eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
166 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ نشست علمی "نیم‌نگاهی به تطورات مباحث فلسفه دین پس از پیروزی انقلاب اسلامی" در تاریخ پنج شنبه 15 آذر 1397 برگزار شد. 🔹خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح می باشد: مقدمه: ⏪ دبیر نشست: بسم‌الله الرحمن الرحیم. عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت حضار گرامی و اساتید معظم. عرض تبریک دارم نسبت به ایام گذشته. امیدوارم این جلسه در تأمل برانگیزی فکری و عقلانی فضای فکری جامعه مؤثر باشد و گامی در راستای علوم عقلانی برداریم. خیرمقدم عرض می‌کنم خدمت جناب دکتر آیت‌اللهی رئیس انجمن فلسفه دین ایران و دکتر ساجدی رئیس قطب فلسفه دین. مباحث فلسفه دین از دو قرن گذشته با سخنرانیهای هگل شکل گرفت و می‌توان ادعا کرد که فلاسفه دین ملحد در قرن 19 و بخشی از قرن 20 بیش از فلاسفه خداباور و موحد بودند اما از نیمه قرن 20 به بعد خداباوری شدت و رونق بیشتری مییابد. این نشان از تأثیر بیشتر دین در زندگی بشر در اواخر قرن بیستم تا کنون دارد. پیروزی انقلاب اسلامی در تأملات بیشتر در دین و اندیشیدن در زوایا و خفایای دین مؤثر بوده و سبب نفوذ و رواج بیشتر تأملات دینی هم در فضای دانشگاهی و هم در حیطة حوزوی شده است. 🔸 تعریف و چیستی فلسفه دین موضوع مورد بحث این نشست جریان‌شناسی مباحث فلسفه دین در چهل سال اخیر در فضای داخلی کشور است و به عنوان اولین سؤال از اساتید درخواست دارم تا «مفهوم و تعریف فلسفه دین» را مورد بررسی قرار دهند. جناب دکتر آیت‌اللهی؛ تلقی شما از فلسفه دین به عنوان یک فلسفه مضاف و همچنین نظر حضرتعالی در مورد «چیستی و ماهیت و مؤلفه‌های فلسفه دین» چیست؟ 🔹 دکتر آیت‌اللهی: به ندرت در مباحث غربی فلسفه دین، در مورد چیستی و تعریف فلسفه دین بحث شده است. غربیان در مباحث فلسفه دین موضوع‌محور نیستند بلکه مسئله‌محور هستند. نویسنده کتاب «گلچینی از فلسفه دین» در سال 1983 این کتاب را نوشت و در سال 1992 که کتابش را باز چاپ کرد، موضوع پلورالیسم دینی را اضافه کرد؛ بنابراین بیشتر به صورت موضوع محور وارد می‌شوند و کمتر به تعریف و تعیین ماهیت مباحث می‌پردازند؛ مگر در حد یکی دو صفحه. در هر صورت این تعریف از فلسفه دین را می‌توان ارائه کرد که فلسفه دین «تحلیل و تبیینی عقلی از گزاره‌های بنیادین دینی است» که ممکن است آن گزاره رد یا اثبات شود. در فلسفه دین استدلال اهمیت دارد و اینکه عقلی است، مقصود عقل فلسفی محض نیست بلکه عقل تجربی و عقل تاریخی و سایر عقل‌ها هم می‌تواند باشد. در فلسفه دین دغدغه اصلی «اثبات» نیست؛ بنابراین نباید به دنبال تعریف مشخص و معینی برای فلسفه دین بود. دبیر نشست: همین سؤال را از دکتر ساجدی می‌پرسم که آیا تعریف دکتر آیت‌اللهی را قبول دارید یا تلقی دیگری در این زمینه دارید؟ ادامه در... ✅ http://hekmateislami.com/?p=5130 @hekmateislami
🎥 نظر در مورد 🔺در کلام مولوی ترنج زر ✅کیفیت اصلی: 👉 https://www.aparat.com/v/pY2xX@alwahhabiyah_com
🔴"خدایا! وقتش شده که خودت ظهور کنی!" امام موسی صدر در یک از مقالات کتاب "ادیان در خدمت انسان" می‌گوید انسان‌های اولیه به دلیل ناتوانی خود در تسلط بر طبیعت، غرق در جهل و خرافات بودند و نیروهای طبیعی را ناشی از قدرت خدایان مختلف می‌دانستند. فلاسفه آمدند و سعی کردند عقل مردم را بیدار کنند و این جهل و خرافات را با پرسش‌های خود به چالش بکشند. تاحدی هم موفق بودند ولی نتوانستند با مردم ارتباط نزدیک برقرار کنند و لذا تاثیر آنها عمیق نبود. پس لازم شد خود خدا دخالت کند! بعد امام صدر به تفاوت پیامبران که از طرف خدا آمدند، با فلاسفه می‌پردازد که مهمترین آن این بود که پیامبران بر دلها نفوذ می‌کردند و "رهبرانی رهایی بخش" بودند. 🔹به نظر من می‌رسد ما امروز دقیقا دوباره در همان نقطه ایستاده‌ایم که نیاز به دخالت خود خداست! از رنسانس و بخصوص از ابتدای قرن 19 تا نیمه قرن بیستم، بشریت تا توانست خود را مستقل از عالم بالا کرد. تا توانست به قول قرآن بر اخلاد فی الارض پافشاری کرد، و تا توانست با توسل به فلسفه‌های پوزیتیویستی و مادی، از "غیب" و ماوراء الطبیعه بیشتر فاصله گرفت. از نیمه قرن بیستم به این طرف علم از یک طرف و فلسفه و بخصوص فلسفه‌های پست‌مدرن و اگزیستانس از طرف دیگر، به جان این تفکر افتادند. فیزیک کوانتم نوعی گشودگی و عدم قطعیت را در عالم یافت که افسانه "بسته بودن فیزیکی" جهان را به چالش کشید. کیهان شناسی جدید دیدگاه‌هایی که عالم طبیعت را ضروری و ازلی و بدون آغاز زمانی می‌دانستند را با بحران مواجه کرد. در کنار دانشمندان، فلاسفه پست مدرن اساس هرگونه مطلق‌گویی را زیر سوال بردند و از بازگشت انسان به خویشتن خویش سخن گفتند. علم و فلسفه پست مدرن انسان را یک قدم به پیش برد. او را از چنگِ مادی‌انگاری و جزم‌اندیشیِ حسی جدا کرد، اما در وادی حیرانی او را تنها گذاشت. لذا ارمغانش یا یاس و افسردگی و تنهایی بیشتر برای انسان بود یا فکر نکردن به این مسائل و بازگشت به نقطه قبلی به عنوان یک نقطه تاحدی قابل اتکا ولو نادرست. این نیمه راهی که فلاسفه و دانشمندان قرن بیستم و بیست و یکم مردم را آورده اند، باید دوباره به دست خود خدا کامل شود! یعنی فرستادگان خدا یا "پیابرگونه‌ انسان‌هایی" که با دل مردم ارتباط بگیرند و بیشتر از موعظه و استدلال، برایشان همراهانِ همدل و "رهبران رهایی بخش" باشند. می‌گویند یک عرب بادیه نشین با پیامبر اسلام (ص) برخورد کرده و از روی ترس، همچون بندگان در برابر پادشاهان به عظمت پیامبر اقرار کرد. پیامبر رو کرد و به او فرمود: "همانا من فرزند زنی از قریشم که خرده گوشت می‌خورد"   🔹به همین دلیل من فکر میکنم این روزها بیشتر از فقه و فلسفه به نیاز داریم. انسان امروز بیشتر از اینکه تشنه معارف روی کاغذ و برهان‌های بی‌اثر باشد، تشنه محبت و عشق و رفتارهای پیامبرگونه‌ای است که او را بعد از رهایی از ، از نجات دهد. 
برگرفته ازکانال تلگرام وادی....
صرفا جهت تامل
هدایت شده از سلمان رئوفی
علم دینی از نگاه فرهنگستان .pdf
297K
🔆فایل متنی چگونگی تحقق علم دینی از نگاه فرهنگستان علوم اسلامی قم آیت الله سید محمد مهدی میرباقری 🔆استاد سید محمّدمهدی میرباقری «الگوی پیشرفت جمهوری اسلامی باید هم‌تراز با رقیبِ تمدنیِ ما، یعنی امریکا، تدوین شود. در الگوی پیشرفت باید نگاه تمدنیْ حاکم باشد و نگاهمان صرفاً منطقه‌ای نباشد» @mirbaqeri @salmanraoofi
♨️♨️ برخی از 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 👈 : چگونه درس بخوانیم؟ 💢 https://eitaa.com/almorsalat/2786 👈 : نگاهی به دریا (آشنایی با مکتب علمی و عملی امام خمینی) 💢 https://eitaa.com/almorsalat/2652 👈 : 32 نکته اخلاقی عرفانی 💢 https://eitaa.com/almorsalat/2314 👈 المرسلات حوزوی: 98نکته ضروری برای هر طلبه 💢 https://eitaa.com/almorsalat/2714 👈 الگوی تولید علوم انسانی: 💢 https://eitaa.com/almorsalat/2448 👈 💢 https://eitaa.com/almorsalat/2725 👈 تدریس 👈 سوال و جواب های 👈 👈 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ‼️ برای یافتن هر مطلب و یا مربوطه را لمس کنید. 💢💢💢💢💢 📌 با کانال بازتاب اندیشه های همراه باشید 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
⭕️ پرونده کشف امامزاده را یک جایی باید بست/ در فاصله مجلس نهم تا دهم چندهزارتایی به آمار امامزاده‌ها اضافه شد 👤 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی: 🔹(درخصوص اظهارات مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان مبنی بر اینکه دنبال شجره‌نامه امامزاده‌ها نباشید) اگر چنین رویه‌ای در پیش گرفته شود، من قول می‌دهم امسال چند هزار امامزاده دیگر تولید می‌شود. 🔹حتما شجره‌نامه‌های دقیقی را مراجع عالیقدری باید تایید کنند و حکم بخورد؛ در غیر این صورت هر کسی یک شجره‌نامه می‌سازد، آن را هفت نسل عقب‌تر می‌برد و به امامی وصل می‌کند. 🔹برخی سخنان وهن دین است؛ اینکه یک امامزاده را سیاحتی بنامیم و یکی را زیارتی اصلا معنا ندارد؛ از رییس سازمان اوقاف می خواهیم ورود کند و تذکر دهد. 🔹کمتر از یک ماه پیش سازمان اوقاف بخشنامه‌ای کرد که دیگر امامزاده‌ها افزایش پیدا نمی‌کند ولی متاسفانه تعداد امامزاده‌ها همینطور در حال اضافه شدن است. 🔹در همین فاصله مجلس نهم تا مجلس دهم چندهزارتایی به آمار امامزاده‌ها اضافه شد. 🔹این افزایش امامزاده‌ها در نزد جوانان فاقد معنا است. یک جایی باید پرونده کشف امامزاده را ببندند و مرتبا نباید امامزاده تولید شود. 🔹(با اشاره به اینکه نباید بعد از 1400 سال از تاریخی به بعد کشف امامزاده داشته باشیم) کشف امامزاده‌ها باید یک جا تمام شود؛ برخی از اینها اصلا هیچ شجره‌نامه‌ای ندارد و در برخی روستاها داستان‌سازی می‌شود؛ بنابراین سازمان اوقاف باید جلوی آن را بگیرد./ خانه ملت @Rasad_tahlil
🔻درباره فرقه احمدیه و آخرین چالش‌های آنان🔻 ✔️حانیا منصور، دانشجوی ۲۳ ساله و خانواده او ده کیلومتر رانندگی کرده‌اند تا بتوانند خلیفه خود را ببینند. او و خانواده‌اش جزئی از جامعه ۲۰ هزار نفری احمدی‌های امریکا هستند که عموماً از مهاجرانی از آسیای جنوبی، آسیای جنوب شرقی و افریقا به امریکا مهاجرت کرده‌اند. برای آنها چشم‌پوشی از چند روز کار یا درس برای دیدن رهبر معنوی‌شان، مسرور احمد که سه هفته در آمریکا حضور دارد دشواری ندارد. فرقه احمدیه در سال ۱۸۸۹ توسط جد مسرور احمد در هند بنیان گذاشته شد. این فرقه که جنبه مأموریت و میسیونری داشت بعدها پایه‌گذار بسیاری از جریان‌های و جنبش‌های اسلامی در هند شد. اما بخش مهمی از این فرقه توجه خود را معطوف به اسلام در امریکا، حمایت از مسلمانان و ایجاد سازمان‌های مذهبی معطوف کرد. غلام احمد، بنیانگذار این فرقه، در ابتدا به عنوان حامی اسلام در مقابل میسیونرهای های مسیحی پا به عرصه گذاشت و خواستار اصلاح ایمان فاسد شده توسط علما شد. درخواست او برای بازگشت به اسلام اصیل از طریق اصلاحات اخلاقی و غیرخشونت‌آمیز طرفدارانی را به او جلب کرد اما پس از اینکه او ادعای پیامبری کرد توسط اکثریت شیعه و سنی طرد شد و به بدعت‌گذاری و ارتداد محکوم شد. در سال ۱۹۲۰، پسر غلام احمد، خلیفه دوم، یکی از هوادارانش به عنوان مفتی محمد صدیق را به عنوان اولین میسیونر به امریکا فرستاد. او که فردی سیاه‌پوست بود در آغاز توسط پلیس امریکا دستگیر شد ولی پس از آن توانست طرفداران زیادی را به فرقه احمدیه جلب کند و بر بسیاری از افراد مسلمان در امریکا مانند مالکوم ایکس تأثیر بگذارد. معتقدان به فرقه احمدیه معتقدند مسیح پس از به صلیب کشیده شدن زنده ماند و به هند رفت و در آنجا زندگی طبیعی داشت. آنها بنیانگذار خود را همان مسیح می‌دانند که بازگشت دوباره او وعده داده شده و در عین حال او همان مهدی موعود است. از نظر آنها غلام احمد پیامبری است که پس از حضرت محمد آمده است و از آنجایی که قانون جدیدی نیاورده و تابع قوانین اسلام است، پیامبری بی کتاب است. اما از نظر مسلمانان غیر احمدی این فرقه ضاله و طرفداران آن بدعتگذار و مرتد هستند. بخش زیادی از پیروان فرقه احمدیه‌ پاکستانی هستند و در پاکستان آنها قانوناً حق ندارند خود را مسلمان بنامند. همچنین در امریکا گروه‌های اسلامی چون "اداره دعوت و ارشاد" و "ختمه نبوه" توجه اصلی خود را بر روی بیرون راندن احمدی‌ها از جمع مسلمانان قرار داده‌اند و از آنها به عنوان گروهی نفوذی، فریب‌کار و غیر اسلامی یاد می‌کنند. آنها ماه اخیر در نامه‌ای به مسرور احمد از او خواستند به جامعه مسلمانان بپیوندد و بپذیرد که یک فرقه جعلی را رهبری می‌کند. 📎 لینک این مطلب در سایت دین آنلاین: http://dinonline.com/doc/news/fa/8072/ 📍 کانال دین آنلاین در تلگرام: @dinonline
حمید: بررسی دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره براهین اثبات وجود خداوند براهین اثبات خداوند تاریخ پر ماجرایی داشته است و به مرور تطور پیدا کرده است. اما کمتر کسی را می توان یافت که در آن نوآوری های بسیاری داشته باشد و با تکیه بر بحثهای تاریخی در این زمینه توانسته باشد بخوبی دیدگاههای بدیعی را درباره اعتبار یا بی اعتباری برهانهای تاریخی داشته باشد. اما آیت الله جوادی آملی در کتاب ارزشمند تبیین براهین اثبات خدا و سایر کتابهایشان تمامی این نوآوری های فلسفی را نشان داده اند. در این مقاله درنظر است این دیدگاههای قدرتمند فلسفی ایشان که مشحون از دقت و نوآوری است نشان داده شود. این دیدگاههای ایشان فقط درباره برهانهای اثبات خداوند نیست بلکه نشانگر تعمق فلسفی ایشان در فلسفه غرب و به رخ کشیدن توانایی های فلسفه اسلامی در این زمینه است. در این مقاله انواع درسهای فلسفی که می توان از دیدگاههای ایشان اخذ کرد نشان داده می شود https://www.academia.edu/37972299/