eitaa logo
اخلاق
30.8هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
97 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/GB0d.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴اول نماز یا افطار؟ کدام رو انجام میدید؟؟؟ امام باقر عليه السلام : در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن؛ مگر این که همراه عده ای بودی که منتظر افطار بودند. اگر قرار بود تو نیز با آنان افطار کنی، با ایشان مخالفت نکن و ابتدا افطار کن و در غیر این صورت ابتدا نماز بخوان. راوی پرسید: چرا این کار را کنم و ابتدا نماز بخوانم؟! فرمودند: چون دو وظیفه برای تو پیش آمده است: افطار و نماز؛ پس با چیزی شروع کن که بر دیگری برتری دارد و آن نماز است‌. سپس فرمودند: و تو روزه داری؛ پس اگر نمازت را با حالت روزه به جا آوری و روز را پایان دهی، برای من دوست داشتنی تر است. وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۱۵۰، ح ۲ ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً و عَملی فیهِ مَقْبولاً و عَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَع السّامعین. ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜موضوع: رفتارشناسی خوارج با مقیاس مهدویت. 🎙 سخنران:حجة الاسلام محمد رضا ✳️ @Akhlagh_Et
📚ماه رمضان و انس بن مالک انس بن مالك سالها در خانه رسول خدا خدمتكار بود و تا آخرين روز حيات رسول خدا اين افتخار را داشت. او بيش از هركس ديگر به اخلاق و عادات شخصى رسول اكرم آشنا بود. آگاه بود كه رسول اكرم در خوراك و پوشاك چقدر ساده و بى تكلف زندگى مى‏كند. در روزهايى كه روزه مى‏گرفت همه افطارى و سحرى او عبارت بود از مقدارى شير يا شربت و مقدارى تريد ساده. گاهى براى افطار و سحر، جداگانه، اين غذاى ساده تهيه مى‏شد و گاهى به يك نوبت غذا اكتفا مى‏كرد و با همان روزه مى‏گرفت. يك شب، طبق معمول، انس بن مالك مقدارى شير يا چيز ديگر براى افطارى رسول اكرم آماده كرد. اما رسول اكرم آن روز وقت افطار نيامد، پاسى از شب گذشت و مراجعت نفرمود. انس مطمئن شد كه رسول اكرم خواهش بعضى از اصحاب را اجابت كرده و افطارى را در خانه آنان خورده است. از اين رو آنچه تهيه ديده بود خودش خورد. طولى نكشيد رسول اكرم به خانه برگشت. انس از يك نفر كه همراه حضرت بود پرسيد: «ايشان امشب كجا افطار كردند؟» گفت: «هنوز افطار نكرده‏اند. بعضى گرفتاريها پيش آمد و آمدنشان دير شد.» انس از كار خود يك دنيا پشيمان و شرمسار شد، زيرا شب گذشته بود و تهيه چيزى ممكن نبود. منتظر بود رسول اكرم از او غذا بخواهد و او از كرده خود معذرت خواهى كند. اما از آن سو رسول اكرم از قرائن و احوال فهميد چه شده، نامى از غذا نبرد و گرسنه به بستر رفت. انس گفت: «رسول خدا تا زنده بود موضوع آن شب را بازگو نكرد و به روى من نياورد.»  📚مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏18، ص: 385 ✳️ @Akhlagh_Et
‌ ⚠️ اگر او بخواهد می شود ... گفتن " ان شاء الله " را فراموش نکنیم ⚠️ مرازم می گوید : روزی امام صادق علیه السلام وارد منزل معتب شد ، درحالی‌که او به حج عمره مشرف شده بود . حضرت نوشته ای را دید که در آن نفقه ی اهل و عیال و خانواده اش را نوشته بود . در همین اثناء حضرت به قسمتی از نوشته توجه نمودند که او نوشته بود : این برای فلانی و فلانی و فلانی است . بدون آنکه در پایان آن " ان‌شاء‌‌الله " نوشته باشد . حضرت فرمود : چه کسی این را نوشته است ، حال آنکه ذکری از ان‌ شاء الله در آن نیست؟! او چگونه گمان می‌کند که آن کار بدون اذن خدای - متعال تحقّق می‌یابد؟! سپس فرمودند : قلم و جوهر بیاورند . آنگاه فرمود : ان‌شاءالله را به آن اضافه کنید . 🗂منبع : الوافی ، ج ۱۱ ، ص ۵۸۱ ✳️ @Akhlagh_Et
📚داستان مرد ادارى و همكارش‏ يكى از رفقايمان نقل مى‏كرد كه روز اول ماه رمضان بود، روزه گرفتيم رفتيم اداره و تازه با يك آقايى به اصطلاح هم ميز و آشنا شده بوديم. او هم روزه مى‏گرفت. بعد از يكى دو ساعت آن رفيقم گفت: فلانى! من مى‏خواهم يك تذكرى به شما بدهم. گفتم: بفرماييد. گفت: من خيلى از شما معذرت مى‏خواهم كه اين تذكر را مى‏دهم ولى خوب لازم مى‏دانم كه اين تذكر را بدهم، از اخلاق بد خودم است، چه عرض كنم. من يك چنين اخلاق بدى دارم كه در ماه رمضان كه روزه مى‏گيرم عصبانى مى‏شوم، خيلى هم عصبانى مى‏شوم. وقتى هم كه عصبانى مى‏شوم ديگر هرچه به دهانم مى‏آيد مى‏گويم، حرف بد مى‏گويم، فحش مى‏دهم، توهين مى‏كنم. ممكن است در اين ماه رمضان به جنابعالى جسارتى بكنم. خواهش مى‏كنم اگر چنين شد، ديگر روزه است، اخلاق من است، خيلى ببخشيد.  اين آقاى رفيق ما گفت: گفتيم عجب كارى شد! اين مرد روز اول ماه رمضان آمد با ما اتمام حجت كرد. حالا ما يك ماه رمضان تمام بايد از او فحش بشنويم، چون روز اول ماه رمضان گفته اخلاق من اين است. گفت: من هم گفتم كه عجب تذكر بجايى دادى! اتفاقاً اخلاق من هم همين‏طور است و بلكه بدتر، در حال روزه عصبانى مى‏شوم، يك وقت مى‏بينى كه اين دوات را برداشتم و پراندم به سرت. گفت: عجب! خيلى اخلاق بدى است. پس خوب است هر دومان مواظب باشيم. شهید این داستان را در تبیین معیار کار اخلاقی از نظر راسل بیان کرده است که معتقد هستند اخلاق را باید رعایت کرد تا دچار عکس العمل های منفی آن نشویم. 📚مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى ج‏22 / 484 ✳️ @Akhlagh_Et
🔴 یکی از گرفتاری های مردم در زمان ظهور که سبب انکار امام زمان علیه‌السلام میشود: 🟢 على بن أبى حمزه از امام صادق عليه‌السلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود: «اگر قائم قيام كند، مردم او را انكار مى‌كنند؛ زيرا او به صورت جوانى برومند به سوى ايشان باز مى‌گردد، كسى بر عقيدۀ خود نسبت به او پايدار نمى‌ماند «مگر آن كس كه خداوند در عالم ذرّ از او پيمان گرفته باشد.» و در روايت ديگرى چنين است كه آن حضرت فرمود: « از بزرگترين گرفتاريها آن است كه صاحب ايشان به چهرۀ جوانى بر آنان خروج مى‌كند در حالى كه آنان مى‌پندارند كه او بايد پيرمردى كهن سال باشد.» «عَن عَلِي بْنِ أَبِي حَمزَة عَن أَبِي عَبْدِاَللَّه أَنَّهُ قَالَ: لَوْ قَد قَامَ القَائِمُ لَأَنْكَرَه اَلنَّاسُ لِأَنَّهُ يَرجِعُ إِلَيهِم شَابّاً مُوفِقاً لاَ يَثبتُ عَلَیهِ إِلاّ مَن قَد أَخذَاَللَّه مِيثَاقَه فِي اَلذَّرّ اَلاوَّل وَ فِي غَيرِ هَذِه اَلرِّوايَة أَنهُ قَالَ: وَ إِنَّ مِن أَعظَم اَلبَلِيَّة أَن يَخرُجَ إِلَيهِمْ صَاحِبهُم شَابّاً وَ هُم يَحسَبُونهُ شَيخاً كَبِيراً» 📗بحارالأنوار، ج ۵۲، ص۲۸۷ 📗الغيبة، ج ۱، ص۱۸۸ ✳️ @Akhlagh_Et
📚ماه رمضان و حکایات پند آموز مرحوم پدر خودمان رضوان‏اللَّه عليه، ما از بچگى اين را مى‏ديديم كه از نظر ايشان آنچه كه مربوط به دين و مذهب بود در نهايت احترام بود؛ نماز يك حقيقت محترم بلكه محترمترين حقيقتها بود. ما حس مى‏كرديم ماه رمضان كه مى‏آيد واقعاً يك امر قابل احترامى مى‏آيد، يك امرى مى‏آيد كه دارد استقبال مى‏شود، از ماه رجب و شعبان به استقبال مى‏رفتند يعنى مرتب روزه مستحبى مى‏گرفتند؛ پيشواز مى‏رفتند. پيشواز رفتن [يعنى‏] مهمانى دارد مى‏آيد كه ما داريم استقبالش مى‏كنيم. آداب ماه رجب، آداب ماه شعبان و مستحبات اين دو ماه عمل مى‏شد. معلوم بود كه به سوى يك امر بزرگ و خطير دارند مى‏روند. اگر بچه يك ذره قابل باشد در او اثر مى‏گذارد. اگر در خانواده‏اى بچه حس كند كه پدر راستى را به دليل اينكه راستى است [ترك نمى‏كند و] دروغ اساساً به زبان اين پدر نمى‏آيد، او راستگو مى‏شود. اما بچه‏اى كه مى‏بيند پدرش به خاطر كوچكترين منفعتى دروغ مى‏گويد، اگر پدر يك ساعت بنشيند بگويد بچه جان دروغ نگو، او نمى‏تواند بپذيرد. مرحوم ابوى ما در بعضى از سالها دو ماه رجب و شعبان را پيوسته روزه مى‏گرفتند و به ماه مبارك رمضان متصل مى‏كردند، يعنى اين سه ماه را يكسره روزه مى‏گرفتند.  📚مجموعه آثارشهیدمطهری ج 27ص 464 و 559 ✳️ @Akhlagh_Et
لحظه‌هایِ زندگی همانندِ قاصدک‌هایی هستند که با یک دم و بازدمِ ما به هوا می‌روند؛ لحظه‌هایِ زندگی را دریابیم و مثلِ کودکی خوش‌باور آرزوهای‌ِمان را در گوشش نجوا کنیم، قدرِ لحظه‌ها را بدانیم مبادا که گذرِ عمر، قاصدک‌هایِ لحظه‌های‌ِمان را به بادِ فنا دهد سلام، صبحتون زیبا❤️ ✳️ @Akhlagh_Et
🌸 امام علی (علیه السلام) : انسان صبور پیروزی را از دست نمی دهد هرچند طولانی شود. 📚 نهج البلاغه، حکمت ۱۵۳ ‌ ✳️ @Akhlagh_Et
🎁هفت هدیه خداوند به روزه داران 🌹روزی شخصی یهودی به محضر مبارک رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شرفیاب شد و از آن حضرت از مسائلی پرسش کرد . ♦️بعد از سوال از علت واجب شدن روزه ؛ از حضرت پرسید: پاداش شخص روزه دار چیست ؟ حضرت فرمودند: هر کس ماه مبارک رمضان را به حساب خداوند متعال روزه بگیرد خداوند هم هفت خصلت برای او واحب می کند : 1- حرام را از بدنش ذوب میکند 2- او را به رحمت خود نزدیک می کند 3-کفاره خطیئه پدرش آدم می شود 4- سکرات مرگ را بر او آسان می نماید 5- او را از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان می دارد 6- برائت از آتش را به او عطا می نماید 7- از طیبات بهشت بر او می خوراند. 📚من لا یحضره الفقیه ج2 باب علة فرض الصیام ✳️ @Akhlagh_Et
روزی پیامبر اکرم به خانه حضرت زهرا آمدند . حضرت علی و حسنین (صلوات الله علیهم اجمعین) هم در خانه حضور داشتند . پیامبر خطاب به اهل بیت خود فرمودند : چه میوه ای از میوه های بهشتی میل دارید بمن بگوئید تا به جبرائیل بگویم از بهشت برایتان بیاورد. امام حسین که در آن روزگار در سنین کودکی بودند از بقیه اهل خانواده سبقت گرفتند. رفتند در دامن رسول خدا نشستند و عرضه داشتند : پدر جان به جبرائیل بگوئید از خرماهای بهشتی برای ما بیاورد . و حضرت رسول اکرم هم به خواسته حسین خود جامه عمل پوشانیدند و به جبرئیل دستور دادند یک طبق از خرماهای بهشتی برای اهل بیت بیاورد. مدتی نگذشت که جبرائیل یک طبق خرمای بهشتی را آورده و در حجره حضرت زهرا سلام الله عليها گذاشت. پیامبر خطاب به دختر خود فرمودند : فاطمه جان یک طبق خرمای بهشتی در حجره تو نهاده شده است ، آنرا نزد من بیاور . حضرت زهرا آن طبق را آوردند و نزد پدر گذاشتند. پیامبر خرمای اول از درون ظرف برداشتند و در دهان سرور جوانان اهل بهشت امام حسین نهادند و فرمودند « حسین جان نوش جانت ، گوارای وجودت » سپس خرمای دوم را از درون ظرف برداشتند و در دهان دیگر سرور جوانان اهل بهشت امام حسن نهادند و باز فرمودند «حسن جان نوش جانت ، گوارای وجودت ». خرمای سوم را در دهان جگر گوشه خود حضرت زهرا نهادند و همان جمله را هم خطاب به حضرت زهرا بیان کردند. خرمای چهارم را هم در دهان حضرت علی نهادند و فرمودند « علی جان نوش جانت‌، گوارای وجودت » خرمای پنجم را از درون ظرف برداشتند و باز دوباره در دهان حضرت علی نهادند و همان جمله را تکرار نمودند . خرمای ششم را برداشتند، ایستادند و در دهان حضرت علی گذاشتند و باز همان جمله را تکرار کردند. در این هنگام حضرت زهرا فرمودند : پدر جان به هر کدام از ما یک خرما دادید اما به علی سه خرما و در مرتبه سوم هم ایستادید و خرما در دهان علی گذاشتید . چرا بین ما اینگونه رفتار کردید ؟ رسول اکرم خطاب به دختر خود فرمودند:فاطمه جان وقتی خرما در دهان حسین نهادم ، دیدم و شنیدم که جبرائیل و مکائیل از روی عرش ندا بر آورده اند که : «حسین جان نوش جانت ، گوارای وجودت » من هم به تبع آنها این جمله را تکرار کردم وقتی خرما در دهان حسن نهادم باز جبرائیل و مکائیل همان جمله را تکرار کردند و من هم به تبع آنها آن جمله را گفتم که « حسن جان نوش جانت ». فاطمه جان وقتی خرما در دهان تو نهادم دیدم حوری های بهشتی سر از غرفه ها در آورده اند . و می گویند « فاطمه جان نوش جانت ، گوارای وجودت » من هم به پیروی از آنها این جمله را تکرار کردم.اما وقتی خرما در دهان علی نهادم شنیدم که خداوند از روی عرش صدا می زند « علی جان نوش جانت ، گوارای وجودت » . به اشتیاق شنیدن صوت حق خرمای دوم در دهان علی نهادم باز هم خداوند از روی عرش ندا زد که «هنیأ مرئیاً لک یا علی » نوش جانت ، گوارای وجودت علی جان.به احترام صوت حق از جا برخاستم و خرمای سوم در دهان علی نهادم ، شنیدم که باز خداوند همان جمله را تکرار کرد و سپس به من فرمود:« یامحمد ، بعزّت و جلالم قسم اگر تا صبح قیامت خرما در دهان علی بگذاری من خدا هم تا قیامت می گویم علی جان نوش جانت ، گوارای وجودت». خداوندا به حق علی علیه السلام گره از کار ما بگشا ✍ جلاءالعیون علامه مجلسی ‎‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ✳️ @Akhlagh_Et
🔴چگونه روزه است زني كه غيبت مى كند!! پيغمبر اكرم يك روز را تعيين فرمود كه همه مسلمين روزه بگيرند و تا وقتيكه دستور نداده افطار نكنند، همه تا شام روزه گرفتند شامگاه مردم يك يك آمده عرض مى كردند يا رسول الله9 تا كنون روزه داشتيم اجازه افطار مى فرمائيد: آنجناب اجازه مى داد. مردى آمد و عرض كرد، دو دختر از خانواده ام روزه گرفته اند، خجالت مى كشند خدمت شما برسند اجازه مى فرمائيد افطار كنند. حضرت از او رو برگرداند. در مرتبه دوم نيز مراجعه كرد باز توجه نفرمودند. در سومين مرتبه فرمود از من اجازه افطار مى خواهى؟ آندو روزه نگرفته اند، چگونه روزه دار است كسيكه پيوسته از صبح مشغول خوردن گوشت مردم بوده (يعنى مشغول غيبت كردن بوده). برو بگو اگر روزه دار بوده اند استفراغ نمايند. آن مرد برگشته و فرمان پيغمبر را رسانيد، دختران استفراغ كردند از دهان هر كدام تكه گوشتى خارج شد. خدمت پيغمبر برگشت و جريان را به عرض رسانيد. آنجناب فرمود سوگند به حق آن كسيكه جانم در دست اوست اگر در شكم آنها باقى مى ماند آتش جهنم ايشان را فرامى گرفت. كشف الريبه شهيد عليه الرحمه، ص 287 ✳️ @Akhlagh_Et
📚آمدن ظرف آب از آسمان براى زن روزه دار امّ ايمن، كه نام او "بَركه" است، دختر "ثعلبة بن عمرو بن حصن بن مالك" مى باشد. امّ ايمن خدمتگزار "آمنه" مادر پيامبر بود، كه به عنوان ارث به پيامبر  منتقل شد، و آنگاه هم كه رسول خدا  مادر خود را از دست داده بود، امّ ايمن پرستارى وى را عهده دار گرديد، و به اصطلاح او خدمتگزار رسول خدا محسوب مى شد، و بارها رسول خدا ص مى گفت: امّ ايمن: پس از مادرم "آمنه" مادر من است. گاهى هم رسول خدا ص او را عضو خانواده و يادگار اهل بيت خويش مى خواند.(1) آرى، امّ ايمن را يكى از بانوان نمونه و ممتاز تاريخ اسلام، در ميان ياران فداكار پيامبر  بايد دانست، زيرا مجموعه حركات و كوششهاى او در طول زندگى پُر بركتش در مورد وابستگى به پيغمبر و خاندان پاك رسول خدا، يك زندگى درخشان و افتخارآميز و سراسر پرعظمتى را به ارمغان آورده، كه موارد حسّاس و ارزشمند آن را در زير مرور مى كنيم: 1 ـ وقتى رسول خدا با "خديجه" ازدواج كرد، امّ ايمن را از قيد بردگى آزاد نمود، و اين بانو با "عبيدبن زيد" ازدواج كرد، و داراى فرزندى شد كه او را "ايمن" ناميدند. "عبيدبن زيد" هم از ياران رسول خدا9 محسوب مى گرديد، كه در جنگ "خيبر" شركت نمود و شهيد شد.(2) 2 ـ زيدبن حارثه، غلام خديجه بود، كه او را به پيامبر بخشيد. پيامبر هم او را آزاد كرد و بعد از نبوّت رسول خدا زيد با امّ ايمن ازدواج نمود، و اين زن و شوهر صاحب فرزند پسرى شدند، كه نام او را "اسامه" گذاشتند.(3) 3 ـ نوشته اند: وقتى "امّ ايمن" مى خواست از مكّه هجرت كند، مركب و زاد و توشه راهى نداشت، و در آن ساعت روزه دار هم بود و بدين ترتيب مكه را ترك گفت و راه مى پيمود كه تشنگى شديدى به او دست داد، اما ظرف آبى را سوى آسمان به سوى او سرازير شد، آن گاه "ام ايمن" از آن آب نوشيد و سيراب گرديد. او بارها مى گفت: از آن تاريخ به بعد هرگز گرفتار تشنگى شديد نشدم، و حتّى در گرمترين هوا مى توانستم به راحتى روزه دار شوم!(4). 4 ـ ام ايمن علاقه زيادى به رسول خدا ص داشت و پيامبر هم نسبت به او بسيار مهربان بود و از وى تجليل مى كرد و مى فرمود: هر كس مى خواهد با يكى از زنان بهشتى ازدواج كند، با امّ ايمن پيوند زناشويى برقرار كند. آنگاه او را به ازدواج "زيدبن حارثه" درآورد.(5) 5 ـ زياد اتّفاق مى افتاد كه، رسول خدا  به خانه "امّ ايمن" مى رفت، و اين بانو هم براى آن حضرت شير مى آورد، اما يا رسول خدا روزه بود و از خوردن شير ممنوع بود، يا مى فرمود: شير ميل ندارم، ولى در آن فضايى معنوى و انسانى كه رسول خدا با ياران خويش داشت، در مقابل "امّ ايمن" هم لبخند مى زد و ظرف شير را برمى گردانيد.(6) 📚(1) وسائل الشيعه، ج 14، ص 117. (2) الاصابه، ج 4، ص 432. (3) همان. (4) همان (5) همان. (6) الاصابه، ج 4، ص 432، زنان دانشمند و راوى حديث، ص 50. ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ فَضْلَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ صَيِّرْ أُمُورِي فِيهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَى الْيُسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذِيرِي وَ حُطَّ عَنِّيَ الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ يَا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِينَ‏. ✳️ @Akhlagh_Et
هر‌ گناهی به چه علت گناه است 📛‼️ شخصی بود، یک نسبت خیلی دوری هم با ما داشت، در جایی زمینهایی تهیه کرده بود و زراعت و کشاورزی می‌کرد. با من همسن بود. خیلی قوی و چالاک و بلکه پهلوان و اصلاً قهرمان بود. بعدها چون پول هم پیدا کرده بود افتاد دنبال عیاشی و شرابخواری. در این سه چهار سال اخیر به یک وضعی افتاد که اطبا هم می‌گفتند اثر شراب‌خواری زیاد است. بعد رفت در امریکا چقدر پول خرج کرد و حالا تازه برگشته است. البته این اواخر ادعا کردند که توبه کرده و وقتی به مشهد می‌رود حرم می‌رود و نماز می‌خواند. ولی بالاخره این عیاشیها [نتیجه‌اش این است.] مگر هر عیاشی برای انسان خوشبختی است؟ چهار صباح انسان عیاشی کند بعد به یک چنین عواقبی گرفتار بشود! اگر شراب را منع کردند نه از باب این است که تو را به سعادت می‌رسانده، بلکه از باب اینکه در همین دنیا هم تو را بدبخت می‌کند. قمار اگر حرام است نه اینکه چون تو را در دنیا خوشبخت می‌کند حرام است، بلکه چون در دنیا هم تو را بدبخت می‌کند. هرگناهی به این دلیل گناه است که انسان را از نظر جسمی یا روحی، فردی یا اجتماعی بدبخت می‌کند. غیبت چرا حرام است؟ چون تخم کینه پاشیدن در مردم و اجتماع است. جامعه اگر جامعه غیبت کن شد و همه دشمن یکدیگر شدند، به فرد هم دیگر خوش نمی‌گذرد... تهمت زدن برای چه حرام است؟ دروغ گفتن برای چه حرام است؟ و هر گناهی را که شما در نظر بگیرید به دلیل اینکه بدبخت کننده است حرام است نه به دلیل اینکه خوشبخت کننده در دنیاست و خدا مضایقه دارد- العیاذ بالله- که بنده‌اش هم در دنیا خوشبخت باشد هم در آخرت.اگر واقعاً خوشبختی دنیا باشد خوشبختی آخرت هم هست. خوشبختی واقعی خوشبختی دنیا و خوشبختی آخرت هردوست، با همدیگر توأم است. ؛ پس بسیار غلط است که کسی در منطق تبلیغ خودش به آن شکل کلیسایی- به قول راسل- سخن بگوید که چاره‏‌ای نیست، یکی از این دو بیچارگی را باید متحمل شد: یا باید در دنیا بدبخت بود یا در آخرت؛ این که خیلی سخت است که انسان برای چهار روز دنیا بیاید بدبختی آخرت را متحمل بشود، پس چند روز [دنیا را با بدبختی می‌گذرانیم!] خیر، تقوا را باید داشت نه بدبختی. تقوا داشتن یعنی تحمل محرومیتهای کوچک در همین دنیا برای [گریز از] محرومیت بزرگ‌تر در همین دنیا، به این معنا که انسان اگر دورنگر نباشد نمی‌تواند در همین دنیا انسان باشد. ولی این معنایش تحمل بدبختی نیست؛ عین خوشبختی است. ؛ حال ببینیم نوح چه می‌گوید: اسْتَغْفِروا رَبَّکمْ‏ استغفار کنید، از راه غلطتان برگردید، مأیوس هم نشوید، نگویید کار ما از این حرفها گذشته؛ رحمت خدا بیش از این حرفهاست، خدا آمرزنده و باگذشت است. همین قدر انسان به درگاه الهی برگردد خدا از همه آن آثار سوء صرف‏نظر می‌کند. یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکمْ مِدْراراً. استاد ، آشنایی با قرآن 📚 ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وصیت‌نامه استاد (ره) دو خط بود: ⭕️گله‌گذاری و بدرفتاری در خانه را کنار بگذارید. ⭕️تاخشم در خانه هست، منتظر برکات نباشید! ✳️ @Akhlagh_Et
جود و بخشش کریم اهل بیت (علیه السلام) بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم شخصی خدمت امام مجتبی(علیه السلام) رسید و عرض کرد: ای فرزند امیر مؤمنان! تو را به خدایی که به شما نعمت فراوان داده، به فریاد من برس که دشمنی ستمکار دارم که نه حرمت پیران را پاس می دارد و نه به خردی صغیران ترحم می کند. حضرت که تکیه داده بودند، با شنیدن این سخن، برخاستند و نشستند و فرمودند: «کیست این دشمن تا داد تو را از او بگیرم؟» عرض کرد: دشمن من، فقر و پریشان حالی است. حضرت اندکی سر به زیر افکندند و سپس سر برداشتند و به خدمتکار خود فرمودند: «آنچه مال نزد تو موجود است، بیاور» او نیز پنج هزار درهم آورد و به آن مرد داد و امام در پایان فرمود: «تو را به خدا سوگند می دهم که هرگاه بار دیگر این دشمن به تو حمله ور گردید و ستم ورزید، او را نزد من بیاور تا او را از تو دور گردانم» محمد رضا غیاثی کرمانی، سیره اخلاقی امام حسن مجتبی(علیه السلام)، مؤسسه انتشارات حضور، 1385، چ1، صص24و25؛ به نقل از: بحارالانوار، ج43، ص 350 ✳️ @Akhlagh_Et
🔹️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: إنّ اللّه َ رَحيمٌ يُحِبُّ الرَّحيمَ، يَضَعُ رحمَتَهُ على كُلِّ رحيمٍ (میزان الحکمه ج4 ص380 ح7171) خداوند رحیم و مهربان است و رحمتش شامل حال کسی می‌شود که مهربان باشد. در روایت زیبای دیگری از امیر المومنین علیه السلام نقل شده که فرمودند: إرحَم مَن دُونَكَ ، يَرحَمْكَ مَن فَوقَكَ ، و قِسْ سَهوَهُ بسَهوِكَ و مَعصِيَتَهُ لكَ بمعصِيَتِكَ لِرَبِّكَ و فَقرَهُ إلى رَحمَتِكَ بِفَقرِكَ إلى رَحمَة رَبِّكَ (غررالحكم ص : 435 ) به زیر دستانت رحم و مهربانی کن تا کسانی که بالاتر از تو هستند به تو رحم و مهربانی کنند. اشتباهات و مخالفت‌های زیر دستانت را با معصیت‌های خودت که نسبت به پروردگارت کردی مقایسه کن و معصیت‌های خودت را هم بیاد آور و نیاز او به رحمت خودت را با نیاز خودت به رحمت پروردگار مقایسه کن. ببین خودت چقدر محتاج بخشش و رحمت حضرت حق هستی. پس تو هم به زیر دستت که مخالفتت را کرده رحم کن. آیت الله ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنبال این ۴ چیز نرو، گیرت نمیاد! این ۹۰ ثانیه از آیت‌الله رحمة‌الله‌علیه گره‌های زیادی رو از ذهن باز می‌کنه ... حتما ببینید 👌 ✳️ @Akhlagh_Et
پنج شنبه است و ياد درگذشتگان اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ التماس دعا ✳️ @Akhlagh_Et
🌸 پیامبر اکرم (ص) : أُترُک فُضولَ الکَلامِ وَ حَسبُکَ مِنَ الکَلامِ ما تَبلُغُ بِه حاجَتَکَ از سخنان بیهوده چشم بپوش. سخنی که رفع حاجت کند تو را کافی است. 📚 نهج الفصاحه، حکمت۲۱ ‌ ✳️ @Akhlagh_Et
از بهلول پرسیدند: علت سنگینی خواب چیست؟ بهلول پاسخ داد: سبک بودن اندیشه! هرچه اندیشه سبک تر باشد، خواب سنگین تر گردد.. ✳️ @Akhlagh_Et
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 پذیرش حوزه‌های علمیه کشور آغاز شد 🔻معاون آموزش حوزه‌های علمیه: ◻️پذیرش حوزه‌های علمیه برادران از اول اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ ادامه دارد. ◻️ پذیرش از سه مقطع هشتم، دوازدهم و دانشگاهیان صورت می‌گیرد. ◻️داوطلبان می‌توانند در دو بخش برنامه‌های متداول یا سفیران هدایت ثبت نام کنند. در بخش سفیران هدایت، رویکرد تبلیغی است. ➕ سایت پذیرش حوزه‌های علمیه: paziresh.ismc.ir ➕کانال پذیرش در ایتا: eitaa.com/pazireshhowzeh 💡مشاوره تحصیلی ویژه داوطلبان ورود به حوزه eitaa.com/hawzahnews/45420 📎 بیشتر بخوانید @HawzahNews| حوزه‌نیوز
چرا در دوران ظهور زمین و آسمان برکات خودشان را بیرون میریزند ؟؟ 👆👆🎉🎊 ما در مسئله‌ ظهور حضرت حجّت عجّل الله تعالی فرجه می‌خوانیم که وقتی ایشان ظهور می‌کنند و مردم مؤمن می‌شوند، زمین و آسمان برکات خودشان را بیرون می‏‌ریزند. این امر که در آن زمان هست قانون کلی همه زمانهاست نه اینکه اختصاص به آن زمان دارد؛ یعنی واقعاً یک رابطه‌ای است میان انسان که عالی‌ترین محصول و مقصود این عالم است و جریان‌های عالم. اجزاء عالم با همدیگر ناپیوسته نیست، ما و زمین به یکدیگر پیوسته هستیم و این آسمانها و همه چیز به همدیگر پیوسته است. اینها را انسان تا نبیند باور نمی‌کند. مثلًا با چه منطقی انسان می‌تواند باور کند که بچه از این طرف به دنیا بیاید، در پستان مادر شیر پیدا بشود؟ این به علت پیوستگی است که خدای متعال قرار داده. همان که بچه را به دنیا می‌آورد پستان را هم این جور ساخته است که شیر بیرون بدهد. بچه یک حیوان وقتی که با مادر خودش حالت ناموافق داشته باشد، مادر بخواهد یا نخواهد شیرش خشک می‌شود، ولی اگر حالت موافق داشته باشد بر شیرش افزوده می‌شود... ولی اگر حالت موافق داشته باشد بر شیرش افزوده می‌شود. اینها تعجب ندارد که اگر مردم در روی زمین صالح باشند یعنی اگر در مسیر خدای خلقت و در مسیر کمال خلقت قرار بگیرند اصلًا وضع زمین و آسمان، منطقه، جوّ و همه چیز عوض بشود. دیگر زلزله، خرابی و طغیان سیلی در عالم نخواهد بود، نعمتی که زمین در دل خودش مکتوم کرده باشد نخواهد بود؛ یعنی یک توافق کلی پیدا می‌شود. نوح گفت همان تقوا و ایمان و اطاعت من- این سه چیز- را داشته باشید (اطاعت من یعنی همان اطاعت دستورهای خدا) یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکمْ مِدْراراً بعد می‌بینید اصلًا خدا از آسمان برای شما باران می‌‏فرستد چه بارانی! یُمْدِدْکمْ بِامْوالٍ وَ بَنینَ‏ ثروت شما و فرزندان و نسل شما را اضافه می‌کند. پس نگفت به قیمت ایمان و تقوا و اطاعت امر پیغمبر باید از مال و فرزندتان و از زراعت و کشتتان صرف‏ نظر کنید؛ بلکه برعکس گفت. وَ یَجْعَلْ لَکمْ جَنّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکمْ انهاراً آن وقت می‌بینید که چقدر بر باغستانهای شما افزوده بشود، چقدر نهرها برای شما جاری بشود! ما لَکمْ لاتَرْجونَ لِلَّهِ وَقاراً استاد ، آشنایی با قرآن 📚 ✳️ @Akhlagh_Et