eitaa logo
علامه ذوالفنون (حضرت علامه حسن حسن زاده آملی رفع الله درجاته)
5.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
989 ویدیو
35 فایل
الهی! همه گویند خدا کو؟! حسن گوید جز خدا کو؟!... 🔰متن دروس و شرح دستور‌العمل‌های اخلاقی و عرفانیِ سیر و سلوک در کلام علامه ذوالفنون ✨ 🔰قرار عاشقی ۸ صبح و ۸ شب به نیت امام هشتم 🕗 🔰نشر آثار علامه ذوالفنون حضرت علامه حسن حسن زاده آملی🌟
مشاهده در ایتا
دانلود
☫﷽☫ وتو ای سالک هر گاه حلاوت ذکر خدای تبارک و تعالی را چشیدی و با او مانوس شدی و به جنت اللقاء رسیدی، از او جز او را نخواه وغیر اورا فراموش کن ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ و انس با ملكوت يكى از مستحبات كه براى سالكين الى الله در حد وجوب است (البته نه واجب تكليفى ) نماز شب است، نماز شب آب حيات است و دل شب، ظلمات و استاد سلوك ، خضر اين راه كه اگر كسى از آب حيات نوشيد به سعادت جاويد و حيات ابدى مى رسد. مرا در اين ظلمات آن كه راهنمايى كرد   نماز نيمه شب بود و گريه سحرى امام صادق (عليه السلام ) مى فرمايند: ليس من شيعتنا من لم يصل صلاه الليل. كسى كه نماز شب نمى خواند از شيعيان واقعى نيست. ((عزيزان وقت نيست ... دير است !! به انتظار ننشينيد، انسان با 40، 50 سال عمر مى خواهد خودش را براى ابد بسازد، كم كم مزاج جواب مى كند، البته با مزاج مخالفت هم نكنيد، ثلث آخر شب بسيار خوب است. غذا هضم شده ، هوا لطيف گشته ، خلوت با شب داشته باشيد كه انس با عالم غيب و ملكوت ببار مى آيد). 📚صراط سلوک ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ موضوعِ مسائل حکمت متعالیه، همان موضوعِ مسائلِ عرفانِ اصیل است. جز این‌‌که عارف آن را حقیقتِ واحده‌‌ی ذات مَظاهر می‌‌داند و از آن تعبیر به وحدتِ شخصیّه‌‌ی وجود می‌‌کند؛ و صدرالْمتألهین آن را حقیقتِ واحده‌‌ی ذات مراتب می‌‌داند که از آن تعبیر به تشکیکِ وجود می‌‌کند. عارف هم قائل به تشکیک هست اما نه بدان معنی. زیرا تشکیک در اصطلاح عارف، سِعِه و ضیقِ مَظاهر است. به حقیقت اگر مسئله‌ی وجود، به تحقیق معلوم نگردد، اصول و اُمّهاتِ معارف الهی و انسانی که اِعتلای به فهم خِطابِ محمّدی (صَلّی الله عَلیهِ وَآلهِ وَسَلّم) مَنوطِ به آن است، معلوم نمی‌‌شود. () هر یک از تَمهیدُالْقواعِد و مِصباحُ‌‌‌الْاُنس بر دو اصلِ اصیلِ عرفانی است؛ یکی مسئله‌‌ی توحید، و دیگر مسئله‌‌ی مَظهریّتِ تامّه که انسان کامل است. در هر دو اصل، آن به ایجاز، و این به اِستیفاء، بحث کرده‌‌اند. نسبتِ تَمهیدُالقواعِد با مِصباحُ‌‌الاُنس، نسبتِ شواهِد ربُوبیّه با اَسفار است. () عبدالوهّاب شَعرانی، متوفی ۹۷۳ هجری در چند جای کتابِ کبریت اَحمر، و کتابِ یواقیت و جواهر، تنصیص نموده است که معاندین در فصوص و فتوحات دَسّ (=پنهان) نموده‌‌اند تا شیخ محی‌‌الدّین عربی را بدنام کنند. و چندین موارد مدسوس (= دسیسه شده، پنهان شده) را نام برده است. و در ابتدای یواقیت در این موضوع به تفصیل بحث کرده است و گوید: تا نسخه‌‌ای یافتیم که از روی نُسَخ شیخ اِستنساخ (=نسخه‌‌برداری) شده بود که موارد مشکوک را در آن ندیده‌‌ایم. () (کبریت اَحمر، کتابی است که خانم کلود عدّاس نویسنده فرانسوی در شرح حال ابن عربی نوشته است.) (یواقیت والْجَواهر، نویسنده عبدالْوهّاب شَعرانی، در بررسی عقاید محی‌‌الدین بن عربی و کتاب فتوحات او ) 📚 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۳۴۳ الی ۳۵۰ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ قرآن کریم، سِیرِ کواکِب را چنین تعبیر فرمود: "هُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ فِی فَلَکِِ يَسْبَحُونَ" (انبیاء/۳۴) "کُلّ فِی فَلَک" از هر دو طرف "کُلّ فِی فلَک" است‌. که در اِشارت به حرکتِ اِستداری و سِیرِ دوریِ کواکب، تعبیری شگفت است. جمع به "واو" و "نون" در لغتِ فصیحِ عرب، برای عقلاء است؛ که در اینجا "یَسبَحون" فرموده است. در سوره‌‌ی یوسف: "وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِی سَاجِدِينَ" (یوسف/۵) در حکمت متعالیه مُبرهَن است که اَجرامِ عِلْوی را نفوسِ ناطقه است و چون انسان در تَشَبُّه به عقولِ مُفارقه، در حرکت‌‌اند. به قول متألّه سبزواری: وکُلّ ما هُناکَ حَیّ ناطِق و لِجمال الله دوماً عاشق و قولِ حکیم سنائی غزنوی: عرش‌‌و کُرسیّ‌‌و جِرم‌‌های کُرات کمترند از بهائم‌‌و حشرات؟ خَنْسَفا و مگس حِمارقَبان همه با جان‌‌‌ و ، مهر‌و مَه بی‌‌جان؟! (خَنسَفا= حشره‌‌ای بدبو) (حِمارقَبان= حشره‌‌ای کوچک که به آن خَرَک هم می‌‌گویند) منوچهری دامغانی: من و تو، غافلیم از ماه و خورشید! براین گردونِ گردان، نیست غافل! و این کمترین (جناب علامه ره) مَه‌‌‌و خورشیدو اِستاره براین گردون، گردانَند، به حُکمِ حجّتِ قاطع، به راهِ عاشقی پویا، زِ ذرّه تا مَجَرّه ، از رَقیقت تا حقیقت را، بیابی راکِع و ساجِد، به حمدو مدحِ حق گویا، دوعالَم یک مُصلّی هست‌‌‌و دائم در صلات ستند. همه اَشباح در اینجا ، همه اَرواح در آنجا 📚 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۳۴۲ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ یوسف صدیق باش تا سرمشق جوانان و همسالان اهل تمیز باشی، و هم در پیشگاه خداوند عالم و فرشتگان ملک و ملکوت سربلند و عزیز باشی کلمه 635 ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ مراقب باشید چانه را عقل بگرداند٬ چشم را عقل به دیدن وادارد٬ گوش را عقل به شنیدن مشغول دارد٬ زبان را عقل به حرکت در آورد. و خلاصه تمامی حواس ظاهر و باطن را عقل به کار واداردکه در نهایت انسان ٬ انسان عقلانی صرف باشد. ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ قلب در چند جاى قرآن تعريف شده است. جبرئيل قرآن را به قلب پيغمبر نازل كرد وحى مربوط به قلب است،الهامات و خوابهاى شيرين، و وحى ‏هايى كه مى‏ شود مربوط به قلب است. چه وحى تشريعى كه مخصوص پيغمبر است و چه وحى الهامى كه به غير پيغمبر مى‏رسد. چه در خواب و چه در بيدارى، همه مربوط به قلب انسان است. دل مستعد وحى الهامى مى‏ گيرد حقايق را مى ‏بيند، سير مى‏كند، حقايق آيات و روايات را مى ‏بيند. اينكه پيغمبر بشود و شريعت بياورد نمى‏ شود. كسانى كه يافتند حرفها زدند، كتابها نوشتند. ما بيچاره‏ايم، حقايق را نفهميديم آنها كه يافتند خبرها مى ‏دهند، حرفها مى ‏زنند و درست هم هست. خلاصه بايد همه را از قلب خود بخواهيم نزول ملك و كشف و رؤيا مربوط به بيرون ما نيست 📚ممدالهمم_درشرح فصوص الحكم ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ بافت مزاج و چینش من اینطور نهاده شده است که تا روزه نگیرم و چهله و اربعین نداشته باشم و نیز در سڪوت و خلوت و ذڪر و حضور بسر نبرم به شعر نمی آیم و به آه و ناله نمی آیم و این هم یڪ طبیعت عجیبی است و این را به طور واقع از خویش خبر دادم. 📚شرح دفتر دل ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
💠 با دختر بزرگوار حضرت علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته ♦️*شما سال ها در محضراین عالم بزرگ زندگی کردید، می خواهم کمی از خاطرات تلخ و شیرین این سال ها برایمان بگویید. ❇️یکی از خاطرات تلخ من از زمان کودکی،مربوط به روزهایی می شود که ایشان برای تبلیغ از خانواده دور می شدند، ماه های محرم و صفر و رمضان برای ما، مدام با جدایی از پدر همراه بود. وابستگی ما به استاد بسیار زیاد است و واقعا نمی توانیم دوری ایشان را تحمل کنیم.اما آخرین خاطره تلخ زندگی ما، مربوط به روزهایی می شود که مادرم از دنیا رفت، این داغ بزرگ ضربه سنگینی به خانواده به خصوص پدر بزرگوارم وارد کرد. ایشان مدتی را در غم مادرم به سوگ نشستند. بارها پس از وفات مادرم فرمودند:« تاکنون فکر می کردم دست من بوده که این آثار را به رشته تحریر می آورده، ولی حالا فهمیده ام که همدلی مادرتان بوده که باعث شده من این آثار را بنویسم، او برای من محیطی آرام فراهم آورد که توانستم « زکات العلم نشره» را محقق سازم» پس از وفات مادرم با توجه به کهولت سن استاد، امکان تنها زندگی کردن برایشان فراهم نبود. شاید برایتان جالب باشد بدانید، تهیه ما یحتاج روزانه منزل از قبیل نان و لبنیات و... بعهده حضرت علامه بود و اجازه نمی دادند زحمت این کار بر دوش فرد دیگری بیفتد. پس از رحلت مادرم، ایشان به هیچ وجه راضی نشدند که شخص دیگری بخواهد کارهای منزل را انجام دهد. به هر حال با اصرار های ما پذیرفتند به تهران بیایند و ما خدار ا شاکریم که می توانیم اینجا خدمتگذار ایشان باشیم. البته ناگفته نماند که استاد هر ماه چند روز به قم تشریف برده و عمده کارهایی که انجام می دهند، تشرّف به حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) و همچنین سر زدن به کتاب فروشی های خاصی است که در قم می شناسند تا برخی آثار مورد نظرشان را خریداری نمایند. علاقه ایشان به خرید کتاب بسیار محسوس است، آنقدر که هر سال در نمایشگاه بین المللی کتاب حاضر می شوند و آثار مورد نیازشان را تهیه می کنند. شیرین ترین خاطره ای که از پدر دارم نیز مربوط به روزهایی می شود که در حضور ایشان درس می خواندم و یاد می گرفتم، به ویژه در حوزه عرفان نظری. ♦️*می خواهم بدانم که حضرت استاد، چه ویژگی هایی را برای شناخت عرفان مورد تایید دین اسلام معرفی کرده اند؟ ❇️علامه بارها فرموده اند که خط کش درستی و نادرستی اعمال انسان ها، قرآن وسیره اهل بیت است؛ هر رفتاری که ذره ای از این خط کش فاصله داشته باشد، قابل قبول نیست. ایشان، هم در کتاب های عرفانیشان و هم در تذکره های شفاهی شان، براین نکته تاکید بسیار دارند که معیار، قرآن و اهل بیت است و هر چه خارج از این معیار باشد مردود شمرده می شود. منبع: پنجره شماره۸۳ https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ کلمه 11 رساله صد کلمه در معرفت نفس آن كه معاش مادى را وسيله مقامات معنوى نگيرد، سخت در خطاست ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid
☫﷽☫ امام زمان در عصر محمّدی (صَلّی الله عَلیهِ وَآلهِ وَسَلّم) انسان کاملی است که جز در نبوّت تشریعی و دیگر مناصِب مُستأثره‌‌ی ختمی، حائزِ میراث خاتم به نحو اَتمّ است. و مُشتمِل بر علوم و احوال و مقاماتِ او بطور اکمل است. و با بدن عُنصری در عالَم طبیعی و سلسله‌‌ی زمان موجود است، چنان‌که لقبِ شریف "صاحب الزّمان" بدان مشعر اشت. هرچند احکامِ نَفْس کلیّه‌‌ی الهیّه‌‌ی وی بر احکام بدن طبیعیِ او قاهِر (است) و نشئه‌‌ی عُنصریِ او مقهورِ روحِ مجرّدِ کلّیِ وَلَویِ اوست. و از وی به "قائم" و "حجةالله" و "خلیفةالله" و "قطبِ عالَم اِمکان" و "واسطه‌‌ی فیض" و به عناوینِ بسیار دیگر تعبیر می‌‌شود. این چنین انسان که نامش می‌‌برم من زِ وصفش تا قیامت قاصِرم چنین کسی در این زمان، سِرّ آل محمّد (صَلّی الله عَلیهِ وَآلهِ وَسَلّم) امام مهدیِ هادیِ فاطمیِ هاشمی، ابوالقاسم م ح م د ، نِعمَ الْخَلَفَ الصّالح، و دُرّ یکدانه‌‌ی امام حسن عسکری (علیه السّلام) است. إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِين (الواقعه/۶۰) الحَمدُ لِله الَّذی هَدانَا لِهٰذا وَما كُنّا لِنَهتَدِیَ لَولا أَنْ هَدانَا الله (الاعراف/۴۴) 📚 انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، صفحه ۵۰ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid