💠چرا تقلید میکنیم؟
تقلید، یعنی پذیرفتن رأي و فتوای مجتهد و عمل به آن.
می دانیم که اسلام اصولا طرفدار آزادگی و آزاداندیشی است و با تسلیم بی دلیل در برابر نظر این و آن، رویه نیاکان، سنت های عرفی، قدرت ها و متنفذان جامعه به شدت مبارزه می کند. ریشه این مخالفت دو چیز است:
اول این که از کجا معلوم که این آرا و سنت ها حقیقت داشته باشد و نوعی گمراهی و خرافه نباشد.
دوم این که ممکن است این آرا و دستورها از روی سودجویی و برای حفظ منافع شخصی یا طبقاتی صادر شده باشد. بنابراین پذیرفتن آن، تن دادن به استثمار و بردگی است و اسلام هم با خرافه پرستی و با بردگی و تن به ظلم دادن مخالف است.
در برابر، هر جا پذیرش و قبول نظر دیگری تصویب شده، باید صاحب آن نظر دارای دو شرط اساسی باشد:
۱- تخصص و آگاهی کافی در زمینه دست یافتن به آن رأی و نظر
۲- پاکی و صداقت و دوری از هوس های شخصی
زیرا اطمینان حاصل شود به این که این رأی بر محور حق و مصلحت است، نه براساس خودخواهی و سودجویی یا سطحی نگری و خلاف گویی. اگر این دو شرط حاصل شود، پیروی از نظر دیگری امری منطقی است، چون کسی که خود صاحب نظر نیست ناگزیر باید در یک حادثه راه را بشناسد تا بر طبق آن عمل کند و استفاده از نظر متخصص مورد اعتماد، چاره منحصر به فرد اوست.
📚 شناخت اسلام، ص ۴۱۹ - ۴۲۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
18.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 شکستن حریم امنیت جامعه؛ علت قطع دست سارق
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠صدور انقلاب اسلامی
ما میگفتیم انقلاب خود را صادر می کنیم، حالا هم می گوییم، اما نه اینکه ما میخواستیم به سرزمینهای مجاورمان لشکرکشی بکنیم.
امام امت مکرر فرموده بودند، مسئولان کشور مکرر گفتهاند، ملت ما مکرر گفتهاند؛ گفتهاند: ما با ایجاد جامعهی الگو و امت وسط و نمونه و با حمایت از مردم انقلابی کشورهای اسلامی، انقلاب اسلامی را صادر می کنیم، نه با زور اسلحه، تانک و بمب و موشک؛ ما که توی این خط نیستیم.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید بهشتی، ج۲، ص ۵۶۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠عدالتخواهی حقیقی محکوم به پیروزی است
هر حرکتی که از عدل دوستی واقعی و انصاف بهرهای در حد خود داشته باشد و آغشتگی و آمیختگی آن به باطل، خود پرستی، هواپرستی، شیطان گرایی، اهریمن گرایی، سودطلبی و من پرستی آن را از ارزش نیندازد و بیمار نکند و از درون کرم خورده و فاسد نکند، محکوم به پیروزی و بازده داشتن و نافع بودن است.
📚حق و باطل از دیدگاه قرآن، ص ۱۰۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠اقلیت مخالف، خود را وکیل عموم مردم میداند!
🎙 سخنرانی شهید آیتالله بهشتی در نماز جمعه
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠صداقت و صراحت؛ اساسی ترین موضع انقلاب ما
اولین موضع در رابطه با انقلاب اسلامی ایران که به عنوان پایه ی اصلی، آن را عنوان میکنم، صداقت و صراحت است که اساسی ترین موضع اجتماعی و روابط اجتماعی ما باید باشد. اسلام دین حق پرستی است؛ صراط مستقیم، راه راست و راه دوستی است. مجامله و خوش آمد گویی، بی اعتنایی به حق به عنوان محور اصلی زندگی و روابط اجتماعی مان، انحراف از راه اسلام است.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید بهشتی، ج۱، ص ۶۰۵
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠انقلاب در دل انقلاب
فرهنگ اصیل اسلام فرهنگی است پویا نه متحجر، انقلابی، نه فقط یک بار، نه فقط برای برانداختن یک رژیم. آیا انقلاب شما تمام شده است؟ بزرگترین مایه تأسف ما این است که دو روز بعد از در دست گرفتن قدرت و حکومت عده زیادی از مردم خیال کردند بحمدالله انقلاب کردیم، کشته دادیم،خون دادیم، پیروز شدیم و دیگر تمام شد. وای بر آن انقلاب و انقلابی که در بامداد پیروزی بخواهد به محیط آرام و آسایش دهنده انقلاب پیروز شده دل ببندد و با شهادت و مبارزه و پیکار خداحافظی کند. وای بر آن انقلاب و انقلابی.
📚مبانی نظری قانون اساسی. ص ۸۳
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠رهبری جامعه؛ متبلور کنندهٔ خواست مردم
بهترین نوع رهبری در یک جامعه این است که فرد یا گروه یعنی آنهائی که در رأس مخروط جامعه قرار دارند بازگو کننده شعار و آرمان خود مردم باشند. یعنی همان چیزی که امام خمینی در این انقلاب مکرر رویش تکیه کردند و همان چیزی که رمز پیروزی انقلاب است یعنی رهبر نمیآید واقعا راهی را نشان بدهد که به ذهن مردم نرسیده باشد و مردم به کلی از آن بیگانه اند. اینطور نیست، رهبر میآید متبلور و مشخص میکند همین خواست و راهیابی پراکنده شده در توده را و این بهترین نوع و سازندهترین و نیرومند ترین پیوند رهبر و مردم است، و چه وقتی اینطور میشود وقتی که افراد جامعه از نظر گرفتاریهای اقتصادی فرصتی برای به خود انديشيدن و به خود آمدن و به اوضاع اندیشیدن و چارهاندیشی و راهیابی کردن نداشته باشند. زیرا تا تک تک مردم به صورت راهیاب و چارہجو برنیایند و واقعا فکرها و اندیشهها و احساساتشان به صورت یک سیل خروشانی که میخواهد راه باز کند درنیاید، اصلا رهبری واقعیِ سازنده و کارساز به وجود نمیآید و هر وقت یک چنین پیوندی بین رهبر و مردم به وجود آمد آن موقع است که حرکتها به آسانی و خوبی و به طور خالص به ثمر میرسد.
📚مشروح مذاكرات قانون اساسی، ج2 ،ص 1481
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠معیار رهبری
در مقدمه پیشنهادی قانون اساسی ضابطه تشخیص رهبری اسلامی عدالت ذکر شده آیا این تمام جوانب را در بر می گیرد؟ یا آن که ضوابط جامع تری لازم است؟
ضابطه رهبری و اسلام عبارت است از ایمان به اسلام بعنوان یک نظام عقیده و عمل، یک جهان بینی و ایدئولوژی زنده و یک ایدئولوژی تاریخی شده و ایمان به مسئولیت، احساس مسئولیت و تعهد، بینش اجتماعی و آگاهی به مسائل زمان، قدرت تدبیر و مدیریت و ارایه راه حل مناسب و مقید بودن به وظایف الهی اخلاقی و اجتماعی. حالا اگر عدالت به همه این وجوه اطلاق شود، که می شود، مشکلی پیش نمی آید. ولی اگر از عدالت، بینش و قدرت مدیریت فهمیده نمی شود، که ظاهراً فهمیده نمی شود، باید گفت عدالت همراه با قدرت و مدیریت و بینش معیار رهبری است.
امام نیز در «ولایت فقیه» معیارهای رهبری را عدالت و آگاهی ذکر کرده اند ولی در مقدمه قانون اساسی پیشنهادی تنها عدالت ذکر شده است.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص95
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️امام خمینی پیرو راستین محمد صل الله علیه وآله (1)
دعوت امام در شهر قم این کانون علم و ایمان که در آن «آیات بینات» گوناگون وجود دارد مشابه با دعوت پیامبر است در شهر مکه. آن کانون ایمان و توحید تاریخ ما. البته یک تفاوت هایی اینجا هست. پیامبر وقتی دعوت را آغاز کرد، کسانی که دعوت او را پذیرفتند بسیار اندک بودند. امام به تقدیر خداوند این شانس و توفیق را داشت که در زمانی و مکانی دعوتش را آغاز کرد که لبیک گویان به دعوت او فراوان بودند.
نوجوانها! شما که در آن زمانها بدنیا نیامده بودید یا بسیار خردسال بودید. با شروع دعوت امام، شهر قم از روحانیت جوان حوزه اش تا بسیاری از روحانیت شهری اش و بسیاری از مردم خود شهر، پیش از همه جا و بیش از همه جا به دعوت امام پاسخ مثبت دادند. من خود شاهد دگرگونیهای عظیم شهر قم بودم.
📚جاودانه تاریخ، گفتارها ۱، ص ۱۷
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻