eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
166 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فهرست محتوای کانال 💢 نگاهی به دریا (آشنایی با مکتب علمی-عملی امام خمینی) 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/291 💢 اعتدال در بینش و عمل ( راهکارهایی عملی و واقعی جهت برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف حوزوی) 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/450 💢 جمال آفتاب (شرح غزلیات حافظ)، آیت الله پهلوانی، 10جلد 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/457 💢 احیاءالعلوم، ابوحامد غزالی، 16جلد 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/483 💢 ولایت در قرآن 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/512 💢 تبیین مبانی اندیشه شهید مطهری 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/526 💢 گروه علوم انسانی المرسلات 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/542 💢 انسان شناسی قرآنی 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/563 💢 تاریخ فلسفه، کاپلستون، 9جلد 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/580 💢 جمع بندی کتاب المنطق مظفر 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/609 💢 سیر تطور فقه و اصول 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/681 💢 برهان و عرض ذاتی، سال86 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/733 💢 برهان و عرض ذاتی، سال 89 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/743 💢 محجه البیضاء، فیض کاشانی، 8جلد 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/760 💢 مبانی حکمت متعالیه 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/772 💢 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/808 💢 نقش فلسفه در تمدن اسلامی 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/821 💢 سرالاسراء، آیت الله پهلوانی، 4جلد 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/831 💢 چگونه درس بخوانیم؟ 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/842 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 📌 این کانال فقط پشتیبان و جهت بارگذاری فایلهاست. کانال اصلی ما 👇👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
#ردمخالفان 💎 نقد نظرات فلسفه‌ستیز استاد «محمدرضا #حکیمی » از سوی استاد حوزه علمیه آیت الله حسن #رمضانی ⭕️ ۱۰ نقد حجت‌الاسلام رمضانی از اساتید #عرفان و حکمت #حوزه_علمیه قم، ضمن انتقاد از قَلب و تغییر برخی کلمات توسط «محمدرضا حکیمی»، نسبت‌هایی که این استاد مکتب #تفکیک به #ابن_سینا ، #خواجه نصیر طوسی ، #ملاصدرا ، علامه #طباطبایی و #امام_خمینی داده است را 《 ناصواب و دور از ‌انصاف 》  دانست. ایشان در گفت‌وگوی ۳ ساعته با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، برخی مطالب منتشر شده در آثار استاد محمدرضا حکیمی را نقد کرد که مشروح آن تقدیم خوانندگان عزیز می‌شود: 👇👇👇👇👇👇👇👇 http://www.598.ir/fa/news/44790/%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%86%D8%B8%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D8%B2-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87 ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌿کرامت نگاری و کرامت سازی در عرفان؛ اهمیت و آسیب‌ها 💫مفهوم کرامت در کنار معجزه از دیرباز در منابع کلامی مورد بحث قرار گرفته و به عنوان یکی از راه های اثبات نبوت یا امامت برشمرده شده است. به همین روی، متکلمان و محدثان شیعه در طول تاریخ با گردآوری روایات و حکایاتی که در باره امور خارق عادت در زندگی اهل بیت‌(ع) گزارش شده، به تدوین آثاری با نام های معاجز و مناقب همت گماشتند. این آثار گذشته از بیان نشانه های اعجازگونه بر امامت، این کارکرد را نیز داشت که با اثبات افضلیت امام(ع) بر دیگران، راه دیگری برای حقانیت ولایت ائمه را به نمایش می گذاشت. اما همزمان در تصوف نیز مفهوم کرامت به صورت روزافزون پرورش و گسترش یافته و کتاب های بسیار در کرامات و مقامات عارفان با عناوینی چون تذکرة الاولیاء، مناقب العارفین و ... به رشته تحریر در آمده است. این سنت هر چند گاه در قالب سیره عالمان و فقیهان در لابلای کتب تراجم و رجال نیز ظهور و بروز داشته است، اما نه از نظر حجم و نه از نظر مضمون هرگز قابل مقایسه با سنت تذکره نویسی صوفیان نبوده است. اماکرامت ‌پراکنی و کرامت سازی در دهه های اخیر از حلقه صوفیان به فضای حوزویان و یا حتی مردم عوام گسترش یافته و گویا به عنوان بخشی از فرهنگ معنوی و هویت معرفتی شیعیان تلقی شده است. نوشته زیر به منظور نشان دادن جایگاه کرامات در سه ساحت فوق و تفاوت های آنها و آسیب هائی که به ویژه از ناحیه فرهنگ کرامت پراکنی در سنت صوفیانه نصیب جامعه ما می شود، پرداخته است. ⭐هر چند کرامت نگاری همواره باید با دقت و وسواس فراوان همراه باشد و از آسیب های آن در همه جا پرهیز کرد، اما بین «کرامات معصومان» ‌و «کرامات صوفیان» و «کرامات عالمان» باید فرق گذاشت، فرق های مهمی که بسادگی نمی توان از آن گذشت: ۱. صدور کرامت از امامان معصوم به طبیعت اولیه، مُجاز و معقول است ولی برای دیگران، اصل اولیه بر عدم پذیرش کرامت است مگر آن که به دلیل روشن اثبات شود. ۲. تعداد معصومان منحصر در شمار محدودی است و کرامات آنها از نظر کلامی، هم اکنون قابل تسری و توسعه به دیگران نیست، اما با بازشدن باب کرامت برای عارفان و عالمان هر کس می تواند امری فراعادی را ادعا کند و یا برای هر کس می توان چنین ادعاهائی را مطرح کرد و حد و حصر ندارد. این است که حتی اگر برخی از کرامات ائمه‌(ع) قابل اثبات نباشد و یا در واقع نادرست باشد، اما برای جامعه امروز ضرر و زیان چندانی ندارد. این در حالی است که داستان های کرامات صوفیان و عالمان هر روز تقلید و‌محاکات می شود و در هر گوشه شهر و یا در هر حوزه ای، شیخ و پیری قد علم می کند و مریدانش را فریفته و بازی می دهد و... ۳. بین کرامات های صوفیان با عالمان( عالمانِ غیر عارف مسلک)هم تفاوت جدی وجود دارد، زیرا: اولا، کرامت و تقدس برای پیر و مرشد در عرفان تئوریزه شده و مشروع و مسلم انگاشته می شود اما برای یک فقیه یا متلکم هر چند حکایتی از حالات ویژه او نقل شود، اما این مقامات برای او مشروعیت سازی نمی شود ثانیا، کرامات و مقامات در عرفان یک اصل مسلم سلوکی است که با وصول به مقام فنا و تحقق مرتبت انسان کامل، ولایت تکوینی برای او یک امر قهری و گریز ناپذیر و بلکه تعطیل ناپذیر است. از این رو با انکار کرامت از یک فقیه یا متکلم، هیچ ضرری به ساخت و کارکرد این دو دانش و دانشمند وارد نمی شود اما اگر مقام فنا و ولایت پیر و قطب را انکار کنید، هویت تصوف و عرفان بر باد فنا می رود. ثالثا، حتی از این جهت وضعیت کرامات عارفان با کرامات معصومان هم متفاوت است: نه شناسائی معصومان و نه نقش ویژه آنان در هدایت و تربیت هیچکدام لزوما بازبسته کرامت و اعجاز نیست و از این رو بعضی از متکلمان اساسا با اعجاز معصومان و یا ولایت تکوینی آنان موافق نبوده اند، اما در عرفان، هم شناخت پیر و هم‌ نقش ارشادی او نسبت به سالکان و هم اشاعه مرامش بازبسته کرامت های اوست و با نفی کرامات هیچ کرامتی برای عرفان و تصوف باقی نمی ماند. رابعا، از یک جهت دیگر هم میان کرامت عالمان و عارفان تفاوت هست: مقامات یا اعمال ویژه ای که برای عارفان برمی شمارند، غالبا توام با نوعی دستور العمل و یا الگوسازی عملی برای سلوک عرفانی است و گزارش این رفتارها معمولا برای تشویق سالکان به صرف همت برای انجام آن اعمال و رسیدن به آن مقامات است، اما گزارش هائی که گاه از حالات خاص فقیهان و متکلمان عرضه می شود، جنبه تصادفی دارد و هیچ کارکردی در راستای آموزش های فقهی و کلامی ندارد. نوشته‌های کوتاه ناظر بر مباحث روز کانال اطلاع رسانی استاد محمد تقی سبحانی: https://t.me/mtsobhani/123
من در چارچوب نهاد امامت کار می‌کنم گفت‌وگو با کریم آقاخان زیتون-کریم آقاخان یا آقا خان چهارم، چهل‌ونهمین امام شیعیان اسماعیلی (شعبه نزاریه) است که پیروان آن بالغ بر ۱۵ میلیون نفر برآورد می‌شود و در حدود ۱۰٪ درصد از مجموع شیعیان جهان را تشکیل می‌دهند. متن پیش‌رو مصاحبه‌ی سردبیر مجله‌ی فرانسوی لاکوهورت، هانری ویل، با امامِ فعلی شیعیان اسماعیلی است که به مناسبت اهدای نشان گراندکروآی لژیون افتخار، در سپتامبر سال ۲۰۱۸ انجام شده است. «زیتون» برای آشنایی بیشتر خوانندگان با دیدگاه‌های این امامِ شیعی، این مصاحبه را ترجمه ‌کرده که در ادامه می‌آید. https://tinyurl.com/y43v5jd6 متن کامل در زیتون: https://zeitoons.com/61951
چرا باید زرین کوب خواند؟ برخلاف مرحوم دکتر زریاب که در دائره المعارف چند سالی با ایشان مراوده داشتم و از خدمت آن استاد گرانمایه بهره می بردم من با مرحوم زرین کوب ارتباطی شخصی نداشتم، جز چند باری و آن هم زمانی که اواخر عمر استاد هفته ای شاید یک روز به مرکز می آمد. با این وصف من خود را شاگرد آثار مکتوب استاد زرین کوب می دانم. درست به خاطر نمی آورم از کی اما نیک می دانم نخستین کتابی که از آن مرحوم خواندم کتاب فرار از مدرسه بود. شاید هنوز دبیرستان می رفتم. از شوق خواندنش به خاطر دارم نمی توانستم کتاب را زمین بگذارم. غزالی را که تا پیش از آن برای من شخصیتی منفور جلوه می کرد تبدیل کرد به متفکری پرسش بر انگیز. اذعان می کنم هنوز هم غزالی خوانی و تأمل مدام در تفکر و آثار او یکی از دلمشغولی های من است. بعد از فراغت از خواندن فرار از مدرسه به خاطر می آورم رفتم جلوی دانشگاه و تک تک آثار استاد زرین کوب را هر آنچه تا آن زمان منتشر شده بود خریدم و شروع کردم به خواندن. اول از دو قرن سکوت شروع کردم و بعد رفتم سراغ دو کتاب او درباره تاریخ ایران، پیش و پس از اسلام. خواندن آثار استاد برای من لذت تاریخ خوانی را دو چندان کرده بود. به واسطه آن کتاب ها طبعا با کتاب های بسیاری دیگر آشنا می شدم و از جمله آثار مرحوم عباس اقبال و مشیر الدوله پیرنیا و مجتبی مینوی و بسیاری دیگر. مجموعه های مقالات مختلف استاد زرین کوب را بعد از آن یک به یک خواندم. بعد رفتم سراغ آثار او در زمینه ادبیات فارسی و شعر و نقد ادبی و فلسفه تاریخ. بعد هم آثارش درباره مولانا. در قلمرو وجدان که منتشر شد گمان می کنم بعد از یکی دو روز بعد از انتشار آن را خریدم و شروع کردم به خواندنش. این کتاب خلاصه بسیار مفیدی است درباره عقاید و ملل و نحل. خواندنش من را با آن قلم سحار و با شکوه استاد زرین کوب به وجد می‌ آورد و به اعماق تاریخ بابل و مصر و چین و هند و بین النهرین و ایران شهر می برد. به خاطر دارم حتی خواندن تاریخ فلسفه غرب را هم اول با چند مقاله استاد زرین کوب آغاز کردم. بعد البته به دانشکده ادبیات رفتم و به گروه فلسفه. در آنجا آن سال ها تمرکز بیشتر بر فلسفه غرب بود. الآن را نمی دانم. هر چه هست یادم می‌آید که کاپلستون را که در دانشگاه می خواندیم مربوط بود به بعد از خواندن دو سه اثری از استاد زرین کوب درباره تاریخ فلسفه غرب. آشناییم با تاریخ تصوف ایرانی هم نخستین بار با آثار استاد شروع شد و جرقه های علاقه به آن شکل گرفت. دو سه سالی به هرحال گذشت، به ویژه بعد از سنوات دبیرستان تا همه آثار استاد تا آن زمان را توانستم بخوانم. بعد از آن از استاد زرین کوب کتاب های متعدد دیگری هم منتشر شد، بیشتر درباره شاعران ایرانی و یا زندگی نامه هایی برای کسانی مانند حلاج ، بیشتر با رنگ و لعاب داستانی. شاید آثار استاد آن جذبه سابق را دیگر برای من نداشت. نمی دانم اما مطمئنم هفت هشت کتاب آخر استاد را نخوانده ام. شاید آخرین کتابی که از استاد خواندم نقش بر آب بود که مجموعه ای است از مقالات و بسیار جذاب و خواندنی. هر چه هست توصیه ام به دوستان جوان و فاضل این است که دست کم برای یک زمان بندی معین از خواندن آثار زرین کوب غفلت نکنند. خواندن آثارش به آدم نوعی دیدگاه باز و تاریخی و نوعی رواداری در اندیشه را تعلیم می دهد که در کمتر نوشته هم سطح معاینه می توان دید. روحش شاد و یادش زنده باد. @barrasihayetarikhi
زیارت مرقد سید الشهداء علیه السلام از سوی بهره های طیبی داوودی که با حضور پیشوایشان سیف الدین مفضل، داعی مطلقشان شور می گیرد.☝️
دوستان علاقمند به کلام جدید عضو کانال فوق شوند.☝️☝️
هدایت شده از کانال میز معارف
1_55860642.pdf
620.2K
📕کتاب «کاوشی در معنویت های نوظهور» 📝مولف: حمزه شریفی دوست 📝تعدا د صفحات تلخیص: 21 صفحه 🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)
🔹حضرت آیت الله جوادی آملی: 🔅رودخانه یعنی چه؟ یعنی خانهٔ رود؛ به حریم رودخانه نباید تعرض کرد. 🔅در این عالَم، هر کنشی، واکنشی در پی دارد. ما خانهٔ رود را خراب کردیم، رود هم خانهٔ ما را خراب کرد. رودخانه ظلمی نکرده است، حریمش باید حفظ می‌شد. این ما هستیم که محاسبهٔ غلط کردیم 🆔 @ghafari_ir