eitaa logo
موسسه اندیشه بهشتی
9.2هزار دنبال‌کننده
725 عکس
204 ویدیو
66 فایل
📌 موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🌐 وب سایت: andishebeheshti.ir ♦️معاونت فرهنگی: @andishebeheshti_f ♦️ادمین کانال: @AndisheBeheshti_admin ♦️کانال مکتب بهشتی: @maktabbeheshti 📍قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد ۵۰۵ ۰۲۵۹۱۰۰۳۰۱۳ ☎️
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋️ درباره مجموعه «اندیشه بهشتی» یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های موسسه اندیشه بهشتی، ساماندهی و طبقه‌بندی موضوعی آثار شهید آیت‌الله بهشتی بوده است. به امید خدا از سال ۱۳۹۸ فعالیت‌هایی در این زمینه شکل گرفته و موسسه اندیشه بهشتی با ایجاد کارگروه‌های تخصصی، در صدد پالایش و طبقه‌بندی آثار و اندیشه‌های شهید بهشتی برآمده است. «اندیشه بهشتی» مجموعه آثار موضوعی شهید بهشتی است که با همت اساتید و پژوهشگران «موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی» تهیه و تنظیم شده است. به لطف خدا و با زحمات همکاران، جلد اول این مجموعه با عنوان «انسان از منظر قرآن» منتشر گردیده و در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است. این اثر مشتمل بر اندیشه‌های انسان‌شناختی شهید بهشتی بوده و بنیان‌های نظری تفکرات ایشان در حوزه «شناخت انسان» را مورد توجه قرار داده است‌. کتاب حاضر مشتمل بر پنج فصل به ترتیب زیر است: ۱. آفرینش انسان ۲. هویت انسان ۳. فطرت ۴. ویژگی‌های انسان (روح انسانی) ۵. فرد و جامعه از آنجایی که انسان‌شناسی برای هر اندیشمندی، مقدمه و مبنای علوم انسانی و نظامات اجتماعی است، مجموعه اندیشه بهشتی، دفتر اول خود را با همین موضوع آغاز نموده و با اندیشه‌های سیاسی، فقهی، حقوقی، تربیتی و... ادامه خواهد داشت. امیدواریم این گام کوچک و این تحفه ناقابل مورد توجه روح ملکوتی آیت‌الله بهشتی قرار گرفته و برای دغدغه‌مندان و علاقه‌مندان به اندیشه‌های ایشان سودمند افتد.
📢 مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار می‌کند: ♦️بررسی آزادی اجتماعات و راهپیمایی ها بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی و تببین نگرش شهید بهشتی ارائه دهنده: دکتر محسن برهانی عضو هئیت علمی دانشگاه تهران ۳۰ آبان ۱۴۰۱ موضوعات بحث: ✅️ تببین مشکل موجود در تفسیر اصل ۲۷ ✅️ بازخوانی مشروح مذاکرات مجلس قانون اساسی و بررسی نظر شهید بهشتی در اصل ۲۷ ✅️ خاطره مرحوم علی تهرانی در مخالفت با نظر شهید بهشتی در بدون قید بودن اصل ۲۷ ✅️ سه نظریه قابل طرح پیرامون شکل‌گیری اصل ۲۷ قانون اساسی و اثر آن در قوانین بعدی ✅️ بررسی گزاره " مخل به مبانی اسلام" و نظر شهید بهشتی در نگارش اصل ۲۷ ✅️ نقد و بررسی قانون فعلی پیرامون برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها ↩️جهت مشاهده ویدیو کامل نشست به صفحه ما در آپارات مراجعه فرمایید: https://www.aparat.com/v/YPtAq ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی ༺ @AndisheBeheshti
35.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️تبیین مشکل موجود در تفسیر اصل ۲۷ دکتر محسن برهانی مشاهده ویدیو کامل ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️قرآن و نظریه تکامل از مجموع آنچه [که] گفته شد [این‌طور] استفاده میکنیم که میان اصول کلی تکامل در مورد جهان و انسان با اصول ادیان الاهی و تعالیم آن‌ها و آنچه در قرآن در زمینۀ پیدایش انسان و آدم آمده، کم‌ترین ناسازگاری[ای] وجود ندارد، ضمن آن‌که قاطعیت علمی اصول تکامل هم در گرو تحقیقات بیشتری است، خاصه در قالب «اصول داروینیسم» که دستخوش انتقاد و تردید فراوانی قرار گرفته‌است. 📚انسان از منظر قرآن، ص ۴۰ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
در خبرگزاری تسنیم، درباره کتاب انسان از منظر قرآن بخوانید
♦️ درباره مجموعه آثار موضوعی اندیشه بهشتی ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️قانون اساسی و مردم قانون اساسی بر پایه رأی قاطع مردم که نوع حکومت ایران، جمهوری اسلامی است تهیه شده. همه مطالب هم در همین دو کلمه جمهوری اسلامی است. جمهوری است یعنی این قانون در جهت تأمین منافع و مصالح جمهور، یعنی توده مردم. بنا بر این، این قانون، قانونی است که می خواهد مصلحت همه مردم مسلمان ما را مورد نظر قرار دهد به صورت جمعی؛ و بنا بر این به مصالح و منافع هر گروهی در رابطه با منافع و مصالح گروههای دیگر توجه کرده تا واقعأ قانونی باشد برای جمهوری. به این ترتیب، می بینید که قانون اساسی کلیاتی دارد که این کلیات خطوط کلی قانون ما را مشخص می کند و می بینید که درباره حقوق فرد، آزادی های فردی در حد اعلا، آزادی های اجتماعی و سیاسی، آزادی بیان قلم و گفتار، آزادی عقیده، آزادی مسکن، آزادی مسافرت، و همه نوع آزادی های فردی، و در رابطه افراد با یکدیگر در این چهار چوب با حفظ حقوق فردی و حقوق اجتماعی، موادی مفصل دارد در کلیات. 📚مبانی نظری قانون اساسی، ص 38 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️حاکمیت قانون اساسی وقتی جامعهای انقلاب کرد و پیروز شد، باید بکوشیم همه این ابعاد آزادی را با هم تأمین کنیم. اگر از یکی غفلت کردیم، ضربه می خوریم. آزادی های اخلاقی و معنوی و فضیلتی و تقوایی باید تامین باشد. آزادی های اجتماعی باید تأمین باشد. یعنی نباید هیچ کس به کسی زور بگوید. آزادی های اقتصادی و آزادی از بند استثمار هم باید تأمین شود. اما نه این که انسانی را از استثمار فردی آزاد کنند و بسپارندش به استثمار دولتی؛ آنچنان که در رژیم های سوسیالیستی هست و بعدها در بحث هایمان خواهیم گفت. نه! واقعا باید او را آزادش کنیم. همان طور که ما در راه حل های بسیار مؤثر اقصادی مان پیشنهاد کردیم. بنابراین، ما معتقدیم پس از پیروزی انقلاب، آزادی باید در این ابعاد حفظ شود. به نظر ما راه حفظ این آزادی ها حاکمیت قانون است. باید قانون اساسی حاکم باشد. همه در مرزهایی که قانون اساسی معین کرده است حرکت کنند. در خود قانون اساسی، در بسیاری جاها، گفته شده و در آنجا هم که گفته نشده این معنا هست که تفصیل، یعنی راه اجرا واصول، را قانون معین می کند. اما کدام قانون؟ قانون مصوب شورای اسلامی که شورای نگهبان هم انطباق و عدم مخالفت آن را موازین اسلامی و قانون اساسی تأیید کرده است. پس اول باید مجا چه سریع تر قوانین لازم برای تحقق بخشیدن به اصول قانون اساسی تهیه کند. و جامعه از خرد و کلان باید برای اجرای این قانون تلاش کند. 📚آزادی،هرج و مرج ،زورمداری ص 175 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️انسانِ اسلام؛ موجود انتخابگر نظرات انسان‌شناختی شهید آیت‌الله بهشتی را در کتاب انسان از منظر قرآن بخوانید! مولف آیت‌الله بهشتی گردآورنده محمدمهدی رفیعی ۱۵۶ صفحه مخاطب عمومی دفتر نشر معارف سفارش کتاب با ۲۰٪ تخفیف از طریق لینک زیر: B2n.ir/k38139 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️انسان؛ حاکمِ زمین خدا انسان را در روی زمین «خلیفه» قرار داد ، یعنی حاکمیت و سلطۀ زمین برای اوست که بر آن حکم براند و در آن تصرف کند و این نه‌تنها در زمین، که در آسمان نیز [چنین است]. مواهب سماوی که قابل مهار کردن و تصرف انسان‌هاست در چنبر تسخیر آنان قرار داده شده‌است. خدا را از افزایش سلطۀ انسان‌ها بر طبیعت واهمه‌ای نیست، بلکه او را بر این تشویق می‌کند و از او می‌خواهد تا زمین را آباد کند و از نیروهای نهفتۀ کوه‌ها و دشت‌ها بهره بگیرد. از لوازم کرامت انسانْ حاکمیت، قدرت تصرف و تسلط بر خشکی و دریا است. 📚انسان از منظر قرآن، ص۶۷ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
کتاب تشکیلات بهشتی، مجموعه‌ای از نظرات تشکیلاتی شهید بهشتی در جهت رسیدن به اهداف و کارآمد شدن تشکیلات است. این ادعای گزافی نیست، اگر گفته شود شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، در فهم اهمیت، جایگاه و نقش تشکیلات در حرکت به‌ سمت جامعه‌ای که آرمان‌های مردم در آن تبلور پیدا می‌کند، گوی سبقت را از دیگران ربوده است. شهید بهشتی طی سال‌ های 1349-1344 در شکل‌گیری و ارتقای کمی و کیفی «اتحادیۀ انجمن‌ های اسلامی دانشجویان در اروپا» تاثیرات شگرفی داشته‌ است. این تشکل به رساترین صدای نهضت اسلامی ایران در خارج از کشور تبدیل شد. نوع رابطۀ دکتر بهشتی با این تشکل، نقطه‌ نظرهای او در زمینۀ تشکیلات و سازماندهی، ایده‌های مطرح شده در جهت پویایی و استقلال سازمان نامبرده و ده‌ها نکتۀ دیگر، شخصیت بی‌ بدیل ایشان را در زمینۀ نظریات تشکیلاتی نشان می‌دهد. این کتاب به کوشش محسن ذوالفقاری گردآوری شده و توسط دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است. ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️آزادی؛ بزرگترین امتیاز انسان یکی از بزرگ‌ترین امتیازات انسان این است که می‌تواند معصیت کند. آدم توانست نافرمانی کند خداوندگارش را؛ بله، این بزرگ‌ترین امتیاز انسان است که می‌تواند نافرمان باشد تا فرمان‌برداری‌اش ارزشی دیگر پیدا کند. فرمان‌برداری اجباری [یعنی] اگر کسی را مجبور کردند، از یک راهی برود؛ این چندان ارزشی ندارد. آن چیزی که ارزش دارد فرمان‌برداری و انتخاب است. بهترین تعریف برای انسان این است که انسان جانداری است آگاه و انتخاب‌گر. با انتخابش چه‌کار می‌کند؟ انسان با این انتخابش، آینده و سرنوشت خود را می‌سازد؛ سرنوشت انسان به‌دست انتخاب آگاهانۀ او ساخته می‌شود. بدین جهت است که اسلام هیچ‌چیز را بر کسی تحمیل نمی‌کند، حتی دین را؛ می‌گوید: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» «وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ». 📚انسان از منظر قرآن، ص ۹۹ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
31.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بالاخره چه کسی راست می گوید؟ در آشفته بازار جریانات سیاسی و فکری تکلیف چیست؟ سخنرانی سه روز قبل از شهادت ۴ تیر ۱۳۶۰ @shahiddoctorbeheshti
♦️اسلام دینی آسان بخش قابل ملاحظه ای از قرآن، در مبارزه با کسانی است که بر کرسی عالم دین، مفسردين، مبين دین، مفسر و مروج کتاب و شریعت تکیه دارند، اما یا عمدا یا سهوا، یا خودشان با توجه، یا چون وارث سنت های دست و پاپیچ پیش هستند به صورت توارث و گاهی با ظاهر متناسب با تقوای احتیاط، دين راستین، دین آسان آسانگیر، دین آیین زندگی را به صورت مجموعه ای از قوانین خشک دست و پا پیچ ضدزندگی در می آورند. فکر می کنم این یکی از جالب ترین سلسله بحث هاست که اگر روزی گروهی محقق آزاد؛ شجاع عهده دار آن شوند و براساس قرآن، کتاب و سنت، و با دنبال کردن راه گروهی از علما و فقهای برجسته این سیزده چهارده قرن همت کنند و این مقطع از بحث دینی را محققانه ، نه احساساتی از روی تحقیق و دقت، نه از روی سلیقه و رأی، تعقیب کنند، نتایج بسیار جالبی و روشنگرو به دردبخوری برای ما خواهد داشت که پاسخگوی بسیاری از سؤالات پیچیده عصرما خواهد بود. 📚در مکتب قرآن، ج۴، ص۲۳۶ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️کوشش کم و هدف بزرگ سرانجامی ندارد من نمیدانم چرا دیگران این را می دانند که هر هدفی، مقدار معینی کوشش لازم دارد و از هر مقدار معین کوشش، مقدار معینی نتیجه به دست می آید؛ ولی ما عادت کرده ایم از کار و کوشش کم، نتیجه های بزرگ انتظار داشته باشیم. این روش بر زندگی ما مسلط شده است. البته عده ای هستند که این گونه نیستند؛ ولی این طرز فکر بر جامعه ما مسلط شده است. با کارکمی که انجام می دهیم، انتظار پاداش ونتیجه گیری بزرگ داریم. این چه انحرافی است که کارها را مستقیم به خدا می سپارد؟! 📚 درمکتب قرآن، ج1 ،ص 48 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️دعوت افراد بهتر از خود در جهت پیشبرد اهداف
موسسه اندیشه بهشتی
♦️دعوت افراد بهتر از خود در جهت پیشبرد اهداف
♦️دعوت افراد بهتر از خود در جهت پیشبرد اهداف من به عنوان یک برادر، ما همواره مراقبیم که این روحیه را در خودم داشته باشم که هرجا یک فرد دیگر بتواند مسئولیتی را که من بر عهده دارم، بر عهده بگیرد، حتی اگر به صورت مساوی از عهده این مسئولیت بربیاید، به دست او می سپارم. اگر به صورت بهتر، يقينا جارا خالی می کنم برای او. ولی حتی در صورت مساوی هم به دست او می سپارم. و تا این روحیه در ما زیربنای قبول مسئولیت نباشد، ما جمهوری اسلامی، نمی گویم حزب جمهوری اسلامی، نظام جمهوری اسلامی نخواهیم داشت. مگر نه این علی (ع) است که وقتی پس از مرگ عثمان از او می خواهند مسئولیت را بر عهده بگیرد، چه می گوید؟ می گوید: «اگر نبود احساس مسئولیت که خدا از آگاهان متعهد خواسته است در برابر ستم کشیدن و ستم کردن بی تفاوت نمانند، اگر نبود احساس این مسئولیت و اگر نبود این که می یابم نیروی پشتوانه و پشتیبان برای ایفای این مسئولیت اعلام آمادگی می کند، همچنان افسار این زمامداری، همچنان این زمامی را که باید به دست زمام دار در آید، همچنان آن را بر یال و کوپال این اسب رونده می انداختم و بدان اعتنایی نداشتم». این چیست؟ این روح علی، این روح انسان اسلام است. این روح حسین است. این روح امام صادق است؛این روح امام کاظم است؛ این روح حضرت رضاست؛ این روح این انسانهای نمونه است. اسلام تشیع، جمهوری اسلامی، حزب جمهوری اسلامی راستین، رهبران سیاسی و اجتماعی این کشور باید با این عیار سنجیده شوند؛ فقط با این عیار. و خدا گواه است که ما به هر مقدار از این روحیه برخوردار بشویم، به همان اندازه پیروزیم. این مردم ما امروز تشنه چنین روحیه هایی هستند. شعار ما یک شعار جاودانه است: عشق به صدق و حق و عدل. نه شعاری که می گوییم، بلکه شعاری که هم می گوییم و هم می کنیم و هم نشان می دهیم. 📚حزب جمهوری اسلامی: گفتارها، گفتگوها، نوشتارها،ص271 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اینگونه بود... ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti