#انتظار_فرج
#شعر_مهدوی
یوسفگمگشتهبازآیداگرثابتشود
درفراقشمثلیعقوبیموحسرتمیخوریم
😭😭😭
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
[سورهى انبياء] [آيهى ١٠٦]
وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحُونَ
(و به راستى كه ما پس از نوشتن در ذكر(تورات يا كتابهاى آسمانى)،در زبور نيز نگاشتيم كه البتّه بندگان صالح من زمين را به ارث خواهند برد.)
🌤✨🌤✨🌤✨🌤
📜[١٥١]عليّ بن إبراهيم،في تفسيره المنسوب إلى الصّادق عليه السّلام في معنى الآية،قال:
«الكتب كلّها ذكر .»
أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحُونَ قال:«القائم عليه السّلام و أصحابه.»
📝علىّ بن ابراهيم در تفسيرش-كه منسوب به امام صادق عليه السّلام است-در معنى اين آيه گويد:فرمود:
🌠«تمام كتابها(ى آسمانى)ذكر است.»
(البتّه بندگان صالح من زمين را به ارث خواهند برد)فرمود:«حضرت قائم عليه السّلام و اصحاب اويند.»
📜[١٥٢]محمّد بن العبّاس،قال:حدّثنا أحمد بن محمّد،عن أحمد بن الحسن، [عن أبيه،]عن الحسين ١بن محمّد بن عبد اللّه بن الحسن،عن أبيه،عن أبي جعفر عليه السّلام، قال:
«قوله عزّ و جلّ: أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحُونَ هم أصحاب المهديّ عليه السّلام[في]آخر الزّمان.»
محمّد بن العبّاس گويد:احمد بن محمّد بن احمد بن حسن،[از پدرش،]از حسين بن محمّد بن عبد اللّه بن حسن،از پدرش،از حضرت امام ابو جعفر باقر عليه السّلام برايمان حديث گفت كه آن حضرت فرمود:
💎«اينكه خداى-عزّ و جلّ-فرموده است:(البتّه بندگان صالح من زمين را به ارث خواهند برد)آنان اصحاب حضرت مهدى عليه السّلام در آخرالزّماناند.»
📝[١٥٣]الطّبرسيّ:قال أبو جعفر عليه السّلام:«هم أصحاب المهديّ عليه السّلام في آخر الزّمان.»
طبرسى آورده است:حضرت ابو جعفر باقر عليه السّلام فرمود:«آنان اصحاب حضرت مهدى عليه السّلام در آخرالزّماناند.»
🕊از جمله معنى آيه نيز آمده است:آنان آل محمّد عليهمالسّلاماند و روايت در اينباره در كتاب البرهان ياد شده است.
📚سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 303
سید هاشم بن سلیمان بحرانی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
[سورهى شورى] [آيهى ٢٢]
وَ لَوْ لا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَ إِنَّ الظّالِمِينَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ
(و اگر كلمهى فصل(دستور تأخير عذاب)نبود، هرآينه ميان ايشان حكم(نابودى)مىشد و همانا ستمگران عذاب دردناكى دارند.)
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜[٢١٩]محمّد بن يعقوب،عن عليّ بن محمّد:عن عليّ بن العبّاس،عن الحسن بن عبد الرّحمن،عن عاصم بن حميد،عن أبي حمزة،عن أبي جعفر عليه السّلام،قال:
أمّا قوله[عزّ و جلّ]: وَ لَوْ لا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَ إِنَّ الظّالِمِينَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ ،قال:«لو لا ما تقدّم فيهم من اللّه عزّ و جلّ ما أبقى القائم عليه السّلام منهم أحدا .»
📝محمّد بن يعقوب از علىّ بن محمّد،از علىّ بن العبّاس،از حسن بن عبد الرّحمن،از عاصم بن حميد،از ابو حمزه،از حضرت ابو جعفر امام باقر عليه السّلام روايت آورده است كه
⬅️دربارهى فرمودۀ خداوند:(و اگر كلمهى فصل(دستور تأخير عذاب)نبود، هرآينه ميان ايشان[به نابودى]حكم و قضاوت مىشد و همانا براى ستمگران عذاب دردناكى[مهيّا]است)
💎چنين فرمود:«اگر نبود آنچه پيشتر از سوى خداى-عزّ و جلّ-دربارهى آنها صدور يافته، هرآينه حضرت قائم عليه السّلام يك نفر از ايشان را هم باقى نمىگذارد.»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 404
سیدهاشم بن سلیمان بحرانی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
📜 در علل الشرائع است كه چون ابو حنيفه بخدمت حضرت صادق عليه السّلام رسيد، حضرت از وى پرسيد: معنى آيۀ شريفه: قل «سِيرُوا فِيها لَيالِيَ وَ أَيّاماً آمِنِينَ» [سبأ/18]
يعنى: بگو شبها و روزهائى در كمال امن در زمين راه رويد، چيست؟ و اين زمين كجاست؟ ابو حنيفه گفت: گمان ميكنم مقصود ما بين مكه و مدينه باشد حضرت صادق رو كرد باصحاب خود و فرمود: اطلاع داريد كه در راه مكه و مدينه جلو مردم را ميگيرند و اموال آنها را بغارت برده و آنها هم از جان خود ايمن نيستند و كشته ميشوند؟ عرضكردند: آرى و با اين گفتگو ابو حنيفه ساكت شد.
آنگاه فرمود: اى ابو حنيفه! بگو بدانم معنى اين آيه چيست: «مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً» يعنى هر كس داخل آن شود آسوده است اين محل كدام قسمت از زمين است؟ گفت: خانۀ خداست فرمود: البته ميدانى كه حجاج بن يوسف جرثقيل بخانۀ خدا بست و عبد اللّه بن زبير را كه پناه بآنجا برده بود بقتل رسانيد. آيا او در آنجا آسوده بود؟ ابو حنيفه در اينجا نيز سكوت كرد. وقتى ابو حنيفه از خدمت حضرت خارج شد،
❓ابو بكر حضرمى به حضرت عرض كرد: قربانت گردم! جواب اين دو سؤال كه از ابو - حنيفه فرمودى چيست؟
✅ فرمود: مقصود از آيۀ اول كه ميفرمايد: شبها و روزهائى در كمال امن در روى زمين راه برويد، يعنى با قائم ما اهل بيت در روى زمين با كمال امن راه برويد،
❇️و در آيه دوم كه ميفرمايد: هر كس داخل آن شود آسوده است، يعنى هر كس با قائم بيعت كند و در سلك پيروان وى داخل شود و دست او را بفشارد در كمال امن خواهد بود.!
📙مهدی موعود، صفحه 1107
علامه محمدباقر مجلسی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
📜حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ قُدَّامَ قِيَامِ الْقَائِمِ عَلاَمَاتٍ بَلْوَى مِنَ اللَّهِ تَعَالَى لِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ قُلْتُ وَ مَا هِيَ قَالَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
✨وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصّابِرِينَ
قَالَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ يَعْنِي الْمُؤْمِنِينَ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ مِنْ مُلُوكِ بَنِي فُلاَنٍ فِي آخِرِ سُلْطَانِهِمْ- وَ الْجُوعِ بِغَلاَءِ أَسْعَارِهِمْ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ فَسَادِ التِّجَارَاتِ وَ قِلَّةِ الْفَضْلِ فِيهَا- وَ الْأَنْفُسِ قَالَ مَوْتٌ ذَرِيعٌ ٤- وَ الثَّمَراتِ قِلَّةِ رَيْعٍ مَا يُزْرَعُ وَ قِلَّةِ بَرَكَةِ الثِّمَارِ- وَ بَشِّرِ الصّابِرِينَ عِنْدَ ذَلِكَ بِخُرُوجِ الْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُمَّ قَالَ لِي يَا مُحَمَّدُ هَذَا تَأْوِيلُهُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَ الرّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ .
📝محمّد بن مسلم از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود:«همانا پيش از قيام قائم عليه السّلام نشانههائى خواهد بود از جمله:
✴️آزمايش(به گرفتارى)از جانب خداى تعالى براى بندگان با ايمان،عرض كردم:آن آزمايش چيست؟
فرمود:همان فرمايش خداى عزّ و جلّ است كه« وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ و.. »
«و حتما شما را به چيزى(به اندكى)از ترس و گرسنگى و كاهش در مالها و جانها(عمرها)و فرزندان خواهيم آزمود و بردباران را بشارت ده»
❇️آن حضرت فرمود:«حتما شما را خواهيم آزمود»
💢يعنى مؤمنان را«به چيزى از ترس»از پادشاهان فلان خاندان در پايان سلطنتشان
💢«و گرسنگى»با گرانى نرخهايشان
💢و «كاستى در مالها»منظور خراب شدن بازرگانى و كم شدن رشد و سود در آن،
💢«و جانها» حضرت(در بارۀ آن)فرمود:يعنى مرگ زودرس
💢«و ميوهها»كم شدن بارورى آنچه كاشته مىشود و كمبود بركت ميوهها و محصولات مراد است،
🕯«و بردباران را بشارت ده»بدان هنگام به خروج قائم[عليه السّلام]».
✅سپس به من فرمود:اى محمّد اين تأويل آن است،همانا خداى عزّ و جلّ مىفرمايد:«و تأويل آن را جز خدا و پايداران در علم كسى نمىداند».
📙 غیبت نعمانی ، صفحه 354
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
9.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دعای_عهد
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ تَأْويلَهُ يَوْمَ يَأْتي تَأْويلُهُ يَقُولُ الَّذينَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَيَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذي كُنَّا نَعْمَلُ قَدْ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ
آيا آنها جز انتظار ظهور آيات [و فرا رسيدن تهديدهاى الهى] را دارند؟! آن روز كه ظهور آنها فرا رسد، [كار از كار گذشته، و پشيمانى سودى ندارد؛ و] كسانى كه قبلاً آن را فراموش كرده بودند مىگويند: «فرستادگان پروردگار ما، حق را آوردند؛ آيا [امروز] براى ما شفاعتكنندگانى وجود دارند كه براى ما شفاعت كنند، يا [به ما اجازه داده شود به دنيا] بازگرديم، و اعمالى غير از آنچه انجام مىداديم، انجام دهيم»؟! [ولى] آنها سرمايهی وجود خود را از دست دادهاند؛ و معبودهايى را كه به دروغ ساخته بودند، همگى از نظرشان گم مىشوند. [نه راه بازگشتى دارند، و نه شفاعتكنندهاى].
(اعراف/ ۵۳)
🌤✨🌤✨🌤
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- وَ أَمَّا مَا تَأْوِیلُهُ بَعْدَ تَنْزِیلِهِ فَهِیَ الْأُمُورُ الَّتِی أَخْبَرَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ رَسُولَهُ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهَا سَتَکُونُ بَعْدَهُ مِثْلُ مَا أَخْبَرَ بِهِ مِنْ أُمُورِ الْقَاسِطِینَ وَ الْمَارِقِینَ وَ الْخَوَارِجِ وَ قَتْلُ عَمَّارٍ جَرَی ذَلِکَ الْمَجْرَی وَ أَخْبَارُ السَّاعَهًِْ وَ الرَّجْعَهًِْ وَ صِفَاتُ الْقِیَامَهًِْ مِثْلُ قَوْلِهِ تَعَالَی هَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا تَأْوِیلَهُ یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلُهُ. لا یَنْفَعُ نَفْساً إِیمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمانِها خَیْراً وَ قَوْلِهِ تَعَالَی: یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلُهُ یَقُولُ الَّذِینَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَیَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ الْآیَهًْ.
📝امام علی ( امّا آیاتی که تحقّق و تأویل آنها پس از نزول آیهی قرآن واقع میشود، اینها شامل اموری است که خدای عزّوجلّ به رسول خدا (خبر میدهد که بعد از او اتّفاق خواهد افتاد، مانند آنچه در مورد قاسطین، مارقین و خوارج و کشتهشدن عمّار گفته شده است و همچنین اخبار قیامت و #رجعت و اوصاف قیامت. خدای متعال میفرماید: آیا آنها جز انتظار ظهور آیات [و فرا رسیدن تهدیدهای الهی] را دارند؟! آن روز که ظهور آنها فرا رسد. و میفرماید: ایمانآوردن افرادی که قبلًا ایمان نیاوردهاند، یا در ایمانشان عمل نیکی انجام ندادهاند، سودی به حالشان نخواهد داشت! بگو: «[اکنون که شما چنین انتظارات نادرستی دارید]، انتظار بکشید ما هم انتظار [کیفر شما را] میکشیم»! (انعام/۱۵۸) و نیز میفرماید: هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ تَأْوِیلَهُ یَوْمَ یَأْتِی تَأْوِیلُهُ یَقُولُ الَّذِینَ نَسُوهُ مِنْ قَبْلُ قَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالحَقِّ فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ فَیَشْفَعُوا لَنا أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَیْرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ ...
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۶۸ بحار الأنوار، ج۹۰، ص۷۷