🔺دو خاطره درباره چرایی بی اعتنایی اصولگرایان نسبت به توهین حسین قدیانی به آیتالله مصباح یزدی
انتخابات مجلس زمستان سال نود، اولین اعلام حضور جبهه پایداری در سیاست بود. آن طرف هم جبهه متحد اصولگرایان با محوریت جامعه روحانیت و جامعه مدرسین بود و فعالیت سنگینش علیه پایداری و محور اصلیاش یعنی آیتالله مصباح.
آن زمان جزوهای هشتاد صفحهای با ادبیاتی محترمانه و استدلالی در نقد مشی سیاسی جریان اصولگرایی سنتی و تبیین مشی سیاسی آيتالله مصباح توسط حامیان پایداری منتشر شد.
ناگهان یک موج رسانهای هماهنگ با محوریت سه سایت جهان نیوز، شفاف و فردا و رسانههای اقماریشان با کلیدواژه "توهین پایداری به آیتالله مهدوی کنی" به راه افتاد. توهینی رخ نداده بود، اما جوّ "توهین پایداری به آیتالله مهدوی کنی" کار دوستان را برای انگ زنی جلو میبرد.
چند هفته بعد در راهپیمایی بیست و دوم بهمن یک نشریه تک برگی توزیع شد با تیتر "عاقبت تندروی" که با استناد به این جمله امام در نامه به آقای مشکینی که " شما از قول من به فرزندان انقلابیام بفرمایید که تندروی عاقبت خوبی ندارد. اگر آنان جذب حضرات آقایان جامعه محترم مدرسین نشوند، در آینده گرفتار کسانی خواهند شد که مروج اسلام آمریکایی اند"؛ با ادبیاتی هتاکانه به جبهه پایداری و آیتالله مصباح نسبت به تندروی-یعنی مخالف با جبهه متحد و وحدت مد نظر جامعه روحانیت- و عاقبت آن هشدار داده بود. از ادبیات بی ادبانه مطلب عصبانی بودم و داشتم توی مسیر حرکت میکردم که" آقای م" از ادوار بسیج دانشگاه تهران و فعالین ستادی جبهه متحد را دیدم و گلایه کردم که این چه تیتر و چه مطلبی است علیه آقای مصباح!؟ او هم انتساب نشریه به ستاد را انکار کرد و با خونسردی گفت مال ما نیست، احتمالا بچههای کف میدان خودشان درآوردهاند. جملهاش که تمام شد یکدفعه یکی از دوستانش با بغلی پر از آن نشریه از راه رسید و گفت حاجی بریم؟ گفتم عه اینها مال شما و ستاده؟ گفت آره دیگه. لبخند تلخِ سنگینتر از صد ناسزا تحویل "آقای م" دادم و رفتم. او امروز نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است.
انتخابات ریاست جمهوری سال نود و دو، دومین عرصه تقابل جبهه پایداری و جریان سنتی اصولگرایان بود. پس از کنار رفتن باقری لنکرانی، آیتالله مصباح و پایداری از جلیلی حمایت کردند و اصولگرایی سنتی از قالیباف.
نتیجه این شد که حسن روحانی با هجده میلیون، رای آورد و قالیباف شش میلیون و جلیلی چهار میلیون رای آوردند.
اصولگرایان مقصر شکست را جلیلی و حامی اصلی اش میدانستند. همان موقع یکی از فعالین رسانهای آنها در گوگل پلاسش آیتالله مصباح را به عنوان مقصر این شکست لعن کرد. اقدام زشتش با واکنش شدید همه روبرو شد و او مجبور به حذف و عذرخواهی شد. مدتی پس از انتخابات ، برای تولیدمحتوای تاریخی وارد سایت خامنهای.آی آر شدم. دیدم همان آقای لعن کننده آنجا است و قرار است نشریهای به نام "خط حزبالله" راه بیندازد تا در هیاهوی دولت روحانی، به امت حزبالله "خط" بدهد! کار را راه انداخت و چندسال بعد با تغییر تیم خبرگزاری فارس، جزو مدیران ارشد آنجا شد.
این دو خاطره، مشت نمونه خروار بود. از سال نود به بعد که آیتالله مصباح به مخالفت علنی و صریح با اصولگرایی غیرگفتمانی و قبیلهگرایانه آقایان پرداخت، سیبل شد و کینهاش را به دل گرفتند. برخی بولتن و تحلیلهای شبه امنیتی حتی وقیحانه مدعی بودند او میخواهد رهبری را تضعیف کند وخودش جای ایشان را بگیرد! در کف میدان رسانه هم قلم بدستانشان مک رر میگفتند او "مطهری زمان" است، یعنی باید برود با شبهات منحرفین مقابله کند و بیخود وارد سیاست شده و تا توانستند هم روی صحنه و هم پشت پرده علیهش فعالیت کردند. اما نماز غریبانه آقا بر پیکرش در سحرگاه روزهای کرونایی و تمجید کم نظیر از او در پیام تسلیتشان، خیلی چیزها را روشن کرد. نشریه خط حزبالله هم برایش تیتر زد "حکیم انقلابی و پارسا"، اما آن آقای لعن کننده توفیق این تیتر را نداشت، چون در خبرگزاری فارس بود.
اینها علت این موضع ضعیف و لایت اصولگرایان در برابر توهینهای حسین قدیانی به آیتالله مصباح است. خیلی هایشان که درباره زمین و زمان موضع میگیرند خود را به ندیدن زدند و برخی دیگر زیر فشار مطالبه، یک موضع دو خطی مختصر گرفتند و تمام.
آنها که سال نود "نقد سیاست آقای مهدوی کنی" را توهین به روحانیت معرفی کردند و برایش سوگوار شدند،. حالا در برابر فحاشی و هتاکی هم قبیله ای خودشان به آیتالله مصباح سکوت کردند. این یعنی مبنای تقوا، سیاست و جناح است! یعنی دینداری باندی! اعضای جبهه پایداری هم که روزگاری همه هویتشان آیتالله مصباح بود ترجیح دادند سرگرم سفرهی غنیمت دولت منتخب باشند و به روی مبارک نیاورند!
#امین_فرج_اللهی
🆔 @teribon_ir
💠 فیلم کامل دیدار رهبر معظم جهان اسلام با مرحوم علامه مصباح در منزل ایشان
https://b2n.ir/h75306
💠 مصباح، نجاتمان داد
یکی دو سال اول دبیرستانم بود. دو سه سال آخر دولت اصلاحات بود. جملهای از مرحوم آیت الله مصباح یزدی -فکر کنم در سخنرانیهای معروفش پیش از نمازجمعه تهران- نقل شده بود با این مضمون که الان در جمهوری اسلامی بانکها رباخواری میکنند و ...
در یک جمعی گفتم حالا این ادبیات هم خیلی خوب نیست! یکنفر در آن جمع بلند شد و مرا شست و پهن کرد روی دیوار، که تو چه میفهمی و به چه جراتی درباره آیت الله مصباح اینطور حرف میزنی و...
همان فرد که مرید علامه مصباح بود و بعدتر عقدش را هم علامه خواند و علی ما نقل، سر عقد از شوق گریه هم میکرده، بعدتر مشاییچی شد و مخالف علامه شد و... .
اما من اتفاقا سر آن اتفاقا ویرم گرفت که بروم آیت الله مصباح را بشناسم. دوم خردادیها بدجور تخریبش میکردند. دبیرستانی بودم اما خوره کتاب و مجله.
از آنجا پایم به کتابهای علامه باز شد. بعدتر که رفتم دانشگاه و فعالیتهای جدیتری داشتیم و شبهات جدیتری و بحثهای جدیتر، بیشتر چنگ میزدم به دامان اندیشههای ایشان.
اینها را گفتم که بگویم اگر رگ غیرتمان برای مرحوم آیتالله مصباح باد میکند مثل پایداریهایی که این روزها ساکت شدهاند تا سر سفره غنیمتی دولت آینده به اندازه یک لقمه هم عقب نیفتند، از سر سیاسیکاری نیست!
ما بچه بودیم و اگرچه اینستا و تلگرام و... نبود، اما بالاخره شبهه و وسوسه از هر سوراخی بود راه خودش را پیدا میکرد و میآمد داخل روح و جانمان. روزهای سختی بود، روزهای دولت دوم خرداد.
تا دلتان بخواهد روزنامه داشتند، مجله داشتند، مینوشتند، تیتر میکردند، روی جلد میبردند و آتش میانداختن به خرمن اعتقادات ما.
💠 و ما را کتابها و سخنرانیهای #مصباح_عزیز نجات داد.
نمیترسید، کم نمیآورد، کپ نمیکرد، محافظهکار نبود، از ترس فحشهای زنجیرهایهای زنجیری در روزنامههای فردایشان، تیغ سخنرانیهای پیش از نماز جمعه تهرانش را کند نمیکرد.
میدید چطور دارند میزنند به ریشه اسلام و انقلاب و چطور ماها داریم دست میکشیم به لبههای دره تا شاید تکه سنگی، ریشه بیرون زدهای، ساقه خمیدهای پیدا کنیم و چنگ بزنیم و سقوط نکنیم.
حالا زورمان میآید بعد از دوم خردادیهای علیه ما علیه، یکی به اسم پسر شهید و... بر قبر مطهر او هم اسب براند.
اصلا نامردیست اگر آبرویی که او از خود خرج کرد برای نسل ما را فراموش کنیم و بگذاریم هی از اینطرف و آنطرف به او جسارت کنند؛ نمکنشناسیست. تازه حرمت عالم و فقیه در اسلام و لزوم دفاع از او هم جای خود.
بیخیال این هتاکی هم نمیشویم.
همین.
#محمد_رضا_شهبازی
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
🌼🍃
🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سالگرد فتنه تیر ۷۸
حتّی اگر خونتان به جوش آمد باز هم باید «صبر» کنید ... اگر عکس من را هم آتش زدند باز هم صبر کنید
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
🌼🍃
🍃
💠 خیلی زود از قالیباف به لاریجانی رسیدی!
سخنرانی اخیر حسین قدیانی را حتما بشنوید. یک دوره کامل از تحلیلهای سطحی و بیمایه با مقادیر زیادی از اطلاعات غلط سیاسی و تاریخی؛ و در کلان بدون هیچ مبنای مشخص فکری و اعتقادی.
جدا کردن «مصباح فلسفی» از «مصباح سیاسی» نقطه شروع قدیانی است. او مصباحی که در مناظره مچ حجتی کرمانی و سروش را خوابانده میستاید و مصباح دیگری که فعالیت سیاسی داشته را به باد فحش میگیرد. او نمیداند که «مصباح سیاسی» هر چه دارد از «مصباح فلسفی» دارد. او نمیداند تک تک رفتارهای علامه مصباح از مبنای مستحکم دینی نشات گرفته و اساسا اگر جز این بود به وصف «علم و بصیرت» از سوی رهبر انقلاب توصیف نمیشد.
راستی چه آشنا بود این جدا کردن «مصباح سیاسی» از «مصباح فلسفی». بزرگترهای او وقتی هنوز آنقدر شجاعت نداشتند که مستقیم به جنگ مصباح بروند، همین مغالطه را دست به دست میچرخاندند که آقا از مقام علمی او تمجید کرده و باور کنید که خود آقا هم به مواضع سیاسی مصباح نقد دارد! اینها را البته قبل از آن سالی گفتند که آقا به ایشان مدال «علم، بصیرت و صفا» بدهد. بعد از آن دیگر کسی جرات نکرده بود خودش را با چنین مغالطه بچهگانه و دروغآمیزی به تمسخر بکشاند.
مصباح وجودی یکپارچه بود و امتیازش به همین بود که سیاستش دینی بود نه دینش سیاسی. آن چیزی که مصباح را ممتاز کرده بود مبارزهاش برای همین مغالطهای بود که دین و سیاست را جدا میخواست. مصباح مچ این استدلال را سالها قبل خوابانده بود.
در جای دیگری گفته شده که تفکر مصباح جمهوری ۹۸ درصدی را به اقلیت ۴۸ درصدی تبدیل کرده است. عجب! پس پاسخگوی مشارکت ۴۸ درصدی هم باید مصباح باشد؟ انتخابات قانون اساسی سال ۶۸ با مشارکت ۵۰ درصدی را چه کسی جواب بدهد؟ مشارکت ۵۰ درصدی در دولت سازندگی را از چه کسی مطالبه کنیم؟ آیا واقعا سطح تحلیل شما درباره مشارکت در انتخابات همین است؟
اما من آدرس بهتری برای کاهش مشارکت میشناسم. کمی دقیقتر به اطرافت نگاه کن . ببین چه کسانی برای رهبری نامه نوشتند که این دوره از مشارکت حداکثری کوتاه بیا و تبلیغ نکن. دقیق بررسی کن که چه کسانی به دنبال حذف مناظرههای انتخاباتی و ضبطی شدن آن بودند. دغدغه مشارکت به هر کسی بیاید به قبیله آرزومندان مشارکت حداقلی نمیآید.
البته از نگرشی که حتی یک دور مواضع رهبری در سالگردهای رحلت امام را نخوانده، عجیب نیست که بگوید رهبری در ۱۴ خرداد امسال داشته پاسخ مصباح را میداده است! رهبر انقلاب که در سالهای پایانی دهه ۷۰ پرچمدار تئوری مردم سالاری دینی بوده و بارها در مراسمات سالگرد رحلت امام درباره مردم سالاری سخن گفته را در حدی پایین بیاوری که بعد از فوت مصباح آمده و دارد پاسخ او را میدهد!
باز البته از کسی که برداشتی متفاوت از فتنه ۸۸ که به تصریح رهبری از بیرون مرزها طراحی و اجرا شده، انتظاری نیست که تسلط زیادی روی نگرشهای رهبری داشته باشد.
او مصباح را خوب نمیشناسد و به قول حاج حسین شریعتمداری، برعکس میشناسد! به همین خاطر میگوید مشایی و بقایی خروجی اسلام مصباح اند! یعنی لطیفهای خندهدارتر از این میتوان گفت که مشایی خروجی آموزههای مصباح باشد؟
او شاگردان مصباح را متهم به پیشگویی عاقبت دیگران میکند و به دروغ میگوید این روش خود مصباح بوده که شریعتی را از روی قیافه تکفیر کرده است؛ کافر همه را به کیش خود پندارد! حسن عباسی و سعید قاسمی و صدیقی را میزند اما جرات ندارد یک کلمه درباره «استاد»هایی که بالاسریهایش به حزبالله حقنه کردهاند سخن بگوید.
اما چه زود از قالیباف عبور کردی. چه زود دم خروس بیرون زد و مدح و ثنای لاریجانی را آغاز کردی. نمیدانم با نامه امروز حاج حسین شریعتمداری ماجرا به کدام سمت خواهد رفت اما حالا که اسم میآوری کاش تا ته صف را نام ببری. کاش پردهها یکی پس از دیگری بیفتد تا همه بدانند در جمهوری اسلامیِ قدیانی و مدینه فاضله بالاسریها، لاریجانی سیاستورز تراز و تو قلم به دست نمونهاش هستی.
کینهها از مصباح برای همین بود که کسانی را پرورش میداد که دین و سیاست را یکی میدانستند و با هم میخواستند، دقیقا بر خلاف کسانی که آیتالله مهدوی کنی را برای حوزه و دانشگاه میخواستند و علی لاریجانی را برای سیاست.
🆔 @Rajanews_com
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
🌼🍃
🍃
پویش مجازی #مصباح_عزیز
در پی اهانت برخی به علامه مصباح رضوان الله علیه علاقهمندان با شرکت در این پویش تمجیدهای رهبر معظم انقلاب را از این فقیه انقلابی و بصیر با هشتگ #مصباح_عزیز در فضای مجازی منتشر کنند.
🔺پویش مجازی #مصباح_عزیز
در پی اهانت برخی به علامه مصباح رضوان الله علیه علاقهمندان با شرکت در این پویش تمجیدهای رهبر معظم انقلاب را از این فقیه انقلابی و بصیر با هشتگ #مصباح_عزیز در فضای مجازی منتشر کنند.
#نشر_حداکثری
🦊 @antirobah
پویش مجازی #مصباح_عزیز
در پی اهانت برخی به علامه مصباح رضوان الله علیه علاقهمندان با شرکت در این پویش تمجیدهای رهبر معظم انقلاب را از این فقیه انقلابی و بصیر با هشتگ #مصباح_عزیز در فضای مجازی منتشر کنند.
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
🌼🍃
🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_احمد_عابدی
💠 شهادت امام جواد علیه السلام
🍃 جوانترین امام
دوران محنت و تفتیش عقاید
سختی های دوران امام جواد علیه السلام
سئوال یحیی بن اکثم و پاسخ امام جواد علیه السلام به بیش از سی هزار مسأله در یک مجلس
آرزوی لقاءالله توسط امام
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
🍃
🔰 #روایت_تاریخی | امام جواد علیهالسلام اسوه جوانان در مبارزه با جبهه کفر و نفاق
🔻امام جواد (ع) مانند دیگر ائمهی معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سالهایی کوتاه، جهادی فشرده، با دشمن خدا کرد به طوری که در سن ۲۵ سالگی یعنی در جوانی، او را با زهر شهید کردند...
📜 مطالعه نسخه کامل خطِ۲۹۶:
farsi.khamenei.ir/news-content?id=48261
#استاد_میرباقری
🌻دو استدلال امام جواد(ع) بر امامت خود در کودکی
امام جواد علیه السلام #اولین امامی بودند که در سن کم #قبل_از_بلوغ_شرعی به امامت رسیدند. آن حضرت در #استدلال بر امامت خود به نبوت پیامبرانی مانند حضرت یحیی(ع) و حضرت عیسی(ع) در سنین #کودکی اشاره کردند.
🆔 news.amfm.ir/?p=91921
🆔 @astanqom
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برکرانهاندیشهسیاسیامامجواد(ع)
🌻 کدام عمل را برای خدا انجام داده ای؟
پرسشی که خداوند از پیامبرش پرسید
روایتی شنیدنی از امام جواد علیه السلام درباره یگانه عملی که برای خدا انجام می شود یعنی #دوستی و #دشمنی برای #خدا
شهادت حقیقی امام خمینی(ره) درباره ملت ایران
🆔 @saeedjalily
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
🍃
🌻 محکم ترین اصول دین؛ تولی و تبری
رسول الله فرمودند: «الْحُبُّ فِی اللهِ وَالْبُغْضُ فِی اللهِ» این که افراد یکدیگر را به خاطر حق دوست بدارند و به خاطر حق دشمن بدارند؛ یعنی انسان با کسی دشمن باشد به خاطر خدا، به خاطر ظلمش و فسقش، و با دیگری دوست باشد به خاطر توحیدش و ایمانش و عدالتش و عمل صالحش. فرمود #محکمترین دستگیرههای ایمان این است.
🍃 علامه شهید استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج7، ص۱۸۱
💠 eitaa.com/hekmat_motahar
💠 eitaa.com/ANALYYSTS
💠چرایی،چیستیوچگونگیتحققغدیر💠
🍃🌹🍃 در برابر غدیر چه باید کرد؟
بزرگداشت غدیر دارای چند بعد است که باید منادیان غدیر به همه آنها توجه و التزام داشته باشند:
🍃1️⃣🍃 بزرگداشت غدیر به معنای سخن گفتن از آن
🍃2️⃣🍃 بزرگداشت غدیر به معنای تلاش برای غدیری شدن و تحقق ارزشهای فردی و انسانی غدیر
🍃3️⃣🍃 بزرگداشت غدیر به معنای تلاش برای تحقق اهداف اجتماعی و سیاسی غدیر در عرصه داخلی کشور و نظام اسلامی (محله، شهرستان، کشور)
🍃4️⃣🍃 بزرگداشت غدیر به معنای تلاش برای تحقق اهداف غدیر در عرصه منطقه ای (جبهه مقاومت) و عرصه جهانی و بین المللی (جبهه مستضعفین؛ همه انسان ها و حکومت ها)
🍃🌹🍃 اکنون پرسش اینست که در هر یک از این عرصه ها چه بایدها و نبایدهایی وجود دارد و بزرگداشت غدیر در این عرصه ها چیست؟
امیدوارم با تعمق و ارائه راهکار و تبیین این ابعاد بتوانیم حق این مکتب انسانی و ملی و بین المللی و دنیوی و اخروی را ادا کرده باشیم.
انشاالله
🌹غدیری باشید🌹
ابوذر یاسری
دبیر انجمن علمی بیانیه گام دوم انقلاب
💠 eitaa.com/ANALYYSTS
🍃 تا عید غدیر با ما همراه باشید 🍃