eitaa logo
موسسه اندیشه بهشتی
9.5هزار دنبال‌کننده
763 عکس
220 ویدیو
67 فایل
📌 موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🌐 وب سایت: andishebeheshti.ir ♦️معاونت فرهنگی: @andishebeheshti_f ♦️ادمین کانال: @AndisheBeheshti_admin ♦️کانال مکتب بهشتی: @maktabbeheshti 📍قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد ۵۰۵ ۰۲۵۹۱۰۰۳۰۱۳ ☎️
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️محدودیت در جوامع مکتبی در جامعه‌های مکتبی، انسان‌ها اول مکتب را انتخاب می‌کنند، منتها می‌گویند بعد از این‌که مکتب را انتخاب کردی، به‌دنبال مکتب انتخابی خودت، بسیاری از مسائل برایت شکل می‌گیرد. ولی اگر مکتبی را انتخاب بکنی و مجدداً روی شکل و فرم آن هم بخواهی اظهار رأی کنی، با مکتبی بودن سازگار نیست و این اصل بیان این مکتب است و چیزی جز بیان آن نیست، زیرا انسان اول مکتب را انتخاب می‌کند و به‌دنبال مکتب، مقداری تعهد برایش می‌آید و انتخابات بعدی نمی‌تواند نقض‌کنندۀ تعهدی باشد که قبلاً پذیرفته‌است. 📚صورت مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، ص۴۰۶ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
بزرگترین خطر برای انقلاب اسلامی رو آوردن به مصرف، رو آوردن به زندگى روزمره، دچار بيمارى خطرناك روزمرگى شدن، بزرگترين خطر است براى انقلاب. برادران و خواهران! ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلت هاى آن، زمان لازم دارد. دشمنان ما مى خواهند از اين طريق كه به ما الهام كنند كه برويد آرام گيريد، استراحت كنيد، سعادت و لذت و خوشى و شادى يكجا نصيبتان شد، ديگر چه مى خواهيد ؛ مى خواهند را در جوان هاى ما و زن و مرد ما، در پير و جوان ما افسرده كنند. مى خواهند شور انقلابى ما را بخوابانند. بيدار باشيم، هوشيار باشيم. كدام انقلاب است در دنيا كه در صبح پيروزيش كار خودش را تمام‌شده يافته باشد؟ خودآگاهى انقلابى، شور انقلابى بايد همچنان ادامه يابد. تا كِى؟ من گفتم تا سالهاى سال؛ بگذاريد بگويم تا بى نهايت، بگذاريد بگويم ، جامعه اى است كه تداوم انقلاب در آن پايانِ زمانى ندارد. منبع: مبانی نظری قانون اساسی (1390) ص72 @shahiddoctorbeheshti
♦️آزادی عقیده در عین حفظ نظم اجتماعی بر اساس اسلام راجع به آزادی عقیده، چه شعاری بالاتر از «لا اکراه في الدين» که در قرآن آمده است؟ عقیده در اسلام اجباری نیست، آنچه که در اسلام اجباری است، در کمونیسم هم اجباری است، و آن هم این است کسی می‌تواند قلباً کمونیست نباشد اما در زندگی باید رعایت کننده‌ی نظام کمونیستی باشد. در اسلام هم این طور است. هر کسی می‌تواند به اسلام معتقد نباشد، اصلاً می‌تواند معتقد به خدا نباشد، اما باید نظام اسلامی را در جامعه اسلامی رعایت کند. در هر جامعه‌ای که براساس ایدئولوژی بسازند این مطرح است، بحث اسلام نیست. 📚نظام اقتصادی در اسلام (مباحث نظری)، ص۵۱ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️جلوگیری از اجتماعات قانونی را تقبیح می‌کنیم من همیشه حمله به اجتماعاتی را که بر طبق موازین قانونی برگزار می‌شود، تقبیح کرده‌ام و در نماز جمعه‌ی کاشان نیز بار دیگر این عمل را محکوم کردم؛ زیرا معتقدم که اجتماعات باید بر طبق قانون اساسی و در جهت بالا بردن امکان خودسازی برای فرد و جامعه‌ی انقلابی ما، از هر گونه تعرضی مصون باشند. 📚سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، ج۳، ص۶۰۱ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔻 نسخه دیجیتال کتاب «انسان از منظر قرآن» موجود شد. با نصب برنامه پاتوق کتاب، می‌توانید نسخه pdf این اثر را تهیه کنید. https://patogh.mobi/isbn/9786004414852
📢 مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار می‌کند ♦️شهید بهشتی و فلسفه صدرایی 🎤 سخنران: آیت‌الله دکتر عسگر دیرباز 🔹 عضو مجلس خبرگان رهبری 🔹 سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، رئیس سابق دانشگاه قم ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ موضوعات بحث: ✅ رابطه فلسفه و قرآن در اندیشه بهشتی ✅ تعریف فطرت در نگاه شهیدبهشتی ✅ انتزاعی نبودن عملکرد بهشتی در بحث‌های فلسفی ✅ ابتکار شهیدبهشتی در طرح بحث توحید فلسفی ✅ پرهیز شهیدبهشتی از بحث‌های بی‌فرجام فلسفی ↩️جهت مشاهده ویدیو کامل نشست به وبسایت اندیشه بهشتی مراجعه فرمایید: https://andishebeheshti.ir/sessions/ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️زیربنای شوم و خطرناک اجتماعی! هیچ زیربنای اجتماعی[ای] از آن زیربنای شوم خطرناک‌تر نیست که انسانی یا انسان‌هایی بتوانند هرچه می‌خواهند بکنند، بی‌آن‌که بشود بر آن‌ها خرده گرفت و بی‌آن‌که بشود از آن‌ها بازخواست کرد. مسئولیت در جامعۀ اسلامی مسئولیت متقابل است. همه نسبت‌به یکدیگر مسئول‌اند: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ» . بنابراین آن عامی[ای] که به عالم خرده می‌گیرد و می‌گوید این کار شما خلاف به‌نظر می‌رسد اگر در پاسخ انتقادش شنید که «برو، عالم را با جاهل بحثی نیست»، یک وظیفه بیشتر ندارد. به نظر من، وظیفه‌اش این است که دیگر به دیدۀ عالم به آن فرد ننگرد، چون او جاهلی است اصطلاح‌دان، نه عالمی ره‌شناس. آن فردِ مادون که از زبان مافوقش در برابر هر انتقاد[ی] [این‌طور] می‌شنود که «من رئیس تو هستم، پس انضباط اداری و تشکیلاتی یا حزبی کجا رفته»، باید به او به‌دیدۀ مافوق ننگرد. این طاغوتی است که بر مسند کبریایی تکیه زده و شایستۀ اطاعت و فرمانبری نیست. جامعۀ اسلامی جامعۀ هوشیارها و زبان‌دارهاست. جامعۀ اسلامی جامعۀ مردم فضول است، نه از آن فضول‌های بی‌جا، [بلکه] زبان‌دار به این معنا که بره نیست. [جامعۀ اسلامی] جامعۀ بره‌ها نیست، جامعۀ آدم‌هاست. 📚انسان از منظر قرآن، ص۱۵۳ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️ حکمرانی مطلوب در اندیشه بهشتی مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار می‌کند 🎤 سخنران: دکتر علیرضا فیض 🔹 قاضی بازنشسته محاکم قم 🔹مسئول دفتر آیت‌الله مشکینی ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ✅شهید بهشتی و شیوه حکمرانی ✅بررسی آیات قرآنی اداره جامعه ✅مبنای نظریه اکثریت در مدیریت کلان ✅حکمرانی قرآنی در اندیشه بهشتی ↩️جهت مشاهده ویدیو کامل نشست به وبسایت اندیشه بهشتی مراجعه فرمایید: https://andishebeheshti.ir/sessions/ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
37.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️جایگاه «فلسفه» و «قرآن» در اندیشه شهید بهشتی 🎤 سخنران : آیت‌الله دکتر عسگر دیرباز مشاهده کامل نشت ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️رنج انتخاب اگر قرار شد در جامعه‌ای [مردم] بخواهند زمامدار انتخاب کنند و کار را به دست منتخب خودشان بسپارند، کار آسانی است یا کار مشکلی است؟ شناخت او و بعد از آن جمع آوری و متمرکز کردن لااقل اکثریت آراء بر یک فرد یا یک گروه چه قدر کار مشکلی است... آن جامعه‌ای که بخواهد حق انتخاب داشته باشد باید بداند که به دنبال آن رنج انتخاب هم دارد. اتفاقا یکی از علل واقعی شکست جوامعی که به فکر به دست آوردن حق انتخاب می‌افتند اما حاضر نیستند راه پررنج انتخاب کردن را طی کنند همین است که هوس‌های به اصطلاح مرده رنگ دار کردند، یعنی فکر کردند که به ما آزادی کامل داده بشود و ما انتخاب می‌کنیم، ولی بعدا می‌بینند چه آش درهمی برای خود پخته‌اند؛ آن وقت شکست می‌خورند، مأيوس می‌شوند. ناامید می‌شوند، چون اینها درک نکردند که انتخاب کردن فردی یا گروهی برای سپردن زمام کار به‌دست ایشان خیلی کار می‌برد، خیلی آمادگی و خودسازی و مهارت می‌خواهد و با این یک شاهی صناريها نصیب نمی‌شود. این ضرب المثل انصافا جاندار است: "هر کس حق انتخاب دارد، رنج انتخاب نیز دارد." 📚 (تسلیم حق بودن، ص 135 و 136) ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
وحی شناسی.pdf
3.08M
🔻 مروری بر «وحی‌شناسی» شهید آیت‌الله بهشتی ✍️ نویسنده: محمدمهدی رفیعی 🗞️ اندیشه بهشتی، شماره دوم، اسفندماه ۱۴۰۱ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
⚠️ اطلاعیه 🔻 مسابقه با محوریت مقاله مروری بر «وحی‌شناسی» شهید آیت‌الله بهشتی به مناسبت ماه مبارک رمضان 🌙 ⏰ زمان آزمون: جمعه ۱۸ فروردین مصادف با ۱۶ رمضان‌الکریم 🎁 همراه با جوایز نقدی و غیر نقدی برای ۱۰ نفر ▪️آزمون به صورت مجازی است و لینک آن از طریق صفحات اندیشه بهشتی اعلام خواهد شد. ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti