روش شناسی نقدمعنویت های صوفیانه
به سه جهت باید امروزه به نقد معنویت های صوفیانه پرداخته شود.
1-حضور چراغ خاموش ویارگیری فعالانه آنها در مناطق مختلف کشور، به طور نمونه میتوان به حضور آنهادرشهرستان رودان(روستای کهنشوئیه )وبرخی از مناطق میناب وهمچنین در خود بندر عباس اشاره کرد
2-بهره برداری روشنفکرانی مانند دکتر سروش وشبستری از ادبیات صوفیانه واشعار آنها جهت نقد دستگاه فقاهت وحوزه های علمیه
3- رسوخ پنهانی سبک های تربیتی صوفیانه در زندگی فردی واجتماعی بسیاری از عوام وخواص. اما نکاتی چند درباب روش نقد تصوف؛
اولا.اصل مباحث معنوی رادرمقام نقد زیر سوال نبریم،تهی جلوه دادن تشیع از مباحث عرفانی ومعنویت باوجود دعای کمیل ،صحیفه سجادیه ومناجات شعبانیه و..... یک اشتباه راهبردی است
ثانیا.در مقام مناظره.میان تصوف درمقام تعریف باتصوف درمقام تحقق خارجی تفکیک کنیم.آنها سعی می کنند باذکر تعاریفی از کتبی مانند کشف المحجوب هجویری واللمعع فی التصوف ابونصر سراج وعوارف المعارف سهروردی بهترین اوصاف رابه خود نسبت بدهند. درحالی که تصوف دربستر تاریخ هم در مقام اندیشه وهم در مقام عمل دچار آسیب های فراوانی گردیده است
ثالثا.همیشه نقد رااز مبانی مهم تصوف مانند، رابطه عقل وشهود،معیار صحت مدعیات صوفیانه،تبیین مکاشفه،شهودوکرامت وتقسیم آنها به رحمانی و شیطانی،قطب گرائی، کثرت گرائی سلوکی،رابطه عرفان با سیاست واجتماع ،که از مهمترین مباحث مبنائی محسوب می شوند شروع کنیم....
رابعا.مهمترین فرقه های صوفی شیعی،رابشناسیم.بستر تصوف فرقه ای همیشه در میان اهل سنت بوده است وبعدها وارد شیعه شده است وشاید علت آن تفکیک میان جایگاه معنوی وجایگاه سیاسی باشد که دربستر تاریخ خلافت رخ داد،امری که درشیعه بخاطر حضور ائمه علیهم السلام. اتفاق نیفتاد ،امام علی علیه السلام جامع اضدادبود از عبادت واشک در دل شب تامردمیدان نبرد بودن در روز، امروزه دوفرقه نعمت اللهیه گنابادیه وذهبیه مهمترین فرق تصوف فعال شیعی هستند
خامسا.به مهمترین شبهات آنها مانند همسان انگاری حسینیه وخانقاه وتاویل های روایات مذمت صوفیه آشنا شویم .پرداختن دقیق و تفصیلی به این مباحث مجال خاص خود می طلبد. درپایان چند کتاب ارزشمند ،برای اطلاع بیشتر از مباحث مجمل نوشته خدمت دوستان معرفی میشود1- درجستجوی عرفان اسلامی:.محمد تقی مصباح یزدی2-اصول ومبانی عرفان عملی: .دکتر احمد حسین شریفی.3.شاخصه های عرفان ناب شیعی.: دکتر محمد فنائی اشکوری4- جلوه حق:. آیت الله مکارم شیرازی..
تقدیم با مهر. شیخ رئیسی🌹
https://eitaa.com/joinchat/2678784004Cc1187cbe40
🔻تقلیل گرایی درتبیین جهاد تبیین
دستور وتا کید مقام معظم رهبری درباب قطعی وفوری بودن
«جهاد تبیین» سبب ورود جمعی ازنخبگان انقلابی دراین عرصه کردید،مهمترین رویکرد جمعی ازنخبگان درباب ایفای جهاد تبیین،بیان دستاوردهای اقتصادی،سیاسی،فرهنگی،وفناوری های پیشرفته که همگی ازمحصولات انقلاب اسلامی به شمار می آیند.
این رهیافت رامی توان درترویج آثاری مانند «صعود چهل ساله» یا طراحی واجرای اردوهای «راهیان پیشرفت» مشاهده نمود.تمرکز برشناساندن«دستاوردهای» انقلاب اسلامی اگر چه امری لازم وضروری اما کافی نیست،
نگاهی دقیق به عملکرد دشمنان انقلاب اسلامی ما رابه
این نتیجه می رساند که دشمن افزون بر سیاه نمایی والقای ناکارآمدی درعرصه«دست آوردها» به دنبال ایجاد تشکیک درمبانی هستی شناسی ومعرفت شناسی باورهای دینی واختلال درگرایش ها وذائقه ارزشی جوانان است.امری که درصورت موفقیت درآن،بیان پیشرفت ها ودست آوردها نیز راه به جایی نخواهد برد.لذا لازم است درگزینش رویکردهای تبیینی،هردوبعد رابه صورت متوازن درپیش گرفت.
۱۴۰۱/۱۰/۸
@Aliraeisi10
گلشن راز:
🔻کدام زن؟ کدام زندگی؟ وکدام آزادی؟
۱- جامعه وانسان ایرانی درحوادث اخیر با شعاری پرطمطراق
به عنوان«زن،زندگی،آزادی» مواجه شد،شعارها همیشه به گونه ای انتخاب می شوند تا نشانگر خلاصه رویکردها واهداف شعاردهندگان باشد وظرفیت همراهی حداکثری را نیز داشته باشد،لذا بیشتر شعارهای اجتماعی خاصیت ابهام وکلی بودن را با خود به همراه دارند.
۲- شعار«زن ،زندگی ،آزادی» درسطح کلی شعاری جذاب،زیبا وگوش نواز،کمتر کسی با اصل شعار به مخالفت برمی خواست.برخی ازسیاسیون جناح موسوم به اصلاح طلب این شعار رانشان دهنده حرکت جامعه به سوی آینده بهتر دانستند وبرخی ازاهل منبر نیز آن را شعار انبیاء تلقی کردند. ولی اهداف آنرا درجامعه ایرانی تقبیح نمودند.
۳-به لحاظ تبارشناسی شعار ریشه در نگرش دنیای«متجدد» دارد،اعم ازاینکه تجدد «چپ» وشعار «عبدالله اوجالان» مارکسیست یا «تجددلیبرالیسم» باشد.
۴-مواجهه دقیق با این شعار مرهون شناخت «بافتاری» است که این شعار درآن بافت سرداده شده واهداف وافعالی که درپی این شعار بیان شد.افزون براین معناشناسی واژگان اصلی این شعار مانند «آزادی»، «زن»، و«زندگی» وتشخیص سمت وسوی ومبانی تفسیری این واژگان ومکتب پشتیبان آنها کمک فراوانی به شناخت تبار وهویت اصلی این شعار خواهد نمود.
۵-به راستی منظور اززن کدام زن است؟زن درنگرش سرمایه داری که به دنبال ترویج مصرف گرایی ازطریق آن است؟یا زن توصیف شده درنگرش فمنیستی که برای اخذمجوز ورود به اجتماع باید شبیه ترین افراد به جنس مرد باشد؟ یازن درنگرش الهی که مظهر جلال وجمال الهی است؟ کدام آزادی؟ آزآدی که زمینه ساز انتخاب های متعالی انسان می شود وریشه درآزادی معنوی دارد؟ودر آخر کدام زندگی؟زندگی که روبه سوی تعالی ازرقیت وهواهای نفسانی دارد؟ وحیات طیبه رانشانه گرفته است؟ یا زندگی دربستر غرایز نفسانی وخود محوری اومانیستی درمکتب سکولاریسم غربی؟
۶-آری به تعبیر آیه الله جوادی آملی«شعار زن ،زندگی، آزادی را ماهم قبول داریم،اما دوچیز است که ازیادهارفته است.چه کسی ما را آفریده؟بعد به کجا می رویم؟آیا ازپوست به درمی آییم.....»تفکر دراین مسائل وریشه یابی این شعار با این سوالات، وعملکرد گویندگان آن درچند وقت اخیر،غیر واقعی بودن آن رانشان می دهد.
۱۴۰۱/۱۰/۹
@Aliraeisi10
طرح پیشنهادی سیر مطالعاتی.pdf
897.7K
📝 #یادداشتها
1⃣ پیشنهادهایی برای سیر مطالعاتی طلاب جوان
📍انواع سیر مطالعاتی
📍نکاتی برای بهینهسازی مطالعه
📆 نگارش 1394
🆔 @taalighat
#ابزار_پژوهش
❇️نسخه نرمافزار «#مشكات» آماده شده و به صورت #رایگان در اختیار علاقمندان قرار گرفت.
💠گفتنی است در این نرمافزار علاوه بر امكان مطالعه متن 100 جلد از كتابهای حكیم فرزانه علامه مصباح یزدی رضواناللهعليه در موضوعات تفسیر و علوم قرآن، شرح روایات و سیره معصومان، فلسفه و منطق، كلام و فلسفه دین، اخلاق و عرفان، مدیریت، علوم سیاسی، حقوق و مسایل اجتماعی و فرهنگی، امكانات پژوهشی از قبیل جستجوی ساده و پیشرفته، فیشبرداری، نشانهگذاری، حاشیهنویسی، یادداشتنویسی و... در نظر گرفته شده است. دسترسی به آثار صوتی و تصویری این استاد برجسته از دیگر امكانات این نرمافزار است.
🌐لینک دانلود https://mesbahyazdi.ir/meshkat.zip
🔊رسانه علوم انسانی اسلامی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
🗓 مهلت پذیرش تکمیل ظرفیت رشتههای تخصصی حوزه تا ۱۵ دی
🌀 پذیرش تکمیل ظرفیت رشتههای تخصصی طلاب جهت تحصیل در مقطع سطح دو، سه و چهار نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اعلام شد.
🌀 علاقه مندان تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ می توانند به سایت سنجش و پذیرش حوزههای علمیه به نشانی https://paziresh.ismc.ir مراجعه کنند.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
از چیزی نمی ترسیدم (nbookcity.com).pdf
8.54M
پی دی اف کتاب از چیزی نمی ترسیدم
Shobahat-01.mp3
22.78M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کارگاه شیوه های پاسخگویی به شبهات
🔹 جلسه اول
🎙 با ارائه:
حجت الاسلام والمسلمین #حمیدرضا_شاکرین
مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه
#صوت
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel