eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
166 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
جزوه ☝️مبانی دینی وتاریخی روابط شیعه وسنی
تمدن زایی شیعه طاهرزاده👇
🔴پاسخ به شبهات ❎عرفان و فلسفه کشک است. هر چه هست در قرآن و روایات است! 🍀🌺🍀 🔷 پاسخ چهارم 🔻خاطره ای زیبا از گفتگوی آیت الله فیاضی با مخالف فلسفه و عرفان ! یک وقت آقایی که مخالف فلسفه بود و بیشتر کارهای قرآنی و حدیثی انجام می ‌داد، به من گفت: شما با فلسفه چه فهمیدی که من با کتاب و سنّت آن را نفهمیدم؟ گفتم: خود کتاب و سنّت را؛ بعد گفتم این آیه مبارکه «لوکان فیهما الهه الا الله لفسدتا» را شما یک تقریری بفرمایید که اشکال به آن وارد نباشد. زیرا شکی نیست که این برهان است و بر توحید خداوند برهان اقامه می‌ کند؛ از سوی مفسران بیش از بیست تقریر شده است که بیشتر آنها اشکال دارد! حتی کار به جایی رسیده که مثل مرحوم آقا جمال خوانساری که استاد ما گاهی از ایشان به عقل حادی‌عشر تعبیر می‌ کرد، می‌ گوید اصلاً این بیان، خطابی است؛ اصلاً‌ این بیان برهانی نیست و این بیان برای خاموش کردن و قانع کردن است؛ ولی آیا واقعاً همین‌طور است؟ یا اینکه واقعاً این آیه یک بیان خطابی، برای اهل خطابهاست ولی بیان برهانی است برای اهل تعقل و برهان؟ سؤال این است که حالا این آیه برای اهل برهان چگونه باید تقریر شود؟ امیرمؤمنان فرمودند: «داخلٌ فی الاشیاء لا بالمُمازجه»اینکه خدا در همه چیز است ولی با هیچ چیز ممزوج نیست را من به کمک فلسفه فهمیده ام و می توانم این حقیقت را تبیین علمی کنم که واقعاً خدا در همه چیز هست؛ بعد پرسیدم آیا شما این را فهمیدی؟ چیزی نگفت. خدا در همه چیز است یعنی چی؟ نتیجه فلسفه این شده است که من این کلام امیرمؤمنان را می‌ فهمم. پس ما فلسفه را می‌ خواهیم برای فهم خود کتاب و سنّت. همان‌گونه که شما در فقه به اصول نیاز دارید، در فهم روایات معارفی هم به اصول نیاز دارید، هم به همه چیزهایی که فقیه به آنها نیاز دارد و هم به فلسفه نیاز دارید که فلسفه بیاید تا ملازمات و لوازم را تفهیم کند و فهم آن را برای انسان میسر کند. روایات دقیق معارف که با لغت و ادبیات حل نمی ‌شود! با فقه و اصول که حل نمی ‌شود! 🔹استاد، آیت الله فیاضی 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
🔰 ویژگی‌های نبی گرامی اسلام / وظایف مسلمانان نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله 🔸در آیه ۱۵۷ سوره مبارکه اعراف خلاصه‌ای از آیات مختلف در خصوص ویژگی‌های نبی گرامی اسلام و وظایف انسان‌ها در قبال پیامبر(ص) ذکر شده است. الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ 🔷ویژگی‌های نبی گرامی اسلام 🔸نخست اینکه نبی گرامی اسلام، «رسول و فرستاده خدا» بودند و رسالتش بیدار کردن انسان بود. 🔸دوم این که ایشان «نبی خدا» بودند یعنی به حضرت وحی نازل می‌شد. 🔸نکته سوم این است که حضرت از زمان تولد تا بعثت در کلاس درس هیچ بشری شرکت نکرده و بی‌نیاز از سواد بشری بودند؛ 🔸و نکته چهارم اینکه اسم و اوصاف پیامبر(ص) در کتاب انبیاء الهی آمده است. 🔸پنجمین و ششمین مطلب آیه ۱۵۷ سوره اعراف اشاره به امربه‌معروف و نهی از منکر توسط نبی گرامی اسلام است که «امربه‌معروف و نهی از منکر»، شرعی، عقلی و اجتماعی است که هر سه صورت آن را پیامبر در جامعه انجام می‌دادند. 🔸 ویژگی هفتم و هشتم رسول خدا این است که حضرت چیزهای پاک و پاکیزه و قابل‌استفاده را حلال اعلام نموده و خبائث و چیزهایی که برای انسان‌ها مضر می‌باشد را حرام کردند. 🔸 این‌گونه مسائل جای اجتهاد و تشخیص فردی و سلیقه‌ای برای ما انسان‌ها نیست و باید به تکلیف عمل نماییم؛ همان‌گونه پیامبر(ص) مضاربه را حلال و ربا را حرام، گوشت گوسفند را حلال و خوک را حرام، انگور را حلال و شراب را حرام اعلام نموده است عمل نماییم. 🔸ویژگی نهم و دهم نیز مربوط می‌شود به اینکه نبی گرامی اسلام با آمدنش، قوانین دست‌وپا گیر و اضافی را از دوش مردم برداشت و غل و زنجیرها و خرافات و قوانین جاهلی را از زندگی مردم خارج نمود و عقلانیت و خردورزی که دقیقاً نقطه مقابل خرافات گرایی هست را در جامعه نهادینه کرد. 🔷وظیفه مردم در مقابل نبی گرامی اسلام 1- انسان‌ها باید به پیامبر ایمان کامل بیاورند. 2- به پیامبر(صلی الله علیه و آله) به معنای واقعی کلمه احترام بگذارند و هتک حرمت نکنند 3- نبی گرامی اسلام را در همه حالات با تمام توان یاری نمایند. 4- قرآن را که کتاب آسمانی و به همراه پیامبر(ص) نازل ‌شده است را اطاعت کنند.
( آل عمران١٦٤)
Javad Darvish: 🔴 "محمد(ص): یک قهرمان ضددستگاه روحانیت برای اروپای دوره روشنگری" این عنوان مقاله زیر است که دو روز پیش در سایت aeon منتشر شده است: shorturl.at/tFV12   نویسنده آن جان تولن استاد تاریخ دانشگاه نانت است. اسم آخرین کتاب او هست: "چهره های محمد: نگرشهای غربی به پیامبر اسلام از قرون وسطی تا امروز" Faces of Muhammad:Western Perceptions of the Prophet of Islam from the Middle Ages to Today اما در این مقاله روی تصاویری که از پیامبر اسلام از قرن 16 تا 20 در اروپا وجود داشته، متمرکز شده است. من از این مقاله بسیار شگفت زده(و ذوق زده!) شدم ولی سعی میکنم اول گزارشی از آن بنویسم و بعد نظر خودم را. 🔹ابتدای مقاله میگوید ترجمه و انتشار قران تا قرن 16 در اروپا ممنوع بود و برخی را به خاطر انتشار آن زندانی میکردند. اما مارتین لوتر گفت باید قرآن را منتشر کنیم چون بهترین راه برای مبارزه با ترک ها این است که "دروغ های محمد را همگان ببینند" لذا قرآن ترجمه و منتشر شد. ولی نتیجه عکس داد و به سرعت در جهت زیرسوال بردن باورهای مسیحیت و القائات کلیسا، بخصوص عقیده تثلیث، مورد استفاده قرار گرفت. پیامبر اسلام به عنوان یک "اصلاحگر اجتماعی" که باورهای غیرعقلانی مسیحیان را به چالش میکشد، شناخته شد. اسلام را شکل ناب وحدانیت خدا که به دیدگاه فلسفی دئیسم نزدیک است؛ و قران را "رجزهای عقلانی خالق هستی" دانستند. 🔹در 1734 یک ترجمه انگلیسی جدید از قران منتشر شد و مترجم آن، جرج سیل، یک مقدمه درمورد شخصیت پیامبر به عنوان اصلاحگری که مقابل عقاید خرافی کلیسا می ایستد، نوشت. پیامبر در نگاه خوانندگان این کتاب به "سمبل جمهوری خواهی ضدروحانیت" تبدیل شده بود. این تصاویر اصلاح گرایانه از پیامبر اسلام در آمریکا و آلمان هم بوجود آمد. در فرانسه، ولتر ترجمه قرآن را خواند و تصویر مشابهی از پیامبر اسلام را ارائه کرد. در انگلیس ادوارد گیبون درمورد پیامبر نوشت: "عقاید محمد عاری از تردید و ابهام است و قرآن یک شاهد باشکوه از وحدانیت خداوند است. پیامبر مکه، پرستش بتها و انسانها و ستارگان را رد کرد؛ با این اصل عقلانی که هرچیزی که ظهور و بعد افول و مرگ دارد، شایسته پرستش نیست [...]" ناپلئون هم ترجمه فرانسوی قرآن را خواند و به شدت تحت تاثیر شخصیت پیامبر اسلام قرار گرفت. تاجایی که خودش را "محمد جدید" نامید. همچنین گوته او را "محمد جهان" و ویکتور هوگو او را "محمد مغرب زمین" خطاب کرد. ناپلئون اواخر عمرش هم از پیامبر اسلام به عنوان "مرد بزرگی که روال تاریخ را تغییر داد" دفاع کرد. 🔹از پیامبر اسلام تصویری به عنوان یک مرد بزرگ در تاریخ تا قرن بیستم وجود داشت و شناختن و شناساندن چهره پیامبر اسلام توسط اسلام شناسان مسیحی بهترین راه برای تقویت تعاملات صلح آمیز میان اسلام و مسیحیت بود. اما این تعاملات این روزها به شدت توسط افراطیان راستگرا در اروپا و سایر نقاط جهان، که سعی میکنند برای توجیه سیاستهای ضدمسلمانی خود چهره ای شیطانی از پیامبر اسلام تصویر کنند، مخدوش شده است. از طرفی مسلمانان افراطی هم با قتل و ترور به نام دفاع از اسلام به نوعی دیگر تصویری منفی از پیامبر ایجاد میکنند.    🔸نکات من: 1- شاید این بهترین مطلبی بود که میخواستم ولی نمیتوانستم برای شب بعثت پیامبر(ص) بنویسم. پیامبرِ بعثت یعنی پیامبر انقلاب. و این پیامبر به یک اصلاح گر اجتماعی و مردمی و که ضد دستگاه قدرت و ثروت و کج اندیشی است، بسیار نزدیک تر است تا... 2- من از اسلام و نقش مثبت و موثر آن در دوره قرون وسطی تا رنسانس مطالب زیادی خوانده بودم. وضعیت اسلام در دنیای معاصر را هم مطالعه کرده ام. ولی از وضعیت این میانه یعنی قرن 16 تا 21 کمتر اطلاع داشتم. بسیار برایم عجیب بود که این همه تصویر منفی از اسلام در کمتر از یک قرن اتفاق افتاده. 3- این مقاله خوبی بود ولی بی اشکال هم نبود. مثلا اینکه از قرآن تصویری دئیستی از خداوند برداشت کرده اند، بسیار بسیار دور از متن صریح بسیاری از آیات است. 🔸از بین پسرهایی که بین سال های 57 تا 60 در ایران متولد شده اند، اسامی تعداد زیادی "یاسر، مقداد، میثم و حمزه" است. اسم "سمیه" هم در دختران زیاد است. اسامی که بعد و قبل از آن بسیار بسیار کم گذاشته شده. فیلم محمد رسول الله هم در اوایل انقلاب آنطور که پدران ما گفته اند رنگ و بویی بسیار متفاوت با الان داشت.دیدنش وجود مردم را سراسر شور و شعله انقلابی میکرد. گاهی به اینها فکر کنیم و "چهره" مردمی و انقلابی پیامبر(ص) را از زیر گرد و غبار تفسیرهای متحجرانه نجات دهیم تا به قول فیلم محمد رسول الله "دنیا صدای ما را بشنود" لَقَدْ مَنَّ اللَّـهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُوعَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ
🔶فهرست بندی کانال فایلهای مسیر "حیات انسانی"🔶 ✅جهت استفاده لطفا روی هر لینک کلیک کنید: ✳️برنامه مطالعات خودشناسی بر مبنای فرمایشات علامه حسن زاده آملی ارواحنا فداه👇 💠 https://eitaa.com/hayate_ensani_file/1320 ✳️سطح اول سیر علمی معرفت نفس 💎فایلهای صوتی مراتب طهارت (لطفا از فقط فایل 1 الی 22) گوش دهید .👇 💠 https://eitaa.com/hayate_ensani_file/11 🔴 فایلهای 22الی 31 مراتب طهارت بعد از اتمام شرح منظومه گوش کنید. 💎فایل های صوتی شرح دروس معرفت نفس جلد اول 👇 💠 https://eitaa.com/hayate_ensani_file/193 💎فایل های صوتی شرح دروس معرفت نفس جلد دوم👇 💠 https://eitaa.com/hayate_ensani_file/395 💎فایل های صوتی شرح دروس معرفت نفس جلد سوم👇 💠 https://eitaa.com/hayate_ensani_file/636 ✳️سطح دوم سیر علمی معرفت نفس 💎فایل های صوتی شرح بدایه الحکمه 👇 https://eitaa.com/hayate_ensani_file/829 ✳️سطح سوم سیر علمی معرفت نفس 💎فایل های صوتی شرح نهایه الحکمه👇 💠 https://eitaa.com/hayate_ensani_file/1123 ✳️سطح چهارم سیر علمی معرفت نفس 💎فایل های صوتی شرح منظومه جلد اول 👇 💠 https://eitaa.com/hayate_ensani_file/1323 💎فایل های صوتی شرح منظومه جلددوم👇 💠https://eitaa.com/hayate_ensani_file/1433 💠جهت آغاز تحول انسانی با ما همراه شوید. 🌐 www.hayate-ensani.com 🌹 @hayate_ensani
💠 فهرست محتوای کانال 💢 نگاهی به دریا (آشنایی با مکتب علمی-عملی امام خمینی) 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/291 💢 اعتدال در بینش و عمل ( راهکارهایی عملی و واقعی جهت برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف حوزوی) 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/450 💢 جمال آفتاب (شرح غزلیات حافظ)، آیت الله پهلوانی، 10جلد 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/457 💢 احیاءالعلوم، ابوحامد غزالی، 16جلد 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/483 💢 ولایت در قرآن 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/512 💢 تبیین مبانی اندیشه شهید مطهری 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/526 💢 گروه علوم انسانی المرسلات 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/542 💢 انسان شناسی قرآنی 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/563 💢 تاریخ فلسفه، کاپلستون، 9جلد 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/580 💢 جمع بندی کتاب المنطق مظفر 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/609 💢 سیر تطور فقه و اصول 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/681 💢 برهان و عرض ذاتی، سال86 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/733 💢 برهان و عرض ذاتی، سال 89 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/743 💢 محجه البیضاء، فیض کاشانی، 8جلد 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/760 💢 مبانی حکمت متعالیه 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/772 💢 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/808 💢 نقش فلسفه در تمدن اسلامی 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/821 💢 سرالاسراء، آیت الله پهلوانی، 4جلد 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/831 💢 چگونه درس بخوانیم؟ 🆔 https://eitaa.com/p_almorsalat/842 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 📌 این کانال فقط پشتیبان و جهت بارگذاری فایلهاست. کانال اصلی ما 👇👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19