eitaa logo
گام دوم / علی محمد رجبی
38 دنبال‌کننده
17 عکس
33 ویدیو
1 فایل
«نُصْرَتِی لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى یُحْیِیَ اللَّهُ دِینَهُ بِكُمْ» 🔸تلاشگر در مسیر تمدن نوین اسلامی 🔸علاقه مند به حکمرانی رسانه و فضای مجازی 🔸پیگیر فناوری های نوین
مشاهده در ایتا
دانلود
📝مسئله شناسی مهاجرت مبتنی بر تحلیل محتوای نظرات کاربران ▫🔹مسئله تمایل به مهاجرت از ایران و هم ورود مهاجر به کشور به یکی از چالش های کشور تبدیل شده است. مطالبی که در ادامه می نویسم را از نگاه یک میکرو بلاگر (با اغماض) بخوانید نه یک متخصص جامعه شناسی و مسائل سیاسی. در طول سال اخیر در لابلای مطالبی که در سکوی های مختلف با کاربران و دنبال کنندگان به اشتراک گذاشتم، بعضا کلیپ هایی در خصوص نگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور به موضوع مهاجرت هم بوده است، کلیپ هایی که بیشتر به مشکلات زندگی در خارج از کشور پرداخته اند. این مطالب پاسخ ها و واکنش های مختلفی داشته اند، که می توان در سه دسته آنها را قرار داد: 1- گروه اول به این کلیپ ها واکنش مثبت نشان می دهند و با استناد به این کلیپ ها ایران را بهشت روی زمین معرفی می کنند و هرجای دیگری غیر از ایران را نکوهش می کنند. دلایل این گروه بیشتر تمرکز بر ابعاد مذهبی و فرهنگی است. 2- گروه دوم برعکس گروه اول بنده را مزدور و ماله کش معرفی می کنند و با بد و بی راه گفتن به من و تولید کننده ی کلیپ، ایران را جهنمی معرفی می کنند که هر یک روزی که بتوانی زودتر از آن خلاص شوی بهتر است. دلایل این گروه هم بیشتر تمرکز بر ابعاد اقتصادی و سیاسی است. 3- گروه سوم هم میانه هستند که البته طیف بیشتری را به خود اختصاص می دهند، آنها ایران را دوست دارند ولی از مشکلات موجود در کشور به ویژه اقتصاد گلایه دارند و معتقدند اگر مشکلات اقتصادی به خصوص قدرت خرید حل شود ایران محل ارزشمندی برای زندگی است. البته این طیف از دو سر به گروه اول و دوم نزدیک می شوند. حال سوال اینجاست که اولویت دهی به راهکارهای مواجهه با این چالش و تهدید ملی چیست؟ بر اساس تحلیل محتوای حاصل از این کنشگری ارتباطی در فضای مجازی در خصوص مهاجرت به نظر می رسد که اولویت اصلی اقدامات باید تمرکز بر اقتصاد و مطالبات رهبر معظم انقلاب از دولت ها باشد، ولی نکته ای که اینجا وجود دارد این است که بعید است که اگر همین امروز همه مشکلات اقتصادی کشور مانند قدرت خرید مردم، ارزش پول ملی و تورم یکجا حل شوند مسئله مهاجرت از ایران، از حالت تهدید خارج شود. تحلیل محتوای واکنش کاربران به این مطالب نشان می دهد چالش های هویتی عمیقی در بین موافقان مهاجرت از ایران و حتی افراد میانه رو آنها وجود دارد. چالشی هایی از جنس مسائلی مانند: • کافی نبودن شناخت آنها از زیبایی های فرهنگی و اقلیمی ایران • کافی نبودن آشنایی با تاریخ و تمدن ایرانی-اسلامی • نا آشنایی با الگوهای تمدنی و معاصر و حتی درک غلط از آنها • کافی نبودن شناخت و درک از فلسفه و کارکرد آداب و رسوم ایرانی اسلامی • کافی نبودن شناخت از کارکرد احکام دینی مانند حجاب • اختلال شناختی و محاسباتی در خصوص نحوه حل مشکلات کشور • بی علاقه بون به هویت ملی به دلیل عدم پذیرش نظام سیاسی • کافی نبودن شناخت از سبک زندگی غربی و آثار و تبعات آن در فرد و خانواده • تصور رویا گونه از زندگی در اروپا، آمریکا و متاسفانه کره جنوبی • و... اگر مسئولین گرامی برای حل معضل مهاجرت از کشور فقط بر روی راهکارهای اقتصادی مترکز باشند و تصور کنند با مرتفع شدن چالش های اقتصادی کشور این مسئله حل خواهد شد در اشتباه هستند. چرا که اگر سایر انگیزه های موثر در مهاجرت که عمدتا فرهنگی و اجتماعی هستند برطرف نشوند در آن مقطع زمانی با افزایش قدرت پول ملی و آسان تر شدن فراهم کردن مقدمات مهاجرت با موجی گسترده تر از مهاجرت روبرو خواهیم شد. مسئله دیگر اینکه فردی که به این باور رسیده است که ایران جای مناسبی برای زندگی نیست به احتمال زیاد در امور مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه هم مشارکت موثری نخواهد داشت و خود این موضوع باعث از دست رفتن بخش مهمی از توان کشور در ابعاد مختلف خواهد شد. به نظر می رسد، کشور در زمانیکه برای تحقق اهداف اقتصادی مندرج در برنامه های کلان ملی با چالش های مختلف روبروست و بیشترین انرژی و توان دولت هم به درستی صرف این مسئله می شود می بایست دو اقدام ضروری را دنبال کند: اول- فراهم کردن بسترهای قانونی و مقرراتی برای مردمی سازی اقدامات برای رفع ابعاد غیر اقتصادی موثر بر مسئله مهاجرت دوم- پایبندی جدی دولت به حل مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور مانند حجاب که در ابعاد مختلف سبک زندگی اثرگذار شده است. سوم- پیاده سازی سازوکارهای افزایش مشارکت مردم در اداره کشور و تحقق کامل مردمی سازی اداره سیاسی کشور با رفع خلاهای موجود در سازوکارهای سیاسی موجود در اداره کشور و من الله التوفیق ✏ علی محمد رجبی فروردین 1403 🆔 @AliMohammadRajabi
نقدی بر سند « بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش شکن ها » مصوب شورای عالی فضای مجازی نقدی بر سند « بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش شکن ها » مصوب شورای عالی فضای مجازی چرا سند پوسته ها را بر خلاف منافع ملی می دانم. اعلام خبر تصویب سند « بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش شکن ها » در شورای عالی فضای مجازی که به سند پوسته ها معروف شد، بسیاری از اهل فن را شوکه کرد. آن هم در دولت انقلابی جناب رئیسی! اتفاقی که اگر در دولت قبل افتاده بود غوغا به پا می کرد. در بند چهارم این سند آمده است که – با هدف رفع نیاز و ایجاد تنوع در سبد مصرف کاربران با سازوکارهای حکمرانی پذیر، تنظیم گران بخشی موظف هستند در حوزه تنظیم گری خود ظرف مدت یک ماه خدمات و سکوهای پرکاربرد بالفعل یا بالقوه) خارجی را شناسایی و امکان فنی برای دسترسی کاربران به خدمات مفید خارجی را در قالب های حکمرانی پذیر همچون پنجره دسترسی روی سکوهای داخلی مذاکره برای تأسیس نمایندگی داخل کشور درگاه های متنوع حکمرانی پذیر با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تنظیم گری حاکمیتی، و …) بررسی نموده و ضوابط ارائه خدمات یاد شده را به مرکز ملی فضای مجازی کشور ارائه کنند مرکز ملی نیز ضوابط واصله را بر اساس شاخص های حکمرانی پذیری و فنی ارزیابی و مجوز لازم را به تنظیم گران بخشی برای فعالیت بخش خصوصی تحت نظارت آنها بدهد؛  چند دلیل برای اینکه بند چهارم سند پوسته ها را بر خلاف منافع ملی می دانم را در ادامه خواهم نوشت: ۱- نگاه حداقلی به حاکمیت بر سکوها متاسفانه بسیاری اعمال سیاست محتوایی را نقطه مطلوب حکمرانی می دانند و با این نگاه حداقلی اگر شرکتی متعهد شود که مثلاً پورنوگرافی، محتوای مبتذل و محتوای سیاسی نامطلوب را فیلتر کند اجازه خواهد داشت یوتیوب را داخل ایران بیاورد، در صورتیکه فراهم کردن این امکان قدرت حکمرانی در سایر حوزه ها مانند اقتصاد، فرهنگ، امور اجتماعی، سبک زندگی، آموزش و ... را از کشور خواهد گرفت. بیشتر توضیح می دهم، اگر یوتیوب را مروری ساده کرده باشید بلاگرهای زیادی را می بینید که حاکمیت عملا هیچ ابزار مدیریتی بر آنها ندارد، نه از این جهت که آنها را نمی شناسد بلکه سبک زندگی، الگوی رفتاری و موضوعاتی را پررنگ میکنند که عملا امکان مواجه قانونی ندارد و باید با اعمال سیاست محتوایی در سکو کنترل شود. مانند کاری که اینستاگرام،یوتیوب و آپارات برای داغ کردن یا محدود کردن محتوا می کنند. جنبه دیگر این نگاه حداقلی خودش را در خروج کلان داده های ملی نشان می دهد، موضوعی که هیچ شرکتی نمی تواند مانع آن شود. امر مهمی که چالشی جدی پیش روی کشورهاست و ما با اعمال این سیاست دست های خود را به نشانه تسلیم بالا خواهیم برد. ۲- تضعیف زیرساخت های بومی باید قبول کنیم که سکوهای داخلی تا رسیدن به نقطه مطلوب مسیری طولانی در پیش دارند و در صورت اجرایی شدن این سند تا حد زیادی عرصه رقابت را از دست خواهند داد. این ادعا دلایل فنی و اقتصادی زیادی دارد ولی به نظر از آنها مهمتر دلایل شناختی و روانی است. انسان ها به سختی عادت را تغییر می هند به خصوص زمانی که این عادت وابسته به ذائقه هم باشد. در نظر بگیرید در یک سکوی خارجی شبکه ارتباطی ایجاد کرده اید و مسیر دریافت محتوا را اختصاصی کرده اید، حال تغییر این محیط و عادت، کار سختی خواهد بود و نیاز به محرک های بسیار قوی دارد. شاید تغییر سکو از تغییر رژیم غذایی هم سخت تر باشد. تا امروز سیاست این بود که با محرک هایی مانند فیلتر ، قیمت، سرعت و.. کاربران به تغییر رفتار تحریک شوند، مسیری که به نظر می رسد تا حدود زیادی موفق بوده است. اما سند پوسته ها این محرک تصمیم کاربر را مختل خواهد کرد. اختلال دیگری که این تصمیم بوجود خواهد آورد این است که سکوهای داخلی به جای تلاش برای پاسخ گویی به نیاز بومی مجبور خواهند شد دنباله‌رو سکوهای مشابه خارجی خود باشند،چرا که ذائقه کاربر جای دیگری ساخته می شود و شما مجبور هستید برای عقب نماندن از رقیب در رقابتی بی پایان و مغلوبه شرکت کنید. 3- بی توجهی به آثار فرهنگی و اجتماعی محتوا همین الان برخی پیام رسانها که نمی خواهم اسم ببرم در نظارت محتوای داخل خود عامدانه کوتاهی می کنند کار به جایی رسیده که مسئولین مجبور شده اند به فکر توسعه خدمات شخص سوم برای نظارت محتوا باشند. حال شما به یک سکو اجازه می دهید تا با هدف افزایش ترافیک داخل، محتوای خارجی بیاورد. چه کسی میتواند نظارت کند؟
»» قبلا هم گفتم مجدد تاکید میکنم سطح نظارت ماشینی بر محتوا حذف مستهجن است و حتی مبتذل را نمی توانند پایش کنند و این یعنی توسعه اباحه گری، مگر مشکل محتوا فقط لخت بودن یا نبودن است ، نگاهی به سریال های ترکی و کره ای موجود در vodها و حتی رسانه ملی بیندازید، تا رابطه بین مفاسد اجتماعی در خانواده و مدارس را متوجه بشوید، به نظر شما کی­پاپ چرا در ایران اینقدر طرفدار دارد، چرا برنامه آقای مجری خاص حاضر شده میلیاردها هزینه کند و خواننده و بازیگر ترک برای گفتگو دعوت کنند، کمی واقع بین باشید. چقدر ساده انگاری است که فکر می کنید بلاگر یوتیوب که به دلار درآمد دارد حاضر است رقابت سنگین جذب مخاطب در یوتیوب را به خاطر ترافیک فروشی شما رها کند، نه عزیزان چیزی که رخ خواهد داد این است که در سکوی داخلی جذب مخاطب می کند و مخاطب را به بیرون از پوسته شما خواهد برد. همان اتفاقی که برای سریالهای ترکی و کره ای و هالیوودی افتاده است. بله اگر نقطه ی مطلوب شمای مسئول محترم ترافیک فروشی است شما موفق شده اید ولی فرهنگ و سبک زندگی را به مسلخ برده اید. تمایل به مهاجرت، چالش های فرهنگی و اجتماعی امروز کشور، اخبار جعلی، شایعات و... حاصل همین فضای مجازی ولنگاری است که خروجی ذهن های تک بعدی است و متکی بر نگاه ریاضی می خواهند به مسائل چند لایه و چند وجهی علوم انسانی پاسخ دهند. 4- مشغول سازی دستگاه های نظارتی دوران فعالیت تلگرام طلایی را به یاد بیاورید،دستگاه های نظارتی گرفتار نظارت بر آن بودند،تلگرام طلایی امکان پایش و مراقبت لازم را نداشت، نمی توانست پاسخ مرجع قضایی و شکایات مردمی را بدهد چون در اصل صاحب سکو نبود. انواع و اقسام کلاهبرداری ها،جرایم اخلاقی و امنیتی در آن اتفاق می افتاد و سکو عملا در وضعیت شتر مرغ بود. امکان اعمال سیاستهای محتوایی فقط محدود به مسدودسازی بود و تلگرام طلایی به بستر تبلیغات هدفمند تبدیل شده بود وکاربران ناراحت از عضو شدن ناخواسته در کانال ها و گروه های تبلیغاتی بودند. اشکال دیگر پوسته ها این است که عملا هزینه مشتری یابی و جذب مخاطب را برای انتقال به بیرون پوسته کاهش می‌دهد و عملا این کار فرآیندهای ناسالم را توسعه خواهد داد. 5- تصمیم گیری در تاریکی اشکال مهم دیگر سند پوسته ها، فرآیند تصمیم گیری در خصوص آن است. تحلیل واکنش های رسانه ای صاحبان سکو، برخی مقامات و متخصصان دلسوز نشان می‌دهد که با این تصمیم همراه نیستند، ضمن اینکه این تصمیم مهم تا قبل از اعلام رسمی هیچگونه بازخورد و بررسی و تحلیل کارشناسی در بیرون از درهای بسته نداشته است و همین محروم کردن شورای عالی فضای مجازی از نظرات تخصصی بیرون از مرکز موجب شده که به این تصمیم ایرادات مهمی وارد باشد. شیوه ای که دولت قبلی رایج بود و انتظار نداشتیم با روی کار آمدن دولت انقلابی شاهد تکرار آن باشیم. و من الله التوفیق اسفند ۱۴۰۲ علی محمد رجبی 🆔 @AliMohammadRajabi
🔹جیش الظلم و توسعه راهبردی مکران ✍️جیش الظلم در بیانیه ای هدف اصلی از عملیات تروریستی چابهار (فروردین۱۴۰۳) را مقابله با توسعه سواحل اعلام کرده است. موضوعی که نشان می دهد دشمنان قسم خورده کشور، طرح راهبردی توسعه سواحل مکران را برنامه ای مهم برای می دانند. اما چرا.. در سالهای ابتدایی انقلاب برخی استدلال ها و ترجیح منافع استانی به منافع ملی موجب شد جهت توسعه صنایع مهم به سمت مرکز کشور باشد، امری که سبب تولید بحران آب، توسعه نامتوازن در کشور، تشدید مهاجرت، افزایش هزینه های تولید و صادرات و ... شد. اگر برنامه های توسعه مکران برابر سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به درستی اجرا شود، می تواند نتایج امیدبخشی برای کشور بوجود بیاورد: ۱- افزایش مزیت صادراتی کشور به واسطه سهولت دسترسی به اقیانوس ۲- افزایش پایداری و تاب آوری کشور به واسطه ی ایجاد افزونگی در زیرساخت‌های بندری کشور به موازات بنادر جنوب غربی ۳- افزایش چشمگیر ظرفیت ترانزیتی بواسطه تکمیل کمربند شمال به جنوب و کمربند شرق به غرب که نقش مهمی در طرح جهانی یک کمربند و یک جاده چین دارد و در صورت فعال شدن می تواند اثر شگرفی در اقتصاد ملی و توسعه امنیت پایدار در منطقه داشته باشد. ۴- سواحل مکران و بندر چابهار یکی از پیشنهادهای جذاب جذب سرمایه های بین المللی به خصوص از اعضای شانگهای و بریکس است، موضوعی که تحقق آن موجب ایجاد تنیدگی در منافع راهبردی مشارکت کنندگان و ایجاد هم افزایی امنیتی، اقتصادی و سیاسی بین آنها خواهد شد. ۵- توسعه سواحل مکران مشکلات و عقب افتادگی سیستان و بلوچستان را تا حد بسیار زیادی مرتفع می کند ، امری که موجب رفع شدن بخش مهمی از عوامل بستر ساز نا امنی و درنتیجه کاهش نفوذ سرویس های اطلاعاتی دشمن و منبرهای وابسته به آنها خواهد شد. ۶- افزایش قدرت تجاری ، صنعتی و اقتصادی مکران تاثیر مستقیمی بر اقتصاد پاکستان و افغانستان به خصوص مناطق مرزی با ایران نیز خواهد داشت اتفاقی که کانون های تولید ناامنی را تضعیف ، تلاش برای توسعه امنیت در سمت آنها را افزایش و موجب جهش چند جانبه مناطق مشترک مرزی می شود. تاثیر توسعه مکران بر افزایش سرعت تغییر هندسه قدرت جهانی از غرب به شرق، توسعه گردشگری، سهولت در تامین آب، مزیت صادراتی، دریا پایه بودن، ظرفیت دست نخورده، تقویت بافت بومی دارای پشتکار، توجیه پذیر شدن زیرساخت های انتقال انرژی موجود در مکران، توسعه عدالت و ... را هم می توان به مزیت های توسعه مکران افزود. هدف گذاری آشکار جلوگیری از توسعه مکران توسط تروریست های وابسته به موساد و سیا نشان می‌دهد جنگ ترکیبی و چند لایه ما با استکبار و صهیونیسم جهانی به مرحله ای رسیده است که در آن آشکارا از تروریسم در ساحت مبارزه اقتصادی استفاده می شود. متناسب با این صحنه آرایی دشمن، مسئولین چه اقداماتی را می توانند پیش بگیرند: ۱- تمرکز بیشتر سیاسی و تشکیل استان مکران به مرکزیت می تواند اقدامی موثر باشد. ۲- افزایش تولیدات نمایشی متمرکز بر شناساندن ظرفیت های منطقه مانند کاری که سری جدید سریال نون خ انجام می دهد. ۳- استفاده از چهره‌های ملی در مسئولیت های استان س و ب ۴- افزایش زیرساخت های گردشگری استان برای جذب گردشگر داخلی و خارجی ۵- طراحی و پیاده‌سازی طرح برند در کلاس جهانی برای مکران ان‌شاءالله با تمرکز بیشتر دولت بر پیشبرد برنامه راهبردی توسعه مکران شاهد سرعت بیشتر در تحقق اهداف مهم آن باشیم. و من الله التوفیق علی محمد رجبی فروردین 1403 🆔 @alimohammadrajabi