eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
166 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سکولاریزاسیون کرونایی و انفعال حوزه‌های علمیه بسیاری از نخبگان در حوزه و دانشگاه، هنوز عقلانیت پشتیبان در تعطیلی مساجد و نماز‌های جمعه و اماکن متبرکه را نمی‌دانند و راز انفعال حوزه و تبعیت آن از تمامی دستورات دولتی و پزشکی را نیز درک نمی‌کنند. ای کاش بزرگواران تصمیم‌گیر در حوزه‌های علمیه، تاریخ سکولاریزاسیون در جهان غرب (و همین‌طور جهان اسلام) را این روزها بیشتر مرور کنند و ببینند سکولاریزاسیون نه یک فرایند فلسفی بلکه یک فرایند اجتماعی و مهم‌تر از آن یک فرایند روانی و احساسی بوده است (کتاب دین و نگرش نوین از استیس). آنجا که مزاج جامعه تغییر می‌کند و آنجا که عادت‌ها دگرگون می‌شود، و آنجا که مناسک دینی و دینداری اجتماعی در شلوغی بازار متوقف می‌شود، اصل دینداری به صورت طبیعی به محاق می‌رود. هستند برخی از روحانیانی که امروز با ژست همراهی با علم و نوگرایی و با تأکید بر قاعدۀ «لا ضرر» به دینداری خانگی و معنویت‌های فردیِ درانزوا توصیه می‌کنند، لیکن نمی‌دانند که سکولاریزاسیون حداقلی (یا سکولاریزاسیون مهربان) به شکل طبیعی و ناخواسته راه را برای سکولاریزاسیون حداکثری (سکولاریزاسیون نامهربان و الحادی) هموار می‌کند. آنچه در این باب جالب است درک بهتر برخی از جریانات سکولار در ایران از جایگاه و اهمیت مسجد و حرم و نماز جمعه در جامعه ایران امروز است. این طیف هوشمندانه کرونا را فرصتی طلایی می‌دانند و برای تعلیق مناسک‌ (و شاید حذف شریعت و ترویج طریقت‌های نوظهور معنوی) از میان برخی تیشرت‌پوشان حوزه هم یارگیری می‌کنند و تأخیر و یا تعطیلی امکان مذهبی را به زبان حوزه و دانشگاه تئوریزه می‌کنند. از این منظر، تبلیغات منفی علیه قم و عتبات مقدسه، تبلیغ علیه روحانیت، تبلیغ علیه تولیت‌های اماکن مقدسه، و حتی جوسازی علیه طب موسوم به «طب اسلامی» (با تمامی حواشی‌ای که داشته) همه ذیل یک پروژه و برای ماموریتی واحد شکل گرفته و آن هدم و هتک دینداری اجتماعی (و حذف کارکردهای سیاسی و منطقه‌ای و هویتی مناسک اسلامی) است. انفعال حوزه که بخشی از آن به خاطر فقدان استقلال لازمِ حوزه علمیه در برابر دولت است موجب گشته که حوزه به راحتی تحقیرها، کنایه‌ها، و طعنه‌های مقامات سخنگو در دولت را تحمل کند و آنگاه به جای موضع‌هایی از سر قدرت و اعتبار، به سمت تیم کارشناسی دولت غش کند و با ضعفی آشکار و آزاردهنده مایه سرگشتگی و سرگردانی طیف وسیعی از مومنان در زیست دینداری شان شود. امروز به جای اینکه حوزه و متولیانِ آن امر دینداری مردم را تمشیت کنند جا را به گونه ای خالی کرده اند که دینداران و گاه طلبه های جهادی مجبورند دینداری شان را از دولت و نهادهای مربوطه گدایی کنند. حوزه‌ اگر نتواند مسائل داخلیِ مربوط به دینداری در ایران را تدبیر کند، بی‌شک از نقش‌آفرینی در تحولات دینیِ جهان اسلام مثل حج و اربعین نیز بازخواهد ماند. آنگاه ادعای تمدن‌گرایی برای چنین حوزه‌ای بیشتر یک ادعای لوکس و فیک خواهد بود تا ادعایی واقعی و اثرگذار. @Habibollah_Babai
سیر مطالعاتی مختصر - شماره 1 .pdf
331.1K
سیر مطالعاتی مهدویت. معرفی شده توسط استاد شهبازیان
نقدتفکرات جناب سیدکمال حیدری درکلام استاد ربانی گلپایگانی(زیدعزه)👆👆👆
1 مقدمات و مساله محل نزاع.mp3
47.79M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه اول 🔸 استاد 🔹اصطلاح انسان شناسی به عنوان یک رشته علمی در غرب و در ایران 🔹 فرق جامعه شناسی با انسان‌شناسی و مردم شناسی 🔹نسبت بحث انسان شناسی غربی با بحث انسان شناسی از دیدگاه ما 🔹معرفی مختصری از برخی کتابهای این رشته 🔻پ.ن: حقیقتا درسگفتار جامع و پرمحتوایی است و برای دوستان دانشجوی علوم انسانی اکیدا توصیه می‌گردد. ⚜️ @taammolat74
2. اهمیت تکامل داروینی در انسان‌شناسی (Trimmed).mp3
43.48M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه دوم 🔸 استاد 🔹نظریه داروین مورد مخالفت دینداران غربی قرار گرفته است اما از زاویه‌ای که اصلا اهمیت ندارد. مساله اصلی این نیست که انسان سابقه‌ای در میمون دارد یا نه، بلکه مساله اصلی این است که آیا تنها همین سابقه را دارد؟ 🔹با مروری بر آرا مطرح در آنتروپولوژی درباره سابقه انسان، به مساله زبان ورود پیدا کردیم و نشان دادیدم که چگونه وجود زبان در انسان تفاوت عظیمی بین انسان و حیوان ایجاد می‌کند و مهمترین کسی که کوشیده این تفاوت را تبیین ماتریالیستی بکند جرج هربرت مید است در کنش متقابل نمادین و اینکه به چه دلایلی توجیه وی ناموفق است. 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
3. اهمیت نزاعهای انسان‌شناسی در بحث مدیریت فرهنگ.mp3
42.54M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه سوم 🔸 استاد 🔹قبل از هر بحث و نزاع با تئوری های دیگر، ابتدا باید مبانی هستی شناسی ما مشخص باشد. یعنی باید افق تحلیل ما از وجود درست باشد تا در مورد موجودات بحث کنیم. نزاع ما با غرب بر سر تحلیل ماتریالیستی از انسان است. آنان علاوه بر اینکه ادعا معنویت گرایی دارند بر این اعتقاد نیز هستند که عالم فقط مادی است و عالم غیر مادی وجود ندارد. 🔹انسان در نگاه غرب / حیطه واقعیت عالم و آدم 🔹سیر تکامل جهان از نگاه غرب و اسلام 🔹 ساحت‌های وجودی انسان از نگاه اسلامی 🔗 جلسه قبل را در اینجا بشنوید. ⚜️ @taammolat74
🔔 آغاز پذیرش متمرکز مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی سال تحصیلی در سال جدید ◽️ثبت‌نام و پذیرش متمرکز رشته های تخصصی(سطح ۲ و ۳) مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ آغاز شد. ◽️ زمان ثبت نام: ۱۳۹۹/۰۲/۱۳ تا ۱۳۹۹/۰۳/۲۵ می باشد. جزئیات بیشتر:👇 hawzahnews.com/news/899261
همه کتاب های الکترونیکی دانشگاه تهران رایگان شد دانلود نسخه اندروید و نسخه ویندوز اپلیکیشن کتابخوان اینجا کتابهای زیادی هست.‌ همه پی‌دی‌اف کم‌حجم و رایگان. استفاده ببرید. https://ketaabonline.com
دکتر موسوی کریمی_3.mp3
9.83M
🎙سروش و اخذ آراء فلاسفه، بی‌خبری و بی‌اعتنایی از نقد و اشکالات و تکرار نظرات مردود/ دکتر میرسعید موسوی کریمی (بخش دوم) 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس @m_tahghighateislami
دکتر موسوی کریمی.mp3
22.41M
🎙سنجش آراء دین‌شناسی دکتر عبدالکریم سروش 🔺از قبض و بسط تا رویاهای رسولانه ✔️دکتر میرسعید موسوی کریمی، عضو هیات علمی دپارتمان فلسفه دانشگاه مفید 🔹برخی از مباحث استاد در این فایل صوتی عبارتنداز: 1- قبض و بسط تئوریک شریعت و تفکیک بین دین با معرفت دینی 2- تفسیر طبیعی‌گرایانه از معرفت شناسی دینی 3- نظریه رویاهای رسولانه و تعمیم ویژگی‌های دین شناسی به دین 4- فرضیه‌های نظری سروش و مشکلات حاد مبنایی 5- مشکلات روش شناختی در قبض و بسط و رویاهای رسولانه 6- زبان دو پهلو همراه با ابهام و ایهام (روشی برای فرار از نقد) 7- فقدان آراء اثرگذار در ادبیات فلسفی معاصر 8-بیان نادرست آراء دیگر فلاسفه به شکل خام 9- سروش و اخذ آراء فلاسفه و بی‌خبری و بی‌اعتنایی از نقد و اشکالات و تکرار نظرات مردود 💢 در صورت پرسش و یا نقد به مباحث استاد از طریق ادمین کانال اقدام نمایید: 👈 @ircadmin 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس @m_tahghighateislami