچۀ سربههوا، ارتباط فكری برقرار كند.
🔹علامه جورابهايش را نشانمان داد و با افتخار تعريف كرد چقدر در رفوی جوراب مهارت دارد. يک ذره منيت نداشت. آدم بود. نور به قبرش ببارد.
🔸یک بار علامه تعریف میکرد که روزی طلبه فلسفهخوانی نزد من آمد تا برخی سوالات بپرسد.
🔹ديدم جوان مستعدیست كه استاد خوبی نداشته. ذهن نقاد و سوالات بديع داشت كه بیپاسخ مانده بود. پاسخها را كه میشنيد، مثل تشنهای بود كه آب خنكی يافته باشد.
🔸خواهش كرد برايش درسی بگويم و من كه ارزش اين آدم را فهميده بودم، پذيرفتم. قرار شد فلان كتاب را نزد من بخواند.
🔹چندی كه گذشت، ديدم فريفته و واله من شده. در ذهنش ابهت و عظمتی يافته بودم كه برايش خطر داشت.
🔸هرچه كردم، اين حالت در او كاسته نشد. میدانستم اين شيفتگی به استقلال فكرش صدمه میزند. تصميم گرفتم فرصت تعليم را قربانی استقلال ضميرش كنم.
🔹روزی كه قرار بود برای درس بيايد، در خانه را نيمباز گذاشتم. دوچرخه فرزندم را برداشتم و در باغچه، شروع به بازی و حركات كودكانه كردم.
🔸ديدمش كه سر ساعت آمد. از كنار در، دقايقی با شگفتی مرا نگريست. با هيجان، بازی را ادامه دادم. در نظرش شكستم. راهش را كشيد و بی یک كلمه، رفت كه رفت.
🔹اینجا که رسید علامه با آنهمه خدمات فكری و فرهنگی به اسلام، گفت:
برای آخرتم به معدودی از اعمالم، اميد دارم. يكی همين دوچرخهبازی آن روز است!
💢 درس استاد آن شب این بود كه دنبال آدمهای بزرگ بگرديد و سعی كنيد دركشان كرده، از وجودشان توشه برگيريد، اما مريد و واله كسی نشويد.
🔺شما انسانيد و ارزشتان به ادراک و استقلال عقلتان است. عقلتان را تعطيل و تسليم كسی نكنيد. آدم كسی نشويد، هر چقدر هم طرف بزرگ باشد.
✳️ @Akhlagh_Et