🌹🌹🌹
#جامعه_اسلامی
#قسمت65
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 از اينجا روشن مى شود كه #مجتمع_اسلامى طورى تأسيس شده كه در تمامى احوال مى تواند زنده بماند، چه در آن حال كه خودش حاكم باشد و چه در آن حال كه محكوم دشمن باشد، چه در آن حال كه بر دشمن غالب باشد، و چه در آن حال كه مغلوب باشد، چه در آن حال كه مقدّم باشد و چه در حالى كه مؤخّر و عقب افتاده باشد، چه در حال ظهور و چه در حال خفا، چه در حال قوّت و چه در حال ضعف و ...، دليل بر اين معنا آياتى است كه در قرآن كريم درباره خصوص #تقيه نازل شده، مانند آيات زير :
❣منْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمانِ — كسى كه بعد از ايمان آوردن كفر بورزد از دروغگويان است، مگر كسى كه از ناحيه دشمن مجبور به اظهار كفر شود، ولى دلش مطمئن به ايمان باشد.(سوره نحل آيه 106)
❣إلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً — مگر آنكه بخواهيد خود را از شرّ دشمن حفظ كنيد.(سوره آل عمران آيه 28)
❣فاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ — تا آنجا كه مى توانيد رعايت تقوا و پرواى از خدا را بكنيد.(سوره تغابن آيه 16)
❣يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ — هان اى كسانى كه ايمان آورده ايد از خدا پروا كنيد، آن طور كه شايسته خداى تعالى باشد، و از دنيا نرويد مگر با حالت اسلام. (آل عمران 102)
❇️ اسلام، تمامى شؤونش #اجتماعى است.
💠 در قرآن كريم مى خوانيم :
وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون — يكديگر را به صبر بخوانيد، و قلب يكديگر را محكم كنيد، و از خدا بترسيد تا شايد رستگار شويد. (آل عمران 200) بيان اين آيه در تفسيرش گذشت و آيات بسيارى ديگر هست كه اجتماعى بودن همه شؤون #اسلام را مى رساند.
و صفت اجتماعى بودن در تمامى آنچه كه ممكن است به صفت اجتماع صورت بگيرد (چه در نواميس و چه احكام) رعايت شده، البته در هر يك از موارد، آن نوع از اجتماعيّت رعايت شده كه متناسب با آن مورد باشد و نيز آن نوع اجتماعيت لحاظ شده كه امر به آن و دستور به انجامش ممكن، و تشويقِ مردم به سوى آن، موصل (=رساننده) به غرض باشد؛ و بنابر اين يك #دانشمند_متفكّر بايد هر دو جهت را مورد نظر داشته باشد، آن گاه به بحث بپردازد، پس هم نوع اجتماعى بودن احكام و قوانين مختلف است و هم نوع دستورها مختلف است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa
🌹🌹🌹
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت12
#المیزان
❇️ اسلام چه تحوّلى در امر #زن پديد آورد؟
💠 سراسر دنيا عقائدى را كه شرح داديم، هم چنان درباره زن داشت، و رفتارهايى كه گفتيم معمول مى داشت و زن را در شكنجه گاه #ذلّت و پَستى زندانى كرده بود، بطورى كه ضعف و ذلّت، يك طبيعت ثانوى براى زن شده و گوشت و استخوانش با اين طبيعت مى روئيد، و با اين طبيعت به دنيا مى آمد و مى مُرد، و كلمات «زن - ضعف - خوارى - پَستى» نه تنها در نظر مردان، بلكه در نظر خود زنان نيز مثل واژه هاى مترادف و همانند واژه های انسان و بشر شده بود، با اينكه در معانى متفاوتى وضع شده بودند، و اين خود امرى عجيب است كه چگونه در اثر تلقين و شستشوى مغزى، فهم آدمى واژگونه و معكوس مى گردد.
و تو خواننده عزيز اگر به فرهنگ محلّى امّت ها مراجعه كنى هيچ امّتى را نخواهى يافت، نه امّتهاى وحشى و نه امّتهاى متمدّن كه مَثَل هايى سارى و جارى درباره #ضعف_زنان و خوارى آنان، در آن فرهنگ وجود نداشته باشد، بلكه به هر يك از اين فرهنگ ها مراجعه كنى خواهى ديد كه با همه اختلافاتى كه در اصلِ زبان و سياق ها و لحن هاى آن هست، انواعى از استفاده و كنايه و تشبيه مربوط به كلمه «زن» خواهى يافت، و خواهى ديد كه مردِ ترسو و يا ضعيف و يا بى عُرضه و يا خوارى طلب و يا ذلّت پذير و يا تن به ذلّت داده را #زن مى نامند، مثل اين شعر عرب كه مى گويد :
و ما أدرى و ليت اخال أدرى / أقوم آل حصن ام نساء —- نمى دانم و اى كاش مى دانستم كه آل حصن مردانند و يا زنان.
و صدها هزار از اينگونه مثلهاى شعرى و نثرى را در هر لغتى خواهى يافت. و اين به تنهايى براى اهل تحقيق كافى است كه بفهمد جامعه بشرى #قبل_از_اسلام چه طرز تفكّرى درباره زن داشته است، و ديگر حاجت ندارد به اينكه سيره نويسان و كتب تاريخى، فصل جداگانه و يا كتابى مختصّ به دادن آمارى از عقائد امّتها و ملّتها در مورد زنان نوشته باشند، براى اينكه خصلتهای روحى و جهات وجودى هر امّت و ملّتى در لغت و آداب آن امّت و ملّت تجلّى مى كند. و در هيچ تاريخ و نوشته اى قديمى چيزى كه حكايت از احترام و اعتنا به شأن زن كند، نخواهى يافت، مگر مختصرى در تورات و در وصاياى عيسى بن مريم (ع) كه بايد به زنان مهربانى كرد و تسهيلاتى براى آنان فراهم نمود.
و امّا #اسلام يعنى آن دينى كه قرآن براى تأسيس آن نازل گرديده، در حقّ زن نظريه اى ابداع كرده كه از روزى كه جنسِ بشر پا به عرضه دنيا گذاشت تا آن روز چنين طرز تفكّرى در مورد زن نداشت. اسلام در اين نظريه خود، با تمام مردم جهان در افتاد، و زن را آن طور كه هست و بر آن اساسى كه آفريده شده، به جهان معرفى كرد، اساسى كه به دست بشر منهدم شده و آثارش نيز محو گشته بود. اسلام عقائد و آرايى كه مردم درباره زن داشتند و رفتارى كه عملاً با زن مى كردند را بى اعتبار نموده و #خط_بطلان بر آنها كشيد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa
🌹🌹🌹
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت13
#المیزان
❇️ هويت زن در #اسلام
💠 اسلام بيان مى كند كه زن نيز مانند مرد، انسان است، و هر انسانى چه مرد و چه زن فردى است از انسان كه در مادّه و عنصرِ پيدايش او، دو نفر انسان نر و ماده شركت و دخالت داشته اند، و هيچ يك از اين دو نفر بر ديگرى برترى ندارد مگر به #تقوا، هم چنان كه در كتاب آسمانى خود مى فرمايد :
يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى، وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا، إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ — هان اى مردم، ما يك يك شما را از نر و ماده آفريديم، و شما را شعبه ها و قبيله ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد، و بدانيد كه گرامى ترين شما نزد خدا با تقواترين شما است.(سوره حجرات، آيه 13)
بطورى كه ملاحظه مى كنيد قرآن كريم هر انسانى را موجودى گرفته شده و تأليف يافته از دو نفر انسان نر و ماده مى داند كه هر دو بطور متساوى، مادّه ی وجود و تكوّن او هستند، و انسانِ پديد آمده (چه مرد باشد و چه زن) مجموع ماده اى است كه از آن دو فرد گرفته شده است.
#قرآن_كريم در معرفى زن مانند آن شاعر نفرمود : [ و انّما امّهات الناس اوعية — مادران تنها و تنها صدف و ظرف پيدايش انسانها هستند] و مانند آن ديگرى نفرمود : [بنونا بنو أبنائنا و بناتنا / بنوهن ابناء الرجال الأباعد — فرزندان پسران ما، فرزندان خودمان هستند و امّا فرزندان دختران ما، فرزند مردمى بيگانه اند]، بلكه هر فرد از انسان (چه دختر و چه پسر) را مخلوقى تأليف يافته از زن و مرد معرفى كرد، در نتيجه تمامى افراد بشر #امثال يكديگرند، و بيانى تمامتر و رساتر از اين بيان نيست، و بعد از بيان اين عدم تفاوت، تنها ملاك برترى را تقوا قرار داد.
💠 و نيز در جاى ديگر فرمود : أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى، بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ — من عمل هيچ عمل کننده ای را ضايع و بى نتيجه نمى كنم چه مرد و چه زن، بعضى از شما از بعضى ديگر هستيد. (سوره آل عمران، آيه 195)
در اين آيه تصريح فرموده كه كوشش و عمل هيچكس نزد خدا ضايع نمى شود، و اين معنا را تعليل كرده به اينكه «چون بعضى از بعض ديگر هستيد»، و صريحاً نتيجه آيه قبلى كه مى فرمود : إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى ... را بيان مى كند، و آن اين است كه مرد و زن هر دو از #يك_نوع هستند، و هيچ فرقى در اصل خلقت و بنياد وجود ندارند.
آن گاه همين معنا را هم توضيح مى دهد به اينكه عمل هيچ يك از اين دو صنفِ بشر نزد خدا ضايع و باطل نمى شود، و عمل كسى به ديگرى عايد نمى گردد مگر اينكه خود شخص، عمل خود را باطل كند. و به بانگ بلند اعلام مى دارد : كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ — هر كسى در گرو عمل خويش است (سوره مدثر آيه 38)، نه مثل مردم قبل از اسلام كه مى گفتند : « گناه زنان به عهده خود آنان و عمل نيک شان و منافع وجودشان مال مردان است!» و ما ان شاء اللَّه به زودى توضيح بيشترى در اين باره خواهيم داد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa
#امام_رضا_عليه_السلام
❤️ هر كس مى خواهد از گناهى توبه كند، در ماه رمضان از آن گناه به آستان الهى توبه كند؛ زيرا اين ماه، ماه توبه و بازگشت و ماه آمرزش و رحمت است و هيچ شبى از شبهاى آن نيست، مگر آن كه خداوند در آن شب، آزادشدگانى از آتش دارد كه همه آنان به سبب گناهانشان، مستحقّ آتش اند.
📚 فضائل الأشهر الثلاثة ص 106
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
زمان توزیع کارت آزمون کارشناسی ارشد اعلام شد
🔹آزمون ورودی دورههای کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ١٣٩٨ و همچنین بیست و چهارمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور در روزهای ۲۳ و ۲۴ خردادماه برگزار میشود.
🔹کارت شرکت در آزمون حاوی اطلاعات ثبتنامی، تاریخ و محل برگزاری آزمون داوطلبان از روز دوشنبه ۲۰ خردادماه برای مشاهده و پرینت بر روی سایت سازمان به آدرس www.sanjesh.org قرار میگیرد.
@jaarchi
معاون عمرانی استانداری تهران:
🔹در کل کشور حدود ۸ گونه ملخ مشاهده شده که در حال حاضر چهار گونه از آنها در تهران وجود دارد بر همین اساس مبارزه با آنها در مناطقی از فرودگاه امام، اراضی رباط کریم و دشت ورامین در مناطق پاکدشت و شریفآباد آغاز شده است.
🔹حضور این ملخها با حجمی که گزارش شدهاند جای نگرانی نیست و بحران قلمداد نمیشوند و امکان گسترش حضور آنها در سایر شهرستانهای استان هم بعید به نظر میرسد.
🔹این حجم از حضور ملخها خسارتی را به همراه نخواهد داشت
@jaarchi