🔻اگر میخواید آخرین برگ زاکر برگ (مالک اینستا و واتس آپ و فیس بوک ) هم بریزونیم برید به فیس بوک و واتس آپ هم امتیاز یک بدید.
بازی رو قشنگ تر کنیم :))
#یا علی مدد
..
محتواهای تولید شده در گروه ساست و اجتماع
موضوع: فاطمیه
1ـ شهیده راه جهاد تبیین و مبارزه با تحریف
📌https://btid.org/fa/node/196126
2ـ عدم تحلیل سیاسی عامل شکوههای فاطمی
📌https://btid.org/fa/news/194156
3_سکوت اصحاب؛ برگ برنده غاصبان
📌https://btid.org/fa/node/196427
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #جهاد_تبیین
📎 #فاطمیه
🔹 گروه سیاست و اجتماع
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ شهیده راه جهاد تبیین و مبارزه با تحریف
👈 در عظمت شخصیت حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) همین بس که بهترین مخلوق خدا یعنی پیامبر خاتم (صلیاللهعلیهوآله) فدایی او بود؛ پیامبری که به تصریح قرآن کریم، رفتار و گفتار او مبتنی بر آموزههای وحی، و مورد تأیید پروردگار است؛ پیش پای او بلند میشد، با اشتیاق به سمتش میرفت و دستش را میبوسید.
این رفتارها ناشی از معرفت حضرت رسول نسبت به جایگاه والای دختر خود بود که شیعه وسنی به آن اقرار کردهاند.
🔹 «ابن صباغ مالکی» از بزرگان اهل سنت، در کتاب «الفصول المهمة» مینویسد: پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) روزی بر فراز منبر فرمود: «هرکسی فاطمه(س) را شناخته است، که شناخته است، ولی هرکس او را نشناخته است، بداند که او فاطمه دختر محمد و پارهی وجود من است. او قلب، جان و روح من است که در کالبدم در حرکت است. هرکس او را بیازارد مرا آزرده، و هرکس مرا بیازارد، خدا را آزرده است.» با این وجود، این سوال برای همیشه در تاریخ، مطرح بوده است که چرا به آن بزرگوار، این چنین ظلم شد و در سن جوانی به شهادت رسید؟ مگر سفارشهای پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) را نشنیده بودند که هفتاد و پنج یا نود و پنج روز پس از رحلت ایشان، شهر مدینه شهادت پاره تن پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) را نیز تجربه کرد؟
🔹 حقیقت این است که در جریان انحراف مسیر خلافت، جامعه اسلامی دچار فتنه عظیم و سنگینی شد. جریان مرموز و خزندهای که در زمان حیات حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآله) فرصت عرض اندام پیدا نمیکرد، بلافاصله پس از رحلت آن حضرت و در حالی که هنوز پیکر مطهر، دفن نشده بود، قدرت را قبضه و شروع به گرفتن بیعت از مردم کرد! این در حالی بود که از آخرین سفارش عمومی پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) در خصوص جانشینی و ولایت حضرت علی(علیهالسلام) که در میان جمعیت عظیم مسلمانان در غدیر خم انجام گرفت، فقط حدود هفتاد روز میگذشت.
🔹 در چنین شرایطی، دین خدا با خطر بسیار بزرگی مواجه بود که میتوانست تمام زحمات رسول گرامی را بر باد دهد. حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) با درک این موقعیت حساس، پای به میدان «جهاد تبیین» و مبارزه با جریان «تحریف» گذاشت تا در برابر آن مخاطره سهمگین، ایستادگی نماید. این موضوع، راز عمر کوتاه و هتک حرمت آن دردانه خلقت بود که سرشار از درس و پند است.
🔹 حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) سعی کرد با سخنگفتن و بصیرتبخشی در جمع مردم، به تشریح و تبیین اوضاع بپردازد و شرایط را به صورت دقیق، ترسیم کند؛ ایراد خطبه مفصل، پرنکته و حکمتآمیز در مسجدالنبی(صلیاللهعلیهوآله) در همین راستا انجام شد. نمونه دیگر مربوط به موردی است که به خلیفه اول فرمود: ای ابوبکر! چه زود کینههای پنهان خود را علیه اهل بیت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) ظاهر کردی!
🔹 حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) که به دلیل آگاهی از عواقب شوم غصب خلافت، هیچ ملاحظهای برای دفاع از ولایت و امامت به خود راه نمیداد، از روشهای دیگری هم برای مقابله با جریان حاکم استفاده میکرد. مثلاً گریههای مداوم و طولانی آن بزرگوار که در مکانهای مختلفی مثل کنار قبر پیامبر(صلیاللهعلیهوآله)، قبرستان بقیع و قبرستان احد انجام میشد، در واقع یک مبارزه منفی علیه عاملان سقیفه بود، تا با جلب نظر مردم، آنان را نسبت به عمق فاجعه آگاه کند.
🔹 بانویی که در زمان دعا، دیگران را بر خود و خانوادهاش ترجیح میداد و معتقد به «الجار ثم الدار» بود، آیا نمیدانست که گریههای طولانی در مجامع عمومی سبب آزار مردم خواهد شد؟ پاسخ این است که قطعاً میدانست، ولی قصد ایشان این بود که مردم را نسبت به خطر و آزاری بسیار بزرگتر مطلع نماید تا در گرداب حاکمیت افراد بیصلاحیت، غرق نشوند.
🔹 البته این تلاشها در مسیر جهاد تبیین و مقابله با جریان تحریف، هزینههای فراوانی برای حضرت فاطمه (علیهاالسلام) داشت که در نهایت به شهادت منجر شد؛ چرا که غاصبان حکومت و اشرار وابسته به آنان، از تلاشهای ایشان به شدت احساس خطر میکردند.
🔹 جالب اینجاست که این بانوی قهرمان، حتی نسبت به تبیین حقایق و رسوایی دشمنان خدا، بعد از شهادت خود نیز اهتمام داشت. وصیت به انجام غسل، تشییع و تدفین در شب و بدون اطلاع دیگران و نیز اختفای مدفن شریفش، از مواردی است که همواره بر طبل رسوایی عاملان غصب خلافت میکوبد.
✅ جان کلام درباره درسگرفتن از ایام فاطمیه این است که بدانیم شخصیت ملکوتی و بینظیری مثل حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در راه جهاد تبیین و مبارزه با تحریف، جان خود را فدای «ولایت» کرد تا ما در این مسیر دچار تردید نشویم.
___________________
🔗 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/196126
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #سیاست_داخلی
📎 #فاطمیه
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
🔻 مصادیق قربی که مودت آنان مزد رسالت اعلام شده است
🔹 زمخشری مینویسد: «وقتی که آیه مودت نازل شد، مردم از پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) پرسیدند: این خویشاوندانت که دوستی آنان بر ما واجب است، چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: علی و فاطمه و دو فرزند ایشان (حسن و حسین) هستند.»
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/36637
📎 #فرق_ادیان_مذاهب
📎 #مکاتب_اهل_سنت
📎 #وهابیت_و_سلفیت
📎 #فاطمیه
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
در کنار #اينستاگرام یه سلامی هم به واتس آپ و فیس بوک بدید😅😅😊 ...
چه شود 👇
مستقیم ⬅️گوگل پلی ⬇️
👇
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.whatsapp
◾️◾️◾️
#انتقام_از_اینستاگرام
📌امروز داخل هر گروه و کانال سر میزدی پیام مشترکی وجود داشت.
وارد گوگل پلی شوید و به اینستاگرام نمره منفی بدهید .....
گویا ملّت برای خونخواهی حاج قاسم حاضر و آماده است امّا
پس چرا به جای برداشتن پایههای اصلی خانه ظلمِ اینستاگرام، توصیه سنگ زدن به شیشه پنجره آن می کنند؟
اگر هر امتیاز منفی باعث کم شدن اعتبار و ارزش اینستاگرام میشود، حذف کاربری شما او را خانه خراب خواهد کرد.
پ.ن:
وقتی نمیتوانم پا روی نفس خود بگذارم و از خیر صفحات دوست داشتنی اینستاگرام بگذرم، کمتر ادعای انتقام سخت کنم.
«والسلام»
🖌: رمیصا
▫️کشکولی برای فکر و زندگی
@kashkuul
#انتقام_از_اینستاگرام
⭕️ سوال
❓آیا امیرالمومنین و صدیقه طاهره نسبت به غصب خلافت سکوت کردند؟ وصیت پیامبر در این باره چه بود؟
🔰پاسخ
💠امام معصوم حجت خدا و حافظ دین او بر روی زمین است. تغییر محور خلافت و جانشینی آخرین رسول خداوند نه تنها ظلمی به مسلمانان بلکه ستمی به وسعت تمام بشریت است. بنابراین هرگز امام در برابر چنین ظلمی سکوت نخواهد کرد.
🔸پیامبر هرگز امیرالمومنین(علیهالسلام) را به سکوت سفارش نکردهاند؛ بلکه فرمودند: «چنانچه يارانى يافتى با آنها مقابله كن و اگر كسى را پيدا نكردى دستنگهدار و خونت را حفظ كن.»
🔹حضرت امیر و صدیقهطاهره تا زمانی که خطر تفرقه امت اسلامی در کمین نبود، و تا آنجا که توانستند در برابر شورای سقیفه ایستادگی کردند و همین ایستادگی نیز منجر به شهادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) شد.
🌐 جهت مطالعه بیشتر، کلیک کنید.
https://btid.org/fa/news/195848
📎 #اعتقادات
📎 #فاطمیه
📎 #بانوی_قهرمان
📎 #ایام_فاطمیه
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
🌷 *ام ابیها*
⁉️ این کنیه حضرت زهرا سلاماللهعلیها از کجا نشأت گرفته است؟
🏴 بهمناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها
💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
🌱 @Nojavan_khamenei
#فاطمیه
⭕️محبوب ترین اسامی ۱۴۰۰
🔻خستم، مثل رسانهای که چندین میلیارد دلار هزینه کرده تا تصویری #دین_گریز و شیفته غرب از جامعه ایرانی نشون بده، بعد "آخر سال مجبور بشه این آمار رو منتشر کنه."
#ایران_قوی با #فاطمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تماشایی | در میانه آتش
💥 اگر جنگ متوقف نمیشد ارتش اسرائیل از هم میپاشید
☀️ خاطره شهید حاجقاسم سلیمانی از عنایت ویژه حضرت زهرا سلاماللهعلیها در جنگ سی و سه روزه
❤️ #رفیق_خوشبخت امام
#فاطمیه
💫 رسانه اختصاصی
🌐 Nojavan.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هممون یه زیارت نرفته داریم
زیارت مزار مادر
فاطمه_صدیقه_الکبری
#فاطمیه _خط_مقدم_ماست
💢 حضرت زهرا سلام الله علیها پناهگاه عظیم برای انسانیت
💠 «زمانی که در سختیهای جنگ فشارها بر ما حادث میشد و به صورت بسیار مضطری هیچ کاری از ما بر نمیآمد، پناهگاهی جز حضرت زهرا(سلام الله علیها) نداشتیم».
✍️ شهید حاج قاسم سلیمانی
📎
📎 #شهادت_حضرت_فاطمه
📎 #فاطمیه
📎 #حاج_قاسم_سلیمانی
🔰
🔻پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) خطاب به على(عليه السلام) فرمود:
«يا أَبَا الرَّيْحانَتَيْنِ... عَنْ قَليلِ يَنْهَدُّ رُکْناکَ; اى پدر دو گل خوشبو... به زودى دو ستون حياتت درهم مى شکند» و هنگامى پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) رحلت فرمود على(عليه السلام) فرمود:
🔻 «هذا أَحَدُ رُکْنَي الَّذي قالَ لي رَسُولُ اللهِ; اين يکى از آن دو ستونى است که پيامبر فرمود» و چون فاطمه زهرا(عليها السلام) شربت شهادت نوشيد،
🔻فرمود: «هذَا الرُّکْنُ الثّاني الَّذي قالَ رَسُولُ اللهِ; اين ستون ديگرى است که رسول الله فرمود».
#فاطمیه
...
براى فاطمه سلام الله علیها نزد خداى متعال نُه اسم است: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا. آنگاه فرمود: معنى و تفسیر فاطمه را می دانى؟ گفتم: آقاى من! شما بفرمایید. فرمود: فاطمه سلام الله علیها را از آن جهت فاطمه گویند که از شر به دور است.»
دربارهٔ حضرت فاطمهٔ زهراسلام الله علیها اسمها، القاب و صفات فراوانی در آیات قرآن و احادیث وارد شده است.
امام صادق علیه السلام فرمود: «لِفَاطِمَةَ تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاطِمَةُ وَ الصِّدِّیقَةُ وَ الْمُبَارَکَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّکِیَّةُ وَ الرَّضِیَّةُ وَ الْمَرْضِیَّةُ وَ الْمُحَدَّثَةُ وَ الزَّهْرَاءُ ثُمَّ قَالَ تَدْرِی لِأَیِّ شَیْ ءٍ سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ قُلْتُ أَخْبِرْنِی یَا سَیِّدِی قَالَ فُطِمَتْ مِنَ الشَّرِّ؛ (1)
براى فاطمه سلام الله علیها نزد خداى متعال نُه اسم است: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و زهرا. آنگاه فرمود: معنى و تفسیر فاطمه را می دانى؟ گفتم: آقاى من! شما بفرمایید. فرمود: فاطمه سلام الله علیها را از آن جهت فاطمه گویند که از شر به دور است.»
همچنین براى وجه تسمیهٔ فاطمه سلام الله علیها وجوه دیگرى نقل شده است که عبارتند از:
1. فاطمه از اسم خداوند؛ یعنى فاطر گرفته شده است. (2)
2. چون دوستان و شیعیان او از آتش جهنم در امان اند. (3)
3. چون از عادت ماهانه بریده و منقطع بوده است. (4)
ما در این مقاله به جهت اختصار به تعدادى از آن متذکر میشویم .
1 . کوثر
«إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ * إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» (5)
زمانى که پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله دو تن از فرزندان پسر خود (عبدالله ـ قاسم) را از دست داد، دشمنان او لب به کنایه و شماتت گشودند. از جمله «عاص بن وائل»، (6)(7)
امام فخر رازى مفسّر بزرگ و متعصّب اهل سنّت نیز می نویسد: «مراد از کوثر، فرزندان پیامبر صلی الله علیه وآله است؛ چون این سوره در رد کسى که بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله طعن زد و گفت: او فرزند ندارد، نازل شد. پس معناى کوثر آن است که خداوند نسلى به او عطا کرد که در گذر زمان باقى می ماند...» (8)
2 . مطهَّره
«إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» (9)
ام سلمه، همسر گرامى پیامبر صلی الله علیه وآله می گوید: «روزى فاطمه سلام الله علیها در حالى که ظرف سفالى در دست داشت و حسن و حسین علیهما السلام در کنارش بودند، نزد پیامبر صلی الله علیه وآله آمد. حضرت فرمود: پسر عمویت را نیز صدا کن! على علیه السلام نیز آمد. پیامبر امام حسن علیه السلام را روى زانوى راست و امام حسین علیه السلام را روى زانوى چپ نشاند. على و فاطمه هم یکى در پشت سر و دیگرى در جلو نشستند. رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: بار الها! اینها اهلبیت من هستند. تمام پلیدیها را از اینها برطرف کن و آنان را پاکیزه کن.» (10)
در منابع اهل سنت نیز به طرق مختلف از ام سلمه (با تفاوتهایى در متن حدیث) روایت شده است که این آیه در خانۀ او نازل شده است. (11) این مضمون در بیش از هفتاد روایت که در میان آنها راویان اهل سنت بیش از شیعه هستند، نقل شده است. فخر رازى نیز می نویسد: «در جریان مباهلۀ پیامبر صلی الله علیه وآله با علماى نجران، رسول اکرم صلی الله علیه وآله بعد از بازگشت از مباهله، آیۀ تطهیر را در حق على، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام تلاوت فرمود.» (12)
3 . محبوبه
«قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُور»؛ (13)
ابن عباس می گوید: «چون اسلام پس از هجرت به مدینه استحکام یافت، انصار گفتند نزد پیامبر صلی الله علیه وآله برویم وبگوییم در گرفتاریهایى که پیش می آید، اموال ما در اختیار تو است و می توانى استفاده کنى. آیۀ شریفه نازل شد که: بگو من جز مودت و دوستى خویشاوندانم اجر و پاداشى از شما نمی خواهم و هر که کار نیکو کند، ما بر نیکویى او می افزاییم که خدا بسیار آمرزنده و پذیرندۀ شکر بندگان است.»
محى الدین عربى در تفسیر این آیه می نویسد: «معناى آیه به طور کلى نفى پاداش خواستن است؛ زیرا ثمرۀ دوستى و محبت اهلبیت نصیب دوستداران آنان است. روشن است که محبت اقتضاى تناسب روحانى بین محب و محبوب دارد و سبب حشر آنان با یکدیگر است... بنابراین دوستدار آنان جز کسى که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول هم او را دوست دارند، نیست؛ چرا که اگر محبوب خدا نبودند، رسول الله صلی الله علیه وآله هم آنان را دوست نمی داشت. مراد از اهلبیت همان چهار نفرى هستند که در روایت ذکر شده اند.» (14) سپس روایت ابن عباس را ذکر می کند که: از رسول خدا صلی الله علیه وآله پرسیدیم: «قربى» که دوست داشتن شان بر ما و
اجب شده است چه کسانى هستند؟ فرمود: «على، فاطمه و دو فرزندش علیهم السلام.» (15)
علامۀ طبرسى نیز می نویسد: «رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: خداوند پیامبران را از درختان مختلفى آفرید و من و على از یک درخت آفریده شدیم. من ساقۀ درختم و على شاخۀ آن، فاطمه شکوفه، حسن و حسین علیهما السلام میوه هاى آن و پیروان ما برگهاى آن، هرکس به شاخه اى از شاخه هاى آن دست گیرد، نجات می یابد و آنکه انحراف یابد، سقوط خواهد کرد؛ حتى اگر بنده اى هزار سال عبادت کند و هزار سال دیگر و هزار سال دیگر هم عبادت کند، چنانکه چون مشک کهنه شود؛ ولى ما را دوست نداشته باشد، خداوند او را با سر در آتش می افکند سپس آیۀ مودّت را تلاوت فرمود.» (16)
4 . برّ (نیکوکار)
«إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً عَیْناً یَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَها تَفْجیراً یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»؛ (17)
ابن عباس می گوید: «حسن وحسین علیهما السلام مریض شدند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله همراه تعدادى از یاران به عیادت آنان آمده، خطاب به على علیه السلام فرمود: خوب بود براى شفاى فرزندان خود نذر می کردى!
على، فاطمه (بنابر قولى حسن و حسین علیهما السلام) و فضه نذر کردند که اگر آن دو شفا یابند، سه روز روزه بگیرند. چندى نگذشت که آن دو شفا یافتند. خانواده نیز به نذر خود عمل کردند و چون در منزل چیزى نبود، على علیه السلام سه مَن جو قرض کرد. فاطمه سلام الله علیها یک سوم آن را آسیاب کرد و به تعداد اعضاى خانواده نان پخت؛ امّا لحظۀ افطار مسکینى آمد و تقاضاى نان کرد. آنها نیز نان خود را به او دادند. روز دوم یتیم و روز سوم نیز اسیرى آمد و آنان باز طعام خود را به آنها دادند و خود با آب افطار کردند. روز بعد على علیه السلام دست فرزندانش را گرفت و نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله رفت. پیامبر صلی الله علیه وآله مشاهده کرد که آنان از شدت گرسنگى بر خود می لرزند. فرمود: چقدر ناراحت شدم که شما را این گونه دیدم. آن گاه برخاست و به همراه آنان به خانۀ دخترش فاطمه سلام الله علیها آمد. فاطمه سلام الله علیها را دید که از شدت گرسنگى شکمش به پشت چسبیده؛ ولى با این حال در محراب عبادت است. در این لحظه جبرییل نازل شد و گفت: بگیر اى محمد! خداوند تو را دربارۀ خاندانت تبریک می گوید و آن گاه حضرت را به خواندن آیاتى از سوره دهر واداشت. (18)
5 . بحر
«مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ * بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیان» (19)
علامۀ بحرانى می نویسد: «مراد از بحرین على و فاطمه علیهما السلام هستند که هیچ گاه بر یکدیگر سرکشى نمی کنند.» (20)
ابن عباس معتقد است: «برزخ میان آن دو مهر و محبتى است که از بین رفتنى نیست. بعضى دیگر از روایات «بحرین» را دو دریاى علم على علیه السلام و حلم فاطمه سلام الله علیها دانسته اند.» (21)
6 . مشکوة
«اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فیها مِصْباحٌ * الْمِصْباحُ فی زُجاجَةٍ * الزُّجاجَةُ کَأَنَّها کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ...» (22)
طبق روایت امام صادق علیه السلام «مشکوة» بر فاطمه سلام الله علیها تطبیق شده است و او را ستارۀ درخشان در آسمان زنان دنیا، زنان بهشت و زنان دو عالم و «کوکبٌ درىٌ بین نساءِ العالَمین» شمرده اند. (23)
7 . ذریه
«وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً» (24)
ابوسعید خدرى به نقل از پیامبر صلی الله علیه وآله در معناى این آیه می نویسد: «منظور از «أَزْواجِنا» خدیجه، «ذُرِّیَّاتِنا» فاطمه و «قُرَّةَ أَعْیُنٍ» حسنین و (امام) على است.» (25)
8 . سیدة نساء العالمین
«فَمَنْ حَاجَّکَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ» (26)
شأن نزول این آیه چنین است که: مسیحیان نجران که عیسى را فرزند خدا می دانستند و تولّد فرزند را بدون پدر باور نمی کردند، به سخنان پیامبر صلی الله علیه وآله دربارۀ تولّد حضرت عیسى علیه السلام ایراد می گرفتند. پس از لجاجت آنها دستور مباهله نازل شد.
پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: طرفین دست به سوى آسمان بلند کنیم و از خدا بخواهیم حق را پیروز و باطل را ریشه کن کند. پس از قرار مباهله، اسقف نجران به نمایندگانش رو کرد و گفت: اگر دیدید محمد تنها با فرزندان و اهلبیت خود آمد، مباهله نکنید. همین طور هم شد و روز موعود آنها پیامبر صلی الله علیه وآله را به همراه فاطمه، على، حسن و
حسینعلیهم السلام دیدند. پیامبر فرمود: «اللهم هؤلاء اهلى.»
سپس حضرت به آنها فرمود: «وقتى دعا کردم، آمین بگویید!» وقتی رئیس گروه
نجرانیها آنها را شناخت، به همراهانش گفت: «اى جماعت نصارى! صورتهایى را می بینم که اگر از خدا بخواهند، کوهى را از زمین برکند و به دعاى آنان این کار را می کند. با اینان مباهله نکنید که هلاک خواهید شد و تا روز قیامت دیگر هیچ نصرانى روى زمین نخواهد ماند.» (27)
مفسران شیعه و سنى در اینکه مراد از «انفسنا» على علیه السلام و «ابناءنا» حسن و حسین و «نساءنا» فقط فاطمه سلام الله علیها است، اتفاق نظر دارند. (28)
نکتi ظریف این است که دعوت آیۀ شریفه شامل تمام فرزندان، زنان و جانها می شود (29) و در عین حال پیامبر صلی الله علیه وآله فقط این چهار نفر را آورد و این دلیل برترى آنها بر همi فرزندان، زنان و جانهاى دیگر است. و البته در مواردى دیگر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرموده بود: «ابْنَتِی فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ؛ دخترم فاطمه سلام الله علیها بانوى زنان عالم است.» (30)
9. صدیقه
صدیقه به کسى میگویند که هرگز دروغ نگوید و سخنش را با عمل خود تصدیق کند، می گویند. (31)
عایشه می گفت: «کسى را از فاطمه سلام الله علیها راستگوتر، جز پدرش، ندیدم.» هرگاه بین فاطمه سلام الله علیها و عایشه مطلبى رخ می داد، عایشه می گفت: «اى رسول خدا! از فاطمه سلام الله علیها سؤال کن. او دروغ نمی گوید.» (32)
رسول خدا صلی الله علیه وآله به على علیه السلام فرمود: «سه چیز به تو داده شده است که به هیچ کس؛ حتى به من داده نشده:
اول، تو داماد رسول خدا صلی الله علیه وآله هستى و من داماد کسى نیستم که پدرزنم مانند پدر زن تو باشد.
دوم، همسرى صدیقه مانند دختر من دارى که من چنین همسرى ندارم.
و سوم، فرزندانى مانند حسن و حسین دارى که من ندارم. با این وصف شما از من و من از شما هستم، (33)
«علّت اینکه فاطمه سلام الله علیها را على علیه السلام غسل داد، این بود که فاطمه سلام الله علیها صدیقه بود و صدیقه را جز صدیق نباید غسل دهد. همان طور که مریم را حضرت عیسى علیه السلام غسل داد.» (34)
10. محدثه
ابن بابویه از امام صادق علیه السلام نقل کرده است: «حضرت فاطمه سلام الله علیها را به این سبب محدثه می گفتند که ملائکه از آسمان فرود می آمدند و او را ندا می دادند، همان طور که مریم سلام الله علیها دختر عمران را ندا می دادند، سپس می گفتند: خداوند عالمیان تو را برگزیده و مطهر و معصوم گردانیده است و تو را اختیار کرده است بر زنان عالمیان. اى فاطمه! عبادت کن و براى پروردگار خود خاضع شو. و سجود و رکوع کن با رکوع کنندگان. پس او با ملائکه سخن می گفت و ملائکه با او سخن می گفتند. پس شبى به ملائکه گفت: آیا کسى مثل مریم، دختر عمران برگزیدi زنان عالمیان نیست؟ ایشان گفتند: مریم سلام الله علیها بهترین زنان زمان خود بود؛ اما خداى تعالى تو را بهترین زنان زمان خود و زمان مریم و بهترین زنان اولین و آخرین قرار داد.» (35)
سخن از آن حضرت روايت شده كه هنگام به خاك سپردن سيده زنان، فاطمه (عليهما السلام) بر سر قبر رسول اللّه (ص)، چنانكه گويى با او راز مى گويد، بيان داشته است:
سلام بر تو، اى پيامبر خدا. سلام من و دخترت كه اكنون در كنار تو فرود آمده و چه زود به تو پيوست. اى رسول خدا، بر مرگ دخت برگزيده تو، شكيبايى من اندك است و طاقت و توانم از دست رفته ولى مرا، كه اندوه عظيم فرقت تو را ديده ام و رنج مصيبت تو را چشيده ام، جاى شكيبايى است. من خود تو را به دست خود در قبر خواباندم و هنگامى كه سر بر سينه من داشتى، جان به جان آفرين تسليم نمودى. «انا لله و انا اليه راجعون».
آن وديعت بازگردانده شد و آن امانت به صاحبش رسيد. و اندوه مرا پايانى نيست. همه شب خواب به چشمم نرود تا آن گاه كه خداوند براى من سرايى را كه تو در آن جاى گرفته اى، اختيار كند.
بزودى، دخترت تو را خبر دهد كه چگونه امتت گرد آمدند و بر او ستم كردند. همه سرگذشت را از او بپرس و خبر حال ما از او بخواه. اينها در زمانى بود كه از مرگ تو ديرى نگذشته بود و تو از يادها نرفته بودى.
بدرود تو را و دخترت را. بدرود كسى كه وداع مى كند، نه بدرود كسى كه رنجيده و ملول است. اگر از اينجا بازمى گردم نه از روى ملالت است و اگر درنگ مى كنم نه به سبب آن است كه به وعده اى كه خدا به صابران داده است بدگمان شده ام
عمامه خاکستری
سخن از آن حضرت روايت شده كه هنگام به خاك سپردن سيده زنان، فاطمه (عليهما السلام) بر سر قبر رسول اللّه
سَيِّدَةِ النِّسَاءِ فَاطِمَةَ (علیها السلام) كَالْمُنَاجِي بِهِ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) عِنْدَ قَبْرِهِ:
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ وَ السَّرِيعَةِ اللَّحَاقِ بِكَ. قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَ عَنْهَا تَجَلُّدِي، إِلَّا أَنَّ فِي التَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ، فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ، فَ "إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ". فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ، أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ، إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ. وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا، فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ، هَذَا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ. وَ السَّلَامُ عَلَيْكُمَا سَلَامَ مُوَدِّعٍ، لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ، فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ، وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ.
🔰وقتی حضرت علی علیه السلام در مراسم تدفین و تجهیز بدن مطهّر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، با پیامبر صلی الله علیه و آله گفت و گو می کند، به پیامبر صلی الله علیه و آله، عرضه می دارد:
🔻«سلام من و سلام دخترتان به حضور شما، یا رسول الله صلی الله علیه و آله، از دخترتان بپرسید که این امّت با من چه کردند
و با او چه کردند؟
اینها توطئه کردند که
هم مرا بکوبند و
هم زهرا سلام الله علیها را حذف کنند!
ستنبئک ابنتک بتضافر امّتک علی هضمها
#فاطمیه
◾️ میدانید که همزمانی و همعصری یکی از چیزهایی است که مانع میشود که انسان درست شخصیتها را بشناسد. ستارگان درخشان عالم بشریّت، غالباً در زمان حیاتشان، بهوسیلۀ همعصرانشان شناخته نشدهاند؛ مگر عدۀ کمی از برجستگان که انبیا و اولیا باشند؛ آنهم بهوسیلۀ عدۀ معدودی.
اما فاطمۀ زهراسلاماللهعلیها آنچنان است که در زمان خودش، نهفقط پدرش و همسرش و فرزندانش و شیعیان خاصشان، بلکه حتی آنکسانیکه شاید رابطۀ صمیمانه و گرمی هم با آن بزرگوار نداشتند، زبان به مدح آن بزرگوار گشودند. ۱۳۷۳/۹/۳
📚 انسان ۲۵۰ساله/ حلقۀ سوم/ ۱۱. مقام و منزلت فاطمۀ زهرا
@sahba_nashr
🔻🔻🔻
#فاطمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم دوربین مداربسته از انتظار حاجقاسم در پشت دَرِ اتاق عمل جراحی نوه دوست شهیدش
@Farsna
😭 اگــر فــرزندمــان را فــاطمــه نــام نهــادیــم ...
💠 حضرت امام صادق [سلام الله علیه] از رسول خدا [صلّی الله علیه و آله] نقل میکنند که ایشان فرمودند : حقّ فرزند بر پدرش آن است که اگر فرزند دختر بود ، نام نیکویی برای او قرار دهد . امّا اگر او را #فاطمه نام نهادی ، دشنامش مده ، او را #لعن نکن و او را مزن ...😭😭😭😭
📚الكافي، جلد ۶، صفحه ۴۹.
📍پ.ن : اما این موارد توسط برخی از صحابه رسول خدا در مورد یگانهدختر آن حضرت رعایت نشد .
#خلیفه_ثانی
#هـجوم_به_خانه_وحـی_الهی
دلـــــــــــدادگـــــــــی💙
کــــــــــــــــپی : آزاد ✅
◾️ خیلیها خیال میکنند که زن از نظر اسلام در صحنۀ جامعه، کاری ندارد، درحالیکه ما نگاه میکنیم میبینیم نهخیر، فاطمۀ زهرا در متن جامعه، آنهم در خطرناکترین بخشهای جامعه حضور دارد. آنوقتیکه صحبت از خلافت است، و مبارزات سیاسی در اسلام مطرح میشود؛ آن قهرمانی که وسط میایستد و سلمان و ابوذر و مقداد و عمار و حذیفه و حتی خود علیبنابیطالب دور او جمع میشوند، او فاطمۀ زهراست. عَلَم مبارزه اوست. این یک واقعیت تاریخی است، ارتباط به بحث کلامی ندارد. فاطمۀ زهرا سلاماللهعلیها بعد از رحلت پیغمبر برای خلافت علیبنابیطالب به یک مبارزۀ مستمرِ شبانهروزی خستگیناپذیر دست زده، این را که کسی نمیتواند منکر بشود. خود فاطمۀ زهرا سلاماللهعلیها محور مبارزه بود. ۱۳۶۴/۱۲/۱۱
📚 انسان ۲۵۰ساله/ حلقۀ سوم/ ۱۱. مقام و منزلت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
@sahba_nashr