eitaa logo
موسسه اندیشه بهشتی
9.1هزار دنبال‌کننده
717 عکس
202 ویدیو
65 فایل
📌 موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🌐 وب سایت: andishebeheshti.ir ♦️معاونت فرهنگی: @andishebeheshti_f ♦️ادمین کانال: @AndisheBeheshti_admin ♦️کانال مکتب بهشتی: @maktabbeheshti 📍قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد ۵۰۵ ۰۲۵۹۱۰۰۳۰۱۳ ☎️
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ آزادی و حجاب
موسسه اندیشه بهشتی
♦️ آزادی و حجاب
♦️آزادی و حجاب اگر به آن خانم مسلمان گفتند خانم شما آزادید، درست است که فریاد برآوردید برای آزادی، اما در کوچه و خیابان که می‌آیی لباس و پوششت لباسی ساده باشد، اندام‌های بدنت و موی سرت پوشیده باشد، آن هم با پوششی ساده نه دل فریب، و سخن گفتنت و طرز برخوردت با این و آن و طرز راه رفتنت هم، باوقار و سنگین و متین باشد، درخور پاکدامنی بانوی والا قدر مسلمان پیوسته به خدا باشد، باز هم آزادی‌اش حفظ شده، چون خودش آزادانه پیروی کرده است. اما اگر حالا نخواست آزادانه پیروی کند و گفت این‌ها را که شما می‌گویید خوب است ولی من فعلا دلم می‌خواهد نیمه برهنه از خانه بیایم بیرون، با آرایش تمام عیار بیایم بیرون، اینجا نظام اسلامی با او چه کند؟ آزادی او را حفظ کند و رعایت کند و به او بگوید آزادی، ما حرفمان را به تو زدیم، تو می‌خواهی گوش کن می‌خواهی گوش نکن؟ تو آزادی. گوش کردی خوشا به سعادتت، گوش نکردی عذابش خودت را می‌گیرد؟ یا ما نهی از منکر می‌کنیم؟ آنجا اگر خواستیم نهی از منکر کنیم خودبخود مقداری از آزادی این خواهر را از دستش می‌گیریم. نه به این خاطر که دشمن آزادی او و آزادی بشریت باشیم، بلکه به خاطر این که دوست و خواستار آزادی او و آزادی بشریت هستیم. تو ای خانم! بنشین با خودت بیندیش در درونت چه انگیزه‌ای است که تو را وامی‌دارد به‌جای پوشش با کرامتی که اسلام برایت در نظر گرفته می‌خواهی بدون این پوشش به کوچه و خیابان بیایی؟ آیا خودآگاه یا ناخودآگاه در اعماق روحت خودنمایی و میل به خودنمایی و نمایش دادن خویشتن در برابر دیدگان دیگران تو را به این گناه وانمی‌دارد؟ و اگر تو نتوانستی این تمایل با جهل یا هر چیز را در خودت مهار کنی و باز خواستی این گونه بیرون بیایی، باید به شما بگوییم که جامعه ما چنین وضعی را در محیط اجتماعی‌اش تحمل نمی‌کند. 📚موقعیت زن از نظر اسلام، ص ۱۳۸ و ۱۳۹ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
دیپلماسی و میدان در اندیشه شهید بهشتی.pdf
795.1K
🔻دیپلماسی و میدان در اندیشه شهید بهشتی ✍️ نویسنده: فاطمه اسلام پناه 🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره یازدهم. تیر ۱۴۰۲ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️ دوره تابستانه مطالعاتی و آموزشی با محوریت کتاب انسان از منظر قرآن مدرس: محمدمهدی رفیعی (مولف کتاب و سردبیر موسسه اندیشه بهشتی) ⏰ زمان: ۷ مرداد تا ۲ شهریور به صورت حضوری و مجازی 🔸 دورهٔ مطالعه محور همراه با چهار جلسه درس‌گفتار کتاب انسان از منظر قرآن 🎖️ همراه با اعطای گواهی و جوایز نفیس برای برگزیدگان دوره ⏳مهلت ثبت نام: پنجشنبه ۲۹ تیرماه «ظرفیت محدود» 📍مکان جلسات حضوری: قم، بلوار الغدیر، مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برای ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام نمایید https://survey.porsline.ir/s/aBnrIzUI ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
موسسه اندیشه بهشتی
♦️ دوره تابستانه مطالعاتی و آموزشی با محوریت کتاب انسان از منظر قرآن مدرس: محمدمهدی رفیعی (مولف کتا
♦️باسلام خدمت همراهان گرامی؛ ظرفیت دوره مجازی تکمیل شد. در صورت تمایل به شرکت در دوره، از لینک ثبت نام فقط برای شرکت حضوری اقدام فرمایید 🌱
پاسخ به چالش انتخاب فتوای معیار در رویکرد فقهای شورای نگهبان، از نگاه شهید بهشتی.pdf
1.21M
🔻پاسخ به چالش انتخاب فتوای معیار در رویکرد فقهای شورای نگهبان، از نگاه شهید بهشتی ✍️ نویسنده: سید علی سجادی 🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره دوازدهم. تیر ۱۴۰۲ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 در قیام کربلا هدف چیست؟ ▪️هدف اباعبداللّه چیست؟ آیا در دست گرفتن حکومت است؟ آیا اباعبداللّه می‌خواهد بر بلاد مسلمانان، به‌خصوص عراق و کوفه حكومت کند؟ نه، هدف او حکومت نیست، هدف اعلاء، حکم حق است. ▪️باید حق از باطل شناخته شود و حق و باطل را در افقی روشن‌تر به مردم نشان دهد. خواه به حکومت برسد یا نرسد. اگر توانست حکومت را در دست بگیرد که چه بهتر، قدرت حکومت را در راهی که خدا می‌پسندد به‌کار می‌اندازد؛ اما اگر نتوانست حکومت را به دست آورد باز هم مقصود تأمین شده است. ▪️صحنه‌ای در کربلا پیش می‌آید که تاریخ آن‌ را برای همیشه با کلمات و سطرهای درخشنده ثبت و ضبط می‌کند و جهاد مسلمین تا ابد نمونه عالی جنگ میان حق و باطل معرفی می‌شود. به به چه هدفی! عالی و در عین حال روشن و مشخص و قاطع. خوب باید چه کسانی را برای مبارزه انتخاب کند؟ مردمی ثابت قدم. 📓 مبارزه پیروز، ص 17 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 رهبری مبارزه ▪️کسانی که می‌خواهند یک مبارزه اجتماعی را رهبری کنند، باید از اباعبداللّه درس بگیرند. حسین بن علی(ع) در نظر دارد به مبارزه‌ای دست زند، در این مبارزه دو دسته باید شرکت کنند، یک دسته آنها که در کادر اصلی مبارزه‌اند، یعنی کسانی که استخوان‌بندی مبارزه را تشکیل می‌دهند، سرنخ‌ها در دست آنهاست. ▪️این‌ها باید مردمی آزموده، قابل اعتماد، دارای هدف مردمی، دارای نیرو و استقامت و اراده قوی، مردمی آشنا به وظیفه، مردمی تشکیلاتی و مطیع و فرمانبردار باشند؛ نمونه آنها مسلم بن عقیل، نمونه دیگر قیس بن مهر، نامه‌رسان آن حضرت به کوفه. اباعبداللّه (ع) این عده را با کمال دقت انتخاب کرد. ▪️دسته دیگر هواداران یک نهضت‌اند که باید در مواقع لازم از نیروی آنها کمک گرفت. در انتخاب این دسته، آن اندازه نمی‌شود دقت کرد. این‌ها خواه و ناخواه، دنباله‌رو هستند. از این دنباله‌روها عده‌ای دنبال کاروان حسینی به راه افتادند ▪️ابن زیاد وضع را مطالعه کرد و با نیرنگ‌هایی [باعث شد حامیان مسلم پراکنده شوند] ...اینها همان مردم مذبذب و بی‌ارزش کوفه بودند. چنین مردمی ارزش آن را ندارند که بشود با اتکاء بر آنها مبارزه کرد. این‌ها نمونه‌های بی‌استقامتی هستند ▪️اما با این اخبار وحشتناک، مبارزه حسینی متوقف نشد، فقط تاکتیک و روش عوض شد، چون وضع عوض شده بود...[حضرت در میان مردم فرمود] هر کس از شما تا این ساعت به امید مال و ثروت و به امید مقام و منصب با من آمده راهش را بگیرد و برود. ▪️بیشتر کسانی که در میان راه به این کاروان ملحق شده بودند، رفتند...چون صحنه مبارزه عوض شد، دیگر نباید افراد متزلزل و مردد در اردوی حسینی باقی بماند. چون روش مبارزه عوض شد باید مردان آبدیده، مردان باصفا که از چاه طبیعت به در آمده‌اند، پیرامون او بمانند. 📓مبارزه پیروز، ص 17-19 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 درسی آموزنده برای تاریخ ▪️حضرت، مکرر قبل از رسیدن به خاک نینوا و کربلا گفته بود ما به استقبال مرگ می‌رویم، اما لازم بود بفهماند که او برای حکومت به کوفه نیامده که پس فردا مردم تفسیر نکنند و بگویند مردم کوفه او را دعوت می‌کردند به کوفه بیاید بعد دید حکومت به دستش نمی‌آید، به غیرتش برخورد و مرگ را بر زندگی ترجیح داد، زیرا نمی‌توانست تلخی محرومیت از حکومت را تحمل کند. ▪️به همین جهت مکرر گفت اگر نمی‌خواهید بر می‌گردم. خیال نکنید که من حالا به غیرتم برخورده است و چون از حکومت محروم شده‌ام دیگر تاب آن را ندارم که زندگی کنم و آمده‌ام به دست خودم خودکشی کنم. ▪️مکرر گفت تا کسی آیه ولا تلقوا بایدیکم الى التهلکه را درباره‌اش نخواند. باید تاریخ، این جمله مکرر را ثبت و ضبط کند تا واقعه کربلا درست تفسیر شود. ▪️در ریزترین و ساده‌ترین جریان‌هایی که در تمام این مدت تا روز عاشورا پیش آمده این نکته را به خوبی می‌بینید که امام خواسته است در واقعه کربلا با همه دستکاری‌هایی که شد، با همه تحریف‌هایی که وقایع‌نگارهای سپاه دشمن در آن کردند آنچه از این واقعه و تاریخ آن برای مردم آینده می‌ماند درسی آموزنده باشد. 📓مبارزه پیروز، ص 21 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 مبارزه، امری اجتناب ناپذیر ▪️مسلمان‌ها، دوستان حسین، هواداران حسین، شیفتگان حسین، پیروان مکتب توحید و یکتاپرستی باید بدانند مبارزه در زندگی امری است اجتناب ناپذیر، باید از کسالت و کاهلی و از گوشه‌نشینی بیرون بیایند. ▪️بدانند تا بشری در دنیا زندگی می‌کند باید همواره مبارزه ادامه داشته باشد. شیرین‌ترین مبارزات، مبارزه در دفاع از حق و علیه باطل است. مبارزه برای زنده نگهداشتن فکر حق، مبارزه برای اجرای قانون حق. ▪️بدانند مبارزه، سنتی دارد و اگر بخواهند در مبارزات خودشان پیروز باشند، باید هدف داشته باشند، هدفی صریح و روشن و شناخته شده و قابل عرضه بر مردم، هدفی قابل اعتماد، هدفی قابل پذیرش. باید استقامت داشته باشند، نیرومند باشند، اراده قوی داشته باشند، فداکار باشند، جانبازی کنند، حاضر باشند مال، جان و هر چه دارند را در راه هدف از دست بدهند و نثار کنند. ▪️باید توجه داشته باشند با توجه به اوضاع و احوال زمان و مکان برای مبارزه خودشان راه و روش و تاکتیک مناسبی انتخاب کنند. آن وقت مطمئن باشید خدا یار آنها و پیروزی در انتظار آنها است. 📓مبارزه پیروز، ص 24 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 انگیزه قیام کربلا ▪️روز هشتم ذی‌الحجه امام با عده زیادی از همراهان و با تمام بستگان از مکه حرکت می‌کند. ظاهر امر این است که امام به کوفه می‌آید تا با کمک مردم، خلافت اسلامی را به‌دست آورد. این ظاهر امر است، ولی وصیتی که امام حسین در مکه نوشت و به دست برادرش محمد حنفیه داد هدف دیگری را نشان می‌دهد. ▪️من جمله‌ای از این وصیت را می‌خوانم. در آن وصیت حضرت بعد از حمد و ثنای الهی و اظهار عقاید حقه چنین نوشت: «اني لم اخرج اشرا و لا بطرا و لامفسدة و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في أمه جدي. أريد أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنکر و اسیر بسیره جدی و أبی؛ آگاه باشید من از اینجا به طمع ریاست یا از روی خودخواهی بیرون نمی‌روم. آگاه باشید من از اینجا برای اینکه به مردم ستم کنم و پایه ظلمی را بنا بگذارم، بیرون نمی‌روم. ▪️آگاه باشید من برای اینکه در میان امت اسلام فسادی به‌پا کنم، از اینجا بیرون نمی‌روم. انگیزه من برای این حرکت و قیام این است که امت اسلام را دچار فساد می‌بینم. به‌خاطر اصلاح امت به‌پا می‌خیزم و قیام می‌کنم. در راه ترویج نیکی‌ها و مبارزه با فساد و بدی‌ها قیام می‌کنم. ▪️می‌خواهم در میان امت اسلام به همان روشی که پیغمبر، جد من، امیر المؤمنان علی، پدرم، رفتار می‌کرد رفتار کنم. قیام برای اصلاح امت.» هدف خروج و قیام و نهضت حسینی و حادثه کربلا اینجا به‌صورت صریح و روشن در مکتوب امام در تاریخ ثبت شد. 📓مبارزه پیروز، ص 37 و 38 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 برای هدف، زنده بمانید ▪️حسین موفق شد درس عقیده و جهاد را نه تنها برای زمان خودش بلکه تا ابد برای جامعه بشریت زنده و تازه نگهدارد. آیا جز این است؟ بگذرید از اینکه ما در محافل و مجالسی که در این ایام، به‌پا می‌کنیم کمتر به این حقایق توجه می‌کنیم و جز نوحه سرایی و گاه اعمالی که چندان پسندیده نیست، کار دیگری انجام نمی‌دهیم، اما واقع مطلب غیر از این است. ▪️حسین آمده است تا این درس همواره جاویدان گفته، شنیده و عمل شود و همینطور هم شد. بنابراین حسین آمد تا بار دیگر، عملا به گوش همگان بخواند ای زنان و ای مردان! مبادا برای هوس یا مقام زنده بمانید. برای هدف زنده بمانید و در راه آن تا پای جان بایستید. أن الحياه عقیده و جهاد. 📓مبارزه پیروز، ص 49 و 50 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
توجه به محتوای مراسم عزاداری از نگاه شهید بهشتی.pdf
1.51M
🔻توجه به محتوای مراسم عزاداری از نگاه شهید بهشتی ✍️ نویسنده: محمد حسین نوری 🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره سیزدهم. مرداد ۱۴۰۲ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️درسی که حسین به ما آموخت ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 تفسیر صحیح از حادثه کربلا (1) ▪️معمولا حادثه کربلا سه‌گونه تفسیر می‌شود: یک، قيام سیاسی؛ مردی که می‌خواست از فرصت مرگ یک حاکم و روی کار آمدن پسر جوانش استفاده کند و خودش زمام امور را در دست بگیرد. ▪️دو، فدایی و قربانی شدن عزیزترین کسان پیغمبر خاتم برای اینکه کفاره گناهان امت باشند؛ اگر این تفسير را بشکافیم، حسین نیز رنج کشید و شربت شهادت نوشید و حادثه کربلا را متحمل شد تا بقیه مسلمانان، زن و مرد، با خیال راحت و آرامش، هرطور دلشان می‌خواهد و به هر صورتی که مایلند در برابر قوانین آسمانی اسلام رفتار و زندگی کنند و در عین حال، مطمئن باشند کسی هست که بار گناهان آنها را به دوش بکشد تا این‌ها یکسره به بهشت جاودان بروند و جهنم را لابد برای همه غیر مسلمان‌ها خالی بگذارند ▪️سوم، قیام کربلا یک قیام عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی است و حسین پیشوای آزادمردان است...دقت در سرگذشت کربلا نشان می‌دهد که تفسير اول و دوم به کلی نارواست... مسئله قیام به‌خاطر آزادی و عدالت‌خواهی صحيح، اما ناقص و کوتاه است. 📓مبارزه پیروز، ص 52 و 53 ادامه دارد... ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ امام؛ فرزند قهرمان امام حسین (ع) 🎙 سخنرانی آیت‌الله شهید بهشتی پیرامون جامعه حسینی ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 تفسیر صحیح از حادثه کربلا (2) ▪️اسلام گفت بشر باید به ارزش عالی خودش معتقد باشد و زندگی‌اش اصل داشته باشد. انسان باید به اصطلاح اروپایی‌ها در زندگی دارای عقیده باشد و این عقیده از نظر اسلام عقیده الهی است ▪️عقیده الهی که بر تمام شئون زندگی فرد و جامعه چیره و مسلط است...و باید در مسیر زندگی همواره در رعایت این اصل بكوشد و مجاهده کند. ▪️بنابراین فرمول زندگی بشر از نظر اسلام این شد: انما الحياه عقیده و جهاد... معاویه و هم مسلکانش از نظر اسلام مردمی مطرود و منفورند. باید حامیان اسلام، به‌پا خیزند و این دشمنان تقوا و فضیلت را سرکوب کنند و چه کسی بهتر از خاندان على وجود دارد؟ علی (ع) به‌پا خاست؛ بعد از او حسن (ع) به‌پا خاست و بعد از او حسین (ع)، تا اصل عقیده و جهاد در راه خدا پرستی را زنده کند ▪️زنده کردن این اصل، دیگر با سخن گفتن و نوشتن میسر نبود. اباعبداللّه تشخیص داد باید صحنه‌ای به‌وجود آید که در تاریخ بشریت و مجاهدات انسانی، همواره جاودان بماند؛ درسی که همیشه زنده باشد. واقعا هم درس حسینی همیشه زنده ماند، پس قیام اباعبداللّه، برای به‌وجود آوردن کلاس و مكتب مجاهدت در راه عقیده برای همیشه است. 📓 مبارزه پیروز، ص 54 و 55 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از بهشتی‌نگار
🔶 به اطلاع علاقمندان به اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی می‌رسانیم که کانال «بهشتی‌نگار» راه‌اندازی شده است. این کانال با هدف انتشار یادداشت‌ها و مقالات اساتید و پژوهشگران پیرامون اندیشه‌های شهید بهشتی، برای عموم علاقمندان فعالیت خود را آغاز کرده است. 🔻بهشتی‌نگار، وابسته به موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🆔 @beheshtinegarr
🔷 عدالت اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار می‌کند 🎤 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان 📆 ۶ تیر ▶️ الهیات عدالت‌خواهی ▶️ چالش‌ها و راهکارهای برقراری عدالت اجتماعی ▶️ جمهوریت و اقتصاد مردمی 📽 لینک مشاهده نشست ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
📜 خبر باید قابل اعتماد باشد 🔹تشکیلات و روزنامه همه فرزندان این انقلاب‌اند و نوزادند؛ چون با روح و محتوای همین انقلاب متولد شدند. من مکرر به روزنامه گفته‌ام که گاهی شما خبرهایی را گرفته و منتشر کرده‌اید که خبرنگار برای آن تحقیق نکرده و این بد است. 🔹خبرهای روزنامه باید قابل اعتماد باشد. گاهی در درگیری‌ها به‌جای اینکه به خط فکری بپردازید، اسم اشخاص را مطرح می‌کنید که خوب نیست. 🔹گاهی درگیری‌هایتان حتی با گروه‌های در جامعه خدای ناکرده درگیری خصمانه و خودخواهانه دو گروه تلقی می‌شود و این خوب نیست و بدآموزی است. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۳۴ و ۳۵ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀پیوندهای اجتماعی 🔹 در جامعه انسان‌ها، هرقدر اندام‌ها و ارگان‌های سازنده جامعه، متنوع‌تر و گوناگون‌تر و به کارهای مختلف مشغول‌تر، تشکل و نظام جامعه اساسی‌تر و شبکه ارتباط میان افراد و سازمان‌های اجتماعی، وسیع‌تر و عالی‌تر و قابل اعتمادتر. 🔹 هر اندازه هدف فعالیت‌های جامعه عالی‌تر و ارزنده‌تر باشد، به همان اندازه جامعه زنده‌تر و بهره‌اش از حیات، بیشتر و درجه حیاتش، عالی‌تر است. 🔹 به همین جهت در دین حنیف اسلام به پیوندهای اجتماعی، به عواملی که افراد را متشکل می‌کند و به‌صورت جامعه در می‌آورد و آنها را اعضای یک پیکر می‌سازد و در راه یک هدف، به‌ کار می‌اندازد، سخت اهمیت داده شده است. 📖 سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص ۹۳ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 تشکل یعن چه؟ 🔹 تشكل یعنی مجموعه‌ای از افراد که براساس آرمان مشترک و ایمان مشترک و باور مشترک و نقطه نظرهای مشترک، گرد هم می‌آیند تا جماعت بشوند که «یدالله مع الجماعه). 🔹 به‌خصوص تا بتوانند زمینه را برای رشد اخلاق کار دسته جمعی و برای رشد استعدادها و شناخت و تربیت کادرها و تهیه برنامه‌ها و قبول مسئولیت اجرای برنامه‌ها هموارتر کنند. این تعریف تشکیلات از نظر ماست. 🔹 وسیله‌ای است برای بهتر انجام دادن مسئولیت‌ها و خودسازی. آدم‌های منفرد غالبا با خصلت تکروی، بار می‌آیند و از مجموعه تكروها به زحمت می‌شود یک مجموعه فعال ساخت. رشد اخلاق دسته جمعی که این خود یکی از ارزش‌های تشکیلات است. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۱۴۹ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 ضرورت تشکیلات 🔹 من و چند تن از دوستانم که از سال‌ها پیش فعالیت‌های اجتماعی سیاسی بر مبنای اسلام را به‌عنوان یک واجب بزرگ و فریضه بزرگ تلقی می‌کرده‌ایم، مکرر وقتی دور هم می‌نشستیم و اوضاع و احوال را تجزیه و تحلیل می‌کردیم و وظایف را بر می‌شمردیم و نیروهایمان را ارزیابی می‌کردیم، به این نتیجه می‌رسیدیم که نیروهای مؤمن مخلص مسلمان در جامعه ما فراونند و جامعه ما یک منبع بسیار پرارزش از نیروهای نهفته است و انبار و خزانه و گنجینه نیروهاست. 🔹 ولی این نیروها یکدیگر را درست نمی‌شناسند و به حد کافی از وجود یکدیگر خبر ندارند. به‌طوری که اجمالا می‌دانیم، جامعه ما جامعه‌ای است پرنیرو؛ اما وقتی دست به هر کاری می زنیم، در همان قدم‌های اول و دوم می‌بینیم نیرو کم داریم. 🔹 آب در خانه هست، ولی ما تشنه لب می‌گردیم. وقتی هم شناسایی می‌کنیم، باز قدرت سازمان و سامان دادن و تجربه تشکیلاتی‌مان کم است. گاهی می‌بینیم نیروها انباشته شده‌اند و کار زیادی هم انجام نمی‌گیرد. 🔹 بنابراین به روشنی به این نتیجه می‌رسیدیم که دچار ضعف تشکیلاتی هستیم و همواره از این یاد می‌کردیم که ایجاد تشکیلات اجتماعی بر پایه اسلام، از واجبات اساسی هر انسان متعهد آگاه مسلمان است. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۱۶۴ و ۱۶۵ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 دو مفهوم از حزب و تشکیلات سیاسی 🔹 از نظر فرهنگ اجتماعی ما، حزب و تشکیلات سیاسی معمولا با یکی از این دو مفهوم و معنا تداعی دارد. در میان عده زیادی، حزب تداعی دارد با گروهی قدرت‌طلب که دور هم جمع شده‌اند تا به قدرت برسند و به حکومت دست بیابند و وقتی به قدرت رسیدند، نزدیکان، بستگان، دوستان و همپالکی‌های خودشان را در آن تشکیلات به مقام و قدرت و منصب برسانند 🔹 برای گروه دیگر تداعی دارد با انسان‌هایی که فهمیده‌اند برای مبارزه با فسادها و تحقق بخشیدن به آرمان‌های عالی بشری و الهی، نیروها باید به یکدیگر بپیوندند و متشکل شوند و به منظور تشكل بیشتر نیروها در راه تحقق سریع‌تر آرمان‌ها، حزب و تشکیلات به‌وجود بیاورند. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۱۶۲ و ۱۶۳ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti