eitaa logo
موسسه اندیشه بهشتی
9.1هزار دنبال‌کننده
718 عکس
202 ویدیو
65 فایل
📌 موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🌐 وب سایت: andishebeheshti.ir ♦️معاونت فرهنگی: @andishebeheshti_f ♦️ادمین کانال: @AndisheBeheshti_admin ♦️کانال مکتب بهشتی: @maktabbeheshti 📍قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد ۵۰۵ ۰۲۵۹۱۰۰۳۰۱۳ ☎️
مشاهده در ایتا
دانلود
موسسه اندیشه بهشتی
♦️ دوره تابستانه مطالعاتی و آموزشی با محوریت کتاب انسان از منظر قرآن مدرس: محمدمهدی رفیعی (مولف کتا
♦️باسلام خدمت همراهان گرامی؛ ظرفیت دوره مجازی تکمیل شد. در صورت تمایل به شرکت در دوره، از لینک ثبت نام فقط برای شرکت حضوری اقدام فرمایید 🌱
پاسخ به چالش انتخاب فتوای معیار در رویکرد فقهای شورای نگهبان، از نگاه شهید بهشتی.pdf
1.21M
🔻پاسخ به چالش انتخاب فتوای معیار در رویکرد فقهای شورای نگهبان، از نگاه شهید بهشتی ✍️ نویسنده: سید علی سجادی 🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره دوازدهم. تیر ۱۴۰۲ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 در قیام کربلا هدف چیست؟ ▪️هدف اباعبداللّه چیست؟ آیا در دست گرفتن حکومت است؟ آیا اباعبداللّه می‌خواهد بر بلاد مسلمانان، به‌خصوص عراق و کوفه حكومت کند؟ نه، هدف او حکومت نیست، هدف اعلاء، حکم حق است. ▪️باید حق از باطل شناخته شود و حق و باطل را در افقی روشن‌تر به مردم نشان دهد. خواه به حکومت برسد یا نرسد. اگر توانست حکومت را در دست بگیرد که چه بهتر، قدرت حکومت را در راهی که خدا می‌پسندد به‌کار می‌اندازد؛ اما اگر نتوانست حکومت را به دست آورد باز هم مقصود تأمین شده است. ▪️صحنه‌ای در کربلا پیش می‌آید که تاریخ آن‌ را برای همیشه با کلمات و سطرهای درخشنده ثبت و ضبط می‌کند و جهاد مسلمین تا ابد نمونه عالی جنگ میان حق و باطل معرفی می‌شود. به به چه هدفی! عالی و در عین حال روشن و مشخص و قاطع. خوب باید چه کسانی را برای مبارزه انتخاب کند؟ مردمی ثابت قدم. 📓 مبارزه پیروز، ص 17 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 رهبری مبارزه ▪️کسانی که می‌خواهند یک مبارزه اجتماعی را رهبری کنند، باید از اباعبداللّه درس بگیرند. حسین بن علی(ع) در نظر دارد به مبارزه‌ای دست زند، در این مبارزه دو دسته باید شرکت کنند، یک دسته آنها که در کادر اصلی مبارزه‌اند، یعنی کسانی که استخوان‌بندی مبارزه را تشکیل می‌دهند، سرنخ‌ها در دست آنهاست. ▪️این‌ها باید مردمی آزموده، قابل اعتماد، دارای هدف مردمی، دارای نیرو و استقامت و اراده قوی، مردمی آشنا به وظیفه، مردمی تشکیلاتی و مطیع و فرمانبردار باشند؛ نمونه آنها مسلم بن عقیل، نمونه دیگر قیس بن مهر، نامه‌رسان آن حضرت به کوفه. اباعبداللّه (ع) این عده را با کمال دقت انتخاب کرد. ▪️دسته دیگر هواداران یک نهضت‌اند که باید در مواقع لازم از نیروی آنها کمک گرفت. در انتخاب این دسته، آن اندازه نمی‌شود دقت کرد. این‌ها خواه و ناخواه، دنباله‌رو هستند. از این دنباله‌روها عده‌ای دنبال کاروان حسینی به راه افتادند ▪️ابن زیاد وضع را مطالعه کرد و با نیرنگ‌هایی [باعث شد حامیان مسلم پراکنده شوند] ...اینها همان مردم مذبذب و بی‌ارزش کوفه بودند. چنین مردمی ارزش آن را ندارند که بشود با اتکاء بر آنها مبارزه کرد. این‌ها نمونه‌های بی‌استقامتی هستند ▪️اما با این اخبار وحشتناک، مبارزه حسینی متوقف نشد، فقط تاکتیک و روش عوض شد، چون وضع عوض شده بود...[حضرت در میان مردم فرمود] هر کس از شما تا این ساعت به امید مال و ثروت و به امید مقام و منصب با من آمده راهش را بگیرد و برود. ▪️بیشتر کسانی که در میان راه به این کاروان ملحق شده بودند، رفتند...چون صحنه مبارزه عوض شد، دیگر نباید افراد متزلزل و مردد در اردوی حسینی باقی بماند. چون روش مبارزه عوض شد باید مردان آبدیده، مردان باصفا که از چاه طبیعت به در آمده‌اند، پیرامون او بمانند. 📓مبارزه پیروز، ص 17-19 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 درسی آموزنده برای تاریخ ▪️حضرت، مکرر قبل از رسیدن به خاک نینوا و کربلا گفته بود ما به استقبال مرگ می‌رویم، اما لازم بود بفهماند که او برای حکومت به کوفه نیامده که پس فردا مردم تفسیر نکنند و بگویند مردم کوفه او را دعوت می‌کردند به کوفه بیاید بعد دید حکومت به دستش نمی‌آید، به غیرتش برخورد و مرگ را بر زندگی ترجیح داد، زیرا نمی‌توانست تلخی محرومیت از حکومت را تحمل کند. ▪️به همین جهت مکرر گفت اگر نمی‌خواهید بر می‌گردم. خیال نکنید که من حالا به غیرتم برخورده است و چون از حکومت محروم شده‌ام دیگر تاب آن را ندارم که زندگی کنم و آمده‌ام به دست خودم خودکشی کنم. ▪️مکرر گفت تا کسی آیه ولا تلقوا بایدیکم الى التهلکه را درباره‌اش نخواند. باید تاریخ، این جمله مکرر را ثبت و ضبط کند تا واقعه کربلا درست تفسیر شود. ▪️در ریزترین و ساده‌ترین جریان‌هایی که در تمام این مدت تا روز عاشورا پیش آمده این نکته را به خوبی می‌بینید که امام خواسته است در واقعه کربلا با همه دستکاری‌هایی که شد، با همه تحریف‌هایی که وقایع‌نگارهای سپاه دشمن در آن کردند آنچه از این واقعه و تاریخ آن برای مردم آینده می‌ماند درسی آموزنده باشد. 📓مبارزه پیروز، ص 21 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 مبارزه، امری اجتناب ناپذیر ▪️مسلمان‌ها، دوستان حسین، هواداران حسین، شیفتگان حسین، پیروان مکتب توحید و یکتاپرستی باید بدانند مبارزه در زندگی امری است اجتناب ناپذیر، باید از کسالت و کاهلی و از گوشه‌نشینی بیرون بیایند. ▪️بدانند تا بشری در دنیا زندگی می‌کند باید همواره مبارزه ادامه داشته باشد. شیرین‌ترین مبارزات، مبارزه در دفاع از حق و علیه باطل است. مبارزه برای زنده نگهداشتن فکر حق، مبارزه برای اجرای قانون حق. ▪️بدانند مبارزه، سنتی دارد و اگر بخواهند در مبارزات خودشان پیروز باشند، باید هدف داشته باشند، هدفی صریح و روشن و شناخته شده و قابل عرضه بر مردم، هدفی قابل اعتماد، هدفی قابل پذیرش. باید استقامت داشته باشند، نیرومند باشند، اراده قوی داشته باشند، فداکار باشند، جانبازی کنند، حاضر باشند مال، جان و هر چه دارند را در راه هدف از دست بدهند و نثار کنند. ▪️باید توجه داشته باشند با توجه به اوضاع و احوال زمان و مکان برای مبارزه خودشان راه و روش و تاکتیک مناسبی انتخاب کنند. آن وقت مطمئن باشید خدا یار آنها و پیروزی در انتظار آنها است. 📓مبارزه پیروز، ص 24 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 انگیزه قیام کربلا ▪️روز هشتم ذی‌الحجه امام با عده زیادی از همراهان و با تمام بستگان از مکه حرکت می‌کند. ظاهر امر این است که امام به کوفه می‌آید تا با کمک مردم، خلافت اسلامی را به‌دست آورد. این ظاهر امر است، ولی وصیتی که امام حسین در مکه نوشت و به دست برادرش محمد حنفیه داد هدف دیگری را نشان می‌دهد. ▪️من جمله‌ای از این وصیت را می‌خوانم. در آن وصیت حضرت بعد از حمد و ثنای الهی و اظهار عقاید حقه چنین نوشت: «اني لم اخرج اشرا و لا بطرا و لامفسدة و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في أمه جدي. أريد أن آمر بالمعروف و أنهى عن المنکر و اسیر بسیره جدی و أبی؛ آگاه باشید من از اینجا به طمع ریاست یا از روی خودخواهی بیرون نمی‌روم. آگاه باشید من از اینجا برای اینکه به مردم ستم کنم و پایه ظلمی را بنا بگذارم، بیرون نمی‌روم. ▪️آگاه باشید من برای اینکه در میان امت اسلام فسادی به‌پا کنم، از اینجا بیرون نمی‌روم. انگیزه من برای این حرکت و قیام این است که امت اسلام را دچار فساد می‌بینم. به‌خاطر اصلاح امت به‌پا می‌خیزم و قیام می‌کنم. در راه ترویج نیکی‌ها و مبارزه با فساد و بدی‌ها قیام می‌کنم. ▪️می‌خواهم در میان امت اسلام به همان روشی که پیغمبر، جد من، امیر المؤمنان علی، پدرم، رفتار می‌کرد رفتار کنم. قیام برای اصلاح امت.» هدف خروج و قیام و نهضت حسینی و حادثه کربلا اینجا به‌صورت صریح و روشن در مکتوب امام در تاریخ ثبت شد. 📓مبارزه پیروز، ص 37 و 38 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 برای هدف، زنده بمانید ▪️حسین موفق شد درس عقیده و جهاد را نه تنها برای زمان خودش بلکه تا ابد برای جامعه بشریت زنده و تازه نگهدارد. آیا جز این است؟ بگذرید از اینکه ما در محافل و مجالسی که در این ایام، به‌پا می‌کنیم کمتر به این حقایق توجه می‌کنیم و جز نوحه سرایی و گاه اعمالی که چندان پسندیده نیست، کار دیگری انجام نمی‌دهیم، اما واقع مطلب غیر از این است. ▪️حسین آمده است تا این درس همواره جاویدان گفته، شنیده و عمل شود و همینطور هم شد. بنابراین حسین آمد تا بار دیگر، عملا به گوش همگان بخواند ای زنان و ای مردان! مبادا برای هوس یا مقام زنده بمانید. برای هدف زنده بمانید و در راه آن تا پای جان بایستید. أن الحياه عقیده و جهاد. 📓مبارزه پیروز، ص 49 و 50 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
توجه به محتوای مراسم عزاداری از نگاه شهید بهشتی.pdf
1.51M
🔻توجه به محتوای مراسم عزاداری از نگاه شهید بهشتی ✍️ نویسنده: محمد حسین نوری 🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره سیزدهم. مرداد ۱۴۰۲ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️درسی که حسین به ما آموخت ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 تفسیر صحیح از حادثه کربلا (1) ▪️معمولا حادثه کربلا سه‌گونه تفسیر می‌شود: یک، قيام سیاسی؛ مردی که می‌خواست از فرصت مرگ یک حاکم و روی کار آمدن پسر جوانش استفاده کند و خودش زمام امور را در دست بگیرد. ▪️دو، فدایی و قربانی شدن عزیزترین کسان پیغمبر خاتم برای اینکه کفاره گناهان امت باشند؛ اگر این تفسير را بشکافیم، حسین نیز رنج کشید و شربت شهادت نوشید و حادثه کربلا را متحمل شد تا بقیه مسلمانان، زن و مرد، با خیال راحت و آرامش، هرطور دلشان می‌خواهد و به هر صورتی که مایلند در برابر قوانین آسمانی اسلام رفتار و زندگی کنند و در عین حال، مطمئن باشند کسی هست که بار گناهان آنها را به دوش بکشد تا این‌ها یکسره به بهشت جاودان بروند و جهنم را لابد برای همه غیر مسلمان‌ها خالی بگذارند ▪️سوم، قیام کربلا یک قیام عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی است و حسین پیشوای آزادمردان است...دقت در سرگذشت کربلا نشان می‌دهد که تفسير اول و دوم به کلی نارواست... مسئله قیام به‌خاطر آزادی و عدالت‌خواهی صحيح، اما ناقص و کوتاه است. 📓مبارزه پیروز، ص 52 و 53 ادامه دارد... ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ امام؛ فرزند قهرمان امام حسین (ع) 🎙 سخنرانی آیت‌الله شهید بهشتی پیرامون جامعه حسینی ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 تفسیر صحیح از حادثه کربلا (2) ▪️اسلام گفت بشر باید به ارزش عالی خودش معتقد باشد و زندگی‌اش اصل داشته باشد. انسان باید به اصطلاح اروپایی‌ها در زندگی دارای عقیده باشد و این عقیده از نظر اسلام عقیده الهی است ▪️عقیده الهی که بر تمام شئون زندگی فرد و جامعه چیره و مسلط است...و باید در مسیر زندگی همواره در رعایت این اصل بكوشد و مجاهده کند. ▪️بنابراین فرمول زندگی بشر از نظر اسلام این شد: انما الحياه عقیده و جهاد... معاویه و هم مسلکانش از نظر اسلام مردمی مطرود و منفورند. باید حامیان اسلام، به‌پا خیزند و این دشمنان تقوا و فضیلت را سرکوب کنند و چه کسی بهتر از خاندان على وجود دارد؟ علی (ع) به‌پا خاست؛ بعد از او حسن (ع) به‌پا خاست و بعد از او حسین (ع)، تا اصل عقیده و جهاد در راه خدا پرستی را زنده کند ▪️زنده کردن این اصل، دیگر با سخن گفتن و نوشتن میسر نبود. اباعبداللّه تشخیص داد باید صحنه‌ای به‌وجود آید که در تاریخ بشریت و مجاهدات انسانی، همواره جاودان بماند؛ درسی که همیشه زنده باشد. واقعا هم درس حسینی همیشه زنده ماند، پس قیام اباعبداللّه، برای به‌وجود آوردن کلاس و مكتب مجاهدت در راه عقیده برای همیشه است. 📓 مبارزه پیروز، ص 54 و 55 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از بهشتی‌نگار
🔶 به اطلاع علاقمندان به اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی می‌رسانیم که کانال «بهشتی‌نگار» راه‌اندازی شده است. این کانال با هدف انتشار یادداشت‌ها و مقالات اساتید و پژوهشگران پیرامون اندیشه‌های شهید بهشتی، برای عموم علاقمندان فعالیت خود را آغاز کرده است. 🔻بهشتی‌نگار، وابسته به موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🆔 @beheshtinegarr
🔷 عدالت اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار می‌کند 🎤 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان 📆 ۶ تیر ▶️ الهیات عدالت‌خواهی ▶️ چالش‌ها و راهکارهای برقراری عدالت اجتماعی ▶️ جمهوریت و اقتصاد مردمی 📽 لینک مشاهده نشست ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
📜 خبر باید قابل اعتماد باشد 🔹تشکیلات و روزنامه همه فرزندان این انقلاب‌اند و نوزادند؛ چون با روح و محتوای همین انقلاب متولد شدند. من مکرر به روزنامه گفته‌ام که گاهی شما خبرهایی را گرفته و منتشر کرده‌اید که خبرنگار برای آن تحقیق نکرده و این بد است. 🔹خبرهای روزنامه باید قابل اعتماد باشد. گاهی در درگیری‌ها به‌جای اینکه به خط فکری بپردازید، اسم اشخاص را مطرح می‌کنید که خوب نیست. 🔹گاهی درگیری‌هایتان حتی با گروه‌های در جامعه خدای ناکرده درگیری خصمانه و خودخواهانه دو گروه تلقی می‌شود و این خوب نیست و بدآموزی است. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۳۴ و ۳۵ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀پیوندهای اجتماعی 🔹 در جامعه انسان‌ها، هرقدر اندام‌ها و ارگان‌های سازنده جامعه، متنوع‌تر و گوناگون‌تر و به کارهای مختلف مشغول‌تر، تشکل و نظام جامعه اساسی‌تر و شبکه ارتباط میان افراد و سازمان‌های اجتماعی، وسیع‌تر و عالی‌تر و قابل اعتمادتر. 🔹 هر اندازه هدف فعالیت‌های جامعه عالی‌تر و ارزنده‌تر باشد، به همان اندازه جامعه زنده‌تر و بهره‌اش از حیات، بیشتر و درجه حیاتش، عالی‌تر است. 🔹 به همین جهت در دین حنیف اسلام به پیوندهای اجتماعی، به عواملی که افراد را متشکل می‌کند و به‌صورت جامعه در می‌آورد و آنها را اعضای یک پیکر می‌سازد و در راه یک هدف، به‌ کار می‌اندازد، سخت اهمیت داده شده است. 📖 سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص ۹۳ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 تشکل یعن چه؟ 🔹 تشكل یعنی مجموعه‌ای از افراد که براساس آرمان مشترک و ایمان مشترک و باور مشترک و نقطه نظرهای مشترک، گرد هم می‌آیند تا جماعت بشوند که «یدالله مع الجماعه). 🔹 به‌خصوص تا بتوانند زمینه را برای رشد اخلاق کار دسته جمعی و برای رشد استعدادها و شناخت و تربیت کادرها و تهیه برنامه‌ها و قبول مسئولیت اجرای برنامه‌ها هموارتر کنند. این تعریف تشکیلات از نظر ماست. 🔹 وسیله‌ای است برای بهتر انجام دادن مسئولیت‌ها و خودسازی. آدم‌های منفرد غالبا با خصلت تکروی، بار می‌آیند و از مجموعه تكروها به زحمت می‌شود یک مجموعه فعال ساخت. رشد اخلاق دسته جمعی که این خود یکی از ارزش‌های تشکیلات است. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۱۴۹ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 ضرورت تشکیلات 🔹 من و چند تن از دوستانم که از سال‌ها پیش فعالیت‌های اجتماعی سیاسی بر مبنای اسلام را به‌عنوان یک واجب بزرگ و فریضه بزرگ تلقی می‌کرده‌ایم، مکرر وقتی دور هم می‌نشستیم و اوضاع و احوال را تجزیه و تحلیل می‌کردیم و وظایف را بر می‌شمردیم و نیروهایمان را ارزیابی می‌کردیم، به این نتیجه می‌رسیدیم که نیروهای مؤمن مخلص مسلمان در جامعه ما فراونند و جامعه ما یک منبع بسیار پرارزش از نیروهای نهفته است و انبار و خزانه و گنجینه نیروهاست. 🔹 ولی این نیروها یکدیگر را درست نمی‌شناسند و به حد کافی از وجود یکدیگر خبر ندارند. به‌طوری که اجمالا می‌دانیم، جامعه ما جامعه‌ای است پرنیرو؛ اما وقتی دست به هر کاری می زنیم، در همان قدم‌های اول و دوم می‌بینیم نیرو کم داریم. 🔹 آب در خانه هست، ولی ما تشنه لب می‌گردیم. وقتی هم شناسایی می‌کنیم، باز قدرت سازمان و سامان دادن و تجربه تشکیلاتی‌مان کم است. گاهی می‌بینیم نیروها انباشته شده‌اند و کار زیادی هم انجام نمی‌گیرد. 🔹 بنابراین به روشنی به این نتیجه می‌رسیدیم که دچار ضعف تشکیلاتی هستیم و همواره از این یاد می‌کردیم که ایجاد تشکیلات اجتماعی بر پایه اسلام، از واجبات اساسی هر انسان متعهد آگاه مسلمان است. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۱۶۴ و ۱۶۵ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 دو مفهوم از حزب و تشکیلات سیاسی 🔹 از نظر فرهنگ اجتماعی ما، حزب و تشکیلات سیاسی معمولا با یکی از این دو مفهوم و معنا تداعی دارد. در میان عده زیادی، حزب تداعی دارد با گروهی قدرت‌طلب که دور هم جمع شده‌اند تا به قدرت برسند و به حکومت دست بیابند و وقتی به قدرت رسیدند، نزدیکان، بستگان، دوستان و همپالکی‌های خودشان را در آن تشکیلات به مقام و قدرت و منصب برسانند 🔹 برای گروه دیگر تداعی دارد با انسان‌هایی که فهمیده‌اند برای مبارزه با فسادها و تحقق بخشیدن به آرمان‌های عالی بشری و الهی، نیروها باید به یکدیگر بپیوندند و متشکل شوند و به منظور تشكل بیشتر نیروها در راه تحقق سریع‌تر آرمان‌ها، حزب و تشکیلات به‌وجود بیاورند. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۱۶۲ و ۱۶۳ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی با همکاری خانه ملی قانون اساسی به مناسبت سالروز افتتاح مجلس بررسی نهایی قانون اساسی برگزار می‌کند: 🟥 نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی 🎤سخنرانان: دکتر سید احمد حبیب‌نژاد 🔻دانشیار دانشگاه تهران دکتر حامد نیکونهاد 🔻پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه 🔻استاد کارگروه حقوق موسسه اندیشه بهشتی دکتر حسین جوان آراسته 🔻دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ⏰زمان: شنبه ۲۸ مرداد، ساعت: ۱۰ 📍مکان: تهران، میدان آرژانتین، خیابان الوند، نبش کوچه برمک، ساختمان ریاست جمهوری، طبقه اول، سالن جلسات معاونت قانون اساسی ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 ویژگی تشکیلات الهی 🔹 [تشكل] باید پاسدار ارزش‌ها باشد نه پاسدار خود؛ نگهبان ارزش‌ها باشد نه نگهبان خود. هر وقت این تشکل به‌جای آن که نگهبان ارزش‌ها و تلاشگر در راه ارزش‌ها باشد، به‌جای آنکه خداپرست و حق‌پرست و حق‌خواه و کمال‌دوست و کمال‌خواه باشد، خودخواه شد آن یک طاغوت می‌شود و چه بهتر که چنین طاغوتی بر سر راه امت نباشد. 🔹 بر همه ماست که دائما مراقبت کنیم این تشکل ما خودخواه نشود، همیشه خداخواه بماند و این با خودسازی و مراقبت مداوم یک یک ما، بر مجموعه ما و بر وجود سیال تشکیلاتی ماست. 🔹 تشكل باید سازنده ما، آسان‌کننده خودسازی برای ما و کمکی به سير الى الله برای شرکت کنندگان در این تشکل باشد. هر وقت یکی از ما یا جمع ما به تشکلمان مشغول و سرگرم شدیم، چنین تشکلی لهو می‌شود و باید از آن پرهیز کنیم؛ زیرا ما را از یاد خدا دور می‌کند. 🔹 اگر همه‌اش به فکر تشکیلاتمان باشیم، اگر تشکیلات برایمان آنقدر محبوب شد که جانشین خدا و حق خدا گردید، این حالت الهوا پیدا می‌کند که نهى عن ذكر الله است و آدم را از یاد خدا غافل می کند. 🔹 چه وقت ما می‌فهمیم که تشکیلات برای ما لهو و سرگرمی و لعب و بازی روزانه نشده؟ وقتی که ببینیم در این تشکیلات داریم ساخته می‌شویم یا این کار تشکیلاتی ما حالت عبادت دارد. این که ما این همه تأکید داریم که کار در دفاتر و در تشکیلات حزب باید آهنگ عبادت داشته باشد، در حزب جمهوری اسلامی در متن هدف‌گیری ماست. 🔹 کافی است که ما از خودسازی‌مان باز بمانیم. کافی است که ما از خداخواهی‌مان باز بمانیم. همین خودش خسارت بزرگی است...شرط دوم این که ما ممکن است تشکیلات پرست نباشیم، اما سرگرم تشکیلات باشیم (لهو)؛ یا سرگرم هم نشویم، ولی از خودسازی باز بمانیم. 🔹 شرط سوم این که این تشکیلات به درد مردم بخورد، نه این که باری باشد بر دوش این جامعه. این تشكيلات، الان قدری هزینه می‌برد، قدری نیروی انسانی می‌برد. روی این تشکیلات سرمایه‌گذاری می‌شود. اگر این تشکیلات به درد این مردم نخورد، لغو می‌شود. و ما هم اگر اهل ایمانیم باید از لغو گریزان باشیم. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۲۱۱ و ۲۱۲ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 کارکرد تشکیلات 🔹 کار یک تشکیلات، ساختن ناقص‌هاست نه حذف ناقص‌ها. این تشکیلات، تشکیلاتی است که باید آنقدر قوی و سازنده باشد که این ناقص‌ها را بسازد و این ساختن، زمان می‌برد و در این زمانی که لازم دارد، باید با نقصشان بسازیم و الآ اگر زود ناراحت بشویم که آقا این چه حزبی است که چنین کرد و فلانی چنان کرد و بد گفت و بد کاری کرد و غیبت کرد و تهمت زد و البته باید رسیدگی کرد و فورا هم به آن رسید، آن هم چجور رسیدگی‌ای؟ رسیدگی سازنده‌ای که این عیب را در خودشان برطرف کنند. 🔹 به هر حال این که بعضی‌ها فلسفه تشکیلاتی‌شان فلسفه آهن و قیچی است یا فلسفه خط‌کش و قیچی. این نمی‌شود باقی بماند و هرگز شما در پی چنین چیزی نباشید. این صحیح است که زود برسیم و نیروها را متمرکز کنیم و نگذاریم که یک نقص فراگیر بشود. نگذاریم بماند، نگذاریم یک نقطه چرکین دوام بیاورد. زود علاج کنیم. این درست است که اگر دیدیم یک نقطه‌ای آنقدر چرکین است که علاج‌ناپذیر است، جراحی هم می‌کنیم، این هم درست است. 🔹 ولی آخر جراحی، آخرین علاج است نه اولین علاج! عده‌ای از برادرها و خواهرهای ما جراحی را اولین علاج می‌دانند و آسان‌ترین راه برایشان قطع کردن و جراحی است؛ ولی این که قرار باشد یک انسانی هر جای بدنش که بیمار شد جراحی کند، بنده گمان می‌کنم بعد از یک سال یا زودتر از بین می‌رود. 🔹 یک کورک می‌زند به انگشتش، يالله انگشت را قیچی کن، راحت کن، برو یک انگشتش را قطع کن. این که هرجا زخمی داشتیم آن را جراحی کنیم، نمی‌شود. ما باید یک حرکت سازنده و خودساز داشته باشیم. بنابراین، تشکیلات نه آهنین است و نه مبتنی بر شیوه جراحی‌ها. جراحی آخرین علاج و آخرین شیوه‌اش در این راه صبر و شکیبایی است و تربیت و ساختن و ساخته شدن. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۲۱۷ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 تشکل و تحزب منشا جدایی و تفرق نیست 🔹 جوامع گوناگون را بررسی کنید؛ به خوبی می‌بینید که در هر جامعه نوعی گروه‌بندی وجود دارد، خواه به‌عنوان حزب، خواه به عناوین دیگر، خواه بدون عنوان و خواه به‌صورت هواداران و مریدان این یا آن چهره سیاسی و اجتماعی. 🔹 حقیقت این است که آنچه به «وحدت» آسیب می‌رساند، اصل تحزب و تشکل نیست، زیرا در نظام‌های اجتماعی «تک حزبی» حزب و تشکیلات سیاسی منظم هست، ولی حزب واحد نمی‌تواند عامل ضد «وحدت» و مایه جدایی و تفرقه باشد. 🔹 بنابراین عامل یا عوامل جدایی و تفرقه را باید در جای دیگر جست وجو کرد، نه در اصل «تشکل و تحزب» و در جامعه‌هایی که حزب و تشکل سیاسی اصلا وجود ندارد ولی قطب‌ها و محورهای اجتماعی متعدد وجود دارد، وحدت سیاسی نیست و وجود همان قطب‌ها و محورها و مرید و مرادها و تعدد رهبران جدا از یکدیگر مایه جدایی و تفرقه است. 🔹 حتی در جوامعی که از نعمت وجود رهبری واحد و عمومی برخوردار می‌شوند، معمولا پیرامون همان رهبری واحد، گروه‌بندی‌ها به‌وجود می‌آید، در جهت به دست گرفتن قدرت یا در جهت گرایش‌های مختلف فکری و اجتماعی. بنابراین منشأ وحدت یا منشأ جدایی و تفرق در اصل تشکل و تحزب نیست، در جایی دگر است. 🔹 به همین جهت، قرآن ایمان آورندگان راستین را حزب خدا می‌نامد و در ستایش از آنان می‌گوید: «هیچ گروهی را نمی‌یابی که به خدا و روز پایان ایمان آورده و با کسانی که با خدا و پیامبرش در ستیزند دوستی متقابل داشته باشند، هر چند پدر، پسر، برادر یا تبار آنان باشند. خدای در دل اینان ایمان نگاشته و با روحی خدایی یاری‌شان داده و به بهشت‌های‌شان در آورده که بر کف آنها جویبارها روان اند، جاودانه در این بهشت‌ها خدا از آنان خرسند و آنان از خدا خرسند، اینان حزب خدایند، آری، حزب خداست که برنده است». 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۲۶۵ و ۲۶۶ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti