eitaa logo
Aminikhaah
38.9هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
542 ویدیو
348 فایل
«حافظ از دست مده دولت این کشتی نوح ورنه طوفان حوادث ببرد بنیادت» 🌹امام خامنه ای: سه کار عمده بر عهده‌ی روحانیون است: «هدایت فکری و معنوی»، «هدایت سیاسی» و «خدمات اجتماعی و غمخواری و خدمت‌رسانی به مردم». صوت جلسات: @Aminikhaah_media ارتباط: @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔰 زندگی در حیوانیت خلاصه نمی‌شود. ✍🏻 سِیر این عالم، نشان‌دهنده این است که یک باطنی هست؛ داستان آدم این نیست که نطفه‌ای بیاید، شکوفا شود و آدمی با آن همه خلاقیت و توانمندی ایجاد شود. و بعد یک جنازه شود و داخل خاک برود و تمام. 🔖 آخر برای چه؟ چه منطقی پشت این حرکت است؟ چه کسی این حرکت را جلو می‌برد؟ ⬅️ گُل عالَمِ هستی، است. همه، در یک تنظیم و یک قرار و مدار در خدمت انسان هستند؛ آن وقت انسان هم بیاید و بمیرد؟! ✍🏻 قرآن، هنگامی که می‌خواهد آدم را متوجه باطن کند، می‌گوید مگر تو این «نشئه» را ندیدی؟ ⬅️ همین ، برای فهمیدن معاد و باطن کافی است. ✍🏻 در واقع ما داریم در باطن با هم زندگی می‌کنیم؛ هنگامی که با هم سخن می‌گوییم به محتوای آن توجه داریم، نه به صوت و آهنگ سخنان. و این محتوا همان غیب است. 🔘 قرآن در مقام مقایسه بُعد حیوانی انسان با حیوانات، آنها را یکی دانسته. «کُلُوا وَ ارْعَوْا أَنْعَامَکُمْ» (سوره انعام آیه۵۴). «فَاکِهَةً وَ أَبّاً» (سوره عبس، آیه ۳۱). «مَتَاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعَامِکُمْ‌» (سوره عبس، آیه۳۲). این میوه‌ها را داده‌ام که با هم بخورید، هم خودت بخور و هم به گوسفندانت بده. ⬅️ اصلاً این جسم، آدم نیست؛ بلکه مَرکب آدمی است، این بدن مَرکب شما، برای رسیدن به عالم دیگر است. ✍🏻 انبیا و اولیا آمده‌اند که بگویند: در مورد خودتان دچار سوء تفاهم نشوید و خود را با مَرکب اشتباه نگیرید. ✍🏻 ، بی‌حجابی و... توجه به این اصل است که: زندگی، در حیوانیت خلاصه نمی‌شود. "آدمی در عالَم خاکی نمی‌آید به دست" "عالَمی دیگر بباید ساخت و از نو، آدمی" 📌 برگرفته از جلسات «از حیوانیت تا حیات» ✅@Aminikhaah
﷽ 💠 پناهگاه شیعه ✍🏻 بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات دنیای امروز در تقدیر حتمی انسان نیست، بلکه تأثیر عوامل ماورائی و آسیب از طرف است. ⬅️ دستوری بسیار ساده و اثر بخش از امام صادق (علیه‌السلام) برای دفع اثر شیاطین؛ «بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَرَأْتُ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ حِينَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ وَ هُوَ يُرِيدُ قَتْلِي فَحَالَ اللَّهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ ذَلِكَ فَلَمَّا قَرَأَهَا حِينَ نَظَرَ إِلَيْهِ لَمْ يَخْرُجْ إِلَيْهِ حَتَّى أَلْطَفَهُ وَ قِيلَ لَهُ بِمَا احْتَرَسْتَ قَالَ بِاللَّهِ وَ بِقِرَاءَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقُلْتُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ سَبْعاً- إِنِّي أَتَشَفَّعُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَغْلِبَهُ لِي فَمَنِ ابْتُلِيَ بِمِثْلِ ذَلِكَ فَلْيَصْنَعْ مِثْلَ صُنْعِي وَ لَوْ لَا أَنَّنَا نَقْرَؤُهَا وَ نَأْمُرُ بِقِرَاءَتِهَا شِيعَتَنَا لَتَخْطَفُهُمُ النَّاسُ وَ لَكِنْ هِيَ وَ اللَّهِ لَهُمْ كَهْفٌ‌»[1] ✍🏻 امام صادق (علیه‌السلام) را بارها به قصد حتمی شهید کردن به قصر منصور دوانیقی (لعنه‌الله) می‌بردند، اما ایشان هر بار به جای آسیب دیدن، مورد محبت و توجه خلیفه قرار می‌گرفت. تا اینکه شهادت تقدیر حتمی ایشان شد. 🔰 «از ایشان سوال کردند؛ هر بار چگونه خود را از شر منصور حراست می‌کنید؟ فرمودند: به واسطه‌ خدا و به وسیله‌ قرائت .
 بعد از تلاوت
، هفت بار «یا الله یا الله» و بعد این جمله: «إِنِّی أَتَشَفَّعُ إِلَیْکَ بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ أَنْ تَغْلِبَهُ لِی
»
من محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را شفیع نزد تو قرار می‌دهم که بخاطر من بر او (منصور دوانیقی) غلبه کنی. ✍🏻 و فرمودند سوره‌ قدر، کهف و پناهگاه است، اگر این سوره نبود مردم، شیعیان را می‌ربودند و شیعه‌ای در دنیا باقی نمی‌ماند!» [1] مهج الدعوات، ص۱۸۶. 📌 برگرفته از جلسات «پناهگاه» @Aminikhaah
﷽ 🔰 اینجا میزبان، خود پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است! ✍🏻 یکی از نکات مهمی که در سیره‌ بزرگان در باب زیارت (علیه‌السلام) دیده می‌شود این‌ است که بدون اذن دخول به زیارت نمی‌رفته‌اند. ⬅️ سِرّش این است که در قرآن تاکید شده؛ «مسلمین بدون اجازه، وارد خانه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نشوند.» (سوره احزاب، آیه۵۳). این دستور فقط برای زمان حیات ایشان نبوده و برای همه‌ دوران است. ✍🏻 از طرفی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در مورد امام رضا (علیه‌السلام) فرمود: «بَضْعَةٌ مِنِّی»[1]، پاره‌ای از وجودم... پس حرم امام رضا (علیه‌السلام) نیز همان خانه‌ پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است که خدا اجازه نفرمود کسی بدون اذن دخول وارد شود. ✍🏻 اگر فقط به همین نکته توجه کنیم که این حرم، خانه‌ خود پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و زائر اینجا میهمان بی‌واسطه‌ اوست و ایشان همانگونه که در زمان حیاتشان از میهمانان پذیرایی می‌کردند، الان نیز از زائرین امام رضا (علیه‌السلام) پذیرایی می‌کنند، متوجه جایگاه رفیع این مکان الهی می شویم. 💠 اینجا، خانه‌ پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و میزبان خود ایشان هستند، بدون اجازه وارد نشویم! [1] عيون اخبار الرضا،ج٢، ص٢٥٧. 📌 برگرفته از جلسات «زیارت با اجازه» ✅@Aminikhaah
✍️ ریشه تکبر اینگونه خشک می‌شود... @Aminikhaah
✍️ نشانه‌ای از اشک @Aminikhaah
﷽ 🔰 علامت اجازه‌ ورود به این خانه، اشک است. ✍🏻 وقتی انسان قبل از بر در حرم ایستاده و اذن دخول می‌خواند، باید منتظر شود تا ببیند اهل خانه اجازه ورود داده‌اند یا نه؟ 🔘 راه فهمیدن این اذن را آیت‌الله بهجت (رحمة‌الله‌علیه) اینگونه بیان فرمودند که: «وقتی به عبارت "أَ أَدْخُلُ یَا حُجَّةَ اللهِ" میرسی، به قلبت رجوع کن، ببین آیا صاحبخانه بر آن نظری افکنده و تحول و تغییری در آن مشاهده میکنی یا نه؟ ⬅️ اگر دیدی قلبت متحول نشده پس اجازه ورود ندادند باید برگردی و به دنبال کار مستحبی دیگری بروی، سه روز روزه بگیری، تضرع و استغاثه کنی و بعد از سه روز برگردی و اذن دخول بخوانی و ببینی راهت می‌دهند یا نه. در ادامه روایتی خواندند که زائر چگونه متوجه می‌شود او را به خانه راه داده‌اند؛ «فإن خشع قلبك و دمعت عينك فهو علامة الإذن»[1] اگر اشکی از چشمت آمد این علامت اذن است.»[2] ✍🏻 چون «امام ساکن اعلی علیین است»[3] و از عرش پاسخ زائر را می‌دهد. «وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ» (سوره هود، آیه۷) و عرش الهی بر روی آب است. ⬅️ دل مؤمن هم عرش خداست و این آب جاری در عرش، مؤمن است! ✍🏻 پس آن بخش از وجود او که اتصال به اعلی علیین دارد اشک اوست و اگر پاسخی از عرش بیاید علامتش سرازیر شدن این اشک است، که مؤمن نه به زور، بلکه با یک حالت انکسار باطنی، شرمندگی یا شوق درونی برای زیارت، توجه صاحبخانه را احساس می‌کند. [1] مصباح المتهجد، ج۱، ص ۷۲۰. [2] به‌سوی محبوب، ص۱۲۴. [3] خصال، ج۲، ص۳۴۲. 📌 برگرفته از جلسات «زیارت با اجازه» ✅ @Aminikhaah
✍️ بگذار اجازه دهد! @Aminikhaah
Aminikhaah
✍️ بگذار اجازه دهد! #امام_رضا #دهه_کرامت ✅@Aminikhaah
اذن دخول.jpg
7.89M
نسخه با کیفیت اصلی جهت انتشار در صفحات مجازی
﷽ 🔰 اینجا مهمان صاحبخانه است. ✍🏻 ارتباط محبت آمیز و احترام به زائرین اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به ویژه مهمانان (علیه‌السلام) ادب مهمی در زیارت ایشان است. 🔘 آیت‌الله آقا مرتضی حائری (رحمةالله‌علیه) می‌فرمودند: «احترام به زائر امام رضا (علیه‌السلام) احترام به خود حضرت است و باعث خوشحالی ایشان می‌شود.» ✍🏻 درست است که همه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مهربان و رئوف هستند، اما به قول علامه طباطبایی (رحمه‌الله‌علیه)، رأفت امام رضا (علیه‌السلام) حسّی است؛ یعنی امام رضا (علیه‌السلام) وظیفه‌ خود می‌داند زائرش را راضی کند، چرا که امام رضا (علیه‌السلام) مظهر کامل رضای الهی‌ست. ⬅️ لذا اگر چه عطا را همه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) دارند، اما رأفت خاص امام رضا (علیه‌السلام) اقتضاء می‌کند به گونه‌ای ویژه از زائرش پذیرایی کند. ✍🏻 اگر کسی زائر ایشان را راضی کند، دل امام شاد شده و گویا ایشان را راضی کرده است، و نیز اگر کسی زائر او را ناراحت کند، گویا خود ایشان را ناراحت کرده است. 📌 برگرفته از جلسات «زیارت با اجازه» ✅@Aminikhaah
✍️ اینجا متفاوت باش! @Aminikhaah