♻️مکتب درفرایند ازاجمال به تفصیل
✅شیعه وسنی از کی به وجودآمدند؟
✅آیا شیعه وسنی درزمان پیامبرنیز بوده اند؟
این سنخ ازسئوالات،بارهااززبان افراد عوام وحتی تحصیلکرده نیزشنیده می شود، پاسخ به این سوالات یک دغدغه عمومی است، تبیین این مسائل مستلزم ذکر چند نکته می باشد:
🔻 سوال ازپیدایش تشیع، سوالی جهت دار به همراه یک پیش فرض غلط است،وآن اینکه حال که تشیع آیینی غیر اصیل وفرعی دراسلام است این مذهب ازچه زمانی به وجودآمده است؟
طبق نگاه علامه طباطبایی،نباید شیعه رااقلیتی فرض کردکه با اکثریتی که درمقابل خود داشته،دراصول ومبادی دین مقدس اسلام...اختلاف نظر پیدا کرده ...بلکه شیعه طائفه ای است، ازمسلمین که به واسطه مخالفت هایی که ازاکثریت نسبت به مسلمات کتاب وسنت مشاهده کرد ،درمقام انتقاد واعتراض برآمد وبه ملازمات کتاب وسنت دعوت کرد(شیعه؛مذاکرات با هانری کربن ص37 )بنابراین شیعه طبق این نگاه نه تنها وصله ناچسپی نیست بلکه، ادامه خط اصیل اسلام محمدی وهمزاد با اسلام است وزمانی برای پیدایشش جدا ازاسلام متصور نیست.
🔻برخی درپی القاء این مطلب هستندکه برخی ازباورهای شیعی مانند،نص،عصمت،علم غیب،بعدها توسط اصحاب ائمه ساخته وپرداخته شده است،لذامکتب درفرایند تکامل می نویسند وسخن ازتطورمذهب شیعه می گویند؛ولی الگوی صحیح تحلیل عقاید شیعی،تحلیل با رویکرد اجمال به تفصیل است،به طورنمونه،امامت شیعی بامولفه های آن، ابتدا براثرموانع تاریخی ومخالفت حکومت ها به صورت اجمال مطرح بوده است ،سپس در دوره امام صادق (ع) براثرفراهم شدن شرایط تاریخی و سیاسی، امام (ع )باورهای اجمالی مکتب را به حالت تفصیل درآورده است. وهیچ تطوری صورت نگرفته است.
🔻دوخط فکری واعتقادی ازهمان زمان پیامبردرصحنه حضورداشتند،نوع نگاه آنها به وحی ،شخصیت پیامبر ،احکام وتفسیر وحی نیزمتفاوت بود،وجودپیامبر دربین امت، زمینه های اختلاف را تاحدی ،خوابانده بود، لذابه محض رحلت پیامبر(ص ) وانتخاب خلیفه اول،اولین ومهمترین اختلاف نیز سربازکرد،اولین شمشیرها کشیده شد،اعتراض دسته ای ازیاران امام علی(ع )به انتخاب سقیفه یک اعتراض سیاسی صرف نبود بلکه عده ای ازاصحاب به جهت ویژگی های اخلاقی،مدیریتی،دانشی ....امام علی(ع ) وتوجهات خاص حضرت رسول به آن جناب ،شیفته آن وجود نازنین شده بودند بنابراین ،اعتراض آنها اعتراضی سیاسی-اعتقادی بود.
🔻 حوادثی مانند سقیفه واعتراضات آن،جنگ های جمل،صفین،نهروان وحوادث قتل عثمان، وحادثه دردناک کربلا وقیام های بعدازآن، تمایزات و ظهورات، تشیع را نشان می دهد، ونمی توان این حوادث رامبدا تشیع به حساب آورد. ازآنچه گذشت به دست می آید که تشیع و تسننن نه به عنوان دومذهب تاریخی،بلکه به عنوان دو تفسیر وخط فکری دراشخاصی با محوریت برخی از صحابه مانند خلیفه اول ودوم وابوعبیده جراح و... وامام علی(ع ) درزمان پیامبرنیز وجود داشته وطبق نقلی حتی واژه شیعه بربرخی از دوستان امام علی(ع ) مانند ابوذر،مقداد،سلمان،و...از زبان پیامبر اطلاق شده است،اما تمایز وظهورات شیعه وتشیع از اهل سنت ،دربرخی ازحوادث مانند سقیفه ،جنگ های امام علی وحادثه کربلا و... به طور ویژه منعکس شده است.
🔻ودرزمان امام صادق(ع ) آن بذرهای اجمالی که از زمان پیامبر تا دوره امام سجاد(ع ) کاشته شده بود، در دوره ایشان وپدر بزرگوارشان امام باقر (ع ) به صورت تفصیلی شاخ وبرگ داد، درواقع ما باسه لایه مواجهیم، لایه پی ریزی اندیشه، از زمان پیامبر تا امام سجاد(ع ) لایه تمایزات وظهورات تاریخی وسیاسی درحوادثی مانند سقیفه،جنگ های امام علی وحادثه کربلا، ولایه معرفتی وظهور به عنوان یک مذهب فقهی وکلامی تفصیلی در دوره امام صادق(ع )،به همین جهت مذهب مارا مذهب جعفری می خوانند.آنچه نگاشته شده اجمالی است ازمباحثی که هنوز خود مجملند،لذا دوستان فرهیخته مارااز نظرات خود بهره مند فرمایند ،برای اطلاع بیشتر به آثاری مانند؛الشیعه فی موکب التاریخ.آیه الله سبحانی ،شیعه؛مجموعه مذاکرات با هانری کربن، از علامه طباطبائی ،نقش عناصر تاریخی در تبیین عقایداهل بیت،نوشته سیدمصطفی مطهری باراهنمائی محمد تقی سبحانی ومقاله تاریخ تشیع، درفرق تشیع،از جناب دکتر جاودان مراجعه شود. تقدیم با مهر رئیسی
https://eitaa.com/joinchat/2678784004Cc1187cbe40
گلشن راز:
📚 جریان روشنفکری وتقابل پنداری فقه و عرفان
بانگاهی اجمالی به گفتمان روشنفکری دهه های اخیر،به روشنی می توان دریافت که اشخاصی مانند دکترسروش ومجتهد شبستری ،سعی دارند با متهم سازی فقه ودستگاه فقاهت،به تقلیل دین به مباحث عرفانی یا اخلاقی روی بیاورند برای رسیدن به چنین اهدافی باید فقه وفقها متهم شوند،گاهی از غیر معنوی بودن وغیر اخلاقی بودن برخی از احکام مانند قصاص،حدود وحجاب و....سخن می گویندوگاهی نیز نظریات اجتماعی وسیاسی فقهی را منجمد،خشک،متصلب وگاه خشن معرفی می کنند در مقابل ،دیدگاه های اجتماعی عرفان راآمیخته با تسامح،تساهل،مدارا،معرفی می گردانند،حال براستی چه نسبتی میان فقه وعرفان برقراراست؟آیا ما چاره ای نداریم که یا عرفانی باشیم و یا تابع فقاهت ؟ درپاسخ به این تقابل انگاری مطالبی قابل بیان است:
1⃣ عرفان از زمره علوم نظری وموضوع آن معرفت به اسما وصفات الهی است،لذادرعرض فلسفه وکلام قرار می گیرد ولی فقه ازعلوم عملی است وموضوع آن فعل مکلفان است،بنابر این مباحث عرفانی در افق مسائل فقهی نیستند ودارای موضوع مشترکی نمی باشند تا شانیت تقابل یا تعارض میان آنهامطرح باشد.همچنین برای علوم عملی که به فعل مکلفان می پردازد در فرهنگ اسلامی عنوان جامع وواحدی وجود دارد وآن فقه است بنابرین هر نظری که عارف یا فیلسوف ویا متکلم درباره رفتار واعمال خود اتخاذ می کند- به هرنحو که باشد- ناگزیر زیر عنوان فقه قرار میگیرد،یعنی نمی توان عارفی را تصور کرد که در رفتار واعمال خود به قواعد فقهی معتقد یا ملزم نباشد.
2⃣ برخلاف آنچه تبلیغ می کنند،دایره مدارا در هیچ علمی مانند فقه گسترده ووسیع نیست به عنوان مثال،اگرمفهوم کفر وشرک در دو حوزه عرفان وفقه مقایسه شوند،مرز فقهی آن با اقرار به شهادتین ومانند آن ،مشخص می شود،یعنی احکام اسلام بر او بار میشود هرچند در باطن منافق یا ریا کار باشد،حال آنکه در مباحث عرفانی،پی گیری مرزهای ایمان وکفر،تاآخرین مراتب ومدارج سلوک استمرار پیدا می کند وشرک حتی در مراتب پنهان نیز باید زدوده شود فقه همچنین درحوزه رفتار وعمل اجتماعی، بسیاری از ظنون رایج وعقلائی را معتبر می شمارد.
3⃣تصوف وعرفان را می توان در دونگاه کلان جاری دانست،الف:جریان عرفانی وصوفیانه ای که داری ویژگی هائی چون،شریعت گریزی،خرد گریزی یا ستیزی،انزوا طلبی،و..... است ب:عرفان توحیدی وشریعت باور که در عین پذیرش همه ی مسئولیت های اجتماعی وتکالیف،برسیر وسلوک،تفکر ومراقبه وشهود ویقین تاکید دارد، بنابراین اگر مقصود وی مسلک عرفانی وحی محورباشد،نه تنها سر ستیز با فقاهت وشریعت ندارد بلکه مکمل وهم افزای آن است.
4⃣ ما در تاریخ شاهدیم بساری از عرفای ما خود فقیه بوده اند مانند حضرت آیه الله بهجت واین خود بالاترین دلیل بر باطل بودن این پندار است.البته شبهه تقابل فقه واخلاق پاسخ های خاص خود را می طلبد برای اطلاع از پاسخ های تکمیلی به کتاب عرفان وسیاست دکتر حمید پارسانیا مراجعه شود.تقدیم با مهر.رئیسی🌹
https://eitaa.com/joinchat/2678784004Cc1187cbe40
گلشن راز:
🔆 نقش باورهای دینی درشکست کرونا
🔻باغلبه نگاه های کارکردی وذائقه مصرف گرایی انسان معاصر،سوالی دراین روزهای کرونایی درفضای حقیقی ومجازی به چشم می آید که باورهای دینی چه نقشی در شکست بیماری هایی مانند کوید۱۹دارند؟ دین دراین زمینه چه خدمتی می تواند به بشریت ارائه دهد؟؟
🔻 مهمترین موانع شکست کرونا را می توان در دو عرصه انسانی وسخت افزاری این چنین برشمرد؛(عدم رعایت بهداشت فردی واجتماعی،نبود کادردرمانی یاعدم مراعات بیمار درمراکزدرمانی،ضعف روحی و روانی بیمار وکادردرمانی بجهت استرس ها واضطراب ها،احتکارملزومات بهداشتی ودرمانی به جهت روحیات سود گراوضداخلاق،نبودحس همبستگی اجتماعی،خودمحوری درعرصه های فردی واجتماعی) حال باید پرسید که باورهای دینی در نفی یا اثبات هرکدام ازمسائل فوق الذکر چگونه نقش ایفا می کنند؟
۱-دیانت می تواند با اصلاح فکروعقیده، این جهان رادرای آغازوانجام وآفریده یک موجود حکیم،عالم، وقادر معرفی نماید،باوربه چنین اعتقادی زمینه بهتری برای تحقیقات علمی رادرعرصه طبیعت وعلوم مرتبط با آن مانند علوم زیستی وپزشکی فراهم می آورد، نگاه غایتمند و قانونمند به جهان درمحقق امید بیشتری به کشف اسرارطبیعت وراهکارهای درمانی برای بیماری های سختی مانندکرونا فراهم می آورد.
۲-دربحران های طبیعی مانندزلزله،سیل،بیماری های واگیر،حب ذات ونگرانی، زمینه اختلال های روحی وروانی رافراهم می آورد،خصوصا که دراین صحنه ها انسان ها دچارمصیبت ،رنج و بی خانمانی می شوند، دین بامعنابخشی به زندگی،ودادن وعده های جبران درسرای پایدار وابدی،ازمصائب ورنج های بشر می کاهد و مقاومت روحی و روانی انسان رابالا می برد.
۳-غریزه خودخواهی ومنفعت طلبی، خصوصا درمواردی که ما در دست یابی به ملزومات ضروری زندگی بامحدودیت وکمبودهایی دچارمی شویم،اختلافات بین انسان ها وعدم مراعات همدیگر را به اوج می رساند،دین باتبیین حیات دنیوی ومقدمه خواندن آن برای زندگی اخروی ودعوت به گرایش های معنوی واخلاقی،انسجام وهمبستگی اجتماعی را فراهم می آورد.
۴-کنترل افرادجامعه بادوشیوه نظارت بیرونی(وضع قوانین جزایی وکیفری وحضورپلیس ودوربین ها) ودرونی(باورهای اعتقادی) انجام می گیرد، باورهای دینی ماننداعتقادبه خدا ومعاد، ضامن اجرایی ارزش ها وهنجارهای اجتماعی است ،علاوه براین،روش نظارت درونی کم هزینه تر ودردستیابی به هدف نقش موثرتری را ایفامی کند
۵-باورهای دینی،منشا انگیزه های عالی وهمت های والا جهت گذشتن ازمنافع شخصی وتوجه به منافع وهنجارهای اجتماعی مانند ایثار،انفاق وشهادت می گرد چنانکه امروزمظاهرآن رادررفتارهای پزشکان وپرستارها وضدعفونی وتهیه ماسک ازسوی نیروهای جهادی شاهدهستیم.
🔻بنابراین«دین یک معرفت ونهضت همه جانبه به سوی تکامل است که چهاربعد دارد:اصلاح فکروعقیده، پرورش اصول عالی اخلاق انسانی،حسن روابط اجتماعی،حذف هرگونه تبعیض های ناروا»
✳️ آنچه امروزاز ایثارگری ها،خطرکردن ها، ازسوی عده ای ازپزشکان وپرستاران ونیروهای جهادی شاهدیم، مظهری ازمظاهر باورهای درونی این افراداست ونمی توان آن را صرفابه مسائل مادی ودنیائی تفسیرکرد،درمقابل آنچه ازاحتکارها وبی رحمی ها وتبعیض ها نیزشاهد هستیم خصوصا درکشورهای که به بهانه پیشرفت وتوسعه، مظاهردینداری وباورهای اعتقادی راتضعیف کرده اند،نشان ازضعف باورها وهنجارهای دینی است، آری شکست کرونا ابتدا ازمسیرشکست موانع که درفوق به آنها اشاره شد می گذرد وشکست موانع فوق بااستفاده ازباورهای دینی زودتر تسهیل می شود.
پ،ن؛آنچه گذشت مجملی ازمباحث مفصل دراین باب است که دوستان می توانند برای آشنایی بیشتر به کتاب الهیات آیه الله سبحانی(زیدعزه) جلداول،وکلام جدید، نوشته عبدالحسین خسروپناه مراجعه کنند.
📝 تقدیم بامهر؛علی رئیسی
https://eitaa.com/joinchat/2678784004Cc1187cbe40
روش شناسی نقدمعنویت های صوفیانه
به سه جهت باید امروزه به نقد معنویت های صوفیانه پرداخته شود.
1-حضور چراغ خاموش ویارگیری فعالانه آنها در مناطق مختلف کشور، به طور نمونه میتوان به حضور آنهادرشهرستان رودان(روستای کهنشوئیه )وبرخی از مناطق میناب وهمچنین در خود بندر عباس اشاره کرد
2-بهره برداری روشنفکرانی مانند دکتر سروش وشبستری از ادبیات صوفیانه واشعار آنها جهت نقد دستگاه فقاهت وحوزه های علمیه
3- رسوخ پنهانی سبک های تربیتی صوفیانه در زندگی فردی واجتماعی بسیاری از عوام وخواص. اما نکاتی چند درباب روش نقد تصوف؛
اولا.اصل مباحث معنوی رادرمقام نقد زیر سوال نبریم،تهی جلوه دادن تشیع از مباحث عرفانی ومعنویت باوجود دعای کمیل ،صحیفه سجادیه ومناجات شعبانیه و..... یک اشتباه راهبردی است
ثانیا.در مقام مناظره.میان تصوف درمقام تعریف باتصوف درمقام تحقق خارجی تفکیک کنیم.آنها سعی می کنند باذکر تعاریفی از کتبی مانند کشف المحجوب هجویری واللمعع فی التصوف ابونصر سراج وعوارف المعارف سهروردی بهترین اوصاف رابه خود نسبت بدهند. درحالی که تصوف دربستر تاریخ هم در مقام اندیشه وهم در مقام عمل دچار آسیب های فراوانی گردیده است
ثالثا.همیشه نقد رااز مبانی مهم تصوف مانند، رابطه عقل وشهود،معیار صحت مدعیات صوفیانه،تبیین مکاشفه،شهودوکرامت وتقسیم آنها به رحمانی و شیطانی،قطب گرائی، کثرت گرائی سلوکی،رابطه عرفان با سیاست واجتماع ،که از مهمترین مباحث مبنائی محسوب می شوند شروع کنیم....
رابعا.مهمترین فرقه های صوفی شیعی،رابشناسیم.بستر تصوف فرقه ای همیشه در میان اهل سنت بوده است وبعدها وارد شیعه شده است وشاید علت آن تفکیک میان جایگاه معنوی وجایگاه سیاسی باشد که دربستر تاریخ خلافت رخ داد،امری که درشیعه بخاطر حضور ائمه علیهم السلام. اتفاق نیفتاد ،امام علی علیه السلام جامع اضدادبود از عبادت واشک در دل شب تامردمیدان نبرد بودن در روز، امروزه دوفرقه نعمت اللهیه گنابادیه وذهبیه مهمترین فرق تصوف فعال شیعی هستند
خامسا.به مهمترین شبهات آنها مانند همسان انگاری حسینیه وخانقاه وتاویل های روایات مذمت صوفیه آشنا شویم .پرداختن دقیق و تفصیلی به این مباحث مجال خاص خود می طلبد. درپایان چند کتاب ارزشمند ،برای اطلاع بیشتر از مباحث مجمل نوشته خدمت دوستان معرفی میشود1- درجستجوی عرفان اسلامی:.محمد تقی مصباح یزدی2-اصول ومبانی عرفان عملی: .دکتر احمد حسین شریفی.3.شاخصه های عرفان ناب شیعی.: دکتر محمد فنائی اشکوری4- جلوه حق:. آیت الله مکارم شیرازی..
تقدیم با مهر. شیخ رئیسی🌹
https://eitaa.com/joinchat/2678784004Cc1187cbe40
🔻تقلیل گرایی درتبیین جهاد تبیین
دستور وتا کید مقام معظم رهبری درباب قطعی وفوری بودن
«جهاد تبیین» سبب ورود جمعی ازنخبگان انقلابی دراین عرصه کردید،مهمترین رویکرد جمعی ازنخبگان درباب ایفای جهاد تبیین،بیان دستاوردهای اقتصادی،سیاسی،فرهنگی،وفناوری های پیشرفته که همگی ازمحصولات انقلاب اسلامی به شمار می آیند.
این رهیافت رامی توان درترویج آثاری مانند «صعود چهل ساله» یا طراحی واجرای اردوهای «راهیان پیشرفت» مشاهده نمود.تمرکز برشناساندن«دستاوردهای» انقلاب اسلامی اگر چه امری لازم وضروری اما کافی نیست،
نگاهی دقیق به عملکرد دشمنان انقلاب اسلامی ما رابه
این نتیجه می رساند که دشمن افزون بر سیاه نمایی والقای ناکارآمدی درعرصه«دست آوردها» به دنبال ایجاد تشکیک درمبانی هستی شناسی ومعرفت شناسی باورهای دینی واختلال درگرایش ها وذائقه ارزشی جوانان است.امری که درصورت موفقیت درآن،بیان پیشرفت ها ودست آوردها نیز راه به جایی نخواهد برد.لذا لازم است درگزینش رویکردهای تبیینی،هردوبعد رابه صورت متوازن درپیش گرفت.
۱۴۰۱/۱۰/۸
@Aliraeisi10
گلشن راز:
🔻کدام زن؟ کدام زندگی؟ وکدام آزادی؟
۱- جامعه وانسان ایرانی درحوادث اخیر با شعاری پرطمطراق
به عنوان«زن،زندگی،آزادی» مواجه شد،شعارها همیشه به گونه ای انتخاب می شوند تا نشانگر خلاصه رویکردها واهداف شعاردهندگان باشد وظرفیت همراهی حداکثری را نیز داشته باشد،لذا بیشتر شعارهای اجتماعی خاصیت ابهام وکلی بودن را با خود به همراه دارند.
۲- شعار«زن ،زندگی ،آزادی» درسطح کلی شعاری جذاب،زیبا وگوش نواز،کمتر کسی با اصل شعار به مخالفت برمی خواست.برخی ازسیاسیون جناح موسوم به اصلاح طلب این شعار رانشان دهنده حرکت جامعه به سوی آینده بهتر دانستند وبرخی ازاهل منبر نیز آن را شعار انبیاء تلقی کردند. ولی اهداف آنرا درجامعه ایرانی تقبیح نمودند.
۳-به لحاظ تبارشناسی شعار ریشه در نگرش دنیای«متجدد» دارد،اعم ازاینکه تجدد «چپ» وشعار «عبدالله اوجالان» مارکسیست یا «تجددلیبرالیسم» باشد.
۴-مواجهه دقیق با این شعار مرهون شناخت «بافتاری» است که این شعار درآن بافت سرداده شده واهداف وافعالی که درپی این شعار بیان شد.افزون براین معناشناسی واژگان اصلی این شعار مانند «آزادی»، «زن»، و«زندگی» وتشخیص سمت وسوی ومبانی تفسیری این واژگان ومکتب پشتیبان آنها کمک فراوانی به شناخت تبار وهویت اصلی این شعار خواهد نمود.
۵-به راستی منظور اززن کدام زن است؟زن درنگرش سرمایه داری که به دنبال ترویج مصرف گرایی ازطریق آن است؟یا زن توصیف شده درنگرش فمنیستی که برای اخذمجوز ورود به اجتماع باید شبیه ترین افراد به جنس مرد باشد؟ یازن درنگرش الهی که مظهر جلال وجمال الهی است؟ کدام آزادی؟ آزآدی که زمینه ساز انتخاب های متعالی انسان می شود وریشه درآزادی معنوی دارد؟ودر آخر کدام زندگی؟زندگی که روبه سوی تعالی ازرقیت وهواهای نفسانی دارد؟ وحیات طیبه رانشانه گرفته است؟ یا زندگی دربستر غرایز نفسانی وخود محوری اومانیستی درمکتب سکولاریسم غربی؟
۶-آری به تعبیر آیه الله جوادی آملی«شعار زن ،زندگی، آزادی را ماهم قبول داریم،اما دوچیز است که ازیادهارفته است.چه کسی ما را آفریده؟بعد به کجا می رویم؟آیا ازپوست به درمی آییم.....»تفکر دراین مسائل وریشه یابی این شعار با این سوالات، وعملکرد گویندگان آن درچند وقت اخیر،غیر واقعی بودن آن رانشان می دهد.
۱۴۰۱/۱۰/۹
@Aliraeisi10
طرح پیشنهادی سیر مطالعاتی.pdf
897.7K
📝 #یادداشتها
1⃣ پیشنهادهایی برای سیر مطالعاتی طلاب جوان
📍انواع سیر مطالعاتی
📍نکاتی برای بهینهسازی مطالعه
📆 نگارش 1394
🆔 @taalighat
#ابزار_پژوهش
❇️نسخه نرمافزار «#مشكات» آماده شده و به صورت #رایگان در اختیار علاقمندان قرار گرفت.
💠گفتنی است در این نرمافزار علاوه بر امكان مطالعه متن 100 جلد از كتابهای حكیم فرزانه علامه مصباح یزدی رضواناللهعليه در موضوعات تفسیر و علوم قرآن، شرح روایات و سیره معصومان، فلسفه و منطق، كلام و فلسفه دین، اخلاق و عرفان، مدیریت، علوم سیاسی، حقوق و مسایل اجتماعی و فرهنگی، امكانات پژوهشی از قبیل جستجوی ساده و پیشرفته، فیشبرداری، نشانهگذاری، حاشیهنویسی، یادداشتنویسی و... در نظر گرفته شده است. دسترسی به آثار صوتی و تصویری این استاد برجسته از دیگر امكانات این نرمافزار است.
🌐لینک دانلود https://mesbahyazdi.ir/meshkat.zip
🔊رسانه علوم انسانی اسلامی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
🗓 مهلت پذیرش تکمیل ظرفیت رشتههای تخصصی حوزه تا ۱۵ دی
🌀 پذیرش تکمیل ظرفیت رشتههای تخصصی طلاب جهت تحصیل در مقطع سطح دو، سه و چهار نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اعلام شد.
🌀 علاقه مندان تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ می توانند به سایت سنجش و پذیرش حوزههای علمیه به نشانی https://paziresh.ismc.ir مراجعه کنند.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه