eitaa logo
اخلاق
30.7هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
97 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/GB0d.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
دعوت تکوینی و تشریعی 🔹دعوت حق بر دو قسم است: دعوت تکوینی و دعوت تشریعی. دعوت تکوینی حق این است که ما را خواند و ما موجود شدیم. اگر او دعوت نکرده بود و نخوانده بود ما کجا بودیم. این دعوت بدون اراده و اختیار ما بود. ما خودمان اینجا نیامدیم، خودمان هم بزرگ نشدیم، خودمان هم پیر نشدیم، آقا همه اینها دست خداست. ما را دعوت کرده و از عدم به وجود آورد، این را دعوت تکوینی می‌گویند. در این دعوت اولیه اهل بيت عليهم السلام کاره¬ای نیستند. این قسم از دعوت که دعوت تکوینی باشد مختص ذات احدیت است. البته در مرحله بعد از دعوت، که نوبت خلق نمودن می‌شود اهل بیت : واسطه هستند. 🔸دعوت تشریعی یعنی خدا همه ما را به اصول و فروع دین و اخلاقیات دعوت کرده است تا اینها را انجام بدهیم. این دعوت حق را اهل بيت عليهم السلام اعلام کردند. مثلا قرآن کریم می‌فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذي نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! به خدا و پيامبرش، و كتابى كه بر او نازل كرده، و كتب (آسمانى) كه پيش از اين فرستاده است، ايمان بياوريد. یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید و معتقد به مقام ربوبیت هستید در اصول، فروع، اخلاقیات و معاشرت‌هایتان باید که تسلیم حق باشید. این یک نوع دعوت است. این دعوت را اهل بيت عليهم السلام رساندند. آیت الله ره ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 قسمت 26 | درس اخلاق آیت الله مصباح یزدی 👈 موضوع: حب دنیا مانع حب خدا 🔺سلسله جلسات درس اخلاق آیت الله با موضوع «محبت خدا» ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ویژگی های نفاق و منافقین ✅ جلسه 9 (بخش چهارم) 🎙آیت الله مجتبی (ره) 📖 توجّه! حالتی که نفاق نیست ✍️این حالت، عدم تطابق گفتار و کردار است که در آیات و روایات بسیاری آمده است که یکی از بارزترین نشانه‎های نفاق این است که شخصی گفتارش با کردارش ناهماهنگ باشد. به عنوان تذکّر بگویم که عدم هماهنگی گفتار با کردار دو تصویر دارد: اوّل، گفتارش بد است، امّا کردارش خوب است. توجّه کنید چنین فردی را منافق نمی‌گوییم؛ یک وقت اشتباه نشود. به گفتار بد و کردار خوب منافق نمی‌گوییم و مُرادمان این تصویر نیست. او باید برود و گفتارش را اصلاح کند. آنچه در باب نفاق مطرح است، تصویر دوّمی است که گفتارش خوب و کردارش بد باشد. این عکس آن عمل است. علی(ع) می‌فرماید:«الْمُنَافِقُ قَوْلُهُ جَمِيلٌ وَ فِعْلُهُ الدَّاءُ الدَّخِيلُ»1️⃣؛ عملش یک بیماری مُسری است و کارهایش این‌گونه است: خوب حرف می‎زند. در خطبۀ نهج‌البلاغه می‌رسیم که او معمولاً حرف‌های خوبی می‌زند، امّا به کارش که نگاه کنی، می‎بینی این‌گونه نیست و از نظر عملی عملش خلاف است. التزام عملی ندارد به آنچه که می‎گوید. 1️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 84 ✳️ @Akhlagh_Et
🔰 مجموعه صوتی دروس اخلاق صوتی آیت الله سید رضا بهاءالدینی 👇دریافت فایل صوتی👇
bahaodini007.mp3
1.92M
🎧 جلسه 7 | مجموعه صوتی دروس اخلاق صوتی آیت الله سید رضا 👈 موضوع این جلسه: شکر نعمتهاي الهي ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 جلسه 26 | نور مبین سال 1401 🎙حجت الاسلام والمسلمین 📋پاداش شهداء و مجاهدان ضایع نمی‌شود(آیه 171 سوره مبارکه آل‌عمران) ✳️ @Akhlagh_Et
💠 🔻 امام رحمه الله علیه 🔸تا اصلاح نکنيد نفوس خودتان را، از خودتان شروع نکنيد و خودتان را تهذيب نکنيد، شما نمي‌توانيد ديگران را تهذيب کنيد. آدمي که خودش آدم صحيحي نيست نمي‌تواند ديگران را تصحيح کند؛ هرچه هم بگويد فايده ندارد. کوشش کنند علمايي که الان در حوزه‌ها هستند؛ در هر حوزه‌اي از حوزه‌هاي اسلامي که اين جوان‌ها که با يک فطرت سالم مي‌آيند، بعد از ده، بيست سال با يک فطرت فاسد بيرون نروند. تهذيب لازم است؛ عالم اگر فاسد بشود، يک شهر را، يک مملکت را به فساد مي‌کشد، چه عالم دانشگاه باشد و چه عالم فيضيه، فرقي نمي‌کند. 📢کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیری، به شوقِ دیدنِ فردا، گریستم. فردا چو شد، به حسرتِ دیروز زیستم شب بخیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 نیایش صبحگاهی 🌸🍃 🌸خدایا.. 🍃با داشته های اندکمان 🌸آنگونه بزرگمان بدار  🍃که جز تو به در هیچ خانه ای 🌸رهسپار نشویم. 🍃زبانمان را از هر قضاوت و غیبتی 🌸محفوظ گردان تا بی اختیار 🍃در چنگال کلام های 🌸نادرستمان اسیر نشویم. 🌸خدایا ... 🍃یقینی در دلهایمان قرار ده 🌸تا از یادمان نرود به هنگام 🍃بیچارگی و ناامیدی باید صبور بود 🌸و تنها چشم به درگاه تو داشت. 🌸خدایا... 🍃هرکه بر ما ستم روا داشت، 🌸از حقیقت آگاهش گردان 🍃و محبتی در دلش براه بیانداز 🌸تا از یاد بَرَد طمع ها،حسد ها 🍃و جفاهای فردا را... 🌸...🙏 ‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌  ‎‌‌
🌸 امیرالمؤمنین امام علی (عليه‌السلام) : من از پروردگار خود، نه فرزندانى زيبا را خواستم و نه فرزندى خوش قد و قامت، بلكه از پروردگارم فرزندانى خواستم كه فرمانبردار خدا باشند و از او بترسند تا وقتى به او نگاه كردم و ديدم از خداوند فرمان مى‌برد، شاد شوم. 📚 میزان الحکمه، ج۱۳، ص۴۸۲ ‌✳️ @Akhlagh_Et
💠 🔻شهید آیت الله (ره) 🔹دین، یعنی عدل و عدل، یعنی دین. هرجا دیدید می گویند: دین و اسلام هست و عدالت اجتماعی نیست، بدانید دین و اسلامش قلّابی است... و هرجا می گویند: عدل هست، عدالت اجتماعی هست؛ اما خدا نیست، پیوند بشر با بی نهایت و ابدیّت فراموش شده است 📢کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹 «قواعد کلی استفاده از » 🔸 گزیده‌ای از بیانات استاد در جلسه «عطر خوش خانواده» ✳️ @Akhlagh_Et
🔰 اخلاق واقعی انسان چه وقت خود را نشان می‌دهد؟ 🔹 به طور كلى هر چيزى كه انسان را در شرايط غیر عادی قرار دهد، پرده از روى اخلاق واقعى انسان برمی‌دارد. 🔸 انسان در حال عادى حكم آب راكد را دارد كه در حوضى جمع شده است؛ به واسطه ركود، مخلوطهاى آب ته‌نشين مى‏شود و آب بسيار صاف و زلال مشاهده می‌‏شود. اما همين‏كه يك چوب داخل آب ببريد و آب را تكان بدهيد و زير و رو كنيد، آنوقت می‌بینید چقدر كثافت داخل اين آب است. 🔹 بسا افرادى كه در شرايط عادى به دل و نفس خود مراجعه می‌کنند، آن را مانند همان آب حوض صاف و پاك می‌بینند و خودشان غافلند كه اگر شرايط جديدى به وجود آيد و موجباتى پيدا شود كه صفات پليد ته‌‏نشين‏ شده باطن ظهور كند معلوم خواهد شد كه چقدر آلودگی‌ها در روح آنها بوده است. 📗 استاد مطهری، حج، ص۳۹ شهید ره ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔅 «عوامل غافل شدن انسان (۵)» 🔻 قسمتی از بیانات استاد در جلسه درس اخلاق ✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سبک زندگی اسلامی (به مناسبت روز خانواده) 👌 راهکار برای کنترل خشم 🔸حجت الاسلام والمسلمین رفیعی حجت الاسلام ✳️ @Akhlagh_Et
930302-Panahian-M-Imamsadeq-TanhaMasir3-05-18k.mp3
7.24M
صوت و سلسله جلسات تنها مسیر(راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی) - قسمت سوم جلسه پنجم مباحث حجت الاسلام اگه دوست داری راهبرد اصلی برای موفقیت تو دنیا و آخرت رو بدونی بسم الله👌 ✳️ @Akhlagh_Et
💠 🔻 آیت الله العظمی 🔹ما هر روز مهم‌ترین سرمایه را داریم صرف می‌کنیم. کسی که عمرِ محدودی دارد هر روز دارد سرمایه صرف می‌کند، نه تنها هر روز، هر دَم و هر نفس. این بیان نورانی امیرمؤمنان علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) است که فرمود: «نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَی أَجَلِهِ»؛ یعنی هر نفسی که انسان می‌زند یک قدم به قبر نزدیک‌تر می‌شود. 📢کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه ✳️ @Akhlagh_Et
💚 ای مهربان من تو کجایی که این دلم مجنون روی توست که پیدا کند تو را ای یوسف عزیز چو یعقوب صبح و شام چشمم به کوی توست که پیدا کند تو را
🛑 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام): خشم را با خاموشی درمان کنید و خواهش نفس را با خرد. غرر الحکم ، حدیث۵۱۵۵ ✳️ @Akhlagh_Et
⚫️ شهادت حضرت حمزه و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهماالسلام، محضر مبارک امام زمان علیه‌السلام و محبین ایشان تسلیت باد.
🍃✨ منبر کوتاه ✨🍃 ☀️ثواب زیارت کربلا حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ⁉️سوال: ✍چرا ثواب حضرت عبدالعظیم برابر با زیارت امام حسین علیه السلام است؟ آیا جایگاه عبدالعظیم مثل امام حسین است؟ حضرت عبدالعظیم چه مقام رفیعی دارد که درباره زیارت هیچ معصومی این ثواب نیامده است؟ 🔖در ابتدا باید گفت: باید توجه داشت که آن ثواب ها که برای زیارت عبد العظیم ذکر شده در مقایسه با زیارت ائمه (ع) نیست، زیرا هیچ کسی با آنان قابل مقایسه نیست از این رو امیرمومنان(ع) فرمود: «لا یقاس بال محمد (ص) من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا؛ (۱) هیچ کس از این امت را با آل محمد نمی‌توان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمد اند با آن ها برابری نمی‌توانند». 🕯از این کلام حضرت به روشنی به دست می‌آید که مردم و همه بشر نه تنها نمی‌توانند به مقام ائمه (ع) دست یابند و به جا و مقامی معنوی برسند که آن ها دارند، بلکه همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن ها و با آنان قابل مقایسه نخواهد بود. با توجه به این نکته حال باید گفت: 1⃣ اولا : در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلا عنوان شده است، باید گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه(ع) یاد کرد. ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است. امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. محدث کسانی هستند که فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می داند، آن را جمع می کند و یا می نویسد و یا شاگرد تربیت می کند. اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می گیرد ضمن اینکه در محدث اصطلاح ویژه ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می شنود و دیگرانی که از او نقل می کنند راوی می شوند. لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است. 🔶در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت حرم عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که : ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بوده، اما به دست ما نرسیده است چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت ائمه زیارت می کنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ما رسیده است. برخی شیعیان نزد امام هادی(ع) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید. 🔷 البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که از امامزادگان هستند جنبه علمی آنها در بین مردم غلبه دارد. 🔰جنبه دیگر در حق حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می تواند بحث مأموریتهای ایشان باشد. چرا که حضرت بین شیعیان که در جای جای خطه اسلامی نمی توانستند با هم ارتباط داشته باشند، حلقه اتصال بود. چون ائمه ایشان را قبول داشتند و ممکن است این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد. 2⃣ ثانیا _ ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) ذکر شده آن را مانند فضیلت زیارت سیدالشهداء (ع) محسوب داشته و این درک فضیلت را مخصوص آن زمان قرار داده باشد؛ زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع)، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند. چه این که مسئله لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست می داشتند، شیعیان با هم باشند، گرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند. 📚پی نوشتها: ۱. نهج البلاغه، نشر موسسه امیر المومنین قم ۱۳۷۵ ش، خطبه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈
🔹آیت الله سعادت پرور (پهلوانی): ای عزیزان من! قیامت جای پر خوف و خطری است برای کسانی که در این دنیا عمر خود را به بطالت و غفلت از خدا گذرانده اند . 📚 رساله ی وصایا، ص۱۹۳ (🤲خدایا کمک کن تا عمر خود را به بطالت(غفلت از تو) نگذرانیم.) 👤آیت الله (پهلوانی) ✳️ @Akhlagh_Et
33.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥 « کیفیت عذاب عجیب قوم لوط به دست حضرت جبرئیل [علیه السلام] 🔥 نتیجه دور شدن از انسانیت و خداوند چه خواهد بود؟ برشی از شرح نهج‌البلاغه👇 🌴 خطبه قاصعه 🌴 🦋ادامه بخش نوزدهم 🦋 از زبان شارح نهج البلاغه مرحوم آیت الله محمد رضا آشتیانی [رضوان الله تعالی علیه] ✳️ @Akhlagh_Et