eitaa logo
علامه ذوالفنون (حضرت علامه حسن حسن زاده آملی رفع الله درجاته)
5.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
988 ویدیو
35 فایل
الهی! همه گویند خدا کو؟! حسن گوید جز خدا کو؟!... 🔰متن دروس و شرح دستور‌العمل‌های اخلاقی و عرفانیِ سیر و سلوک در کلام علامه ذوالفنون ✨ 🔰قرار عاشقی ۸ صبح و ۸ شب به نیت امام هشتم 🕗 🔰نشر آثار علامه ذوالفنون حضرت علامه حسن حسن زاده آملی🌟
مشاهده در ایتا
دانلود
5.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☫﷽☫ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
☫﷽☫ الهی ،چه فکرهایی می‌کردم و به دنبال این و آن می‌رفتم و این در و آن در می‌زدم و موفق نمی‌شدم و خدا خدا می‌کردم که چرا موفق نمی‌شوم. بار خدایا شکرت که جوابم را ندادی و چه نکو شد که نشد و گرنه حسن نمی‌شدم. تسلیم توام؛ حکم آنچه تو فرمایی، لطف آنچه تو اندیشی . ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid5
☫﷽☫ خواندن سوره #ص در نماز شب جمعہ هفتم ماه 1378 ه‍ ق . در محضر مبارڪ جناب استاد علامه طباطبايي صاحب الميزان تشرف حاصل ڪرده ام عرض نمودم حضرت آقا امشب شب جمعه و شب عيد است لطفي بفرماييد فرمودند: سوره مبارکه" ص و القرآن ذی الذڪر " را در نمازهاے وتيره بعد از حمد بخوانيد ڪہ در حديث است سوره " ص " از ساق عرش نازل شده است 📔داستانهای عارفانه ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
☫﷽☫ بدان که قرآن اگر چه یک حقیقت است اما آن را به حسب نزول مراتب بسیار است و به لحاظ مراتب، اسامی گوناگون و در هر نشأه اسمی خاص مطابق آن نشأه دارد. چنانکه انسانِ کامل یک حقیقت است و آن را اطوار و مقامات و درجات بسیار است و در هر طور و مقام، اسمی خاص دارد. قرآن در عالَمی مجید نامیده می‌شود، و در عالمی عزیز، و در عالمی علیٌ حکیم، و در عالمی کریم، و در عالمی مبین و در عالمی حکیم. و این‌ها اسامی است که در قرآن از آن‌ها اسم برده شد و آن را هزاران اسم است که شنیدن آن‌ها با این گوش سر امکان ندارد وانگهی معانی هرگز اندر حرف ناید؛ که بحر قلزم اندر ظرف ناید؛ و اگر در عالَم عشق حقیقی و محبت الهی دارای گوش باطنی هستی توانی آن نام‌ها را بشنوی و آن اطوار را بنگری. 📚هزار و یک کلمه ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
☫﷽☫ خویشتن را تفویض به حق کن و او را وکیل خود بگیر که تواناتر و داناتر و باوفاتر و مهربان تر و پاینده تر از او نخواهی یافت. ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
☫﷽☫ و كاسب هم حبيب الله است ، امام باقر عليه السلام فرمود : كه رسول _صلي الله عليه و آله فرمود : العيادة سبعون جزء أفضلها طلب الحلال "(وافي ،ج ٢،ص٢ يعني عبادت هفتاد جزءاست برترين جزء آن طلب حلال است . ابو عمرو شيباني گويد : امام صادق عليه السلام را ديدم كه بيلي در دست داشت و جامه اي درشت در بر : در باغي كه از آن حضرتش بود به مار بود و عرق پشت وي مي چكيد ، گفتم فداي تو گردم بيل به من ده تا كفايتت كنم ، گفت دوست دارم كه مرد در طلب معيشت به گرماي خورشيد رنج بيند ، وافي ، جلد ٢، ص ٨ 📚#ص_١٤٠ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
☫﷽☫ جسم اگر بخواهد صورتی دیگر بگیرد، حتماً باید از صورتی که دارا هست به کلی زائل شود تا صورت دوم را بپذیرد. مثلاً آب، (تبدیل به) هوا شود و یا هوا، آب گردد. و نیز اگر بر فلزی و یا جسم دیگری، مثل موم، چوب، لاک، نقشی رسم کرده ایم، و (یا) نامی حَک کردیم. اگر در همان جهت که نقش دارد، بخواهد نقش و نام دیگری بپذیرد، باید نقشِ اوّلی به کلّی باطل شود تا دومی خوانا شود. اما حقیقتی به نام روان، و جان، و عقل، و نَفْس ناطقه، و روح، و قلب، و از این قبیل اَسماء در ما وجود دارد که : صوَرِ حقایق در او مُنَقّش می‌‌شود بدون این‌که صورت اوّلی زائل گردد و یا صُوَر درهم و برهم و مُختلط گردند. پس این حقیقت، ورای جسم و جسمانی است و از عالَمِ ورای طبیعت است. از اینجا روشن می‌‌شود معنیِ کریمه‌‌ی: وكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا، - اقْرَأْ كِتَابَکَ كَفَىٰ بِنَفْسِکَ الْيَوْمَ عَلَيْکَ حَسِيبًا (اَسراء/۱۴، ۱۵) و نیز معنیِ کریمه‌‌ی: "وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا وَ وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَ لَايَظْلِمُ رَبُّکَ أَحَدًا" و همچنین معنیِ آیات دیگر نظیر آنها. و بخصوص در ذیلِ آیه‌‌ی اخیر که فرمود: "وَ وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا" دقّت بسزا شود تا دانسته شود که علم و عمل، عَرَض نیستند، بلکه جوهرند، بلکه مافوقِ مقوله‌‌اند، که عینِ حقیقتِ گوهر انسان می‌‌شوند. و دانسته شود که اعمال، در این نشئه به حسَب ظاهر حرکت‌‌اند و باطنِ آنها که لُبّ(= جوهر، مغز) و جان آنهاست، موجودی ابدی است که از حرکت ، جوهری ابدی، ببار آید. و از این معنی، تجسُّم اَعراض، که تجسُّم اَعمال است، دانسته می‌‌شود.اِقراء وَارقَ 📘 منبع: هزار و یک نکته، ۴۲۹ صفحه ۲۲۴ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
☫﷽☫ علم نور است،ونوراست که موجب انکشاف است،و نور است که به انسان نور میدهدو خدا بین می کندو همه چیز بین می کند، نور یعنی وجود،نور یعنی قرب. ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☫﷽☫ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid