eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
166 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴"خدایا! وقتش شده که خودت ظهور کنی!" امام موسی صدر در یک از مقالات کتاب "ادیان در خدمت انسان" می‌گوید انسان‌های اولیه به دلیل ناتوانی خود در تسلط بر طبیعت، غرق در جهل و خرافات بودند و نیروهای طبیعی را ناشی از قدرت خدایان مختلف می‌دانستند. فلاسفه آمدند و سعی کردند عقل مردم را بیدار کنند و این جهل و خرافات را با پرسش‌های خود به چالش بکشند. تاحدی هم موفق بودند ولی نتوانستند با مردم ارتباط نزدیک برقرار کنند و لذا تاثیر آنها عمیق نبود. پس لازم شد خود خدا دخالت کند! بعد امام صدر به تفاوت پیامبران که از طرف خدا آمدند، با فلاسفه می‌پردازد که مهمترین آن این بود که پیامبران بر دلها نفوذ می‌کردند و "رهبرانی رهایی بخش" بودند. 🔹به نظر من می‌رسد ما امروز دقیقا دوباره در همان نقطه ایستاده‌ایم که نیاز به دخالت خود خداست! از رنسانس و بخصوص از ابتدای قرن 19 تا نیمه قرن بیستم، بشریت تا توانست خود را مستقل از عالم بالا کرد. تا توانست به قول قرآن بر اخلاد فی الارض پافشاری کرد، و تا توانست با توسل به فلسفه‌های پوزیتیویستی و مادی، از "غیب" و ماوراء الطبیعه بیشتر فاصله گرفت. از نیمه قرن بیستم به این طرف علم از یک طرف و فلسفه و بخصوص فلسفه‌های پست‌مدرن و اگزیستانس از طرف دیگر، به جان این تفکر افتادند. فیزیک کوانتم نوعی گشودگی و عدم قطعیت را در عالم یافت که افسانه "بسته بودن فیزیکی" جهان را به چالش کشید. کیهان شناسی جدید دیدگاه‌هایی که عالم طبیعت را ضروری و ازلی و بدون آغاز زمانی می‌دانستند را با بحران مواجه کرد. در کنار دانشمندان، فلاسفه پست مدرن اساس هرگونه مطلق‌گویی را زیر سوال بردند و از بازگشت انسان به خویشتن خویش سخن گفتند. علم و فلسفه پست مدرن انسان را یک قدم به پیش برد. او را از چنگِ مادی‌انگاری و جزم‌اندیشیِ حسی جدا کرد، اما در وادی حیرانی او را تنها گذاشت. لذا ارمغانش یا یاس و افسردگی و تنهایی بیشتر برای انسان بود یا فکر نکردن به این مسائل و بازگشت به نقطه قبلی به عنوان یک نقطه تاحدی قابل اتکا ولو نادرست. این نیمه راهی که فلاسفه و دانشمندان قرن بیستم و بیست و یکم مردم را آورده اند، باید دوباره به دست خود خدا کامل شود! یعنی فرستادگان خدا یا "پیابرگونه‌ انسان‌هایی" که با دل مردم ارتباط بگیرند و بیشتر از موعظه و استدلال، برایشان همراهانِ همدل و "رهبران رهایی بخش" باشند. می‌گویند یک عرب بادیه نشین با پیامبر اسلام (ص) برخورد کرده و از روی ترس، همچون بندگان در برابر پادشاهان به عظمت پیامبر اقرار کرد. پیامبر رو کرد و به او فرمود: "همانا من فرزند زنی از قریشم که خرده گوشت می‌خورد"   🔹به همین دلیل من فکر میکنم این روزها بیشتر از فقه و فلسفه به نیاز داریم. انسان امروز بیشتر از اینکه تشنه معارف روی کاغذ و برهان‌های بی‌اثر باشد، تشنه محبت و عشق و رفتارهای پیامبرگونه‌ای است که او را بعد از رهایی از ، از نجات دهد. 
برگرفته ازکانال تلگرام وادی....
صرفا جهت تامل
هدایت شده از سلمان رئوفی
علم دینی از نگاه فرهنگستان .pdf
297K
🔆فایل متنی چگونگی تحقق علم دینی از نگاه فرهنگستان علوم اسلامی قم آیت الله سید محمد مهدی میرباقری 🔆استاد سید محمّدمهدی میرباقری «الگوی پیشرفت جمهوری اسلامی باید هم‌تراز با رقیبِ تمدنیِ ما، یعنی امریکا، تدوین شود. در الگوی پیشرفت باید نگاه تمدنیْ حاکم باشد و نگاهمان صرفاً منطقه‌ای نباشد» @mirbaqeri @salmanraoofi
♨️♨️ برخی از 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 👈 : چگونه درس بخوانیم؟ 💢 https://eitaa.com/almorsalat/2786 👈 : نگاهی به دریا (آشنایی با مکتب علمی و عملی امام خمینی) 💢 https://eitaa.com/almorsalat/2652 👈 : 32 نکته اخلاقی عرفانی 💢 https://eitaa.com/almorsalat/2314 👈 المرسلات حوزوی: 98نکته ضروری برای هر طلبه 💢 https://eitaa.com/almorsalat/2714 👈 الگوی تولید علوم انسانی: 💢 https://eitaa.com/almorsalat/2448 👈 💢 https://eitaa.com/almorsalat/2725 👈 تدریس 👈 سوال و جواب های 👈 👈 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ‼️ برای یافتن هر مطلب و یا مربوطه را لمس کنید. 💢💢💢💢💢 📌 با کانال بازتاب اندیشه های همراه باشید 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
⭕️ پرونده کشف امامزاده را یک جایی باید بست/ در فاصله مجلس نهم تا دهم چندهزارتایی به آمار امامزاده‌ها اضافه شد 👤 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی: 🔹(درخصوص اظهارات مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان مبنی بر اینکه دنبال شجره‌نامه امامزاده‌ها نباشید) اگر چنین رویه‌ای در پیش گرفته شود، من قول می‌دهم امسال چند هزار امامزاده دیگر تولید می‌شود. 🔹حتما شجره‌نامه‌های دقیقی را مراجع عالیقدری باید تایید کنند و حکم بخورد؛ در غیر این صورت هر کسی یک شجره‌نامه می‌سازد، آن را هفت نسل عقب‌تر می‌برد و به امامی وصل می‌کند. 🔹برخی سخنان وهن دین است؛ اینکه یک امامزاده را سیاحتی بنامیم و یکی را زیارتی اصلا معنا ندارد؛ از رییس سازمان اوقاف می خواهیم ورود کند و تذکر دهد. 🔹کمتر از یک ماه پیش سازمان اوقاف بخشنامه‌ای کرد که دیگر امامزاده‌ها افزایش پیدا نمی‌کند ولی متاسفانه تعداد امامزاده‌ها همینطور در حال اضافه شدن است. 🔹در همین فاصله مجلس نهم تا مجلس دهم چندهزارتایی به آمار امامزاده‌ها اضافه شد. 🔹این افزایش امامزاده‌ها در نزد جوانان فاقد معنا است. یک جایی باید پرونده کشف امامزاده را ببندند و مرتبا نباید امامزاده تولید شود. 🔹(با اشاره به اینکه نباید بعد از 1400 سال از تاریخی به بعد کشف امامزاده داشته باشیم) کشف امامزاده‌ها باید یک جا تمام شود؛ برخی از اینها اصلا هیچ شجره‌نامه‌ای ندارد و در برخی روستاها داستان‌سازی می‌شود؛ بنابراین سازمان اوقاف باید جلوی آن را بگیرد./ خانه ملت @Rasad_tahlil
🔻درباره فرقه احمدیه و آخرین چالش‌های آنان🔻 ✔️حانیا منصور، دانشجوی ۲۳ ساله و خانواده او ده کیلومتر رانندگی کرده‌اند تا بتوانند خلیفه خود را ببینند. او و خانواده‌اش جزئی از جامعه ۲۰ هزار نفری احمدی‌های امریکا هستند که عموماً از مهاجرانی از آسیای جنوبی، آسیای جنوب شرقی و افریقا به امریکا مهاجرت کرده‌اند. برای آنها چشم‌پوشی از چند روز کار یا درس برای دیدن رهبر معنوی‌شان، مسرور احمد که سه هفته در آمریکا حضور دارد دشواری ندارد. فرقه احمدیه در سال ۱۸۸۹ توسط جد مسرور احمد در هند بنیان گذاشته شد. این فرقه که جنبه مأموریت و میسیونری داشت بعدها پایه‌گذار بسیاری از جریان‌های و جنبش‌های اسلامی در هند شد. اما بخش مهمی از این فرقه توجه خود را معطوف به اسلام در امریکا، حمایت از مسلمانان و ایجاد سازمان‌های مذهبی معطوف کرد. غلام احمد، بنیانگذار این فرقه، در ابتدا به عنوان حامی اسلام در مقابل میسیونرهای های مسیحی پا به عرصه گذاشت و خواستار اصلاح ایمان فاسد شده توسط علما شد. درخواست او برای بازگشت به اسلام اصیل از طریق اصلاحات اخلاقی و غیرخشونت‌آمیز طرفدارانی را به او جلب کرد اما پس از اینکه او ادعای پیامبری کرد توسط اکثریت شیعه و سنی طرد شد و به بدعت‌گذاری و ارتداد محکوم شد. در سال ۱۹۲۰، پسر غلام احمد، خلیفه دوم، یکی از هوادارانش به عنوان مفتی محمد صدیق را به عنوان اولین میسیونر به امریکا فرستاد. او که فردی سیاه‌پوست بود در آغاز توسط پلیس امریکا دستگیر شد ولی پس از آن توانست طرفداران زیادی را به فرقه احمدیه جلب کند و بر بسیاری از افراد مسلمان در امریکا مانند مالکوم ایکس تأثیر بگذارد. معتقدان به فرقه احمدیه معتقدند مسیح پس از به صلیب کشیده شدن زنده ماند و به هند رفت و در آنجا زندگی طبیعی داشت. آنها بنیانگذار خود را همان مسیح می‌دانند که بازگشت دوباره او وعده داده شده و در عین حال او همان مهدی موعود است. از نظر آنها غلام احمد پیامبری است که پس از حضرت محمد آمده است و از آنجایی که قانون جدیدی نیاورده و تابع قوانین اسلام است، پیامبری بی کتاب است. اما از نظر مسلمانان غیر احمدی این فرقه ضاله و طرفداران آن بدعتگذار و مرتد هستند. بخش زیادی از پیروان فرقه احمدیه‌ پاکستانی هستند و در پاکستان آنها قانوناً حق ندارند خود را مسلمان بنامند. همچنین در امریکا گروه‌های اسلامی چون "اداره دعوت و ارشاد" و "ختمه نبوه" توجه اصلی خود را بر روی بیرون راندن احمدی‌ها از جمع مسلمانان قرار داده‌اند و از آنها به عنوان گروهی نفوذی، فریب‌کار و غیر اسلامی یاد می‌کنند. آنها ماه اخیر در نامه‌ای به مسرور احمد از او خواستند به جامعه مسلمانان بپیوندد و بپذیرد که یک فرقه جعلی را رهبری می‌کند. 📎 لینک این مطلب در سایت دین آنلاین: http://dinonline.com/doc/news/fa/8072/ 📍 کانال دین آنلاین در تلگرام: @dinonline
حمید: بررسی دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره براهین اثبات وجود خداوند براهین اثبات خداوند تاریخ پر ماجرایی داشته است و به مرور تطور پیدا کرده است. اما کمتر کسی را می توان یافت که در آن نوآوری های بسیاری داشته باشد و با تکیه بر بحثهای تاریخی در این زمینه توانسته باشد بخوبی دیدگاههای بدیعی را درباره اعتبار یا بی اعتباری برهانهای تاریخی داشته باشد. اما آیت الله جوادی آملی در کتاب ارزشمند تبیین براهین اثبات خدا و سایر کتابهایشان تمامی این نوآوری های فلسفی را نشان داده اند. در این مقاله درنظر است این دیدگاههای قدرتمند فلسفی ایشان که مشحون از دقت و نوآوری است نشان داده شود. این دیدگاههای ایشان فقط درباره برهانهای اثبات خداوند نیست بلکه نشانگر تعمق فلسفی ایشان در فلسفه غرب و به رخ کشیدن توانایی های فلسفه اسلامی در این زمینه است. در این مقاله انواع درسهای فلسفی که می توان از دیدگاههای ایشان اخذ کرد نشان داده می شود https://www.academia.edu/37972299/
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی تشریح کرد: 🔰مختصات چهارگانه الحاد معاصر و راهکارهای مقابله با آن 🔹 معاصر با استناد به کارکردهای برخی از اتباع دين، که همان بدفهمان دین مانند داعشی‌ها هستند، میکوشد تا بگوید دین به تکثیر خشونت دست میزند و از این رهگذر آن را انکار کند و این انکار را طبیعی جلوه دهد. 🔻چهار طیف تشکیل دهنده الحاد معاصر: "زندگی‌گرایی منهای معنویت" "معنویت گرایی منهای خدا" "خداگرایی منهای دین" " دین گرایی منهای شریعت" 🔹امروزه استدلال‌های ملحدان بیش از آنکه فلسفی باشد، معطوف است به عملکرد و کارکرد بعضی از دین گرایان، حال با این استدلالها گاه خداوند، گاه دین و گاه شریعت را نفی میکنند. 🔹الحاد جدید به دلیل اینکه با هدف حضور اجتماعی و ایفای نقش اجتماعی به میدان می‌آید، خطرناکتر از الحاد قدیم است. 🔹در گذشته راهکارهای مواجهه با الحاد قدیم، شبهه‌زدایی و اقامه براهین بود ولی امروزه این روش تاثیر چندانی ندارد مگر در گروهی که افکار فلسفی دارند. در مبارزه با الحاد جدید، باید در قبال هر گونه خاص از آن، راهکار یا راهکارهای متناسب را به سامان آورد. 🔹در برابر "الحاد نفی کننده خدا"، باید نقطه ثقل تلاش علمی و عملی، حضوربخشی به اندیشه خدا در زندگی مردم باشد. نیاندیشیدن نسبت به این امر، راهی را می‌گشاید که بسیاری از نسلهای جدید در معرض این نگاه غلط قرار میگیرند که گویا خدا دشمن زندگی است. http://hawzahnews.com/detail/News/471803 @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
آیا در هم از مُلک به ملکوت می‌رویم؟ با اشاره به شبیه‌انگاری تجارب شهودی و بیماری‌های روانی فعلا و صرفا طرح موضوع گفتگوی محسن سلگی با https://www.farsnews.com/news/13970919001012/خطر-الهیات-عصب‌شناسانه-برای-دین-از-تجارب-عرفانی-تا-بیماری‌های-روانی
هدایت شده از گلشن راز
گلشن راز: ا📚نقلاب اسلامی و مرکززدایی ازغرب درآستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی وبروز مشکلاتی درمعیشت،گاهی مشاهده می شود،این مساله موجب می شود تا اهمیت این انقلاب زیر سوال برود.اما برای با اهمیت دانستن این انقلاب وتحولاتی که درعرصه های مختلف فرهنگی،سیاسی،وتمدنی ایجاد کرد،دراین جهت به مساله نقش انقلاب درمرکززدایی ازغرب اشاره می کنیم 🔴باظهور مدرنیته غربی وتحقق سیطره غرب ومرکزیت یافتن آن درتمامی عرصه ها،فرهنگی وتمدنی،اروپا مرکز ودیگر تمدن ها حاشیه وپیرامون قلمداد شدند،برای رسیدن به پیشرفت درتمامی عرصه غرب ولیبرال دمکراسی یاسوسیالیسم ،به عنوان الگوهای برتر تلقی می شد ،دیگران درصورتی که می خواستند حتی حرف های خودرا نیزدرهرزمینه ای مانند فرهنگ،سیاست،سبک زندگی،معنویت و... بگویند باید بارویکردی انفعالی ازادبیات لیبرالیسم یا سوسیالیسم بهره می بردند،درجهان اسلام می توان به نمونه های این ادبیات درآثار مهندس بازرگان لیبرال ودکتر شریعتی با روایت سوسیالیستی، مشاهده کرد،جالب ترآنکه حتی شخصیتی مانند مودودی وسید قطب نوسلفی واخوانی نیز برای تبیین نظم سیاسی خود چاره ای ندارند جزاینکه به ادبیات مدرن غربی اعتنا کنند درمقابل بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران به گونه ای نظم سیاسی خودرا با استناد به گفتمان اسلامی مطرح می کند گویی که غربی وجود ندارد واین یعنی سیطره زدایی ازغرب مدرن واحساس شخصیت دادن به مسلمین واین می تواند یکی از مهمترین رازهای مخالفت ذنیای غرب با جمهوری اسلامی ایران باشد. تقدیم بامهر رئیسی. گلشن راز:👇 https://eitaa.com/Aliraeisi10