☘️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی ☘️
🔹️ «یکی از بزرگان علماء نجف اشرف، مرحوم آقا #شیخ_محمد_کاظم_شیرازی(رضوانالله علیه) بودند که استاد ما آقا شیخ کاظم #قاروبی_تبریزی از شاگردان ایشان بوده و فقاهت خودش را از ایشان میدانست. آقا شیخ محمد کاظم شیرازی در علم و عمل، مرد بسیار جلیلالقدری است.
🔹️ ایشان یک وقتی به خانوادهاش میگوید: من حس میکنم یک نحوه کدری و #تیرگی روحی برایم پیدا شده است. نکند این آب یا چیزی که مصرف میکنیم متنجس شده باشد؟! چون آنموقعها آب لولهکشی نبود بلکه آب را از بیرون میآوردند و در خمره سفالی یا یک ظرفهایی میریختند و برای یک هفته، یا چند روز نگهداری میکردند تا سقاها و آبفروشها دو مرتبه آب بیاورند. ایشان به خانوادهاش میگوید یک تاریکیای در خودم احساس میکنم.
🔹️ آدم گاهی یک صفا و جلاء روحانی و معنوی در خودش احساس میکند؛ یک نورانیت و حال معنوی احساس میکند؛ حوصلهی انس با خدا را دارد، حوصلهی مناجات دارد. یکوقت هم میبینی نه چنین حالتی ندارد و اصلاً نمیتواند دل به این چیزها بدهد.
🔹️ فرموده بود اینطور حس میکنم که در من #تاریکی_روحی ایجاد شد. رفتند بررسی کردند دیدند بلی؛ آن ظرف و خمرهای که برای آب است یک موش مثلاً در درون آن افتاده و مرده است و در آن مدتی که از آن آب استفاده میکردند سبب شده که آن نورانیت و صفای معنوی از بین برود!!؛ با اینکه (به لحاظ شرعی این آب تا آن زمانی که نمیدانستند متنجس شده) اصالة الطهاره و استصحاب طهارت داشته و به حسَب #ظواهر_شرع مشکلی ندارد. حالا بعد از آنکه فهمیدند باید طبق روایت #عمار_ساباطی هر چیزی که آن آب با آن ملاقات داشته را تطهیر کنند و وضوها و نمازها را هم اعاده کنند.
🔹️ بله! نجاست یک واقعیتی در تکوین است که با انسان ارتباط هم دارد و اگر آن را مصرف کردی در #قلب شما، در آن روحیات معنوی شما اثرگذار است چون اینها یک امور واقعی است و شارع در حکم تشریعی خود از این امر تکوینی کشف کرده است».
📚حضرت استاد شب زندهدار(دام ظله) در درس خارج اصول (10/11/1401)
🔰eitaa.com/Alemin "زندگانی عالمان"
☘️ کیفیت منصوص سلام #زیارت_عاشورا ☘️
🔹️ استاد #سیدمحمدجواد_شبیری:
🔹️ در قسمت سلام های زیارت عاشورا عبارت "و علی اولاد الحسین" جزء زیارت نمیباشد.
در مصادر قدیمی این مطلب را دنبال کردم در #مصباح_المتهجد بنابر نسخ معتبر آن را نیافتم،
اولین بار در برخی نسخههای کتاب #منهاج_الصلاح علامه حلی این عبارت را دیدم و به نظر میرسد در اصل زیارت نبوده است و به اشتباه افزوده شده باشد.
🔹️ توضیح این مطلب این که: ظاهرا زیارت عاشورا در اصل، زیارت در حرم حضرت ابا عبد الله علیهالسلام است و خواندن آن در دیگر جاها از باب #احساس_حضور در آن مرقد شریف است، همچنانکه خواندن آن در غیر روز عاشورا هم از همین باب است.
🔹️ بسیاری از زیارات حرم حضرت سید الشهدا علیه السلام (همچون زیارت وارث) سه قسمت دارد:
۱. سلام بر امام علیه السلام
۲. سلام بر حضرت علی اکبر آرمیده در ضریح امام علیه السلام
۳. سلام بر شهدا یاران امام علیه السلام
سلامهای زیارت عاشورا نیز دقیقا به همین ترتیب است: السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اصحاب الحسین.
افزودن" و علی اولاد الحسین" از سر عدم توجه به شأن صدور زیارت است.
📚 درس خارج فقه.
🔰eitaa.com/Alemin "زندگانی عالمان"
☘ قضیه #آیت_الله_بهجت(ره) درباره یاد گرفتن نکته ای از یک بچه ☘
🔹️ آیت الله مصباح رحمة الله عليه:
🔹️ منزل ایشان (آیت الله بهجت رحمة الله عليه) در انتهای بنبستی بود که یک طرفش منزل ایشان بود و یک طرف منزل یک شخصی بود که همسایه نزدیکشان بود. دو سه تا بچه کوچک بودند از آن منزل میآمدند و مینشستند کنار منزل و در واقع این زاویه مشترک بین منزل آقای بهجت و منزل همسایه بود.
🔹️ یک روز ما رفتیم درس ایشان با یک حالت بشّاشی فرمودند که من امروز یک چیزی از این بچهها یاد گرفتم! تقریباً حاصلش را من به زبان خودم عرض میکنم عین عبارتهای ایشان یادم نیست اما مضمونش این بود..
ما تعجب کردیم آقای بهجت از بچه هايی که بازی میکردند سر کوچه چی یاد گرفته؟ فرمودند من اینجا نشسته بودم داشتم مطالعه میکردم یک #فقیری آمد درب منزل و به این بچهها گفت:
برو از مامانت نانی چیزی برای من بگیر بیاور، آن بچه گفت که برو از مامانت بگیر، این فقیر گفت که من گرسنه هستم، احتیاج دارم، تو برو به مامانت بگو یک چیزی به من بدهد..
🔹️ دوباره خیلی صریح گفت برو از مامانت بگیر، دو سه مرتبه این تکرار شد تا این فقیر بالاخره دید نه این بچهها از جایشان بلند نمیشوند رفت دنبال کارش.
🔹️ آنکه من یاد گرفتم این است که اگر ما خدا را به اندازه مامان حساب میکردیم به اندازه اینکه این بچه میفهمد که هرچه میخواهد از مامانش باید بگیرد..
✅️ اگر این را ما یاد میگرفتیم که هرچه میخواهیم برویم از #خدا بخواهیم بار ما بسته میشد، مشکل ما این است که خدا را کارهای نمیدانیم نمیرویم سراغ او، این را میفرمود من از یک #بچه یاد گرفتم.
🔰@hadithedoost
🔰eitaa.com/Alemin "زندگانی عالمان"
☘️ توصیف آیتالله شبیری زنجانی در مورد استادشان
آیت الله سید محمد محقّق داماد ☘️
#قسمت_اول
🔹️ استاد ما مرحوم آقای داماد از نظر دقت نظر و استقصای مطالب، #بسیار_ممتاز بود. و افرادی در درسشان حاضر میشدند که طالب مسائل دقیق علمی بودند و سطح فهمشان از سطح عموم بالاتر بود. از این رو شاگردان مرحوم آقای داماد از نظر کمیت زیاد نبودند ولی از نظر #کیفیت_ممتاز بودند.
مرحوم آقای داماد در بسیاری موارد از روایات مطالبی را استفاده میکردند و مشکلاتی را که دیگران طبق قواعد نمیتوانستند حل کنند، حل میکرد.
🔹️ به نظرم آقای خویی #محقق_تر از آقای داماد و آقای داماد #مدقق_تر از آقای خویی بود. در ریزه کاری و موشکافی مطالب آقای داماد ترجیح داشت و در مبانی کلی آقای خویی مقدم بود.
📚 جرعهای از دریا؛ ج۴؛ ص۵۶۱ و ۶۶۸
🔰@tafaqqoh
🔰eitaa.com/Alemin "زندگانی عالمان"
آیتالله جوادی آملی:
🔹«تقریباً اوایل شهریور ۳۴ بود که رفتم خدمت استادمان مرحوم #شیخ_محمدتقی_آملی؛ از اوتاد این روزگار بود. مرحوم آقا ضیا در تقریظ ایشان نوشته: «کهف المجتهدین العظام» هم مرحوم آقای نائینی در اجازه نامه ایشان نوشته: «صفوة المجتهدین العظام»، تقریرات ایشان در مکاسب را هم جامعه مدرسین چاپ کرده و ایشان آن روزها داشتند عروة الوثقی را شرح میکردند: مصباح الهدی فی شرح عروة الوثقی که آن را هم تدریس میکردند هم تألیف.
🔸اوّلین سالی که ما درس خارج رفتیم درس ایشان بود و جزوه نوشتن را هم از ایشان یاد گرفتیم. ما برای اینکه طرز جزوه نوشتن را یاد بگیریم، اوّل جزوه خود ایشان را گرفتیم. میدیدم ایشان در تمام این صفحات بالای هر صفحه «بسم الله الرحمن الرحیم یا صاحب الزمان ادرکنی» الآن ما چیزی که مینویسیم همان اوّل یک «بسم الله» را مینویسیم؛ اما در تمام صفحات بالایش نوشته بود: «بسم الله الرحمن الرحیم یا صاحب الزمان ادرکنی». این دأب علمای نجف بود.
🔹مرحوم سعید العلماء که با شیخ انصاری، درس شریف العلماء میرفتند. شریف العلماء همین است که مرحوم شیخ در رسائل چند جا دارد: «استادی الشّریف» مرحوم شیخ انصاری از صاحب جواهر به عنوان معاصر یاد میکند، ولی از شریف العلماء به عنوان استاد: «استادی الشّریف»، دو تایی باهم میرفتند درس مرحوم شریف العلماء. آن آثاری که از #سعید_العلماء حالا یا خودشان نوشتند یا تقریرات درسی ایشان بود مانده، این است که در بسیاری از صفحات در حاشیهاش نوشته «یا اباالفضل ادرکنی». اینها باور کردند این مسائل را.»
🔰 eitaa.com/ijtihad
🔰eitaa.com/Alemin "زندگانی عالمان"
امکان تشرف در عصر غیبت.mp3
13.32M
☘️ بررسی امکان تشرف و رویت امام زمان(عج) در زمان غیبت و روایات پیرامون آن...☘️
🔹 #استادمحمدتقی_شهیدی(حفظه الله):
"تواتر اجمالی موارد مشاهده"
🔹️نقل تشرف شیخ محمد کوفی توسط آیةالله خوئی به نقل آیةالله تبریزی (قدسسرهما)
🎙برشی از درس خارج اصول 1402/12/01
🔰eitaa.com/masire_feghahat
🔰eitaa.com/Alemin
☘️ یادی از استاد(آیت الله محقق داماد(ره))؛ توسط آیة الله جوادی آملی (حفظه الله) ☘️
#قسمت_دوم
🔹️ مرحوم #آیت_الله_محقق_داماد از فقهای کم نظیر حوزه بود، یعنی کسی بود که (فهم یعنی فهم)؛ فهمیدن درس او جان کندن می خواست!! خیلی ها می آمدند، می دیدند که نمی فهمند! زیرا قدرت بدنی خوبی داشت، شغل های دیگر را هیچ قبول نمی کرد، مصمّم بود و برای یک درس چندین ساعت مطالعه می کرد؛ لذا غالب اساتید نام آور آن روز شاگرد ایشان بودند.
🔹️ در #حوزه بعد از مرحوم آقای #بروجردی که یک ریاستی داشت، درسی عالمانه تر و محققانه تر از درس آقای داماد نبود؛ البته اصول امام حساب دیگری داشت! " این آقای داماد " بود. و بی ادّعا هم بود، و درسش هم اینچنین بود.
خُب ایشان متاسفانه رحلت کرد، سنّ شریفشان به هفتاد سال نرسیده بود؛ امّا همه این بزرگان خضوع می کردند.
🔹️ این بزرگانی که اسم شان را ما می بردیم، قدر اوّل ستاره آن روز بودند؛ آنهایی هم که هستند، به لطف الهی قدر اوّلند؛ امّا همه در درس ایشان خضوع می کردند. ایشان رحلت کردند، و همه ما را داغدار کردند.
🔹️ در شب رحلت شان یکی از اساتید مسلّم حوزه که از شاگردان ایشان هم هست؛ (حفظه الله)، در عالم رویا با ایشان برخورد کرد، چون یک نسبتی هم با ایشان داشت؛ از ایشان سئوال کرد بر شما چه گذشت؟ (می خواهم عرض کنم احترام به #اهل_بیت ، حضرت فاطمه معصومه، ذوات قدسی تنها یک ادب دینی و برای دنیا نیست، آن حشر عظیم را در می یابد.) گفت: من دیدم خیلی وضعش خوب است؛ همان روزی که رحلت کرده بود، ما تشییع کردیم؛ همان شبش ایشان را خواب دیدم. گفتم: به شما چه گذشت؟ چون اوّلین بار خیلی سخت می گذرد که انسان وارد یک عالم دیگر بشود! گفت: دو چیز من را نجات داد؛ " یکی " علاقه به #زینب_کبری " و " احترام به قبّه بیضاء "! این آقای داماد است!!
این بزرگوار (حفظه الله) گفت: من صبح که بیدار شدم، خُب درباره زینب کبری (سلام الله علیها) وضعمان روشن بود، امّا نفهمیدم (قبّه بیضاء) چیست! تحقیق کردم، دیدم که قبّه وجود مبارک #حضرت_امیر قبلاً مطلّا نبود، سفید بود؛ شعرای عرب که در مدح حضرت امیر شعر می گفتند، دارند: (یا صاحب القبّه البیضاء فی النجفی)*. " قبّه بیضاء " آن اوائل قبل از اینکه مطلّا بشود، قبّه نورانی حضرت امیر بود. گفت: این دو چیز من را نجات داد! اینها یک امر حقیقی است، تعارف بردار هم نیست!
📚 درس خارج علوم القرآن ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
🔰@tafaqqoh
🔰eitaa.com/Alemin "زندگانی عالمان"
☘️ حضرت #جوادالائمه علیهالسلام میفرمایند:
إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد ☘️
🔹️ همانا قیام #قائم از وعدههای خداست و خداوند خُلف #وعده نمیکند.
📚 الغيبة للنعماني؛ ص۳۰۳
🔰 eitaa.com/Alemin
☘️ برای نقل داستان های زندگی علما هم مطالعه می کردند ☘️
🔹️ استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته):
🔹امروز یکی از رفقای قدیمی را دیدم. خاطرهای از آیت الله والد نقل کرد که برایم تازگی داشت، فکر میکنم این دوست ما سال ۶۱ طلبه شده بود، میگفت:
🔸 تازه طلبه شده بودم، سیزده ، چهارده سالم بود، با یکی از رفقا خدمت حاج آقای شما رسیدیم که آقا ما را نصیحت کنید، فرمودند که شما ما را نصیحت کنید!
بعد قرار شد در هنگام نماز صبح در مسیر رفتن ایشان به حرم، ما در خدمت ایشان باشیم و ایشان با نقل داستانهایی از #زندگی_علما ما را موعظه کنند. ما به هر زحمتی بود خودمان را اول صبح به در منزل ایشان میرساندیم، مدت طولانی این برنامه ادامه داشت. جالب اینجا بود که ایشان برای این صحبت هم #مطالعه میکردند، چون یک روز فرمودند: من دیشب نرسیدم برای صحبت مطالعه کنم!
📘به نقل از حجتالاسلام
#سید_حسین_کشفی
🔰@seyyed_hossein_kashfi
🔰eitaa.com/Alemin "زندگانی عالمان"
☘️ معرفی کتاب ☘️
🔹️ عرض حال زندگی نامه خود نوشت حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی #اشکوری، از بزرگان #فهرست_نگاران، نسخه شناسان و کتابشناسان معاصر است.
🔹️ کتابی خواندنی که مخاطب را با خودش همراه کرده و درس زندگی کردن را به او می آموزد.
این اثر ارزشمند در سال ۱۴۰۱ در ۲۰۴ صفحه توسط نشر دارالمحقق به چاپ رسیده است.
در ادامه کمی بیشتر در خصوص کتاب توضیح خواهیم داد..
#معرفی_کتاب
🔰@narrative_1443
🔰eitaa.com/Alemin
☘️ زندگینامه علما و اولیاء الله را بخوانید، جمله ای که بارها در هر درس اخلاق و موعظه ای که شرکت میکردیم، آن را میشنیدیم ☘️
🔹️ #قصص_العلماء، #گلشن_ابرار، #جرعه_های جانبخش،گروهی از دانشمندان شیعه، تربت پاکان قم، سیمای فرزانگان، سوخته، روح مجرد، نور مجرد، العبد، عطش، و... از اولین آثاری بودند که در سالهای نخستین طلبگی آنها را میخواندیم و لذت میبردیم.
بعدها در شیوه مواجهه مان با متون این چنینی، روحیه پرسش گری پیدا کرده، و در پی صحت و سقم روایت ها و تحلیل آنها برمی آمدیم. هرچند این رویکرد نباید به افراط کشیده شود که از پرسش گری به انکار جاهلانه ختم شود، اما نباید هم چشم و گوش خود را بسته و هرآنچه که میشنویم و می خوانیم را باور کنیم.
🔹️ براستی چرا باید زندگی نامه ها را خواند؟ چگونه باید خواند؟
به نظر می رسد این دو سوال ، پرسش مهمی هستند که اگر جوابی برای آنها نداشته باشیم یا دچار #افراط میشویم و یا #تفریط. در خصوص این دو پرسش باید به تفصیل گفتگو کرد و نوشت، با این حال خیلی کوتاه اشاره ای میکنیم:
#باید خواند تا از تجربیاتشان درس بگیریم و خطاهای آنان را تکرار نکرده و مسیر پیش روی خود را دقیق ترسیم کنیم. باید خواند تا از گذشته جدا نشده و براساس آنچه که رخ داده است، آینده را پیش بینی و #طراحی کنیم. #واقع بینی و دور شدن از توهمات، تخیلات و تعصبات نسبت به زندگی و مسائل آن و اصلاح و تغییر روایت های ناقص ما از اتفاقات تاریخی و عملکرد و سیره چهره های شاخص از دیگر فایده های خواندن کتاب های تراجم است.
🔹️ از طرفی هم باید بگونه ای خواند که دچار #مقایسه و در نتیجه مایوس شدن از زندگی خودمان نشویم. خودمان را درست بشناسیم و دنبال به کمال رساندن توان و ظرفیت خودمان باشیم، تا مبادا دائما وضعیت موجود خویش را با نقاط قوت صاحب کتاب مقایسه کرده و افسوس شرایط زندگی و احوالات و فرصت های او را بخوریم.
🔰 @narrative_1443
🔰eitaa.com/Alemin "زندگانی عالمان"
🔹️آیت الله عبدالقائم #شوشتری(ره):
🔹️ یکی از نشانههای اولیای الهی این است که #همنشینی با خدا را ترجیح میدهند به همنشینی بیهوده با افراد مختلف
🔹️ کسی که به سمت خدا و ائمه اطهار علیهم السلام راهی پیدا کرد وقت خود را بیهوده با افراد مختلف #هدر_نمی_دهد.
📌لذا اولیای الهی مرید پران هستند تا مرید جمع کن!!
🔰@gham_e_esheg
🔰eitaa.com/Alemin "زندگانی عالمان"