12.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تحقیق در اصول دین
🎙نماز جمعه _ سال ۱۳۵۷
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
17.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 به مناسبت ارتحال آیت الله العظمی علوی گرگانی رحمة الله علیه --- ۲۴/اسفند/۱۴۰۰
🎙 سخنرانی پیرامون احیاء شب نیمه شعبان و دعا برای حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠«هنر» نیاز جامعه است!
جامعه ی انقلابی ما نیاز معنوی دارد، سیستم باید در اختیار این نیازها باشد، جامعه نیاز هنری دارد، کجاست آن هنر اسلامی؟ نمی شود آدم ها را بدون تغذیه ی هنری نگه داشت، هنر از نیاز فطری و طبیعی بشر برمی خیزد. هنر همیشه هنر سکسی و جنسی و شکمی و زیر شکمی نیست که به آن پوزخند بزنند و بخندند. هنر مغزی و قلبی و احساسی، هنر واقعی است. هنر به قلب و احساس مربوط می شود، به مغز مربوط نمی شود، مغز بی هنر است باهنر نیست و انسان حرکت هایش برخاسته از احساس های او است؛ اندیشه، خط حرکت را معین می کند. اندیشه معمولا موتور حرکت نیست، موتور حرکت عواطف و احساسات است. بیم و امید، ترس ها و شوق ها و رغبت، انگیزه های بشر برای حرکت هستند. هنر خیلی نقش دارد؛ یک سرود را ببینید، یکی از سرودهای انقلابی ببینید چه می کند. یک نمایش، یک فیلم خوب، فیلم چیزی جز تکثیر همان نمایش که نیست، چرا ریا می کنید، بگویید نمایش مسئله ی اصلی اوست. یک سناریوی خوب که افراد اصیل در آن نقش بگیرند. اینها از نیازهای جامعه است. کو؟ کجایند؟ چه وقت می خواهند ساخته بشوند؟.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج۳، ص ۴۶۴
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
8.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠خشم؛ تا برای چی باشه؟!
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠اظهار نظر علمی غیر از دخالت است
امام فرموده اند هر کسی به کار خودش بپردازد و کارش را خوب انجام بدهد. دیدم یک آقایی از این سخن سوء استفاده کرده بود، گفته بود که وقتی قرار است هر کسی کار خودش را انجام بدهد، بنابراین، افراد درباره ی مسائل دیگر حتی اظهارنظر علمی هم نکنند. حتی به خود من انتقاد کرده بودند که چرا دربارهی مسائل اقتصادی، نظریات فکری و علمی را اگر دارد، می دهد و بیان می کند.
این سوء استفاده است، نه در اسلام و نه در قانون اساسی حق اظهارنظر علمی و فکری از هیچ کس و در هیچ زمینهای سلب نشده است. اگر وزیر اقتصادی یک نظریهای داشته باشد درباره ی مسائل قضایی و در یک سخنرانی بگوید و یا در یک مصاحبه اظهارنظر کند یا در یک مقاله بنویسد، به این نمیگویند آقا شما دخالت کردید در امور قضایی؛ دخالت يعنى دخالت در تصمیم گیری و اجرا، نه در اظهارنظر؛ اظهارنظر دربارهی مسائل برای همهی صاحب نظران در همهی زمینه ها آزاد است.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج۳، ص۶۴۹
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠رژیم سلطنتی؛ عامل همه فسادها
از آغاز مرحله اخیر انقلاب ملت ایران... رهبری انقلاب با تيزبينی و ژرفنگری بر اين نكته تكيه داشت كه عامل اصلی همه خرابیها ، همه فسادها، همه عقب ماندگیها و تيرهروزیها در كشور ما عبارت است از رژيم، نوع حكومت، و به خصوص مسأله بیپايه و تحميلی سلطنت؛ و مكرر اعلام میشد كه مسائلی از قبيل انتخابات آزاد برای مجلسین (مجلس شورا، مجلس سنا)، انتخاب آزاد انجمنهای شهرستان، بخش، روستا، و امثال اينها در چهارچوب يك رژيم فاسد، فقط ايجاد جهتهای انحرافی برای جنبش و قيام ملت ماست.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۶
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
.
💠در عصر غیبت؛ انتخاب مردم شرط مشروعیت حاکم است!
بر طبق مبانی اسلامی، در عصر ما حکومت، زمامدار، حاکم صرفاً باید سِمَت و قدرت خویش را از آراء مردم بگیرد. کسی حق دارد زمامدار مردم باشد که برگزیده مردم یا لااقل پذیرفتة مردم و مورد حمایت مردم باشد. هیچکس حق ندارد بر طبق مبانی اسلام که ولایت، قدرت، زمامداری خودش را بر مردم تحمیل کند؛ بر خلاف رضایت آنها و بر خلاف پذیرش و حمایت آنها و بر خلاف انتخاب آنها. چرا؟ برای اینکه اگر کسی آمد بر خلاف رأی مردم، بر خلاف انتخاب و پذیرش و خواست مردم، به آنها گفت من آقا بالاسر شما هستم، من حاکم بر شما هستم، میخواهید بخواهید، میخواهید نخواهید، این آدم یک آدمی است که با زور و با تحمیل و از روی انگیزه تفوق طلبی آمده است سِمَتی را برای خودش ادعا کرده و تفوق طلبی و امتیازطلبی و برتری طلبی در منطق قرآن و بر طبق اندیشة اسلامی و ایدئولوژی اسلامی مردود، مطرود، و مایه فساد و مایه تیرهبختی در دنیا و آخرت است.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۱۸و۱۹
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
سلام علیکم
پیرو پست آخر و سوالاتی که برای برخی از مخاطبین پیش آمده، تذکر چند نکته لازم است؛
۱. در این بستر آراء آیتالله بهشتی به اشتراک گذاشته میشود، و بدیهی است که امکان اختلاف نظر با دیگر اندیشمندان وجود دارد.
۲. مطالب و عناوین آنها بر اساس منظومه فکری آیتالله بهشتی تنظیم میشوند و نه صرفا بر اساس عبارتی کوتاه.
۳. برای تکمیل پازل اندیشههای شهید بهشتی باید به منابع معرفی شده که آثار متفکر شهید است مراجعه شود و پیگیر مطالب بعدی از همین کانال باشید.
۴. به جهت رفع استبعادی که برخی از مخاطبین گرامی داشتند در پست بعدی به برخی از سخنان آیتالله خامنهای در خصوص تاثیر رای مردم در مشروعیت حکومت اشاره خواهد شد.
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
آیت الله خامنهای:
در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده است؛ رأی مردم در انتخاب حاکم و در کاری که حاکم انجام میدهد، مورد پذیرش قرار گرفته است. لذا شما میبینید که امیرالمؤمنین (علیهالصّلاةوالسّلام) با اینکه خود را از لحاظ واقع منصوب پیغمبر و صاحب حق واقعی برای زمامداری میداند، آن وقتی که کار به رأی مردم و انتخاب مردم میکشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه میکند؛ یعنی آن را معتبر میشمارد و بیعت در نظام اسلامی یک شرط برای حقانیت زمامدارىِ زمامدار است.
اگر یک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند، یعنی آن را قبول نکردند، آن زمامدار خانهنشین خواهد شد و «مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است» یا بگوئیم فعلیت زمامداری و حکومت به بیعت مردم وابسته است. ۱۳۶۶/۳/۲۲
«در اسلام مردم یک رکن مشروعیّتند»، نه همهى پایهى مشروعیّت. نظام سیاسى در اسلام علاوه بر رأى و خواست مردم، بر پایهى اساسىِ دیگرى هم که تقوا و عدالت نامیده میشود، استوار است.
اگر کسى که براى حکومت انتخاب میشود، از تقوا و عدالت برخوردار نبود، همهى مردم هم که بر او اتّفاق کنند، از نظر اسلام این حکومت، حکومت نامشروعى است. ۱۳۸۲/۹/۲۶
بنابراین، پایهى مشروعیّت حکومت فقط رأى مردم نیست؛ پایهى اصلى تقوا و عدالت است؛ منتها تقوا و عدالت هم بدون رأى و مقبولیت مردم کارایى ندارد؛ لذا رأى مردم هم لازم است. ۱۳۸۲/۹/۲۶
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
17.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جمهوری_اسلامی چیست؟
از بیانات #شهیدبهشتی دو هفته پیش از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی در فروردین ۱۳۵۸
@shahiddoctorbeheshti
💠تفاوت حکومت اسلام در عصر حضور و غیبت معصوم
به مسلمانها گفته می شود اطیعوالرسول: باید از این پیامبر فرمان ببرید. تعیینی است، ولی تحمیلی نیست. چون وقتی مسلمانان به فرزند عبدالله به عنوان نبي الله و رسول الله معتقد شدند و ایمان آوردند، زمینه قبول اطاعت او را با خود در دل دارند. تعیینی هست ولی تحمیلی نیست. ولی امروز در این عصر غیبت امام معصوم منصوب منصوص، در این عصر، امامت، دیگر تعیینی نیست؛ تحمیلی هم نیست؛ بلکه شناختنی و پذیرفتنی یا انتخابی است. بنابراین رابطه امت و امامت در عصر ما یک رابطه مشخص است. دقت بفرمایید! شناختن آگاهانه و پذیرفتن نه تعیین و نه تحميل.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۴۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠نظام سیاسی اسلام، «امت و امامت» است.
نظام سیاسی اجتماعی جمهوری اسلامی نظام امت و امامت است و حق این است که با هیچ یک از این عناوینی که در کتابهای حقوق سیاسی یا حقوق اساسی آمده قابل تطبيق نیست.
اتفاقا یک بار انقلابیون ایران این تجربه را کردند و پای چشمشان خورد. برای رهایی از استبداد انقلاب کردند. بعد گفتند حالا میدانید چه جایش بگذارید؟: «مشروطه». چون این عنوانی که برای نظام جدید انتخاب شده بود عاریهای بود و مربوط به فرهنگ اسلام نبود، حتی آن تأثیری را که در صاحبان اصلی این فکر عاریتی میتوانست داشته باشد برای ما نداشت.
خاصیت چیز عاریتی همین است. به همین دلیل، ما فکر میکنیم عنوان نظام ما باید نظام «امت و امامت» باشد. منتها، در اثنای انقلاب، چون این عنوان هنوز برای توده مردم روشن نبود، به عنوان شعار اول «حکومت اسلامی» انتخاب شد که بسیار هم خوب و گویا بود و سپس وقتی معلوم شد این نظام حکومتی رئیس جمهور هم دارد آنوقت گفته شد «جمهوری اسلامی». ولی نام راستین و کامل این نظام، نظام امت و امامت است. در رأس این نظام اصول عقیدتی و عملی اسلام بر اساس کتاب و سنت است. همه چیز باید از این قله سرازیر شود.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۴۷
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻